Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Profesorul Ca Model
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Exploratorium > Invatamant
Pagini: 1, 2
mogaldeatza

Cadrul didactic nu are doar rolul de a transmite informatii si
a verifica gradul in care au fost acumulate.Adresandu-se unor
oameni in formare, el trebuie sa reprezinte mai mult decat o
sursa de informare.
Credeti ca se mai poate spune despre profesorii din R ca sunt modele de viata
pentru elevi?
yuanescu
pentru cine are nevoie de modele ... oricine este model
evident ca fiecare atunci cand intram in social cu fizicul putem fi luatzi drept model
intrebarea corecta ar fi ce fel de model

aic se pleaca de la premiza profesorului model pozitiv ... ceea ce e departe / de realitate

e o prostie cat ursa mare .. de mare ... ideea de a lua model un om ...
e drept ca profesorii in marea lor majoritate au shtiut sa pastreze aparentzele ... dar asta nu e o calitate ... ci o masca ipocrita

parerea mea : trebuie sfarmata statuia zeificata a profesorului ... trebuie facuta tzandari ideea ca profesorul e un model ... e nevoie de a-shi cauta singur identitatea shi de a nu umbla dupa modele ... mulajul (de a face un om dupa chipul shi asemanarea sa) nu i-a reushit nici lui dumnezeu ...daramiteri omului !
Jubi

Am gasit candva un quote:"The mediocre teacher tells. The good teacher explains. The superior teacher demonstrates. The great teacher inspires."(William Arthur Ward) si mi s-a parut extrem de interesanta.Profesorul ca model...rar sa intalnesti asa ceva,practic imposibil...si totusi am un profesor de genul asta.Anul asta in a12a ne-a schimbat profesorul de modelaj,un capcaun,cu un tanar plin de initiativa si idei.Am invatat de la el ce n-am invatat noi in 3 ani de modelaj.E genul de om putin nepasator,foarte inteligent,un adevarat artist caruia arta i-a schimbat gandirea,a avut asupra lui efectul pe care trebuie sa-l aiba arta in general.E placut la vorba si mai arata si foarte bine pe deasupra...Daca nu as fi fost chiulangoaica si mai mica, cred ca m-as fi lasat inspirata de omul asta si mi-as fi dorit f tare sa gandesc ca el,poate as fi pictat mai mult,poate as fi dat la Pictura...insa in mintea mea erau deja implementate bazaconii,prea adanc inradacinate ca sa mai ma pot lasa usor in voia schimbarii.Sper, sincer,sa profite cei ce-l vor/il au ca profesor si sa traga ceva bun din contactul cu el,pt ca rar dai peste oameni de genul.

Petru
Nu stiu daca este chiar o prostie sa ai ca model un profesor...
A pretinde ca atunci cand iti iei ca model un profesor iti alterezi personalitatea este ca si cum ai spune ca parintele pentru copilul sau este un personaj malefic... Probabil sunt celebre cazurile cand mai ales in gimnaziu unii profesori au reusit sa modeleze personalitatea unor copii in mod pozitiv, in felul asta devenind in linii mari "modele".
Likurici
Citesc posturile care apar la "Invatamant". Altcineva, probabil, ar ramane cu impresia ca profesorii sunt ultimii oameni. In fine, am fost si eu eleva, studenta, eram tanara si rebela, dar n-am afirmat niciodata ceea ce citesc aici. Chiar n-am avut motive sa judec cu atata patima, sau sa judec de dragul de a judeca.

@yuanescu:
QUOTE
aic se pleaca de la premiza profesorului model pozitiv ... ceea ce e departe / de realitate


In ce mod te-au format profesorii, cat rau ti-au facut, incat pentru tine sunt model negativ? Spun asta pentru ca se vede ca suferi, ca esti marcat de unele evenimente. Care sunt?

QUOTE
e drept ca profesorii in marea lor majoritate au shtiut sa pastreze aparentzele ... dar asta nu e o calitate ... ci o masca ipocrita


La ce anume te referi, concret?

QUOTE
parerea mea : trebuie sfarmata statuia zeificata a profesorului ... trebuie facuta tzandari ideea ca profesorul e un model ...


Incearca sa faci asta cu elevii din clasele I-IV. Isi iubesc invatatorii care le-au pus condeiul in mana.

@_Jubilee_:
QUOTE
Profesorul ca model...rar sa intalnesti asa ceva,practic imposibil...si totusi


Cum imposibil daca apare un totusi?

QUOTE
Daca nu as fi fost chiulangoaica si mai mica, cred ca m-as fi lasat inspirata de omul asta si mi-as fi dorit f tare sa gandesc ca el,poate as fi pictat mai mult,poate as...

QUOTE
insa in mintea mea erau deja implementate bazaconii,prea adanc inradacinate


Acum inteleg, partial, de ce este imposibil...

Acel profesor tanar va avea si el, la randului lui, reactii ce vor pare a fi de "capcaun". Va ajunge acasa intr-o buna zi si se va intreba unde greseste dupa ce a dat tot. Eventual se va mai intreba retoric, precum Tyra "Si pentru ce?"
Te-as mai intreba ceva, tot retoric si chiar total irelevant. Consideri ca o va face doar cand nu se va mai incadra in tiparul asta:
QUOTE
E placut la vorba si mai arata si foarte bine pe deasupra
mogaldeatza

Nu trebuie neaparat sa judecam.Insa nici nu trebuie sa pastram
anumite iluzii in ceea ce priveste sistemul actual de invatamant.
Asa cum s-a spus, cel putin in primii ani de scoala cadrul
didactic este un model, incepand de la modul de comportare
si terminand cu cel de predare.
Am intalnit elevi pt care ce spunea "doamna/domnul" era sfant
lucru ce ducea la unele conflicte cu parintii.Un dascal daruit meseriei
poate face multe din ceea de parintii nu reusesc.
In liceu am prins o perioada ciudata.Profesorii parca erau prinsi
intr-o cursa si nici ei nu pea stiau cum sa se mai poarte.Unii ne tratau
ca pe viitori colegi, cu respect dar si cu obiectvitate, altii ca pe niste
recipiente in care trebuia sa toarne tot ce invatasera.Si de la fiecare
am invatat ceva.Aceeasi situatie a fost si in faculta.Nu pot spune ca
am intalnit profesori care sa-mi fie model in tot ce intreprind, dar in unele
lucruri, da.Si am intalnit si antimodele la care ma raportez in anumite situatii.
cips

