Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Gasiti Cea Mai Buna Mutare
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Divertismentului > Sport > Sah
Pagini: 1, 2
Marcus
Iata un exercitiu de sah relativ usor si in acelasi timp stimulant. smile.gif
Periodic, voi propune spre rezolvare o problema de sah in felul urmator: se cunosc pozitiile pieselor pe tabla de sah, se spune cine urmeaza la mutare iar voi trebuie sa gasiti cea mai buna mutare de executat, argumentandu-va alegerea facuta.

Bineinteles ca si voi puteti propune astfel de probleme. Recomand totusi, pentru usurinta vizualizarii tablei, ca fiecare problema sa fie insotita de o diagrama. De asemenea, am rugamintea sa nu postati mai multe probleme simultan.

P.S. Daca aveti in minte o problema interesanta, dar nu aveti posibilitatea de a atasa o diagrama, va rog sa-mi trimiteti datele problemei utilizand curierul de mesagerie privata sau e-mail. In masura in care timpul imi permite, voi prezenta public problemele propuse de dumneavoastra, insotite fiind de diagramele corespunzatoare. Este de la sine inteles ca voi mentiona autorul fiecarei probleme.
Marcus
Pentru inceput, iata un exercitiu relativ simplu. Se da diagrama de mai jos. Stiind ca jucatorul care poseda piesele de culoare alba este urmatorul la mutare, care este cea mai buna mutare pe care o poate face? Argumentati.

user posted image
ypsilonalpha
Pai eu as propune 1. Nc1-g5, pentru ca avem variantele de raspuns:

1. ... D:g5 Cf7 mat

sau

1. ... f:e4 Cf7 mat

Cea mai buna varianta pentru negru cred ca ar fi

1. ... Ne6 N:e7 2. R:e7 si albul ramine cu o dama avantaj si cu destule amenintari de mat.
Marcus
Corect. thumb_yello.gif
skysurfer
Hai sa incercam acum o problema care mi-a placut mie. Va rog sa gasiti cea mai buna solutie pentru albul aflat la mutare.
Atentie:Mat sau Pat?
http://www.hanuancutei.com/forum/index.php...=post&id=238299
Petru
Pat, fiindca:
1. h8D; a1D
2. D:a1 si pat

Desigur exista si varianta in care pionul de la a1 nu se transforma si atunci e mat:
1. h8D; Ra8
2. Rc7++
skysurfer
Si ... raspunsul tau e corect, Petru. Imi cer scuze ca nu ti-am dat raspunsul mai din timp. sorry.gif
Marcus
Frumuseţea şahului este nebănuită. O dovedeşte din plin această legendară poziţie a cărei soluţie de excepţie aparţine regretatului maestru american Marshall.
Care este cea mai bună mutare pe care o poate face jucătorul cu piesele negre? Argumentaţi.

user posted image
skysurfer
Superba problema si iata solutia pe care am gandit-o, eu sper sa fie ok.
D:g3. M-am gandit o juma de ora la mutarea asta biggrin.gif . E tare tipul asta daca a mutat asa. Si asta pt ca :
1. albul Dxg3 urmat de C:e2+ ; R:h1si T:h2++
2. h2xDg3 urmat de C:e2++
3. f2xDg3 urmat de C:e2+ , R:h1 si Tf8xTf1++

Cam asa ar trebui sa gandim si noi, numai ca mie mi-a luat o juma de ora sa gasesc solutia pe cand Marshall probabil a reusit in vreo 3 minute si in plus el anticipase cu cel putin 4 mutari finalul.
Marcus
Te rog sa revezi prima varianta pentru ca ai facut o mica eroare in rationament, adica turnul la h2 nu este sah mat pentru ca regina alba de la g3 poate captura turnul. Variantele 2 si 3 sunt ireprosabile. spoton.gif
Petru
Iata si o varianta la care m-am gandit si eu:
1. ... Ce2+;
2. Rh1; T:f2
3. T:f2; De1+
4. Tf1; D:f1++
skysurfer
Da, aseara inainte sa adorm chiar mi-am dat seama ca am gresit solutia cu dama. Am facut-o in minte: nu ca as fi eu cine stie ce priceput dar la cat m-am uitat la tabla aia credeam ca am invatat tabla. biggrin.gif
Petru nu prea cred ca tine solutia ta. Stii de ce? Ca nu ai tinut cont de faptul ca dupa ce regele se retrage la h1, mutarea T:f2 atrage din partea albului Dd8+ dupa care regele e obligat sa mute Rf7, apoi albul T:Tf2 + ,regele e obligat sa mute Rg6 si in final Dg5 ++ .Asa ca nu numai ca nu ai mutat bine dar ai si pierdut tongue.gif . Ma gandisem si eu la solutia aia dar nu prea a tinut.

