Conceptul de Shiva-Shakti
În acest topic voi vorbi despre Conştiinţă şi despre inconştient ca Minte, Materie şi Viaţă şi asocierea lor cu Spiritul întrupat Jivatma. Apoi voi trata aspectul cinetic al Spiritului adică Shakti, ideaţia creativă şi manifestarea în Macrocosm şi Microcosm (corpul uman) care este o replică la o scară mai mică a Macrosmului.
Scurtă analiză a doctrinei Shakta despre Putere (Shakti)
Tot ce este manifestat este Putere (Shakti) ca: Minte, Viaţă, Materie. Puterea ,,implică” un Deţinător-Al-Puterii (Shaktiman). Nu există nici Deţinător-Al-Puterii fără Putere şi nici Putere fără Deţinător-Al-Puterii. Deţinătorul Puterii este Shiva. Puterea este Shakti, Marea Mamă a Universului. Nu există Shiva fără Shakti, Shakti fără Shiva. Cei doi, în ei înşişi sunt una. Ei sunt fiecare: FIINŢĂ, CONŞTINIŢĂ, BEATITUDINE. Acesşti 3 termeni sunt aleşi pentru a denota Realitatea ultimă, deoarece Fiinţa (engl. Being) sau ,,fiindul” (Is-ness) ca distinsă de formele particulare ale Fiinţei nu poate fi conceptualizat separat.
,,A fi” înseamnă ,,a fi conştient” şi Fiinţa-Conştiinţă perfectă este Întregul şi Fiinţa neconstrânsă este Beatitudine. Aceşti 3 termeni: Fiinţă-Conştiinţă-Beatitudine desemnează Realitatea creativă ultimă aşa cum este în ea însăşi.
Prin impoziţia acestor termeni de Nume (Nama) şi Formă (Rupa) sau Minte şi Materie, se ajunge la Fiinţa-Conştiinţă-Beatitudine limitată, care este Universul.
Ce se poate spune despre Putere atunci când nu există nici un Univers? Este Puterea de A FI, de self-conservare şi de rezistenţă la schimbare. În evoluţie este Puterea de A DEVENI şi de A SCHIMBA şi în manifestarea sa ca forme este asemeni cauzei materiale, Devenirea Lumilor, plină de schimbare. Devenire aici nu este egal Dzeu deoarece aceasta este o formă finită iar El este INFINITUL FĂRĂ FORMĂ. Dar esenţa acestor forme este PUTEREA INFINITĂ care înseamnă Deţinătorul-Puterii INFINIT. El este cel care DĂ Putere şi crează Universul. Odihna implică Activitate, Activitatea implică Odihnă. În spatele întregii Activităţi există un fundal static. Shiva reprezintă aspectul static al Realităţii iar Shakti este aspectul dinamic, de mişcare.
Cele două aspecte, aşa cum sunt în ele însele, SUNT UNA. Totul este Real, ambele: Nemişcarea şi Mişcarea. Maya nu este văzută în acest sistem ca ,,iluzie”, ci este ,,Forma Fără-de-formă” (Sunyasya akara iti Maya). Lumea este forma sa şi aceste forme sunt Reale. Omul este în esenţa sa Deţinătorul-Puterii static, sau Shiva care este Conştiinţă Pură iar sub aspectul Minţii şi Corpului, el este de-asemenea manifestarea Puterii lui Shiva, adică Shakti. De aceea omul este Shiva-Shakti, el arată o expresie a Puterii.
În continuare voi plonja în prezentarea conceptelor de Conştiinţă fără trup şi apoi de Conştiinţă întrupată (Jivatma), voi vorbi despre Maya, despre Sabda-Brahman adică Logos şi altele..