Sunt profi si profi..De exemplu, exista o profa la noi la faculta..sunt convins ca, 8 ore de cursuri cu ea si tot nu ne-am plictisi, pur si simplu reuseste sa-ti mentina atentia ceva nemaipomenit> pe cand la altii, 2 ore trec de parca nu se mai sfarsesc.faza e , ca unii dintre ei, chiar nu isi pun problema, sau pur si simplu nu ii intereseaza daca sunt plictisitori sau nu. se mai si intreaba de ce nu suntem atenti, si ne acuza de rea vointza si dezinteres fatza de scoala..
mogaldeatza

Asta, pentru ca unii uita ca a fi profesor
nu e similar cu lucra la benzinarie:faci "plinul"
si gata.Daca un profesor nu are tact pedagogic
si vocatie degeaba preda.De aceea sunt necesare
testari psihologice si nu numai in randul cadrelor
didactice.
PIT-a-PAT
Nu profesor ca model. Un profesor ar trebui sa te atraga spre ceva, nu sa vina sa-ti spuna verzi si uscate, tu sa tocesti ( rofl.gif ) si apoi sa redai ca un papagal. Un profesor bun trebuie sa te faca sa vrei mai mult, sa vrei sa cunosti, sa te apropii de filozofie, civilizatie, fizica, geniu etc, uneori indifirent de obiectul care il preda. Drept urmare el nici nu trebuie sa fie un model, in unele cazuri nici nu cred ca este bine.

Am avut un singur profesor asa. Din pacate eram in gimnaziu. Si dupa orele lui chiar veneam acasa cu gandul sa invat cate ceva in plus, sa citesc o carte despre cutarescu etc. Dar era doar gimnaziu sorry.gif . De atunci...nimic. sad.gif
Oricum am reusit singur sa vreau sa stiu mai multe...totul incepand din ambitie daca va puteti inchipui. Si apoi am observat la unii din profesorii mei ca pot face ce ar trebui. Dar n-o fac!

Ma intreb de ce? Singura vina ce am gasit-o este sistemul, cu toate ca este foarte discutabil.
In final, profesorul nu trebuie sa fie model, ci o rampa spre adevaratele modele.
mogaldeatza

Da, are si sistemul partea lui( majora) de vina.
Dar sistemul poate fi schimbat, prin solidaritate si vointa.
Daca vom arunca intotdeauna vina pe sistem va fi mai comod
oarecum sa ne scuzam si ratarea, si esecurile.
E adevarat, trebuie sa ai o anumita doza de idealism pentru
asta, dar la fel de adevarat este si ca, daca te resemnezi
te transformi in complicele sistemului.
PIT-a-PAT
Deocamdata nu te poti bate cu sistemul. E prea inradacinat si comun. Tot ce fac este sa-l ocolesc. De aceea cand ma lovesc de el imi fac o multime de cucuie. Nu cred ca greseala e ca-l critic.
genicon
Vremurile in care profesorii puteau modele s-au cam dus. Acum avem o invazie de "modele" si profesorii - atat de banali si plictisitori - raman cei din urma. Si cum sa nu ramana, cand putem alege sa avem ca modele pe Adrian Copilu Minune, Costi Ionita, Matricsi, Stapani ai inelelor, Harry Potteri si zeci de supermeni, spidermani, rambo-i. A! Era sa-l uit pe Vadim! My mistake.
Petru
Poate ca profesorul inca nu si-a pierdut calitatea de model atunci cand incercam sa privim lucrurile din punctul de vedere al celui care isi cauta un model, un sprijin in procesul educational. Nu este neaparat nevoie ca odata ales un astfel de model celelalte tipuri de modele sa nu mai existe. Exista diverse modele si fiecare dintre noi are de unde alege...
mogaldeatza
QUOTE (PIT-a-PAT @ 27 Feb 2004, 07:10 PM)
Nu cred ca greseala e ca-l critic.



Bineinteles, dar trebuie sa incercam sa nu ramanem doar
in stadiul de critica.Criticand,semanalezi ce este gresit
dar, daca nu actionezi, critica nu mai are sens.
Likurici
Mi-as dori, macar pentru o luna, ca toti profesorii sa fie elevi, iar elevii profesori.
Pe urma sa se posteze iar la acest thread wink.gif
Aragorn
Cred ca m-as razbuna pe unii profesori. smile.gif
fargakos
QUOTE (Likurici @ 28 Feb 2004, 09:31 PM)
Mi-as dori, macar pentru o luna, ca toti profesorii sa fie elevi, iar elevii profesori.
Pe urma sa se posteze iar la acest thread wink.gif

Eu sunt student, dar ieri am fost profesor la o clasa de a 11-a. A fost o experienta interesanta. Mi-a placut foarte mult si zic eu ca am incercat sa fac o ora cat mai putin stresanta. Am incercat sa fiu deschis, asa cum mi-ar fi placut mie sa fi avut profesori in liceu. Principalul e sa nu-i consideri pe elevi ca si subalternii tai ci ca pe niste oameni ca tine si ca si oricare altul. In fond suntem cu totii egali...( in plus trebuie sa incerci sa te adaptezi psihologiei fiecarei categorii de varsta)
mogaldeatza

Hm, am predat si eu in practica la o clasa de a X-a. Simpatici
pustii, n-am avut probleme decat cu unul, care vorbea incontinuu
in ideea ca e la clasa de real si nu ii trebuie psihologia smile.gif.
Asa ca l-am invitat sa imi ia locul si sa predea el .
Din momentul ala, a devenit si atent, si cooperant.
Dupa ora, am avut o scurta discutie cu profa lor si mi-a retinut
atentia urmatoare propozitie: "Catalogul este instrumentul prin care
profesorul isi castiga respectul".No comment.
SORIN
Salut prieteni smile.gif

Un sfat prietenesc pt. cei ce in viitor au sa fie " nevoiti " sa stea dupa catedra!!

