Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Reguli Tipicale Ortodoxe
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Comunitatea Credintei - Religie > Ecclesia
Mihai
Al pravoslavei indreptatorule, al bunei credinte si al curatiei invatatorule, al lumei luminatorule, podoaba cuviosilor cea de Dumnezeu insuflata, cu invataturile tale pe toti ai luminat.

Multi crestini ortodocsi nu-s dumeriti, totdeauna, asupra posturilor mari si mici, asupra zilelor si sarbatorilor in care se dezleaga postul, precum si asupra multor randuieli bisericesti. In calendar nu se gasesc, iar preotul nu-i oricand la indemana pentru lamuriri.
De aceea, voia duna aici, dupa putinta, insemnari culese din Tipicul cel mare al Bisericii. Si, s-au mai adaugat si alte insemnari din cartile de slujbam ca sa le stie orisicare credincios si sa le urmeze intocmai.

POSTURILE RANDUITE DE BISERICA IN CURSUL ANULUI

Biserica Ortodoxa de Rasarit a randuit pentru dreptcredinciosii crestini anumite posturi. Caci Postul - zice Sfantul Ioan Gura de Aur - potoleste trupul, infraneaza poftele cele nesaturate, curateste si inaripeaza sufletul, il inalta si il usureaza. De aceea, Sfintele Soboare si Asezamintele Parintilor bisericesti, pedepsesc cu asprime pe stricatorii de postuuri.
Astfel, Canonul 69 al Sfintilor Apostolo porunceste: Daca vreun episcop sau citet, sau cantarest, nu posteste Sfantul Marele Post, sau Miercurea, sau Vinerea, sa se cateriseasca (adica sa i se ia darul); afara, daca nu-i impiedicat de boala; iar de va fi mirean, sa se afuriseasca.

-Voi continua in urmatorul mesaj prezentarea posturilor de peste an-


Materialele ce le voi prezenta aici provin dintr-o 'Carte de Rugaciuni pentru tot crestinul', cuprinzand rugaciunile de trebunita, insemnari din tipic, felurite povatuiri de folos obstesc si un cuvant catre cititori al Inalt Prea Sfintitului si Prea Fericitului Justinian, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane. Tiparita cu binecuvantarea Sfantului Sinod prin staruinta si osteneala Inalt Prea Sfintitului Firmilian, Arhieposcopul Craiovei si Mitropolitul Olteniei, la anul mantuirii 1955, luna iulie.


Va rog sa trimiteti mesaje in cadrul acestui subiect doar daca aveti ceva strict on-topic de adaugat. Va multumesc.
milimetru
Hm. Un subiect care ar merita continuat/dezvoltat. Se încumetă cineva?
Myryam
Vad ca nu a mai scris nimeni aici,desi e un subiect interesant,si tocmai ne aflam in postul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel.
Acesta se tine in felul urmator-
,,Dupa Pravila cea mare si Invatatura pentru posturi din Ceaslovul mare,
- luni, miercuri si vineri se mananca legume fara untdelemn,
-marti si joi aceleasi cu untdelemn (si vin),
-i sambata si duminica si peste
- dezlegarea la peste se da si luni, marti si joi, cand cade sarbatoarea vreunui sfant cu doxologie mare, iar cand o astfel de sarbatoare cade miercuri sau vineri, se dezleaga la untdelemn si vin. La hramuri si la Nasterea Sfantului Ioan Botezatorul (24 iunie) se da dezlegare la peste, in orice zi a saptamanii ar cadea. Dupa Tipicul mare, luni, miercuri si vineri se mananca mancare uscata dupa Vecernie; iar in celelalte zile, ca mai sus. ,,
Fantasee
Editura Bizantină a tipărit în 1997 un ghid practic al creștinului ordotox intitulat "Casa creștinului". Consider că această lucrare trebuie să facă parte din biblioteca creștinului alături de Biblie, cartea de rugăciuni, Ceaslov, Psaltire, Viețile Sfinților, calendarul pe anul în curs, Proloagele, Catehismul și Patericul.

