Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:{Enc.} Manca-v-ar Raiul!
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Comunitatea Credintei - Religie > Ecclesia
Mihai
Prezentul material este preluat din cadrul cartii "Manca-v-ar RAIUL!", editie ingrijita de monahia "Ecaterina Ciocan", 1999

Cuvant Inainte

De ajungi prin muntii Neamtului si de colinzi de la poalele Ceahlaului si o iei pe la Grinties si Poiana Largului, pe la Pipirig si Vanatori, vei ramane profund impresionat de ceea ce ai sa simti calcand pe aceste meleaguri pe unde in vechime, cu sute de ani in urma, traiau pustnicii isihasti, calugari batrani cu barba alba si lunga pana la genunchi ce se nevoiau in chilii de lemn sapate in pamant, despre care astazi au ramas doar legendele. Pe aceste locuri veti gasi azi numeroase schituri si manastiri ridicate de ascetii de atunci, de cei care au urmat dupa ei si asa mai departe.
Unul dintre promotorii renasterii monahismului acestor meleaguri este Sfantul Paisie Velicikovschi, care prin trairea, scrierile si traducerile sale lasa in urma un bogat tezaur spiritual pe care multi duhovnici calugari imbuntatatiti il duc pana astazi mai departe, lasand in urma o temelie solida a credintei ortodoxe prin valori ce se succed din generatie in generatie sau dupa cum randuieste Dumnezeu pentru a-si indeplini proorocia "Pe aceasta piatra voi zidi biserica Mea si portile iadului nu o vor birui pe dansa".
Nici nu stim daca am putea noi sa apreciem valoarea unui traitor de talia parintelui Cleopa si de aceea poate ca nu am gresi daca L-am lasa pe Dumnezeu sa aprecieze dupa dreapta Lui socoteala pe fiecare in parte. Dupa cum spunea spunea parintele Dimitrie Bejan "E greu sa lauzi un calugar imbunatatit fara sa-i stirbesti modestia. Multa lume l-a cautat si il cauta pe parintele Cleopa. El a invatat crestinismul si duhovnicia, ciobanind la oile manastirii. Se vede cat colo ca a citit mult, fara dascali. Cunoaste ai mult decat toti calugarii viata marilor monahi, iar credinta o traieste sentimental.
Este sigur ca la Dumnezeu ajung mai usor cei curati la inima. Se bucura de mult har si de o vadita putere de convingere. Aceste daruri il apropie foarte mult de cei care pun intrebari. La Dumnezeu este mult, ca un talant sa-l faci doi, ca cinci talanti sa-i faci zece. Parintele Cleopa ii intoarce Bunului Dumnezeu la capatul vietii sale cei unsprezece talanti!"

monah Teodosie Chirila, 5 Februarie 1999


Va Urma
clara04
Extrase din VIATA PARINTELUI CLEOPA, scrisa de parintele Ioanichie Balan:



FRATELE CONSTANTIN, PARACLISIER

Pe când era paraclisier, în anul 1932, Părintele Cleopa a fost martor ocular la câteva minuni petrecute în timpul Sfintei Liturghii, în biserica Schitului Sihăstria. Iată ce ne povestea el:

''Să vedeti ce-am pătit aici cu un preot foarte bun, Calistrat Bobu. Ca duhovnic, a trecut odată pe la o maică care se nevoia în pădure. Pe atunci în pădure erau vreo 50 de pustnici. Ea i-a spus Părintelui Calistrat: ''La voi nu se pogoară Duhul Sfânt, că ati trecut pe stilul nou!'' De atunci, Părintele Calistrat era în îndoială.

Odată, pe când eram paraclisier, am observat că anafora de la staret era albă si dulce, iar cea de la Părintele Calistrat era verzuie si acră. Atunci l-am întrebat pe Părintele Ioanichie:

- Părinte staret, de ce când slujeste părintele Calistrat, anafora este verzuie si acră?

- Măi, băiete, slujeste cu îndoială! S-a dus la o pustnică din pădure si ea i-a spus că nu vine darul Duhului Sfânt la Liturghie din cauza calendarului. Si i-am spus că are s-o pătească, fiindcă el se îndoieste că nu vine Duhul Sfânt!

Odată Părintele Calistrat săvârsea Sfânta Liturghie si când a chemat harul Duhului Sfânt, numai ce vede că agnetul s-a făcut carne si curgea sânge pe Sfântul Disc si pe Sfântul Antimis. Iar când s-a uitat în Sfântul Potir a văzut sânge. Atunci m-a chemat pe mine:

- Frate Constantin, ia vino încoace! Ce vezi?

- Vai, părinte Calistrat! Sfânta Împărtăsanie s-a făcut carne si sânge!

Atunci m-a trimis să-l chem pe părintele staret. Staretul, când a venit, a pus să se citească Psaltirea la strană si a zis:

- Ei! Părinte Calistrat, acum crezi că vine Duhul Sfânt si preface Darurile?

- Iartă-mă, părinte! Si a căzut în genunchi.

- Ia uite! A venit Duhul Sfânt? S-a făcut carne? S-a făcut sânge? Te mai îndoiesti de acum, părinte?

- Cred, părinte staret. Te rog, iartă-mă!

- Ia si strânge Sfintele Taine!

Apoi a făcut cu dalta o gaură în piciorul Sfintei Mese, că Sfânta Masă este Mormântul Domnului, si a îngropat acolo Sfintele Taine, cum ne învată Sfintii Părinti. Iar potirul l-a sfintit din nou si l-a spălat la spălătoarea din Altar împreună cu Sfântul Antimis. Si am stat câteva ore până s-a citit Psaltirea toată. Apoi a început din nou rânduiala Sfintei Liturghii, continuând de la Proscomidie: ''Si unul din ostasi cu sulita coasta Lui a împuns…''. Si asa s-a săvârsit Sfânta Liturghie si nu s-a mai repetat acea minune.

- Acum crezi? i-a zis staretul.

- Cred, părinte!

