Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Tot Raul Spre Bine
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Odaia Filosofilor
jet li
Poate sa se justifice cineva care face rau altora, cu faptul ca trebuie sa o faca , pentru ca apoi le va fi mai bine ?
Poate ca aceia sunt prosti, si intr-adevar binele urmeaza acelui rau, poate cineva sa spuna ca are dreptate facand acel rau ?
Lucruri din astea se intampla de obicei la scoala, dar cand e vorba de un popor intreg, care e situatia ? Are cineva dreptul sa-i considere pe toti prosti, chiar daca are dreptate, si sa le faca rau pentru a-i aduce intr-o stare mai buna ?
yuanescu
... daca nu stiu sa-i invatzam .. daca nu pot sa-i ajutam ... daca nu vor sa -i obligam ( lenin ) ...

... s-a putut si se mai poate
... a avut lenin dreptul ? ... sau si l-a luat singur ? ...
...
yuanescu
cum noi nu suntem mefisto ... care se vaita ca desi vrea sa faca doar rau nu face decat bine ... eu zic ca nu ar trebui sa ne amestecam deloc in "binele" celorlalti ... nici sa il producem nici sa il degradam ...

... cat despre treba cu "proshtii" ... eu nu prea stiu ce inseamna prost ... stiu ca acest cuvant se foloseshte ca insulta si nu fac diferentza dintre el si celelalte injuraturi ...
... eu recunosc cuvantul prost ca adjectiv ... lucru prost ( nefacut bine) ... si ca sinonim cu gresheala (adica prostie)

... dar om prost ? .... cui ii functioneaza inteligentza liniar si nu face sau spune ..."prostii" ?


... nu stiu ce fac ceilaltizi ... dar eu nu vreau sa fac nici bine nici rau celorlalti ... fiindca nu pot sa anticipez rezultatul ..
... las intotdeauna copacul sa creasca liber .. nu vad de ce i-ash distruge sistemul radicular pentru a-l face bonsai ...
...
Eclectic
QUOTE
Poate ca aceia sunt prosti, si intr-adevar binele urmeaza acelui rau


Poate nu e vorba despre prostie, ci despre neinformare. Insa, in orice caz, nimeni nu are voie sa-i impuna altuia nimic, cata vreme nu este afectat de actiunile celuilalt.
Ovidius
QUOTE
Are cineva dreptul sa-i considere pe toti prosti, chiar daca are dreptate, si sa le faca rau pentru a-i aduce intr-o stare mai buna ?

Nimeni nu are dreptul sa judece pe nimeni. Cat despre a face rau cuiva in scopuri de binefacere, eu personal nu cred in varianta asta de progres deoarece este cea mai simpla (din partea leader-ului). De ce sa nu stam sa explicam "poporului" ce si cum, iar daca ei nu vor, sanatate si la revedere! In istorie sunt multe exemple de binevoitori care bonavi fiind, chiar credeau ca fac bine poporului. La fel si cu profesorii, sunt multi care cred ca daca trag doua palme elevului ii fac bine...aiurea.
In opinia mea, expresia "Acum te doare, dar mai tarziu o sa-ti fie bine" se traduce prin "Ciocu' mic. Aici eu sunt ala mare si tare" spus intr-un mod diplomatic.
jet li
Deci scopul nu scuza mijloacele, si calea spre un rezultat este mai importanta decat rezultatul.
Omul nu trebuie sa faca rau oricat bine ar aduce dupa aia. Si daca chiar ar avea dreptate, si putere sa -si impuna vointa, ar fi rau la inceput, apoi oamenii i-ar multumi pentru ca i-a invatat mai bine ?

Se vede cum calea este mai importanta in viata decat scopul, si binele si raul sunt relative,trecatoare ele nu exista decat pentru fiecare personal, am scris eu pe aici. Acel om care vrea binele altora nu trebuie sa fie rau in nici o etapa a planului sau, nu poate zice : au murit 1000 dar acum tot poporul e fericit. Faptul ca fiecare personal sa nu fie rau este mai important decat orice scop. Asa arata "calea samuraiului" care nu are scopuri, este doar o cale. Nu spun ca e buna "calea samuraiului" , vorbesc despre ideea de cale in viata omului
Amenhotep
QUOTE (jet li @ 16 Mar 2005, 01:33 AM)
Poate sa se justifice cineva care face rau altora, cu faptul ca trebuie sa o faca , pentru ca apoi le va fi mai bine ?

