Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Istoria Publicitatii
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Divertismentului > Publicitate
FM!
Publicitatea este, fără îndoială, aproape la fel de veche ca si comertul. Dacă un produs este de vânzare, prima conditie a supravietuirii lui pe piată este ca acest lucru să fie cunoscut. În vremurile de demult, era îndeajuns să ai o firmă deasupra prăvăliei. Astăzi, în fata unei concurente înversunate a producătorilor, imaginea de firmă a ajuns să conteze mai mult decât produsul în sine.

În ultimii 150 de ani, agentiile de publicitate au exploatat la maxim deziluziile si simpatiile consumatorilor pentru a putea promova produsele clientilor. În acest fel, agentiile au fost acelea care au determinat clientii să îsi modifice strategiile de marketing în functie de situatiile sau stadiul în care se aflau consumatorii, evoluând astfel de la intermedierea spatiilor media la controlarea viitorului celor mai mari corporatii internationale.

Să urmărim pe scurt câteva din cele mai semnificative evenimente si date din istoria publicitătii.

3000 - 500 î.e.n. Firma exterioară, una dintre primele forme de publicitate, era de obicei un semn, pictat foarte atrăgător pe peretele unei clădiri. Cele mai vechi semne au fost descoperite în ruinele Babilonului, Romei Antice si ale orasului Pompei. 500 de ani mai târziu, comerciantii egipteni amplasau de-a lungul drumurilor publice bucăti de stâncă în care erau sculptate diverse mesaje în scopul informării călătorilor în legătură cu produsele sau serviciile oferite. Era debutul a ceea ce numim acum „publicitate outdoor”. În perioada anilor 500 î.e.n., în vechea Romă, mesajele erau pictate pe pereti în scopul promovării jocurilor publice, afacerilor locale sau pentru a chema alegătorii la vot.

Perioada medievală se caracterizează prin apariția unei noi forme de publicitate, simplă, dar eficientă: folosirea asa-numitilor „strigători”. Acestia erau cetăteni, angajati de către comercianti, care lăudau prin strigăte calitătile mărfurilor acestora. Mai târziu, ei au devenit figuri familiare si pe străzile asezărilor coloniale americane. Acesti „strigători” sunt predecesorii crainicilor moderni care difuzează reclame radio sau TV.

In postul urmator am sa va prezint publicitatea asa cum a evoluat ea in decursul anilor.Ramâneti pe aproape smile.gif
FM!
1453 e.n.

O dată cu inventarea presei tipografice de către Johann Gutenberg, tipografii, și mai târziu comerciantii, încep să utilizeze mici fluturasi pentru a-si promova produsele. Aceste mici bucăti de hârtie adesea contineau simboluri specifice breslei și de multe ori erau lipite pe zidurile orasului. Această formă de publicitate a fost folosită foarte mult timp, până în epoca modernă si s-a caracterizat printr-o flexibilitate deosebită, afisele putând fi purtate cu usurintă dintr-o zonă în alta.


Va Urma...
FM!
1472 e.n. - 1730 e.n.

Prima reclamă a apărut în anul 1472, în limba engleză sub forma unei mici bucăti de hârtie distribuită manual, anuntând vânzarea unei cărti de rugăciuni. 200 de ani mai târziu a fost publicat primul anunt în ziar prin care se oferea recompensă pentru recuperarea a 12 cai furati. În coloniile americane, în primul ziar publicat cu regularitate, Boston News-Letter, au început să se publice anunturi din 1704. Aproximativ 25 de ani mai târziu, Benjamin Franklin a făcut reclamele mai atractive tipărind titlurile cu litere mai mari.

FM!
1841 - 1869 e.n.

În SUA primele forme ale publicității au apărut în Philadelphia, Pennsylvania, când Volney B. Palmer a deschis un magazin, considerat predecesorul agențiilor de publicitate din zilele noastre. Agenții săi contractau cu ziarele spații de publicitate la prețuri conținând discount-uri, urmând apoi ca ele să fie vândute către diverși clienți, la un preț mai mare. În 1869 Francis Ayer a fondat N.W. Ayer & Son, agenție care există și în zilele noastre. Ayer a modificat practica de până atunci a agenților de publicitate facturând clienților același preț pe care el îl contractase, plus un comision agreat de ambele părți.


