Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Obiecte, Relaţii, Individualitate
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Odaia Filosofilor
Amenhotep
Obiecte având individualitate proprie se pare că sunt nişte abstracţiuni ale minţii noastre. În natură aşa ceva nu există. De fapt, într-un fel putem spune că nu există deloc obiecte! Ce face ca un "obiect" să fie aşa cum este? Mie îmi pare că numai ansamblul relaţiilor dintre... părţile sale. Mergem pe drumul de lângă râu şi trecem pe lângă Bulboana lu' Gheorghe. Trecem în fiecare zi pe lângă ea. Ea -- bulboana. Dar ce este ea altceva decât un model particular şi unic de relaţii între nişte molecule de apă? Moleculele componente sunt mereu altele, permanenţa şi identitatea nu pot fi identificate decât în relaţii.

Bun, ar putea zice cineva, dar totuşi nişte obiecte avem -- "părţile" între care se stabilesc relaţii. Adică moleculele de apă. Sau atomii. Dar vedem că şi aceste "obiecte" sunt de fapt ansambluri de relaţii între părţi mai mici. Şi nici nu trebuie să mergem mai jos de molecule pentru a descoperi un fapt uimitor: "obiectele" acestea nu mai au proprietatea intuitivă a discernabilităţii. Două molecule de apă sunt absolut identice între ele (ca şi doi atomi, sau doi electroni...). În lumea macroscopică avem intuiţia individualităţii obiectelor puternic cuplată cu ideea micilor diferenţe între ele: despre două monede spunem că sunt "la fel", dar totuşi suntem mereu conştienţi că mici diferenţe (zgârieturi microscopice, neregularităţi etc.) există, astfel încât monedele sunt discernabile una de alta. Dar moleculele (de acelaşi tip) sunt indiscernabile!

Modul nostru de a opera mental cu "obiecte" este puternic contaminat de intuiţia acesta a discernabilităţii, care ne face să presupunem că putem distinge un obiect de altul. Dar realitatea ne contrazice: "obiecte" discernabile nu există, există cel mult "ghemuri" de relaţii discernabile una de alta.

Cum ar trebui să ne adaptăm gândirea la această realitate? Cum putem concepe o lume ai cărei constituenţi de bază nu sunt obiecte individuale (între care se stabilesc relaţii), ci sunt relaţiile însele? Putem să renunţăm la a mai pune întrebarea "Relaţii... între ce"?

Viziunea obiectelor individuale mai prezintă o problemă: într-o lume populată de obiecte individuale, fiecare obiect ar trebui să poarte un soi de "cod numeric personal" (accesibil nouă sau nu) care să-l identifice în mod unic. Obiectele trebuie concepute ca fiind indexate. Dar indexul fiecărui obiect poartă o cantitate de informaţie care este infinită în cazul unui Univers infinit! Sau, chiar dacă Universul (numărul obiectelor elementare) este finit, cantitatea de informaţie din indexul unui obiect depinde de totalitatea obiectelor (de numărul lor). "Naşterea" (sau "moartea") unui obiect într-o galaxie îndepărtată ar trebui să modifice instantaneu cantitatea de informaţie din indexul acestui electron, de-aici!

Putem să depăşim aceste dificultăţi conceptuale? Putem renunţa la indexarea obiectelor lumii? Ce metodă alternativă de referire avem? Cum putem să ne referim la un anume obiect altfel decât printr-un imaginar "număr de ordine"? Ce sens mai are noţiunea de "individualitate" la nivelul acestor obiecte? Cum trebuie să înţelegem expresii de tipul "obiectul acesta" şi "obiectul celălalt"?

a

PS: Dacă am fost cam confuz... Vă rog cereţi-mi lămuriri. smile.gif
zvas
Frumos topic.
QUOTE
Două molecule de apă sunt absolut identice între ele (ca şi doi atomi, sau doi electroni...)


Bine precizezi ca doi atomi sau doi electroni. Daca privim axa timpului ne dam seama ca nu sunt identice. In tot intinsul acesta de materie din unives eu sustin ca NU se gasesc 2 lucruri identice perfect. Deoarece imperfectiunea sta la baza existentei umane si a echilibrului existential.
Daca ar exista 2 lucruri identice in acest univers atunci nu ar mai exista discorcondanta dintre n lucruri:
BINE - RAU
DESTEPT -PROST
MIC -MARE
CREDINCIOS - NECREDINCIOS
URAT - FRUMOS
FINIT - INFINIT
ALB - NEGRU
si cel mai important VIATA - MOARTE
Cred ca nu m-am facut destul de bine inteles. Teoria a DOUA LUCRURI identice ar contrazice teoria PERFECTIONALITATI. Teoria perfectionalitatii constand in un lucru care sa reprezinte perfectul 100% ceea ce nu exista .Nu exista lucru perfect 100% ci doar 99.99(9)%. Ei exact de cat este nevoie ala 0.000(1)% reprezinta imperfectiunea lucrului care se opune celui 99.99(9)%. Daca se intelege analogie este perfect daca nu o voi dezvolta intr-un alt post. Voi gasi un exemplu perfect.

Prin 2 lucruri identice se intelege .Doi electroni care indeplinesc relatia de egalitate in toate cele n cazuri:

COMPOZITIE(x)
MASA(m)
DIMENSIUNE (l,L,h)
TIMP(t)
COORDONATE(x,y,z)

Concluzie : Nu pot exista 2 lucruri identice atata timp cat exista notiunea de BINE si imperfectionalitatea binelui RAUL.
Doar aceste doau notiuni au la baza IMPERFECTIUNEA si IDENTICUL.

z Amenhotep jamie.gif
saldora
QUOTE (Amenhotep @ 28 Feb 2005, 03:17 PM)
Obiecte având individualitate proprie se pare că sunt nişte abstracţiuni ale minţii noastre. În natură aşa ceva nu există.
De fapt, într-un fel putem spune că nu există deloc obiecte!

...fiecare obiect ar trebui să poarte un soi de "cod numeric personal" (accesibil nouă sau nu) care să-l identifice în mod unic. Obiectele trebuie concepute ca fiind indexate.