Apoi, Părintele Ioanichie i-a dat canon 40 de zile si i-a zis: ''De ce nu crezi, când eu îti spun, si te duci la babe să te învete despre calendar?'' Asta s-a petrecut în anul 1932.

Tot pe atunci am fost martor la o altă întâmplare minunată în timpul Sfintei Liturghii.

Odată, când slujea staretul Ioanichie Moroi, după sfintirea Darurilor, a sărit din Sfântul Potir un strop din Sfântul Sânge pe Sfântul Antimis. Acel strop a început să strălucească, apoi să răspândească raze. Atunci Staretul Ioanichie a strigat către mine:

- Frate Constantin, ia vino încoace!

Venind eu, mi-a zis staretul:

- Ce vezi aici pe Sfântul Antimis?

- Văd o picătură din Sfântul Sânge. Străluceste atât de tare, încât aproape nu mă pot uita.

Atunci staretul mi-a zis:

- Vezi cui îi slujim noi? De aceea să fii cu mare frică si evlavie în Sfântul Altar!

Apoi, egumenul Ioanichie s-a împărtăsit cu acea picătură din Sfântul Sânge.

Mai târziu, pe când aveam tot ascultarea de paraclisier, în mănăstire era un preot care slujea si avea ulcer. Din această cauză nu putea suferi fumul de la cădelnită.

Acest preot de mai multe ori mi-a spus să fiu mai atent si să pun tămâie mai putină; dar eu, din neatentie, greseam mereu. Preotul, văzând aceasta, nu mi-a mai spus, dar se mâhnea în sinea lui. De aceea, într-o noapte, după ce am venit de la Utrenie si m-am culcat, am avut o vedenie înfricosată si l-am văzut pe preot înconjurat de raze de lumină.

Atunci mi-am dat seama că avea o viată sfântă, am alergat repede la el si i-am cerut iertare. Apoi am mers la staret, atunci noaptea, si m-am mărturisit, spunându-mi greseala''.


FRATELE CONSTANTIN, PICTOR DE ICOANE

Povestea Părintele Cleopa, zicând: ''Pe când eram frate, aveam talent la pictură. Mă învătase pictura icoanelor un călugăr, Nil, de la Mănăstirea Secu. După ce am deprins desenul si pictura cu acuarele, am început cu vopsele. Uneori venea egumenul la chilia mea, se uita cum pictez si îi plăcea. Dar eu începusem să mă ispitesc de bani, că singur îmi cumpăram vopselele si cele de nevoie pentru pictarea sfintelor icoane.

Odată a venit părintele staret la mine si m-a ispitit:

- Ce pret are icoana aceea?

- Nu are pret, preacuvioase! i-am răspuns.

- Pe aceea, frate Costică, s-o tii la pret că este frumoasă! mă încerca bătrânul.

Când am văzut eu că trebuie să mă tocmesc cu oamenii si să am bani, m-am temut să nu mă biruiesc de mândrie si de iubire de argint. Apoi, într-o zi a venit Părintele Chiriac, economul schitului, la chilia mea si mi-a zis: ''Frate Costică, lasă pictura si hai la ascultare!'' Deci am lăsat toate si am fost trimis să pasc oile.

Asa m-am izbăvit atunci de două păcate - de mândrie si de iubirea de argint!''
clara04
MONAHUL GALACTION ILIE, CEL DINTÂI PARINTE DUHOVNICESC AL FRATELUI CONSTANTIN

Acest călugăr îmbunătătit, originar prin strămosii săi din Sălistea Sibiului, s-a născut în comuna Pipirig-Neamt, din părinti săraci. În tinerete a fost cioban la oile satului.

Apoi, dorind să urmeze lui Hristos, în anul 1918 a intrat în nevointa călugărească la Schitul Sihăstria, primind tunderea în monahism în anul 1925. Aici a avut aceeasi ascultare binecuvântată, păstorind oile schitului timp de 25 de ani. Acest cuvios părinte era un mare nevoitor. El a contribuit mult la formarea duhovnicească a fratelui Constantin Ilie - viitorul Părinte Cleopa -, care i-a fost ucenic la stână între anii 1930-1942.

Iată câteva din ostenelile acestui bătrân binecuvântat de Dumnezeu:

Spunea ucenicul său, fratele Constantin, că părintele Galaction nu mânca niciodată, până nu-si făcea obisnuitul canon călugăresc. Când îl chemau fratii la masă, bătrânul răspundea: ''Iertati-mă, fratilor, eu nu mi-am făcut pe astăzi datoria către Dumnezeu. Deci cum să mănânc dacă nu mi-am făcut datoria?''

Apoi părintele se retrăgea în pădure, îsi termina rugăciunile si metaniile si pe urmă stătea la masă.

Spunea iarăsi ucenicul său că bătrânul nu mânca miercurea si vinerea până seara, după ce răsăreau stelele. Atunci părintele îsi făcea semnul Crucii, cerea iertare de la toti, lua anaforă si apoi mânca linistit. Odată l-a întrebat ucenicul:

- Părinte Galaction, ziua este mare si sfintia ta esti slab si bătrân. Nu ar fi bine să dezlegi cu masa mai devreme?

- Frate Constantin, ascultă ce mi-a spus părintele Atanasie din Mănăstirea Neamt. Odată, un sfânt a văzut cum era dus un mort la groapă, iar înaintea si în urma sicriului mergeau doi îngeri frumosi. Atunci sfântul i-a întrebat: ''Cine sunteti voi?'' Iar îngerii au răspuns: ''Eu mă numesc ''Miercurea'' si eu ''Vinerea''! Am venit aici cu porunca Domnului să ajutăm acest suflet, care în toată viata a postit miercurea si vinerea în cinstea patimilor lui Hristos''. De când mi-a spus părintele Atanasie istoria aceasta, n-am mai mâncat nimic în aceste zile, ca să-mi ajute si mie Sfânta Miercuri si Sfânta Vineri în ceasul mortii.

