Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Unirea Dintre Biserica Ortodoxa Si Catolica
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Comunitatea Credintei - Religie > Ecclesia
Pagini: 1, 2
Inorog
Nazuinta unirii Bisericilor surori, cea Ortodoxa si cea Catolica, intr-o singura turma sub un singur Pastor, este un vis al majoritatii credinciosilor, care nu poate decat sa fie binecuvantat de catre Dumnezeu.

Cum vedeti practic infaptuirea acestei uniri ? Ce ganduri va anima fata de acest subiect ? Ce putem face fiecare dintre noi pentru ca marea schizma sa nu dureze mai mult de 1000 de ani si pentru a aduce lucrurile inapoi la cursul lor firesc, dupa vointa lui Isus Hristos ?

........................................


Voi incepe eu prin a spune cum vad primul pas in acest sens. Cred ca cel mai simplu si cu un efect foarte bine primit de catre toti credinciosii apuseni si rasariteni ar fi ca Sfintele Sarbatori de Pasti sa se tina in aceeasi zi.
milimetru
Din păcate cei 1000 de ani de despărţire au "cimentat" ruptura, astfel īncīt uneori mă şi īntreb dacă chiar se doreşte aşa ceva. Se vorbeşte de ecumenism, dar din cīte văd eu se īnţelege prin asta un fel de cordialitate mai degrabă decīt unire īn adevăratul sens al cuvīntului.

După aia, chiar dacă s-ar uni, dar ce ne facem cu celelalte biserici, protestantă, coptă, armeană, ortodoxă pe stil vechi şi care or mai fi.

Iar dacă vrem să īncepem să stabilim o dată comună de a sărbători Paştele, ei să vezi atunci daraveră, că nu cred deloc că-i aşa simplu...

Turma cu Un Păstor stă undeva īn vale şi paşte īn grupuleţe diferite, fiecare lăudīndu-se că păşunea lui e mai verde şi mai grasă.

Īn concluzie, părerea mea: jale mare īn această privinţă!
Inorog
caa, esti cam pesimist. Doresc sa-ti raspund insa la intrebarea "daca se doreste asa ceva?" spicuind din ziarul Ziua de anul trecut (2003-10-08). Este vorba despre un interviu luat Eminentei Sale Ignace Moussa I - cardinalul Daoud, prefect al Congregatiei pentru Bisericile Orientale de la Vatican:

ZIUA: Una dintre principalele misiuni ale Papei Ioan Paul al II-lea este si unificarea Bisericii Ortodoxe cu Biserica Catolica. Ce demersuri se fac in prezent pentru indeplinirea acestui deziderat?
C.D.: Papa Ioan Paul al II-lea si Biserica Catolica, in general, are ca intentie si scop incurajarea si promovarea unitatii intre Biserica Catolica si cea Ortodoxa, atat prin contacte personale, cat si prin dialog ecumenic, gesturi profetice care sa ajute la crearea unei noi atmosfere de intelegere si uniune. In acest sens, vizita Sanctitatii Sale in Romania a avut un mare efect. Papa a fost intampinat de strigate spontane revendicand: Unitate! Unitate!. De asemenea, vizita Patriarhului Teoctist la Vatican ce a avut loc anul acesta a insemnat mult din punct de vedere al unitatii ecumenice. Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a fost intampinat cu fervoare atat de catre reprezentantii Vaticanului, cat si de comunitatea credinciosilor. Comisiile teologice au realizat multe proiecte intre cele doua biserici, constatand ca ne unesc mult mai multe lucruri decat ne separa. Romania, ca si alte tari ortodoxe, se bucura in momentul actual de bune relatii cu Vaticanul si bisericile catolice. S-au inregistrat multe progrese si apropieri, elemente pozitive. Sper, insa, ca Romania va fi prima care sa realizeze acest scop definitiv: uniunea totala. Papa doreste comuniune ecleziastica.
Tony Almeda
Pacat ca ceilalti crestini nu sunt luati īn seama. De ce doar Biserica Catolica si cea Ortodoxa?!
Pe de alta parte exista deja o "biserica" unita cu Roma care ... risca sa fie sacrificata de dragul unei partide mai interesante... Īn acest sens rezultatul vorbeste de la sine.

Daca tot sunteti experti (īn adevaratul sens al cuvāntului) īncepeti sa īnsirati diferentele interconfesionale pentru a vedea putin mai clar. Eu nu le cunosc foarte bine.
Cipri
Catolicii orientali sunt parte a Bisericii Catolice si nu sunt sacrificati de nimeni.

Momentan ne aflam intr-un impas al dialogului ecumenic catolici-ortodox si catolico-anglican.

Data Pastilor ar trebui celebrata de toti odata.Majoritatea covarsitoare a crestinilor celebreaza data "Romei".

In "Ut unum sint" Sf. Painte Papa propune crestinilor acatolici o reflectie comuna asupra Primatului papal( a exercitarii Primatului).
Cipri
In special ortodoxia rusa si greaca par prea putin disponibile la un dialog profund cu Biserica Catolica.
Cipri
Astazi se considera ca metoda reunificarii orientalilor cu Roma care a functionat intre sec.XVI-XX nu ar mai fi viabila.Dar e singura care a functionat in istorie...Nu stiu daca azi ortodocsii ar accepta comuniunea cu Roma cu pastrarea unei largi autonomii interne nu am fi pe aproape.
Inorog
Tony Almeda :
---------------
> Pacat ca ceilalti crestini nu sunt luati īn seama. De ce doar Biserica Catolica si cea Ortodoxa?!

Eu am ales exemplul catolic-ortodox din doua motive:
1. Stiu ca s-au facut niste pasi (e adevarat ca inca mici) in sensul unei eventuale uniri intre cele doua biserici
2. Personal, pe acestea doua le cunosc smile.gif

>Pe de alta parte exista deja o "biserica" unita cu Roma care ... risca sa fie sacrificata de dragul unei partide mai interesante... Īn acest sens >rezultatul vorbeste de la sine.

La aceasta, Cipri a raspuns foarte frumos, de aceea eu nu mai adaug nimic.

>Daca tot sunteti experti (īn adevaratul sens al cuvāntului) īncepeti sa īnsirati diferentele interconfesionale pentru a vedea putin mai clar. Eu >nu le cunosc foarte bine.

Da, le cunosc, insa nu am vrut sa incep cu diferentele ci cu ceea ce apropie. Si sunt mult, mult mai multe asemanari decat deosebiri.

Cipri :
-----------
>Astazi se considera ca metoda reunificarii orientalilor cu Roma care a functionat intre sec.XVI-XX nu ar mai fi viabila.Dar e singura care a >functionat in istorie...Nu stiu daca azi ortodocsii ar accepta comuniunea cu Roma cu pastrarea unei largi autonomii interne nu am fi pe >aproape.

Perfect de acord cu tine, Cipri. Asa vad si eu lucrurile. In mod sigur se va pastra atat ritul occidental cat si cel oriental. De asemenea se va pastra cel putin in prima faza o larga autonomie.
Tony Almeda
@inorog ----> de fapt ... nu. Adica "pasi" s-au facut īnsa relatile dintre BC si BO sunt departe de relatiile dintre BC si Biserica Protestanta (īn cazul lor diferentele de cultura sunt quasi inexistente). Īn ceea ce privesc diferentele ... ai spus o fraza frumoasa īnsa (din nefericire) fara un continut interesant deoarece este exact acelasi lucru care se īncearca de cānd cu miscarea ecumenista īnsa se patineaza la greu. So ... diferente.