Doar informatia face ca un obiect sa existe material... "cod numeric personal" smile.gif sau amprenta energetica.
Amenhotep
Da Saldora, oarecum... Cu menţiunea că informaţia ar putea fi valabilă şi despre obiectul în sine, deci dacă pornim de la informaţie pare justificabilă ideea obiectului. Or, eu susţineam că obiectul e o iluzie, că nu există, că ceea ce contează sunt doar relaţiile. A pune acentul pe relaţii nu-i fix tot aia cu a pune accentul pe informaţie.

Cât despre "amprenta energetică", nu sunt de acord că e un termen potrivit. Pentru că energia este tot o formă a materiei, deci are potenţialul să care cu ea tot bagajul de iluzii şi preconcepţii vizavi de existenţa "obiectului individual în sine". Până la urmă, acela care gândeşte că există o individualitate a corpurilor (ca un fel de "esenţă" metafizică a indivdualilor, un soi "thisness", cum am întâlnit la unii gânditori), acela n-are nici o problemă să extindă această noţiune şi la câmpuri energetice: câmpul electric al acestei sarcini e distinct de câmpul electric al acelei sarcini, fiecare câmp energetic poartă o "amprentă individuală" care-l distinge de alte câmpuri similare. Or, eu lupt împotriva ambilor! smile.gif Afirm că nu există "thisness" nici la corpuri şi nici la câmpuri/energie. Şi nici măcar la relaţii! "Thisness"-ul apare numai ca proprietate emergentă a mănunchiurilor de relaţii.

a
saldora
revin cu o intrebare: te referi strict la obiecte materiale sau, in general, la tot ce este material?

eu nu inteleg exact impotriva a ce lupti.. smile.gif dar daca invingator si invins esti tot tu, atunci merita!

si inca ceva: din titlul Obiecte, Relaţii, Individualitate ... individualitatea este a omului (individ), nu putem vorbi de individualitate a unui obiect iar relatiile se stabilesc intre fiinte.
Amenhotep
Mă refer la obiect ca la opusul relaţiei. smile.gif Adică tradiţional, relaţia se zice că se stabileşte între obiecte. Deci cumva ontologic se presupune că mai întâi sunt obiectele (inerte) şi apoi vin relaţiile şi se "stabilesc" între obiecte. Eu spun: nu, ontologic primordiale sunt relaţiile; ele generează iluzia unor obiecte.

Despre individualitate: nu mă refer deloc la individualitatea omului. Ci la temeiul care ne face să vorbim de "acest electron" ca fiind distinct de "acel electron". Dacă eu îmi aleg (mental) o bilă de pe masa de biliard, o pot urmări cu privirea şi pot să spun "Uite, aia-i bila 'mea'!" chiar dacă ea şi-a schimbat locul cu alte bile. Ei îi pot pune o etichetă mentală care o distinge de alte bile. Dar (paradoxal) cu electronii nu-i aşa!

Despre relaţii: cum Doamne iartă-mă se stabilesc numai între fiinţe? Relaţia "mai mare decât" (notată ">") se stabileşte între numere. Relaţia "anterior lui" se stabileşte între evenimente. Relaţia "mai cald decât" se stabileşte între corpuri. Etc.

a
contraste
Relatiile se stabilestc si intre oameni si obiecte. Uneori, ele devin atat de dragi, se incarca cu fluidul persoanei care le indragesc si parca ar indragi la randul lor persoana.
Daca supravietuiesc disparitiei persoanei, acele obiecte indragite de cel ce nu mai este, parca ii spun povestea...
saldora
Amenhotep.. tu 'receptionezi' mesajele mele cu mintea sau cu inima?
Amenhotep
Le recepţionez cu ochii şi le decodific cu mintea. Al cărei suport e creierul, care-i alimentat cu sânge de inimă.

Nu înţeleg relevanţa întrebării în contextul acestui topic.

a
iniya
daca am inteles-o bine pe saldora..cred ca a vrut sa spuna ceva de genul ' tu iubesti cu inima sau cu mintea?'..asta cred cati-ar spune mai multe..sper biggrin.gif
treci prin creierash sau pur si simplu iti place jocul de cuvinte si importanta potrivirii acestora blink.gif ..gata am roit...


go go go sorry.gif
Amenhotep
Gosh, nu-nţelesesem că mesajele lui Saldora erau de iubire... Scuze...

Dacă-i aşa, cu atât mai mult cred că aspectul acesta e complet off topic aici.

Sau poate în continuare nu pricep eu...

Intenţia mea a fost să deschid aici o discuţie cât se poate de serioasă despre o problemă filosofică interesantă şi profundă: aceea a primordialităţii relaţiei faţă de obiect, cuplată cu problema individualităţii obiectului.

Nu despre relaţiile între oameni am vrut eu să vorbim. Şi nici despre sentimentul individualităţii umane. Tema propusă de mine n-are absolut nici o treabă cu omul, cu spiritul, cu dualitatea suflet-corp. Este o întrebare despre cum e lumea, nu despre cum e omul şi ce simte el.

a
jock

Amenhotep, ai ridicat o problemă foarte serioasă. După părerea mea, problema centrală a ontologiei este chiar aceasta: care este statutul conceptului de obiect?
Se stie că primele reprezentări ale obiectului îsi au sursa în experienta macroscopică a solidului corporal si în modurile de actiune asupra acestuia. De aici structura limbajului natural, axată pe raportul subiect-predicat, si apoi lunga traditie a filosofiei substantialiste. Totusi, critici la adresa viziunii substantialiste a obiectului au existat mereu si au devenit tot mai insistente, ducând, în epoca modernă la repudierea aproape totală a ei. Eu văd trei feluri de critici: 1) cea empiristă (critica substantei ca atare); 2) cea fenomenistă (critica obiectului de pe pozitiile cauzalitătii si devenirii); 3) cea relationistă (de pe pozitiile functionalismului inspirat de fizica matematică, începând cu Descartes). Se pare că viziunea relationistă a câstigat cel mai mult teren, având si sprijinul stiintelor.
Sunt de acord cu această răsturnare conceptuală, dar nu până la capăt: Cred că filosofia modernă ar păcătui la fel de mult ca si vechile doctrine substantiliste dacă ar vrea să afirme primordialitatea ontologică a relatiei, să reducă totul la relatii. Asa cum metafizica traditională nu reusea să construiască punti ontice între substantele izolate, la fel, filosofiile relatiei nu vor reusi să stabilească distinctii între ansamblurile de relatii sau chiar între relatiile individuale. Să aruncăm o privire numai pe terenul formalismului matematic, unde putem spune că relatia este la ea acasă. Aici vedem că matematica are deopotrivă nevoie de functii (relatii) ca si de argumente (variabile). Argumentele (chiar dacă sunt numite si "locuri goale") sunt reziduul substantialist de care nici un formalism nu se poate dispensa. (Victoria relationismului în ontologie este strâns legată de victoria formalismului în stiintele abstracte).