Va Urma...
FM!
1880 e.n


David Adania fondează prima agenție de publicitate din România, care purta numele său. Pînă acum publicitatea la noi a trecut prin mai multe faze: strigatul mărfurilor în fața prăvăliilor și în zonele cele mai circulate; anunciurile(înștiințările), sau mezaturile, vânzările sau înștiințările particulare care erau informații despre marfă sub forma unor texte scurte, și apăruseră în ziarele vremii începând cu anul 1829. Acestea din urmă aveau o formă concisă pe care o numim azi mica publicitate.

FM!
1893 e.n.

Cele mai promovate produse pe plan mondial în această perioadă au fost așa-numitele medicamente patentate. Peste 50 de firme producătoare cheltuiau pe publicitate mai mult de 50.000 de dolari anual. În numai 20 de ani, aceste companii au devenit producători de alimente, săpunuri sau cosmetice. Ele au început să își promoveze produsele, folosind nume specifice: mărcile. Scriptul distinctiv al numelui Coca Cola a fost prima dată promovat pe evantaie suvenir, tăvi, calendare și multe alte obiecte promoționale, devenind cea mai cunoscută marcă din lume.


Va Urma...
FM!
1920 e.n.

Este anul când întreaga industrie de publicitate a trecut printr-o transformare masivă, atât din punct de vedere al abordării, cât și al practicii. Acum, agențiile de publicitate încep să dezvolte strategii de marketing și copywriting. Mai mult, agențiile au început să efectueze cercetări de piață și studii demografice pentru a putea ținti mai bine consumatorii. Introducerea radio-ului a creat o nouă oportunitate, iar la sfârșitul anilor '20 publicitatea a luat ființă și în acest domeniu.


Va Urma...
FM!
1924 e.n.

Regina Maria a României, cunoscută în toată Europa în urma voluntariatului depus pe frontul Primului Război Mondial, a acceptat să apară într-o reclamă în care să laude calitățile cremei Pond's Cold.Acesta a fost primul testimonial din istoria publicității. Regina Maria era prima personalitate regală care accepta un astfel de gest. Acest tip de publicitate s-a dovedit a fi în timp unul dintre cele mai credibile și mai eficiente în toată lumea.
Mihai
QUOTE (FM! @ Apr 22 2003, 09:00 PM)
Acest tip de publicitate s-a dovedit a fi în timp unul dintre cele mai credibile și mai eficiente în toată lumea.

Cred si eu...din pacate nu cred ca mai are aplicabilitatea astazi.
Sau, daca stau sa ma gandesc, cred ca o reclama la arme cu Saddam in rolul principal ar prinde foarte bine laugh.gif
FM!
rolleyes.gif

1950 e.n.

Televiziunea apare încă din anii '40, însă din cauza prețurilor ridicate ale televizoarelor și a numărului redus de canale TV, ea nu s-a impus imediat. 10 ani mai târziu însă, televiziunea surclasase deja radio-ul. Tonul publicității de asemenea s-a schimbat. Nu se mai prezentau doar avantajele produsului promovat, ci se încerca și crearea imaginii sale. Astfel, anunțătorii aveau ocazia să demonstreze cum se pot utiliza produsele lor și au început să folosească pe scară largă personalități care să laude produsele în cauză.
3wtano
Astept continuarea. Cand a aparut primul baner publicitar intr-un site? Sau primul site 100% dedicat unui anumit produs?
Mihai
Bine ai venit la Han, 3wtano! han.gif
Mihai
1980 e.n.

Cresterea productiei de masa si rapida îmbunatatire tehnologica, aparitia produselor electronice mici (telefoane, casetofoane, calculatoare) care au devenit disponibile publicului larg la preturi accesibile, au devenit tinte si pentru publicitate. Sfârsitul anilor '80 a marcat aparitia culorilor "neon" pe aproape orice obiect care putea fi imprimat. Odata cu aparitia calculatorului, s-a dezvoltat si o întreaga industrie de obiecte promotionale legate de acesta: mousepad-uri, wrist rests, mouse holders, screensavers etc.