@cipri -----> referitor la greco-catolici fa rost de textul de la Balaman din Liban (1993) si pe care BC l-a acceptat.
Inorog
Pentru Tony Almeda, dar nu numai. Am spicuit mai jos cateva frumoase cuvinte spuse la Conciliul Ecumenic Vatican II sau cum priveste Biserica Catolica inspre sora de la rasarit. Veti vedea mai mult complementaritati decat diferente:



Se stie cu ce dragoste celebreaza crestinii orientali oficiile liturgice, mai ales Euharistia, izvor de viata pentru Biserica si chezasia gloriei viitoare, prin care credinciosii, uniti cu Episcopul, ajung la Dumnezeu Tatal prin Fiul, Cuvāntul care s-a īntrupat, a patimit si a fost preamarit īn revarsarea Duhului Sfānt, si intra īn comuniune cu Preasfānta Treime, devenind „partasi firii dumnezeiesti"(2 Pt 1, 4). Astfel, prin celebrarea Euharistiei Domnului īn fiecare dintre aceste Biserici se zideste si creste Biserica lui Dumnezeu, iar prin celebrarea aceluiasi mister se manifesta comuniunea dintre ele.
Īn acest cult liturgic, Orientalii preamaresc īn imnuri minunate pe Maria, pururea Fecioara, pe care Conciliul ecumenic din Efes a proclamat-o īn mod solemn Presfānta Nascatoare de Dumnezeu, īn vederea recunoasterii lui Cristos ca adevarat si propriu-zis Fiu al lui Dumnezeu si Fiu al Omului, dupa Scripturi; de asemenea ei cinstesc pe multi sfinti, printre care pe Parintii Bisericii universale.
Īntrucāt aceste Biserici, desi despartite, au sacramente adevarate si, mai ales, īn puterea succesiunii apostolice, au Preotia si Euharistia, prin care ramān foarte strāns unite cu noi, o anumita comunicare īn cele sfinte este nu numai posibila, ci chiar de dorit, atunci cānd exista īmprejurari favorabile, si cu aprobarea autoritatii bisericesti.
Si īn Orient se gasesc comori ale traditiilor spirituale exprimate īn mod deosebit de monahism. Īntr-adevar, acolo, īnca din timpurile glorioase ale Sfintilor Parinti, a īnflorit spiritualitatea monastica, ce s-a raspāndit apoi īn Occident, devenind un izvor al organizarii calugaresti a latinilor si, mai tārziu, al reīnnoirii acesteia, īn repetate rānduri. Prin urmare, se recomanda calduros catolicilor sa se apropie mai des de aceste bogatii spirituale ale Parintilor orientali, care īl īnalta pe omul īntreg la contemplarea misterelor divine.
Toata lumea trebuie sa stie ca este foarte important sa cunoasca, sa venereze, sa pastreze si sa dezvolte atāt de bogatul patrimoniu liturgic si spiritual al Orientalilor, pentru a mentine fidel plinatatea Traditiei crestine si pentru a realiza īmpacarea dintre crestinii orientali si occidentali.
Cipri
Documentul de la Balamand nu a fost acceptat de majoritatea Bisericilor ortodoxe si problema a fost din nou rediscutata la Baltimore in 2000 fara sa se ajunga nici macar la un Comunicat comun.Concluzie:Balamandul a fost inutil.
Cipri
Cateva Documente ne-ar fi de mare ajutor:"Unitatis edintegratio", "Lumen Gentium" si "Orienalium Ecclesiarum"(Conciliul Vatcan II) precum si Directoriul ecumenic facut de Consiliul pontifical pentru unitatea crestinilor.Toate se gasesc in traducere romana.
noi
Dupa parerea mea unirea se va realiza doar in conditiile revenirii la radacina comuna..la situatia primelor sinoade ecumenice..
TriRegnum
smile.gif

QUOTE
Dupa parerea mea unirea se va realiza doar in conditiile revenirii la radacina comuna..la situatia primelor sinoade ecumenice..

Da si eu sunt de-acord si Biserica Catolica care respecta toate Conciliile Ecumenice e de-acord, asa ca ne rugam si asteptam.
TriRegnum
Unirea se va face asa cum inital Biserica a fost: Sfanta, Catolica si Apostolica.
Tony Almeda
QUOTE (Cipri @ 27 May 2004, 11:09 AM)
Documentul de la Balamand nu a fost acceptat de majoritatea Bisericilor ortodoxe si problema a fost din nou rediscutata la Baltimore in 2000 fara sa se ajunga nici macar la un Comunicat comun.Concluzie:Balamandul a fost inutil.

Inutil ?! rofl.gif
Daca spui tu ...
Mai spui ca nu a fost acceptat de toate Bisericile Ortodoxe ... Exemple please!
Dar despre pozitia Romei referitor la "Balamand" ce stii?
Inorog
Ma simt dator sa redau un pic dorinta unirii bisericilor asa cum este exprimata si din partea ortodoxa:
www.crestinism-ortodox.ro/html/04/4m_vizita_papei.html

EVENIMENT ISTORIC LA SFARSIT DE MILENIU

VIZITA PAPEI IOAN PAUL AL II-LEA IN ROMANIA

Vizita Sanctitatii Sale Papa Ioan Paul al II-lea in Romania constituie un eveniment istoric cu profunde semnificatii. S-a spus adesea ca aceasta ar fi prima vizita pe care un Episcop al Romei o intreprinde intr-o tara ortodoxa, dupa separatia dintre cele doua Biserici, intervenita la jumatatea secolului al XI-lea. In realitate, este prima vizita pe care un Papa al Romei o face intr-o tara ortodoxa in decursul celor doua milenii de istorie crestina. Este adevarat ca Papa Paul al VI-lea s-a intalnit cu Patriarhul Atenagora, fie la Constantinopol, fie la Ierusalim, in timpul pontificatului sau (1962-1978), insa este prima data cind un Papa vine si viziteaza, la invitatia Bisericii noastre, ca si a Statului Roman, o tara majoritar ortodoxa. Iar acest eveniment se petrece la sfarsitul unui mileniu care a inceput cu divizarea dintre Biserica Apuseana si cea Rasariteana, dar se incheie cu intalnirea dintre Sanctitatea Sa Papa Ioan Paul al II-lea si Prea Fericitul Parinte Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, intr-o tara majoritar ortodoxa, pentru a da expresie dorintei comune de unitate a celor doua Biserici in Hristos. Diferit de secolul al XI-lea, care a contribuit la sfasierea camasii lui Hristos cea fara cusatura, secolul al XXI-lea va ramane in istorie ca secolul ecumenismului crestin.

.....
.....

Cipri
Bisericile ortodoxe care au acceptat Balamandul au fost cea romana si cea rusa precum si unele mai mici.Biserica greaca si georgiana nici nu au vrut sa auda.Roma a repropus subiectul la Baltimore dar nu s-a mai discutat nici macar cat la Balamand.Un esec...
Inorog
QUOTE
Un esec...


Un esec, dar nu total. Samanta a fost aruncata. Poate va creste sau poate nu va creste. Depinde de noi.
Cipri
De pinde in buna masura de atitudinea ierarhiilor ortodoxe foarte preocupate de renasterea greco-catolicismului si de scaderea ortodocsilor din estul Europei.
miryam
QUOTE (inorog @ 25 May 2004, 02:24 PM)
Nazuinta unirii Bisericilor surori, cea Ortodoxa si cea Catolica, intr-o singura turma sub un singur Pastor, este un vis al majoritatii credinciosilor, care nu poate decat sa fie binecuvantat de catre Dumnezeu.

      Cum vedeti practic infaptuirea acestei uniri ? Ce ganduri va anima fata de acest subiect ? Ce putem face fiecare dintre noi pentru ca marea schizma sa nu dureze mai mult de 1000 de ani si pentru a aduce lucrurile inapoi la cursul lor firesc, dupa vointa lui Isus Hristos ?

      ........................................


    Voi incepe eu prin a spune cum vad primul pas in acest sens. Cred ca cel mai simplu si cu un efect foarte bine primit de catre toti credinciosii apuseni si rasariteni ar fi ca Sfintele Sarbatori de Pasti sa se tina in aceeasi zi.

Aceasta mult asteptata Unire, cred ca cel putin in Romania, s-ar putea face printr-un referendum, astfel s-ar auzi dorinta credinciosilor si nu a reprezentantilor acestor Biserici, care lasa impresia ca le convine situatia , dar inabuse glasul multimii!
gio19ro
Editat. Fara observatii de prost-gust.
La care biserica ortodoxa va referiti? Ca sunt multe! Pravoslavnici sarbatoresc chiar si Craciunul in ianuarie!
N-are nici o importanta daca se unesc bisericile sau nu. Importanta e unirea individului cu Christos si cu Dumnezeu .

Edit: "Marea Schisma....bla,bla,bla". N-a existat nici o mare schisma. De la inceput au existat diferenta de rit intre biserica apuseana, cea orientala, copta sau gregoriana buna oara.
milimetru
QUOTE (miryam @ 1 Jun 2004, 10:38 PM)
Aceasta mult asteptata Unire, cred ca cel putin in Romania, s-ar putea face printr-un referendum, astfel s-ar auzi dorinta credinciosilor si nu a reprezentantilor acestor Biserici, care lasa impresia ca le convine situatia , dar inabuse glasul multimii!