Eu cred că da. N-aş vrea ca doctorul care trebuie să-mi provoace suferinţa scoaterii unei măsele să n-o facă. Este posibil ca suferinţa/răul momentan să fie într-adevăr urmat de un bine care compensează cu vârf şi îndesat acel rău.

Nu cred că trebuie urmată regula "Sub nici o formă, niciodată nu-i provoca altuia rău/suferinţă acum gândindu-te că asta îi va aduce un bine mai mare în viitor". E de la caz la caz. Mai precis, dacă chiar va urma un bine viitor mare faţă de răul de-acum, atunci cred că-i OK.

QUOTE
Poate ca aceia sunt prosti, si intr-adevar binele urmeaza acelui rau, poate cineva sa spuna ca are dreptate facand acel rau?

Repet: sunt de părere că da, dacă într-adevăr binele urmează acelui rău, atunci are dreptate cel ce acţionează astfel (dacă vrea ca per ansamblu să facă bine, evident...). Bineînţeles, binele care urmează trebuie să fie bine din perspectiva "victimei" (nu e suficient ca doar "educatorul" să creadă că e un bine). Dacă nu e bine din perspectiva victimei, atunci de fapt discutăm despre "E OK să-i faci cuiva un rău acum pentru ca apoi acela să aibă parte de ceva care nu-i chiar aşa de bine pentru el?" -- iar răspunsul la această întrebare este, evident, nu.

QUOTE
Lucruri din astea se intampla de obicei la scoala, dar cand e vorba de un popor intreg, care e situatia?

Hmmm... Nu văd de ce consideraţiile ar fi diferite dacă vorbim de 22 de milioane de oameni versus un singur om. Oricare-ar fi principiul moral pe care încercăm să-l descoperim, dacă el e valabil la un om e valabil şi la 22 de milioane. Sau, dacă nu-i valabil la 22 de milioane, atunci nu-i valabil nici la un un singur om.

QUOTE
Are cineva dreptul sa-i considere pe toti prosti, chiar daca are dreptate,

Adică "Are cineva dreptul să-i considere proşti pe nişte proşti?" Asta-i întrebarea?

QUOTE
si sa le faca rau pentru a-i aduce intr-o stare mai buna?

Indiferent care-ar fi răspunsul la întrebarea precedentă (aia cu proştii), îmi menţin părerea: da, în principiu e OK -- dacă chiar îi aduce într-o stare pe care respectivii o recunosc ulterior ca fiind mai bună.

Cele două întrebări nu sunt neapărat legate. (Doctorul nu mă consideră prost că mi-e teamă de durerea scoaterii unei măsele; nici cei ce l-au îmbătat pe Ştefan cel Mare pentru a-i cauteriza rana nu cred că l-au considerat prost -- şi de ce l-au îmbătat? pentru că ştiau foarte bine că s-ar fi zbătut, încercând să-i împiedice să-i facă acel rău momentan!).

Cred că "alipirea" forţată a celor două chestiuni ("E OK să-i consideri proşti pe alţii?" şi "E OK să faci altora un rău momentan în contul binelui mare ce va decurge din asta?") este de natură să ne împiedice să le judecăm limpede pe fiecare. Cinstit ar fi să le despărţim.

a
Octavi
QUOTE
Poate sa se justifice cineva care face rau altora, cu faptul ca trebuie sa o faca , pentru ca apoi le va fi mai bine ?