Da am gasit si solutia a treia Marcus: dupa mutarea Dg3 a negrului daca D:g3, Ce2+ atrage Rh1, C:g3 + si daca f2:g3 atunci T:Tf1++ , insa daca Rg1... nu mai stiu. Cert e ca ramane cu o tura sau un cal avantaj. Te rog lamureste-ne cam ce ar putea face altceva ca eu sunt in pana. Adica daca se retrage la loc Rg1 atunci cel mai probabil C:f1 si probabil g2:h3 si atunci Cd2 si cam asta ar fi. Adica ramane in avantaj cu calul si ar trebui sa se descurce in continuare... biggrin.gif
Marcus
Raţionamentul tău este de această dată corect, skysurfer, iar varianta prezentată de Petru are unele carenţe... Intr-adevăr, cea mai bună mutare a "negrului" este Dg3, urmată de posibilităţile prezentate de skysurfer.
QUOTE
("skysufer")
(...)ramane in avantaj cu calul si ar trebui sa se descurce in continuare

Exact. thumb_yello.gif
Menţionez că in urma mutării Dg3 făcute de Marshall, adversarul său a cedat partida. wink.gif
Marcus
Problema 4

user posted image

Este primul exercitiu din acest an. smile.gif
Propuneti o mutare pentru alb si argumentati.
soniacososchi
Nu am mai jucat de multi ani sah asa ca incerc...dar nu sunt foarte sigura (nu mai stiu prea bine nici cum se noteaza mutarile, asa ca sper sa intelegeti).

Dupa parerea mea albul ar trebui sa faca urmatoarea mutare: Ce4-g3

Negrul va fi fortat sa mute regele la g8
Albul va muta calul de la g3-h5
Negrul muta dama la g5
Albul muta dama la h7

Asa cred eu.
skysurfer
Eu zic ca ai gresit.
Ce4-g3 atrage mai degraba Cd5-f6. Asa ca se anuleaza culoarul deschis de mutarea calului la g3. Eu inca ma mai gandesc la cea mai buna mutare.
P.S. : ZIc si eu o solutie: c2-c4. Asta atrage in cel mai bun caz Cd5-f6, albul Ce4xCf6, dupa care indiferent de mutarea negrului urmeaza mutarea albului Dh7++. Sper sa fie bine.
Clopotel
Dupa umila mea parere niste mutari ar putea fi urmatoarele:
1. Dh7+ Rh7
2. Cf6 + Rh8
3. Cg6 + -
skysurfer
Bravo Clopotel. Excelent. Asta e solutia cea mai buna. Oare eu de ce nu m-am gandit la asta.
I'm losing it, god damn it. I feel that I'm losing it. laugh.gif
Nu vrei sa jucam un sah, candva? jamie.gif
Clopotel
Multumesc Skysurfer...a fost doar pura intamplare, de regula nu-mi reuseste...
As vrea sa joc sah cu tine cu cea mai mare placere... Trebuie sa vedem cand si cum, caci timpul e marea problema...
Pe de alta parte, nu sunt un jucator asa bun...imi este teama sa nu te dezamagesc...
skysurfer
Nu te subestima. Am mai subestimat eu odata fetele care joaca sah.Nu mi-e rusine sa spun dar cele mai ciudate infrangeri le-am avut in meciuri cu niste fete. E adevarat ca erau pe Internet si sper ca erau baieti gay care isi pusesera poza de fetita, ca altfel... tongue.gif
Marcus
QUOTE
Dupa umila mea parere niste mutari ar putea fi urmatoarele:
1. Dh7+ Rh7
2. Cf6 + Rh8
3. Cg6 + -


Excelent, Clopotel, asta era cea mai buna varianta! De fapt, negrul era in fata matului imparabil, am vrut sa vad daca se prinde cineva. rolleyes.gif
Mentionez in paranteza (daca cineva inca nu si-a dat seama) ca la mutarea albului Cf6, este sah dublu (se deschide culoarul nebunului de la d3), acesta fiind singurul motiv pentru care regele este fortat sa mute pe singurul camp disponibil h8, urmat de un mat de toata frumusetea.