Prima ora in fata clasei noi e cea mai importanta atat pt. tine ca prof. cat si pt. elevi. Cea ce se v-a intampla atunci o sa va urmareasca pana in ultimul moment al elevilor in liceu. Ai cazut de fraier, asa ai sa ramai tot timpul in fata lor...ai stiut sa te impui, poate n toti au sa te iubeasca dar au sa te respecte. Daca reusesti sa-i convingi ca pt. tine insuti materia predata de tine e cea mai importanta din lume, asa au s-o vada si ei. Daca simt cea mai mica ezitare in conportamentul tau esti pierdut pt. 4 ani.

Prima lectie e un fel de lupta unde sansele sunt unu la patruzeci...adica tu singur contra 40 de pustani care abia asteapta sa-ti puna o piedica...e o lupta a mintilor. E cea mai importanta aceasta ora.

Iar daca vreti sa fiti respectati, niciodata sa nu va permiteti ceva care nu le e permis elevilor. Ca exemplu, eu nu permit intarzierile la lectii dar niciodata nu am intarziat. Nu permit sa se fumeze langa mine nici in afara liceului, dar niciodata n-am fumat fata de elevi..mai sunt exemple dar cred ca am fost inteles...

Sorin.
Clopotel
Cred ca trebuie bine definita notiunea de profesor. Ce inseamna sa fii profesor, si ce trebuie sa astepti de la un profesor?
Parerea mea este ca nu oricine poate fi profesor. Aaa... ca sunt unii angajati ca profesor este altceva. Dar nu postul face pe om profesor.
Acum, am observat si eu ca exista o oarecare "lupta" intre elevi si profesori. Si ma intreb de ce? De ce elevii vor sa faca misto de profesori? De aceea vin ei la scoala? Sa faca misto? Aici este o parte a problemei: elevii nu sunt constienti de ce vin la scoala. Ei cred ca vin acolo din obligatie. Este o corvoada pe care trebuie sa o suporte. Si eu am fost elev si stiu cum gandam eu si colegii mei. Este adevarat ca atunci, orice chiul, orice ora libera, orice problema a profesorului, era un motiv de bucurie, si chiar cautam sa provocam asemenea momente. Dar acum, uneori simt, lipsa interesului pe care-l dadeam atunci. Daca atunci invatam unele lucruri, acum eram avantajat mult, si la bani si la timp.
Pe de alta parte profesorii (unii dintre ei), nu sunt ce ar trebui sa fie. Ei vin la serviciu, si nu-si dau interesul, si ce este mai grav, unii dintre ei habar nu au de materia pe care o predau. Sunt cazuri in care elevii stiu mai multe decat profesorii... si atunci cine pe cine invata?!
Dar acum am sa va spun direct opinia mea, si ma adresez celor care sunt inca elevi si constientizeaza de ce sunt elevi.
Deci, cateva sfaturi (imi permit sa spun sfaturi pentru ca am trecut prin multe scoli...) pentru cine vrea sa le primeasca:
- in primul rand elevul trebuie sa constientizeze ce inseamna sa fii elev. Sa inteleaga ca acum e momentul sa invete cat mai mult si cat mai diversificat. Dupa scoala, nu mai ai timp sa inveti, informatiile care acum iti veneau gratis, dupa aceea dai bani grei sa le ai. De cele mai multe ori nici nu mai gasesti pe cineva care sa-ti raspunda la intrebari. Vei fi in mare incurcatura. Va rog sa ma credeti ca stiu ce spun.
- puneti intrebari. Acesta este un lucru de baza. Acum, in scoala trebuie sa va fixati raspunsurile la cat mai multe intrebari posibile. De ce? Ce am spus mai sus: acum aveti si timpul, si aveti si pe cine intreba. Mai tarziu nu aveti nici pe cine si nici timp, si daca sunteti obligati sa gasiti totusi un raspuns, acesta in cel mai bun caz va va costa (bani). Si mai e ceva: un elev care pune intrebari este ceva normal, ii da o imagine buna in fata profesorului. Un om matur care pune aceleasi intrebari (pentru ca nu le-a pus cand era elev), face o impresie proasta, si nimeni nu-l va considera bun de ceva...
- considerati scoala ca un atrenament, pentru ca exact asta este. Cu cat te antrenezi mai bine, cu atat la campionat vei face fata cu brio, esti aclamat si poate iei si podiumul. Daca la antrenament tragi chiulul, si te duci la campionat, atunci sa vezi ce mistouri si suturi in fund vei lua. Evident ca acest campionat este inevitabil....
- nu luati in ras profesorii, chiar daca nu sunt bine pregatiti sau sunt mai moi. Ei sunt sansa voastra. Logic daca aveti un profesor nu tocmai bine pregatit ar trebui sa va supere, nu sa va bucure ca scapati mai usor. Trebuie sa cautati profesorii buni care sa fie capabili sa va raspunda bine si complet la intrebarile voastre. Respectati profesorii, pentru ca sunt oameni, in primul rand, dar si ca ei sunt antrenorii care va antreneaza pentru reusita in viata, sunt cei mai buni prieteni ai vostrii pentru ca sunt de partea voastra.
- cu cat realizati mai devreme ceea ce am spus eu mai sus, cu atat veti fi mai castigati. Eu m-am trezit cam tarziu, recunosc, abia in anul I de facultate, dar totusi nu foarte tarziu, am mai avut timp sa recuperez ceva. Tarziu e atunci cand termini antrenamentul si trebuie sa arati ce poti. Atunci cand adversarul e langa tine, degeaba mai primesti sfaturi de pe margine, esti un om terminat...

Cine vrea sa inteleaga, intelege, cine considera ca ce am spus este apa de ploaie, ii doresc mult noroc, pentru ca o sa aiba nevoie de el din plin.