Ca să putem răspunde la întrebările ridicate de tine (Amenhotep), ar trebui, mai întâi, să definim precis ce este aceea o relatie în genere (după cum ai văzut, unii au redus întelesul acestui concept la sfera relatiilor social-umane), apoi ceea ce sunt termenii relatiei si, în final, să vedem ce statut ontologic putem acorda cuplului conceptual relatie-relate. Poate că nu trebuie să renuntăm de tot la conceptul de obiect (individual), poate că adevărul e, ca întotdeauna, pe undeva pe la mijloc. Poate că trebuie reconstruit un nou concept al obiectului diferit de cel traditional, chiar pe baza acestui cuplu conceptual. Eu am niste idei în acest sens, dar acum vreau să fixăm mai bine cadrul discutiei.
Amenhotep
QUOTE (jock @ 3 Mar 2005, 11:58 AM)
filosofiile relatiei nu vor reusi să stabilească distinctii între ansamblurile de relatii sau chiar între relatiile individuale.

Între relaţiile individuale nu e nevoie să stabilim distincţii. Vreau să spun, dacă ne gândim la relaţia "<" şi la ocurenţele, aplicările ei concrete "3 < 5" şi "7 < 8", relaţia este efectiv aceeaşi în ambele ocurenţe.

Dacă însă ne gândim la distincţia dintre două relaţii diferite (cum ar fi "<" şi "="), atunci... da, este necesară o distincţie. Dar mi se pare mult mai uşor de "înghiţit" o asemenea distincţie între câteva relaţii fundamentale decât distincţia între n obiecte, între n individuali diferiţi (unde n poate fi chiar infinit).

(Am dat exemple cu relaţii din aritmetică doar de dragul "purităţii". Sper că e clar că ce spun poate fi extins la orice fel de relaţii.)

QUOTE
Să aruncăm o privire numai pe terenul formalismului matematic, unde putem spune că relatia este la ea acasă. Aici vedem că matematica are deopotrivă nevoie de functii (relatii) ca si de argumente (variabile).

Da, dar nimic nu ne împiedică să definim funcţii având ca argumente... alte funcţii! (De fapt aici e vorba de relaţii între relaţii.) Bun, dar ultimele funcţii tot trebuie să aibă nişte argumente "obiectuale", nu? Cu alte cuvinte, până la urmă orice construcţie matematică începe cu "Fie o mulţime (de obiecte)" şi abia apoi se construiesc pe acea mulţime diverse funcţii/relaţii, iar pe mulţimea lor din nou funcţii/relaţii şi tot aşa... Ei bine, "visul" meu este o construcţie care nu începe cu "Fie o mulţime (de obiecte)", ci cu "Fie nişte relaţii". smile.gif

QUOTE
Ca să putem răspunde la întrebările ridicate de tine (Amenhotep), ar trebui, mai întâi, să definim precis ce este aceea o relatie în genere

Da... ca să evit definirea unei relaţii în funcţie de nişte relate, m-am gândit să spun că o relaţie este reprezentată pur şi simplu de un simbol. Relaţia este un obiect primitv al teoriei. Teoria începe cu "Fie n simboluri distincte. Acestea vor fi numite 'relaţii'." (Am dezvoltat o astfel de teorie formală şi sunt... extraordinar de încântat de ce iese la iveală! Cred însă că nu e cazul s-o expun aici, că e prea... ezoterică (matematică, formalism...). Dacă eşti interesat, hai să luăm legătura pe e-mail.)

QUOTE
apoi ceea ce sunt termenii relatiei

În teoria mea ei nu au nici un rol.

E cam ca la operatori: zicem "Fie nişte operatori" şi construim o algebră a lor, dar în cadrul algebrei respective nu intervine în nici un fel noţiunea de operand. Operatorii se compun unul cu altul şi reies structuri extrem de bogate, fără ca vreun moment să discutăm despre operanzi.

QUOTE
si, în final, să vedem ce statut ontologic putem acorda cuplului conceptual relatie-relate.

Eu mă gândesc să-i acord statut ontologic nul. smile.gif Numai relaţia există, relatele nu. (Ştiu că sună... imposibil...)

QUOTE
Poate că trebuie reconstruit un nou concept al obiectului diferit de cel traditional, chiar pe baza acestui cuplu conceptual.

Recunosc că aş fi puţin dezamăgit dacă acest compromis s-ar dovedi singura soluţie...

Oricum, din cercetările mele a reieşit că timpul este un factor... cheie. O viziune tradiţională a timpului ne cam împinge la o viziune tradiţională asupra obiectelor şi a relaţiilor care se stabilesc între ele. Intuiesc că pentru ca demersul meu să aibă şanse de succes, este necesară o reconsiderare din temelii a conceptului de timp. Poate chiar desfiinţarea lui... şi reconstrucţia lui pe cu totul alte baze (psihologice în loc de ontologice?).

Cu spaţiul am rezolvat deja: în teoria mea el nu există. Mai bine spus apare ca o consecinţă a unor relaţii (şi, dat fiind că relaţiile se pot modifica, şi spaţiul se modifică o dată cu ele). Spaţiul nu are sens în afara relaţiilor. Relaţiile nu sunt "în" spaţiu, ci spaţiul derivă din ele.

QUOTE
Eu am niste idei în acest sens, dar acum vreau să fixăm mai bine cadrul discutiei.

