Regulamentul turneului:Sumar:1. Structura turneului si sistemul de joc.
2. Punctajul partidelor.
3. Timp limita.
4. Simbolurile si notarea mutarilor.
5. Criterii de departajare a concurentilor cu acelasi punctaj.
6. Valoarea comparata si relativa a pieselor.
7. Tragerile la sorti.
8. Premii.
9. Alte precizari.
1.
Structura turneului si sistemul de joc.Prima editie a turneului de sah "Black & White" cuprinde doua faze majore: faza grupelor (36 de partide) si faza eliminatorie (14 partide). In prima faza, cei 12 concurenti vor fi repartizati in trei grupe de cate patru, urmand sa joace fiecare cu fiecare, partide tur-retur (in tur cu piesele albe si in retur cu piesele negre). Promoveaza in sferturi primii doi clasati din fiecare grupa, la care se adauga cei mai buni doi concurenti de pe locurile trei (acestia sunt "invinsii norocosi"). Repartizarea concurentilor in grupe se face in functie de ordinea in care s-au inscris la turneu, astfel: primii patru inscrisi vor fi repartizati in Grupa A, urmatorii patru in Grupa B, iar ultimii patru in Grupa C.
Primul clasat din grupa A (1A) va juca in sferturi cu al doilea clasat din grupa B (2B), primul clasat din grupa B (1B) va juca in compania celui de-al doilea clasat din grupa C (2C), iar primul clasat din grupa C (1C) va juca cu al doilea clasat din grupa A (2A). Al patrulea sfert de finala va fi o disputa intre "invinsii norocosi" (I.N.).
Fazele eliminatorii se vor disputa in sistem tur-retur, cu exceptia finalei mici, respectiv a finalei mari (care se joaca intr-o singura mansa). Invinsii din semifinale vor disputa finala mica inaintea finalei mari.
2.
Punctajul partidelor.1 punct - pentru victorie
0,5 puncte - pentru remiza
0 puncte - pentru infrangere / abandon
3.
Timp limita.In faza grupelor, timpul limita pentru o partida este de 10 de minute pentru fiecare jucator (partida poate dura maxim 20 de minute).
In fazele eliminatorii, cu exceptia finalelor, timpul limita este de 13 minute pentru fiecare jucator (partida poate dura maxim 26 de minute).
In finala mica, timpul limita este de 16 minute de fiecare parte (partida poate dura maxim 32 de minute).
In finala mare, timpul limita este de 20 de minute pentru fiecare din cei doi finalisti. (finala poate dura maxim 40 de minute).
Din momentul publicarii acestui regulament, fiecare concurent are la dispozitie 15 zile pentru a juca cel putin o partida. In cazul in care un concurent depaseste aceasta perioada fara a juca vreo partida, el va fi contactat prin PM pentru a i se aminti de turneu. Din acest moment, el va avea la dispozitie inca 5 zile pentru a incepe partida, in caz contrar urmand sa fie eliminat automat din concurs. In situatii speciale, timpul limita pentru inceperea partidei poate fi prelungit. Va rugam, pentru bunul mers al turneului, nu exagerati amanarea unei partide!
De asemenea, dupa fiecare partida disputata in cadrul turneului "Black & White", concurentii au la dispozitie alte 14 zile pentru a incepe o noua partida. Daca acest lucru nu se intampla, ei vor fi contactati prin PM pentru a li se aminti de turneu, din acest moment avand la dispozitie maxim 7 zile pentru a incepe partida. In situatii speciale, suntem dispusi sa mai amanam cateva zile o partida.
4.
Simbolurile si notarea mutarilor.Dama = D; Turn = T; Cal = C; Nebun = N; In cazul pionului, se noteaza doar campul pe care s-a mutat.
Doua puncte (
: ) sau (
x ) pentru captura.
Plus (
+ ) pentru sah.
Doua plusuri (
++ ) pentru sah dublu sau sah mat.
In cazul transformarii pionului, la sfarsitul mutarii se trece si simbolul figurii ce a luat locul pionului. Exemplu de transformare a pionului in dama: e2-e1D.
Doua zerouri legate printr-o liniuta (
0 - 0 ) pentru rocada mica.
Trei zerouri legate prin liniute (
0 - 0 - 0 ) pentru rocada mare.
In cazul "en passant", se noteaza simbolul (
ep ) la sfarsitul mutarii. Exemplu: fxe3ep.
Semne conventionale cu care se exprima prescurtat o apreciere a unei mutari:
( ! ) arata ca mutarea executata este buna
( !! ) arata o mutare foarte buna
( !? ) mutare interesanta avand o anumita valoare
( ?! ) mutare indoielnica
( ? ) mutare slaba
( ?? ) greseala grava, care poate schimba complet caracterul disputei
5.
