Experiente holotropice O grupa importanta a starilor alterate sau modificate de constiinta o constituie starile "holotropice". Acest cuvant inseamna "orientat spre intreg" sau "miscandu-se in directia intregului" (din grecescul "holos" care inseamna intreg si "trepein" care inseamna a se misca spre sau in directia a ceva). Intelesul intreg al acestui termen sugereaza ca in starea noastra de constiinta de zi cu zi constiinta este fragmentara, iar noi ne identificam doar cu o mica parte din ceea ce suntem cu adevarat.
In starile holotropice, nivelul de constiinta se transforma calitativ intr-un mod profund si fundamental, dar cu totul diferit de cazul psihozelor organice. Se percep alte dimensiuni ale existentei, perceptii care pot fi foarte intense, chiar coplesitoare. Totusi, in acelasi timp, fiinta nu pierde nici o clipa contactul cu realitatea. Starile holotropice sunt caracterizate de o transformare specifica a constiintei asociata cu transformari perceptive in toate categoriile senzoriale, emotii intense si adeseori neobisnuite si profunde alteratii in procesele gandirii. Sunt, de asemenea, insotite de o varietate de manifestari psihosomatice intense si de forme neconventionale de comportament.
Continutul starilor holotropice este adeseori de natura mistica sau spirituala. Se pot experimenta secvente ale mortii si ale renasterii si un larg spectru de alte fenomene transpersonale, cum ar fi sentimente de comuniune si identificare cu alte fiinte, cu natura, cu Universul, cu Dumnezeu. Pot fi dezvaluite amintiri din vietile anterioare, se poate comunica cu spirite din lumea de dincolo sau se pot vizita numeroase lumi subtile. Constiinta noastra pare ca se separa de corpul fizic si totusi pastreaza capacitatea de a percepe mediul inconjurator.
Psihiatrii occidentali sunt constienti de existenta starilor holotropice dar, din cauza schemei conceptuale de lucru ingusta, limitata doar la biografia postnatala si subconstientul individual freudian, nu le pot explica. Ei le privesc de multe ori precum manifestari patologice ale creierului, simptome ale unei boli mintale. Aceasta concluzie nu este in nici un fel sustinuta de cercetarile stiintifice. Este greu de imaginat modul in care procesele patologice care afecteaza creierul ar putea produce spectrul bogat si variat al experientelor holotropice, cu exemplele pe care le-am enumerat mai sus. In plus, studiul atent al naturii acestor experiente si informatiile pe care ele le poarta contrazic in mod direct o asemenea interpretare. Unul dintre scopurile acestui articol este explorarea statusului ontologic al experientelor holotropice si demonstrarea faptului ca ele sunt fenomene sui-generis - manifestari normale ale psihicului uman care au un imens potential vindecator si integrator.
Unele civilizatii stravechi au dezvoltat tehnici puternice care pot induce stari holotropice. Aceste "metode ale sacrului" combina in variate moduri incantatiile, procesele respiratorii, sunetul tobelor, dansul ritmic, izolarile sociale si senzoriale si altele. In multe cazuri, au fost folosite in acest scop plante continand alcaloizi psihedelici. Exemple faimoase sunt ciupercile "magice", cactusul mexican peyote, tutunul caraibean sau sud-american, liana banisteriopsis caapi din jungla amazoniana. Printre materialele psihedelice de origine animala sunt secretiile pielii anumitor specii de broaste si carnea unui peste din Pacific numit kyphosus fuscus.
Alte metode importante de inducere a starilor holotropice constau in forme variate de practica spirituala sistematica, ce implica tehnici de meditatie, de concentrare, de respiratie si posturi corporale, utilizate in diferite sisteme de yoga, budism, taoism, crestinism, sufism etc. Alte modalitati erau folosite in cadrul misterelor antice ale mortii si renasterii, cum ar fi initierile lui Isis si Osiris din templele egiptene sau misterele Eleusiene. Specificul procedeelor implicate in aceste rituri secrete au ramas in mare parte necunoscute, desi se cunoaste ca anumite pregatiri psihedelice jucau un rol important in cadrul lor.
Printre mijloacele moderne de inducere a starilor holotropice de constiinta sunt principiile active izolate din plantele psihedelice, substantele sintetizate in laborator, formele puternice de psihoterapie experimentala, cum ar fi hipnoza, abordarile neo-Reichiene etc.
Stanislav Grof este unul dintre cei mai celebri experti in domeniul constiintei. Psihiatru de meserie, el a indraznit sa faca un pas mai departe in studiul psihicului uman, incluzand in cadrul acestuia starile alterate sau modificate de constiinta si tot ceea ce acestea implica. Cercetarile sale au durat peste 30 de ani si au avut un rol extrem de important in a reconsidera rolul spiritualitatii in viata omului. Metoda propusa de Stanislav Grof este respiratia holotropica, o metoda puternica ce poate facilita aparitia starilor profunde prin metode simple: respiratia constienta, anumite muzici si posturi corporale.
Exista de asemenea tehnici de laborator foarte eficiente. Una dintre acestea este izolarea senzoriala intr-un samadhi-tank (deprivare senzoriala realizata prin plutirea intr-o incinta inchisa, neiluminata si izolata fonic, ce contine apa grea, sarata). O alta modalitate de inducere a starilor holotropice este biofeedback-ul, in care fiinta umana este ghidata prin semnale electronice de feedback in stari neobisnuite de constiinta caracterizate de o preponderenta a anumitor unde cerebrale. Putem de asemenea mentiona tehnicile de cisare lucida a lui Stephen LaBerge.
Este important sa subliniem ca aceste stari holotropice de durata variabila pot aparea si spontan, fara a avea o cauza specifica identificabila, si uneori apar impotriva vointei fiintei implicate. De vreme ce psihiatria moderna nu face distinctia, asa dupa cum spune Stanislav Grof, intre starile mistice sau spirituale si problemele mentale, oamenii aflati in aceste situatii sunt deseori considerati labili psihic, sunt spitalizati si primesc tratamentul farmaceutic de rutina.
Sursa: www.yogaesoteric.net