Poate că da, poate că nu...

Un obstacol deloc de neglijat īn Romānia e disproporţia numerică flagrantă īntre unii şi ceilalţi. Īn oraşul unde locuiesc eu romano-catolicii, puţini la număr, sīnt priviţi ca nişte ciudăţenii de către majoritatea ortodoxă. Fiind majoritari numeric, concitadinii mei privesc foarte circumspect (ca să mă exprim aşa...) aproape orice "īndrăzneală" venită de la minoritari...
Cipri
Iar prejudecatile cresc cand e vorba de atitudinea fata de greco-catolici.

Diferentele de rit nu au nici o legatura deoarece toate riturile sunt prezente in Biserica Catolica( 6 FAMILII de rituri).
milimetru
Eu cred că o unire īntre 2 sau mai multe biserici ar trebui să īnceapă printr-o declaraţie comună a părţilor implicate īn care să se specifice că Biserica este una singură. Deci, să nu se schimbe - iniţial şi deocamdată - nimic-nimicuţa, dar să vedem cu toţii "patalamaua" īn care să scrie negru pe alb asta.

Dacă s-ar conştientiza oficial că "facem variaţiuni pe aceeaşi temă" ar fi un punct de plecare viabil. Aşa, ca să nu rămīnem doar cu vorba!

ce ziceţi?
sorin666
QUOTE (Cipri @ 30 May 2004, 04:43 PM)
De pinde in buna masura de atitudinea ierarhiilor ortodoxe foarte preocupate de renasterea greco-catolicismului si de scaderea ortodocsilor din estul Europei.

Vroiai sa spui, evident de NE-renasterea catolicismului, sper ca nu pretinzi sa fie suficient de ingramaditi sa-si taie singuri craca pe care sta "cutia milelor" biggrin.gif
*
Cu acest bemol, cred ca asta e o parere de a ta destul de personala... din PDV practic cred ca greco-catolicismul e o "ramura" destul de greu de purtat de catre vechiul trunchi roman si care in plus, cu preotii ei casatoriti, poate da idei celorlalti clerici de rit latin...
PS1 (pentru cei in afara subiectului, conform spuselor asociatiilor companiilor preotilor catolici francezi, circa 50 % din acestia au o a doua viata "paralela" traind in concubinaj si avand de multe ori si copii... nu o spun eu, ci presa, iar revenirea la situatia din crestinismul primitiv, cu preoti "oameni normali" este una din revendicarile principale ale unei parti importante ale clerului francez, ca de obicei, mai putin predispus la ascultare orbeasca... dupa cum se vede, o "revolutie tacuta" s-a facut si aici...)
PS2 banuiesc ce vei raspunde: NUUUU in nici un caz, organizarea bisericii catolice e asa ca si ideile papale: infailibila...
sorin666
QUOTE (gio19ro @ 1 Jun 2004, 11:50 PM)
Editat. Fara observatii de prost-gust.
La care biserica ortodoxa va referiti? Ca sunt multe! Pravoslavnici sarbatoresc chiar si Craciunul in ianuarie!
N-are nici o importanta daca se unesc bisericile sau nu. Importanta e unirea individului cu Christos si cu Dumnezeu .

Edit: "Marea Schisma....bla,bla,bla". N-a existat nici o mare schisma. De la inceput au existat diferenta de rit intre biserica apuseana, cea orientala, copta sau gregoriana buna oara.

Depinde ce intelegi prin termenul FOARTE generic de pravoslavnici... in sensul de "credinciosi rusi traditionalisti" nu e adevarat, caci si la sarbii de altfel nu foarte habotnici Craciunul tot pe 7 Ianuarie se tine...
TriRegnum
Cititi si ganditi, e vorba de Sfanta Traditie armeneasca, stim ca poporul armean a fost crestin inainte de Edictul de la Milano (313)

La aşezarea pietrei de temelie cānd se construieşte o biserică, epscopul armean rosteşte īn cadrul rugăciunii, următoarea formulă: Doamne, Dumnezeul nostru, care ai numit "piatră" pe corifeul apostol Pentru, şi pe el ai zidit Biserica Catolică īntreagă... Apoi există un imn īn cartea de cult armeană Sciaragan (care corespunde cu Menologiul bizantin sau cu Breviarul latin), următoarele cuvinte: Dumnezeule, cel ce pe Petru l-ai rīnduit să fie cel mai mare peste ceata aleşilor apostoli, cap al sfintei credinţe, temelie a Bisericii, care mărturisind din descoperirea Părintelui, fiinţa de negrăit a Unuia-născutului, a meritat harul cel prefericit fiind piatra cea nebiruită de porţile iadului... Apoi, īn imnul aisor andjar din săptămāna patimilor, īn stihul 23, zice: Dumnezeule, care ai dăruit cu har piatra credinţei, īngrijind-o să nu se sfarme, ai susţinut-o ca să nu se dărīme... Apoi īn una din cāntările oficiului din 22 iunie şi 29 octombrie, se spune: Petru, piatra credinţei şi capul Bisericii, cel mai mare dintre toţi, locţiitorul lui Christos, purtător al cheilor raiului..., iar īn 27 decembrie: Marele Petru, piatra credinţei, pus de temelie Bisericii, care a primit puterea de la Domnul ca nicidecum să nu fie biruit de porţile iadului, a fost făcut temelie Bisericii, a primit cheile īmpărăţiei cerurilor, pus fiind cap al sfinţilor apostoli, ca să le dea porunci īn locul lui Christos. Mai există īn ritul armean o carte de cult, numită Dagharan sau Canzaran, are un text: Petre şi Pavele, mărirea creştinilor, mare e prăznuirea voastră astăzi īn ceteatea Romei, dintre care cel dintāi eşti pus piatra cea din capul unghiului a Bisericii, iar tu celălalt, eşti īntăritor al oamenilor. Īn alt loc, un imn adresat lui Christos, din aceeaşi carte, spune aşa: Harul Tău ceresc, intrānd ca un fulger īn inima lui Simon, zideşte Biserica īn trei părţi ale lumii īntregi: īn Asia, Libia şi Europa... El e corifeul cinului apostolesc, capul turmei celei alese, şezānd pe tronul Tău, Petru preaminunatul, piatra credinţei, capul Bisericii, piatra de temelie nemişcată, corifeul oştirii celei alese, Petru apostolul, primul care l-a mărturisit pe Unsul Dumnezeu. - Aceste cāntări se află la toţi armenii, catolici sau grigorieni, pentru că ele datează din secolul al IV-lea.

axentemihai
vad ca iar s-a ajuns la ceea ce ne desparte.......... din pacate.......... Primatul papei. ok. am mai raspuns si pe alte topicuri. Origen:,, Daca socotesti ca intreaga Biserica este zidita numai pe acest Petru singur, ce vei spune de Ioan, fiul tunetului, sau de oricare dintre apostoli. Vom cuteza atunci sa spunem ca portile iadului nu il vor birui anume pe Petru, in timp ce ele ii vor birui pe ceilalti apostoli, si pe cei desavarsiti?... Oare cheile Imparatiei cerurilor au fost date numai lui Petru si nici un alt feicit nu le va primi?'' (PG, XIII, 997). Insa atat origen cat si urmatorii Sfinti Parinti afirmau intemeierea Bisericii pe credinta lui Petru. Dac Biserica se intemeiaza pe Petru este pentru ca el a marturisit credinta ce adevarata, or functia episcopala consta in vestirea Cuvantului, astfel ca putem spune ca toti episcopii sunt succesorii lui Petru. Este adevarat ca si in colegiul episcopilor exista un primat, dupa cum si Petru a fost primul intre cei Doisprezece, dar acest primat nu poate ocupa ,,locul Domnului''in Biserica universala. Acest primat este,,primul''intre succesorii lui Petru, egali intre ei in prezidarea Bisericii si nedand socoteala decat lui Dumnezeu pentru slujirea lor. Este interesant ceea ce spune Nil Cabasila: ,,Ce vom spune deci, oare papa nu este nicidecum succesorul lui Petru? Este, dar ca episcop... Caci Petru este un apostol, si mai marele apostolilor, pe cand papa nu este nici apostol (caci apostolii nu au hirotonit alti apostoli, ci pastori si invatatori), si cu atat mai putin corifeul apostolilor. Petru este invatatorul lumii; cat despre papa, el este episcop al Romei. Petru a putut hirotoni un episcop la Antiohia, altul la Alexandria si altul aiurea, dar episcopul Romei nu face aceasta'' (PG, CLI, col.357A, 360 C). de ce mereu tre sa scoatem la inaintare problemele care ne despart. probleme in care ne incapatanam. Este aceasta problema a primatului o problema ce tine de dogma? nu so..................
Iar in legatura cu filioque chiar nu vreau sa reiau discutia ca am inrosit tastatura vorbind despre acest subiect. Oricum tinand cont ca este o adaugire venita pe parcurs pe care multi papi au respins-o.................nu cred ca mai trebuie adaugat nimic
Cipri
Putine ne desparte dar aproape totul ne uneste.Sa ne rugam mai mult pentru ca toti sa fie una!
sorin666
QUOTE (Cipri @ 21 Oct 2004, 09:18 AM)
Putine ne desparte dar aproape totul ne uneste.Sa ne rugam mai mult pentru ca toti sa fie una!