Acest smerit părinte, dacă vedea pe cineva trecând pe lângă stână, îndată zicea ucenicului său:

- Du-te, frate Constantin, si cheamă pe omul acela să stea la masă cu noi, că aici la oi este izvor si, dacă nu dai deloc din el, izvorul seacă. Iar dacă dai câte ceva, Dumnezeu tine oile sănătoase si nu se cunoaste de unde dai, că este binecuvântarea Domnului peste noi.

Mai spuneau ucenicii lui că n-au văzut niciodată pe părintele Galaction să mănânce singur sau pe ascuns. Dacă primea ceva de mâncare din mănăstire, nu gusta nimic până nu venea la stână. Aici îi chema pe toti si împărtea egal la fiecare.

- De ce nu mănânci niciodată singur, părinte Galaction? îl întrebau fratii. Iar el le răspundea:

- Mare primejdie este pentru călugăr să mănânce pe ascuns! Apoi, cu inima plină de pace, adăuga:

- Ei, fratilor, dragostea si cu frătia mult întrece bogătia!

Părintele Galaction era cel mai sărac călugăr din mănăstire. Avea un singur rând de haine, un cojoc si câteva schimburi. Odată l-a întrebat ucenicul:

- De ce nu-ti faci si sfintia ta niste haine bune, cum au ceilalti părinti? Iar bătrânul i-a zis:

- Frate Constantin, eu m-am spovedit la un pustnic pe care l-am întâlnit umblând cu oile pe munte. Acela mi-a spus: ''Părinte Galaction, să ai atâta avere cât să o poti duce odată în spate, când te muti dintr-un loc în altul''. Apoi mi-a adăugat: ''Să nu-ti rămână niciodată canonul de metanii, să zici neîncetat rugăciunea lui Iisus si să te împaci cu toti mai înainte de asfintitul soarelui! De vei păzi toate acestea, Dumnezeu îti va face parte de mântuire!''

Altă dată a întâlnit bătrânul în pădure un pustnic sfânt si l-a întrebat:

- Spune-mi, părinte, când va fi sfârsitul lumii?

Iar cuviosul sihastru, suspinând, i-a răspuns:

- Stii când va fi sfârsitul lumii? Când nu va mai fi cărare de la vecin la vecin! Adică atunci când va lipsi dragostea dintre oameni!

Seara, obisnuia Părintele Galaction să pună pe frati la citit, din Pateric si din Sfânta Scriptură, că foarte mult dorea să asculte cuvântul Domnului.

Odată a zis ucenicului său:

- Frate Constantin, te rog mai citeste din Sfânta Scriptură despre răbdarea lui Iov!

Cât timp fratele Constantin citea, Părintele Galac-tion lăcrima. Apoi a adăugat:

- Iată, acesta a fost un om mare pe lume, că n-a cârtit înaintea lui Dumnezeu când i-a luat atâtea oi, atâtea vite si copii. Dar eu, păcătosul, cât sunt de slab în credintă! Că dacă se îmbolnăveste sau piere vreo oaie, nici nu pot mânca în ziua aceea!

- De ce nu poti mânca atunci, Părinte Galaction? îl întreba ucenicul.

- Apoi mai am curaj să mănânc, când văd că Dumnezeu pedepseste turma pentru păcatele mele?

După 12 ani de ascultare la oile mănăstirii si la alte ascultări, în vara anului 1942 monahul Cleopa Ilie a fost ales loctiitor de egumen la Sihăstria, iar bătrânul Galaction a rămas cu alti ucenici la oi.

În toamna anului 1946, după aproape 30 de ani de ascultare, Părintele Galaction si-a rupt un picior. Pe când zăcea în pat si îsi astepta sfârsitul, a auzit că a murit un călugăr, anume Nazarie. Deci a spus fostului său ucenic, Părintele Cleopa, care acum devenise staret:

- Vă rog, părinte staret, să nu-l îngropati pe Părintele Nazarie fără mine! Nu faceti cheltuială de două ori! Mâine seară, la ora sase, mă voi duce si eu din viata aceasta!

A doua zi, la ora prevestită, Părintele Galaction, bunul ostas al lui Hristos si-a dat duhul în mâinile Domnului. În ziua aceea împlinea 64 de ani! Asa s-a săvârsit acest fiu al ascultării, părintele sufletesc de la oi al Arhimandritului Cleopa Ilie!
clara04
LA OILE SIHASTRIEI

Părintele Cleopa ne povestea: ''În anii în care am fost cioban la oile schitului împreună cu fratii mei, am avut mari bucurii duhovnicesti. Stâna, oile, trăirea în liniste si singurătate pe munte, în mijlocul naturii, mi-au fost scoală de călugărie si teologie.

Atunci am citit eu Dogmatica Sfântului Ioan Damaschin, Teologhicon sau Descoperirea adevăratei credinte ortodoxe. Măi băiete, atât de drag mi-era. Când se încălzea vremea, cârlanii, berbecii, se băgau în tufe. Era otavă în Poiana Ciresului si stăteau acolo. ''Stati acolo!'' le ziceam eu si citeam Dogmatica.

Când vedeam cele scrise despre Preasfânta Treime, deosebirea între înger, om si Dumnezeu, despre însusirile Preasfintei Treimi, când citeam despre Rai, despre iad - dogmele Sfântului Ioan Damaschin - uitam ziua să mănânc.

Era un bordei vechi în care mă adăposteam si unde îmi aducea cineva din mănăstire mâncare. Si seara când veneam, mă întrebam: ''Eu oare am mâncat azi?'' Vedeam mâncarea acolo si ziceam: ''N-am mâncat!'' Toată ziua mă ocupam cu Dogmatica Sfântului Ioan Damaschin. Erau brânduse pe acolo, că era toamnă, si puneam câte o brândusă zăloagă la carte. Cât am fost la oi si la vaci, am citit: Sfântul Macarie Egipteanul, Sfântul Macarie Alexandrinul, Vietile Sfintilor - care le aveam toate 12 volumele cumpărate de acasă, de la Mănăstirea Cozancea. Le-am avut în traistă când am venit la mănăstire. Citeam si mi se părea că trece ziua ca un ceas. Si Vietile Sfintilor, foarte te întăresc. Foarte.

