Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Tipul De Predare
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Exploratorium > Invatamant
Carmi
Am sesizat 2 tipuri de invatamant: cel de specializare (mai ales in occident) in care inca de la nivelul de baza se incearca o specializare cat mai delimitativa si liceul este deseori de-ajuns pentru o meserie destul de bine platita si invatamantul care iti pune la dispozitie o paleta destul de variate de specializari ulterioare insa nu-ti pune in mana o meserie concreta.Deci cu alte cuvinte un specialist timpuriu si bine format insa fara o cultura generala sau un om cu o cultura generala acceptabila format mai tarziu ( si deci mai putin rentabil economic!) si probabil fara cunostinte practice; care credeti ca ar fi solutia de compromis?
bdl
Carmi,
La ora actuala orice companie care face angajari nu se uita la cultura generala, asta daca nu e o necesitate pt functia respectiva. In principiu si eu cred ca e mai bine sa fi si specialist in ceva dar sa ai si ceva cultura generala.dar asta depinde de fiecare cum priveste problema.La noi invatamintul e axat pe multe domenii, sa inveti din fiecare cite ceva ca sa nu fi chiar bita. In occident ideea e alta.In scoala generala si liceu se dau bazele fara sa se intre f mult in amanunte, dar se pune accent pe formarea gindirii. Facultatea te specializeaza intr-un anumit domeniu.Si aici e o diferenta.La noi te scoate un inginer care are notiunile de baza deci se poate descurca oriunde in domeniul asta.In occident tot asa te specializeaza, dar se merge cu continuarea procesului de formare a unui mod de gindire si abordare a problemelor cit mai fiabil,indiferent de domeniu.Sa-ti dau un exemplu.Colega mea de camera a terminat o facultate specializata pe arta, sectia arta fotografica.Scoala f scumpa.Cu toate astea, doar prima slujba a avut ceva tangente cu arta fotografica, in rest slujbe complet diferite.Dar la angajare nu a avut probleme nicaieri pt ca acea facultate e recunoscuta ca fiind una buna si care isi invata studentii cum sa abordeze orice fel de probleme.
Carmi
Atunci e o faculta ideala biggrin.gif numai ca am intalnit catedre care existau doar de dragu profului care era batran si iesea la pensie peste un an 2 care tot asa tineau.......1-2 si anu asta si anu viitor....si astfel ingurgitau studentii vrei nu vrei materii aproape degeaba...
Petru
Cred ca exista si acea forma de invatamant care sa combine cele doua ipostaze ale modalitatilor de predare. Cu alte cuvinte intalnim unele institutii unde se pune accentul atat pe specializare cat si pe dobandirea unei culturi generale normale...
Andutza
Intr-adevar, invatamantul romanesc e deficitar ca metoda, cel putin cel preuniversitar.Tare mult se pune accent pe "mult si din toate", programele sunt din ce in ce mai incarcate de au ajuns bietii copilasi din clasa intai sa faca sisteme de ecuatii (vorbesc serios). Ca nici in facultate nu suntem pregatiti chiar pentru ceea ce ne asteapta dupa, e partea a doua.
mogaldeatza

Mai mult chiar, se pune accentul pe cantitate si nu pe calitate.Nimeni nu are
nevoie de enciclopedii ambulante ci de oameni capabili sa sintetizeze informatia
sa aiba capacitatea de a argumenta o idee, de a concepe un plan de actiune.
Ori, majoritatea absolventilor intampina probleme si la formularea unei cereri,
ca sa nu mai vorbesc de completarea unui CV.
Profesorii ar trebui sa-i motiveze pe elevi nu doar sa acumuleze informatia ci sa o
si prelucreze.Dar, atata vreme cat verificarile contin subiecte de genul "Comentati
textul x"elevul isi va exersa capacitatea de memorare si reproducere.
Cati elevi mai merg la biblioteca, in conditiile in care gasesc pe net sau in diverse
carti de comentarii totul de-a gata?


Profa mea de franceza din generala a avut meritul de a ne fi invatat sa ne exprimam
liber.Pentru ea nu conta daca ai citit corect lectia, ci felul in care prezentai colegilor
textul.

