Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Problem Solver Si Problem Solving
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Odăi in Dialog - Dezbaterile Hanului > Psihologie - Teorii si Aplicatii. Dezvoltare personala
calfa
Zilele trecute, la o noua emisiune TV, actorul Mircea Diaconu amintea importanta citirii cu atentie si intelegerii complete a oricarei probleme data spre rezolvare.

In scoala, la orele de matematica, unii dintre noi poate au fost atentionati sa citesca cu mare atentie subiectele date la extemporale, teze sau examene, sa fie siguri ca au inteles enuntul inainte de a trece la rezolvarea problemei. In caz contrar, destul de des se intampla ca o parte dintre noi sa uitam sa rezolvam o anumita cerinta, sau sa dam rezolvarea altei probleme decat cea propusa.

In mod asemanator se pot petrece lucrurile si atunci cand problema de rezolvat este scrierea unui comentariu literar cu o anumita directie precizata in titlu, a oricarei lucrari scrise sau dezbateri care trebuie sa se incadreze intr-un titlu si un enunt dat.

Actorul Mircea Diaconu parea pe buna dreptate deranjat de faptul ca enuntul emisiunii si continutul ei nu se prea suprapuneau. Altfel spus, una era problema data si alta problema dezbatuta. smile.gif

Intelegerea problemei, completa si corecta, pare asadar primul pas in rezolvarea ei.
__________________________

Ce va propun este sa discutam, pe de o parte, si alte aspecte ale psihologiei rezolvarii problemelor.

Pe de alta parte, sa discutam si psihologia "rezolvitorului", a problem solverului.

Cam care ar fi etapele de parcurs in rezolvarea problemelor ?

Se poate defini o strategie unica pentru orice problema, in orice context ?

Sau o strategie optima ?

E problem solvingul o aptitudine psihologica ? Si daca da, cat de innascuta si cat de dezvoltabila e ea ?

Hai sa ne dam cu parerea ! Cred ca oricine poate avea pareri macar pentru una dintre intrebarile de mai sus.

smile.gif
Ovidius
QUOTE
E problem solvingul o aptitudine psihologica ? Si daca da, cat de innascuta si cat de dezvoltabila e ea ?

A rezolva o problema, necesita in primul rand o gandire analitica. Parte din noi ne nastem cu ea, parte o dobandim pe parcurs. (cred ca materiile (din scoala) care contin matematica, (al dreacu sa fie ala care a inventat analiza! biggrin.gif ) au cel mai important rol in formarea unei astfel de gandiri.) Mai trebuie sa fim inarmati cu mult calm, rabdare si ambitie. Problemele mari necesita mult timp, iar daca suntem niste repeziti, abandonul e garantat. Nu in ultimul rand, avem nevoie de disciplina. Nu este absolut necesara, dar prezenta ei reduce timpul pe care il "consumam" la rezolvarea problemei.

QUOTE
Cam care ar fi etapele de parcurs in rezolvarea problemelor ?

In viata de zi cu zi nu plecam de la problema X ci de la faptul ca ceva nu merge asa cum vrem noi sau vrem sa facem ceva nou.
Deci primul pas consta in identificarea problemei, sarcina dificila, deoarece putem pleca pe piste false.
Al doilea pas consta in spargerea problemei in mai multe parti (daca se poate). Divide et impera....
Ultimul pas reprezinta, evident, rezolvarea acestor probleme mici.

Si daca tot veni vorba de strategie in rezolvarea problemelor, imi aduc aminde de cand eram in clasa a 5-a, cand profesoara de matematica ne spunea sa ne uitam bine la enuntul problemei si sa folosim toate datele initiale care se dau, pentru ca nu se dau degeaba. Mi s-a parut a fi o smecherie foarte buna si am inceput sa o aplic, asa ca atunci cand aveam o problema de rezolvat ma apucam sa stabilesc relatii cu toate datele initiale, apoi incercam cumva sa le combin. De atunci am reusit sa scurtez destul de mult timpul de rezolvare. Binenteles ca necazul aparea cand se dadeau date initiale aiurea, special ca sa te prinda in capcana, dar alea erau putine la numar. biggrin.gif
Dani
QUOTE
Cam care ar fi etapele de parcurs in rezolvarea problemelor ?