@soniacososchi: In urma mutarii albului Cg3, regele negru nu este fortat sa mute la g8 (inutil pentru ca daca ar fi asa, albul ar raspunde cu Dh7++ si mat). Ideea era ca albul sa-si sacrifice dama, urmand sa dea mat cu caii (si nebunul joaca aici un rol).
Clopotel
Multumesc Marcus, esti dragut ca de obicei... asa cum am spus a fost pura intamplare... treceam pe aici si mi-am aruncat si eu privirea... dar ma bucur ca am nimerit mutarile smile.gif
Marcus
O analiza sumara a urmatoarei diagrame scoate in evidenta nu numai faptul ca albul are o figura in plus, ci si o puternica amenintare de mat. Totusi, la mutare este negrul. Cum credeti ca ar trebui sa mute negrul ca sa se salveze?

user posted image

Si pentru ca o problema nu vine niciodata singura (harhar.gif), am compus special pentru voi urmatorul exercitiu, in speranta ca va voi pune in dificultate. Lasati-va imaginatia sa "zburde" si propuneti o mutare (mentionand si variantele care decurg din aceasta mutare) pentru alb. In afara de posibila capturare a nebunului din c1, are cineva o idee mai buna?

user posted image




skysurfer
Zic si eu la prima problema:
negrul Dd3+
Dc regele se retrage Re1 si nu captureaza regina atunci Dxb1 si deja s imbunatateste situatia. Dc totusi RxDd3 atunci
negrul: NxNc6 + oriunde ar muta albul regele este capturat regina de la a4 asadar Nc6xDa4. Si uita asa s-a echilibrat situatia.

Pt a doua problema ma pregatesc sa iti dau un raspuns complet. Oricum am 2 idei, sa vad dc mai sunt si alte posibilitati.
Marcus
Rspunsul tau este corect, skysurfer. smile.gif Nikitin a mutat intr-adevar dama la d3 iar adversarul sau a cedat partida.
Astept si variantele voastre pentru cea de-a doua problema. Poate ca, atunci cand m-am gandit la problema, ar fi trebuit sa "asez" nebunul negru pe campul f4, dar acum fie. wink.gif
skysurfer
Sincer prima mutare o vad captura nebunului de la c1. E cea mai incomoda piesa care e aparata de regina intr-o eventuala retragere a nebunului la g5.

Dc totusi spui ca ar putea fi alta mai buna pt moment atunci:
Th3xh6, atrage 2 optiuni din partea negrului: fie g7xTh6, albul Dg4+ urmata de Ng5 si o mutare buna a albului ar fi amenintarea h2 la h4. Astfel e pierdut Nebunul si mat in 3 mutari cu regina la g7
fie Nc1xTh6 urmata de Nd2, capturarea nebunului si in sfarsit a scapat de un nebun tongue.gif. In rest e mai usor fara nebunul care protejeaza campul cheie de la g5. Spuneti-mi si mie o solutie tare de tot pt ca ma astept sa fie una doar ca ori iti vine oi nu intr-o partida. La partida anterioara mi-a venit solutia in juma de minut la asta deloc.
P.S. : tocmai editam. jamie.gif
Marcus
Si care e cea de-a doua optiune? smile.gif

Mai editeaza si tu un pic mesajul pt ca dama de la e2 nu poate ajunge la g5, sigur vroiai sa spui Dg4.
Marcus
Capturarea din prima mutare a nebunului din c1 este discutabila. Evident ca aproape oricine ar fi tentat sa faca asta si pe buna dreptate, intrucat nebunul poate deveni un adevarat pilon in defensiva negrului. Insa eu, cand am compus problema, aveam (si inca am) in minte o intreaga paleta de variante care incep prin una si aceeasi mutare si care sunt mai eficiente pentru albul care isi doreste sa castige avantaj material altfel decat prin simpla capturare a nebunului si in plus se pune presiune pe negru. Eu am sa mai astept o vreme sa vad daca cineva vine cu alte idei decat cele de pana acum sau poate chiar sa le imbunatateasca pe cele deja propuse.

