Ajutor - Cauta - Forumisti - Calendar
Versiune completa:Francmasoneria In Cuvinte Si Imagini
HanuAncutei.com - ARTA de a conversa > Odaia Dezbaterilor: Stiinta si Cultura > Odăi in Dialog - Dezbaterile Hanului > Francmasonerie - Istoric, Evolutie, Dezbateri.
Pagini: 1, 2, 3
Copernic
Ziua buna dragi membri ai forumului HanuAncutei.
Am deschis acest topic pentru a facilita prezentarea atat de materiale scrise cat si de imagini din temple masonice ori amplasamente de cladiri masonice. Am increderea ca topicul va aprinde un interes din partea dumneavoastra fata de fenomenul masoneriei in lume, cat si in tara noastra.
Sunt o persoana care nu se repeta si drept urmare "Cuvantul inainte" il puteti regasi si aici .
Am sa incerc sa prezint date noi de fiecare data cand vor apare acestea si, fireste, in cazul in care pot fi publicate. Majoritatea sunt informatii de interes public. Mai jos voi afisa urmatoarea locatie a sediului marii Loji Nationale din Romania, ca propunere ce vine din partea M.'.M.'. Gheorghe Comanescu.
Toate cele bune.
.'.
Copernic
AM sa implementez o subrubrica in cadrul acestui topic, pentru a prezenta anumite evenimente din viata masonica. Astfel, titlul va fi acela de 'EVENIMENTE'.
----------------------
<>.'.<>.'.<>.'.<>
----------------------

EVENIMENTE

MIRACOLUL FRANCMASONERIEI ROMANE

In 30-31 Mai 2003, demnitari masoni din Europa si Statele Unite s-au adunat la Bucuresti pentru a celebra cea de a 10-a aniversare a Francmasoneriei de Rit Scotian in Romania.

"Francmasoneria romaneasca este un miracol". Acestea au fost cuvintele pe care Suveranul Mare Comandor C. Fred Kleinknecht 33° le-a rostit in data de 30 mai 2003, la Bucuresti, Romania, la cea mai mare aniversare masonica care a avut loc in istoria recenta a Europei continentale. Data de 30 mai este o data foarte importanta pentru masonerie, pentru ca la acea data, Frederick cel Mare a constituit primul Suprem Consiliu din lume. In acest an, acea aniversare a coincis cu celebrarea a 10 ani de la renasterea Ritului Scotian in Romania.

Aproape 2.000 de oaspeti au participat la evenimentele care au avut loc cu aceasta ocazie, o intreaga aripa a impozantului Palat al Parlamentului devenind pentru doua zile cel mai mare Templu Masonic din lume. Ceremoniile au avut loc in Sala de Conferinte Alexandru Ioan Cuza, un nume cu foarte multe semnificatii pentru romani. In 1856, Fratele Cuza a fost Primul Ministru al primului guvern care a inceput constructia a ceea ce este acum Romania moderna.

Mult mai importante decat stralucirea festivitatilor a fost prezenta coplesitoare a Demnitarilor Masoni Internationali, printre care Il.'.F.'. Kleinknecht, Suveran Mare Comandor al Supremului Consiliu de Grad 33, Jurisdictia de Sud, S.U.A., Consiliul Mama a Lumii. Supremul Consiliu a facut primele initieri in Ritul Scotian in Romania acum 10 ani, in mai 1993. De asemenea, Supremul Consiliu al Jurisdictiei de Sud a fost alaturi de Fratia Romaneasca in anii dificili care au urmat. De aceea Il.'.F.'. Kleinknecht a avut parte de o primire calduroasa la Bucuresti. Il.'. F.'. Robert O. Ralston, 33°, Suveran Mare Comandor al Jurisdictiei Masonice de Nord a Ritului Scotian si Statele Unite ale Americii si Ill .'.F.'. Robert W. Woodward, 33°, Mare Comandor, Reprezentantul Lojilor de Rit Scotian ale Bazelor Militare NATO au onorat de asemenea invitatia Supremului Consiliu pentru Romania condus de Suveranul Mare Comandor, Il. F.'. Constantin Iancu, 33°. Germania, Austria, Rusia, Italia, Portugalia, Ungaria si Bulgaria au trimis ca reprezentanti Marii Maestrii si Marii Comandori. Ceremoniile, care au continuat si pe 31 mai, au beneficiat de prezenta a sute de masoni romani si de cunoscuti artisti, jurnalisti, oameni de stiinta si politicieni.

Ceremoniile din prima zi au fost impresionante. Deschiderea formala a fost marcata de sunetul puternic al unei trompete de fanfara din Orchestra Fortelor Armate Romane si de corzile Orchestrei Filarmonice Marea Neagra. Primii care au intrat in Templu au fost membrii Supremului Consiliu pentru Romania urmati de Suveranul Mare Comandor Constantin Iancu, insotit de Suveranii Mari Comandori de Onoare Marcel Schapira, 33° si Arnold Hermann, 33°. Apoi au sosit delegatiile straine, fiecare insotita de drapelul national si de imnul national intonat de orchestra. A urmat delegatia Supremului Mare Capitol al Masonilor din Arca Regala din Romania, condusa de Inaltul Mare Preot Stefan Masu, si delegatia Marii Loji Nationale din Romania, condusa de Marele Maestru Gheorghe Comanescu. In final a intrat o delegatie foarte importanta, aceea a Supremului Consiliu, Jurisdictia de Sud, Mama a Lumii, condus de Il.'.F.'. Kleinknecht, insotit de Il.'.F.'. Dwight A. Hamilton, 33°, Mare Trezorier General al Supremului Consiliu si Suveran Mare Inspector General in Colorado, alaturi de Il.'.F.'. Earl E. Ihle, Jr., 33°, Director de Dezvoltare.

Un moment extrem de impresionant a fost acela in care Suveranul Mare Comandor Constantin Iancu, alaturi de Suveranul Mare Comandor de Onoare Marcel Schapira si Arnold Hermann, au aprins lumanarile din cele trei triunghiuri intersectate in mijlocul salii in timp ce Marele Orator citea numele Fratilor, straini si romani, care au trecut la Orientul Etern, incepand cu Frederick cel Mare si Nicolae Balcescu. Momentul s-a incheiat cu un moment de reculegere si meditatie.

Apoi, in aceasta atmosfera solemna, invitatii au urmarit un scurt film despre istoria Francmasoneriei romanesti. Acest moment a fost urmat de discursul Suveranului Mare Comandor Constantin Iancu. Il.'.F.'. Iancu a subliniat capacitatea si dreptul cultural si spiritual al Romaniei de a face parte din lantul masonic al Fratiei Universale. Acesta a mai accentuat importanta unitatii fata de Masoneria Universala in realizarea importantei misiuni fraterne. Dupa pranz, Marele Comandor Iancu a acordat premii membrilor Corpurilor Rituale Masonice Romane si altor frati membrii ai Fratiei Romanesti.

Seara, delegatiile straine, alaturi de membrii Supremului Consiliu pentru Romania au fost invitati la Palatul Prezidential Cotroceni, unde i-a primit Presedintele Romaniei, Ion Iliescu. In cuvantarea tinuta, Presedintele Iliescu a vorbit despre rolul masoneriei in lume si despre importanta ei particulara in dezvoltarea Romaniei moderne. Oaspetii au apreciat gandurile Presedintelui Iliescu, cel care, la inceputul anilor ’90 a recunoscut rolul vital al francmasoneriei in procesul democratizarii si dezvoltarii Romaniei.

Discursul a fost urmat de o impresionanta festivitate de premiere in cadrul careia Il.'. F.'. Kleinknecht a primit de la Presedintele Iliescu cea mai inalta decoratie romaneasca, Steaua Romaniei in Grad de Mare Ofiter. Numeroase personalitati din domeniile economic, cultural, politic si militar au luat parte la ceremonie. Seara s-a incheiat cu un dineu la celebrul club McMoni’s.

