Dependenta de conectare Alexandra Badicioiu Cu cit omul modern comunica mai rapid si cu mai multi oameni, cu atit are nevoie de a relationa mai mult. Acesta este paradoxul societatii de azi: tehnologia a eliminat toate barierele de comunicare pentru a o transforma intr-o obsesie colectiva.
CuvIntul magic este „connect“: comunitatile virtuale iti propun o infinita retea sociala, bazata pe incredere. Ti se ofera posibilitatea de a cunoaste oameni din toata lumea, de orice virsta, din toate profesiile. „Lumea virtuala ofera, de fapt, ocazia unei temporare evadari din lumea reala“, explica psihologul Alexandru Iordan. Site-urile comunitatilor virtuale te intimpina cu fete vesele de tineri fericiti si sanatosi. „Mi-am gasit un apartament, o slujba, un iubit“ sint doar citeva din motivele pentru care oamenii devin membrii unor comunitati online. Altii se inscriu pentru sfaturi. Cind cauti ceva, intrebi reteaua in care te afli: de la cele mai bune restaurante dintr-un anumit oras sau tara, la carti, si probleme legate de IT, sanatate sau ezoterism. Pe Internet, o data ce ai intrat intr-o comunitate, nu ai voie sa fii pasiv. Astfel, cind un membru intreaba ceva, este sigur ca i se va raspunde.
Solitari si solidari
Diversitatea infinita a retelei este punctul de atractie maxim al unei comunitati online. Orice pasiuni ai avea, site-urile de acest tip iti demonstreaza ca nu esti singurul. Astfel, oricit de ciudate sau plictisitoare ar fi subiectele de discutie pe care le propui, se va gasi intotdeauna cineva care sa iti raspunda. Exista mii de topicuri, de la cele foarte generale: muzica, film, literatura, pina la cele foarte specializate: Tori Amos, Donnie Darko, totul despre labradori sau dintre cele mai, aparent, banale: dormitul, cafeaua, sarutatul, ziua de joi, apa, sarcasmul. Temele trec de domeniile religiei, sexualitatii, profesiei si ajung la lucrurile marunte, cotidiene. Fiecare nuanta a unei preocupari este reprezentata de cel putin citeva sute de membri.
Modelul traditional vs cel virtual
Comunitatile virtuale s-au format dupa modelul traditional. Ele nu au fost construite ca blocuri prefabricate, ci pe baza unor afilieri gratuite. „Exista inca o dezbatere aprinsa daca Internetul poate genera o comunitate in sens real si daca aceste comunitati virtuale vor putea inlocui complet interactiunea fizica directa intre oameni, in viata de zi cu zi“ - spune Mircea Mitrutiu, redactor-sef al „Banat Business“. Alexandru Iordan nu crede ca exista diferente intre comunitatile relationate conventional si cele online. „Distributia persoanelor in orice sistem social nu este doar spatiala, ci si mentala“ argumenteaza Alexandru Iordan.
Metropole virtuale
Retelele sociale online au devenit populare in 2002, o data cu lansarea unor site-uri ca „Friendster“, „Tribe.net“, „Orkut“ si „LinkedIn“. In prezent exista peste 200 de site-uri sociale online importante. Succesul lor este demonstrat de milioanele de membri activi. Pe „Friendster“, de exemplu, sint inscrisi mai mult de 13 milioane de oameni. In Romania, in afara de prezenta constanta a tinerilor pe site-urile internationale, s-au format si retele sociale online autohtone. Numai pe Yahoogroups, numarul comunitatilor romanesti se ridica la 1.405, pe teme ca arte martiale, ateism, Basarabia, diaspora, rockeri, business, auto sau vegetarianism.
43 de vise
Solidaritatea viselor reprezinta un alt punct de atractie pentru membrii comunitatilor online. www.43things.com a fost infiintat de un grup de tineri americani in ideea de a-i uni pe cei care spera sau isi doresc aceleasi lucruri. Site-ul devine un spatiu pentru psihoterapii de grup: 278 de oameni vor sa se indragosteasca, 274 vor sa viziteze Japonia, 311 vor sa fie fericiti. „Toti stiu ca daca scrii pe o lista ceea ce vrei sa faci in viata, te ajuta sa realizezi mai usor ceea ce iti propui. Noi iti oferim spatiu pentru 43 de lucruri. Nici unul dintre ele nu trebuie sa salveze omenirea“, spun creatorii site-ului.
Intimitate deturnata
Webblog-ul sau jurnalul online, ultima moda a comunitatilor online, isi intretine succesul din nevoia oamenilor ca viata lor cotidiana sa devina publica. Pe „LiveJournal“ exista peste 2.580.718 de membri activi. In Romania www.jurnale.ro s-a lansat in noiembrie 2004 si detine peste 600 de jurnale. Se implineste astfel dorinta secreta a fiecaruia: aceea de a fi citit, de a se afla in centrul atentiei. Cei care isi posteaza jurnalul pe web renunta la intimitate, in favoarea comunitatii. Psihologii fac diferenta intre jurnalul intim si webblog, care este un fenomen social. „Intimitatea unui jurnal cred ca rezida mai mult in framintarea launtrica a unei persoane care se cauta pe sine. In webblog, insa, realitatea si fantezia se pot impleti usor. Mai ales ca publicul este constituit, in mare, din persoane „virtuale“, iar adevarata identitate a autorului este, de regula, necunoscuta“, explica psihologul Alexandru Iordan.
|