La intrebarea din topic, parerea mea este ca un profesor nu este tocmai un model, in adevaratul sens al cuvantului. Dar profesorul trebuie inteles, si pastrat de la el, acele informatii si obiceiuri pe care le consideram folositoare pentru noi. Fiecare are personalitatea lui, si nu cred ca e bine sa ne-o substituim cu a altora, fie ea si cu cea a celui mai bun profesor.
Succes tuturor...
Likurici
QUOTE
Mi-as dori, macar pentru o luna, ca toti profesorii sa fie elevi, iar elevii profesori.
Pe urma sa se posteze iar la acest thread

Asta spusesem acum cateva zile si asteptam reactii. Observ ca sunt studenti care fac practica pedagogica. E un lucru bun.
Totusi, trebuie tinut seama de faptul ca o clasa nu se comporta la fel in cele doua situatii: la orele obisnuite si la orele de practica pedagogica.
@mogaldeata:
QUOTE
Hm, am predat si eu in practica la o clasa de a X-a. Simpatici
pustii, n-am avut probleme decat cu unul, care vorbea incontinuu
in ideea ca e la clasa de real si nu ii trebuie psihologia .
Asa ca l-am invitat sa imi ia locul si sa predea el

Un profesor nu poate proceda des in acest mod. Profesoara care raspundea de practica pedagogica te-a apreciat pentru metoda folosita, sunt criterii de evaluare in acest sens.
QUOTE
Din momentul ala, a devenit si atent, si cooperant

A constientizat si el ca e greu sa fii profesor wink.gif In plus, elevul daca este pus intr-o astfel de situatie "delicata" (in acest caz era supus atentiei critice a profesoarei, a ta, a colegilor) constientizeaza "rolul" elevului mai acut decat daca ar fi fost ascultat. Spun acest lucru pentru ca este mult mai jenant pentru el sa nu faca fata atmosferei usor ironice decat daca ar fi dat un raspuns incorect.
QUOTE
Dupa ora, am avut o scurta discutie cu profa lor si mi-a retinut
atentia urmatoare propozitie: "Catalogul este instrumentul prin care
profesorul isi castiga respectul".No comment.

Nu pentru toti. Pentru multi elevi "catalogul" este instrumentul pe care un profesor il utilizeaza ca o "arma". Pentru ca se invata uneori de frica, nu din dorinta de-a invata. E ultima solutie aleasa de profesor pentru a nu pierde elevul.
Si un parinte isi poate castiga "respectul", uneori, cand il da jos din cui pe Sfantul Niculai. Toti am fost copii si am facut boroboate. Pot face o paralela intre catalog si Sfîntul Niculai si Calul Balan.
@Sorin: Perfect de acord cu ce ai spus. Primele ore sunt esentiale, cat despre "respecta ca sa fii respectat" mi se pare firesc.
@clopotel:
Marea majoritate a elevilor nu privesc educatia ca pe un drept, ci ca pe o obligatie.
Studentii sunt mai constienti de faptul ca este un drept, acela de-a fi instruit. Dar si acolo sunt probleme.
Scrisesem despre acest lucru, dar prefer sa repet.
Sa discutam un pic (in general) despre constientizarea faptului ca "trebuie" sa mergem la scoala, sa invatam, indiferent de forma de invatamant in care suntem cuprinsi. Intentionat am scris "trebuie" ptr ca asa este privit acest lucru, de obicei. De fapt acel verb (a trebui) este total nepotrivit. AVEM DREPTUL de-a merge la scoala, AVEM DREPTUL de-a fi instruiti - si vorbesc acum de dreptul la educatie.
Prea putini dintre noi vad lucrurile in acest mod-ca este vorba nu de o obligatie ci de un drept al nostru.
Sa spun ca apare in Constitutia Romaniei? Da, apare.
Si voi mai spune:
"Protocol to the Convention for the the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms"/Paris, 20.03.1952
Article 2- Right to education
" No person shall be denied the right to education. In the exercise of any function which it assumes in relation to education and to teaching, the State shall respect..."
Ca un fel de concluzie... Nu vom spune ca "trebuie" sa mergem la scoala, sa invatam, ci ca ne-am castigat acest drept.
Deci nu e vorba de nici o obligatie.
Acum...fiecare face ce vrea cu drepturile pe care le are. Se poate bucura de ele, sau isi poate bate joc de ele. E optiunea fiecaruia, nu?
Nu imi ramane decat sa sper ca faceti parte din categoria celor care isi respecta drepturile, fie doar si numai pentru ca tineti la voi (despre respectul de sine, motivatie...voi vorbi probabil cu alta ocazie, la momentul oportun)
Pana atunci cugetati si alegeti intre a va bucura de un drept al vostru si a vi-l refuza singuri!

Conflictele profesor-elev pot fi aplanate. Ambele "tabere" trebuie sa coopereze, nu sa se infrunte.
QUOTE
La intrebarea din topic, parerea mea este ca un profesor nu este tocmai un model, in adevaratul sens al cuvantului

As continua acea paralela dintre profesor si parinte.
Copilul are ca model parintele, dar vrea si sa-l depaseasca, ceea ce este bine.
Elevul are o diversitate de "modele" in profesori. Sa ia ce e mai bun de la fiecare si va fi avantajat.
Clopotel
Likuri
QUOTE

Marea majoritate a elevilor nu privesc educatia ca pe un drept, ci ca pe o obligatie.

Asta incercam si eu sa spun, ca elevii se duc la scoala din obligatie. Eu am spus ca elevii trebuie convinsi ca mersul la scoala si invatatul, este in folosul lor, si ca doar ei au de pierdut daca nu o fac.La fel capentru orice alta activitate si aici poate ar trebui facut un marketing adecvat ... de ce nu?! Trebuie sa li se explice clar si exact de ce trebuie sa mearga la scoala si sa-si faca temele. Altceva este cand faci un lucru din convingere si alta e cand il faci din obligatie. Oricum nu poti invata mare lucru din obligatie.

Likurici
QUOTE

Ca un fel de concluzie... Nu vom spune ca "trebuie" sa mergem la scoala, sa invatam, ci ca ne-am castigat acest drept.
Deci nu e vorba de nici o obligatie.
Acum...fiecare face ce vrea cu drepturile pe care le are. Se poate bucura de ele, sau isi poate bate joc de ele. E optiunea fiecaruia, nu?