Identificarea problemei nu reprezinta primul pas. Mai importanta este stimularea in vederea rezolvarii ei. Chiar daca omul dispune de instrumente intelectuale bine dezvoltate (gandire flexibila, imaginatie, o buna perceptie si memorie), dar nu este suficient determinat, nu va obtine performantele dorite. smile.gif

Urmatorul pas ar fi identificarea problemei.
Pentru problemele simple, executia urmeaza imediat dupa identificarea lor, insa pentru cele complexe este necesar un moment de pregatire intre identificare si executie. Ma refer atat la pregatirea unor mijloace materiale, cat si a insusirii de cunostinte necesare rezolvarii, eventual formarii de noi deprinderi, etc.

Mai este posibil ca executia sa nu-si gaseasca nici o conditie de indeplinire. In aceste imprejurari este necesara amanarea ei sau inlocuirea cu ceva ce corespunde momentului.

QUOTE (Zorro @ 24 Mar 2005, 01:42 PM)
Ultimul pas reprezinta, evident, rezolvarea acestor probleme mici.

Eu nu as considera rezolvarea problemelor un ultim pas. Mai degraba acest ultim pas ar fi verificarea rezultatului obtinut. smile.gif
Este cazul, de exemplu, activitatilor scolare, cand rezultatul trebuie verificat si mai ales generalizat pentru a servi unor noi situatii. jamie.gif
Ovidius
QUOTE
Eu nu as considera rezolvarea problemelor un ultim pas. Mai degraba acest ultim pas ar fi verificarea rezultatului obtinut.

De acord. Pentru orice caz (problema scolara, constructie) tot trebuie sa verifici daca ce-ai facut, merge sau este bun.

Cred ca mai putem adauga un ultim pas: imbunatatirea metodei, algoritmului, procesului de rezolvare. De multe ori alegem niste cai intortocheate de rezolvare, iar la sfarsit (daca nu suntem constransi de timp) putem incerca si pasul asta. Deci ultimul pas ar fi optimizarea. (contrar zicalei: daca ceva care merge bine va fi optimizat, acesta nu va mai functiona tongue.gif )
calfa
Da, mi se pare corect ce ati adaugat.

Am neglijat motivatia rezolvarii problemei. Pornisem de la exemplele problemelor pe care suntem ... obligati ... sa le rezolvam, dar exista si probleme pe care le rezolvam din ceea ce s-ar putea numi vointa proprie, bazata pe o motivatie, o stimulare.

Pe de alta parte, in cazul problemelor care nu ne sunt impuse (de genul celor scolare sau de la locul de munca), identificarea problemei include observarea ei, ca o prima faza. Iar observarea (sau neglijarea) unei probleme depinde de motivatia pe care o avem pentru a o vedea ca fiind "problema".

Atunci problemele ar fi impuse sau neimpuse, iar identificarea celor neimpuse incepe cu observarea bazata pe motivatie.

In cazul problemelor neimpuse, ele pot fi vazute ca stimuli, pe care noi ii putem percepe (daca trec pragul perceptiei, prag dependent de motivatie) sau nu. Cum e, are sens ? smile.gif
_____________________________

Mi se pare interesant ca ati amintit, din primele 3 replici, atat "divide et impera", cat si pregatirea rezolvarii si verificarea rezultatului, urmata de evaluare, eventuala generalizare, si eventuala optimizare.

Legat de evaluare, ea se poate adresa atat solutiei cat si modului de rezolvare. Si atunci avem optimizare sa solutiei si optimizare sa modului de rezolvare.

Asadar ... gandirea analitica ar fi strict asociata problem solverului. Doar ea ? smile.gif
contraste
QUOTE
Deci primul pas consta in identificarea problemei, sarcina dificila, deoarece putem pleca pe piste false.