Prima intrebare: cum definesti "raul", asta fiind prima chestie care trebuie facuta, inainte sa te apuci sa-ti pui problema ca cineva il face sau nu; a nu intreprinde o actiune la un anumit moment, si asta in viziunea unora poate insemna tot "rau". Iti dau exemplul copiilor: ei sunt in sarcina noastra ca educatie si adesea vad, percep actiunile noastre inspre educarea lor ca "rau"; uneori chiar raul absolut. ohyeah.gif
Care e ideea ta, atunci? Sa abandonam copii propriei lor soarte de la varsta inoncentei, pentru ca acestia percep actiunile noastre ca fiind un rau? unsure.gif
La nivel societal ca si la cel familial, lucrurile stau la fel: elitele sunt singurele care pot face ca societatea sa evolueze; acestea au facut progresul care produs fiinte educate, civilizate si morale ca oamenii zilelor noastre; tot acest fapt a participat la evolutia tehnologica a societatii, cu tot ce inseamna ea, de la medicina, confort urban, internet si ce mai vrei tu sa adaugi. Am sa-ti dau un exemplu din istoria tarii noastre: Dupa tine care e ideea, liberalii nu trebuiau sa incerce industrializarea Romaniei dupa 1864, ca masele (prostimea) nu vroia? Caci asta era situatia: erau 95 la suta din populatie rurala, analfabeta, anchilozata mintal in traditii balcanice si medievale, iar procesul a fost dureros; prin el au trecut toate natiunile care s-au modernizat. Au existat generatii de sacrificiu; reale generatii de sacrificiu!!!, caci transformarea economiei dintr-una de autosuficienta intr-una de schimb, ca si dizolvarea unor moduri de productie ineficiente, au dus la o viata a taranimii pentru cateva generatii, chiar mai rea decat aceea a perioadei in care acestia erau lipsiti de libertate.
Asta e mersul si exista in el tot atata morala, cat poate gasi cineva si in ideea ca nu trebuie sa fortezi nici un proces fara ca cei in cauza sa fie de acord. Probabil, cu o astfel de gandire “morala”, Romania era azi binisor ca nivel societal pe undeva intre Zimbabwe si Iran.

QUOTE
Poate ca aceia sunt prosti, si intr-adevar binele urmeaza acelui rau, poate cineva sa spuna ca are dreptate facand acel rau ?
Lucruri din astea se intampla de obicei la scoala, dar cand e vorba de un popor intreg, care e situatia ? Are cineva dreptul sa-i considere pe toti prosti, chiar daca are dreptate, si sa le faca rau pentru a-i aduce intr-o stare mai buna ?


Aha, si care ar fi problema in a forta (acum exista metode de a forta destul de diverse, iar acelea ale bolsevismului sunt un exemplu extrem) niste mase spre evolutie, cand accepti acelasi lucru pentru niste copii?
Octavi
QUOTE
Nimeni nu are dreptul sa judece pe nimeni.


Intersanta idee!! Adica nici tu nu ai dreptul sa-i judeci pe cei care vor sa faca rau cu forta! ohyeah.gif Propun sa inchidem subiectu' spoton.gif

QUOTE
Cat despre a face rau cuiva in scopuri de binefacere, eu personal nu cred in varianta asta de progres deoarece este cea mai simpla (din partea leader-ului). De ce sa nu stam sa explicam "poporului" ce si cum, iar daca ei nu vor, sanatate si la revedere! In istorie sunt multe exemple de binevoitori care bonavi fiind, chiar credeau ca fac bine poporului. La fel si cu profesorii, sunt multi care cred ca daca trag doua palme elevului ii fac bine...aiurea.
In opinia mea, expresia "Acum te doare, dar mai tarziu o sa-ti fie bine" se traduce prin "Ciocu' mic. Aici eu sunt ala mare si tare" spus intr-un mod diplomatic.


Eh! Asta este problema: exista moduri si moduri de a forta . . . . unii forteaza cu puscociu', lichidandu-si subiectii "binelui" lor, altii prin alte mijloace, insa existenta unora care au incercat sau incearca schimbari cu biciu', nu discrediteaza ideea ca elitele ca si parintii trebuie sa uzeze de parghiile decente care le stau la dispozitie pentru a forta anumite lucruri.

