Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Intelesul Muzicii
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Odaia Filosofilor
Pagini: 1, 2
jet li
O melodie buna ? Ce este ea ? De fapt e doar o insiruire de sunete, dar care se imbina unul cu celalalt intr-o armonie totala, parca simtim ce sunet (nota muzicala) trebuie sa urmeze, si simtim atunci cand apare o greseala care strica armonia. Ascult acum o melodie de Ennio Morricone Il Tramanto, azi am gasit-o. O melodie descrie o intreaga lume spune mult mai mult decat poate fi spus sau scris. Sa zicem ca faptul ca eu pot vedea asta intr-o melodie se datoreaza mediului in care am trait, un strain poate ar intelege altceva ? Pentru milioane de oameni insa aceasi melodie spune aceasi poveste, si trezeste aceasi stare de spirit. Ca un limbaj care poate fi doar ascultat si nu vorbit. Ascultand muzica , comunicarea prin vorbe imi pare chinuitoare ca si o civilizatie inainte de inventia rotii sau a focului.
Da unele melodii sunt melodii doar cu numele, altele au insa o continuitate perfecta pe care orice in plus sau minus ar strica-o, ar suna "fals". In ce fel reusim sa sitim asta ? Cum poate un sunet care urmeaza altuia sa fie sau nu potrivit ? De unde am invatat ?
Catalin
Muzica, de fapt sunetul, chiar tinea loc de comunicare inca din preistorie, fiind folosita, probabil, pentru a anunta o primejdie sau pentru a coordona activitatea vanatorilor. Reminiscente ale acestor metode antice poti observa pana in epoca moderna (clopotul bisericii, cornul vanatorului etc.).

Presupun ca in urma unui astfel de trecut am ajuns sa asociem un anumit sentiment cu o anumita combinatie de sunete. Cel mai la indemana exemplu este opozitia dintre acorduri majore si minore. Primele suna optimist, voios, in timp ce celelalte sugereaza tristete si melancolie. De-aici complexitatea poate creste oricat de mult si, odata cu ea, complexitatea sentimentului sugerat.
milimetru
Eu cred că muzica se adresează direct sufletului, prin acea īnşiruire (dar nu īntīmplătoare!) de sunete care o caracterizează. Cuvīntul ajunge la suflet după ce mintea īi descifrează īnţelesul/mesajul. Cuvīntul nu ajunge direct la suflet, este "filtrat" şi poate de aceea sufletul e mai sensibil la muzică decīt la cuvīnt...

Deşi o creaţie mai veche a omului decīt cuvīntul, muzica se pare că şi-a păstrat de-a lungul timpului o anumită īntīietate īn preferinţele oamenilor, mai ales atunci cīnd ei sīnt preocupaţi de partea lor sufletească...
gypsyhart
Muzica se bazeaza pe rezonanta. Daca ai doua chitari acordate la fel si faci sa vibreze o coarda libera la una dintre ele cealalta va produce un "ecou" sesizabil chiar pe aceasi coarda. Considerand omul un instrument muzical (mai mult sau mai putin acordat) acesta va "simti" muzica in functie de cum este acordat....
axel
QUOTE (gypsyhart @ 10 Jan 2005, 11:39 AM)
Muzica se bazeaza pe rezonanta.

Nu poti sa reduci muzica la rezonanta.
Definitie American Heritage:
QUOTE
The art of arranging sounds in time so as to produce a continuous, unified, and evocative composition, as through melody, harmony, rhythm, and timbre.

Cu alte cuvinte ai 4 elemente:
- linie melodica
- armonie
- ritm
- timbru
gypsyhart
Toate cele 4 elemente se bazeaza pe propagarea vibratiilor....Daca aceasta nu ar exista armonia de exemplu ar fi simpla fictiune....
axel
Rezonanta e un mod eficient (energetic) de a produce sunete, dar nu si esential. Gandeste-te de exemplu la difuzoarele cu membrana wink.gif

Si oricum, sa nu confundam instrumentele de producere a muzicii cu muzica! (suntem la filozofie biggrin.gif )
carpatic
Perceptia despre muzica poate merge foarte departe si foarte adanc...
Desigur va aduceti aminte de Pitagora si a lui "Muzica a Sferelor"...
Jallaludin Rumi spunea ca "este o mare taina in muzica, cel care o va dezvalui va distruge lumea". Muzica este pentru sufisti, mai ales pentru unele secte de dervisi, calea de rezonare cu insusi Dumnezeu. Muzica e sacra prin insasi natura ei si prin potentialitatea ei de a duce la Divinitate.
Si in occident s-a cultivat in mediile bisericesti un anumit fel de muzica, un anumit fel de cantec, care produce efectiv reverberatii (rezonante, vibratii) fizice in cel ce canta si in ascultator. Deloc intamplator.
gypsyhart
@axel
Faptul ca repetarea periodica a unui sunet are un efect care este mai usor vizibil, simtit etc, nu inseamna ca rezonanta inseamna doar atat. Consider ca "rezonanta" inseamna orice fel de receptare a vibratiilor. Exista ceva perfect opac?