Ca o paranteza, spun ca atunci cand am plasat nebunul pe campul c1, i-am intins o capcana lui Chessmaster & Compania, pentru ca el este tentat sa captureze acel nebun. Spun cu convingere ca exista o mutare mai eficienta decat atat, dar Chessmaster este "orbit" de tentatia de a-l captura iar eu va spun: "Nu-l ascultati!" harhar.gif Pentru prima data in viata mea, am reusit sa-l "sabotez" pe Chessmaster! laugh.gif Ce-i drept, voi avea de dat multe explicatii pentru asta. laugh.gif

@skysurfer:
Voi face o trecere in revista a variantelor propuse de tine. In afara de capturarea nebunului, ai propus mutarea T:h6, cu doua posibile urmari:
Prima ar fi: 1…g:h6; 2.Dg4+ …Ng5; 3.h4
Nebunul se pierde intr-adevar, dar negrul aduce dama la g5, care este aparata de pionul din h6, iar atacul albului se pierde. Bilantul este urmatorul: albul pierde un pion si un turn, in timp ce negrul pierde doar un nebun si un pion. Asadar aceasta varianta nu convine albului pentru ca pierde o calitate si nici atacul nu mai are consistenta.
A doua varinta: 1. …N:h6; 2.Nd2
Aici negrul poate raspunde cu N:d2 iar albul din nou iese in pierdere.

Indiciu: daca veti studia mai cu atentie, va veti convinge cat sambure de adevar se afla in celebra afirmatie a fostului campion mondial Smâslov: "Frumusetea apare nu numai in jocul combinativ cu sacrificii, dar si in pozitii aparent simple in care se descopera brusc un bogat continut." Asadar, skysurfer e pe drumul bun.
Eu aici ma retrag si va dau pace ca sa studiati in liniste. rolleyes.gif
skysurfer
Hmm, chiar ma gandeam eu unde ai reusit sa faci combinatia asta... biggrin.gif Binenteles ca asta e si secretul cand joci cu ChessMaster sa faci mutari aparent inutile insa intr-un meci contra timp (max 15 min) dc nu imi venea brusc alta idee capturam nenorocitul ala de nebun ca ma streseaza pozitia lui acolo. Asta as fi facut eu nu ChessMaster. smile.gif Sau poate ca si el. Oricum asta e clar problema de sah si ne-ai cam enervat ca ma asteptam sa fie ca prima cu sacrificii ceva. tongue.gif Oricum bine ca l-ai sabotat pe ChessMaster ca o sa iti dea batai insutit. Sa stii ca si pe mine m-a pedepsit amarnic pt 3 victorii smulse cu greu, mi-a dat 130 in schimb. Mi se pare echitabil. rofl.gif .

Revin on-topic:
ia sa vedem. Sa zicem Tg3 atrage
fie 1. Ng5 dupa care h2:h4 si daca se retrage nebunul la f4 , Tg3xg7+ si apoi se aduce regina Dg4 si indeferent ce ar muta negrul, Th7+, RxTh7 si Dg7++.
fie 2. Ng5 dupa care pionul inainteaza la h4 si Nxh4 si aceeasi urmare Tg3xg7+ si apoi se aduce regina Dg4 si indeferent ce ar muta negrul, Th7+, RxTh7 si Dg7++.

Sper ca n-am mai gresit la notatii le-am facut mai mult prin cap.
Acum e bine? blink.gif hmm.gif
later edit: nu ma intreba ce face in cazul in care negrul riposteasteaza: g7:g6 Probabil ca va duce Dh5.