Treaba asta cu "dreptul" era inca valabila acum vreo 50 ani.
Acum, eu continui sa spun ca trebuie, pentru ca altfel nu am cum sa spun. Nu pot spune:"Aveti dreptul sa mergeti la scoala, daca vreti mergeti daca nu, nu". Eu nu spun asa ... "Trebuie sa mergeti la scoala"...si se vede usor de ce. In ziua de azi scoala nu mai este o optiune este o necesitate, deci cuvantul "trebuie" - obligatoriu trebuie folosit. Cu cat faci mai mult din placere activitatea asta, cu atat acest "trebuie" este mai placut.
De asemenea, cand e vorba de a face bine, de a respecta legea, e musai sa folosesti cuvantul "trebuie", desi pana la urma oamenii au si dreptul de a face bine dar si de a gresi. Si eu spun: "Trebuie sa faceti bine" si nu "Aveti dreptul sa faceti bine, voi alegeti".
Daca nu inveti macar sa citesti, nu-ti faci rau numai tie ci si altora, deoarece prin nestiinta ta, in ziua de azi poti devei un pericol public... (De ex: daca nea Ion, baci la oi, habar nu are de nimic, si ajunge intr-un oras, si o ia asa aiurea pe strazi, fara sa tina cont de semafoare si de alte reguli, care se invata in scoala, va dati seama ce efecte poate avea?!, si acesta e doar un exemplu) - De aceea scoala nu mai este o optiune ci o obligatie ...
Think about that ...
mogaldeatza

Era doar un exemplu.Am predat un an si , logic nu puteam aplica la
infinit metoda smile.gif . Cu elevii mei , aveam mai multe strategii, printre care
cea mai eficienta era jocul. Transformam lectiile care se pretau, in jocuri,
concursuri,etc, pentru a-i atrage. Bine, ei erau un pic deosebiti, in sensul
ca proveneau din familii dezorganizate si a fost greu sa-i invat sa respecte
anumite reguli, sa se respecte si sa ii respecte pe ceilalti.
Si inca ceva: copilul te simte. Daca te prinde o data pe picior gresit , sau iti
cunoaste o anume slabiciune toata munca de pana atunci e in zadar.
( tot ei imi spuneau ca predecesoarea mea venea in clasa cu mult dupa
terminarea pauzei si de obicei povesteau despre filmele si emisiunile
de la tv).
Catalogul, da este o arma, dar cu doua taisuri.Cu totii stim de cazurile in care
elevi talentati in arta plastografiei wink.gif au sustras cataloage pt a-si modifica notele.
@Sorin
Ceea ce spui tu tine tot de modul in care viitoarele cadre didactice sunt pregatite.
Daca cel care are aceasta sarcina nu exemplifica personal ceea ce preda , cursantii
nu vor acorda atentie si valoare informatiei si regulilor, confirmandu-se astfel puterea
de contagiune a exemplului.
Likurici
@clopotel: amandoi spunem, in esenta, acelasi lucru. Educatia este un drept. Ca e necesara este evident.
@mogaldeata: copiii simt, intr-adevar. Si nu iarta, desi sunt mai des iertati smile.gif
Daca pauza e de 5 min nu apuci nici sa duci catalogul si sa iei altul, asa ca intarzierile sunt uneori scuzabile. Sa nu uitam ca exista program de iarna, cu ore de 40-45 min si pauza de 5 min, scoli unde sunt 3 schimburi sau scoli cu nr de sali de clase insuficient, iar clasele au fiecare ora in alte sali (cum era in lic. de Mecanica Fina acum cativa ani).
Modificarea notelor de catre elevi...hmm treaba foarte rara. Atrage nu numai sanctionarea elevilor dar si a profesorului. Catalogul este o arma cu doua taisuri, bine spus.
In cazul in care dispare un catalog, directiunea scolii este demisa, restul primesc sanctiuni.
Referitor la strategii...sunt multiple si se aplica in functie de tipul lectiei.
Profesorul din invatamantul preuniversitar joaca rolul profesorului, asistentului, laborantului din invatamantul universitar.
E foarte usor sa gasesti defecte unui profesor, din lipsa necunoasterii profesiei lui, a ceea ce presupune.

In alta ordine de idei...stiti ca exista studenti la Fac. de Mecanica si habar nu au sa deseneze un filet? Pare incredibil, dar exista...Poate ca desenul tehnic la facultatea de mecanica ar trebui sa fie optional (era ironie, nu-mi sariti in cap).
mogaldeatza

Nu ma refeream la cazurile in care intarzii 5 minute, dar asta tine
de constiinat fiecaruia rolleyes.gif , precum si de atitudinea directorului.
Desigur ca, elevii( indiferent de varsta) vor gasi mereu ceva
de comentat despre un profesor, la fel cum exista si profesori
care nu au rabdare cu toti elevii din varii motive.


yuanescu

QUOTE
Altcineva, probabil, ar ramane cu impresia ca profesorii sunt ultimii oameni.


1) ultimii oameni ? … norocoşii !

QUOTE
In ce mod te-au format profesorii, cat rau ti-au facut, incat pentru tine sunt model negativ? Spun asta pentru ca se vede ca suferi, ca esti marcat de unele evenimente. Care sunt?




2) păi n-am zis că doar profesorii sunt model negativ … că nu-i mai rău profesorul ca inginerul / şi nici artistul ca şomerul … tot una sunt …adică sigla unei meserii …

eu spuneam că nu e indicat să îndemnăm pe alţii să ia drept model oameni … şi nu e indicat să facem apologia unei « bresle » de meseriaşi ce trudesc la inscripţionarea creierelor tinere …

3) …profesorii nici nu m-au format … nici rău nu mi-au făcut … m-au lăsat să plec neschimbată / c-am fost încăpăţânată
… de suferit te asigur că nu suferă decât ideile mele … ele sunt în mare suferinţă … eu ? … nu sufăr … parol !
...iar de marcat nu mă mai marchează nimeni … profesorii pe care i-am avut au răsuflat uşuraţi când au scăpat de datoria de a mă marca … şi când mă scăpau din marcaj … he ..he … păi ei trebuie să fie marcaţi de coşmarul meu … ei cred că au şi acum halucinaţii în care îi bântui nemiloasă … de ce să am eu ?


QUOTE
QUOTE
e drept ca profesorii in marea lor majoritate au shtiut sa pastreze aparentzele ... dar asta nu e o calitate ... ci o masca ipocrita


La ce anume te referi, concret?