Asa, măi copii, totdeauna să ai o carte cu tine. Citeste Acatistul Mântuitorului, a Maicii Domnului, zi rugăciunea ''Doamne Iisuse''. Si să ai si ceva de ploaie.

În acesti ani m-am rugat mult si am citit Sfânta Scriptură si alte numeroase scrieri ale Sfintilor Părinti, precum: Patericul, Scara Sfântului Ioan Scărarul, cărtile Sfântului Teodor Studitul, Sfântului Isaac Sirul, Sfântului Efrem Sirul, Putul Sfântului Ioan Gură de Aur, Exaimeronul Sfântului Vasile cel Mare si altele. Cărtile acestea le împrumutam din bibliotecile Mănăstirilor Neamt si Secu si le purtam cu mine în desagă, cu oile pe munte.

După ce terminam pravila, scoteam cărtile Sfintilor Părinti si citeam lângă oi până seara. Si parcă-i vedeam pe Sfintii Antonie, Macarie cel Mare, Ioan Gură de Aur si ceilalti cum îmi vorbeau. Pe Sfântul Antonie cel Mare îl vedeam cu barbă albă, mare, cu un chip luminat si îmi povestea, încât tot ce-mi spunea se întipărea în mintea mea, precum ai scrie cu degetul pe ceară. Tot ce am citit atunci nu mai pot uita.

Mai târziu am început si eu să scriu cărti, dar, fiindcă le-am scris fără binecuvântare, le-am dat foc. Mergând la părintele staret Ioanichie si spunând ce-am făcut, el mi-a dat binecuvântare, zicând: ''Să scrii tot''''.

RUGACIUNE SI ASCULTARE

Pe când era la oi, fratele Constantin a citit într-o carte că orice călugăr trebuie să citească cele sapte Laude. De aceea le-a învătat pe de rost. Dar nu putea să le zică, căci oile îl necăjeau. Atunci s-a dus la părintele staret Ioanichie si i-a spus că nu poate face Ceasurile (Laudele). Iar staretul l-a întrebat: ''Cu a cui binecuvântare le-ai învătat si cine te-a pus să faci Ceasurile? Tu să citesti Rugăciunile de dimineată si Acatistul Maicii Domnului, iar seara Rugăciunile spre somn si Paraclisul Maicii Domnului, si în tot timpul să zici ''Doamne Iisuse…''. Iar Ceasurile le săvârseste Biserica pentru toti, căci se citesc zilnic la strană''.
clara04
O MINUNE A SFÂNTULUI IOAN CEL NOU

Odată, fratele Constantin a plecat peste munte la sora sa, Ecaterina, de la Mănăstirea Agapia Veche. În pădure, la locul numit Poiana Trapezei, s-a văzut înconjurat de o turmă mare de porci mistreti, fiind amenintat de moarte. Văzând că se apropie de el, a început să cânte cu voce tare condacul Sfântului Ioan cel Nou de la Suceava: ''Apărătorului si sprijinitorului crestinătătii…''.

În clipa aceea nu a mai văzut nimic în jurul său. După ce a mai urcat putin si a ajuns în vârful dealului, de spaimă si de oboseală a căzut la pământ. După ce si-a revenit, cu mare greutate a ajuns la Mănăstirea Agapia Veche.


ÎNTÂLNIREA CU RASOFORUL ILIE IACOB
(SFÂNTUL IOAN IACOB DE LA NEAMT)

Cuviosul Ioan Iacob de la Neamt a intrat în viata monahală mai întâi la Mănăstirea Neamt, în anul 1933, fiind orfan de ambii părinti. Staretul Mănăstirii Neamt de atunci era Episcopul Nicodim Munteanu, viitorul Patriarh al României.

Episcopul Nicodim, după ce l-a binecuvântat si l-a închinat la icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului din biserica lui Stefan cel Mare, i-a rânduit să facă ascultare la farmacia mănăstirii cu monahul Iov, care ducea viată sfântă. Apoi a fost numit ajutor de bibliotecar al Mănăstirii Neamt unde se îngrijea de buna păstrare a vechilor manuscrise si dădea cărti pentru citit monahilor din obstea lavrei si a schiturilor din împrejurimi.

La acest cuvios frate, ajuns mai târziu la Locurile Sfinte, venea si fratele Constantin Ilie de la Schitul Sihăs-tria să ceară cărti duhovnicesti din biblioteca mănăstirii. Odată, prin anul 1934, fratele Constantin a împrumutat de la rasoforul Ilie Iacob cartea ''Alfavita sufletească'', scrisă de Sfântul Dimitrie al Rostovului. În vara aceluiasi an, rasoforul Ilie, venind la Sihăstria împreună cu economul marii lavre, l-a întrebat pe fratele Constantin, care păstea oile pe vale:

- Frate Constantin, ai terminat de citit cartea ''Alfavita sufletească''?

- Mai am de citit putin si, după ce termin, o aduc la bibliotecă.

- Bine, frate Constantin, Dumnezeu să-ti ajute pe calea mântuirii! La Mănăstirea Neamt sunt multe cărti sfinte. Citeste-le acum cât esti tânăr, că la bătrânete vei avea alte griji!…

PLECAREA LA ARMATA

În anul 1935, fratele Constantin Ilie a fost chemat la armată. Deci, lăsând oile pe munte, a coborât în schit, s-a spovedit la părintele egumen, s-a împărtăsit cu Trupul si Sângele Domnului si, după ce s-a rugat îndeajuns, a cerut binecuvântare si a plecat la Botosani, fiind încorporat într-un regiment de transmisiuni.

Acolo a continuat cu rugăciunea si cu înfrânarea. A făcut si o cerere specială precum că este vietuitor de mănăstire si nu are voie să mănânce carne. Comandantul regimentului i-a aprobat să ia de la cantină ceea ce îi convine. Iar el s-a înfrânat si s-a rugat mult si de aceea, cât timp a fost în armată, nu a avut nici o necurătie trupească în somn.

Multă vreme a purtat haină monahală în cadrul armatei, fiind rânduit la infirmerie. Aici ajuta pe cei bolnavi, îsi făcea pravila rânduită, se ocupa de c*rătenie si era cinstit de toti, atât de ofiteri, cât si de soldati.