Cea de-a doua zi a inceput cu parada Corpurilor Rituale Romane, fiecare cu propriul sau banner. Apoi, in prezenta Ilustrilor oaspeti si a membrilor Fratiei romane, Supremul Consiliu pentru Romania a premiat 250 de personalitati publice, deopotriva masoni si non-masoni. Artisti, scriitori, medici, politicieni, oameni de stiinta si jurnalisti au primit suveniruri frumos lucrate. Aceasta a fost o ocazie excelenta de a crea legaturi, de a comunica si, cel mai important, de a oferi posibilitatea non-masonilor sa afle mai multe despre Fratie si scopurile ei nobile.

La pranz, oaspetii au mers la Guvern, unde i-a intampinat Ministrul Afacerilor Externe, Mircea Geoana, fost Ambasador al Romaniei in Statele Unite. Primul ministru roman, Adrian Nastase, si-a amintit de redesteptarea francmasoneriei romanesti dupa 1989, o miscare in care a fost direct implicat ca Ministru de Externe in 1990.

Festivitatile celei de a 10-a aniversari s-au sfarsit in acea seara cu un bal impresionant in Sala Unirii din Palatul Parlamentului, un alt nume simbolic pentru unitatea francmasoneriei romane, pentru francmasoneria universala si pentru intreaga umanitate. Orchestra Filarmonica si prima companie de dans, Baletul Oleg Danovski, au interpretat valsuri vieneze si secvente din Lacul Lebedelor de Ceaikovsky in fata distinsilor oaspeti. Acesta a fost urmat de un grup folcloric traditional, Fetele de la Capalna, acompaniat de Dumitru Farcasu, al carui stil evocator l-a facut pe Il.'.F.'. Kleinknecht sa-si exprime inca o data admiratia pentru Romania. Cantecele traditionale interpretate de Nicolae Furdui Iancu, "Vocea de aur a Transilvaniei" si de Mioara Velicu, "Privighetoarea Cantecelor Folclorice Romanesti" si dansurile ansamblului folcloric "Coroana din Carpati" au adus bucurie in sufletul tuturor.

In aceasta atmosfera somptuoasa, completata de artificii si sunetul “Odei Bucuriei” a lui Beethoven, a fost adus tortul aniversar. Suveranii Mari Comandori Iancu si Kleinknecht, alaturi de alti oaspeti distinsi, au taiat tortul. Apoi totul s-a transformat intr-un dans traditional romanesc in timpul caruia toata lumea s-a imbratisat intr-o armonie fraterna.

Un alt grup muzical, Big Band-ul national, dirijat de Ionel Tudor, a aparut pe scena si dansatori romani profesionisti au adus o pata de culoare. A fost o noapte de neuitat pentru toti oaspetii si un moment inaltator al acestei importante aniversari masonice.

Francmasoneria are o lunga istorie in Romania, care incepe in 1734, la numai 17 ani de la constituirea Marii Loji Unite a Angliei si cu numai doi ani inainte de nasterea Ritului Scotian. Multe momente-cheie din istoria Romaniei, inclusiv unirea si independenta au fost profund influentate de masoni. Marea Loja Nationala din Romania a fost fondata in septembrie 1880. Un an mai tarziu, in 1881, a fost creat Supremul Counsiliu pentru Romania. In urmatoarea jumatate de secol, francmasoneria a fost forta care a stat in spatele progresului rapid al Romaniei. Aceia au fost ani de mari realizari si schimbari. Romania a aparut ca o natiune moderna cu un guvern democratic, o economie in continua dezvoltare si o bogata viata culturala.

Acea perioada promitatoare s-a sfarsit o data cu inceputul celui de-al doilea razboi mondial. Insa ceea ce era mai rau inca nu se intamplase. A sosit o data cu tancurile sovietice care au impus un regim comunist la Bucuresti, moment ce a marcat inceputul cosmarului care urma sa dureze 50 de ani. Fancmasoneria romaneasca a platit un pret scump. Francmasonii au fost persecutati, arestati, condamnati, trimisi in inchisori sau in tabere de munca. In 1948, Francmasoneria a fost scoasa in afara legii de catre regimul comunist. La acel moment, mai mult de 1.500 de Frati erau inscrisi in Marea Loja Romana. In 1964 nu mai mult de cateva sute care se mai aflau inca in viata au beneficiat de amnistia generala, iar pana in 1989 numai 10 masoni au supravietuit regimului comunist. Mai existau, desigur, si cativa membri ai Fratiei Romanesti care traiau in stainatate.

Dupa aproape o jumatate de secol de dictatura nemiloasa, s-a produs un miracol. Comunismul s-a prabusit, ca si regimul dictatorului Ceausescu. A fost un moment de renastere nationala, dar si o perioada grea. Asa ca era timpul ca masoneria sa renasca. Marele Orient al Italiei si Marea Loja a Californiei au reconstituit prima Loja Romaneasca in 1990, cu asistenta din partea Marilor Loji ale Frantei si Austriei. Trei ani mai tarziu, s-a redeschis Marea Loja Nationala din Romania si Suveranul Mare Comandor Kleinknecht si Supremul Consiliu au initiat primii Maestrii Masoni in Ritul Scotian. In octombrie 1993, acelasi Consiliu Mama a Lumii a reconsacrat, la Washington, D.C., Supremul Consiliu al Romaniei, Portugaliei, si Poloniei. Fratia Romaneasca a fost atunci recunoscatoare, si a ramas asa pana astazi. Acestia au fost incantati ca Il.'.F.'.Kleinknecht si distinsa sa delegatie au putut lua parte la celebrarea celei de-a 10-a aniversari din Romania post-comunista. Aceasta aniversare a inchis un capitol dificil si a deschis unul nou, in care Fraternitatea si Unitatea adevarata din Europa si din lume trebuie si vor triumfa.


Dreptate si Fratie.
F .'.


-------
AVE!
-------
_____________________
[explicatii aduse fotografiei atasate]

*Printre cei care au sarbatorit a 10-a aniversare a Ritului Scotian in Romania (de la stanga la dreapta): Il.'.F.'. Constantin Iancu, 33°, Suveran Mare Comador, Supremul Consiliu pentru Romania; Ion Iliescu, Presedintele Romaniei, Il.'. F.'. C. Fred Kleinknecht, 33°, Suveran Mare Comandor, Supremul Consiliu de grad 33, Jurisdictia de Sud, S.U.A. si Il.'.F.'. Earl E. Ihle, Jr., 33°, Director de Dezvoltare, Supremul Consiliu de Grad 33, Jurisdictia de Sud Foto: Lucian Tudose

Copernic
[explicatii aduse fotografiei atasate]

*Mai multi Suverani Mari Comandori si demnitari masoni din toata Europa s-au adunat la Bucuresti pentru a celebra cea de a 10-a aniversare a Ritului Scotian din Romania Foto: Lucian Tudose

-------
AVE!
-------
F.'.
Copernic
[explicatii aduse fotografiei atasate]

*Steaua Romaniei, cea mai inalta decoratie a tarii, este formata dintr-o medalie si o panglica (dreapta) si o insigna (stanga). In data de 30 mai, 2003, aceasta mare onoare a fost conferita Marelui Comandor Kleinknecht de catre Domnul Ion Iliescu, Presedintele Romaniei, in cadrul ceremoniilor care au avut loc la Palatul Parlamentului din Bucuresti. Fotografii: Bain Pugh and Associates

------
AVE!
------
F.'.
Copernic
[explicatii aduse fotografiei atasate]

*Marele Comandor Kleinknecht si delegatia americana, din care a facut parte si ll. .'.F.'. Robert O. Ralston, 33°, Suveran Mare Comandor , Jurisdictia de Nord, S.U.A. intra in cladirea Parlamentului, transformata cu aceasta ocazie in cel mai mare Templu Masonic. Foto: F.'. Bogdan Manolache, 30°

------
AVE!
------
F.'.
Copernic
[explicatii aduse fotografiei atasate]

*Marii Comandori C. Fred Kleinknecht, 33°, si Constantin Iancu, 33°, taie prima felie din tortul aniversar Foto: F.'. Bogdan Manolache, 30°

------
AVE!
------
F.'.
Copernic
[explicatii aduse fotografiei atasate]

*Il.'. F .'.C. Fred Kleinknecht adresandu-se unui public format din peste 1.000 distinsi masoni si oaspeti ai celei de a 10-a aniversari a Ritului Scotian in Romania. Observati ecranul din plan indepartat. Evenimentele prilejuite de aceasta ocazie au fost televizate si urmarite de un public mult mai larg.
Foto: F.'. Dorin Prunariu, 32°