4) mă refer la faptul că-n faţă-i zeu / iar în spate … derbedeu


QUOTE
QUOTE
parerea mea : trebuie sfarmata statuia zeificata a profesorului ... trebuie facuta tzandari ideea ca profesorul e un model ...


Incearca sa faci asta cu elevii din clasele I-IV. Isi iubesc invatatorii care le-au pus condeiul in mana.



5) păi aş face aşa ceva … dar nu am voie să predau decât la gimnaziu şi liceu…însă nu predau fiindcă sunt incompatibilă cu noţiunea de profesor
(să nu spui acum că detestându-mă pe mine detest şi profesorii … că nu-i aşa .. . )
iar ideea asta cu copiii din i-iv nu ştiu cum dar pe mine nu m-a atins ... ce-am mai îndrăcit (nu îndrăgit !) eu pe madama ce mi-a pus condeiul în mână … vai….vai
dacă ar fi să modific puţin o poezie – epitaf la modă aş putea spune că :

am intrat plângând / într-o şcoală rea / şi-am ieşit râzând / c-am scăpat de ea
MonicaV
Elevii au dreptate. Nu toata scoala, dar o mare parte e o pierdere de timp. In primul rind, elevii trebuie sa invete tot felul de lucruri inutile (de exemplu, daca m-am facut traducatoare, mai bine as fi invatat o limba in plus) sau pe care le uita (nu-mi aduc aminte care e capitala Zambiei, si dealtfel, daca ar trebui sa aflu, as putea sa ma uit intr-o carte sau sa gasesc asta pe Internet fara sa-mi pierd timpul la scoala). Ca sa fie interesati elevii, ar trebui sa poata sa aleaga ce le convine sa invete, si mai ales sa nu fie obligati sa se duca la scoala decit pina fac 3-4 clase. Mai departe, ar trebui ca scoala sa fie un privilegiu, chit ca unii ramin pe dinafara. Multi chiar ar vrea sa se duca la scoala, daca e un privilegiu. Elevii ar trebui sa il evalueze pe fiecare profesor, in scris si anonim, cum se face in unele institutii din Canada si in Statele Unite.

Daca ma gindesc bine, am avut si profesori pe care ii respect si acum, dar cind ma gindesc la unii dintre mascaricii de la catedra, imi pare rau ca am fost nevoita sa le ascult balivernele, mai ales daca nu ma interesa subiectul.
Arlequine
faptul ca nu am avut parte de profesori pe care sa`i pot privi ca pe niste modele este o latura a problemei. am trecut prin liceu, ma zbat prin facultate, am invatat sa ignor si sa ma conving ca autodidactica e cea mai buna solutie. te scuteste de nervi, si in caz de esec ma gasesc singura vinovata:)
dar as vrea sa ridic o alta problema, cea a viitorului invatamantului. cine mai alege azi o facutate de pe bancile careia va ajunge dascal? poate ma veti contrazice, dar am observat din proprie experienta ca doar elevii slabi si mediocri au ales aceasta solutie. un absolvent de geografie de exemplu, va alege profesia de dascal doar ca ultima alternativa. si atunci ridic retoric intrebarea...pe mainle cui imi voi lasa copiii??? pe mainile acelora care s`au tarat prin liceu si facultate in schimbul a 400 de euro anual, si care din lipsa de oameni capabili si dedicati(pt 3 milioane...uit de orice vocatie si caut o slujba mai buna:)), vor ajunge sa`mi ghideze copiii?trist...
mogaldeatza


Aici cam ai dreptate.Foate rar se indreapta spre meseria de dascal cei
bine pregatiti.Exceptia o constituie cei care au o chemare speciala si care
nu se plafoneaza dupa 2-3 ani de predare. In ei este speranta.Poate prin
pasiune si perseverenta vor reusi sa schimbe mentalitatea actuala a majoritatii
dascalilor " la inspectie sa iasa bine, ca in rest..."
camaromaria
QUOTE (mogaldeatza @ 30 Jan 2004, 09:19 AM)
Cadrul didactic nu are doar rolul de a transmite informatii si
a verifica gradul in care au fost acumulate.Adresandu-se unor
oameni in formare, el trebuie sa reprezinte mai mult decat o
sursa de informare.
Credeti ca se mai poate spune despre profesorii din R ca sunt modele de viata
pentru elevi?

profesorul ca model...
depinde ce fel de elevi sunt intr-o scoala. ce vor , ce urmaresc ei parintii lor in special, care in afara de mofturi si alte
farafastacuri ,...
in sfarsit, daca chiar vreti un model, il aveti.
Acela al altruistului care munceste din greu pentru putin
Diana-Maria
Nu mi-am ales niciodata modele in viata. Dar doi profesori mi-au marcat existenta.
Dl.prof. Silviu Chiburta , care mi-a fost profesor de Limba si Literatura Romana in scoala generala si dl. Prof. Univ. Ion Apetroaie , de la Catedra de Literatura Romana si Comparata a Facultatii de Litere din Iasi.
Dumnezeu sa ii odihneasca !
Prin eruditia lor, prin modul de a se comporta , prin felul lor de a fi, simplu si fara pretentii desi aveau toate motivele din lume , m-au facut sa ii respect si mi-au oferit,involuntar, modele.
Si acolo unde sint, le trimit gindurile mele de multumire. Nu am sa ii uit cit timp voi trai.
Pentru ca mi-au aratat ce inseamna valoarea.
mogaldeatza

Rara avis, dar se poate spera in mai bine.
Firesc ar fi sa existe un sistem motivant de recompense financiare,
in definitiv profesorul are rolul de a forma oameni, nu de a scoate produse
finite pe banda.
MonicaV
Cine si pe ce criterii ar acorda recompensele? Nu credeti ca asemenea recompense ar incuraja coruptia? De exemplu, profesorii care au pile ar primi recompense in loc sa le primeasca profesorii buni. Cred ca ar fi mai bine ca profesorii sa fie trasi la raspundere daca nu sint buni, nu rasplatiti pentru ca isi fac datoria.
mogaldeatza