Ce'i cu difuzoarele cu membrana?

axel
QUOTE (gypsyhart @ 10 Jan 2005, 02:04 PM)
Ce'i cu difuzoarele cu membrana?

IMHO n-au nici un fel de cutie de rezonanta / nu folosesc principiul rezonantei, dar genereaza sunet
gypsyhart
Aha...
Pai daca genereaza sunet inseamna ca propaga niste vibratii....poate ca acestea sunt mai "subtile" insa sunt tot vibratii....deci rezonanta functioneaza si aici ohyeah.gif

axel
Eu stiam ca rezonanta se bazeaza pe principiul reflexiei... Propagarea sunetului e alta mancare de peste
jet li
QUOTE
Eu cred că muzica se adresează direct sufletului, prin acea īnşiruire (dar nu īntīmplătoare!) de sunete care o caracterizează. Cuvīntul ajunge la suflet după ce mintea īi descifrează īnţelesul/mesajul. Cuvīntul nu ajunge direct la suflet, este "filtrat" şi poate de aceea sufletul e mai sensibil la muzică decīt la cuvīnt...



Frumos. Estetic.Un lucru e frumos, altul e urat. De ce ? De unde vine aprecierea asta ?
O bucata de muzica imi trezeste (sentimente ? simtiri ?) pe care nu pot sa le exprim in cuvinte decat pe bucati, trunchiate, fara sens. Fara inceput fara sfarsit si imposibil de transmis altora, desi si altii probabil tot acelas lucru il vad. O multime de oameni care inteleg fiecare acelas lucru dar nu il pot comunica logic. Atat de aproape si totusi atat de departe ? Nu chiar. Daca logica nu incearca vreo analiza, totul e la locul lui. Dar...un om fara invatatura, exemplu un taran se poate sa nu inteleaga nimic dintr-o melodie. Si lui ii plac unele lucruri si altele nu-i plac, si altele nu le intelege. Muzica se adreseaza ea direct sufletului dar nu pentru toti. Cu cat cunosti mai multe cu atat mai mult vei putea asocia fiecarui lucru o melodie. Cum ?
Nu mi-a spus nimeni : cand vezi asta asociaza-i muzica asta. Aici vad ce inseamna un geniu muzical : un om care privind un eveniment,peisaj,lucru, ii creeaza muzica. Muzica asociata acum cu acel lucru pare sa fi fost dintotdeauna acolo iar el a descoperit-o. Acelas lucru poate avea diferite interpretari muzicale,muzica nu e un cod de bare unic pentru fiecare obiect.
Muzica populara . De exemplu negrii din America si rap. De ce muzica facuta de ei nu suna cum suna de exemplu o muzica populara din Roamania ? Pentru ca viata lor in locul in care traiesc "suna" asa, ei doar o canta, scot la iveala prin sunete cea ce nu poate fi spus in cuvinte, ca o traducere a sufletului. Si de ce suna neaparat asa cum suna si nu altfel ? Asta e un mister, de unde vine asocierea aceasta primara intre exterior si sunet ? De ce eu spun "da" si un american spune "yes" ?








carpatic
QUOTE
Dar...un om fara invatatura, exemplu un taran se poate sa nu inteleaga nimic dintr-o melodie. Si lui ii plac unele lucruri si altele nu-i plac, si altele nu le intelege. Muzica se adreseaza ea direct sufletului dar nu pentru toti. Cu cat cunosti mai multe cu atat mai mult vei putea asocia fiecarui lucru o melodie. Cum ?