------
AVE!
------
F.'.
Copernic
[explicatii aduse fotografiei atasate]

*Il.'.F.'. Constantin Iancu, 33°, Suveran Mare Comandor al Supremului Consiliu de Grad 33° din Romania, il intampina pe Marele Comandor Kleinknecht la Orient alaturi de membrii Supremului Consiliu, in timpul celebrarii celei de-a 10 aniversari ale Ritului Scotian Antic si Acceptat in Romania. Il.'.F.'. Dwight A. Hamilton, 33°, Mare Trezorier General si Suveran Mare Inspector General in Colorado, se afla in stanga si in imaginea prezentata de televiziunea romana. Foto: F.'. Dorin Prunariu, 32°

------
AVE!
------
F.'.
Copernic
EVENIMENTE

Ilustri francmasoni

[explicatii aduse fotografiei atasate]

*"În ceea ce priveste formarea lojilor românesti la Paris - ca sa revin la ideea pe care-o începusem - fratii de grade înalte au reconstituit un Suprem Consiliu român foarte fragil. Nu avea numarul cerut de membri. Acest Suprem Consiliu n-a fost recunoscut, doar bine primit de Marele Comandor francez René Raymond. Dupa moartea fratelui nostru Jean Pangal s-a produs un eveniment care ne-a jenat foarte mult."

MARCEL SCHAPIRA, 33°
Suveran Mare Comandor al Supremului Consiliu de Grad 33 si Ultim extra muros de la Paris pentru România (1969-1993) al Ritului Scotian Antic si Acceptat (R.'.S.'.A.'.A.'.)


------
AVE!
------
F.'.
Copernic
-------------
continuare
-------------

[explicatii aduse fotografiei atasate]

*"M-am implicat în refacerea Masoneriei române, în reaprinderea luminilor masonice în România înca din anul 1992. Si chiar de la început prima mea grija a fost mereu de a aseza institutia masonica în România pe baze regulate si legitime, astfel încât sa aiba o viata foarte lunga si un viitor prosper. Nu e greu sa realizezi acest lucru. Nimeni nu inventeaza Masoneria. Masoneria are o istorie atât de veche! Dumneavoastra aveti o experienta de cel putin 300 de ani."

ROBERT HEYAT, 33°
Mare Maestru de Onoare "ad vitam" al M L N R
Ofiter al Marii Loji din Washington, D.C.


------
AVE!
------
F.'.
Copernic
[explicatii aduse fotografiei atasate]

*CONSTANTIN BARBULESCU, 33°
1907-2003
Mare Orator al M L N R (1993-1996)
Locotenent Mare Comandor al Supremului Consiliu de Rit Scotian Antic si Acceptat
Mare Comandor ad interim al Supremului Consiliu de Grad 33 si Ultim extra muros de la Paris pentru România (1996-1997)

IN MEMORIAM
CONSTANTIN BARBULESCU


A trecut la Orientul Etern inginerul Constantin Barbulescu, Ilustru frate, fost Mare Orator al M L N R, fost Locotenent Mare Comandor al Supremului Consiliu de Rit Scotian Antic si Acceptat si Mare Comandor ad interim al Supremului Consiliu de Grad 33 si Ultim de la Paris pentru România.
Multimea de titluri si distinctii dau o palida imagine a valorii omului si a tariei cu care el a crezut în lumina.
Constantin Barbulescu urma sa împlineasca 96 de ani. A fost initiat în Masonerie în anul 1936, la Bucuresti, în Loja Isis. În anul 1948, când s-a intrat în adormire, el era Venerabilul Lojii Cosmos.

Dupa anul 1990, Constantin Barbulescu s-a alaturat cu toata puterea grupului de frati veterani care cautau sa reaprinda lumina masonica. A fost profund implicat în toate momentele importante ale istoriei masonice postdecembriste românesti.

O boala nemiloasa, diabetul, i-a luat lumina ochilor. În anul 2000, când ne-a acordat interviul pentru primul volum din "Ilustri francmasoni ai României", fratele nostru ramasese doar cu vederea interioara, initiatica. Era tot mai aproape de Lumina eterna si o întelegea din ce în ce mai bine.
La mijlocul lunii iulie 2003, Lumina eterna l-a chemat la ea, definitiv. Nu stiu daca Masoneria a facut tot ce a putut pentru a-i usura ultimii ani de viata, dar sper sa faca tot posibilul pentru ca memoria acestui barbat sa ramâna în galeria Ilustrilor frati ai Orientului Etern.
Dumnezeu sa-l odihneasca în pace!
Copernic
EVENIMENTE

Lansari de carte


HORIA NESTORESCU-BALCESTI - MASONERIA ESTE O STARE DE SPIRIT: O AI SAU NU O AI, Interviuri 1993-2002, CENTRUL NATIONAL DE STUDII FRANCMASONICE, Bucuresti, 2003

Volumul cuprinde o serie de interviuri pe care Horia Nestorescu-Balcesti le-a acordat mai multor publicatii, posturi de radio si televiziune din Romania.

HORIA NESTORESCU-BALCESTI s-a nascut la 16 iulie 1938 in Bucuresti. Este absolvent al Facultatii de Drept din Bucuresti.
Activitate profesionala: ziarist - "Revista bibliotecilor" (1965-1968), muzeograf - director al Muzeului Memorial Nicolae Balcescu (1968-1974, 1975-1980) si al Muzeului Judetean Valcea (1980-1989, 1992), director-fondator al saptamanalului "Universul " (1990), cercetator stiintific la Academia Romana, Institutul National pentru Studiul Totalitarismului (1993-1996) director al Centrului National de Studii Francmasonice (1996 si in prezent).

"Se vorbeste, adeseori, despre caracterul secret al Ordinului masonic. Cu destula usurinta suntem acuzati de lipsa totala de transparenta.

Sigur, Francmasoneria nu este un ordin foarte deschis, dar - cel putin in societatile cu vechi democratii - nici unul ermetic inchis.

Cartea de fata se vrea o dovada in acest sens. Din 1993 - anul in care Marea Loja Nationala din Romania isi reaprinde, oficial, Luminile si-si asigura verticalitatea Coloanelor - in calitate de istoric, la inceput si, mai apoi, de Mare Demnitar al acesteia am fost pemanent prezent in paginile ziarelor, la emisiuni radio si televiziune.

Insasi existenta unui Purtator de cuvant al Marii Loji este o dovada peremptorie a deschiderii spre mass-media si marele public a Ordinului nostru.

In acest volum am adunat interviurile publicate in perioada 1993-2002 in diferite ziare si revistem centrale si locale, precum si dialogurile purtate cu reporteri sau realizatori Radio-TV de prestigiu. Numarul mare de prezente in mass-media - si trebuie mentionat ca, in aceeasi perioada de timp, atat Marele Maestru, Suveranul Mare Comandor, cat si alti Mari Demnitari sau simpli masoni au fost, si ei, in paginile ziarelor - dovedeste, pe de o parte interesul marelui public pentru subiectul abordat, dar si faptul ca nici unul dintre noi n-am facut un secret din apartenenta noastra la francmasonerie si nici din ideile si activitatile noastre in Ordin.

Cum era si firesc, unele din aceste interviuri sunt marcate fi de momentul in care au fost acordate sau de tematica impusa de reporter, fie de anul in care am scris sau vorbit. De pilda, cele consacrate exclusiv lansarii cartii noastre Ordinul Masonic Roman (1993).

A doua precizare pe care as dori s-a fac, de la inceput, se refera la o anume modificare ideatica si de limbaj, dupa 1994, anul intrarii mele in Francmasonerie. Este de la sine inteles ca eu insumi am evoluat sub raportul cunoasterii si perceperii unor elemente de ritual masonic, pe masura ce am urcat treptele uceniciei masonice. Pana la 7 ianuarie 1994 - ziua Sf. Ioan, patronul Francmasoneriei simbolice, - am scris sau am vorbit "din exterior" si, fara indoiala, din lecturi; cu timpul am patruns in tainele Ordinului, in interiorul sau si, era firesc ca si limbajul sa fie aproape altul.