Comandantul regimentului se bucura de prezenta sa si îl proteja întru toate, căci făcea rugăciune seara si dimineata în capela regimentului cu soldatii, iar în sărbători îi ducea pe toti la biserică. Astfel multi se bucurau de prezenta si de viata sa închinată lui Hristos.

De aceea, de multe ori era pus de cadrele militare să vorbească celorlalti soldati. Chiar si ofiterii se adunau să-l asculte si multi se foloseau de cuvintele lui.

În cazuri speciale, când unii soldati bolnavi aveau nevoie urgentă de preot, fratele Constantin le aducea preotul militar să-i spovedească si să-i împărtăsească. Ba unii dintre ei îi cereau sfat duhovnicesc, cum ar putea să intre si ei în viata monahală.

La terminarea stagiului militar, i s-a propus să rămână în cadrul armatei: ''Stai aici, căci cu memoria pe care o ai, vei ajunge general!'' Dar el a refuzat, spunând că este ''soldat în armata lui Hristos, Împăratul Împă-ratilor''.

În anul 1936, tânărul caporal Constantin Ilie, fiind eliberat din armată, s-a reîntors din nou la Schitul Sihăstria, dând laudă lui Dumnezeu si Maicii Domnului pentru toate.



LEGăMÂNTUL SCHIMONAHULUI PAISIE CU FRATELE CONSTANTIN

Povestea Părintele Cleopa ucenicilor săi:

''Când eram militar si mai aveam câteva luni până la eliberare, am stat la Părintele Paisie în concediu si l-am ajutat la lucru, deoarece construia o chilie nouă cu paraclis. Aici avea ca ucenic pe un unchi al meu, Părintele Ghenadie, un om al lui Dumnezeu, care a fost toată viata cioban la oi si nu s-a mai căsătorit, iar la bătrânete s-a retras la Schitul Cozancea.

Părintele Paisie, văzând că termin concediul si trebu-ie să mă întorc la regiment, m-a luat deoparte si mi-a zis:

- Spune-mi, frate Constantin, dacă te eliberezi din armată, nu vii aici la mine?

La aceasta, eu i-am răspuns:

- Preacuvioase Părinte Paisie, nu vreau să te mint. Eu sunt legat sufleteste de Schitul Sihăstria, unde m-am dus întâi si unde au adormit fratii mei în Domnul. Aici în Cozancea este prea aproape de satul meu si as vrea să fiu mai străin si necunoscut de rudele mele. După eliberarea mea, mă voi întoarce tot la Sihăstria!

El, auzind, a lăcrimat si a zis:

- Eu am nădăjduit că voi avea un ucenic din familia voastră. Dar dacă nu ai de gând să vii aici după armată, atunci si eu, nu după multă vreme, voi merge tot la Sihăstria!

- Bine, Părinte Paisie! Eu acum mă întorc la regiment…

- Dacă pleci, merg si eu să te conduc!

Am mers împreună până la locul de unde se vedeau câmpiile si dealurile spre satul meu. Atunci părintele a zis cu lacrimi în ochi:

- Hai să facem un jurământ! Să facem mai întâi trei metanii!

- Da, Părinte Paisie! Să facem!

După ce am făcut trei metanii amândoi, el a zis această rugăciune: ''Preasfântă Treime, Dumnezeul nostru, pentru rugăciunile Preacuratei Născătoare de Dumnezeu si ale tuturor sfintilor Tăi, rânduieste ca, de va muri fratele Constantin înaintea mea, să fiu eu la capul lui; iar de voi muri eu mai înainte, să fie el la capul meu! Amin''.

După aceea, cu multe lacrimi ne-am luat rămas bun unul de la altul. Această despărtire a noastră s-a întâmplat în vara anului 1936''.

Acest legământ s-a împlinit după 54 de ani, adică la 18 octombrie 1990, când marele duhovnic al Moldovei, Ieroschimonahul Paisie Olaru, îsi dădea duhul în mâinile lui Hristos în Mănăstirea Sihăstria, la orele 4 dimineata. În acel ceas de plecare către viata de dincolo, Arhimandritul Cleopa Ilie a stat lângă capul bătrânului si s-a rugat cu lacrimi pentru el, citindu-i molitfele de dare a sufletului.

După mai bine de opt ani de la mutarea Ieroschi-monahului Paisie la cele ceresti, adică la 2 decembrie 1998, si Arhimandritul Cleopa Ilie îsi dădea duhul în mâinile lui Hristos, lăsând orfani duhovniceste sute de călugări si zeci de mii de credinciosi care îi erau fii sufletesti. Suntem încredintati că acesti mari părinti duhovnicesti ai monahismului românesc sunt împreună astăzi în raiul desfătării si se roagă cu toti sfintii pentru mântuirea noastră, a tuturor!
Inorog
La topicul "resurse crestine online" eu am pus un link spre site-ul: www.sfaturiortodoxe.ro

Spre tristetea mea, tare multi de pe forum s-au legat de recomandarea mea, criticand-o furtunos. Imi pare rau pentru ei. Eu am indicat legatura tocmai pentru ca acolo, la capitolul "carti" exista o puzderie de lucrari ortodoxe extraordinar de valoroase pentru sufletul crdinciosilor. Inclusiv viata, convorbiri si predici ale parintelui Cleopa.

Cartea "Manca-v-ar Raiul" despre care ne povesteste Mihai nu se gaseste inca online, fiind mai noua. De aceea Mihai, asteptam continuarea cu extracte din aceasta carte.

Am fost acum ceva vreme la manastirea Sihastria. Era un mare gol acolo. Tacute, in apropierea chiliei, stateau bancile pe care mai demult credinciosii il ascultau pe Parintele Cleopa. Golul se poate insa suplini. Cu credinta ca parintele ne vegheaza inca si citind carti, cat mai multe carti despre el.
clara04
Din Manca-v-ar Raiul!, editia 2002:

Parintele Cleopa s-a nascut la 10 aprilie 1912 in comuna Sulita, judetul Botosani, intr-o familie de tarani drept credinciosi, Alexandru si Ana Ilie, zisi Tarlea, cu zece copii, primind la Botez numele de Constantin.