Muzica se adreseaza tuturor, dar o inteleg doar cei care VOR si care CAUTA sa inteleaga. Taranul care nu intelege pur si simplu nu e interesat.
Pe de alta parte, aceeasi bucata muzicala e receptata diferit, chiar de catre cei pregatiti si dornici sa o simta si inteleaga. A "intelege" o muzica poate nu e cea mai buna exprimare, pentru ca ne duce cu gandul la rational. A o simti e ceea ce conteaza.
jet li
Intrebare despre originea sunetelor :
La inceputul istoriei cand erau numai triburi, in anul 5000 i.e.n, o fi fost ceva si inainte, dar sa zicem ca atunci erau numai triburi.De ce un trib al dacilor de exemplu are pentru brad cuvantul "brad", si alt trib de foarte departe , fara nici o legatura,sa zicem China are alt cuvant ?
Pai normal ca are alt cuvant, daca e asa departe ! smile.gif
Limbajul s-a raspandit el si s-a amestecat, dar cineva l-a inceput. Si mai devreme la inceput, cand oamenii traiau in pesteri si descopereau ce e in jurul lor,(nu spun ca au evoluat din maimute, dar oricum nu s-a nascut nimeni cu limbajul gata invatat) un anumit trib vazand apa a zis "apa" si alt trib a zis "water". De ce unii au simtit in asa fel incat sa-i zica "apa" si altii "water" ? Pentru ca aceste cuvinte isi au originea in sufletul omului, asa a simtit el, sau ei tot tribul cand au vazut apa, si au scos primul sunet ,incepand cu "a".In nici un caz ei nu s-au adunat laolalta ca sa hotarasca denumirea apei, a fost ceva de moment.
Deci de unde aceasta legatura intre exterior si sunet, si de ce la unii e intr-un fel si la altii altfel ? Nu cred ca a fost ceva intamplator, asa s-a nimerit sa o numesca "apa", si ar fi putut fi orice altceva. Cred ca e o traducere a exteriorului, si faptul ca difera se explica prin ?? nu stiu
Ce ziceti ?
Amenhotep
Şi păsări (din aceeaşi specie) au cāntece diferite, īn funcţie de zona geografică. Şi balenele au cāntece diferite, īn funcţie de grupul "cultural" căruia īi aparţin. O balenă sau o pasăre, dacă este trecută dintr-un grup cultural īntr-altul, īnvaţă noile cāntece. Sau aduce cu ea cāntece necunoscute pentru noua comunitate, cāntece care pot fi adoptate ca "importuri inovatoare" sau respinse ca "barbarisme disonante".

Eu de-aici trag concluzia că e o chestie īn principal culturală: ne place ceea ce am fost īnvăţaţi să ne placă. Şi respingem ceea ce am fost īnvăţaţi să respingem. De fapt, īnvăţăm nu o listă de lucruri "frumoase" şi alta de lucruri "urāte", ci īnvăţăm nişte criterii, nişte filtre. (Şi nu suntem de obicei conştienţi de ele, adică nu le putem explicita -- dar ele există, inefabile, īn structura noastră culturală.) Şi cānd avem de-a face cu ceva nou, filtrul cultural din noi acţionează şi uneori poate accepta ceva ce-a fost creat īntr-o cu totul altă cultură.

Īn concluzie, eu cred că nu există o legătură intrinsecă īntre Homo sapiens şi anumite (succesiuni de) sunete, anumite melodicităţi. Legătura se creează la nivel cultural. Şi cam tot aşa se īntāmplă la unele animale.

a
milimetru
Eu zic că se explică prin perceţia diferită, diferenţă provenită din experienţe (de viaţă) anterioare diferite. Şi mai cred că e şi chestie de gusturi, de preferinţe; din moment ce oamenii sīnt atīt de diferit făcuţi unii faţă de alţii apare ca normală diversitatea de... interpretări.

ps amenhotep, nu e cam forţată, totuşi, apropierea animalelor de cultură, fie ea şi "cultură"...?
Amenhotep
QUOTE (milimetru @ 21 Feb 2005, 01:26 PM)
amenhotep, nu e cam forţată, totuşi, apropierea animalelor de cultură, fie ea şi "cultură"...?

Păi, de ce ar fi forţată? Cultura eu o văd ca fiind un ansamblu de comportamente, deprinderi, obişnuinţe şi preferinţe care nu sunt inerent bune sau rele (avantajoase sau dezavantajoase) şi care nu decurg automat din structura biologică a organismelor cu pricina. Ci sunt dobāndite prin interacţiune (informaţională) cu alţi membri ai speciei. Orice individ din acea specie este capabil să manifeste acele deprinderi/comportamente/etc. dacă este plasat suficient de mult timp (şi suficient de devreme) īn mediul informaţional potrivit.