Sub obladuirea despotului luminat de la Roma, nu-i asa? cry.gif
Inorog
QUOTE
Putine ne desparte dar aproape totul ne uneste.Sa ne rugam mai mult pentru ca toti sa fie una!


Sunt de acord cu tine. Sa ne rugam ca acest lucru sa se infaptuiasca.
Si nu in ultimul rand sa credem ca reunificarea bisericilor surori este posibila. Caci daca cu credinta se pot muta muntii din loc, cu atat mai mult se pot regasi fratii.
Inorog
Treceam saptamanile astea prin mari framantari cu privire la cele doua biserici surori. Ma bucur insa ca nu am spus nimic pana acum. Cand credeam ca e totul pierdut, am gasit un punct de sprijin. Botezul !

Caci botezul ortodox este recunoscut de catolici si botezul catolic este recunoscut de ortodocsi. Asta e un lucru mare! De aici trebuie sa mergem mai departe. thumb_yello.gif
TriRegnum
QUOTE
Caci botezul ortodox este recunoscut de catolici si botezul catolic este recunoscut de ortodocsi. Asta e un lucru mare! De aici trebuie sa mergem mai departe.


In principiu asa este, de fapt sunt recunoscute toate Sacramentele.
De fapt acum vreo mai bine de zece cele doua Biserici si-au recunoscut oficial ca avand valabile Sacramentele (si Biserica Catolica le-a recunoscut pe cele ale Bisericii Ortodoxe si invers). Insa exista si acum preoti fanatici, din ambele Biserici, care nu accepta aceste lucruri, si reboteaza sau daca nu sigur reconfirma (ex: la catolici sunt preotii traditionalisti).

Vom vedea ce va urma...
Inorog
QUOTE
In principiu asa este, de fapt sunt recunoscute toate Sacramentele.
De fapt acum vreo mai bine de zece cele doua Biserici si-au recunoscut oficial ca avand valabile Sacramentele (si Biserica Catolica le-a recunoscut pe cele ale Bisericii Ortodoxe si invers).


Salut cu bucurie decizia ! In acest caz, in care toate sacramentele sunt recunoscute reciproc, eu spun, cu tot respectul: capii bisericii si-au facut datoria. "Mingea" este acum pe terenul populatiei. Urmeaza ca enoriasii si preotii din teritoriu sa isi dea mana. Daruiti-va pace ! thumb_yello.gif

Craciun fericit tuturor ! wub.gif
milimetru
Tocmai e pe cale să se īncheie săptămīna de rugăciune pt unitatea creştinilor. Īn această perioadă, ca manifestări vizibile, au fost liturghiile făcute īn comun de preoţi/credincioşi de ambele confesiuni, alternativ īn locaşuri de cult ortodoxe şi catolice. E destul de interesantă această săptămīnă de rugăciune (specială) a unora pt alţii! smile.gif
Inorog
Saptamana de rugaciune pentru unitatea crestinilor desfasurata intre 18-25 ianuarie, a vizat crestinii de toate confesiunile, nu numai pe cei catolici si ortodocsi.

Este o idee frumoasa care strange laolalta in rugaciune, odata pe an, pe toti crestinii lumii. In anul acesta, tema rugaciunii comune a fost "Temelia este Hristos" Sf. Ap. Pavel - Epistola 1 Corinteni Cap 3, 1-23
TriRegnum
Sper din tot sufletul ca fiecare om sa vada roadele ecumenismului, a rugaciunii inaltate catre Dumnezeu in comun: catolici, ortodocsi, protestanti.

Si in biserica unde sunt eu au fost catolici de ambele rituri, ortodocsi, lutherani, calvini si ne-am rugat impreuna pentru unitate, in sfarsit Dumnezeu ne da o lumina de speranta ca Biserica Lui va fi una din nou.
sigma
Si eu sper sa vad roadele ecumenismului... din pacate... pe masura ce trece timpul pe masura ce sunt din ce in ce mai rezervat. Poate ca am eu o parere gresita in legatura cu acest subiect... cine stie... De ce nu lupta bisericile mai mult pentru credinciosi? Sunt foarte multe aspecte legate de ecumenism care trebuie dezbatute DAR o parte din ele, desi poate mai mult formalitati, ne tin despartiti.... De exemplu problema datei Pastelui... o formalitate de celebrare ce creeaza o adevarata ruptura....

Lipsa de informare la nivelul crediciosilor creeaza monstri... nu mi-am imaginat ca ma pot lovi de atatea ziduri doar pentru ca intamplator eu sunt catolic iar viitoarea mea sotie e ortodoxa. Tata traia cu impresia ca daca ma voi casatori intr-o biserica ortodoxa voi deveni ortodox... si indiferent cat m-am chinuit sa-i explic nu am reusit sa-l fac sa iteleaga ca voi ramane aceeasi persoana, ca voi ramane tot catolic... a trebuit sa mergem la parintele Decan ca sa ajunga si el sa accepte oarecum ideea. Parintii viitoarei mele sotii ii administreaza zilnic dimineata la pranz si seara portii de "ne e bine sa faci pasul", faptul ca noi ne iubim si ca dorim sa creem o familie in care Dumnezeu sa joace un rol destul de important e.... irelevant. Conteaza mult mai mult faptul ca eu sunt catolic si ea ortodoxa.

Poate ca sunt eu ignorant... dar ce inseamna "Saptamana pentru unitatea crestinilor"? timpul maxim pe care il putem acorda subiectului? de ce nu e o saptamana pe luna? Nu e destul de important subiectul pentru noi toti? nu dorim "chiar atat de mult" unitatea?
TriRegnum
QUOTE
De exemplu problema datei Pastelui... o formalitate de celebrare ce creeaza o adevarata ruptura....


Sfantul Parinte a propus ca Pastele sa fie fixat intr-o data anume (ex: prima duminica din Aprilie dupa pastele evrilor), insa Bisericile Ortodoxe Rasaritene nu au vrut sub nici o forma.

QUOTE
Lipsa de informare la nivelul crediciosilor creeaza monstri... nu mi-am imaginat ca ma pot lovi de atatea ziduri doar pentru ca intamplator eu sunt catolic iar viitoarea mea sotie e ortodoxa. Tata traia cu impresia ca daca ma voi casatori intr-o biserica ortodoxa voi deveni ortodox... si indiferent cat m-am chinuit sa-i explic nu am reusit sa-l fac sa iteleaga ca voi ramane aceeasi persoana, ca voi ramane tot catolic...


Grija mare pentru ca e pericolul, casatorindu-te la ortodocsi, sa abandonezi dreapta credinta catolica si apostolica, ceea ce este un pacat de moarte.

QUOTE
a trebuit sa mergem la parintele Decan ca sa ajunga si el sa accepte oarecum ideea. Parintii viitoarei mele sotii ii administreaza zilnic dimineata la pranz si seara portii de "ne e bine sa faci pasul", faptul ca noi ne iubim si ca dorim sa creem o familie in care Dumnezeu sa joace un rol destul de important e.... irelevant. Conteaza mult mai mult faptul ca eu sunt catolic si ea ortodoxa.