Desigur, exista si exceptii,dar is atat de rare ca se pierd in peisaj wink.gif
grx1us
QUOTE (mogaldeatza @ Nov 7 2003, 12:17 PM)
Mai mult chiar, se pune accentul pe cantitate si nu pe calitate.Nimeni nu are
nevoie de enciclopedii ambulante ...

Problema este alta, ca de fiecare data. Chiar daca incerci sa schimbi ceva, te lovesti de diverse obstacole. Primul dintre ele este PROGRAMA scolara, care prevede un anumit numar de discipline si cu un anumit numar de ore pe fiecare disciplina/sapt. respectiv numarul de ore/sapt. ca si activitate didactica. Urmeaza, pe locul 2-3 parintii si profesorii. Aici nu se poate face o distinctie chiar foarte clara (nu discutam exceptiile). Parintii -> "trebuie sa obtii numai note mari (de 10) pentru a putea avea acces mai departe..." (dupa cum se stie, la noi conteaza notele la toate examenele de capacitate/bacalaureat/admitere facultate, in proportie variabila dar destul de mare); iar profesorii care dau de lucru la copii cu zecile/sutele de probleme la disciplina lor - care este cea mai importanta. Mai sint destui factori de influenta, asa ca nu mai aprofundez. O alta problema este vesnica reforma din invatamint. Unii dintre noi au facut multimi si op. cu multimi in clasa a IX/a, altii in a V/a, altii in cl. I, iar altii fac deja la gradinita. Pina la urma vor ajunge sa faca operatiile cu multimi si intrauterin smile.gif. Nu este cayul numai multimilor.

Discutia poate fi continuata si aprofundata.

In concluzie>
1. sistemul de invatamint a ramas acelasi (din vremuri imemorabile)> elevul/studentul tre' sa cunoasca si aia, si aia, si aila...
2. Elevii/studentii prefera sa copieze un referat/lucrare de la colegi sau Internet decit sa citeasca n carti pentru un comentariu de 7-8 pagini (cum erau la lb rom.)
3. cred ca incepem sa imbatrinim daca facem comparatie cu ce a fost pe timpul nostru.