Aşa văd eu cultura. Din această perspectivă, multe animale au culturi.

Īn discuţia de faţă, aspectul la care ne referim este obişnuinţa emiterii anumitor sunete īn anumite situaţii ("a-p-ă", respectiv "w-h-a-t-e-r" la vederea apei, īn cazul omului). Şi la preferinţa unor anume linii melodice.

a
milimetru
hmm.gif Spiritualitatea, anumite(le) cunoştinţe de ordin intelectual nu intervin şi ele īn ceea ce numim "cultură"? Eu acum aud prima dată de animalele culturale! Am rămas eu, cumva, īn urmă cu... informarea?... sad.gif
jet li
Deci diferenta in asocierea obiectului cu sunetul se explica prin diferentele culturale, care se explica prin : relieful zonei unde este tribul, fauna ,vegetatie, triburi vecine, clima ? Limba de azi este pastrata de mult, si s-a schimbat mult ,a devenit doar un cod de comunicare.
Sunt curios, daca am uita toti sa vorbim, ce cuvinte am crea apoi pentru a descrie lumea ? Cuvinte , adica sunete, vibratii, sentimente. Sunetele si gesturile sunt primele lucruri pe care le-a folosit omul ca sa comunice, apoi au urmat desenele si scrisul.
Am vazut pe Discovery niste mongoli, era un tata cu fiul lui ,si amandoi cantau dupa forma unor nori. Asa era obiceiul la ei sa te uiti la nori si sa canti in asa fel dupa cum sunt norii, adica nu cantau cu cuvinte ,doar faceau sunete.
Cred ca fiecarui lucru i se asociaza o nota muzicala, sau mai multe, care insa depind de la trib la trib, fiecare trib din asta va asocia alta nota aceluiasi lucru ,in functie de viata pe care o duce, cultura, natura in care traieste.
In prezent nu mai se poate vorbi de triburi, poate indivizii unei tari se aseamana la cultura, dar numai in mare. De fapt datorita modului de viata complex,a departarii de natura - nu mai este aceasi natura pentru toti, si a multimii informatiilor pe care le primeste , si diferentei mari intre cultura fiecaruia,fiecare individ este un trib separat, care intelege altceva, noroc ca vorbim aceasi limba ca sa ne intelegem.
Amenhotep
Milimetru, cultura animalelor este o noţiune cāt se poate de... respectabilă. Etologii (care studiază comportamentul animalelor) o consideră de bază. O căutare pe Google după "animal culture" (ca expresie, cu cele două cuvinte alăturate) relevă 29.400 de rezultate. O căutare specifică pe "'animal culture' behavior birds OR whales song" conduce la 158 de rezultate īn care e vorba fix de cāntecele păsărilor şi ale balenelor (multe site-uri sunt .edu).

Nu e nimic ciudat. Să ne gāndim puţin: oamenii au indubitabil gānduri, sentimente, trăiri, spiritualitate şi intelect. Inclusiv dimineaţa cānd se duc la serviciu. Sau după amiaza, cānd vin de la serviciu. Motivele deplasării fiecăruia prin oraş sunt profund umane, ei nu se mişcă precum nişte roboţei stupizi, lipsiţi de intelect. Şi totuşi, aglomeraţia care se naşte la orele de vārf poate fi observată şi la furnici. Care n-au sentimente umane, n-au intelect şi nici spiritualitate. Dinamica aglomeraţiei este aceeaşi şi-n aşezările umane şi-n aşezările furnicilor. Fenomenul este acelaşi, iar "furnicile n-au spirit/intelect" nu este un contra-argument valabil.

Exact la fel, şi dinamica răspāndirii unor idei/comportamente/obişnuinţe/preferinţe/etc. este guvernată de aceleaşi legi şi la om şi la animale. Mai mult, dinamica respectivă este uimitor de asemănătoare cu fenomene cunoscute din epidemiologie.

Un exemplu ilustrativ este cel legat de obiceiul de a purta şapca īntoarsă invers (cu cozorocul la spate), care s-a răspāndit la un moment dat printre tinerii americani. Cāndva, acel obicei nu exista -- nimeni nu purta şapca invers. La un moment dat, nu se ştie cine şi unde, un tānăr a "inventat" acest obicei. Şi apoi el s-a extins, fiind preluat de tot mai mulţi şi mai mulţi tineri care se aflau īn contact cultural cu "purtătorii" (de data aceasta la propriu -- "purtătorii de şapcă invers"). Dinamica răspāndirii acestui obicei este identică cu dinamica răspāndirii gripei, de exemplu. Deşi īntr-un caz vorbim de o idee (din capul unor fiinţe umane dotate cu spirit şi intelect!), iar īn altul de nişte microorganisme.