Parintele Decan si parintii tai doresc binele tau, iar dupa cum iti aduci aminte la confirmare ai depus juramant in fata Altatului, in fata lui Isus din Sfantul Sacrament, ca te vei casatori in Biserica Catolica si vei cauta ca si copiii tai sa se bucure de roadele Mantuirii in Biserica Catolica si Apostolica. Codul de Drept Canonic spune ca partea catolica va trebui sa faca tot posibilul (desigur asta nu inseamna ca trebuie sa afecteze starea armonioasa a caminului) pentru ca toti membrii sa devina catolici, putandu-se astfel bucura pe deplin de roadele mantuirii in Cristos.
(pe site-ul http://www.profamilia.ro/intrebi.asp?arhiva poti gasi mai multe raspunsuri legate de casatorie)

QUOTE
Poate ca sunt eu ignorant... dar ce inseamna "Saptamana pentru unitatea crestinilor"?


Saptamana de Rugaciune pentru Unitatea Crestinilor sau SRUC = o saptamana timp in care crestinii se roaga in comun pentru unificarea Bisericii, ca ea sa fie din nou Una, Sfanta, Catolica si Apostolica cum apare in crezul original nicean si cum era in acele timpuri. In aceasta saptamana clerici si laici se roaga pentru depasirea dezbinarilor si printr-o astfel de atitudine de rugaciune in comun, promoveaza unitatea, cunoasterea reciproca, intelegerea, dragostea pentru acelasi Isus Cristos, nadejdea in acelasi Cristos ca vom fi una, si credinta in acelasi Cristos etc.

QUOTE
de ce nu e o saptamana pe luna? Nu e destul de important subiectul pentru noi toti? nu dorim "chiar atat de mult" unitatea?


Sfanta Biserica Apostolica se roaga in fiecare zi si la fiecare Sfanta Liturghie pentru unitatea Bisericii.
milimetru
QUOTE (sigma @ 27 Jan 2005, 03:58 PM)
faptul ca noi ne iubim si ca dorim sa creem o familie in care Dumnezeu sa joace un rol destul de important e.... irelevant. Conteaza mult mai mult faptul ca eu sunt catolic si ea ortodoxa.


Să mă ierte atīt ortodocşii cīt şi catolicii... dar acest fragment mi se pare că se aplică foarte bine şi īn cazul unirii dintre cele 2 biserici!

@Sigma
Roaga-te mai mult şi mai cu sīrguinţă. Dumnezeu te va ajuta, indiferent cum vor decurge lucrurile. Din experienţă proprie pot să-ţi spun că mariajul mixt, catolico-ortodox, este presărat cu destule obstacole provenite din diferenţa confesională dar care nu sīnt de netrecut. Ai īncredere īn Providenţă, roagă-te şi Dumnezeu te va ajuta, pentru că nimeni nu poate trece peste Voia Lui!...
sigma
QUOTE
Sfantul Parinte a propus ca Pastele sa fie fixat intr-o data anume (ex: prima duminica din Aprilie dupa pastele evrilor), insa Bisericile Ortodoxe Rasaritene nu au vrut sub nici o forma.


Care sunt ultimele rezultate ale discutiilor asupra acestui subiect? A fost abandonat sau se incearca gasirea unei solutii? Personal imi amintesc citind ceva legat de calcularea datei Pastelui dupa echinoctiu astronomic respectandu-se astfel spiritul de la Niceea unde din cate am inteles s-au folosit ultimile descoperiri ale stiintei. Ceva totusi s-a schimbat in ultimii ani pentru ca Pastele Catolic cade in aceeasi zi cu cel Ortodox mult mai des... inainte parca era o data la 7 sau 11 ani acum... odata la 3 sau 4 ani...

QUOTE
Grija mare pentru ca e pericolul, casatorindu-te la ortodocsi, sa abandonezi dreapta credinta catolica si apostolica, ceea ce este un pacat de moarte.


Pacat de moarte? Cine e mai "bun"... un catolic nepracticant sau un ortodox care-si traieste credinta? Am vazut atat catolici care sunt catolici doar in virtutea botezului, poate ajung pe la biserica doar odata pe an de Paste sau poate la Paste si la Craciun, in acelasi timp am vazut si ortodoxi a caror traire era demna de exemplu, oameni ai rugaciunii si ai pacii. Daca eu imi traiesc credinta catolica cum poate cineva sa-si imagineze ca o zi din viata, ziua casatoriei imi poate schimba confesiunea? iar daca nu imi traiesc credinta... cum poate fi pacat sa incep sa o traiesc intr-o alta confesiune?

36. Invatatorule, care porunca este mai mare in Lege?
37. El i-a raspuns: Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau, cu toata inima ta, cu tot sufletul tau si cu tot cugetul tau.
38. Aceasta este marea si intaia porunca.
39. Iar a doua, la fel ca aceasta: Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti.
40. In aceste doua porunci se cuprind toata Legea si proorocii.

Oamenii se impiedica de cuvinte, catolic, ortodox... sunt doar cuvinte preluate din limbi moarte de mult... cuvinte care poate descriu doar o fateta a bisericii... cuvinte care de multe ori reusesc sa orbeasca oamenii si sa-i faca sa uite ca Isus a spus "Iubeste!" Aceasta porunca e atat de simpla incat oricine poate sa o inteleaga si sa o urmeze... in acelasi timp e poate cea mai grea porunca din toate... pentru ca implica o transformare a sufletului, lucru ce nu e chiar atat de usor de realizat... asa ca OAMENII au incercat sa gaseasca cai mai usoare... cai ce poate duc in acelasi loc sau poate ne indeparteaza de Christos, cai mai scurte si mai grele sau cai mai lungi si mai usoare...

QUOTE
Parintele Decan si parintii tai doresc binele tau, iar dupa cum iti aduci aminte la confirmare ai depus juramant in fata Altatului, in fata lui Isus din Sfantul Sacrament, ca te vei casatori in Biserica Catolica si vei cauta ca si copiii tai sa se bucure de roadele Mantuirii in Biserica Catolica si Apostolica.


Din pacate nu imi aduc aminte sa fi jurat sa ma casatoresc intr-o Biserica Catolica dar.... eu nu imi aduc aminte multe asa ca e posibil. Exista cumva online o varianta a jurmantului de la Mir?

QUOTE
Codul de Drept Canonic spune ca partea catolica va trebui sa faca tot posibilul (desigur asta nu inseamna ca trebuie sa afecteze starea armonioasa a caminului) pentru ca toti membrii sa devina catolici, putandu-se astfel bucura pe deplin de roadele mantuirii in Cristos.


Caz concret: daca ea spune "Casatoria intr-o Biserica Ortodoxa mi-ar oferi pace sufleteasca, impacare cu propria persoana. Casatoria in Biserica Catolica cu botezul copiilor tot in Biserica Catolica ar reprezenta o renuntare la prea multe, poate chiar un sentiment continuu de neimplinire." Pentru mine inseamna destul de mult casatoria intr-o Biserica Catolica dar nu atat de mult incat sa-mi fie indiferent ce simte ea. Pentru mine este o zi... pentru mine casatoria o efectueaza mirii in fata lui Dumnezeu iar Dumnezeu e peste tot... asa ca diferenta dintre o casatorie intr-o Biserica Catolica si o casatorie intr-o Biserica Ortodoxa e doar o diferenta de forma nu e o diferenta de esenta, esentialul ramane: eu, ea, Dumnezeu si binecuvantarea prin mainile unui preot. Deci... de ce nu poate vedea lumea faptul ca eu accept casatoria intr-o Biserica Ortodoxa ca pe o investitie strategica in familia ce se va forma?

QUOTE
Saptamana de Rugaciune pentru Unitatea Crestinilor sau SRUC = o saptamana timp in care crestinii se roaga in comun pentru unificarea Bisericii, ca ea sa fie din nou Una, Sfanta, Catolica si Apostolica cum apare in crezul original nicean si cum era in acele timpuri.


De ce nu Una, Sfanta, Universala si Apostolica? biggrin.gif Oricum... intrebarea mea era legata mai mult de "valoare" unei singure saptamani. De ce nu mai multe? Da, sunt rugaciuni in fiecare zi pentru unitatea Bisericii dar nu sunt rugaciuni facute in comun. Daca ar fi de exemplu o liturgie pe zi in care sa fie preoti si credinciosi de la mai multe confesiuni, liturgie in care sa ne rugam impreuna pentru unitate... atunci DA! e o rugaciune zilnica, in schimb pana sa ajunga la asa ceva... nu sunt decat incercari timide care poate aduc rezultate... dar intr-un ritm atat de incet incat... trec zeci de ani fara ca crestinul de rand sa vada rezultate acestor incercari.