Fundamental, nu este insa nici o diferenta. Ceea ce ar justifica ideea ca nimic nu mai este secret in Francmasonerie, de vreme ce din lecturi, din carti si reviste, din manuscrise - documente de arhiva, m-am putut exprima ca si cand as fi fost mason inca din 1969! (...)

S-ar putea ca pentru unii lectori mai pretentiosi, repetarea pana la obstinatie a unor intrebari din partea reporterilor si a unor raspunsuri din artea mea sa para obositoare, plictisitoare. Trebuie sa recunosc ca si eu am fost surprins de repetabilitatea unor intrebari. Ele, de fapt, nu sunt simple intrebari; sunt anumite teme rezultate fie din preocuparea pentru aflarea adevarului, fie - ceea ce este grav - din neinformare. Afirmatii pe care le-am facut si eusi altii de zeci de ori, fapte si idei cuprinse, de mult, in literatura francmasonica serioasa, isi fac nelinistitor de greu prezenta in constiinta lectorilor nostri. Ceea ce decenii de totalitarism si ura, de la 1930 la 1989, au reusit sa incumbe in constientul semenilor nostri, chiarsi al acelora care citesc mult, dar sunt intoleranti, nu poate fi sters cuburetele. Asa ca, inevitabil, intrebarile si raspunsurile trebuie sa se repete pentru a face ca adevarul sa triumfe. Oricat de lung si obositor ar face acest travaliu.

In rest, las cititorul sa patrunda si el, ca si mine odinioara, in tainele Francmasoneriei si sa constate ca nu este nimic sub soare de cateva milebnii bune de istorie "secreta" a Francmasoneriei Universale.
"

Horia Nestorescu-Balcesti



-------
AVE!
-------
F.'.
Copernic
[explicatii aduse fotografiei atasate]

ILUSTRI FRANCMASONI AI ROMANIEI

* "Aveti inaintea Dumneavoastra o carte unica, fie si prin aceea ca este o carte de interviuri si documente cu si despre figuri emblematice ale Masoneriei romane contemporane. Nu cunoastem in literatura de specialitate ceva similar. Desi Franc-Masoneria nu mai este o societate secreta, ci doar discreta, nimeni nu a mai avut curajul sa publice laolalta atatea informatii despre ceea ce se petrece in ziua de azi intr-o societate masonica.
Totusi, principalul scop al autorilor nu este dezvaluirea ori cautarea cine stie caror secrete. Principalul lor scop este de a educa. Ei ne aseaza dinainte marii barbati ai Masoneriei romane actuale pentru ca sa auzim ce ne spun acestia. Sa intelegem de ce Franc-Masoneria este atat de importanta pentru atatia oameni. Sa aflam durerea, speranta, perseverenta, idealul, lumina. Autorii vor sa dea o lumina."


Ion Basgan, 32°

------
AVE!
------
F.'.
Copernic
EVENIMENTE ARTISTICE

PICTURA

SEVER FRENTIU, 33°
Fost M.'.M.'. al M.'.L.'.N.'.R.'.


S-a nascut în anul 1931, la Sacuieni, judetul Bihor. A urmat cursurile Institutului de Arte din Cluj. În 1961 devine presedintele filialei Uniunii Artistilor Plastici din Arad. A avut numeroase expozitii de grafica si pictura în tara si în strainatate. A semnat scenografia mai multor spectacole la Teatrul Mare din Arad, Teatrul Ion Creanga, Teatrul Tandarica, Teatrul Mic, Teatrul "Lucia Sturdza Bulandra" si Teatrul Evreiesc, Teatrul National, Studioul de film Buftea din Bucuresti, precum si la teatre din Ungaria si Norvegia, Elvetia, Canada. A realizat vitralii pentru Palatul Foisor (Sinaia), Casa de Oaspeti (Olanesti), Palatul Cotroceni si Biserica Luterana din Bucuresti.

Este initiat în Franc-Masonerie în 1992. În 1993, participa la ceremonia de reaprindere a luminilor Marii Loji Nationale a României. În 1994 devinee Maestru Venerabil al Lojii Nomine, iar în anul 1995 este ales Mare Maestru al Marii Loji Nationale din România. În 1996, realizeaza împreuna cu Ilustrul Frate Vladimir Boanta unirea masonica din România.

A trecut la Orientul Etern în anul 1997.

"L-am cunoscut foarte bine pe Marele Maestru Sever Frentiu. Un om mare. Daca n-ar fi murit, ar fi ajuns unul dintre marii Mari Maestri. El întelesese într-adevar totul. Pacat ca s-a dus atât de repede." (Ilustrul Frate Robert Heyat, Membru al Marii Loji din Washington DC)

OPERE reprezentative: INFINITUL, INSULA AERIANA, MASCA SOMNULUI.

------
AVE!
------
F.'.
Copernic
Sever Frentiu - Pictura

INFINITUL

------
AVE!
------
F.'.
Copernic
[explicatii aduse fotografiei atasate]

* aspect interior din cadrul unei loji, respectiv templu masonic.

------
AVE!
------
F.'.
Copernic
MARI IDEALURI MASONICE ALE UMANITATII

· Triplul principiu: Libertate-Egalitate-Fraternitate (în România a circulat si sinonimul sau, Dreptate-Fratie)
· Rationalismul si iluminismul
· Statele Unite ale Europei (Uniunea Europeana)
· Societatea Natiunilor (Organizatia Natiunilor Unite)
· Republica si revolutia universala
· Crearea amatelor nationale
· Independenta si unitatea nationala
· Afirmarea libera a personalitatii popoarelor
· Afirmarea si respectarea drepturilor omului
· Dreptul de proprietate
· Egalitatea cetatenilor în fata legii
· Garantarea produsului muncii
· Votul universal
· Introducerea Codului Civil
· Realizarea instructiei publice
· Libertatea individuala(de constiinta)
· Libertatea presei
· Libertatea cultelor
· Dreptul de proprietate literara si artistica
· Separarea Bisericii de Stat
· Interzicerea pedepsei cu moartea
· Dreptul la asistenta sociala.

DECLARATIA DE INDEPENDENTA A S.U.A.
- fragment -

…Noi privim ca un adevar evident prin el însusi faptul ca toti oamenii au fost creati egali, ca ei au primit de la Creatorul lor unele drepturi inalienabile, printre care: viata, libertatea si cautarea fericirii. Pentru a asigura aceste drepturi au fost constituite guverne care se întemeiaza pe consimtamântul celor care sunt guvernati. De fiecare data când o forma de guvernare este destructiva, poporul are dreptul de a o modifica sau de a o aboli si de a institui o noua guvernare, stabilind fundamentele si principiile acesteia. Poporul organizeaza Puterea în forma care îi pare cea mai accesibila, pentru a-si realiza siguranta si fericirea sa. Experienta arata ca guvernele aflate la putere mai mult timp nu sunt schimbate pentru cauze simple si trecatoare, ca genul uman este predispus la suferinta, dar nu la infinit, abolind formele de guvernare învechite.
Dupa o îndelungata perioada de abuzuri si uzurpari ale guvernului care urmareste sa supuna poporul unui despotism absolut, este dreptul acestui popor sa-si scuture jugul dominator si sa stabileasca noi gardieni în vederea asigurarii sigurantei sale viitoare. Astfel a fost si rabdatoarea asteptare a acestor colonii, care demonstreaza necesitatea de a schimba sistemul precedentilor guvernanti.
Istoria guvernarii Marii Britanii este o istorie a nedreptatii si uzurparilor având drept scop stabilirea unei tiranii absolute asupra acestor state. Pentru a le salva, supunem aceste fapte judecarii lor de catre lumea impartiala.