"Noi am fost zece frati la parinti, din care cinci (patru frati si o sora) am venit la manastire. Fratele cel mai mare, Mihai, a fost la Manastirea Durau. Sora mea, Ecaterina, a fost dusa la manastire pe cand avea doar 11 ani, iar eu si cu inca doi frati mai mari, Gheorghe si Vasile, am venit la Sihastria. Pana in anul 1935 mi-au murit de tineri toti fratii. Apoi a murit si tata, Alexandru. Mai traiam eu, ca staret la manastirea Sihastria si mama, acasa, in comuna natala Sulita - Botosani. In anul 1946 am adus pe mama la Sihastria, am calugarit-o si am dus-o la Agapia Veche, unde a trait pana in anul 1968, cand s-a dus la Domnul in varsta de 92 de ani".

Ne povestea Parintele Cleopa ca in ziua cand s-a nascut, parintii sai aveau la lucru un tamplar care punea dranita pe o cladire noua. Cand a auzit ca s-a nascut un baiat a spus: "Acest copil va mosteni casa aceasta". Dupa mai bine de treizeci de ani proorocia s-a implinit odata cu moartea tatalui sau, Alexandru, caci toti ceilalti frati ai Parintelui Cleopa murisera, iar mama sa a mers la manastire.

Alexandru Ilie lumina ca un sfesnic, prin credinta sa, in mijlocul familiei, lucru pe care Parintele Cleopa nu l-a uitat in intreaga sa viata, oferind tuturor celor ce-l vizitau un exemplu demn de urmat ca model de viata.

Astfel, povestind, spunea: "Dumnezeu sa-l ierte pe tatal meu. Era un om inalt, plesuv, cu barba alba. Alexandru il chema. Nu stia carte, dar avea frica de Dumnezeu. Il auzeam cum se ruga: "Ma inchinTatalui si Fiului si Sfantului Duh". Sa adoarma seara unul neinchinat? Sau sa stea la masa pana nu zice Tatal nostru? Sau sa nu se duca Duminica la biserica? Sau sa auda c-a injurat sau a fumat sau a furat careva din noi? Ca nu-l vedeai pe el cu astea in veac; dar daca te-a prins, fereasca Dumnezeu!

El a fost in casa sfesnic. El a fost stapan peste noi.

Mama in schimb era foarte milostiva. Dadea tot ce avea. De multe ori il auzeam pe tata cum ii zicea: "Baba hai, ce aduc eu cu carul, tu imparti cu traista!". Avea si darul lacrimilor. Plangea din orice. Sa o fi vazut cum se vaita dupa noi inainte de a pleca la manastire! Mergea prin cerdac si incepea sa planga: "Puiu mamii, dragu mamii, ca se duc la manastire si io raman singura. Puiu mamii, dragu mamii...". Vecinii il intrebau pe tata: "Mos Alexandru, cine a murit la voi? Pe cine boceste baba Ana?". "N-a murit nimeni, da' baba-i boceste pe copii ca vor sa mearga la manastire", le raspundea tata".
clara04
(continuare)
VREAU SA-L CUNOSC PE CLEOPA

De multe ori, chiar in situatii care nu pareau a putea fi rezolvate, parintele Cleopa a vazut purtarea de grija si ajutorul Maicii Domnului, Ocrotitoarea sa din copilarie.

"Dupa ce a ars manastirea si apropiindu-se ziua hramului, eram ingrijorat ca nu aveam nimic cu ce sa facem hramul. M-am sfatuit cu parintele Ioil ce sa facem, asa ca am plecat la Manastirea Neamt sa imprumut ceva bani sa cumparam farfurii, linguri, alimente si tot ce-ar mai trebui. Cand am ajuns la Neamt mi-au spus ca ne ajuta dar prima data trebuie sa faca Consiliu, sa aprobe Consiliul. Sedinta avea loc saptamana cealalta, iar hramul era peste doua-trei zile. Eram tare suparat si nu stiam ce sa fac, unde sa ma duc sa imprumut. Poate la cineva din Tg. Neamt.

Cum eram asa suparat si ma gandeam ca n-o sa putem face hram in cinstea Maicii Domnului, ma vede un parinte si-mi zice:
- Ce faci pe aici, parinte Cleopa?
- Am venit cu niste treburi, ii raspund eu.
- A venit un director mare de la Bucuresti, care e la mine, si mi-a zis ca: "Vreau sa-l cunosc pe Cleopa, ca am auzit de el." Hai sa-l vezi ca nu stiu ce vrea, da e un om credincios, il cheama Valsan.

Cand am ajuns la domnul Valsan mi-a spus ca e director la telecomunicatii, ca a auzit de Sihastriasi a vrut sa ma cunoasca. M-a intrebat cum de am venit pe aici tocmai acum si, cand i-am povestit motivul, mi-a zis:
-Nu te necaju, uite, iti dau eu 100.000 lei sa aveti pentru hram.

Eu nu stiam cum sa-i mai multumesc pentru ajutor, da el imi zice:
- Mai tine 100.000 lei!

Ce sa mai spun! Nu stiam cum sa-i mai multumesc Maicii Domnului si domnului Valsan! Ba il cheama si pe sofer ca sa ma duca cu masina pana la Secu, ca de la Secu pana la Sihastria nu mai era drum de masini. Dar minunea Maicii Domnului a fost mare, caci la despartire mi-a mai dat 100.000 lei.

Eu, acuma, ma gandeam ce-o sa fac de la Secu pana la Sihastria, unde sa ascund banii, daca ma intalnesc cu Balta si-mi ia toti banii?

Cand am coborat la Secu, alta minune! Soferul imi da si el 60.000 lei. In total 360.000 lei! La asa ceva nu m-am asteptat niciodata!