Crestinii vor unirea... ramane un mister total cum capii bisericilor reusesc sa puna bete in roate...
Imi aduc aminte de anii de facultate unde am stat intr-o camera de camin cu 3 colegi ortodocsi, a fost intelegere tot timpul si niciodata religia nu a intervenit intre noi. Erau nopti cand mai venea un alt coleg catolic si cand stateam toti 5 pana apareau zorii discutand pe teme religioase.... de fiecare data, fara exceptie, sentimentul care predomina era ca erau atat de multe care ne apropie, atat de multe in comun...
TriRegnum
QUOTE
Care sunt ultimele rezultate ale discutiilor asupra acestui subiect? A fost abandonat sau se incearca gasirea unei solutii?


Problama stabilirii unui Paste comun s-a abandonat deoarece fratii ortodocsi nici nu au vrut sa auda asaceva.

QUOTE
Personal imi amintesc citind ceva legat de calcularea datei Pastelui dupa echinoctiu astronomic respectandu-se astfel spiritul de la Niceea unde din cate am inteles s-au folosit ultimile descoperiri ale stiintei. Ceva totusi s-a schimbat in ultimii ani pentru ca Pastele Catolic cade in aceeasi zi cu cel Ortodox mult mai des... inainte parca era o data la 7 sau 11 ani acum... odata la 3 sau 4 ani...


Dintotdeauna Pastele in ritul roman cadea odata cu cel bizantin o data din patru. Formula de stabilire a Pastelui e urmatoarea: prima duminica dupa parima duminica cu luna plina dupa Pastele evreiesc dupa Echinoctiul de Primavara.
Insa Biserica Latina foloseste calendarul astronomic, cea Orientala foloseste calendarul iulian care contine o eroare, astfel ca uneori Echinoctiul iulian e la o diferenta de o luna de cel astronomic, respectiv in alti ani la diferenta de o saptamana etc.


QUOTE
Pacat de moarte? Cine e mai "bun"... un catolic nepracticant sau un ortodox care-si traieste credinta? Am vazut atat catolici care sunt catolici doar in virtutea botezului, poate ajung pe la biserica doar odata pe an de Paste sau poate la Paste si la Craciun, in acelasi timp am vazut si ortodoxi a caror traire era demna de exemplu, oameni ai rugaciunii si ai pacii.


Nu se poate compara un catolic nepracticand cu un ortodox practicant. Stiu ca sunt ortodocsi practicanti la fel cum si catolici practicanti (din fericire sunt multi practicant in dioceza in care ma aflu). Si un catolic care primeste Sfintele Sacramente numai de Pasti se poate mantui.

QUOTE
Daca eu imi traiesc credinta catolica cum poate cineva sa-si imagineze ca o zi din viata, ziua casatoriei imi poate schimba confesiunea? iar daca nu imi traiesc credinta... cum poate fi pacat sa incep sa o traiesc intr-o alta confesiune?


Nu ma refeream ca o casatorie la ortodocsi te-ar putea scoate din Biserica Catolica, asta daca ai fi un catolic practicant. Degeaba daca catolic fiind nu cauti pe Dumnezeu in Biserica ta, poti sa mergi ca evlavios la ortodocsi, insa Sfintii Parinti spuneau "cine nu e in unire cu Biserica Romei, nu e in unire cu Biserica lui Cristos si sa le fie anatema", sincer nu as dori sa cazi sub vreo anatema a Doctorilor Bisericii si a Conciliior Ecumenice.

QUOTE
Oamenii se impiedica de cuvinte, catolic, ortodox... sunt doar cuvinte preluate din limbi moarte de mult... cuvinte care poate descriu doar o fateta a bisericii... cuvinte care de multe ori reusesc sa orbeasca oamenii si sa-i faca sa uite ca Isus a spus "Iubeste!"


Nu contest iubirea crestinilor din alte confesiuni, insa sunt de parere ca inaintasii nostri nu au fost "prosti" eloborand o serie de canoane/reguli pentru Biserica, Sfintii Doctori si Sfintii Parinti din Concilii au dorit cel mai mult mantuirea omului, astfel ca au dat anumite directive, din Scriptura si Traditie, pe care daca omul le respecta se va mantui sigur. Insa sa ne amintim ce a spus Isus Sfintilor sai: "Biserica Catolica e adevarata Mea Biserica", miracolele euharistice se petrec numai in Biserica Catolica (m-am interesat la un preot ortodox profesor care mi-a spus ca in Biserica Ortodoxa nu a mai avut loc un miracol euharistic din sec VII, la noi a avut loc unul la Roma in 2000) etc.

QUOTE
Aceasta porunca e atat de simpla incat oricine poate sa o inteleaga si sa o urmeze... in acelasi timp e poate cea mai grea porunca din toate... pentru ca implica o transformare a sufletului, lucru ce nu e chiar atat de usor de realizat... asa ca OAMENII au incercat sa gaseasca cai mai usoare... cai ce poate duc in acelasi loc sau poate ne indeparteaza de Christos, cai mai scurte si mai grele sau cai mai lungi si mai usoare...


Nu exista mantuire prin alta cale decat prin respectarea acestei porunci a iubirii. Este intr-adevar cea mai grea, caci omul poate spune "il iubesc pe Dumnezeu din toata inima", si cum o poate dovedi? Prin iubirea fata de aproapele, care arata cu adevarat dragostea. Daca nu iubesti pe fratele tau de langa tine pe care il vezi, atunci ca om, cum ai putea spune ca il iubesti pe Dumnezeu pe care nu L-ai vazut in fata (doar in Sfanta Euharistie).

QUOTE
Din pacate nu imi aduc aminte sa fi jurat sa ma casatoresc intr-o Biserica Catolica dar.... eu nu imi aduc aminte multe asa ca e posibil. Exista cumva online o varianta a jurmantului de la Mir?


Nu stiu unde sa fie online ritualul roman.

QUOTE
Caz concret: daca ea spune "Casatoria intr-o Biserica Ortodoxa mi-ar oferi pace sufleteasca, impacare cu propria persoana. Casatoria in Biserica Catolica cu botezul copiilor tot in Biserica Catolica ar reprezenta o renuntare la prea multe, poate chiar un sentiment continuu de neimplinire."


Daca sotia ta doreste in mod expres sa fie casatorita la ortodocsi, iar refuzul tau ar afecta oarecum relatia, atunci poti merge linistit.

QUOTE
De ce nu Una, Sfanta, Universala si Apostolica?

Catolic=Universal. Insa termenul original, este de catolica.

QUOTE
Oricum... intrebarea mea era legata mai mult de "valoare" unei singure saptamani. De ce nu mai multe?


Aceasta intrebare poti sa o adresezi Sfantului Scaun Apostolic de la Roma wink.gif . Daca preotii parohi de ambele confesiuni doresc sa organizeze un eveniment ecumenic, o pot face (INSA FARA CELEBRARE EUHARISTICA IN COMUN).

QUOTE
Daca ar fi de exemplu o liturgie pe zi in care sa fie preoti si credinciosi de la mai multe confesiuni, liturgie in care sa ne rugam impreuna pentru unitate... atunci DA!


La ortodocsi nu exista liturghie zilnica, ei o fac doar duminica. Noi, catolicii avem Liturghie zilnica dupa sfaturile Sfintilor Parinti. Biserica Rasariteana a abandonat practica liturghiei zilnice odata cu Conciliul Trulan cand au acceptat ca preotii pot avea relatii sexuale in cadrul familiei (pana atunci era interzis, odata hirotonisit, preotul nu mai avea voie sa aiba relatii sexuale sub nici o forma), asa ca au spus ca daca preotul are relatii nu trebuie sa slujeasca la Altar, si in ani de zile s-a ajuns la a savarsi Liturghie doar o data pe luna, insa de ceva ani, destui de multi, s-a trecut la liturghie saptamanala (insa preotul de multe ori nu se impartaseste la fiecare liturghie).

QUOTE
Crestinii vor unirea... ramane un mister total cum capii bisericilor reusesc sa puna bete in roate...


Toti dorim unirea, insa ierarhii Bisericilor trebuie sa lase la o parte ura si concurenta. Totusi se incearca o pace umana, insa singura Pace este Cristos si va veni pacea numai de la Cristos.