Sunt foarte interesat să aud ideile tale. Dacă crezi că discuţia devine prea tehnică, hai să discutăm în particular.

a
jock
Amenhotep (3 Mar 2005, 05:51 PM)

Tu zici că ai putea să elimini obiectele atomare din sistemul formal pe care vrei să-l dezvolti spunând că aceste obiecte sunt, de fapt, relatii. Dar nu te păcălesti singur în felul acesta? Are vreo importantă pentru sistem că tu decretezi despre niste simboluri că reprezintă relatii si nu obiecte? Oricum, tot simboluri sunt, deci au caracterul unor obiecte. La fel si despre argumentele unei functii, pe care le consideri întotdeauna tot functii: Când le folosesti ca argumente, functiile sunt tot niste simboluri individuale, fie că le vei substitui pe urmă cu numere sau tot cu functii matematice. O functie pusă ca argument, îsi ascunde structura si devine, pentru functia de ordin superior, un simplu obiect individual. Se realizează aici, cred eu, o trecere de la multiplu la unu, adică de la multiplicitatea unui ansamblu de relatii (functia ca functie) la o unitate de ansamblu (functia ca argument al unei altei functii); la fel se întâmplă si în realitate, unde avem de-a face cu multiplicităti care se manifestă, în anumite situatii unitar, ca si cum n-ar mai fi multiplicităti. De aceea s-a spus că întregul reprezintă mai mult decât părtile sale. Dacă vrei să reduci totul la relatii, oare nu ajungi practic la aceleasi dificultăti pe care le-a întâmpinat atomismul (care elimina relatiile), nu aduci totul la un singur nivel de existentă? Poate că asta nu are importantă pentru un sistem formal abstract, dar dacă vrei să-i dai o interpretare ontologică (si am înteles că asta vrei)?
Tu ai definit relatia pur si simplu ca fiind un simbol. Dacă nu încercăm o definire ontologică a relatiei, mai putem face o interpretare a sistemului? Dar un ansamblu (un "ghem" sau un "mănunchi") de relatii, care ne dă aparenta obiectului individual, cum poate fi întemeiat? Nu e nevoie de ceva în plus aici?
Dar nu vreau să vorbesc în necunostintă de cauză. Mă interesează foarte mult teoria pe care o dezvolti, mai ales că ai mărturisit reusita ta în rezolvarea problemei spatiului (Aceasta este o veche problemă care mă obsedează si părerea mea este cam aceeasi: spatiul nu pre-există continutului său, ci este consecinta raporturilor unei multiplicităti). In ce priveste timpul, n-as fi de acord cu dez-ontologizarea acestuia. După mine, nici timpul nu pre-există obiectelor (relatiilor), ci este o măsură a schimbărilor ce se petrec în univers. Dacă nu s-ar schimba nimic, n-ar exista timp. Poate chiar din acest motiv întâmpini dificultăti în modelarea timpului: relatiile sunt entităti (ca să nu le spun obiecte!) prin excelentă statice, ele pot descrie structuri, nu si procese. Nu stiu dacă sub pălăria conceptului de relatie ai inclus si operatorii, care poate te-ar ajuta să regăsesti cumva timpul.

Cerceteaza mail-ul.
BlackClaw
Aveam shi eu, candva, aceeasi nemultumire ca shi tine...pana am inteles ca nu conteaza prea mult, pana am inteles ca doar in anumite colturi de univers(printre care shi al nostru) e asa.
Lumea noastra e conceputa pe baza relatiilor. asa e natura ei. A exista relatii intre obiecte nu exclude individualitatea obiectelor implicate. PArtile formeaza intregi, dar partile sunt, in acelasi timp, shi intregi. De fapt, nu se poate spune ca un obiect nu e "individual", el doar are mai multe functii...Whatever, e complicat, dar nu e ceva de neinteles...Fiinat umana e o dovada vie a faptului ca partile formeaza intreg, iar intregul genereaza relatii(nu neaparat interumane)
Amenhotep
BlackClaw, Bine ai venit la Han! welcome.gif

(Please, nu cita întregul mesaj iniţial. Dacă poţi, ar fi bine să-ţi editezi mesajul şi să ştergi citatul inutil. Merci! smile.gif )

a
andrei69

Ca sa vad daca am inteles problema (problemele) puse de Amenhotep o sa le repun cu o alta exprimare.

Cind "vedem" bulboana lui gheorghe exista trei elemente care intra deja intr-o relatie :

Bulboana insasi (ca obiect extern cel putin presupus), raza de lumina de la bulboana la noi, si imaginea bulboanei care se formeaza in noi.

In cazul cel mai general avem triada obiect-abordare-imagine.

Noi sintem siguri de imaginea obiectului pentru ca aceasta imagine exista. Putem fi siguri de existenta obiectului in sine ? (separat de noi).

Problema e serioasa si metodologica (la urma urmei pe rezolvarea acestei probleme se bazeaza cunoasterea).

Intr-adevar, nu exista o garantie 100% ca obiectul extern exista. Pentru ca unul din elementele externe (presupuse sau nu ) pot fi false astfel incit numai sa formeze o imagine.

Mai explicit, in loc de bulboana poate fi un proiector care "arunca" catre noi imaginea unei bulboane. Din acest motiv (teoretic) nu avem 100% garantia existentei bulboanei. Este posibil ca insasi razele de lumina sa poata sa falsifice imaginea obiectului.

Deci ceea ce putem garanta cu 100% este imaginea obiectului.

Daca ar exista o determinare clara de la obiect la imagine, am putea sa mergem in sus, pe firul determinarii, si sa zicem ca obiectul exista exterior noua. Dar nici de asta nu sintem siguri pentru ca aici avem o presupusa determinare in doua trepte anume obiect-abordare si abordare-imagine. Existenta imaginii poate cel mult sa garanteze existenta abordarii dar nu a obiectului.

Totusi noi putem "jura" ca bulboana exista. Asta pentru ca la un moment dat, in firul cunoasterii, trebuie sa facem niste alegeri.

Aici este a doua mare problema pusa de Amenhotep (prima ar fi ca nu avem garantie 100% a existentei obiectului si sint de acord cu ea) anume cum facem alegerea ?

Pentru ca intotdeauna exista doua moduri posibile de a face o alegere, anume
fie alegem ceva ca ne place, prin afect deci,
fie alegem ceva din motive "relationale" indiferent cum ar fi relatia (justete, dreptate, relatie abstracta).