QUOTE
au murit 1000 dar acum tot poporul e fericit


Pai depinde cum au murit: daca au murit de batranete, sau au murit fara ca "binefacatorul" sa-l ucida in mod direct si nemijlocit, atunci treaba poate fi acceptata: multi tarani au murit ca urmare a consecintelor saraciei in procesul de industrializare a tarii, asa cum mureau insa si inainte; poti condamna guvernarile timpului de crima? rolleyes.gif
Apoi gandeste-te la ideea ca si anumite vaccinuri omoara 1 la nu stiu cate sute de mii, insa salveaza multi altii de la o moarte mai probabila. Ma rog, exprimarea este cam tampita, caci se stie dpdv statistic sigur ca acel "1" va muri, iar acele sute de mii salvate.
Ovidius
QUOTE (Amenhotep)
Eu cred că da. N-aş vrea ca doctorul care trebuie să-mi provoace suferinţa scoaterii unei măsele să n-o facă. Este posibil ca suferinţa/răul momentan să fie într-adevăr urmat de un bine care compensează cu vârf şi îndesat acel rău.

La doctor mergi voluntar si esti de acord sa iti scoata maseaua. Iti provoaca durere, dar numai cu acordul tau. Analogia la problema lui jet li ar fi ca doctorul sa-ti scoata cu forta maseaua.

QUOTE (Octavi)
Iti dau exemplul copiilor: ei sunt in sarcina noastra ca educatie si adesea vad, percep actiunile noastre inspre educarea lor ca "rau"; uneori chiar raul absolut.

Exemplul este gresit. Un popor reprezinta o multime de oameni maturi si nu o multime de copii care inca nu stiu ce inseamna viata. Si chiar si in cazul copiilor, chiar nu inteleg cum poti sa-i faci un rau ca apoi sa fie bine. Eventual il lasi pe el sa dea cu capul, si nu sa-l dai tu.

QUOTE (Octavi)
Intersanta idee!! Adica nici tu nu ai dreptul sa-i judeci pe cei care vor sa faca rau cu forta!  Propun sa inchidem subiectu'

Nu judec pe nimeni. Doar nu sunt de acord cu ideea de a face ceva cu forta. Atata timp cat ma afecteaza pe mine, ca membru al poporului sau al clasei am tot dreptul sa actionez.

QUOTE (Octavi)
Asta e mersul si exista in el tot atata morala, cat poate gasi cineva si in ideea ca nu trebuie sa fortezi nici un proces fara ca cei in cauza sa fie de acord. Probabil, cu o astfel de gandire “morala”, Romania era azi binisor ca nivel societal pe undeva intre Zimbabwe si Iran.

Crezi ca starea materiala (data de nivelul inalt de industrializare) reda nivelul de multumire si fericire al unui popor?
abis
QUOTE (Zorro @ 17 Mar 2005, 10:56 AM)
Crezi ca starea materiala (data de nivelul inalt de industrializare) reda nivelul de multumire si fericire al unui popor?

Nivelul de multumire al unui popor probabil ca depinde si de alte lucruri, nu doar de dezvoltarea economica a tarii respective. Dar conteaza intr-o mare masura, daca nu foarte mare.

Sugerezi cumva ca nu-i asa?
Ovidius
QUOTE
Nivelul de multumire al unui popor probabil ca depinde si de alte lucruri, nu doar de dezvoltarea economica a tarii respective. Dar conteaza intr-o mare masura, daca nu foarte mare.

Sugerezi cumva ca nu-i asa?

Nu sugerez nici ca-i asa, nici ca nu-i asa. Fiecare vede multumirea in felul lui, si nu trebuie sa-i fortam pe altii ca sa-i aducem la ideile noastre despre multumire.
Exemple:
1) De ce mai exista inca in America, triburi de indieni care traiesc in corturi, cand foarte bine pot sa-si gaseasca un loc de munca si o locuinta la oras. Crezi ca stau acolo din incapatanare? Eu cred ca se simt bine.
2) Tiganii din Romania. Chiar daca au vile sau nu, parerea noastra este ca stau in mizerie. De ce sa-i ducem cu forta la scoala, la baie, etc? Atata timp cat ei se simt bine in starea aia si nu influenteaza pe altii, treaba lor.
3) Acum cativa ani, s-a facut o statistica despre gradul de fericire si multumire, iar pe primul loc a iesit o tara subdezvoltata din Africa, nicidecum SUA, Germania, Japonia. Din pacate am auzit asta la radio si TV, asa ca nu am nici un link sad.gif
IO
S-a spus ca e ok un rau mai mic momentan daca va fi urmat de un bine mai mare in viitor. Nu sunt de acord. Problemele care se pun cand e vorba sa actionam in virtutea acestei idei sunt, in opinia mea, doua:
1. Putem fi oare 100% siguri asupra unui eveniment din viitor (binele pe care speram sa-l obtinem facand raul "mai mic" acum)?
2. Putem fi oare 100% siguri ca avem capacitatea de a identifica, corect si complet ce inseamna bine si ce inseamna rau pentru orice caz particular al unei fiinte sau al unui grup social pe care vrem sincer sa o/il ajutam?