QUOTE
Imi aduc aminte de anii de facultate unde am stat intr-o camera de camin cu 3 colegi ortodocsi, a fost intelegere tot timpul si niciodata religia nu a intervenit intre noi.

Acesta e un lucru bun, insa trebuie sa mearga mai departe, spre cler. Din pacate exista si acum preoti ortodocsi care ne acuza de mituri medievale.

QUOTE
Erau nopti cand mai venea un alt coleg catolic si cand stateam toti 5 pana apareau zorii discutand pe teme religioase.... de fiecare data, fara exceptie, sentimentul care predomina era ca erau atat de multe care ne apropie, atat de multe in comun...


Eu spun ca totul ne apropie, caci avandu-l pe Cristos, avem totul, cele doua Biserici sunt de fapt UNA, insa probleme/divergente exista. Daca am sta si am analiza foarte bine textele vechi grecesti si latine, am observa ca nimic nu este diferit, ci doar exprimarea, exteriorul.

Biserica Ortodoxa nu ne poate ierta ca avem anumite dogme si formulari fara sa ii cerem parerea si Rasaritului, cu siguranta ca daca li s-ar fi cerut parerea, in acele timpuri ei nu ar fi spus NU (de fapt au spus DA filioque in 1274, insa tot au fost probleme si dintr-o parte si din alta).
runik88


Am si eu o simpla parere despre acest subiect. Nu cred ca unirea catolico-ortodoxa se va intampla prea curand,din contra prevad o noua ruptura.Am citit de curand un articol din "Formula AS" in care i se lua un interviu unui cardinal.Spunea ca Vaticanul pregateste o modificare a textelor evanghelice dupa manuscrisele de la Marea Moarta,pt ca Adevarul trebuie sa triumfe mai presus de orice. Si cum si asa ortodoxia are o gandire dogmatica mult mai retrograda va imaginati ce se va intampla: rasaritenii vor ramane la versiunea actuala si prapastia s-ar adinci...ce sa mai vorbim de unire.
Minerval
Schisma dintre cele doua biserici nu este numai fata de dogme, fata de oameni ori cartile sfinte dupa care se conduc riturile religioase, ci exista o diferentiere si la mentalitati, chestiune ce face putin probabila, pentru moment, reconcilierea celor doua simboluri crestine. Iar schisma se adanceste daca privim Bisericile Ortodoxa si Catolica drept institutii de cult, mai degraba decat lacasuri spirituale.
Toate cele bune.

P.S.: Va salut domnule runik! Ce vesti aveti de impartasit? wink.gif
TriRegnum
runik88

smile.gif Multe sunt scrise in ziare, insa nimeni nu are autoritatea de a schimba Sfanta Scriptura, nici Papa, nici Conciliul Ecumenic. Ma-ndoiesc ca ar fi adevarat ce spunea acel cardinal, probabil e putin exagerat in ziar. Vaticanul vrea sa publice acele scrieri din manuscrisele de la Marea Moarta, insa sub nici o forma nu ar accepta sa le incorporeze in Biblie. De Noul Testament mai ales nu se poate apropia nimeni, caci cad sub anatema Sfintilor Parinti si ale canoanelor de la Roma, Hippo si Caragina unde s-a stabilit canonul Sfintei Scripturi.
Parerea mea e ca adevarul trebuie lasat asa cum este acum, si ce e la arhiva secreta sa ramana acolo.
Stii cumva numele acelui Cardinal?

Minerval

Eu am uitat sa vorbesc de mentalitate, ma bucur insa ca tu nu ai uitat acest lucru.
Mentalitatea si cultura latina/occidentala e diferita de cea orientala.


Minerval
Am observat ca era un punct ramas neatins in discutie. Toate cele bune domnule Triregnum. smile.gif
sigma
QUOTE
Problama stabilirii unui Paste comun s-a abandonat deoarece fratii ortodocsi nici nu au vrut sa auda asaceva.


Deci nu mai sunt sperante? subiectul a fost abandonat sau amanat? Din cate am inteles bisericile ortodoxe au un anumit grad de independenta... nu se poate obtine adaptarea calendarului gregorian macar pe plan local (Romania)?

QUOTE
Si un catolic care primeste Sfintele Sacramente numai de Pasti se poate mantui.


Nu stiu de ce am dubii in aceasta privinta.... ma uit la mine... sunt mult sub baremul de intrat in Purgatoriu... smile.gif In general un catolic care primeste Sfintele Sacramente doar la Pasti nu prea isi traieste cum trebuie credinta... poate daca are un noroc teribil si reuseste sa se spovedeasca inainte de a muri... biggrin.gif

QUOTE
Degeaba daca catolic fiind nu cauti pe Dumnezeu in Biserica ta, poti sa mergi ca evlavios la ortodocsi, insa Sfintii Parinti spuneau "cine nu e in unire cu Biserica Romei, nu e in unire cu Biserica lui Cristos si sa le fie anatema", sincer nu as dori sa cazi sub vreo anatema a Doctorilor Bisericii si a Conciliior Ecumenice.


Eu am inteles ca anatema a fost ridicata acu vreo 40 de ani. E vorba de alta anatema?

QUOTE
Nu contest iubirea crestinilor din alte confesiuni, insa sunt de parere ca inaintasii nostri nu au fost "prosti" eloborand o serie de canoane/reguli pentru Biserica, Sfintii Doctori si Sfintii Parinti din Concilii au dorit cel mai mult mantuirea omului, astfel ca au dat anumite directive, din Scriptura si Traditie, pe care daca omul le respecta se va mantui sigur.


Nu contest inspiratia divina a unor Sfinti Doctori sau a unor Sfinti Parinti.... dar istoria Bisericii Catolice nu e tocmai una nepatata... poate ca nu exista chiar o egalitate intre ei... poate nu toate directivele au fost la fel de inspirate. De ce Imitatio Cristi este atat de bine primita in toata crestinatatea? De ce e o lucrare recomandata de preotii ortodoxi? De curiozitate
am cautat cuvantul "Catolic" intr-o versiune electronica a cartii... aaaa... 0 results. Hmm... foarte interesant.

QUOTE
Insa sa ne amintim ce a spus Isus Sfintilor sai: "Biserica Catolica e adevarata Mea Biserica", miracolele euharistice se petrec numai in Biserica Catolica (m-am interesat la un preot ortodox profesor care mi-a spus ca in Biserica Ortodoxa nu a mai avut loc un miracol euharistic din sec VII, la noi a avut loc unul la Roma in 2000)


Poate ca gresesc... dar nu suntem aici toti (catolici si ortodocsi) protejati de...
29. Iisus I-a zis: Pentru ca M-ai vazut ai crezut. Fericiti cei ce n-au vazut si au crezut !
Chiar e nevoie de miracole?

QUOTE
Toti dorim unirea, insa ierarhii Bisericilor trebuie sa lase la o parte ura si concurenta. Totusi se incearca o pace umana, insa singura Pace este Cristos si va veni pacea numai de la Cristos.


In totdeauna am avut o fantezie legata de discutiile ecumenice... preoti de toate confesiunile purtand discutiile in genunchi pe coji de nuca, nu stiu de ce dar cred ca astfel lucrurile care ne apropie ar fi oarecum amplificate iar nimicurile care ne despart ar incepe sa se estompeze.
TriRegnum
QUOTE
Deci nu mai sunt sperante? subiectul a fost abandonat sau amanat? Din cate am inteles bisericile ortodoxe au un anumit grad de independenta... nu se poate obtine adaptarea calendarului gregorian macar pe plan local (Romania)?


A fost abandonat total. Bisericile Ortodoxe Rasaritene s-au temut ca nu cumva ortodocsi sa migreze la catolici, cum se intampla si in Romania de azi.
Cand Bisericile Ortodoxe au ales sa foloseasca calendarul gregorian, exceptand calculul Pastelui, au aparut o serie de "replici", adica schisme in randul ortodocsilor, aparand astfel ortodocsii pe rit vechi. Din acesti ortodocsi pe rit vechi s-au desprins un soi de protestanti care nu mai au preot, ci un batran al comunitatii care e pastor(Apusul a fost intotdeauna mai vulcanic decat Rasaritul, insa vedem ca si in Rasarit a aparut o miscare protestanta).
BOR nu ar accepta sa celebreze Pastele dupa stilul gregorian pentru ca celelalte Biserici Ortodoxe ar excomunica-o imediat, iar Pastele e inteles de ei ca un semn de comuniune.