Va Urma
actionmedia
Cea mai complexă şi mai reuşită formă de publicitate a fost şi încă mai este Creştinismul. Daca ne gandim ce viteză de răspandire, ce amploare şi cât de mulţi adepţi are, putem să consideram cea mai reuşită campanie de promovare.
Este o formă de publicitate pentru că reuşeşte să comunice anumite mesaje care prin însuşirea şi respectarea lor aduc beneficii atât individului cât şi comunităţii din care face parte.
Este complexă pentru că au fost folosite multiple forme de comunicare: forma scrisa (biblia), afise (icoane) intruniri (slujbe). marketing direct (misionari), muzica, simbolistica (crucea) etc.
Este de succes pentru ca a reusit in cateva sute de ani sa se impuna ca religie si de multe ori ca lege pentru milioane de Europeni, pentru ca la ora actuala este cea mai raspandita forma religioasa. Pentru ca a reusit sa patrunda in inima oamenilor. Pentru ca multi ani a reusit sa aduca bogatie in visteria bisericii, a incoronat regi si imparati, a declansat şi a oprit razboaie.
Nu snt un tip religios, lucrez in publicitate si asta este impresia mea privind religia din punct de vedere al publicitatii. Religia este o forma de publicitate care serveste intereselor comunităţii sau interesele unor oameni, iar crestinismul este cea mai reusita dintre ele.
contraste
Pictorul/ conte de Henri de Toulouse Lautrec,este primul care a renuntat la facutul afiselor de mana. Dansatoarele de la Moulin Rouge si Parisul vremurilor, s-au bucurat de afisul facut cu ajutorul unei imprimante de plumb pe care Henri asternea culorile cu periuta de dinti. Afisul, stim cu totii ce mare impact are incepand cu cea de-a doua jumatate a secolului XX.
tihomir
Publicitatea e parte componenta a procesului de marketing si cred ca cea mai puternica forma de publicitate este cea vizuala.Cand cumperi un kil de rosii le cumperi pt ca arata bine deci simpla insirare pe taraba e o forma de publicitate.As zice ca nu exista vanzare fara publiciate.Si daca tot e vb de publicitate va invit sa aruncati o privire pe www.virtualsfera.com poate gasiti ceva ce va place.
Actionmedia,daca religia e o forma de publicitate care e "marfa" pe care o vinde?Religia e ceva mult mai profund ce tine de conditia de om,a o reduce la o functie comerciala e cel putin o impietate.Oricat ti s-ar parea de simplist,nu totul e de vanzare,de fapt lucrurile cele mai importante sunt gratis.
Hexor
Eu nu prea agreez reclamele si publicitatea tv si radio.
Hexor
QUOTE (tihomir @ 8 Jun 2005, 06:07 PM)
Publicitatea e parte componenta a procesului de marketing si cred ca cea mai puternica forma de publicitate este cea vizuala.Cand cumperi un kil de rosii le cumperi pt ca arata bine deci simpla insirare pe taraba e o forma de publicitate.As zice ca nu exista vanzare fara publiciate.Si daca tot e vb de publicitate va invit sa aruncati o privire pe www.virtualsfera.com poate gasiti ceva ce va place.
Actionmedia,daca religia e o forma de publicitate care e "marfa" pe care o vinde?Religia e ceva mult mai profund ce tine de conditia de om,a o reduce la o functie comerciala e cel putin o impietate.Oricat ti s-ar parea de simplist,nu totul e de vanzare,de fapt lucrurile cele mai importante sunt gratis.

Religia a devenit o marfa de schimb si nu e bine asta.
contraste
Americanul Barnum, afirma ca pentru ca o afacere sa fie prospera, trebuie la inceput sa cheltuiesti din 100 de dolari 1 dolar pe marfa si 99 pe reclama.
Cati se zgarcesc astazi cu reclama ...
actionmedia
QUOTE(tihomir @ 8 Jun 2005, 05:07 PM) *
Actionmedia,daca religia e o forma de publicitate care e "marfa" pe care o vinde?

smile.gif depinde de cumparator. Oamenilor de rand le vinde credinta si implicit confort psihic, speranta. Oamenilor puternici sau influenti le vinde turme de oameni docili cu ajutorul carora sa isi atinga scopurile...
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.