Cateva idei interesante ale cartii:
Pentru
estimarea si antrenarea inteligentei emotionale a copilului, la pag. 38 este propusa
vizionarea impreuna cu copilul a unui film preinregistrat si neagresiv, sau
citirea impreuna a unei povesti, urmand ca,
in diverse momente, sa se intrerupa aceasta activitate si sa se poarte o discutie pe una dintre temele:
- cum se simte si ce gandeste un anumit personaj ?
- ce crede copilul despre sentimentele personajelor ?
- care sunt scopurile personajelor ?
- cum crede copilul ca ar putea rezolva situatia in care este un anumit personaj ?
- ce crede copilul ca a fost bun in felul in care personajele au rezolvat situatia, si ce ar fi putut face mai bine ?La pagina 50 se vorbeste despre necesitatea existentei unor
reguli clare, ne-negociabile. La pagina 54 despre
alternarea activitatilor placute cu cele neplacute. La pagina 56 despre importanta existentei unor "zile sacre" petrecute impreuna cu copiii. La pagina 57 despre
importanta activitatilor relaxante (iesirea in natura, in parc, in padure, privirea cerului noaptea, a tablourilor, etc.). La pagina 59 despre importanta rasului, a glumelor, descurajandu-l in acelasi timp pe copil sa se poarte prosteste.
In cazul blocajelor emotionale, la pagina 69 este propusa utilizarea intrebarilor de genul "
ce ar face eroul X in situatia in care esti tu acum ?".La pagina 80 se discuta importanta auto-controlului si a abilitatilor de comunicare pe care le au parintii, ca o conditie strict necesara atunci cand se doreste acelasi lucru din partea copilului. La 83 despre
rolul implicarii copilului in sarcinile zilnice.
La pagina 86 este discutata tehnica "refrazarii" ("parafrazarii"), a reinterpretarii celor spuse de copil atunci cand se confrunta cu probleme. Asta il ajuta sa constientizeze ce a spus, eventual sa corecteze ce a spus, ii confirma atentia acordata, etc.
La pagina 88 sunt propuse
intrebarile deschise ("ce s-a intamplat ... ?", "ce pot face ca sa te ajut ... ?", "cum putem gasi o cale pentru a ... ?"), in locul celor referitoare la cauze ("de ce l-ai lovit ... ?", "de ce ti-ai lovit sora ... ?"), a celor cu mai multe variante ("l-ai lovit pentru ca ..., sau pentru ca ... ?") sau a celor de tip adevarat-fals ("l-ai lovit, da sau nu ?", "o ajuti pe sora ta sau nu ?").
La paginile 90, 93 sunt discutate "tehnica celor doua intrebari" (dupa o prima intrebare este pusa o a doua) si "tehnica lui Colombo" (care se facea ca nu intelege
).
La pagina 102 este explicat felul in care una dintre formele de atentie acordate copilului de catre parinti, si anume
"atentia negativa", poate dauna dezvoltarii copilului. Sunt propuse cai preventive (nu reactive) si de
incurajare a comportamentului bun (aprecierea aspectelor pozitive ii transmite copilului "valori", modelandu-i sistemul de valori !).La pagina 107 este propusa crearea unei
LISTE de elemente deranjante pentru copil, si a unei
DIAGRAME de evolutie a copilului fata de acestor elemente care il deranjeaza.
La pagina 117 se explica de ce
e foarte important ca un copil sa inteleaga consecintele actelor sale (decizii, alegeri), sa inteleaga ca
in general orice actiune are consecinte.
La pagina 127 sunt propuse "
jocuri ale sentimentelor": mimarea (interpretarea unor personaje), rememorarea unor situatii, "sentimentele la TV" (comentarea impreuna), "colajul sentimentelor" (exercitiu "artistic"), comentarea emotiilor transmise de vitrinele magazinelor, de oamenii de pe strada, "culorile sentimentelor" (asocierea unei culori fiecarui sentiment sau chiar fiecarei calitati), etc.
La paginile 132-134 sunt discutate
cai de pastrare a calmului. Calmul e necesar atat parintilor cat si copiilor. Sunt sugerati pasii: - opreste-te si uita-te in jur, repeta "pastreaza-ti calmul", respira adanc (numarand pana la 5). Eventual, se repeta acesti pasi. Momentele in care calmarea a fost obtinuta pot fi rememorate in urmatoarele situatii in care apar aceleasi emotii, pentru ca dau incredere ca e posibila calmarea.
...
La pagina 152 este propusa
tehnica S.A.T.G.I.A.P.O., in 7 etape, de raspuns la problemele emotionale:
S = "Sentimentele avertizeaza" (
emotiile sunt semnale pe care trebuie sa le detectez)
A = "Am probleme" (
semnalele ma fac sa inteleg ca e necesar sa intru in actiune)
T = "Telurile ghideaza" (
mai intai imi stabilesc sopurile)
G = "Gandesc ce sa fac" (
apoi caut solutiile posibile)
I = "Imaginez rezultate" (
si anticipez consecintele fiecarei solutii)
A = "Aleg o solutie" (
selectez solutia ce pare optima)
P = "Planific" (
apoi fac un plan de actiune, anticipez capcanele, exersez planul, il aplic)
O = "Observ rezultatele" (
si urmaresc consecintele, tragand concluzii pentru viitor)
Urmeaza cateva exemple interesante. Desigur, sunt cazuri particulare, dar prinzand "spiritul" metodei parintele sau copilul pot deveni independenti de exemplele date.
...
Alte idei interesante ale autorilor, poate alta data ...