Exemplul l-am dat ca să ilustrez faptul că nu e deloc absurd să privim fenomenele culturale desprinse de substratul spiritual uman. O mulţime de concluzii valabile se pot trage īn acest fel. Bineīnţeles, cānd venim şi adăugăm latura spirituală, posibil să găsim nişte concluzii suplimentare, care nu putea fi deduse īn lipsa ei.

a
Amenhotep
QUOTE (jet li @ 21 Feb 2005, 05:01 PM)
Cred ca fiecarui lucru i se asociaza o nota muzicala, sau mai multe, care insa depind de la trib la trib, fiecare trib din asta va asocia alta nota aceluiasi lucru ,in functie de viata pe care o duce, cultura, natura in care traieste.

Exact aşa gāndesc şi eu!

Cu menţiunea că impersonalul "i se asociază" eu īl īnţeleg nu ca pe o necesitate apriorică şi absolută (adică nu ca şi cum una anume ar fi "asocierea bună"), ci īn sensul că "se īntāmplă ca diverse comunităţi/culturi să asocieze sunetul X fenomenului Y".

a
jet li
QUOTE (Amenhotep @ 21 Feb 2005, 06:07 PM)
Cu menžiunea cć impersonalul "i se asociazć" eu īl īnželeg nu ca pe o necesitate aprioricć ŗi absolutć (adicć nu ca ŗi cum una anume ar fi "asocierea bunć"), ci īn sensul cć "se īntāmplć ca diverse comunitćži/culturi sć asocieze sunetul X fenomenului Y".

Da, deci asocierea nu e unica, obiectele si starile sufletesti nu vin fiecare cu nota muzicala atasata si neschimbatoare, aceasta apare dupa ce a trecut prin om."Frumusetea este in ochiul privitorului", muzica nu este o traducere a sentimentelor/lucrurilor,ci sunt insasi ele, dar auzite, nu vazute - un mod de a percepe deci realitatea care lasa foarte mult loc pentru subiectivism, spre deosebire de celelalte simturi. Cum adica auzite ?, doar lucrurile nu canta,apa unui lac nu si spune numele "apa".
Dar pentru multi oameni , aceasi muzica are acelas sens, asta datorita culturii comune. Nu reusesc sa despart cultura de om.

De obicei cand postez, gandesc pe loc , dau raspuns la ce intrebari ma gandesc. Cu ce am scris pana acum se pare ca nu i dau de capat smile.gif, o las asa pana la noi idei
Amenhotep
Jet Li, subiectivismul instaurat sub forma culturii este foarte puternic şi capătă forţă egală cu realitatea obiectivă. Devine realitate obiectivă, devine forţă modelatoare a psihicului uman.

Nu văd de ce spui că nu-i dai de capăt... Concluziile pe care le-ai formulat īmi par valide. Şi nu mai lasă īntrebări fără răspuns.

a
actionmedia
QUOTE (Amenhotep @ 28 Feb 2005, 12:35 PM)
subiectivismul instaurat sub forma culturii este foarte puternic şi capătă forţă egală cu realitatea obiectivă. Devine realitate obiectivă, devine forţă modelatoare a psihicului uman.