CONSTITUTIA STATELOR UNITE ALE AMERICII
1787

- selectiv -

Art.1 - Congresul nu va putea stabili nici o lege care sa interzica: liberul exercitiu, religia, libertatea cuvântului sau a presei si sa atinga dreptul cetatenilor de a se întruni si de a adresa petitii guvernului pentru solutionarea cererilor lor.
Art.2 - O militie bine organizata este necesara pentru mentinerea securitatii unui stat liber. Aceasta nu va putea sa limiteze dreptul poporului de a detine si purta arme.
Art. 3 - (se refera la activitatea militarilor pe timp de pace).
Art.4 - Dreptul cetatenilor de a fi protejati si pusi la adapost nu poate sa fie violat. Mandatele de perchezitie nu vor putea fi aprobate decât pentru situatii plauzibile si trebuie sa contina specificat locul perchezitiei si numele persoanelor reclamate.
Art.5 - 9 - (garantii acordate cetatenilor care nu vor putea fi acuzati si judecati decât în baza legii).
Art.10 - Drepturile care nu sunt trecute în Constitutie, sunt rezervate statelor din componenta uniunii si popoarelor respective.
Art. 11 - (consfinteste autonomia fiecarui stat în ceea ce priveste procedurile judiciare referitoare la persoanele particulare).
Art. 12 - (alegerea presedintelui si a vicepresedintelui Federatiei).
Art. 13 - (suprimarea sclaviei).
Art. 14 - Nici un stat nu poate sa aplice legea sa restrângând privilegiile sau imunitatile cetatenilor Statelor Unite, nu poate sa priveze o persoana de viata sa, de libertate sau bunuri printr-o procedura ilegala.
(În celelalte sectiuni ale articolului, se fac referiri la alegerea reprezentantilor Statelor Unite, eligibilitatea functiilor de senator si deputat, puterile Congresului etc.).
Art. 15 - Dreptul de vot apartine cetatenilor si nu poate fi refuzat sau restrâns.

DREPTURILE OMULUI
la 1789

- Preambulul Constitutiei franceze din 1791 -

1. Oamenii se nasc si ramân liberi si egali în drepturi. Diferentele sociale nu au ca temei decât folosul comun.
2. Scopul oricarei asocieri politice este conservarea drepturilor naturale si imprescriptibile ale omului. Aceste drepturi sunt libertatea, proprietatea, siguranta persoanei si împotrivirea la opresiune.
3. Principiul suveranitatii este un atribut al Natiunii. Nici un corp, nici un individ nu poate exercita o autoritate care sa nu emane expres din acesta.
4. Libertatea consta în a putea face tot ceea ce nu dauneaza altuia; astfel, singurele limite în exercitarea drepturilor naturale ale unui individ sunt acelea care asigura celorlalti membri ai societatii folosirea acelorasi drepturi. Aceste limite nu pot fi determinate decât de Lege.
5. Legea nu are dreptul sa interzica decât actiunile care fac rau societatii. Nu poate fi împiedicat nimic din ceea ce legea nu interzice si nimeni nu poate fi obligat sa faca ceea ce ea nu porunceste.
6. Legea este expresia vointei generale. Toti cetatenii au dreptul sa participe, personal sau prin reprezentantii lor, la elaborarea ei. Legea trebuie sa fie aceeasi pentru toti, fie ca apara, fie ca pedepseste. Toti cetatenii fiind egali în fata ei, acestia pot accede în mod egal la toate demnitatile, posturile si functiile publice, dupa competenta si fara alta diferenta decât aceea a virtutilor si talentelor lor.
7. Nimeni nu poate fi acuzat, arestat sau retinut decât în cazurile determinate de lege si dupa formele pe care aceasta le prescrie. Cei care solicita, dau, executa sau fac sa fie executate ordine arbitrare trebuie pedepsiti; dar oricare cetatean citat sau sechestrat în virtutea legii trebuie sa se supuna pe loc; altfel se face vinovat de împotrivire.
8. Legea nu trebuie sa stabileasca decât pedepse strict si vadit necesare si nimeni nu poate fi pedepsit decât în virtutea unei legi elaborate si promulgate anterior delictului si legal aplicate.
9. Orice persoana este presupusa nevinovata pâna când i se dovedeste vinovatia; daca se considera arestarea sa ca indispensabila, orice masura abuziva de constrângere pentru a aresta acea persoana trebuie sa fie aspru reprimata de lege.
10. Nimeni nu trebuie urmarit pentru opiniile sale, fie ele religioase, cu conditia ca manifestarea lor sa nu tulbure ordinea publica stabilita de Lege.
11. Liberul schimb al gândurilor si opiniilor este unul din drepturile cele mai importante ale omului: orice cetatean poate deci vorbi, scrie si tipari liber, cu conditia sa raspunda când abuzeaza de aceasta libertate în cazurile stabilite de lege.
12. Asigurarea drepturilor Omului si Cetateanului necesita o forta publica; aceasta forta este deci instituita în beneficiul tuturor, si nu pentru folosul individual al celor carora ea le este încredintata.
13. O contributie generala este indispensabila pentru întretinerea fortei publice si pentru cheltuielile administratiei de stat; aceasta contributie trebuie repartizata în mod egal între cetatenii, în functie de resursele fiecaruia.
14. Toti cetatenii au dreptul sa determine, ei însisi prin reprezentantii lor, necesitatea contributiei publice, sa consimta liber la aceasta, sa urmareasca felul în care este folosita, si sa stabileasca valoarea cotelor-parti, materia supusa impozitului, perceperea si durata ei.
15. Societatea are dreptul sa ceara socoteala oricarui functionar public asupra cârmuirii sale.
16. O societate în care nu este asigurata exercitarea drepturilor omului si nici realizata separarea puterilor nu este o societate constituita.
17. Proprietatea este un drept inalienabil si sfânt, de care nimeni nu poate fi privat daca nu o pretinde necesitatea publica legal constatata si aceasta în conditiile unei despagubiri corecte si prealabile.

Sursa: "Francmasoneria - o noua viziune asupra istoriei lumii civilizate", vol.1, Autori Radu Comanescu si prof. dr. Emilian M. Dobrescu


--------
AVE!
--------
F.'.
Copernic
[explicatii aduse fotografiei atasate]

DECLARATIA DE INDEPENDENTA A S.U.A.

----
.'.
----
Copernic
[explicatii aduse fotografiei atasate]

CONSTITUTIA STATELOR UNITE ALE AMERICII

----
.'.
----
Copernic
[explicatii aduse fotografiei atasate]

CONSTITUTIA STATELOR UNITE ALE AMERICII

-----
.'.
-----
Copernic
[explicatii aduse fotografiei atasate]

DREPTURILE OMULUI
la 1789


----
.'.
----
dificilaold
Un subiect care ma intereseaza tocmai pentru ca nu stiu prea multe,asa ca daca dau cu bata in balta nu aruncati cu pietre.Dupa cate stiu eu francmasoneria este o organizatie foarte ermetica,foarte bine organizate,foarte activa -din umbra - in toate cele mondiale.Ca scop cred ca are stapanirea financiara in primul rand, a lumii ,scop in care se serveste de "varfuri"Are reprezentanti din toate domeniile in primul rand cel financiar,bisericesc,militar,politic....si ordoneaza si coordoneaza totul cu mare precizie.Evreii sint in frunte...?
Mai stiu ca in acest ordin se intra greu,sint adevarate ritualuri de initiere si acceptare,culminind cu un juramant.Profanii nu au ce cauta aici iar tradatorii ordinului au pedepse cumplite.
All richt?
dificilaold
Copernic,avatarul tau are insemne masonice...compasul (doar dupa ce veti fi bine masurati...)si parca ochiul.
Mai e balanta (dupa ce veti fi bine cantariti...).piramida....
Ma documentez si revin.Daca nu deranjez.
Copernic
Te salut cu respect draga dificila. Pentru a nu mai exista nelamuriri am sa postez, mai jos, ceea ce este cat si ceea ce nu reprezinta Francmasoneria.
--------

CE ESTE FRANCMASONERIA?

- o asociatie de oameni liberi
- o cale de educatie pentru viata
- o fratie
- o abordare moderna
- un pas spiritual
- o societate organizata
- o abordare organizata

Francmasoneria este in primul rand o asociatie intre oameni liberi de toate credintele si din toate orizonturile sociale, bazata pe toleranta. Ea este imbogatita de diversitatea confesionala si sociala care se uneste intr-o cauza comuna, aceea de a-si urma calea spre autoperfectionare.