Cred ca se cuvine o mentiune: din rau nu poate iesi decat rau. Iar din bine nu poate iesi decat bine.

In schimb, se prea poate ca binele obiectiv al unei intregi colectivitati sa para rau subiectiv pentru un anumit individ sau grup. Caz in care sunt de acord ca poate fi facut in prima instanta un bine obiectiv, perceput de cineva ca rau subiectiv, dar doar daca avem garantia ca acel bine va deveni in cele din urma si subiectiv pentru persoana in cauza. Garantie care insa ma indoiesc ca ne apartine...
Amenhotep
QUOTE (IO @ 17 Mar 2005, 02:19 PM)
Problemele care se pun cand e vorba sa actionam in virtutea acestei idei sunt, in opinia mea, doua:
1. Putem fi oare 100% siguri asupra unui eveniment din viitor (binele pe care speram sa-l obtinem facand raul "mai mic" acum)?
2. Putem fi oare 100% siguri ca avem capacitatea de a identifica, corect si complet ce inseamna bine si ce inseamna rau pentru orice caz particular al unei fiinte sau al unui grup social pe care vrem sincer sa o/il ajutam?

Da, foarte bune precizări!

Într-adevăr, dacă nu ştim să discernem binele de rău (în raport cu timpul sau cu ceilalţi parametri), atunci rezultă că intenţia de a face bine este de netranspus în practică.

Toată discuţia are sens numai dacă presupunem că putem discerne binele (viitor) de opusul său.

a
abis
QUOTE (Amenhotep @ 16 Mar 2005, 11:29 PM)
Mai precis, dacă chiar va urma un bine viitor mare faţă de răul de-acum, atunci cred că-i OK.

Apar doua probleme aici:

1. Asa cum spune IO, nu putem fi absolut siguri ca "raul" pe care il facem va fi urmat in mod necesar de "bine". Doar daca nu avem pretentia ca suntem profeti... Putem aprecia ca sunt sanse foarte mari ca va urma un "bine", dar siguranta in ceea ce priveste viitorul nu exista
2. Asa cum rezulta din ceea ce spune Zorro, un "bine" absolut nu exista. Nu poti fi absolut sigur ca ceea ce crezi ca este "bine" pentru cel pe care il obligi sa suporte "raul" initial va fi privit de acesta ca "bine". Poate ca el considera acest "bine" de fapt ca pe un "rau"

Intrebarea este in ce masura aceste precautinui ar trebui sa prevaleze asupra dorintei de a face, totusi, "bine"...
Amenhotep
Aceste consideraţii sunt valabile pentru aproape orice fel de problemă etică. Nu sunt specifice acestei probleme particulare ridicate aici. De aceea eu propuneam ca în discuţia de faţă să considerăm aceste chestiuni ca fiind soluţionate pozitiv.

Dacă nu le considerăm soluţionate, atunci problema este mult mai generală: "E OK să încerci să faci bine?" Dacă, în virtutea nerezolvării celor două întrebări, la această problemă răspundem negativ, atunci normal că vom răspunde negativ şi în cazul particular "E OK să încerci să faci bine cu ajutorul unui mic rău momentan?"

a
contraste
Mai pune si cazul ca binele vazut de tine este perceput drept rau de altii....
Amenhotep
QUOTE (Zorro @ 17 Mar 2005, 10:56 AM)
La doctor mergi voluntar si esti de acord sa iti scoata maseaua. Iti provoaca durere, dar numai cu acordul tau. Analogia la problema lui jet li ar fi ca doctorul sa-ti scoata cu forta maseaua.