Si este o caracteristica universala, care se aplica si in alte domenii, nu doar in muzica. smile.gif
jet li
Salut, uite la ce e bun un forum, mi-a pastrat ideile de acum aproape doi ani smile.gif Daca nu scriam aici sigur uitam. Ma gandesc ca daca nu ar fi internet si forumuri oamenii ar scrie pe hartie mai mult smile.gif Nu mi am pierdut curiozitatea in legatura cu muzica, poate o sa ma vedeti si peste 100 de ani ca mai adaug o idee la un topic de pe aici inceput acum rofl.gif
Muzica poate crea sentimente. Am descoperit - adica simt ca asa trebuie sa fie , oamenii pot fi asemanati cu niste corzi care vibreaza. Eu daca ma supar pot incerca oricat sa redevin calm, nu pot sa o fac brusc, trebuie sa treaca un timp, la fel cred ca toti oamenii, si la fel e cu orice sentiment. Trecerea intre ele nu e brusca. Cum se face trecerea de la un sentiment la altul ? Nu deodata ca un comutator, starile sufletesti sunt insa legate intre ele cumva - in armonie teoretic, la fel ca armonia unei muzici. Cred ca in felul asta oamenii pot decide daca o muzica pe care o aud e falsa sau nu
De aici pot sa incep cu 1000 de speculatii, intrebarea care o pun e cum traducem noi muzica, ce inseamna pentru noi, de ce eu pot sa ascult ceva si sa dau din mana in ritmul muzicii, fara sa ma fi invatat nimeni asta, de ce la un anumit interval de muzica sa zicem ridic mana si nu o cobor, cum am simtit eu ca trebuie sa o ridic atunci ?
jet li
Nu exista raspuns la intrebare, de fapt eu incerc sa obtin o descriere logica pentru ceva ce nu are sens, adica intreb de dragul de a intreba.Cand eram la ora de matematica ne spunea profesoara despre solutii elegante, care dadeau raspunsul imediat si solutii muncitoresti care dadeau raspunsul dupa multe calcule , cred ca abordarea logica e solutia muncitoreasca, numai ca pentru ce intrebare am pus raspunsul nu poate fi scris ,de fapt nu exista si nici nu l mai caut smile.gif
abureala
"Nu exista nici o diferenta intre lacrimi si muzica. Cine nu a inteles acesta din prima, nu a inteles nimic din muzica" Emil Cioran. Asta, daca cauti un inteles al muzicii.
jet li
Emil Cioran greseste in afirmatia lui. El o fi inteles ca nu exista nici o diferenta intre lacrimi si muzica. De ce generalizeaza si extinde la toti oamenii ce a inteles el. De ce trebuie sa inteleaga cineva ceva din muzica ? Sunt cei care au inteles ceva deasupra altora ? Este muzica importanta incat sa necesite eforturile tuturor de a o intelege ? Din ce spune apare ca noi am avea vreo legatura cu Cioran, el e roman si noi la fel , si toti din grupul nostru in evolutia noastra ar trebui sa intelegem muzica si nu oricum ci cum a spus Cioran. Nu trebuie sa ii pese de cum inteleg altii muzica, nu pe lucrurile astea se bazeaza relatia intre oameni. Sau nu e vorba de o relatie ? Atunci de ce vorbeste despre altii, de ce nu se multumeste sa ramana singur cu intelesul lui ? Eu daca postez aici ceva si vine cineva si ma contrazice, se poate sa zic in gandul meu "nu e asa cum zice asta", dar nu ma supar pe modul lui de gandire - poate il contrazic si eu dar nu e ca si cum ar fi un lucru care ar conta, sau ar avea vreo legatura daca sunt sau nu prieten cu el presupunand ca l-as cunoaste
Orice discutie e degeaba si oamenii vorbesc doar pentru a vorbi, si eu fac asta, pentru asta e un forum smile.gif
abureala
Dar oare daca va veni si ziua in care vei trai "revelatia" ca nu exista diferenta intre lacrimi si muzica? Daca in acea zi ceea ce credeai tu ca ai inteles devine dintr-o data un subset al un set mult mai extins de reguli? Si vei vedea ca ai trecut la celalalt nivel al jocului si toate de dinainte iti vor parea o copilarie? smile.gif Si vor mai trece ani si ani si dintr-o data vei descoperi ca de fapt ceea ce ai crezut tu ca sensul muzicii este intrisec legat de lacrimi iti vor pare o copilarie si vei vedea adevaratul sens al muzicii? smile.gif In fond atat de putine lucruri conteaza pana la urma. Pre multe intrebari si prea putin timp, dupa cum zice si poetul.
QUOTE

Am zarit lumina pe pamant
Si m-am nascut si eu
Sa vad ce mai faceti
Sanatosi? Voinici?
Cum o mai duceti cu fericirea?
Multumesc, nu-mi raspundeti.
Nu am timp de raspunsuri,
Abia daca am timp sa pun intrebari
Dar imi place aici.
E cald, e frumos,
Si atata lumina incat
Creste iarba.
Iar fata aceea, iata,
Se uita la mine cu sufletul...
Nu, draga, nu te deranja sa ma iubesti.
O cafea neagra voi servi, totusi
Din mana ta.
Imi place ca tu stii s-o faci
Amara


