«Orient Express», cea mai noua productie a lui Sergiu Nicolaescu, de astazi pe marile ecrane
Maia Morgenstern, favorita la Oscar, joaca si film romanesc
Astazi, la cinema Patria, va avea loc premiera oficiala a celui mai recent film realizat de Sergiu Nicolaescu, "Orient Express". Din nou genericul este ocupat de acesta in locurile importante: regizor, scenarist si rol principal. Numai ca de data asta a avut nevoie si de un actor care sa-i joace personajul in tinerete, Nicolaescu fiind totusi "trecut". Acesta a fost Dan Bittman, asemanarea dintre ei, desi izbitoare, este o noutate pentru multi.
Descris de Nicolaescu la conferinta de presa ca fiind un film "liric", "Orient Express" este o dovada in plus a faptului ca unii oameni nu ar mai trebui sa faca filme, sau macar nu din banii contribuabililor. Cu un scenariu siropos pana la gretos, cu o imagine exagerat de statica, cu prea multe prim-planuri pe cearcanele lui Nicolaescu si cu roluri principale jucate prost, "Orient Express" este inca o capodopera a prostului-gust in cinematografia romaneasca. Sergiu Nicolaescu si Dan Bittman chiar seamana si, mai mult, ei joaca la fel. Fiecare replica este spusa de parca ar fi sloganul de final al unei reclame la detergenti sau biscuiti. Replici care oricum nu sunt deloc inspirate, incercarea de redare a limbajului anilor ’30 fiind complet ratata. Cateva exemple graitoare: "Traim intr-o lume neurastenizanta", "Asa ca vom privi aceasta lume cu acelasi dispret olimpian", "Doamnelor, domnilor, duduita" etc.
Scenariu de categoria «surorile Bronté»
Firul actiunii este undeva intre usurel si adormitor, regizorul fiind mandru de aceasta realizare, comparandu-si lirismul cu cel al filmelor franceze al anilor ’60 (!). Printul Morudzi, ajuns la batranete, traieste retras in castelul sau, unde primeste din cand in cand oaspeti din oraselul vecin. Are astfel ocazia de a-si demonstra superioritatea aristocrata. O cunoaste pe Ana (Imola Kezdi), o tanara care se indragosteste de el, pentru ca, in final, sa se sinucida din cauza lui. Aceasta intalnire ii aminteste de dragostea sa pentru Isabel (Ioana Moldovan), o sarmana din Paris pe care o parasise. Si ea s-a sinucis. Maia joaca rolul unei foste amante, care ar vrea sa-l aiba de sot, scenele in care aceasta ii face declaratii printului fiind de-a dreptul discreditante pentru actrita care ar putea fi anul acesta nominalizata la Oscar pentru rol secundar feminin. Daniela Nane este amanta din prezent, o precupeata needucata care, ca de obicei pentru frumusetea sa, nu trebuie sa dea dovezi de actorie. Alina Chivulescu este o alta relatie din tinerete care provoaca sinuciderea sotului acesteia. Marina Procopie este mama Anei, sotie de sef de gara, care-l priveste cu jind pe Morudzi de fiecare data cand se intalnesc.
Diana Dumbrava este sotia preotului din sat, o alta femeie care il doreste. Evident, la final, printul Morudzi moare.
Note proaste, note bune
Pe scurt: regie - prost, imagine - prost, actori - prost (in afara de Gheorghe Dinica), scenariu - prost, muzica - prost, costume - prost (Doina Levintza). Ca si la multe alte filme proaste, latura pozitiva o constituie prezentele feminine: Imola Kezdi este minunata, Maia are prestanta obisnuita, Daniela Nane e in continuare "buna", iar Ioana Moldovan ar trebui sa aiba parul cret tot timpul.
Sursa: Gardianul.ro