Mai mult decat in prezent, ma indoiesc.
Gradatiile se acorda pe baza activitatii desfasurata la clasa, cat si pe baza
activitatii publicistice in cadrul revistelor de specialitate. wink.gif Va recomand sa cititi,
de curiozitate Tribuna Invatamantului.
Si acum profii care au pile sunt recompensati, prinsi in diverse comisii, etc, basca
meditatiile de rigoare, pe care au inceput sa le faca tot datorita salariului "motivant", de
se ajunge in situatii absurde ca majoritatea elevilor dintr-o clasa sa mearga la pregatire
la profesorul care preda la acea clasa.
Nu cred ca, daca ar avea un salariu multumitor ar mai continua practica asta( exceptie facand
doar cei ahtiati dupa bani).
Din fericire, mai exista si profesori care fac meditatii dupa orele de curs, gratuit pentru cei
care doresc.
MonicaV
De ce sint in stare profesorii sa dea meditatii? In primul rind, pentru ca nivelul de studiu necesar pentru examene (si in unele cazuri, chiar si pentru promovare) este peste puterea elevului mediu care nu ia meditatii. Ma rog, ca poate elevul sa invete mult si singur, asta e alta treaba, dar nivelul e mult prea ridicat. In al doilea rind, profesorul poate sa dea note cam mici ca sa aiba candidati la corigenta. Cine si cum il controleaza ca sa vada daca are dreptate? In cazul notelor bazate pe ascultarea la oral, nici macar nu exista vreo dovada. Poate sa zica profesorul ca elevul n-a stiut materia cind l-a ascultat, eventualii martori fiind simpli elevi care nu pot sa judece nivelul de pregatire la fel de bine ca un profesor. Daca s-ar inlatura aceste lacune, profesorii nu ar mai fi in stare de asemenea smecherii.
Diana-Maria
QUOTE
In primul rind, pentru ca nivelul de studiu necesar pentru examene (si in unele cazuri, chiar si pentru promovare) este peste puterea elevului mediu care nu ia meditatii.


Nu prea cred ca se intimpla asta in Romania. Poate pe unde esti tu.
Meditatii am luat si eu la matematica prin generala pentru ca schimbasem patru profesori intr-un trimestru.
Dar parca topicul se numeste "profesorul ca exemplu" nu "profesorul pus la zid"...
smile.gif
contraste
Ferice de tine!
Sunt la antipozi.
Eu voi da doar doua exemple, in care veti vedea ce au facut profesorii
La biologie:
Eram la liceu, aveam un 9 si un 10 si nu mi se dadea decat daca stiam 0,50%, deci a treia nota.
Am fost ascultata la sfarsitul anului scolar, din toata materia, tot manualul si in plus lectura particulara, o ora intreaga, singura din toata clasa, si pentru ca nu mi-am putut aminti stadiul de metamorfoza cisticerc la viteza de dialog cu tir rapid, a zburat balonul si am ramas cu 9.
La sport, Dorneanu se numea, celeilalte i-am uitat numele, dar nu si fapta, de cate ori avea ea lectie deschisa, eu eram la demonstratie. Am avut unele probleme de sanatate, si, cu multe vitamine, multa pofta de mancare, clasa a XII-a, o ora de sport pe saptamana, eu greoaie, ca ma durea coloana fiindca am avut un accident neluat in seama, care in timp mi-a creat hernie de disc cu tasare, si nu am putut sa fac demonstratia care a vrut-o """PROFESOARA""". Ea dorea sa-si dea gradul, iar eu doream sa-mi pastrez coloana dreapta ca ma cocosa durerea. Si, uite-asa mi-a tras la note mici, de cred daca ar fi putut ar fi omorat-o si pe ma-sa numai sa ia gradul. Si au mai fost si altii, cu meschinarii si nedreptati. Poate ar trebui citati cu nume si fapte, dar asta a fost de mult. Acum oare cum se mai procedeaza in invatamant?
MonicaV
Eu am patit si mai rau. In prima ora de dupa vacanta de vara (deci, in alt an scolar), am luat un 3 la botanica la ora de zoologie (deci, la alta materie). Profesoara preda si la clasa a noua, si la clasa a zecea si mi-a pus niste intrebari despre niste familii de plante, cu toate ca noul curs nu era de botanica.
Vornicum
Eram la liceu nu mai tin minte clasa.
Ma intreba profesoara:
- Mai Daniel, tu ai invatat lectia pt. azi?
- Nu.
- Stai jos, 2!

De atunci urasc profesorii.
mogaldeatza

Nu e putin exagerata atitudinea ta? Profesoara respectiva e clar ca va trata ca pe
banda, si nu avea tact pedagogic, dar asta nu inseamna ca sunt toti la fel.
Profesorul trebuie sa fie un model( nu ma refer la modul ideal), dar el este cel
care transmite constient sau nu elevului notiunea de respect( fata de sine, si fata
de ceilalti). Se poate discuta mult pe tema cui apartine vina prezentei in invatamant,
a unor persoane care nu au aptitudinile necesare,dar un lucru ar trebui retinut de catre
cei ce doresc sa devina profesori: nu este o meserie usoara( conform prejudecatii 'stai
patru ore si pleci). Cere multa pasiune si perseverenta.Si poateasta ar trebui sa fie in
atentia ministerului de resort si nu schimbarea periodica a structurii anului scolar si a
programei de invatamant.
rebel
QUOTE (Vornicum @ 11 May 2004, 02:50 PM)
Eram la liceu nu mai tin minte clasa.
Ma intreba profesoara:
- Mai Daniel, tu ai invatat lectia pt. azi?
- Nu.
- Stai jos, 2!

De atunci urasc profesorii.

În cazul meu a fost ceva mai altfel. Acum fro' două săptămâni, la psihologie:

QUOTE (La oră)
- Elev, ti-ai învătat lectia pentru astăzi?
- Nu am fost la ora trecută, doamna.
- 2!
- Altu'?


Mă rog, au urmat întrebări de genul ..

QUOTE (La oră)
- Doamna, pot să-i dau o palmă lu' Alin? Si el mi-a dat una!
abis
QUOTE (rebel @ 13 May 2004, 10:34 AM)
QUOTE (Vornicum @ 11 May 2004, 02:50 PM)
Eram la liceu nu mai tin minte clasa.
Ma intreba profesoara:
- Mai Daniel, tu ai invatat lectia pt. azi?
- Nu.
- Stai jos, 2!