mogaldeatza


Am banuiala ca cei ce concep programa scolara is cam rupti de realitate.
Firesc ar fi sa mai treaca pe la clase, dar nu in inspectii ci pur si simplu sa
asiste la felul in care colegiilor reusesc sa aplice programa si, de ce nu la
reactiile elevilor.
Parintii, din dorinta de a avea o odrasla desteapta, recurg tot mai des si de
la varste mici la meditatori ceea ce induce copilului ideea ca scoala este locul
unde se iau note, si cam atat.Profesorii ar trebuie sa actioneze in acest sens
mai ales ca exista un sindicat foarte activ cand este vorba de sistemul de salari
zare (si bine face), dar rolul lui nu este doar asta si inca nu am auzit de vreo
initiativa concreta in ceea ce priveste continutul programei.Asta si pentru
ca aici intra in functiune sistemul de sanctiuni(mai mult sau mai putin voalate) apli
cate celor ce vor sa schimbe directivele de "sus".
Likurici
Mi se pare normal ca si acest post sa genereze alte probleme sau intrebari. In primul rand se fac cateva confuzii, pe care as putea sa le clarific.
Programa se intituleza Curriculum si contine incepand de la obiective, metode/strategii de predare, resurse pana la tehnici si metode de evaluare.
Planul de invatamant este cel care contine obiectele de invatamant (sau disciplinele de studiu) si numarul de ore alocate pentru fiecare in parte. Evident, planul de invatamant difera de la o forma de invatamant la alta.
Cele mai multe problemele ridicate si la acest thread (ca la multe altele de la sectiunea Invatamant) se refera la Sistemul de invatamant, sau la planul de invatamant.
Pana nu de mult, sistemul de invatamant din Romania era unul dintre cele mai bune din lume si spun asta fara nici o exagerare. Inca este apreciat atat timp cat curricula noastra de la pedagogie, sau materii tehnice (de exemplu) este "adoptata" de colegiile sau facultatile din strainatate.
Am "adoptat" si noi curricula altora...dar nu a iesit de fiecare data cum se astepta. Ptr ca scolile romanesti nu beneficiaza inca de baza materiala a altor tari.
Apoi se fac si unele greseli, poate din dorinta prea mare de-a fi in pas cu restul lumii.
Personal m-a frapat, acum 3 ani, "ideea" ca ciclul primar sa includa cls 1-6, elevii avand invatatori. Apoi au realizat ca nu au personal calificat pentru asa ceva si au transformat Liceul pedagogic in Colegiu. S-a renuntat la idee ca nu aveau resursa umana necesara.
De cativa ani ne "lovim" de examenul de capacitate, devenit de curand Examen National de Admitere in Liceu. Pana acum cateva luni, cei care terminau clasa a 8-a sustineau un examen si pe baza optiunilor erau repartizati la un liceu ptr 1 an, ptr ca anul 9 de studiu facea parte din ciclul secundar. Scolile generale nu-si permiteau sa educe elevii in clasa a 9-a. Apoi trebuia sustinut un alt examen si se repartizau elevii la alte licee, in functie de rezultate si optiuni.
Tot de curand s-au luat masuri pentru notarea obiectiva a elevilor (va fi introdusa de anul viitor). S-au definit baremele pentru obtinerea notelor, in invatamantul preuniversitar.
Indiferent de forma de invatamant exista un plan de invatamant, care contine materiile si numarul de ore alocate acestora. Dar si acesta sufera modificari de la an la an, ceea ce nu e un lucru rau.
Indiferent de specializare, profesorii isi fac datoria. Au un curriculum de parcus si asta fac. Unii sunt mai indulgenti, altii mai putin, ideea este ca isi fac meseria. Poate conteaza mai mult daca au harul de a fi buni dascali. Ptr ca daca este un bun dascal poate preda orice materie de studiu, de care presupui ca nu ai nevoie, dar reuseste sa te captiveze si ajungi sa inveti de placere sau pleci cu lectia invatata 80% de la curs (conteaza ce metode alege pentru asi atinge obiectivele, scopul lectiilor).

Ca sa revin ontopic...
Indiferent de tara, de sistemul de invatamant exista cativa primi ani in care accentul este pus pe cultura generala. Specializarea apare mai tarziu.
In Romania putem spune ca aceasta specializare incepe de la 14 ani. Cine alege un liceu opteaza pentru un anumit profil, care implica o anumita specializare. De exemplu clasele de matematica-informatica bilingv au un numar mult mai mare de ore de informatica, curs si laborator (tinut cu 2 grupe), limba straina de asemeni, comparativ cu clasele de la alt profil, unde sunt doar doua ore obligatorii de informatica si 2 ore limbi staine.
Se poate opta pentru scoala profesionala, devenita de anul trecut scoala de arte si meserii. Poate o sa va surprinda faptul, ca in acesta forma de invatamant, planul pentru anul I de studiu contine obiecte de invatamant incepand de la materii ca matematica, romana (2ore/sapt), informatica, cu laborator ( tinut tot cu doua grupe) 6ore/sapt, pana la tehnici de comunicare (unde invati printre altele sa intocmesti un CV) - 1 ora/sapt. urmand ca in anul II de studiu sa se faca aproape numai discipline de specialitate, dar si discipline cum ar fi educatie antreprenoriala. Am dat un exemplu, de la un anumit profil.
In invatamantul universitar, specializarea nu apare concret din primul an de studiu, urmand ca disciplinele din primul an sa pregateasca specializarea din anii urmatori. Si aici sunt seminarii, sunt laboratoare, nu totul se face teoretic.
Problemele reale le constituie resursa materiala caracteristica scolii romanesti si, de ce sa nu recunoastem, si resursa umana.
Cu toate acestea se fac cursuri de perfectionare atat pentru profesorii din invatamantul preuniversitar, cat si pentru cei din invatamantul universitar.
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.