A sosit momentul adevarului.
Asa cum am mai spus, capturarea nebunului pare fireasca, insa eu v-am cerut sa gasiti o alta mutare, cel putin la fel de buna. Asa cum ati observat, atat nebunul negru, cat si celelalte piese au fost asezate "cu mana" pe acele pozitii cu scopul precis de a-l ispiti pe ChessMaster, care este tentat sa captureze invariabil acel nebun. De aceea eu v-am propus aceasta problema si v-am precizat sa nu capturati nebunul, pentru a fi sigur 100% ca testez imaginatia voastra, nu pe cea a lui ChessMaster. Diagrama este inspirata, dar nu copiata intru totul, dintr-una din partidele geniale jucate de fostul campion mondial Mihail Tal.
Si mutarea fantezista la care m-am gandit este:
T:d7(!?)De aici rezulta o paleta de variante prin care jocul poate continua. Cea mai simpla este:
1…D:d7; 2. Dg4 …D:f5 (obligat, altfel albul continua C:h6+ si apoi captureaza D:d7); 3. D:f5 cu castig (albul sacrifica un turn si un cal castigand un pion si dama neagra). Totusi, ramane la latitudinea fiecaruia daca un nebun capturat fara nici un sacrificiu echivaleaza sau nu cu o dama plus un pion capturate contra unui turn plus cal.
Bineinteles, exista si varianta mai complexa in care dama neagra nu captureaza turnul din d7. Dupa mutarea surprinzatoare T:d7, negrul are in total cinci optiuni la indemana pentru a fugi cu dama pe un camp liber, dintre care doua sunt mai bune.
Prima dintre ele: 1…Dc8.
Jocul continua: 2.Dg4 …Ng5; 3.f4 (!) Acum negrul isi da seama de gravitatea situatiei. Nebunul nu poate fi retras de la g5 pentru ca se ameninta matul. Singura cale de a mai salva din material este ca dama sa captureze turnul.
3…D:d7; 4.Ch6+ …N:h6; 5.D:d7 …N:f4; 6.D:c7 …Tab8 Bilantul: albul sacrifica un turn, un cal si un pion castigand dama neagra si trei pioni.
In plus, piesele albe sunt plasate ideal.
Cea de-a doua optiune pentru negru este: 1….Df6
Jocul continua: 2.T:c7 …Tab8; 3.Tg3 (!) …Ng5; 4.h4 …N:h4; 5.T:g7+ …Rh8; 6.f4
Acum negrul are doua optiuni mai bune: 6…De6 (pentru a face spatiu nebunului, altfel sortit pierzaniei daca albul ar muta Tg4) In acest moment, remarcati amenintarea Nc3 -> Rh8 care se profileaza, singurul obstacol in fata matului imparabil fiind pionul central e5.
Albul strange latul: 7.Dg4 (!)
In acest moment, singura varianta a negrului de a evita matul este 7…Df6 (daca ar muta 7…Nf6, jocul ar decurge 8.Dg6 …f:g6; 9.Th7+ …Tg7; 10.C:h6++ )
Jocul continua: 8.f:e5 …C:e5 (obligat, altfel se ameninta matul); 9.N:e5 (!!) Din acest moment, negrul se afla in imposibilitatea de a obtine un contrajoc. Albul castiga oricum ar muta negrul. Daca nu sunteti convinsi, as putea trata pe larg fiecare varianta de joc, avand si cooperarea voastra.
La mutarea a sasea, negrul ar mai fi putut muta: 6…C:e5; 7.N:e5 (!!) cu castig pentru alb (daca negrul ar muta 7…D:e5; ar urma 8.Dg6 …f:g6; 9.Th7+ …Rg8; 10.C:h6++ si regele negru este facut mat)
Totusi, mai exista o ultima raza de speranta pentru negru. La mutarea a treia, in loc de Ng5, negrul poate raspunde scurt, impingand pionul g7-g6. De aici rezulta o alta gama de variante. Cele mai bune continuari ale albului ar fi Nd2 sau Dh5. Nu voi trata fiecare varianta in parte decat daca se arata cineva interesat. Oricum, desi albul castiga doar doi pioni (in locul simplei capturi a nebunului la inceputul problemei pe care v-am prezentat-o), atacul pe flancul regelui este fulminant.