Poate că dacă am avea cât mai multe dintre aceste lucrări, ne-ar fi și mai ușor să comunicăm. Dacă stabilim ca referință, de exemplu, Biblia din 1997 ar fi mai puține citate colorate la topicurile noastre, am putea folosi doar coordonatele textului pus în discuție. unsure.gif
andra_v
Ai dreptate 100%.
Fantasee
Andra_v smile.gif

Înafară de biblioteca specifică, locul de rugăciune este o altă coordonată majoră a unei case de creștini.
Este, de obicei, un loc ferit unde, în jurul unei icoane, se păstrează toate lucrurile sfințite din casă: aghiasma, apa sfințită de la sfeștanie, anafora, tămâia, lumânările, busuiocul și alte plante aduse de la biserică, dar și cărțile de rugăciune.
Aș insista asupra lumânărilor, care ar fi bine să fie din ceară curată de albine. Albina rămâne mereu fecioară, ceara ei este material pur. Firește că aceste lumânări sunt mai scumpe, însă măcar acasă ni le-am putea permite, dacă nu la fiecare închinare la biserică. Dacă este bine făcută, lumânarea din ceară pură de albine arde fără să scoată prea mult fum și fără să picure ceară. smile.gif
Locul de rugăciune trebuie să mai aibă o candelă cu ulei și fitil, dar și o cățuie pentru tămâiat. Cărbunii speciali și tămâia sunt necesare pentru cățuie.

Ar mai fi multe de spus despre toate câte le presupune practicarea ortodoxiei. Despre sfeștanii, rugăciuni, icoane ... poate se încumetă să ne spună cineva.

Mă gândeam deunăzi că nu-i rușine să nu știm lucruri, rușine e să nu vrem să știm. smile.gif Cel care cunoaște complexul de factori poate alege în cunoștință de cauză dacă să-l adopte sau nu. ohyeah.gif
andra_v
Mi-au vorbit si alte persoane despre importanta lumanarilor din ceara curata. M-a sfatuit un apropiat sa fac seara o rugaciune la lumina lumanarii, nu la cea artificiala. Nu stiu care este explicatia, dar probabil ca tine de traire, de simtire duhovniceasca.
Fantasee
Am găsit această explicație, sper să ne fie tuturor de folos:

QUOTE
Lumânarea simbolizează jertfa de sine, transfigurarea, transformarea în lumină prin ardere de sine, ceea ce reprezintă calea împlinirii noastre și a desăvârșirii. Ea sintetizează esența credinței noastre, aceea că nu există altă cale de împlinire, de mântuire, decât cea a jertfei. (...)

Ca și lumânarea, omul se poate și el transforma în lumină, se poate îndumnezei prin ardere de sine. Apoi, lumânarea este jertfa curată pe care o aducem noi lui Dumnezeu. (...)

Lumânarea este, în același timp, și o mărturisire a faptului că cel care aprinde lumânarea este iubitor de lumină, a ales calea luminii nu pe cea a întunericului, a ales și iubește faptele ce se săvârșesc la lumină nu pe cele care se fac în ascuns, în întuneric, se închină lui Dumnezeu care este lumină și se leapădă de stăpânitorul întunericului și de lucrurile ce se fac la întuneric.


Se presupune că râvna cu care se caută procurarea obiectelor folosite pentru Dumnezeu marchează măsura credinței și a dragostei credinciosului pentru Dumnezeu.
Rehael
QUOTE (andra_v @ 29 May 2007, 03:13 PM)
Mi-au vorbit si alte persoane despre importanta lumanarilor din ceara curata. M-a sfatuit un apropiat sa fac seara o rugaciune la lumina lumanarii, nu la cea artificiala. Nu stiu care este explicatia, dar probabil ca tine de traire, de simtire duhovniceasca.

Poate tine si de energetica locului in care iti faci rugaciunea...

Daca ai sa bagi de seama, intre practicile crestine care se refera la purificarea unui spatiu si cele ale altor credinte nu prea exista diferente. Dintre acestea, de baza par sa fie aprinderea unei flacari(focul), cel mai la indemana fiind lumanarea si candela, arderea tamaiei sau a altor arome(pamantul), sunetul clopotelor sau clopoteilor(aerul), stropitul cu apa sfintita, aghiazma(apa).
Desigur ca speculez pe baza unor observatii.
Dar frunzarind niste carti de Feng Shui nu pot sa nu ma mir de o serie de similitudini. De exemplu, in arta Feng Shui clopoteii folositi pot fi confectionati din mai mute tipuri de materiale(metal, lemn, scoici si nu mai stiu), functie de materialul din care sunt confectionati avand diferite intrebuintari. M-a surprins faptul ca cei de lemn sunt recomandati inafara casei, in gradina, si mi-au amintit de... batutul toacei in jurul bisericii.
andra_v
Si referitor la post, regula de a manca fara ulei este pt. toti crestinii ortodocsi?
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.