Urmatoarele caracteristici pot fi considerate normative pentru invatatorii gnostici si gruparile din era gnosticismului primar, astfel incat cei care adera la unele, sau toate aceste caracteristici pot fi numiti "dpdv occidental" gnostici.
1. Gnosticismul postuleaza o unitate spirituala originala care s-a despartit in pluralitate.
2. Universul a fost creat ca urmare a diviziunii precosmice. Aceasta a fost facuta de un conducator care poseda puteri spirituale inferioara, care seamana lui Jehovah din “Vechiul Testament”.
3. O emanare feminina a Domnului a fost implicata in creatia cosmica (dar intr-o maniera mult mai pozitiva decat conducatorul).
4. In cosmos, spatiul si Timpul au un carácter malefic si ar putea fi personificat ca fiinte demonice care separa pe om de Dumnezeu.
5. Pentru om, universul este o inchisoare, unde el este inlantuit atat de legile fizice cat si de legile morale, cum ar fi codul Mosaic.
6. Omenirea poate fi personificata ca Adam, care doarme in somnul adanc al ignorantei, iar puterile sale spirituale prin care devine constient de sine, sunt stupefiate de materialitate.
(Iar Creatorul a dat omului (ha-adam) puterea de a domni peste tot ceea ce are viata “kol nephesh hagyah” (1:30) , care a fost tradusa prin “primul om a fost adam”.)
7. In fiecare om exista un “om interior”, o scanteie cazuta a substantei divine. De vreme ce aceasta exista in fiecare om, noi avem posibilitatea sa ne trezim din stupefactia noastre.
8. Ceea ce da trezirea nu este ascultarea, credinta, sau buna activitate, ci cunoasterea.
(Aici se vede clar ca Gnosticismul este aproape identic cu partea vedica numita jnana-kanda, care paraseste calea karma-kanda (buna activitate) dar nu patrunde in upasana-kanda, adica pe cale credintei si a apropierii de Personalitatea Suprema a lui Dumnezeu. De aceea jnana-yoga este o cale impersonalista asa cum este descrisa inca in primul postulat al gnosticismului: unitatea spirituala originala care s-a despartit in pluralitate, care in jnana kanda este exprimata prin brahman, privit ca totalitate a energiei spirituale care este imutabile, fara caracteristici, fara dorinte, fara activitate... dar din care o lume a pluralitatii si a activitatii ia nastere... de ce? Pentru ca maya la iluzionat pe brahman. Si de unde a aparut maya daca in brahman nu exista nici o diferenta, nici o activitate, nici o dorinta, totul era “perfect”, si totul era initial brahman? ... Cel putin Gnosticismul este in parte vedic, desi foarte nociv, atata timp cat neaga Personalitatea Suprema a Domnului. Din acest punct de vedere, si numai din acest punct de vedere bisericismul lui Pavel este superior, desi acest bisericism s-a impus printr-un terorism exacerbat, pentru acaparerea puterii, prin
urmarirea si uciderea tuturor celor care nu au fost de acord cu pavelinismul bisericist, care a inceput cu imparatul Constantin si a continuat de lungul intregii istorii a bisericismului dorind sa impuna o carte , care trebuia recunoscuta ca sfanta si ortodoxa, dar din care intreaga cunoastere transcendentala (gnoza) a fost inlaturata si inlocuita cu niste inventii care se potriveau intentiilor expansioniste de acapararea a puterii de catre secta lui Pavel. Aceasta culegere de texte numita biblie a fost modificata de nenumarate ori, conform intereselor momentului conform metodei numita "frauda pioasa" si ea reprezinta numai o parte infima din scrierile initiatice ale crestinismului timpuriu, in plus traducerile au fost facute de oameni fara cunoastere sau realizare transcendentala.
De aceea cartea e plina de contraziceri si lucruri "scoase din burta" cunoscute sub forma de dogme, care contraziceau principii de baza ale cunoasterii spirituale, cum ar fi judecata de Apoi in care mortii se scoala din morminte...
Pentru a impune o asemenea carte a fost nevoie de prigoana, teroare, omoruri, groaza si propagarea fricii ca principiu religios de baza.)
9. Inainte de a se destepta, omul trece prin starea visurilor pline de necaz ale acestei lumi iluzorii.
10. Omul nu poate atinge cunoasterea care-l trezeste din aceasta stare de vis prin acumularea cunoasterii ci prin
experienta revelatiei, iar aceasta realizare a cunoasterii, vi-jnana (vi-ghiana), nu este informatie ci o modificarea a perceptiei la nivelul accedarii domeniului spiritual care se afla dincolo de natura materiala.
11. Desteptare ( adica salvarea) oricarui individ este un eveniment cosmic.
Aici putem vedea ca Gnosticismul ca si jnana-yoga pun in prim plan si au ca tel final eliberarea si disolvarea in “Substanta primara spirituala, brahman” care inseamna eliberare de aceasta lume a visului. Desi daca luam in consideratie ca in brahman totul e lumina, si nu exista nici subiect si nici obiect al iubirii, nici o calitate, nici o activitate, nici cel vazut si nici cel care vede, se pare ca acest loc ar trebui sa fie “dupa un timp” tare plictisitor sau
sinuciderea absoluta.
12. De vreme ce efortul este de a restaura intregimea si unitatea lui “Dumnezeu”.....
(In acest caz se vede din pacate un mare defect al filozofiei impersonaliste datorita proiectarii gandirii materialiste asupra lui Dumnezeu, in care acesta nu este considerat intreg atata timp cat fiintele nu sunt “in El”. De fapt Dumnezeu este etern perfect si intreg, si poate crea infinit de multe fiinte si universuri fara a deveni mai mic sau mai putin intreg.)
Sursa:
http://www.gnosis.org/whatisgnostic.htm