De atunci urasc profesorii.

În cazul meu a fost ceva mai altfel. Acum fro' două săptămâni, la psihologie:

QUOTE (La oră)
- Elev, ti-ai învătat lectia pentru astăzi?
- Nu am fost la ora trecută, doamna.
- 2!

Pai mai fratilor, voi voiati sa va dea zece?! V-a prins cu lectia neinvatata si v-a ars. Nu ai o justificare daca n-ai fost la ora trecuta (motivat sau nemotivat?), lectia trebuia stiuta.
Nici eu nu invatam intotdeauna, cand eram la liceu, dar nu m-am plans niciodata cand o incasam asa ca voi. Incercam sa invat cand stiam ca am lucrare, teza sau cand banuiam ca urmeaza sa fiu ascultat, dar mi se mai intampla sa primesc cate o nota de-asta microscopica... Nu dadeam vina pe profi: eu eram cel care nu-si facuse tema sau nu invatase, nu ei.
Serenity
Hai ca eu am gustat gluma.. spoton.gif laugh.gif

---
abis.. facem si noi haz de necaz wink.gif
Nana Floare
Pe vremea mea si daca nu invatai lectia, tot declarai ca ai invatat-o - iar in timpul raspunsului iti sopteau colegii la greu. Imi aduc aminte ca ne organizam asa de bine, incat fara sa fi invatat lectia absolut deloc, era posibil sa iei un 7 sau 8 doar din ce iti sopteau/aratau cei din jur...Ce vremuri, dom'le... rolleyes.gif
TriRegnum
QUOTE
Pe vremea mea si daca nu invatai lectia, tot declarai ca ai invatat-o - iar in timpul raspunsului iti sopteau colegii la greu. Imi aduc aminte ca ne organizam asa de bine, incat fara sa fi invatat lectia absolut deloc, era posibil sa iei un 7 sau 8 doar din ce iti sopteau/aratau cei din jur...Ce vremuri, dom'le...

Mi-aduc aminte cand ne scotea in fata, la tabla; noroc ca in primele banci stateau cele ce se ocupau cu soptitul si era usor sa iei nota mare mai ales daca aveai habar de ceva de pe-acolo. Sau la isorie ne asculta din banca si nu se prea uita la noi si stam cu caietul deschis si citeam si mai si dadeam pagina, dar profa' "tot nu se prindea". (tovarasa! wink.gif )
Nana Floare
poate ca generatiei post-revolutionare i-a pierit spiritul de echipa...toti sunt individualisti si egoisti...sau ce naiba...A sopti celui care nu stie era o datorie de onoare...un cod nescris al colegialitatii... rolleyes.gif
Blakut
Promovarea copiatului si soptitului este la fel cu promovarea coruptiei:

Elevii termina scoala si intra in viata cu ideea ca acela care inseala sistemul e cel mai tare, ca sistemul si regulile sunt niste lucruri ce pot fi ocolite, pacalite.

Mentalitatea copiatului nu-si mai are rostul, oamenii (romanii) trebuie sa invete ca sistemul sunt ei. Inainte de revolutie era ok, inselai sistemul, erai tare, dar azi nu mai e nevoie. Statul suntem noi (macar asa ar trebui).

Profesorii care tolereaza asta nu sunt buni de profesori.
rebel
QUOTE (abis)
Pai mai fratilor, voi voiati sa va dea zece?! V-a prins cu lectia neinvatata si v-a ars. Nu ai o justificare daca n-ai fost la ora trecuta (motivat sau nemotivat?), lectia trebuia stiuta.
Nici eu nu invatam intotdeauna, cand eram la liceu, dar nu m-am plans niciodata cand o incasam asa ca voi. Incercam sa invat cand stiam ca am lucrare, teza sau cand banuiam ca urmeaza sa fiu ascultat, dar mi se mai intampla sa primesc cate o nota de-asta microscopica... Nu dadeam vina pe profi: eu eram cel care nu-si facuse tema sau nu invatase, nu ei.


ROFLMAO. Nu mă întelege gresit, tinere. La psihologie nu am caiet, nu am luat niciodată notitse si nu am notă mai mică de 8. Si Doamne fereste de doresc eu vreunui profesor vreun rău pe planeta noastră verde si exploatată. Pur si simplu am prezentat situatiile ce echivalau cu cele prezentate de Vornicum, nu îi continuam ideea.
MonicaV
"V-a prins cu lectia neinvatata si v-a ars. Nu ai o justificare daca n-ai fost la ora trecuta (motivat sau nemotivat?), lectia trebuia stiuta."

Stati putin. Elevul care de obicei invata risca sa aiba o medie foarte mica sau sa ramina corigent pentru ca nu a invatat odata. Daca nu are decit, sa zicem, trei note pe trimestru, nota aceea mica conteaza foarte mult. Ar trebui sa fie ca aici, in Canada. Notele importante se iau pe examenele anuntate si pe niste lucrari pregatite de elev, pe care trebuie sa le predea pina la o anumita data. In felul acesta, daca un elev chiar nu a putut sa invete intr-o zi in care nu e examen, ori nu este penalizat (daca are noroc sau daca nu se dau extemporale surpriza), ori pierde un numar mic de puncte in cazul in care se intimpla sa dea profesorul un extemporal surpriza (care se cheama "quiz", dar exista si unii profesori care nu dau asa ceva sau care il anunta dinainte). Unii profesori mai cumsecade chiar au un sistem de calcul care il favorizeaza pe elev. De exemplu, pot sa nu tina seama de cel mai prost extemporal, sa tina seama numai de cel mai bun sau sa calculeze media celor mai bune. In felul acesta, elevul nici nu sta cu frica in sin, nici nu e incurajat sa vina la scoala fara sa invete sau sa chiuleasca.
mogaldeatza
QUOTE (rebel @ 16 May 2004, 06:15 PM)


La psihologie nu am caiet, nu am luat niciodată notitse si nu am notă mai mică de 8.


Si asta ce inseamna? Cui se datoreaza situatia asta? Pasiunii tale pentru
materia respectiva, capacitatii profesorului de a-ti capta atentia la clasa, sau
pur si simplu memoriei bune? smile.gif




Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.