Pentru aceasta Francmasoneria furnizeaza instrumente simbolice si traditionale oricarei persoane care doreste sa se perfectioneze. Perfectionarea se poate obtine numai prin experienta de viata si prin insusirea unui comportament moral.

Este o fratie care permite individului sa se imbogateasca cu experientele celorlalti si, in fata multitudinii de puncte de vedere, sa raspunda practic la problemele pe care epoca in care traim le ridica. "Modernitatea" nu mai este asociata cu o idee monolitica, ci ia in considerare complexitatea si bogatia diverselor noastre relatii.

Este un pas spiritual structurat atat intr-o organizatie, cat si intr-un mod de viata. Organizatia masonica exista ca sa asigure libertate si independenta in munca individului, precum si pentru a asigura sprijinul colectiv. Drumul este alcatuit din etape care permit progresul treptat, fara posibilitatea de a obtine autoritatea.

Cu acest amestec de libertate individuala si traditie care ar putea parea surprinzator Francmasoneria a reusit sa supravietuiasca intacta din secolul al XVIII-lea pana acum, ramanand neschimbata si in acelasi timp nedemodata.

O organizatie de oameni liberi
Pare sa fie la fel de important a cultiva libertatea celorlalti ca si pe cea personala. In ce priveste libertatea celorlalti nu numai ca individul isi imbogateste gandurile si experientele, dar mai degraba poate descoperi ca certitudinile sale nu mai sunt atat de clare. Nu este o incercare de a obtine un anumit sincretism intre religii si umanism, ci de a fi deschis catre culturile universale care au contribuit la imbogatirea gandirii omenesti. Respectand libertatea celorlalti, individul obtine propria sa libertate, in afara oricaror alte obiceiuri, credinte pe care le-a adoptat in mod inconstient. Omul este legat de multe traditii nationale si religioase. Deci nu este o problema de negare a credintelor, ci de a le adopta pe deplin constient si liber. Aceasta libertate poate fi exercitata ajungandu-se pana la posibilitatea de a parasi asociatia in momentul in care miscarea masonica nu mai coincide cu personalitatea individului.

O cale de educatie pentru viata
Unitatea biologica a umanitatii presupune eradicarea rasismului. Nu exista un om superior sau inferior altuia, ci numai o mare diversitate etnica si culturala, asociata cu diferite etape in evolutia societatii. Fiind interdependent cu toate fiintele din univers, de la cele mai mici pana la cele mai complexe, si fiind constient de acest lucru, omul se simte unit cu spiritul etern, Spiritul sau Arhitectura Cosmosului, simbol al perfectiunii fara reprezentare dogmatica.
Cuvantul "moral", despre care intr-un anumit timp s-a spus ca este dogmatic dar reabilitat astazi in numele eticii, are mai multe intelesuri. In calea masonica spre autoperfectionare, are un inteles simplu si face parte din aceasta lucrare pentru obtinerea libertatii, cunoscand felul in care putem pune gandurile si actiunile noastre in scopul unei actiuni concertate. Acest acord este departe de a fi usor de realizat in contextul vietii contemporane si necesita curaj.

O fratie
In cautarea autoperfectionarii este important a gasi un grup de oameni pentru a schimba idei pentru intr-ajutorare si a incerca sa devii tolerant. Aceasta fratie este o legatura profunda care ne leaga de alti oameni, fie ca sunt masoni sau nu.

O abordare moderna
Omul modern trebuie sa aiba o viziune globala. Trebuie sa priveasca dincolo de barierele rasiale, filozofice si religioase care adesea il separa de alti oameni. Dogmatismul in toate formele sale nu poate fi decat negativ in lumea contemporana. Francmasoneria este o experienta care arata ca universalitatea nu este si intr-adevar nu ar trebui sa fie sinonima cu uniformitatea, ci dimpotriva.

O educatie spirituala
Pentru a mentine aceasta diversitate in armonie Francmasoneria traditionala face apel la principiul superior care depaseste realitatea materiala, sociala si religioasa. Unii il numesc Dumnezeu, altii Energie, dar in masonerie se numeste Marele Arhitect al Universului, pentru a nu intra in discutii contradictorii. Aceasta combinatie intre credinta intr-o fiinta superioara, principiile morale si metoda autoperfectionarii transforma Francmasoneria intr-o abordare spirituala in sens larg.

O societate organizata
Francmasonii lucreaza impreuna in loji care, la randul lor, formeaza Mari Loji sau Mari Oriente. Fiecare loja cuprinde un consiliu si un presedinte (Maestru Venerabil) la fel ca in orice organizatie. In acelasi spirit Marile Loji au un Mare Consiliu si un Mare Maestru. Aceasta structura nu stabileste o ierarhie, ci o organizare. Consiliul are rolul de a coordona lucrul in loji, precum Marile Loji coordoneaza activitatile din loji.Pentru a fi siguri ca nici o forma de autoritate individuala autocrata sa nu se formeze in cadrul ei au loc alegeri la intervale regulate pentru Consilii si Marele Consiliu.Principiul absolut este:Masoni liberi in Loji libere.Francmasonul trebuie sa se supuna unui singur lucru:obligatia pe care o are cu el insusi; sa lucreze pentru autoperfectionare in raport cu alegerea facuta, alegere pe care a facut-o singur si pe deplin liber.
Metoda masonica este structurata in trei sisteme de grade. Bogatia de scenarii este imensa pentru ca individul poate avansa numai treptat, metoda masonica fiind structurata pe mai multe grade care constituie numarul de etape care trebuie parcurse. Faptul ca un francmason a parcurs o etapa nu il face superior ierarhic in fata celorlalti care inca nu au atins-o, ci il obliga sa ii ajute sa o parcurga. Fiecare grad are invataturile si simbolistica sa asupra carora francmasonul trebuie sa mediteze.

Ce nu este Francmasoneria?

nu e o organizatie prozelita
- nu e o organizatie elitista
- nu e o organizatie filantropica
- nu e o organizatie misogina
- nu e o secta religioasa
- nu e o organizatie secreta
- nu e o organizatie oculta

A spune ce nu este masoneria comparand-o cu ceea ce este este o dovada insuficienta pentru a arata ceea ce este. Cu toate acestea, este oportun sa elucidam anumite neintelegeri asupra ei care au fost generate de marturii indirecte.

Francmasoneria nu practica prozelitismul, altfel s-ar cunoaste mai multe despre existenta, obiectivele sale etc.

Nu este o societate elitista, criteriul principal de recrutare fiind dorinta fiecaruia de a se perfectiona si pentru aceasta, financiar, cere o taxa de inscriere, ca orice alta organizatie. Nu este nici o societate filantropica, nici o societate comerciala.

In ciuda faptului ca Obedientele regulare nu admit femei, aceasta nu inseamna ca Francmasoneria este rezervata exclusiv barbatilor, din moment ce exista si Obediente feminine si mixte , acestea fiind considerate neregulare.

Francmasoneria nu este nici religie, nici secta, ci o abordare spirituala, bazata pe libertatea individuala si pe toleranta reciproca. Accepta membri din toate religiile.

Nu este o societate secreta deoarece a fost constituita ca o asociatie recunoscuta oficial si existenta si obiectivele sale sunt cunoscute publicului larg.

Nu este nici o societate oculta, deoarece lucrarea sa se bazeaza numai pe parerile comune ale membrilor sai si pe impartasirea experientelor comune folosind unelte intr-o maniera simbolica.

Francmasoneria nu este o organizatie prozelita
Francmasoneria nu face prozeliti si nu converteste deoarece esenta sa este aceea ca un candidat se simte chemat sa-si insuseasca felul de viata masonic prin libertatea alegerii si nefiind influentat in decizia sa. Este normal ca viitorii candidati care doresc sa devina francmasoni sa simta nevoia de a evolua spre o gandire cu vederi largi, comportament insusit firesc de catre francmasoni.

Francmasoneria nu este o organizatie elitista
Francmasoneria nu poate fi considerata o elita sociala sau economica datorita faptului ca valoarea si prestigiul sau rezulta din extraordinara diversitate culturala, intelectuala, religioasa si de civilizatii a membrilor sai si are mai putina legatura cu starea lor materiala.

Francmasonii sunt interesati ca persoanele care doresc sa intre in Francmasonerie sa caute in mod sincer drumul catre autoperfectiune sau un loc in care sa se se desfasoare afaceri comerciale.