Aristotel insa spunea ca cunoasterea porneste intotdeauna de la senzatii. Afirmatia lui Amenhotep este surprinzatoare, anume el afirma ca cunoasterea porneste de la relatii.

Este surprinzator si pentru mine pentru ca pot accepta acest lucru anume ca cunoasterea poate purcede de la relatii. Nu este cazul meu si a lui Aristotel pentru care cunoasterea pleaca (biologic vorbind) chiar de la senzatie. Dar nu putem nega posibilitatea teoretica a unui alt tip de cunoastere care pleaca de la relatii.

Deci, individualitatile, pot fi de doua tipuri anume senzitive si relationale (analitice). Este vorba de partea de inceput a cunoasterii; atunci cind incepem o cunoastere.

Am vazut mai sus ca imaginea obiectului nu garanteaza 100% existenta lui. Noi trebuie sa furnizam ceva ca sa fim siguri de aceasta individualitate.

In cazul senzatiei, cunoscatorul furnizeaza un afect (adica o reactie la aceasta senzatie). Adica, afectul impreuna cu imaginea obiectului formeaza o unitate pe care noi o acceptam ca fiind individualitatea. Acest afect este si un id (numar de ordine) pentru obiect. In ultima instanta, afectul este o apreciere (bun/rau) a obiectului. La construirea afectului participa intreg corpul ca intr-o democratie.

In cazul relatiei, Amenhotep afirma ca "manunchiurile" de relatii (ghemul de relatii) insasi provoaca o verosimilitate intr-u existenta individualitatii.

Aici merita putin de discutat ce furnizeaza cunoscatorul aici. Pentru ca nu e clar.

O relatie are doua capete adica spunem aRb (a in relatie cu b). Si exista foarte multe posibilitati aici. Iar aceste posibilitati depind de modul in care se formeaza "ghemul" de relatii. Iar daca stai sa te gindesti vezi ca depinde si de referentul "ghemului" din realitate.

In cazul unui obiect exterior, "ghemul" de relatii ar trebui sa fie multimea imaginilor obiectului (obiectul in diferite ipostaze) adica o multime de entitati de tipul {obiect - relatie - ceva}. In acest caz ar trebui sa observam ceva ce are importanta, anume ca relatiile din ghem trebuie intr-un fel sa fie orientate altfel "ghemul" devine incilcitura.

In cazul unei relatii de tipul "<" avem si aici un ghem format dintr-o multime de entitati de tipul {"<","3<5"} adica format din numele relatiei (simbolul ei) si eventualele ei actualizari luate ca individualitati. Si in acest caz, "ghemul" nu este incilcitura pentru ca toate aceste entitati contin acelasi simbol adica sint bine ordonate.

In afara acestei "orientari" nu exista alta valoare asignata. Dar "orientarea" determina o ordine care (matematic) poate defini un spatiu metric deci o valoare. Dar aceasta valoare nu este furnizata de fiinta ci chiar de manunchiul de relatii (prin ordonarea lor).

Asa cred eu cel putin ca se intimpla in cazul oamenilor.

Dar daca cunoasterea pleaca de la relatii..

Daca exista o "valoare de relatie" cine o asigneaza ? un scop ultim sau tot corpul "in democratie" ca la noi ?

Sa luam ambele posibilitati. Cred ca prima (scop, vointa) nu aduce prea mult in cunoastere pentru ca nu avem diversitate (adica valorizarea in functie de mai multe principii).

Sa zicem acum ca "valoarea de relatie" este asignata in democratie, ca la noi. In acest caz, senzatiile trebuie sa existe nu ? Dar numai ca ele nu cred ca ar putea fi asociate unei aprecieri bun/rau. Senzatiile exista ca imagini fara valoare. Numai relationind aceste imagini obtinem valori (aka "valori de relatie").

Cred ca acest sistem este viabil ca celalalt.

Daca unul este mai presus de celalalt asta nu e sigur de loc.

Un model complex este format din imagini si relatii. In acest model nu mai are asa o mare importanta cum am definit initial universalele. Daca initial universalele au fost generate prin valori de relatie sau din valori afective. Daca scormonim in interiorul acestor universale, ca sa vedem cum s-au format, gasim evident diferente. Cu toate acestea rezultatul final poate sa fie identic (modelul).

Pe de alta parte, sa nu uitam ca cunoasterea umana se face la oameni in societate. Societatea este si ea o fiinta vie, are constiinta (am aratat acest lucru in alta parte - oricum se accepta acest lucru). Ori, societatea este si poate fi astfel alcatuita incit sa accepte ambele tipuri de cunoastere. Asta pentru ca societatea e construita chiar de fiinte constiente care pot depista eventualele slabiciuni ale unui tip de cunoastere. Si orice tip de cunoastere am avea (bazata pe valori afective sau pe valori relationale) acest tip de cunoastere este depasita in societate care le cuprinde pe ambele.

Ca sa fiu mai explicit, daca scriu o carte stiintifica, prima valoare pe care editorul o da cartii este o valoare relationala (cum se incadreaza aceasta carte intr-un sir de alte relatii).

Amenhotep,

te rog sa-mi spui care este parerea ta despre cele spuse aici de mine, daca acestea sint lucrurile pe care si tu doreai sa le spui.

andrei






Amenhotep
QUOTE (andrei69 @ 12 Mar 2005, 02:40 PM)
Cind "vedem" bulboana lui gheorghe exista trei elemente care intra deja intr-o relatie:

Bulboana insasi (ca obiect extern cel putin presupus), raza de lumina de la bulboana la noi, si imaginea bulboanei care se formeaza in noi.

In cazul cel mai general avem triada obiect-abordare-imagine.

Da, este o discuţie interesantă asta, despre relaţia semnificat-semn-semnificaţie. Eu nu la asta mă gândisem, nu din perspectiva asta abordasem problema. Dar poate că este o perspectivă fecundă... Vom vedea mai jos.

QUOTE
Intr-adevar, nu exista o garantie 100% ca obiectul extern exista. Pentru ca unul din elementele externe (presupuse sau nu ) pot fi false astfel incit numai sa formeze o imagine.