Am ascuns banii prin ciorapi, pe unde am putut, si am lasat ceva si in buzunar, pentru Balta..., daca ma intalnesc cu el. Da' m-a ajutat Maica Domnului si nu m-am intalnit cu nimeni pe carare.

A doua zi am mers cu caruta la Tg. Neamt si am cumparat de toate pentru hramul Maicii Domnului, ba ne-au ramas bani de am facut si un corp de chilii pentru calugari, care este si astazi.

Domnul Valsan a venit mai tarziu la manastire si i-am dat o chilie din cele facute cu banii pe care mi i-a dat atunci cand l-am cunoscut."


STARET LA MANASTIREA SIHASTRIA

Fiind hirotonit, dupa trecerea la cele vesnice a staretului sau, ieromonahul Cleopa Ilie devine staretul manastirii, ascultare care, dupa cum ne marturiseste, nu i-a fost deloc usoara.

"Dupa incendiul din 1941, cand i-a dat foc banditul Balta, manastirea era in reparatie, nu aveam chilii pentru calugari, iar fratii noi se adunau mereu. Era greu cu hrana si materialele, ca dupa razboi si foamete. Obstea, insa, in cativa ani s-a dublat, ajungand la 80 de parinti si frati. La inceput nu aveam preoti suficienti la biserica, paraclisul de iarna era ars si nu aveam fonduri de reparatii. Dar ne-a ajutat Dumnezeu, ca ne-a trimis credinciosi buni din Radaseni si am mers inainte. Ne-au ajutat si Manastirile Secu si Neamt cu bani, hrana si un paraclis pentru iarna. Apoi am facut calugari, am hirotonit preoti noi si am intarit programul slujbelor la biserica. Ce-am adaugat in plus la biserica au fost privegherile de toata noaptea la cele douasprezece praznice imparatesti, privegherea la Acoperamantul Maicii Domnului, marti seara, si citirea neincetata a Psaltirii in biserica de catre toata obstea, incepand cu staretul manastirii, traditie care se mai pastreaza si astazi".

Desi anii petrecuti ca staretla Sihastria nu au fost multi, dar ispitele prin care a trecut au fost nenumarate. Insa, de fiecare data a simtit ajutorul Maicii Domnului care l-a ajutat sa treaca peste ele sau sa gaseasca sfatul cel mai potrivit spre a ajuta pe fratii din manastire.
gio19ro
Ce inseamna drept credinciosi? Exista si stramb credinciosi?
Asta da CV, s-a nascut intr-o familie de drept credinciosi. laugh.gif
S-ar putea spune intr-o familie de oameni evlaviosi, sau cucernici. O astfel de formulare nu exclude modul altora de a crede si a se ruga dar la acest mod, cu drept credinciosi.....spun din start:
- La baie!
Inorog
Astfel, povestind, spunea: "Dumnezeu sa-l ierte pe tatal meu. Era un om inalt, plesuv, cu barba alba. Alexandru il chema. Nu stia carte, dar avea frica de Dumnezeu. Il auzeam cum se ruga: "Ma inchinTatalui si Fiului si Sfantului Duh". Sa adoarma seara unul neinchinat? Sau sa stea la masa pana nu zice Tatal nostru? Sau sa nu se duca Duminica la biserica? Sau sa auda c-a injurat sau a fumat sau a furat careva din noi? Ca nu-l vedeai pe el cu astea in veac; dar daca te-a prins, fereasca Dumnezeu!

El a fost in casa sfesnic. El a fost stapan peste noi.

Mama in schimb era foarte milostiva. Dadea tot ce avea. De multe ori il auzeam pe tata cum ii zicea: "Baba hai, ce aduc eu cu carul, tu imparti cu traista!". Avea si darul lacrimilor. Plangea din orice.


Daca din cele de mai sus nu rezulta ca parintele Cleopa a avut parinti drept credinciosi, atunci nu stiu care parinti se pot numi asa.
gio19ro
De ce drept credinciosi si nu cucernici, evlaviosi sau piosi?
Termenul asta de drept credincios e unul ideologic. Prin acest termen ortodoxia cauta sa se substantiveze fata de alte credinte sau chiar religii. Asa ca.... tind sa cred ca e o scriitura propagandistica.
noi
Ortodox inseamna drept-credincios, drept-slavitor.
gio19ro
Aha!
TriRegnum
QUOTE
De ce drept credinciosi si nu cucernici, evlaviosi sau piosi?
Termenul asta de drept credincios e unul ideologic. Prin acest termen ortodoxia cauta sa se substantiveze fata de alte credinte sau chiar religii. Asa ca.... tind sa cred ca e o scriitura propagandistica.


Din ortodoxie fac parte Biserica Catolica, Ortodoxa, Maronita etc.
Ortodoxismul este substantivul folosit pentru a denumi credinta Bisericii Ortodoxe, asa cum catolicismul este folosit pentru Biserica Catolica (Universala).
In cartile de cult catolice apare adesea ortodoxia catolica (dreapta credinta catolica - cum e tradusa in romaneste), asa cum apare si la Sfintii Parinti Doctori ai Bisericii cand nu exista o Biserica Ortodoxa propriu-zisa (astfel Biserica Ortodoxa a inlocuit termenul de catolic cu "sobornicesc" care inseamna aproximativ nacelasi lucru), ci numai cea Catolica ortodoxa (adica in dreapta credinta).

Nu cred ca vor sa faca propaganda, iar aceasta se reduce numai la cuvinte si nu la documente istorice (fiecare Biserica Apostolica are adevarul si viziunea ei, cea Catolica are documentele ei, cea Ortodoxa pe ale ei, in cea mai mare parte comune).

PS: din ortodoxeie nu face parte Biserica Armeano-Ortodoxa (Armeano-Gregoriana), caci e eretica si condamnata de Conciliile Ecumenice si Sfintii Parinti (desi Biserica Ortodoxa Rasariteana face anumite concesii cu ea, astfel ca celebreaza Pastele in comun, luand lumina sfanta odata cu Patriarhul eretic al armenilor, iar Biserica Catolica a facut concesii cu protestantismul).