P.S.: Cum ai reusit sa duci nebunul ala la c1 ca nu imi inchipui ce ai capturat, ca un cal trebuia sa se invarta cam multisor ca sa ajunga pe pozitia aia si alta piesa nu vad, doar dc nu cumva chiar asta ai vrut sa faci sa ii intinzi capcana lu' ChessMAster.
skysurfer
Nu nu nu e gresit. Am cateva scapari. Destule de fapt. Dar pe langa toate astea, cum ai reusit sa duci tura la h3 tinand cont ca partida pare inca la inceput? Nu cred ca poate fi un meci real dar il luam ca o problema.

Ma mai gandesc si azi putin dar dc nu apare vreo solutie de la nimeni altcineva, ne dai solutia Marcus? Pare simpla dc iei nebunul dar dc nu il iei te doare sigur capul. Iar pozitia e cat se poate de complicata cu nebunul aflat pe acea pozitie. In fine...


Marcus
Chiar nu mai are nimeni nici o idee? unsure.gif
QUOTE
"Frumusetea apare nu numai in jocul combinativ cu sacrificii, dar si in pozitii aparent simple in care se descopera brusc un bogat continut."

Eu mai las aici problema cateva zile. Daca nimeni nu se va apropia macar de o solutie satisfacatoare, atunci voi posta eu aceasta solutie. Voi raspunde la intrebarile lui skysurfer dupa ce apare si solutia. wink.gif
Clopotel
Draga Marcus,
Tocmai m-am uitat si eu... hmmm... ce sa zic.... daca tu spui ca nebunul ala e tabu...nu vreau sa te contrazic... ba as vrea... dar ma gandesc sa-ti fac pe plac... cool.gif
Da' am si eu o curiozitate... de nebunul ala din C8 cum ai scapat?!

Buunnn... deci daca insisti sa nu luam nebunul, atunci eu propun urmatoarea varianta: (nu va recomand s-o incercati insa in realitate wink.gif )
T(d)d3 - Nf4 (ca sa impiedice Tg3)
Th6 - Nh6
Tg3 - Df6
Dh5 - si de aici depinde de dispozitia negrului...
Marcus
QUOTE
Da' am si eu o curiozitate... de nebunul ala din C8 cum ai scapat?!


Nu pot să spun decat: harhar.gif
Curiozitatea ta e întemeiată! Aşa cum şi skysurfer a observat unele discrepanţe, vă spun doar că diagrama prezentată nu a existat în realitate în forma în care o vedeţi voi, ci a fost special modificată de mine cu scopuri precise. wink.gif Dintre acestea, primează două scopuri:
1. Inducerea în eroare a lui ChessMaster.
2. Testarea imaginaţiei voastre (sau fantezie şahistă, cum vreţi să o numiţi smile.gif ) în condiţii nonconvenţionale.
Mai mult vă spun după ce apare soluţia. harhar.gif

[edit]Clopotel, versiunea ta e impresionantă. Poate ar trebui să mai dezvolţi un pic... smile.gif
skysurfer
Pai Marcus sigur l-ai dat peste cap pe ChessMaster ca nici el nu se astepta sa nu se respecte regulile elementare de sah. tongue.gif.
@Clopotel. Si ce se intampla daca la T(d)d3 negrul raspunde Ng5 si nu Nf4? Mai urmeaza Txh6? Atunci g7xTh6. Dc urmeaza Tg3 urmeaza Df6 (cu care protejeaza atat pionul h6 cat si Ng5). Iar mutarea Dh5 devine inutila daca negrul muta Rh7. Sper sa nu fi omis ceva. In fine cred ca nu asta e solutia cea mai buna pt ca deja ti-am anulat avantajul si chiar stau mai bine.
Clopotel
Draga Skysurfer,
QUOTE
In fine cred ca nu asta e solutia cea mai buna pt ca deja ti-am anulat avantajul si chiar stau mai bine.