QUOTE
Nu stiu de ce am dubii in aceasta privinta.... ma uit la mine... sunt mult sub baremul de intrat in Purgatoriu...  In general un catolic care primeste Sfintele Sacramente doar la Pasti nu prea isi traieste cum trebuie credinta... poate daca are un noroc teribil si reuseste sa se spovedeasca inainte de a muri...


Trebuie sa ai speranta ca Dumnezeu in iubirea sa nemarginita va avea mila de tine si te va indrepta cum pe multi i-a adus la Turma Sa (Ps22 "toiagul si nuiaua ta ma mangaie"). Un catolic e bine sa mearga duminical la Sfanta Liturghie, insa nu e obligatoriu sa primeasca Sfintele Sacramente. Eu iti propun sa faci un efort, macar de incercare, sa mergi timp de o luna in fiecare duminica la Liturghie si daca poti sa primesti si Sfanta Euharisite; iti garantez ca nu te vei mai dezlipi prea usor de Biserica.
Si inca o propunere, e o provocare pot sa spun: noua prime vineri la rand cu Spovada si Impartasanie si citirea Litaniei Inimii Preasfinte a Mantuitorului si te vor schimba (e grea aceasta devotiune, multora le-a pus diavolul bete in roate chiar in ultima vinere, insa ar merita sa incerci).
Mie unul mereu mi s-a parut asa de usor sa merg la biserica, un lucru asa de minunat si asa usor de infaptuit, mereu sa te gandesti ca acolo jertfa de pe Golgota se reactualizeaza si Isus e prezent in mod real acolo.

Iar ca sa mergi intr-o biserica catolica impreuna cu sotia ta si ea sa inteleaga mai bine Sfanta Liturghie astfel sa va bucurati amandoi de Isus Cristos, o puteti face intr-o biserica greco-catolica unde si tu, dar si sotia ta, puteti primi Sfintele Sacramente. (Biserica Greco-Catolica respectand ritul bizantin fara diferente, doar ca il amintesc pe Sfantul Parinte)

QUOTE
Eu am inteles ca anatema a fost ridicata acu vreo 40 de ani. E vorba de alta anatema?


Sfantul Parinte Paul VI a ridicat anatema de despartire (in care Biserica Rasariteana a blestemat pe toti credinciosii apuseni, iar Biserica Apuseana a pus blestem pe Patriarh si Sinodul sau si atat), insa unirea Bisericilor nu a avut loc, astfel ca fratii ortodocsi nu sunt in comuniune cu noi pe deplina (in termeni bisericesti se numesc schismatici). De fapt anatema ridicata de Papa Paul VI a fost primul semn al ecumenismului, mai e mult pana sa putem fi frati pe deplin. Biserica Ortodoxa nu accepta primatul Romei, proclamat adesea de Sfintii Doctori, de Conciliul de la Sardica aprobat de intreg Rasaritul si de Conciliul I Ecumenic de la Niceea.
Sfintii Parinti si Conciliile ecumenice au pus anatema pe cei ce se rup de Biserica lui Cristos, Sf. Ignatiu de Antiohia numea pe la anul 110, Biserica Romei in scriaoasrea sa "Biserica plina de har, preaiubita de Dumnezeu, intai-statatoarea Bisericilor, cea care detine presedintia...", iar Sf. Ciprian de Cartagina spunea in cartea sa "Unitatea Bisericii Catolice"(AD 250) ca "cine nu e in comuniune cu Biserica Romei, pastratoarea Traditie...nu face parte din Biserica lui Cristos". - exemplele pot continua.

QUOTE
Nu contest inspiratia divina a unor Sfinti Doctori sau a unor Sfinti Parinti.... dar istoria Bisericii Catolice nu e tocmai una nepatata... poate ca nu exista chiar o egalitate intre ei... poate nu toate directivele au fost la fel de inspirate.


Biserica Catolica daca a facut greseli, le-a facut pe plan social, politic etc, insa niciodata in doctrina. Si Biserica Ortodoxa a avut o inchizitie mascata (in Romania, au ars pe rug pe la 1500 pe Episcop acuzat de sodomie, Episcopul Romanului), iar in alte tari ortodoxe s-a procedat la fel cu pedepsirea (spre exemplu au omorat ereticii bogumilisti). Au taiat limba preotilor romani de rit latin ca sa se alipeasca de COnstantinopol. Au omorat in timpul comunismului Episcopi catolici (iti recomand cartile "Istoria Bisericii Universale..." a pr. prof.dr. Ioan M Bita si cartea "Credinta noastra este viata noastra" a Excelentei Sale Cardinal Iuliu Hossu omorat de comunisti ajutati si povatuiti de Biserica Ortodoxa Romana si Rusa).

QUOTE
De ce Imitatio Cristi este atat de bine primita in toata crestinatatea? De ce e o lucrare recomandata de preotii ortodoxi? De curiozitate
am cautat cuvantul "Catolic" intr-o versiune electronica a cartii... aaaa... 0 results. Hmm... foarte interesant.


Imitatiunea lui Cristos este o carte primita bine si de necrestini. Ar fi bine sa cauti in original. Termenul de "catolic" a fost folosit de Biserica inca din cele mai vechi timpuri.

QUOTE
Poate ca gresesc... dar nu suntem aici toti (catolici si ortodocsi) protejati de...
29. Iisus I-a zis: Pentru ca M-ai vazut ai crezut. Fericiti cei ce n-au vazut si au crezut !
Chiar e nevoie de miracole?


Desigur ca e nevoie, asa putem deosebi graul de neghina. Astfel pot veni si sectarii cu versiunile lor si par autentici, insa Dumnezeu face minuni numai in Biserica Sa, asa cum a facut minuni si in Vechiul Testament pentru a le arata evreilor ca ei sunt poporul Sau.

QUOTE
In totdeauna am avut o fantezie legata de discutiile ecumenice... preoti de toate confesiunile purtand discutiile in genunchi pe coji de nuca, nu stiu de ce dar cred ca astfel lucrurile care ne apropie ar fi oarecum amplificate iar nimicurile care ne despart ar incepe sa se estompeze.


Sa dea Dumnezeu sa ne unim cat mai curand cu toti fratii nostri despartiti.
Clopotel
Draga TriRegnum,
poate, chiar te rog, sa ma luamuresti in mai cu deamanuntul, dar din cate am inteles eu, Biserica Ortodoxa nu se poate uni cu cea Catolica pentru ca: (printre altele)
1. Catolicii considera ca Sfantul Duh a fost creat, adica facut
2. Catolicii considera pe papa ca fiind sfant, si ca tot ce spune el nu poate fi contestat. Tin sa-ti precizez ca la ortodocsi Teoctist nu este considerat sfant, doar prin prisma functiei pe care o ocupa, de fapt nu am auzit, sau ca ar exista vreo idee in sensul asta de a-l considera sfant. Prin urmare, de ce papa ar fi sfant si sa ne inchinam lui? Ortodocsii pun pret pe Sinod el fiind singurul caruia ii respecta deciziile. Teoctist mai mult chestii administrative in privinta deciziilor...

Si atunci, cum vezi tu ca ortodocsii se pot gandi sa se inchine la papa, sau sa considere ca Duhul Sfant a fost creat?

PS.
QUOTE
Bisericile Ortodoxe Rasaritene s-au temut ca nu cumva ortodocsi sa migreze la catolici, cum se intampla si in Romania de azi.

M-am interesat si eu, am vorbit cu preotii, Biserica Ortodoxa nu se teme ca pierde enoriasi, caci nu numarul enoriasilor ii preocupa pe ei. Daca au vreo ingrijorare, atunci aceasta este de compatimire pentru cei ce parasesc Dreapta Credinta. Sunt cativa care sunt ispititi sa se duca la alte culte, inclusiv la catolici, dar e treaba lor, ei singuri vor raspunde pentru asta.
Biserica Ortodoxa nu este o biserica prezelitista, nu se ocupa cu prozelitismul sau cu agatarea oamenilor ca sa intre in ea...nu o sa vezi preot ortodox ducandu-se prin Franta sau Sua sau Asia sa bata la usile oamenilor, incercand sa-i converteasca... dar cine doreste, sau are chemare, cu siguranta va fi in stare sa ajunga la esenta ortodocsiei...are Dumnezeu grija de asta...
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.