Din punct de vedere financiar, se plateste o taxa modica de inscriere care nu reprezinta un obstacol pentru cei care vor sa faca acest pas.

Francmasoneria nu este o organizatie filantropica
Francmasoneria nu este o organizatie filantropica, in sensul clasic al cuvantului , deoarece urmareste in primul rand perfectionarea membrilor sai. Dar fratii desfasoara voluntar foarte multe si diverse forme de intr-ajutorare a membrilor cat si actiuni de caritate fata de semenii nostri aflati in nevoie. Marile Loji si multe alte loji administreaza si finanteaza scoli, spitale, camine de batrani, institute de cercetari stiintifice, biblioteci, muzee.

Francmasoneria nu este o organizatie misogina
Lojile regulare traditionale sunt deschise numai barbatilor. Acest lucru nu inseamna ca masoneria este in intregime asa. Exista de fapt Obediente exclusiv feminine sau mixte. Pe de o parte Francmasoneria s-a nascut din sistemul medieval al "Compagnonnage"-ului si de aceea mosteneste o traditie masculina. Pe de alta parte, lucrarea personala este perceputa altfel de femei fata de barbati. In diverse tari, orice individ poate alege sa-si impartaseasca experienta de natura masonica in obediente mixte sau cu persoane de acelasi sex, intr-o Obedienta masculina sau feminina.


Francmasoneria nu este o secta religioasa
Francmasoneria nu poate fi religie sau secta deoarece acest lucru ar intra in conflict cu principiul Tolerantei si cu respectul fata de libertatea religioasa individuala. Functionarea sa se bazeaza pe interzicerea absoluta a promovarii fortate a unei credinte, fie ea religioasa sau politica. Daca Traditiile sale sunt pe deplin respectate, intreaga organizatie masonica este conceputa pentru a permite fiecarui membru sa inainteze pe drumul propriu, imbogatindu-se cu experientele si opiniile celorlalti. Nu se permite ca punctul de vedere al unuia sa prevaleze fata de ceilalti, indiferent cine este sau daca sustine ca detine adevarul absolut.

Contrar fata de ceea ce se intampla in majoritatea sectelor, individul este liber sa paraseasca organizatia masonica. Intr-adevar, ceea ce propune este o metoda, insa Francmasoneria nu impune vointa sa, este un drum pe care fiecare il alege in mod liber. Totusi daca nu corespunde cu sentimentele cuiva, ii permite acestuia sa iasa din organizatie.

Francmasoneria nu este o societate secreta
Francmasoneria nu este o societate secreta deoarece se constituie ca o asociatie recunoscuta oficial, potrivit reglementarilor legale in vigoare din fiecare tara privind functionarea asociatiilor si fundatiilor, avand caracter non-profit. Existenta si obiectivele sale sunt cunoscute publicului larg. Majoritatea simbolurilor si ritualurilor sale pot fi gasite in biblioteci. Francmasoneria cauta sa pastreze secrete ritualurile pentru a permite candidatilor sa traiasca la intensitate maxima aceasta experienta si sa inteleaga ce ii ofera Francmasoneria. De asemenea, acest lucru inseamna respect pentru libertatea membrilor, ca si discretia de a dezvalui identitatea altor francmasoni. Depinde de fiecare initiat alegerea momentului oportun pentru a recunoaste ca este membru al Francmasoneriei, in functie de mediul sau social si profesional.

Francmasoneria nu este o societate oculta
Nu trebuie confundat ocultismul cu ezoterismul. Ocultismul se bazeaza pe practici cu caracter mai mult sau mai putin magic in vreme ce ezoterismul (care literal inseamna cale interioara) este o metoda care se bazeaza pe experienta personala. "Ezoteric" este opus lui "exoteric", care reprezinta calea exterioara, prin care adevarul este impus celorlalti. In acest sens, Francmasoneria este o societate ezoterica, dar nu oculta.Ritualurile sunt practicate pentru a propune membrilor experiente asupra carora acestia pot medita si lucra in mod liber. Aceste ritualuri sunt indispensabile, daca nu se vrea ca lucrarea sa fie doar intelectuala. Nu numai cuvintele ne fac mai buni, ci si experientele.


Ce poate oferi Francmasoneria
Din cele expuse anterior, se poate intelege ce poate oferi cuiva Francmasoneria, atat la nivel individual, cat si umanitatii in intregime. Pe scurt, este un ghid educational prin care se ofera un mod de viata si o ucenicie pentru a invata ce este libertatea, tinand seama de dimensiunile personalitatii, pe plan emotional catre Fraternitate, pe plan intelectual catre Toleranta iar pe plan spiritual catre Traditii si, facand referire la Fiinta Suprema. Permite celor care doresc sa urmeze o cale mai dificila catre perfectionare. Francmasoneria este deci un loc unde discutiile constructive sunt posibile prin respect reciproc fata de parerile celuilalt. Ceea ce ii uneste pe francmasoni in credinta lor este perfectibilitatea individului si impartasirea experientelor. Prin lucrarea masonica si prin comportamentul activ si responsabil, Francmasoneria isi propune sa daruiasca lumii exterioare Dreptate, mai multa Toleranta, mai multa Bunatate si Dragoste frateasca.

Sursa: Marea Loja Alpina a Elvetiei

------
F.'.
------
Copernic
Documenteaza-te si adu, totodata, si alti membri de discutii.

------
F.'.
------
dificilaold
Am citit.Multumesc.
Dar parca...parca....printre randuri e adevarul.Nu te supara pe mine da"sint o carcotasa,care incearca sa mearga la esenta.Luni ma prezint pentru discutii.Am ceva pe acasa.
eskimo
Pentru ca topicul e pe 'arte vizuale' , as vrea sa adaug : Francmasoneria creeaza o structura relationala intre membrii cu puternic caracter simbolic...indiferent daca simbolurile sunt cuprinse in structura ierarhica , in arhitectura templelor , in logo-uri sau chiar in limbajul verbal.

Exista coduri de recunoastere intre membrii ,atat la nivelul conceptiilor si mentalitatii ,cat si la nivelul imediat de contact.Francmasoneria poti s-o definesti cel mai bine ca pe un sistem de reguli de conduita, gandire ,atitudine ,pentru ca apoi sa devina un mod de a fi...

Se stie ca imaginile simbolice au putere.Au puterea de a creea anumite raspunsuri in constiinta ,de obicei asemanatoare ,indiferent de cei care le percep...

Dincolo de imaginile pe care le prezinti , Copernic , as vrea sa stiu daca cunosti simbolistica lor ,si daca poti sa detaliezi un pic subiectul asta.
Copernic
Salutare draga eskimo. Fireste ca am cunostinta despre simboluri cat si, respectiv, simbolistica masonica. Daca exista cerere pentru a face o mentiune pe marginea simbolurilor francmasonice rog sa se posteze in acest sens. Despre codurile, respectiv, semnele de recunoastere intre fratii masoni am sa pastrez inca discretia. Nu consider ca este oportuna o astfel de informatie, desi poate chiar pentru atare frati masoni ar putea pare ceva cu caracter semisecret.

-------
AVE!
-------
.'.
Iarina
Copernic, multumim pentru informatii, chiar vroiam sa intreb pe forum despre masonerie.
De ce totusi biserica ortodoxa si presupun ca multe altele sunt impotriva ei? uite ce am gasit pe un site: http://www.czc.go.ro/bogmasonerie.htm

Am mai gasit si alt link http://despremasonerie.go.ro/partea5.html , de fapt sunt foarte multe care denigreaza scopurile masoneriei. De ce se spune atat de mult rau despre masonerie? Nu inteleg, mai ales ca nu stiu mai nimic despre asta, dar se pare ca tot ce gasesc de citit e in mare parte negativ. Ca sa nu mai zic ca se demonstreaza ca exista simboluri comune masonilor si satanistilor, ai putea te rog sa explici chestia asta? Multumesc anticipat.
Copernic
QUOTE (Iarina @ Oct 13 2003, 11:24 PM)
Copernic, multumim pentru informatii, chiar vroiam sa intreb pe forum despre masonerie.
De ce totusi biserica ortodoxa si presupun ca multe altele sunt impotriva ei? uite ce am gasit pe un site: http://www.czc.go.ro/bogmasonerie.htm

Am mai gasit si alt link http://despremasonerie.go.ro/partea5.html , de fapt sunt foarte multe care denigreaza scopurile masoneriei. De ce se spune atat de mult rau despre masonerie? Nu inteleg, mai ales ca nu stiu mai nimic despre asta, dar se pare ca tot ce gasesc de citit e in mare parte negativ. Ca sa nu mai zic ca se demonstreaza ca exista simboluri comune masonilor si satanistilor, ai putea te rog sa explici chestia asta? Multumesc anticipat.