Trebuie analizata si realitatea problemei, sa nu fie doar fictiune sau un rezultat al neintelegerii situatiei dintr-un anumit context....

QUOTE
probleme pe care le rezolvam din ceea ce s-ar putea numi vointa proprie, bazata pe o motivatie, o stimulare.


Aceaste probleme au o rezolvare aproape automata. Aici de analizat sunt in majoritatea cazurilor rezultatele.
QUOTE
Atunci problemele ar fi impuse sau neimpuse, iar identificarea celor neimpuse incepe cu observarea bazata pe motivatie


Aici chiar ca se ridica probleme... De ce sa mai rezolv daca nu am motivatie.... Ba chiar intervine inhibitia in cele mai multe cazuri....
calfa
QUOTE (contraste @ 25 Mar 2005, 01:18 PM)
QUOTE
probleme pe care le rezolvam din ceea ce s-ar putea numi vointa proprie, bazata pe o motivatie, o stimulare.


Aceaste probleme au o rezolvare aproape automata. Aici de analizat sunt in majoritatea cazurilor rezultatele.

In primul rand, si aici putem face o distinctie.

O parte dintre problemele pe care "le rezolvam din ceea ce s-ar putea numi vointa proprie, bazata pe o motivatie, o stimulare" au o rezolvare imediata. Este vorba de acelea pentru care preferam sa aplicam o rezolvare deja "verificata".

Oameni fiind putem gestiona doar un numar limitat de elemente in acelasi timp, in mod constient, si gestionam mult mai multe elemente in mod non-constient, in paralel. Constientul limitat impune aplicarea unor solutii automate in multe situatii, si neglijarea unui numar mare de stimuli, parte din ei preluati de non-constient.

Parte din ce trateaza constientul se bazeaza tot pe moduri automate de a rezolva problemele.

Totusi, in anumite situatii, ceva (de exemplu, noutatea problemei, sau gravitatea ei, sau o alta cauza, sau mai multe deodata smile.gif ) ne poate face sa acordam un alt fel de atentie problemei de rezolvat. In astfel de situatii, ne simtim motivati sa gandim mai mult, mai intai care sa fie modul de rezolvare. Apoi rezolvarea se poate petrece la un grad mai ridicat de constientizare.

Asa o fi ? smile.gif
___________________________________________

QUOTE
QUOTE
Atunci problemele ar fi impuse sau neimpuse, iar identificarea celor neimpuse incepe cu observarea bazata pe motivatie


Aici chiar ca se ridica probleme... De ce sa mai rezolv daca nu am motivatie.... Ba chiar intervine inhibitia in cele mai multe cazuri....


Pai asta am spus si eu. Daca problema e clar impusa (de exemplu, trebuie sa imi schimb un act) motivatia nu mai intervine (daca trebuie, o fac cu placere biggrin.gif ).

Daca nu e impusa (de exemplu, am un gainat pe palarie laugh.gif ), o pot observa sau nu.

Sa zicem ca merg pe strada, si vad (sau nu smile.gif ) ca o parte dintre cei care trec pe langa mine se uita (amuzati, contrariati, etc.) la palaria mea.

In cazul asta, nivelul si sensul motivatiei sunt implicate in modul de a trata problema (de exemplu, pot sa nu dau importanta celor care se uita la palaria mea, sau, daca vad ce am pe palarie dar nu imi pasa, neglijez gainatul, sau, daca il vad dar consider ca imi aduce noroc laugh.gif il pot lasa in pace, iar daca ma simt stresat sa merg cu palaria murdara incerc sa il sterg cumva).
_________________

p.s. De asta nu port eu palarie ! ohyeah.gif
contraste
La existenta motivatiei, apare un automatism al dorintei de rezolvare, avalansa, cascada de idei, modalitati, fapte, unele cunoscute, altele ca rezultat al sinapsei.
calfa
Am mai adaugat ceva la raspunsul meu anterior.

QUOTE
avalansa, cascada de idei, modalitati, fapte, unele cunoscute, altele ca rezultat al sinapsei.