Vei spune poate ca femeia nu este amara, caci stii cat este de dulce, caci si el se inseala ca si celalalt. Probabil. Ca multi altii de atfel. Dar poate daca vei scormoni prin memorie vei gasi ca u fost melodii care poate te-au facut sa ai o lacrima il coltul obrazului si poate vei intelege ca daca ai fost Cioran si plansul ar fi fost cu adevarat intens si ai fi avut o varsta in care esti intransigent cu ceea ce afirmi, ai fi inteles de ce a spus asa. Dar asa cum ai spus , nu conteaza, nu raman de noi nic raspunsurile, darmite intrebarile. Sper sa gasesti sesnul muzicii intr-un final, dincolo de cuvant. Adica in necuvinte, cum spunea tot poetul.
el kuluum
"dupa tacere, muzica e cel mai bun mijloc de exprimare a inexprimabilului" thumb_yello.gif tongue.gif
shapeshifter
muzica e pt. dansul lui Shiva.. cine nu are simtul ritmului nu e facut pt. asta.. in manifestare..
Florina R.
"Muzica e limbajul pur al relatiilor temporale si co-temporale". Nu mai stiu cine a spus asta, dar mi-a placut enorm, desi n-am inteles in intregime ce vrea sa spuna.
axel
QUOTE (Florina R. @ 4 Mar 2007, 07:49 PM)
Nu mai stiu cine a spus asta, dar mi-a placut enorm, desi n-am inteles in intregime ce vrea sa spuna.

blink.gif
Florina R.
Am fost sincera.Am spus ca nu am inteles"in intregime", nu deloc.Presupun ca se refera la faptul ca prin muzica se poate stabili un fel de conexiune intre epoci. Adica, de exemplu, ascultand Mozart, intelegi foarte bine"spiritul" epocii lui, te simti chiar putin transpus acolo. La fel, ascultand o romanta sau un vals.De fapt, si muzica e un vehicul de informatie, dincolo de efectul estetic, relaxant, etc.
Asta am inteles eu, dar nu stiu sigur daca exact asta a vrut autorul sa spuna. E un citat pe care l-am pastrat demult, din liceu.
Multumit? Apropo, as vrea sa stiu si ce intelegi tu din el.
Rehael
Cred ca modestia ta a fost prost inteleasa draga Florina R.. Probabil nu ti-ai mai impartasit parerea cu nimeni daca nu ai indraznit sa fii destul de sigura pe ea. Nici eu nu inteleg mai mult din acel citat decat ai inteles tu. smile.gif
axel
QUOTE (Florina R. @ 4 Mar 2007, 08:09 PM)
Am fost sincera.Am spus ca nu am inteles"in intregime", nu deloc.Presupun ca se refera la faptul ca prin muzica se poate stabili un fel de conexiune intre epoci. Adica, de exemplu, ascultand Mozart, intelegi foarte bine"spiritul" epocii lui, te simti chiar putin transpus acolo. La fel, ascultand o romanta sau un vals.De fapt, si muzica e un vehicul de informatie, dincolo de efectul estetic, relaxant, etc.
Asta am inteles eu, dar nu stiu sigur daca exact asta a vrut autorul sa spuna. E un citat pe care l-am pastrat demult, din liceu.

Nu cred ca la istoria muzicii s-a referit autorul sorry.gif Se referea la muzica, nu la istoria ei wink.gif
Altfel, e la fel de valabila si urmatoarea fraza: "Constructia de automobile e limbajul pur al relatiilor temporale si co-temporale". devil.gif
axel
QUOTE (Merlina @ 4 Mar 2007, 08:26 PM)
Cred ca modestia ta a fost prost inteleasa draga Florina R..

Modestie? blink.gif Care modestie?
Arata-mi-o si mie... smile.gif
Rehael
@Florina R.
QUOTE
Presupun ca se refera la faptul ca prin muzica se poate stabili un fel de conexiune intre epoci. Adica, de exemplu, ascultand Mozart, intelegi foarte bine"spiritul" epocii lui, te simti chiar putin transpus acolo.

Intr-un fel muzica descrie cel mai bine universul emotional, parca mai mult decat celelalte arte despre care s-ar putea spune la fel de bine ca apartin limbajului relatiilor temporale si co-temporale. Ce parere ai?
Florina R.
Multumesc pentru intelegere, Merlina.
Intr-adevar, acest citat nu se refera la istoria muzicii(cel putin, asta inteleg si eu).Nici nu am spus asa ceva.Nicidecum o istorie nu poare fi un "limbaj", ci doar o reletatre de fapte.Oricum, tot nu am inteles care e parerea ta despre citat, axel.(Poate pentru ca nu ai nici una?)Dar, ai fost dragut ca de obicei, multumesc.
axel
QUOTE (Florina R. @ 5 Mar 2007, 08:07 AM)
Intr-adevar, acest citat nu se refera la istoria muzicii(cel putin, asta inteleg si eu).Nici nu am spus asa ceva.