În discuţia de faţă eu am pornit de la presupunerea că sigur există un "ceva" extern care e răspunzător de crearea imaginii mentale. Problema pe care-o ridic este a naturii acelui "ceva". În mod tradiţional gândim că natura acelui "ceva" este obiectuală. Mai precis, "ceva"-ul mare e alcătuit din multe "ceva"-uri mici, legate între ele. "Ceva"-urile mici (părţile obiectului) sunt la rândul lor tot de natură obiectuală. Şi între ele se stabilesc tot soiul de relaţii. Eu propun o răsturnare de perspectivă: "Cărămizile" din care e alcătuit "ceva"-ul mare nu sunt în esenţa lor (mici) obiecte, ci (mici) relaţii. Mănunchiul acestor relaţii alcătuieşte şi dă individualitate unităţii mari numite "ceva". Mergând tot mai adânc pe calea descompunerii "ceva"-ului în părţile şi relaţiile componente, găsim că realitatea ultimă nu se sprijină pe micro-obiecte, ci pe micro-relaţii. Şi la acel nivel ultim al existenţei nu mai are sens întrebarea "relaţie între ce şi ce?", pentru că "dedesubtul" micro-relaţiilor nu mai există nimic. Ele sunt pur şi simplu, sunt constituenţii de bază a tot ceea ce există.

Cu alte cuvinte, "povestea lumii" ar trebui să înceapă nu cu "Fie nişte obiecte fundamentale A, B, C, ... şi între ele se stabilesc nişte relaţii P, Q, R, ...", ci cu "Fie nişte relaţii fundamentale P, Q, R, ... şi diverşi 'ciorchini' de astfel de relaţii pe care îi numim 'obiectele' A, B, C, ...".

QUOTE
Pentru ca intotdeauna exista doua moduri posibile de a face o alegere, anume
fie alegem ceva ca ne place, prin afect deci,
fie alegem ceva din motive "relationale" indiferent cum ar fi relatia (justete, dreptate, relatie abstracta).

Nu cred că înţeleg. (Sau, dacă înţeleg corect, atunci nu sunt de acord.)

1. În afară de aceste două moduri, mai există şi altele. Enumerarea nu e completă. (De exemplu: mai există şi alegerea la întâmplare, dând cu banul.)

2. Motivele "relaţionale" de care vorbeşti tu... îmi par a fi mai degrabă motive "raţionale". Atunci da, opoziţia "motive afective" - "motive raţionale" e valabilă. Dar nu are legătură cu relaţiile. Relaţii se stabilesc şi pe bază de afecte (de exemplu relaţia "iubeşte pe"), la fel de bine ca pe bază de raţiune.

Oricum, dacă vorbeşti de alegere cred că te referi la relaţiile omului cu diverse "ceva"-uri. Or, eu vorbesc de relaţiile "care este" smile.gif , ca să zic aşa. Am dat exemplul relaţiei "mai mare decât" -- aceasta nu-i o relaţie a omului, ci a părţilor realităţii. Eu nu vorbesc de relaţii (inter)umane sau de relaţii de cunoaştere între om şi diverse lucruri. De aceea nu prea înţeleg treaba cu alegerea pe care-o face omul vizavi de relaţii...

QUOTE
Afirmatia lui Amenhotep este surprinzatoare, anume el afirma ca cunoasterea porneste de la relatii.

Err... Da, oarecum. Mai precis, eu nu pun problema cunoaşterii. Explicarea raportului dintre cunoaştere şi realitate nu este subiectul pe care-am vrut să centrez discuţia (deşi, repet, el este un subiect interesant). Problema pe care-o ridic eu este aceea a perspectivei: în loc să gândim că obiectele sunt şi între ele se stabilesc (sau nu) diverse relaţii, propun să gândim că relaţiile sunt şi ele se organizează în "ciorchini" pe care noi îi numim (sau nu) "obiecte".

QUOTE
Dar nu putem nega posibilitatea teoretica a unui alt tip de cunoastere care pleaca de la relatii.

Culmea e că datele de pornire sunt în ambele cazuri aceleaşi.

Uite, am găsit un exemplu care cred că ilustrează bine ideea mea: Dualitatea corpuscul-undă. Eram obişnuiţi să gândim că electronul este un fel de mic "glonţ" de substanţă. Până când Fizica a dovedit că unele manifestări ale sale ne obligă să-l concepem ca pe o undă. Toate ar fi fost bune şi frumoase -- renunţam complet la imaginea "glonţului" şi o adoptam pe aceea a undei -- dacă nu s-ar fi dovedit (Einstein, în 1905 -- efectul fotoelectric, pentru care-a luat şi Premiul Nobel) că sunt şi manifestări care ne obligă să-l considerăm în continuare "glonţ". De aceea am fost obligaţi să spunem că modul de existenţă al electronului (şi al oricărei particule) este un mod ciudat şi nefamiliar nouă, care prezintă ambele caracteristici. Acel mod se pare că este propriu "stării de a fi" în universul acesta, iar noi am ajuns să ne formăm noţiunile deformate de "undă" şi "corpuscul" doar pentru că am observat prea mult timp numai ansambluri statistice macroscopice, la care jocul statistic creează iluzia acestor două moduri diferite de existenţă.

Cam tot aşa, eu propun: "modul de existenţă" fundamental este acela al relaţiei, iar obiectul este numai iluzia dată de agregarea unui "mănunchi" relativ stabil de relaţii. Obiecte aşa-cum-suntem-noi-obişnuiţi-să-le-concepem pur şi simplu nu există.

QUOTE
Am vazut mai sus ca imaginea obiectului nu garanteaza 100% existenta lui. Noi trebuie sa furnizam ceva ca sa fim siguri de aceasta individualitate.

Trecând dincolo de problema garanţiei existenţei a ceva exterior nouă, eu spun că individualitatea distinctă a acelor "ceva"-uri e dată de modul diferit de aranjare a relaţiilor între părţile componente. Deşi pare uşor de acceptat aşa ceva, trebuie analizată o consecinţă imediată (şi mult mai greu de "digerat"): două "mănunchiuri" identice de relaţii sunt unul şi acelaşi obiect, nu două obiecte cu individualităţi diferite! Exemplu: doi atomi de heliu, dacă au exact aceleaşi relaţii între părţile componente, sunt efectiv unul şi acelaşi atom. Nu sunt două individualităţi distincte, ci una singură.