Criterii de departajare a concurentilor cu acelasi punctaj.5.1.
Egalitate intre doi concurenti. In cazul in care doi concurenti sunt la egalitate, se vor aplica criteriile de departajare, in ordinea care urmeaza:
Primul caz:1. Rezultatul direct (valabil numai in faza grupelor).
Daca "X" l-a invins pe "Y" in ambele partide directe, atunci "X" este mai bine clasat decat "Y", chiar daca au acelasi punctaj in grupa din care fac parte.
Al doilea caz:1. Cea mai rapida victorie.
Daca "X" l-a invins pe "Y" in tur si "Y" l-a invins pe "X" in retur, are castig de cauza concurentul care si-a invins adversarul in mai putine mutari. In cazul in care unul din concurenti a pierdut la timp, dar a castigat cealalta partida incadrandu-se in timpul limita, atunci are castig de cauza indiferent de numarul de mutari si este mai bine clasat decat adversarul sau.
2. Avantajul material.
Daca se intampla ca adversarii sa-si dea mat unul altuia in acelasi numar de mutari, se ia in considerare avantajul material de la finalul partidei al celor doi invinsi. Astfel, daca "X" are avantaj material mai bun decat "Y", atunci Y are castig de cauza (pentru ca X a avut piese mai valoroase pe tabla cand a fost invins).
Avantajul material se reflecta prin valoarea pieselor, conform punctului 6, "Valoarea comparata si relativa a pieselor".
3. Partida de baraj.
Daca nici unul dintre adversari nu are avantaj material, atunci se va juca o partida de baraj. Daca aceasta se va incheia cu o remiza, atunci castigatorul se va stabili in urma "tragerii la sorti".
Al treilea caz:1. Numarul de mutari:
Daca jucatorii "X" si "Y" au remizat atat in partida tur, cat si in partida retur, se trece la urmatorul criteriu de departajare, dupa cum urmeaza: Daca jucatorul "X", atunci cand a avut piesele albe (adica avantajul primei mutari) a remizat mai rapid (in mai putine mutari) decat atunci cand a avut piesele negre, atunci are castig de cauza, devansandu-l pe concurentul "Y" in clasamentul general.
In cazul in care concurentul "X" a remizat incadrandu-se in timp atunci cand jucat cu piesele albe, iar in partida retur "s-a inteles" cu concurentul cu care are acelasi punctaj sa remizeze fara sa inceapa partida, atunci este mai slab clasat decat adversarul sau.
2. Avantajul material.
In cazul in care cei doi adversari au remizat in ambele partide prin acelasi numar de mutari, se calculeaza avantajul material (reflectat prin punctajul fiecarei piese) ramas pe tabla la finalul partidei al lui "X", respectiv "Y", pe ansamblul ambelor partide incheiate cu remiza (tur-retur). Daca "X" are avantaj material mai bun decat "Y", atunci "Y" este mai bine clasat decat "X" in grupa din care fac parte (pentru ca "X" a avut piese mai valoroase pe tabla cand a facut remiza).
3. Partida de baraj.
Daca nici unul din cei doi adversari nu a avut avantaj material, atunci se va juca o partida de baraj. In ultima instanta, daca partida de baraj se soldeaza cu o alta remiza, castigatorul va fi desemnat in urma tragerii la sorti.
Al patrulea caz:In cazul in care concurentii din finala mica / mare au remizat, are castig de cauza jucatorul cu deficit material (punctaj mai mic al pieselor). Daca nici unul dintre finalisti nu are avantaj material, se va recurge direct la "tragerea la sorti" pentru stabilirea invingatorului.
5.2.
Egalitate intre trei concurenti.Daca trei concurenti din aceeasi grupa au acelasi punctaj, se vor aplica criteriile de departajare, dupa cum urmeaza:
1. Rezultatele directe.
2. Matul mai rapid (din mai putine mutari).
3. Tragerea la sorti.
5.3.
Egalitate intre patru concurenti.Cea mai nefericita posibilitate este aceea ca toti cei patru concurenti sa incheie aceeasi grupa cu acelasi punctaj (cate 3 puncte fiecare).
In acest caz, se vor aplica urmatoarele criterii de departajare:
1. Rezultatele directe.
2. Matul mai rapid (in mai putine mutari).
3. Tragerea la sorti.
5.4.
Situatii speciale.Tragerea la sorti va stabili castigatorul in oricare din urmatoarele cazuri:
1. Daca jucatorul "X" a abandonat in partida tur, iar "Y" a abandonat in retur, fara sa se execute nici o mutare (fara sa inceapa partida).
2. Daca jucatorii "X" si "Y" s-au inteles intre ei sa remizeze ambele partide, fara a incepe vreo partida.
6.