Pai de ce crezi tu ca am zis eu:
QUOTE
(nu va recomand s-o incercati insa in realitate )

Ca sa nu am vreo partida pierduta de cineva pe constiinta.... cool.gif
skysurfer
Hai Marcus da-ne solutia ca nu a venit nici un raspuns. Sper sa te prind cu ceva greseli. ohyeah.gif
Marcus
A sosit momentul adevarului.
Asa cum am mai spus, capturarea nebunului pare fireasca, insa eu v-am cerut sa gasiti o alta mutare, cel putin la fel de buna. Asa cum ati observat, atat nebunul negru, cat si celelalte piese au fost asezate "cu mana" pe acele pozitii cu scopul precis de a-l ispiti pe ChessMaster, care este tentat sa captureze invariabil acel nebun. De aceea eu v-am propus aceasta problema si v-am precizat sa nu capturati nebunul, pentru a fi sigur 100% ca testez imaginatia voastra, nu pe cea a lui ChessMaster. Diagrama este inspirata, dar nu copiata intru totul, dintr-una din partidele geniale jucate de fostul campion mondial Mihail Tal.
Si mutarea fantezista la care m-am gandit este: T:d7(!?)

De aici rezulta o paleta de variante prin care jocul poate continua. Cea mai simpla este:

1…D:d7; 2. Dg4 …D:f5 (obligat, altfel albul continua C:h6+ si apoi captureaza D:d7); 3. D:f5 cu castig (albul sacrifica un turn si un cal castigand un pion si dama neagra). Totusi, ramane la latitudinea fiecaruia daca un nebun capturat fara nici un sacrificiu echivaleaza sau nu cu o dama plus un pion capturate contra unui turn plus cal.

Bineinteles, exista si varianta mai complexa in care dama neagra nu captureaza turnul din d7. Dupa mutarea surprinzatoare T:d7, negrul are in total cinci optiuni la indemana pentru a fugi cu dama pe un camp liber, dintre care doua sunt mai bune.

Prima dintre ele: 1…Dc8.
Jocul continua: 2.Dg4 …Ng5; 3.f4 (!) Acum negrul isi da seama de gravitatea situatiei. Nebunul nu poate fi retras de la g5 pentru ca se ameninta matul. Singura cale de a mai salva din material este ca dama sa captureze turnul.
3…D:d7; 4.Ch6+ …N:h6; 5.D:d7 …N:f4; 6.D:c7 …Tab8 Bilantul: albul sacrifica un turn, un cal si un pion castigand dama neagra si trei pioni. wink.gif In plus, piesele albe sunt plasate ideal.

Cea de-a doua optiune pentru negru este: 1….Df6
Jocul continua: 2.T:c7 …Tab8; 3.Tg3 (!) …Ng5; 4.h4 …N:h4; 5.T:g7+ …Rh8; 6.f4
Acum negrul are doua optiuni mai bune: 6…De6 (pentru a face spatiu nebunului, altfel sortit pierzaniei daca albul ar muta Tg4) In acest moment, remarcati amenintarea Nc3 -> Rh8 care se profileaza, singurul obstacol in fata matului imparabil fiind pionul central e5.
Albul strange latul: 7.Dg4 (!)
In acest moment, singura varianta a negrului de a evita matul este 7…Df6 (daca ar muta 7…Nf6, jocul ar decurge 8.Dg6 …f:g6; 9.Th7+ …Tg7; 10.C:h6++ )
Jocul continua: 8.f:e5 …C:e5 (obligat, altfel se ameninta matul); 9.N:e5 (!!) Din acest moment, negrul se afla in imposibilitatea de a obtine un contrajoc. Albul castiga oricum ar muta negrul. Daca nu sunteti convinsi, as putea trata pe larg fiecare varianta de joc, avand si cooperarea voastra. wink.gif
La mutarea a sasea, negrul ar mai fi putut muta: 6…C:e5; 7.N:e5 (!!) cu castig pentru alb (daca negrul ar muta 7…D:e5; ar urma 8.Dg6 …f:g6; 9.Th7+ …Rg8; 10.C:h6++ si regele negru este facut mat)

Totusi, mai exista o ultima raza de speranta pentru negru. La mutarea a treia, in loc de Ng5, negrul poate raspunde scurt, impingand pionul g7-g6. De aici rezulta o alta gama de variante. Cele mai bune continuari ale albului ar fi Nd2 sau Dh5. Nu voi trata fiecare varianta in parte decat daca se arata cineva interesat. Oricum, desi albul castiga doar doi pioni (in locul simplei capturi a nebunului la inceputul problemei pe care v-am prezentat-o), atacul pe flancul regelui este fulminant.
Clopotel
Draga Marcus,
In primul rand felicitari pentru initiativa...thumb_yello.gif
Cu voia ta am de facut niste observatii (nu repreosuri Doamne fereste)
1.
QUOTE
Indiciu: daca veti studia mai cu atentie, va veti convinge cat sambure de adevar se afla in celebra afirmatie a fostului campion mondial Smâslov: "Frumusetea apare nu numai in jocul combinativ cu sacrificii, dar si in pozitii aparent simple in care se descopera brusc un bogat continut."