Mai clar: dacă ne imaginăm că cineva supra-potent (Dumnezeu) schimbă între ele cele două monede de 5000 de lei pe care le avem noi doi în buzunar, mintea noastră ne sugerează că Universul astfel schimbat nu e corect să fie numit acelaşi cu cel vechi. E foarte asemănător, dar există o (mică) diferenţă: cele două monede şi-au schimbat locurile. Ei bine, eu sugerez că dacă în loc de monede vorbim de particule elementare, atunci cele două Universuri chiar sunt acelaşi Univers. Noţiunea de "Univers diferit numai prin interschimbarea a două mănunchiuri de relaţii identice" nu are corespondent în realitate, este o ficţiune a minţii noastre. "Obiectele elementare" nu au individualitate. Aşa cum relaţia "<" din "2 < 3" este aceeaşi cu cea din "5 < 6" -- nu sunt două relaţii distincte, ci una singură, cu o singură individualitate. Aşa cum este de neconceput să schimbăm între ele cele "două" relaţii, tot astfel este de neconceput să schimbăm între ei "doi" electroni. Pentru că ei nu sunt doi, ci unul!

QUOTE
Adica, afectul impreuna cu imaginea obiectului formeaza o unitate pe care noi o acceptam ca fiind individualitatea. Acest afect este si un id (numar de ordine) pentru obiect.

Nu, eu la alt fel de individualitate mă refer. Gândeşte-te la exemplul cu monedele -- acolo nu suntem legaţi afectiv de vreuna dintre monede, şi totuşi "simţim" (gândim, intuim) că ele au individualitate diferită şi că nu-i fix tot aia dacă două monede îşi schimbă locurile între ele. Avem noţiunea de "această monedă" şi "acea monedă" şi dacă ele îşi schimbă locurile spunem că "această monedă a luat locul acelei monede". Asignăm monedelor o individualitate distinctă, chiar dacă facem asta numai potenţial, nu şi actual. Cunoaşterea noastră este irelevantă, pentru că dacă interschimbarea se produce instantaneu când noi eram întorşi cu spatele, totuşi gândim în continuare că sunt două cazuri distincte: a avut loc interschimbarea sau n-a avut loc. Cele două cazuri nu le concepem ca reprezentând acelaşi Univers. Dacă cineva ne relevă posibilitatea ca interschimbarea să fi avut loc fără ştiinţa noastră, zicem "A, bun, în cazul ăsta ceva s-a schimbat, doar că eu n-am ochii suficient de buni să decelez schimbarea! Însă cu aparate suficient de fine aş putea să discern între cele două cazuri."

QUOTE
O relatie are doua capete adica spunem aRb (a in relatie cu b).


1. Nu neapărat, pot fi şi relaţii ternare ("X este îndrăgostit de Y, iubita lui Z" sau "A este între B şi C") sau cu 4, 5 etc. termeni, precum şi relaţii unare -- constantele.

2. Despre relaţiile fundamentale eu propun să abandonăm ideea că "sunt între nişte termeni" şi să acceptăm că ele "sunt pur şi simplu".

QUOTE
In cazul unui obiect exterior, "ghemul" de relatii ar trebui sa fie multimea imaginilor obiectului (obiectul in diferite ipostaze)

Nu, nu, astea sunt doar relaţiile epistemice cu subiectul cunoascător! Dar eu vorbesc aici de totalitatea relaţiilor obiective. Şi nu între obiect şi altceva, ci între părţile obiectului. Aceste relaţii formează obiectul şi-i dau individualitate. Obiectul este aşa cum este (individualitatea) numai prin ele. Şi, adaug eu, radical: obiectul este numai prin ele.

QUOTE
In acest caz ar trebui sa observam ceva ce are importanta, anume ca relatiile din ghem trebuie intr-un fel sa fie orientate altfel "ghemul" devine incilcitura.

Nu sunt de acord. O relaţie "orientată" înseamnă o relaţie nesimetrică. Relaţia simetrică este aceea cu proprietatea "dacă aRb, atunci bRa" (de exemplu relaţia de "frate", sau relaţia de "atracţie electrostatică"). Spui că dacă relaţiile sunt simetrice (neorientate), obţinem o "încâlceală"... contest această idee. Consider că sunt posibile şi perfect legitime "gheme" de relaţii simetrice.

QUOTE
In cazul unei relatii de tipul "<" avem si aici un ghem format dintr-o multime de entitati de tipul {"<","3<5"} adica format din numele relatiei (simbolul ei) si eventualele ei actualizari luate ca individualitati.

E clar că nu vorbim despre acelaşi lucru. Relaţiile despre care vorbesc eu sunt mulţimi de perechi (în general n-uple). de exemplu, {(1,2), (2,3), (3,4), ...} este o relaţie. O altă relaţie este {(7,2), (2,9), (5,1), ...}. Simbolul/numele relaţiei nu face parte din relaţie şi nici din "ghem". Este un meta-simbol, un simbol cu ajutorul căruia vorbim despre obiectele teoriei din afara teoriei. Dacă notăm prima relaţie cu R şi a doua cu Q, un "ghem" de relaţii este o mulţime de tipul {(Q,R,Q,Q), (R,R), (Q,R,R,R), ...}. Semnificaţia acestor şiruri este că dacă plecăm din "obiectul"/"punctul" iniţial şi parcurgem "lanţul" de relaţii Q, R, Q şi Q, ajungem de unde-am plecat. Ştiu că-i foarte abscons... aşa că iată un exemplu: Să presupunem că aveţi un prieten Ion care se află în următoarea situaţie extrem de rară: când mama şi tatăl său s-au căsătorit, tatăl avea deja un băiat dintr-o căsătorie anterioară; acest băiat, Vasile, i-a devenit frate (vitreg) lui Ion; ulterior, părinţii au divorţat şi mama sa l-a luat de soţ pe Vasile (fiul ei vitreg); astfel se face că Ion este acum fiul (adoptiv) al fratelui său (vitreg). Observaţi că apare aici un ciclu de relaţii care conduce la acelaşi individ (Ion). Presupunând că Ion este singurul om aflat în această situaţie, ea poate fi luată foarte bine drept definiţia lui Ion. Bineînţeles că în realitate avem mai multe cicluri: Ion poate că este şi soţul fiicei profesorului său din liceu, poate că este şi colegul duşmanului vecinului cumnatului... său. Etc. Ei bine, ansamblul tuturor acestor cicluri care se reîntorc mereu la Ion poate fi luat ca definitoriu pentru Ion. Şi nu vă imaginaţi că ne limităm doar la relaţii de rudenie -- nu, includem aici toate tipurile de relaţii în care intră Ion (mentale, spirituale, poziţionale, geometrice, fizice etc.) Ion este ansamblul acestor cicluri de relaţii. Dacă "dizolvăm" aşa-zişii corpusculi din care este alcătuit Ion şi-i înlocuim cu alţii dar păstrăm intacte toate ciclurile de relaţii în care este el implicat, îl obţinem tot pe Ion. Nu un individ diferit, ci pe Ion cel veritabil, cel adevărat.