Nu mi s-a părut că în problema ridicată de Jet Li ar fi esenţial dezacordul "victimei":

QUOTE
Poate sa se justifice cineva care face rau altora, cu faptul ca trebuie sa o faca , pentru ca apoi le va fi mai bine?


Oricum, chiar dacă reformulăm problema şi introducem explicit "împotriva voinţei (din acel moment) a 'victimei'", tot nu cred că obţinem un principiu general valabil:

"Nu trebuie niciodată, sub nici o formă, să faci rău cuiva împotriva voinţei sale din acel moment, chiar dacă asta va duce la un bine mare pentru acela în viitor."

Exemplu1: Am un prieten care s-a îmbătat şi vrea să se suie la volan. Vrea cu tot dinadinsu'. Eu, ca prieten adevărat, ce fac? Îl împiedic să se suie la volan? Fac asta împotriva voinţei lui (voinţă manifestată limpede, ferm şi chiar zgomotos)? Sau fac abstracţie de voinţa lui şi îi provoc o nefericire de moment (îi "stric seara"), nelăsându-l să se suie la volan?

Exemplu2: Dacă ar fi să-i întrebi sincer pe toţi membrii societăţii dacă ar dori reducerea (sau chiar eliminarea) impozitelor, e plauzibil că vei obţine un răspuns afirmativ. Aceea e dorinţa lor. Şi totuşi, crezi că ar fi efectiv bine să nu mai plătim impozite? E destul de limpede că toţi ar avea de suferit. Ce faci, acţionezi împotriva voinţei lor şi menţii impozitele (atenţie: cu forţa! e vorba de o coerciţie aici!), sau ţii cont de voinţa lor şi relaxezi sau chiar desfiinţezi impozitele?

a
Ovidius
QUOTE
Exemplu1: Am un prieten care s-a îmbătat şi vrea să se suie la volan.

In regula expusa de tine, am putea sa eliminam persoanele lipsite de discernamant, dar apoi iar se pune problema "cand are un om discernamant?"

QUOTE
Exemplu2: Dacă ar fi să-i întrebi sincer pe toţi membrii societăţii dacă ar dori reducerea (sau chiar eliminarea) impozitelor

Contraexemplul e foarte bun...cred ca e foarte mult de discutat pe tema asta. Imi dau seama ca la nivelul societatii, faci rau unora in mod involuntar datorita principiului "majoritatea decide". Desi la urma urmei cu-i nu-i convine se poate retrage in munti, unde sa traiasca fara impozite sau alte chestii din astea rolleyes.gif
Catalin
QUOTE

In regula expusa de tine, am putea sa eliminam persoanele lipsite de discernamant, dar apoi iar se pune problema "cand are un om discernamant?"


Si dupa ce faci asta si o sa se mai aduca un exemplu ce facem, mai bagam o exceptie? smile.gif
Ovidius
QUOTE
Si dupa ce faci asta si o sa se mai aduca un exemplu ce facem, mai bagam o exceptie?

Da, ai dreptate...
Octavi
QUOTE
Intersanta idee!! Adica nici tu nu ai dreptul sa-i judeci pe cei care vor sa faca rau cu forta!  Propun sa inchidem subiectu'

Nu judec pe nimeni. Doar nu sunt de acord cu ideea de a face ceva cu forta. Atata timp cat ma afecteaza pe mine, ca membru al poporului sau al clasei am tot dreptul sa actionez.


Aha, mi s-a parut inseamna ohyeah.gif

QUOTE
Asta e mersul si exista in el tot atata morala, cat poate gasi cineva si in ideea ca nu trebuie sa fortezi nici un proces fara ca cei in cauza sa fie de acord. Probabil, cu o astfel de gandire “morala”, Romania era azi binisor ca nivel societal pe undeva intre Zimbabwe si Iran.

Crezi ca starea materiala (data de nivelul inalt de industrializare) reda nivelul de multumire si fericire al unui popor?