M-a derutat un pic acest citat al tau, unde se facea aluzie sa nu faci sacrifiucii (evident la prima mutare)
2. Intreaga idee, din cate am inteles eu se baza pe spectaculozitatea sacrificiului de turn la d7 si mutarea negrului D:d7... dar aceasta mutare este gresita, evident si nu poti sa o iei in calcul
3. In orice varianta, daca negrul joaca bine, pozitia nuu aduce nimic spectaculos pentru alb, daca negrul nu joaca bine este mat in doua mutari: o varianta ar fi:1. Dg4 - a5 2. D:g7++ - deci se poate...
4. Pozitional, oricum albul e calare pe negru si deci cu cat jocul inainteaza, chiar daca negrul joaca bine, avantajul albului se va intari invariabil
5. Daca totusi prima mutare este T:d7, atunci eu propun ultima varianta pentru negru, caci cineva trebuie sa ii tina si lui partea smile.gif

T:d7 - Df6
T:c7 - Rh7
Tg3 - Tg8
T:b7 - Nf4
Si avem nebunul negru salvat contra trei pioni... pozitia ramanand in avantajul albului - lucru normal de altfel...
Pentru alb, am mers oarecum pe ideea ta, la negru insa mi s-a parut mai vital sa apar regele cu Rh7, decat sa salvez pionul din b7 cu Tb8

Dar, ca de obicei, e posibil sa mainsel din nou...
Marcus
Draga Clopotel (iti spun si eu asa smile.gif )...

QUOTE
Si avem nebunul negru salvat contra trei pioni... pozitia ramanand in avantajul albului - lucru normal de altfel...

Este exact ce v-am cerut, adica in afara de capturarea nebunului, sa gasiti o alta solutie cel putin la fel de buna. Teoretic, un nebun echivaleaza chiar cu 3 pioni. smile.gif

QUOTE
1.M-a derutat un pic acest citat al tau, unde se facea aluzie sa nu faci sacrifiucii (evident la prima mutare)

Hmm... da, ai dreptate, eu interpretasem un pic altfel acel citat (in nici un caz nu m-am gandit ca veti considera ca nu trebuie sa incepeti cu o mutare de sacrificiu)

2. Ba chiar pe ea a trebuit sa o iau prima data in calcul. In urma mutarii albului T:d7, negrul vede prima data ca poate captura turnul pentru pion. Ar fi fost chiar ciudat sa nu iau in calcul varianta asta. Oricum, ideea in sine nu se bazeaza pe o singura varianta, asa cum ai vazut si tu.
3. Corect ce spui, insa eu nici nu am cerut ca albul sa obtina o pozitie spectaculoasa.
La punctul 4 as face o completare in cele spuse de tine:
QUOTE
Pozitional, oricum albul e calare pe negru si deci cu cat jocul inainteaza dupa mutarea T:d7, chiar daca negrul joaca bine, avantajul albului se va intari invariabil

Bineinteles, jocul poate "inainta" si altfel, dar exceptand capturarea nebunului, care ar fi fost oare cea mai buna "inaintare" (continuare) pentru alb? Eu am cerut sa gasiti chiar acea mutare, dar chiar as fi fost bucuros sa gasiti alta si mai buna. smile.gif
Catalin
QUOTE

1…D:d7; 2. Dg4 …D:f5 (obligat, altfel albul continua C:h6+ si apoi captureaza D:d7);


N-am studiat cu atentie, totusi nu merge sa aperi dama cu turnul din a8, de exemplu, in loc sa iei in f5?
Clopotel
QUOTE
totusi nu merge sa aperi dama cu turnul din a8, de exemplu, in loc sa iei in f5?