"Trebuia" sa ajungem si la asta: principiul "divide et impera" (si aderenta celor din jur la el smile.gif ) ne face sa percepem lumea ca pe niste elemente separate. "Problemele" sunt astfel de elemente separate ?

Dar daca problemele nu ar fi separate decat de noi, in mintea noastra, pentru a le rezolva mai usor, pentru ca asa e formata mintea noastra, mai degraba decat pentru ca ar fi ele separate.

Bun, puteti spune, dar o problema de aritmetica este totusi o problema separata. In scoala daca m-ati fi intrebat, v-as fi jurat ca o problema de aritmetica e complet separata de orice. laugh.gif Dar chiar si o astfel de problema, este separata prin ea insasi, sau o separam noi, de comun acord. ? smile.gif

Cat despre problemele ... reale ... de viata sau profesionale ... complexe ... mult mai complexe decat simpla problema de aritmetica ...
... implicand atat factori rationali cat si emotionali ... extinzandu-se pe diferite domenii ale cunoasterii.

Sigur, cel mai simplu este raspunsul automat. Reactia. smile.gif
contraste
Reactia care apare ...la stimul !
calfa
QUOTE (contraste @ 25 Mar 2005, 01:32 PM)
apare un automatism al dorintei de rezolvare

De acord. Lucrurile apar pentru ca pot sa apara, si dispar pentru ca pot sa dispara. smile.gif
calfa
QUOTE (contraste @ 25 Mar 2005, 01:50 PM)
Reactia c are apare ...la stimul !

La stimul apare reactia (complexa, de altfel). Care poate fi utilizarea doar a automatismelor sau alegerea altor cai. smile.gif
contraste
Reactia nu este complexa in toate cazurile .
Nimic nu apare ca urmarea lui "a putrea" si dispar la fel.
Toate sunt o consecinta a lui....
calfa
Vorbeam despre
QUOTE
problemele ... reale ... de viata sau profesionale ... complexe ... mult mai complexe decat simpla problema de aritmetica ...
.

Si, oricum, am lasat in alta categorie problemele la care raspundem automat si bine facem ! Ca nu am putea constientiza tot, si nu am putea gandi orice amanunt din tot ce facem, asa ca de cele mai multe ori reactionam automat.

Voi reveni cu topicuri pe tema constiintei. Pe scurt, acum, exista ipoteza (bazata pe experimente) ca tot ceea ce facem, facem inainte (cu fractiuni de secunda) de a constientiza. Prin urmare, noi nu am decide ce vom face in mod constient, doar evaluarile a ceea ce facem le-am face constient (in acel constient care mai e si limitat). Totusi, asta nu inseamna ca, la cateva fractiuni de secunda dupa ce incepem reactionam non-constient, nu putem ca urmare a evaluarii constiente sa decidem oprirea reactiei, instalarea unei pauze, si crearea unui raspuns constient. smile.gif
_______________________________

Da, lucrurile apar si dispar ca urmare a posibilitatii de a se intampla asta. Ce am vrut sa spun e ca pot sa apara (automatismele), dar pot sa si dispara. smile.gif
contraste
Bine ca robotizarea de moment este trecatoare si mai si constientizam !
calfa
Iata cum am plecat de la "psihologia rezolvarii problemelor" si am ajuns la "psihologia reactiilor". biggrin.gif

Revenind la tema initiala, discutia de pana acum pare sa fi adus o noua idee. Acele probleme complexe, de viata sau profesionale, din categoria problemelor neimpuse, pot fi probleme care cer o rezolvare imediata si probleme care cer o rezolvare pe termen mai lung.

In general problemele impuse cer tot o rezolvare pe termen mai lung. Si atunci cred ca apare si ... strategia rezolvarii. Presarata de ... tactici.

Exista oare principii generale pentru strategiile de rezolvare ?

Si daca tot am adus in discutie factorul timp, care e rolul planificarii in procesul de rezolvare ? Cand e benefica si cand poate fi o frana planificarea ?
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.