,,Pentru multi, prea multi dintre noi,credinta în Dumnezeu este ca o haina de sarbatoare, pusa în sifonier la buna pastrare, scoasa de doua ori pe an (de Pastesi de Craciun) si purtata crestineste, cu risipa de cruci facute pe drum, pâna la biserica si înapoi. Altii, si ei destul de multi, o îmbraca în schimb ca pe o salopeta, o haina de lucru religios uzata de atâta purtare, între diferitele institutii pamântene ce se cuvin sfintite si cinstite. Este aici si într-un caz, si în celalalt un conventionalism care usuca tocmai sevele spirituale, o credinta caldicica pe care Dostoievski o privea cu reala oroare. Convingerea profunda în existenta unui factor transcendent care ne limpezeste sufletul si ne lumineaza viata exclude expozitia, vitrina, taraba, ca si participarea mimetica la evenimente ce-i atrag pe toti, si la care nu se cade sa lipsesti. Show time. Adevaratul credincios mai mult face decât vorbeste, daruieste fara a cere nimic în schimb, îsi conduce viata dupa preceptele crestine, încercând sć faca bine, cât mai mult, si rau, cât mai putin.
Dar poetul, scriitorul, artistul? Nu exista oare o incompatibilitate între smerenia crestina si orgoliul auctorial, umilinta si superbie, între eul autodiminuant, inundat de lumina divina, si eul proiectiv, creativ, demiurgic în spatiul foii albe pe care îsi asterne literele? Cum reuseste sa împace un scriitor veritabil aceasta dubla exigenta, facând din dispozitii sufletesti contrare trepte ale unui singur parcurs? ,, Adevarul literar si artistic - Nopti albe de Daniel Cristea- Enache.
As mai adauga la parerea dansului cvasiperfecta faptul ca un sfant nu cere ca noi dovezi, aparitia unui inger sau cine mai stie ce altele, considerandu-se nevrednic de o asemenea cerere. O povesete spune ca odata un diavol spuse altui:Uită-te la acel sfînt umil care merge pe stradă,. Cred că voi merge să-i corup sufletul. Nu te va asculta pentru că este interesat doar de lucrurile sfinte îi spuse tovarășul său.Dar diavolul, în maniera sa impetuoasă, luă înfățișarea Arhanghelului Mihail și apăru în fața sfîntului. Am venit să te ajut, spuse. Cred că m-ai confundat cu altcineva, răspunse. Nu am făcut nimic în viața mea care să merite atenția unui înger.Și își văzu de drum fără să știe niciodată pe cine evitase.
Se spune despre acest secol ca ori va fi secolul credintei, ori deloc, dar cred ca adevarul e dat de o fraza nietzchiana: ,, Omule nu poti trai total lipsit de mila care isi are o puternica doza de hegelianism.
Cat despre poeti avem exemple ca Arghezi, Voiculescu, si contempoarana Constanta Buzea, care L-au cautat pe Dumnezeu si L-au gasit. Nu sunt sfinti insa, dar au incercat. Iar eu, ca om si scriitor inca Il mai caut, mai ales pentru ca am nevoie sa cred in ceva. Poetii, zic eu, mai orgoliosi decat ceilalti vor sa creada insa mai presus de orice, ca mai e ceva dupa viata asta. Nu concepem ca lumea sa fie atat de trista si sa fie creata la intamplare. Dumnezeu insusi e un artist, spunea Picasso. A creat lumea cum a vrut, girafa, hipopotamul si alte ciudatenii. Ne-a creat si pe noi.