EDITAT: desigur aceste concesii nu sunt de sus, luate de centru in Biserica Catolica fiind Papa, iar in cea Ortodoxa fiind Conciliul), ci episcopii si Patriarhii doresc sa fie mai ecumenici si pe de-o parte e bine(de fapt numai dialogul e bun), pe de alta e rau(deoarece Cele Sfinte nu fac ecumenism), caci se ajunge la a da ereticilor ce nu merita (in cazul Bisericii Ortodoxe li se da voie sa ia lumina de la Mormant si sa intre in locul sfant al Altarului, iar in cazul celor catolici le permite protestantilor sa intre pe Altar sau mai rau unii preoti germani celebreaza impreuna cu ei slujbe).

Oricum suntem off-topic asa ca ar fi bine sa se revina on-topic: Parintele Cleopa, Manca-v-ar Raiul
clara04
Paranteza: De ce oare nu puteti sa nu cautati mereu nod in papura si trebuie sa va legati mereu de cate un cuvant? E atat de greu? Nu puteti pur si simplu sa cititi si sa-l urmati daca e bun, iar daca nu atunci sa va vedeti linistiti de viata voastra? Unde ajungem daca tot ne luam unul de altul si folosim fiecare detaliu pentru a mai face putina propaganda confesiunii pe care o reprezentam, sigur, punand mereu si mereu accentul pe mai putina deplinatate a celorlalte confesiuni? Un soi de picatura chinezeasca - unde credeti ca ajungeti cu asta? Si mai vreti sa va numiti ecumenici!! Si va mai plangeti (unii) ca sunteti oprimati! Sau vreti sa ne testati rabdarea si puterea de a va ingadui?

Undeva scrie in dreptul denumirii "Ecclesia", ca o explicatie, "Apropiere spirituala a crestinilor de diferite confesiuni". Pai numai apropiere spirituala nu e asta! Tot ce reusesc cei care sa se poarte asa nu e decat sa sifoneze imaginea confesiunii pe care zic ca o reprezinta (cel putin in ochii mei).


Revenind... Continui:


RABDARE, TANASE!

"Odata a venit la mine chelarul manastirii. Eu ii ziceam Tanase, ca era venit de tanar in manastire si acesta ii era numele de familie. L-am vazut ca era tare suparat si-i zic:
- Ce-i, Tanase? Ce s-a intamplat?

El imi arunca cheile pe masa si-mi zice:
- Uite cheilie! Eu nu mai fac la chelarie. Fratele X (mi-a spus el numele) a venit la mine, m-a imbrancit, mi-a luat cheile si a luat ce a vrut el din chelarie. Eu nu mai fac la chelarie!

Pe masa aveam pus un ziar desfacut, in loc de fata de masa. Acolo vad o fotografie cu un artist de comedie, Constantin Tanase, si un titlu mare "RABDARE, TANASE!" Atunci ii zic lui Tanase al meu:
- Bine, mai Tanase, da ia vino si citeste ce scrie aici. Vezi? Ia citeste cu voce tare sa aud si eu.

Cand a citit el "RABDARE, TANASE!" a inceput sa rada si a luat cheile inapoi".

***

Din propria-mi experienta pot sa spun ca parintele Cleopa stia sa foloseasca pe un frate, aflat in ispita, cu cele mai neasteptate raspunsuri.

Odata am avut o mare ispita. Eram foarte tulburat incat nu stiam ce sa mai fac, asa ca am mers la chilia parintelui Cleopa sa-i spun necazul meu si sa-mi dea un sfat. Eram hotarat sa fac orice mi-ar spune, chiar sa plec in alta manastire.

Dupa ce am cerut binecuvatare si am intrat in chilia parintelui, am vazut ca era la rugaciune si citea la Psaltire (pe slova veche, chirilica). Vazzand ca sunt tulburat, mi-a zis:
- Ce-i cu tine? Manca-te-ar raiul sa te manance! Ce s-a intamplat? Ia spune-mi.

Am inceput sa-i spun necazul prin care treceam, deoarece nu puteam sa fac ce mi se cerea. Dupa ce i-am povestit tot, l-am intrebat:
- Preacuvioase, acum ce sa fac?

Parintele Cleopa, privind spre Psaltire, imi zice:
- Uite ce scrie aici: "Nedreptatea am vazut si m-am scarbit".

Am aruncat privirea spre Psaltire si cum stiam putin sa citesc slova veche, am vazut ca era deschisa la Psalmul 118, si pe la stihul 163 era scris asa ceva, dar nu eram multumit de raspuns. Eu asteptam sa-mi spuna ceva clar, sa stiu ce sa fac mai departe, asa ca am inceput din nou sa-i povestesc cele intamplate si sa-l intreb a doua oara:
- Parinte Cleopa, ce sa fac?

Dar, raspunsul a fost acelasi:
- Asa scrie aici: "Nedreptatea am vazut si m-am scarbit".
- Bine, bine, asa scrie in Psaltire, dar eu, acum, in situatia asta, ce sa fac?

Si a treia oara am auzti acelasi raspuns:
- Asa scrie aici: "Nedreptatea am vazut si m-am scarbit".

Cunoascandu-l de mai multi ani pe parintele Cleopa am stiut ca alt raspuns nu voi mai auzi de la sfintia sa, asa ca am plecat putin mahnit, dar in minte cu acel stih din Psaltire: "Nedreptatea am vazut si m-am scarbit".

A doua zi, m-am dus din nou la parintele Cleopa si i-am cerut sfatul in problema mea. I-am spus si ce as vrea sa fac si daca imi da binecuvantare pentru aceasta. A fost de acord, si asa, cu rugaciunile cuviosiei sale, pentru un timp, aceasta ispita s-a indepartat de la mine. Acum am inteles si de ce in prima zi nu mi-a dat alt sfat.
clara04
Felicit partial pe TriRegnum pentru ca si-a editat propriul mesaj. Nu apucasem sa citesc asta inainte de a trimite mesajul meu precedent. Insa tot consider ca nu e corecta practica de a face mereu referinta la superioritatea propriei confesiuni, chiar si atunci cand nu se preteaza.
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.