Cine naiba a afirmat asta!!!??????????? Cand am dat exemplele alea, ma refeream in primul rând la primitivismul moral, nu la cel material! Ca cele 2 par a fi legate cumva, asta e o alta treaba si ea intr-un fel raspunde intrebarii tale cam fara subiect: Evident, starea materiala reda, intr-o anumita masura , nivelul de fericire al unui popor, de aceea oamenii emigreaza cu milioanele din lumea a treia spre Occident, si nu invers!!!!
jet li
"Tot raul spre bine" am intrebat , fara sa stiu ce e bine si ce e rau. smile.gif Am scris eu pe aici pe han,nu mai stiu unde, ca binele si raul sunt lucruri personale. De fapt nu exista decat pe moment. Un rau poate aduce un bine care sa atraga alt rau,urmat de un bine, toate astea pornite de la o singura actiune. De aici se vede ca tot ce poate face un om daca vrea sa faca "bine" este sa urmeze "calea cea buna" , sa nu-i ataseze scopuri si rezultate acestei cai. Sa urmeze calea asta vrea sa zica, sa faca binele atunci pe moment, daca binele facut va aduce rau, dar cel care l-a facut nu avea de unde sa stie, atunci se numeste ca a facut bine. Binele de moment am spus sa-l faca ,chiar daca el cuprinde un rau fiecare om hotaraste singur ce e bine si ce e rau.Se vede deci ca adevaratul bine este cunoasterea, pentru a sti si intelege cea ce cea ce facem.
willie
Nici un rau nu e spre bine.Chiar daca un rau poate avea si aspecte bune, tot rau ramane.
Amenhotep
Willie, dacă răul rămâne tot rău, asta nu înseamnă că nu poate fi spre bine. Nu văd de unde-ai scos asta.

Un exemplu: nici o boală nu înseamnă sănătate, dar un om bolnav se poate îndrepta spre însănătoşire.

Alt exemplu: dedesubtul apei nu înseamnă deasupra apei; dar eu mă pot afla dedesubtul apei şi să merg spre suprafaţă, spre deasupra apei.

În concluzie: observaţia ta că, orice s-ar întâmpla, răul este rău e corectă, dar nu te îndreptăţeşte să tragi concluzii în privinţa subiectului acestui topic.

a
Predatoru
Raul este rau... wow.
In fine, cred ca mai mult ati vorbit despre societate si manipulare pana acum. Sa incercam sa generalizam putin, ce ziceti? Sau chiar asta era subiectul si ma bag fara sa stiu?

De unde stim ca un bine nu este un rau?
Ceea ce e bine pentru mine poate sa fie rau pentru altcineva.
Si oare raul poate exista fara bine sau invers? Adevarul este dincolo de noi...sau nu?
Predatoru
Cat despre a-i face un rau cuiva pentru ca mai tarziu sa ii fie bine, nu vad de unde ar fi cineva indreptatit, general vorbind, sa conduca in felul asta pe cineva (persoana sau popor).
Si daca spuneti ca oamenii l-au pus pe lenin sau l-au ales sa faca ce a facut, mai ganditi-va... De asta nu-mi place mie societatea... Are o groaza de legi stupide fara de care putem sa traim oricum...
Nu sugerez ca in epoca de piatra oamenii traiau fericiti...
willie
Eu cred ca "un rau spre bine " e o contradictie in termeni.Daca o actiune are un rezultat favorabil, bun, atunci cum poate fi ea un rau? Probabil ca vorba asta cu "tot raul spre bine", a fost inventata de cineva care cauta o scuza pentru o actiune rea..
Nu e nici un bine in actiunea de a ucide pe cineva, chiar daca ai impresia ca astfel ai salvat o mie de vieti, pt ca de fapt n-ai salvat o mie, ci ai luat una. Ai esuat in a salva una. Si cu asta actiunea ta e rea, si esti un criminal ca oricare altul, cu nimic mai bun ca cel pe care l-ai ucis. Erou este doar cel care a reusit sa-l salveze pe cel care ameninta o mie de vieti, sa-l salveze pe el de ceea ce-l facea sa ucida. Dar e mai simplu sa ucizi un om si sa primesti aplauzele nemeritate a o mie, nu-i asa? Si vorba aia..." tot raul e spre bine"...
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.