rolleyes.gif Nu zau:
Presupun ca se refera la faptul ca prin muzica se poate stabili un fel de conexiune intre epoci. Adica, de exemplu, ascultand Mozart, intelegi foarte bine"spiritul" epocii lui, te simti chiar putin transpus acolo. La fel, ascultand o romanta sau un vals.
Florina R.
Imi cer scuze, cred ca avem notiuni diferite despre cuvantul "istorie".Eu inteleg prin "istorie", respectiv a muzicii, o insiruire de date :compozitorul cutare s-a nascut in anul cutare si a compus...sau genul cutare a aparut in perioada X si este reprezentat de compozitorii cutare...Tot asa cum istoria dreptului, sau a medicinei, nu e tot una cu dreptul sau medicina.Eu m-am referit la muzica in sine - din diferite epoci, adevarat- dar la latura ei emotional-informationala, prin care se pot stabili conexiuni cu noi, cei de acum. A fost , deci, o neintelegere de termeni. Poate tine si de formatiile noastre particulare, care foarte greu pot ajunge la un numitor comun. (Observa ca nu am spus "deloc", ci doar"foarte greu").
axel
QUOTE (Florina R. @ 5 Mar 2007, 09:07 PM)
Imi cer scuze, cred ca avem notiuni diferite despre cuvantul "istorie".Eu inteleg prin "istorie", respectiv a muzicii, o insiruire de date :compozitorul cutare s-a nascut in anul cutare si a compus...sau genul cutare a aparut in perioada X si este reprezentat de compozitorii cutare...

Influentele sub care un anumit compozitor a creat nu fac parte tot din istoria muzicii? Punerea operei artistice in contextul epocii nu face parte din istoria muzicii?

Imi pare rau ca tu intelegi prin istorie numai o insiruire de nume si ani, legate in special de oameni morti...
Florina R.
Intrucat iti place sa ai ultimul cuvant, am sa te las sa-l ai. Nu are rost sa mai pierdem timpul cu:"eu inteleg asta asa", "pentru mine e dincolo". Ar fi ca si cum un martian ar discuta cu un venusian. Macar am inteles acest lucru esential. Poate intr-o alta realitate(pe care eu o numesc 'alta viata`) vom putea sa ne intelegem cu totii la nivel de esente.
axel
QUOTE (Florina R. @ 6 Mar 2007, 10:21 PM)
Ar fi ca si cum un martian ar discuta cu un venusian.

Vad ca iti place sa te flatezi smile.gif
Florina R.
Scuze ca n-am inteles ce lucru nobil e sa fii martian!(sau venusian!?)nevrednica de mine! Cum am putut...?Eu, care nu sunt decat saturniana! hh.gif

The end
itzilibitzii
Dupa ce-ai distilat indeajuns lucrul si intelesul lui, ramane doar muzica.
exergy33
Cioran spunea ca :"in afara materiei, totul este muzica."

Pentru a patrunde intelesul unei piese muzicale este nevoie in primul rind de o anumita stare . smile.gif Stare care sa te ajute sa te identifici, sa te recunosti si sa-ti recunosti sentimentele in acele acorduri muzicale.
yuanescu
QUOTE (abureala @ 4 Dec 2006, 12:39 PM)
"Nu exista nici o diferenta intre lacrimi si muzica. Cine nu a inteles acesta din prima, nu a inteles nimic din muzica" Emil Cioran.

chestia aceasta cu lacrimile nu o prea intelegeam pana intr-o zi cand am ascultat balada lui c. porumbescu care m-a emotionat profund ( desi o mai ascultasem si inainte totusi abia atunci m-a fascinat ...
jet li
Daca amesteci toate culorile obtii alb.
Pentru muzica fiecare nota care urmeaza se potriveste celor dinainte la fel cum nu exista nepotriviri intr-un organism viu, altfel nu ar exista.

QUOTE
We had no churches, no religious organization, no sabbath days, no holidays, and yet we worshiped. Sometimes the whole tribe would assemble and sing and pray: some times a smaller number, perhaps only two or three. The songs had a few words, but were not formal. The singer would occasionally put in such words as he wished instead of the usual tone sound.

- Geronimo (Goyathlay) Chiricahua -("one who yawns") (1829-1909)
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.