Valoarea comparata si relativa a pieselor:1. Dama = 10 puncte
2. Turnul = 5 puncte
3. Cal / Nebun = 3 puncte
4. Pion = 1 punct
Avantajul material la un moment dat, util in cazul criteriilor de departajare, se poate preciza calculand punctajul cumulat al pieselor unui jucator ramase pe tabla de joc. Evolutia partidei este insa cea care stabileste valoarea reala a acestora. Cu cat o piesa controleaza mai multe campuri, cu atat este mai mare forta si implicit valoarea ei. De exemplu, in anumite conjuncturi, un nebun poate deveni un simplu figurant, mai slab chiar decat un pion.
7.
Tragerile la sorti.Uneori, pe parcursul turneului, pot interveni "tragerile la sorti". In acest sens, vom aplica un sistem inedit de "tragere la sorti", dupa cum urmeaza: unul din concurenti imi va trimite un PM, continand unul din cifrele 0 sau 1. Adversarul sau va incerca sa ghiceasca cifra corecta, trimitand un mesaj in acest sens
aici.Daca va ghici cifra, atunci va avea castig de cauza in situatia care a necesitat "tragerea la sorti".
8.
Premii Locul I - o tabla de sah, cu piese incluse.
Locul II - doua carti de sah.
Locul III - o carte de sah.
9.
Alte precizari.Jucatorul a carui infrangere este iminenta are optiunea de a se recunoaste invins si de a ceda partida, fara a se mai efectua ultimele mutari elementare care conduc la scopul final (sah mat). Atentie! Se va consemna numarul de mutari efectuate pana in momentul in care unul din jucatori a abandonat, acest lucru intervenind in cazul criteriilor de departajare in caz de egalitate! De exemplu, daca jucatorul "X" abandoneaza partida (se recunoaste infrant in tur) dupa 10 mutari, iar in retur isi invinge adversarul "Y" in 11 mutari, cel care va avea castig de cauza la criteriile de departajare este "Y"!
Remiza poate fi consemnata prin intelegerea jucatorilor care, din diferite motive, prefera aceasta solutie in locul unei lupte. Atentie! Se va consemna numarul de mutari efectuate pana in momentul in care cei doi adversari au hotarat de comun acord sa remizeze, acest lucru intervenind in cazul criteriilor de departajare in caz de egalitate!
Atunci cand, intr-o partida de sah, de la ultima capturare a unei piese s-au efectuat 50 de mutari de o parte si de alta, se va considera automat remiza.
Toate partidele se vor juca interactiv, pe un site specializat pentru sah. Jucatorii se vor pronunta
aici in privinta site-ului in cadrul caruia doresc sa dispute partida, si vor stabili de comun acord care va fi acest site (daca jucatorii nu ajung la nici un consens, se poate ajunge la "tragerea la sorti").
Este recomandat (desi nu obligatoriu) sa fie prezent cel putin un martor la fiecare partida, insarcinat cu supravegherea partidei si notarea tuturor mutarilor, pe care ulterior le va transcrie in acest topic.
Este obligatoriu ca, in cazul in care la partida nu asista nici un martor, jucatorii sa noteze toate mutarile si sa le transcrie in topicul curent.
De asemenea, este obligatoriu ca jucatorii sa anunte public
aici locul de desfasurare a partidei si ora la care au stabilit de comun acord sa joace, inainte ca partida sa inceapa.
Daca, in toiul partidei, aceasta este intrerupta din orice motiv, adversarii vor relua partida alta data, facand exact aceleasi mutari pe care le-au facut pana in momentul in care partida a fost intrerupta. De aceea, este recomandat ca jucatorii (sau martorii) sa noteze fiecare mutare in timp real, altfel partida poate fi reluata de la inceput.
Jucatorii vor stabili de comun acord cine va juca in tur cu piesele albe si cine cu piesele negre. Daca nu pot ajunge la un consens, va fi necesara "tragerea la sorti".
Concurentii care nu respecta acest regulament vor fi eliminati din concurs, iar adversarii cu care ar fi trebuit sa joace vor primi punctajul maxim al partidei.
Este posibil ca regulamentul de fata sa nu acopere toate posibilitatile de joc din cadrul turneului. Orice speculatie a regulamentului care are ca scop lipsa de fair-play si dezechilibrarea comunitatii implicate in turneu va fi sanctionata! Va multumim pentru intelegere.
Speram ca aceasta prima editie a Turneului de Sah sa fie atat pe gustul concurentilor, cat si pe cel al publicului spectator. Fie ca partidele sa ofere atat spectacol, cat si suspans! Succes concurentilor!
Nota:In acest topic vor fi notate doar partidele si aprecierile la adresa acestora. Pentru orice alt tip de comentarii, va invit sa discutati
aici.