Pai daca muti Td8 urmeaza invariabil D:g7++
si gata...
Catalin
Mda, asa pare... laugh.gif
Clopotel
Draga Marcus,
Acum o sa fiu carcotasi, dar te rog sa nu te superi pe mine.... pls.gif
QUOTE

QUOTE
Si avem nebunul negru salvat contra trei pioni... pozitia ramanand in avantajul albului - lucru normal de altfel...

Este exact ce v-am cerut, adica in afara de capturarea nebunului, sa gasiti o alta solutie cel putin la fel de buna. Teoretic, un nebun echivaleaza chiar cu 3 pioni.

... si cu cel putin vreo 3 minute cel putin la ceas.... ups...mai am 1 minut si trebuie sa-l dau mat, si negroteiul mai are 4...
il mai bat eu oare chiar daca sunt calare pe el?!

PS... e doar o carcoteala...nu o bagati in seama, dar daca nu iei in discutie ca si timpul de a calcula efectele unei mutari de genul acesta au o pondere mare, poate la fel ca o piesa, atunci e posibil sa ai surprize la rezultat chit ca pe tabla pozitia e alta... Eu zic, ca e mai eficient capturarea nebunului fie si numai ca eviti calculul a cel putin 6 mutari dupa...
PS... eu estimez ca, in acest caz varianta ta, daca se joaca la ceas, cu T:d7 echivaleaza ca timp cu cel putin 2 pioni, iar daca esti in criza de timp poate chiar cu o dama... prim urmare... e de discutat daca merita efortul...

... recunosc ca am vrut sa joc rolul de carcotasi aici... nu sariti pe mine...smile.gif

QUOTE
QUOTE
2. Intreaga idee, din cate am inteles eu se baza pe spectaculozitatea sacrificiului de turn la d7 si mutarea negrului D:d7... dar aceasta mutare este gresita, evident si nu poti sa o iei in calcul

2. Ba chiar pe ea a trebuit sa o iau prima data in calcul. In urma mutarii albului T:d7, negrul vede prima data ca poate captura turnul pentru pion. Ar fi fost chiar ciudat sa nu iau in calcul varianta asta.
Dar eu nu am zis sa nu o iei in calcul, am zis ca nu se pune caci e usor de vazut ca urmatoarea mutarea a albului e Dg4 si atunci e mare belea... Cand vezi ca la a doua mutare e deja belea abandonezi imediat ideea...si nu o mai iei ca varianta... asa poti sa iei in calcul cateva zeci de variante, dar pe majoritatea de abandonezi...
Dar, problema e intr-adevar foarte buna, chiar imi place... da de gandit... dar din pacate nu cred ca exista o varianta a albului care sa-i aduca un avantaj pozitional sau material clar in aceasta problema...
In schimb salut din nou initiativa de a da si astfel de probleme... asta e chiar minunat... clapping.gif flowers.gif
ciuboda
http://www.professorchess.com/main_downloads.html

Material de studiu...
gio19ro
de departe Ce4 muta la Cf6.mat imparabil la h7.
bishop
Nu stiu care este regula in acest topic... propun o problema de mat in 3 mutari:
Alb: Re7, Ch6, Na1
Negru: Rh8, pioni h7 si g7
Albul muta si da mat in 3 mutari
Clopotel
Draga Bishop,
Dupa parerea mea, o varianta ar putea fi:

Nf6 xf6
Rf8 f5
Cf7++


Frumoasa problema... spoton.gif
bishop
ALBUL MUTA si DA MAT in 3 MUTARI



ALB: Rd5, Ta4, Cc7, e3, g2
NEGRU: Rf5,Ne5, d6, f6, g6, g5, h5
Marcus
1. g4+; h:g4
2. Ce6; orice muta negrul albul raspunde cu
3. Cg7++

I-am dat cam greu de cap problemei din cauza ca eu incepeam cu Ce6 din prima mutare si nu iesea mat in 3 mutari. spoton.gif
bishop
O problema simpla:

ALB: Rh4, Dh2, Cf3, e4, g4
NEGRU: Rh6, Ce2, Cf7, g7, h7, h5

Albul muta si da mat in 3 mutari.

user posted image
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.