Avantajul formidabil al acestei viziuni este că ne permite să construim o descriere a lumii în termeni relativi la Ion. Nu mai avem nevoie să gândim un "cadru fix" la care să raportăm obiectele/evenimentele universului, ci putem ajunge să numim orice "obiect" folosind un şir de relaţii care porneşte de la Ion. De exemplu, dacă e să vorbim despre Gheorghe, el ar putea fi acel vecin din ciclul "Ion este colegul duşmanului vecinului cumnatului lui Ion". În "periplul" nostru prin acest ciclu atingem diverse alte "obiecte", alte individualităţi (acum îmi pare şi rău că am luat ca exemplu un om... sper să se înţeleagă că fenomenul este absolut general, valabil despre... orice). De ce spun că ăsta-i un avantaj formidabil? Pentru că în acest mod cantitatea de informaţie necesară pentru referirea unui anume obiect extern lui Ion devine independentă de anvergura Universului! Mama lui Ion se va afla numai la un pas-relaţie distanţă de Ion indiferent dacă restul Universului mai cuprinde o infinitate de alte obiecte sau numai pe ei doi.

Bun, veţi zice, dar asta-i valabil doar din punctul de vedere al lui Ion, cum obţinem noi o altă descriere a Universului? Simplu: prin translaţie. Dacă avem descrierea Universului din perspectiva lui Ion şi dorim să aflăm cum descrie Gheorghe acelaşi Univers, luăm descrierile relaţionale ale lui Ion şi le punem în faţă "duşmanul colegului" şi la coadă "colegul duşmanului". Şi obţinem descrieri relaţionale mai lungi, care însă se pot simplifica după nişte reguli.

Ce înseamnă o "lege" într-un astfel de Univers? Înseamnă că dacă comparăm lista de "observaţii relaţionale" a lui Ion (adică jurnalul său de observaţii despre lumea asta) cu lista similară a lui Gheorghe, vom găsi nişte observaţii care, deşi sunt făcute din puncte de vedere diferite, totuşi au aceeaşi formă. Şi ele păstrează aceeaşi formă chiar dacă facem "translaţie relaţională" la Vasile, Petru, Horia etc. Cu alte cuvinte, sunt nişte cicluri invariante faţă de "translaţia relaţională". Un exemplu: Ion va spune din punctul lui de vedere că "eu sunt fiul mamei mele"; dar exact acelaşi lucru îl va spune şi Gheorghe, deşi se referă la o altă "mamă"! Forma ciclului relaţional este mereu aceeaşi, indiferent de punctul în care ne situăm. Aşa ceva este o "lege a Universului". Şi observaţi cât de frumos se exprimă ea local, dintr-un punct de vedere nespecificat. În acest fel capătă generalitate.

QUOTE
Daca exista o "valoare de relatie" cine o asigneaza ? un scop ultim sau tot corpul "in democratie" ca la noi ?

Non comprendre...

Şi sar direct la sfârşitul mesajului tău:

QUOTE
te rog sa-mi spui care este parerea ta despre cele spuse aici de mine, daca acestea sint lucrurile pe care si tu doreai sa le spui.

Nu am o părere bine formată, pentru că am impresia că am luat-o pe căi puţin divergente. Cred că vorbim de chestiuni diferite. Sorry, e clar vina mea, că nu m-am exprimat limpede de la început. Dar şi subiectul e destul de... greu de explicat...

a
a2p
QUOTE (zvas @ 2 Mar 2005, 09:07 AM)
Concluzie : Nu pot exista 2 lucruri identice atata timp cat exista notiunea de BINE si imperfectionalitatea binelui RAUL.

Doar aceste doau notiuni au la baza IMPERFECTIUNEA si IDENTICUL.

Existenta notiunii abstracte si relative de BINE e totuna cu existenta BINE-lui insusi?

Daca rationamentul tau de negare a identicului intre doua sau mai multe obiecte se bazeaza pe existenta contrariilor (cum imi pare mie), atunci ce ne facem cu relativul a insasi viziunii, sau interpretarii, sau perceptiei (cum vrei sa-i spunem) asupra unui obiect unic, inainte de a-i cauta vreun alt obiect identic cu el.

Cu alte cuvinte, daca am inteles eu corect rationamentul:

datorita existentei unor multiple scale intre contrarii, obiecte aparent identice (conform cu un set de criterii de identitate dat) se vor plasa intotdeauna in puncte diferite pe ALTE scale decit cele considerate initial in stabilirea identitatii lor (deci absenta identitatii apare din extinderea setului de criterii considerat initial!).

Referitor la atomi sau electroni ai dat exemplul axei (sau scalei?) timpului. Corect. Putem adauga pe cel al "axei" impulsului samd.

Insa asta ma face sa ma intreb daca putem sau trebuie apoi sa analizam/definim mai serios relatii nu doar intre obiecte distincte, ci chiar in cadrul unui obiect unic (relatiile unare, dupa cum bine precizeaza amenhotep). Am vorbi de relatii ale proprietatilor obiectului? Dar sint aceste proprietati intotdeauna definibile analitic obiectiv? BINE/RAU e infiorator de luat in calcul, nu? Dar ceva mai simplu totusi...

Doar doi centii mei,

A2P



Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.