Salutare draga Iarina.

Nu exista nici o legatura implicita intre francmasonerie si satanism, cat si asijdelea fata de nazism.
In primul rand Nazismul a fost cel care a furat o importanta emblema tibetana apartinand orientului esoteric, iar, a doua la mana, Francmasoneria nu este oculta, cum am mai precizat, aceasta avand doar un caracter esoteric. Este o diferenta imensa atat la nivel conceptual cat si ideologic.
In plus, medicina din prezent a adoptat simbolul maestrului Hippocrate, si anume sarpele intelepciunii incolacit intru "renastere" vesnica, ciclica. Acest simbol are valentele sale, insa ceea ce reprezinta este in asentimentul atat al masonilor cat si al simbolisticii clasice.
Hitler a pervertit adevarata masonerie, pretandu-se chiar la omor, pentru a i se recunoaste false titulaturi masonice. A injghebat un manunchi de idei, simboluri si teorii care nu ii apartineau pentru a da nastere la ideologia nazista. Acest lucru chiar i-a pricinuit si lui Nieztsche, iar motivul este acum cunoscut de toti.
Intr-adevar o chestiune in francmasonerie este veridica. Exista mai multe straturi de initiere pe baza carora se castiga dreptul de a accede la informatii ierarhic superioare. Aceasta stratificare este necesara, deoarece se comporta in mai multe etape de iluminare catre o finala treapta, cea de Mare Maestru.
Iar analogiile intre anumite simboluri si mituri apartinand francmasoneriei cu cele evident sustrase de catre satanism, fara ofensa fata de cea de a doua chestiune implicata in discutie, sunt pur si simplu aberatii de neluat in seama din partea unui om care se respecta. Barfele si zvonurile, din nefericire, au supravietuit pana in zilele noastre, asadar nu consider ca este intelept ca sa le mai dam apa la moara prin sustinerea proferarii de ineptii.
Actiunile Bisericii crestine primitive, asa cum se prezinta la ora actuala, nu mai le comentez deoarece sunt prea grosolane si barbare pentru a mai fi macar aduse in discutie. Crestinismul s-a abatut prea mult si de neiertat fata de ideologia sa initiala, a marelui lider spiritual Iisus Christos. Ca Templier nu poate decat sa imi fie rusine. Nu eu sunt insa cel care are puterea de a actiona si prin urmare ma conformez, dar cu protest.

Dreptate si Fratie!
Vive Jacques DeMolay!
------
AVE!
------
F.'.
dificilaold
Copernic,dupa cate stiu eu zvastica folosita de Hitler simbolizeaza perfectiunea.
Pacat ca nu pot posta acum bancnota de 1 dolar care este plina de insemnele masonice atat prin simboluri cat si prin cifre.
Noua Ordine Mondiala.
Nu cred ca ar fi bine sa postez aici nici niste texte in care este vorba despre masonerie,talmud.Oricum le-a reusit instaurarea unicei monede europene...si pana in 2050 mai au timp si pentru restul.Se pare ca acesta este ultimul termen pana vor stapanii lumea?
sorin666
QUOTE (dificila @ Oct 15 2003, 08:47 AM)
Copernic,dupa cate stiu eu zvastica folosita de Hitler simbolizeaza perfectiunea.
Pacat ca nu pot posta acum bancnota de 1 dolar care este plina de insemnele masonice atat prin simboluri cat si prin cifre.
Noua Ordine Mondiala.
Nu cred ca ar fi bine sa postez aici nici niste texte in care este vorba despre masonerie,talmud.Oricum le-a reusit instaurarea unicei monede europene...si pana in 2050 mai au timp si pentru restul.Se pare ca acesta este ultimul termen pana vor stapanii lumea?

Inca un adept(a) a teoriei conspiratiei laugh.gif
Dupa mine masoneria e in practica mai curind un fel de lobby sau societate de ajutor reciproc decit altceva, unele din ideile lor de progres sint admirabile, alte idei mai putin... (dar si unele din ideile comuniste nu erau rele, si uite unde s-a ajuns...) sad.gif
Iar Euro... nu e o idee rea, stimuleaza concurenta, benefica consumatorului, (prin compararea imediata a preturilor) si schimburile economice, deci stabilitatea regionala (nu iti vine sa faci razboi cu un partener comercial)
dificilaold
666 Sorin,am eu hachita asta,cand ceva se promoveaza cu atata patima si "dezinteres"sa ma intreb care ar fi realul interes....Cand cineva sustine ceva cu patima...parca nu mi se pare ok treaba.Da poate sint doar o carcotasa.E ceva rau in a cerceta inainte de a accepta?la nivel micro.
sorin666
QUOTE (dificila @ Oct 15 2003, 09:07 AM)
666 Sorin,am eu hachita asta,cand ceva se promoveaza cu atata patima si "dezinteres"sa ma intreb care ar fi realul interes....Cand cineva sustine ceva cu patima...parca nu mi se pare ok treaba.Da poate sint doar o carcotasa.E ceva rau in a cerceta inainte de a accepta?la nivel micro.

Ca sa fim clari: NU fac parte din rindul "iluminatilor" smile.gif
Poate ca o fac din interese meschine, poate ca o fac din "alt tip" de interes: transparenta, pentru a fi lasati in pace... sa nu se mai repete chestia aia, stii tu, cu evreii si francmasonii care trebuie dati de toti peretii...
Sincer sa fiu, si eu imi pun intrebari, dar preser sa cred, macar pt inceput, in sinceritatea gestului lor de deschidere. Nu de alta dar de la Balcescu pina la noi, ma apuca groaza citi francmasoni au fost la putere, si inca nu avem "guvern mondial" biggrin.gif
eskimo
E adevarat ca bierica blameaza franc-masoneria...Ei considera orice ritualizare ,ierarhizare si ordine straina de cea crestina ca fiind paganism.

Se spune chiar ca initierea masonica presupune uniunea cu fortze negative,si a accepta ca ele sa te ghideze...in schimb ti se ofera unele...avantaje...

Ceea ce ramane in picioare in crestinism ,fata de orice alta 'grupare' de alt gen : faptul ca te indeamna si ajuta sa nu iti pui sperante in nici un fel de alte forte ,relatii , ritualuri ,etc ,decat propria incredere in tine ,si in legatura ta cu Dumnezeu...asta sta in picioare ,orice ai zice..

p.s. emblema nazismului am inteles ca e de la egipteni ,si simbolizeaza miscarea eterna -la egipteni arata exact la fel ,doar ca are doar 3 bratze , in triunghi

p.p.s. - copernic , nu ma intereseaza strangerile de mana secrete smile.gif)) vreau sa stiu ce 'inseamna' simbolurile si pozele pe care le-ai postat



Iarina
Multumesc Copernic pentru raspuns si eh, de ce nu recunosc, daca se pot spune si lucruri mai secretoase smile.gif nu o sa-mi para rau sa le citesc. E un topic foarte interesant.
Copernic
Seara buna tuturor.

Maestrul Hippocrate afirma despre oameni ca, in genere, pe acestia nu ii interesa ce anume ii vindeca atat timp cat se refaceau de pe urma diverselor maladii ori boli contractate. Este ca si cum acestia fiintau pe baza unor legi nescrise actionand ca atare, dupa un spirit de turma. Chestiunea este ca pe umerii Societatii Iluminatilor cadea greaua misie de alfabetizare si culturalizare, de indreptare a pasilor catre calea lui Dumnezeu a oamenilor de buna credinta de pretutindeni.
Francmasonii de azi poarta mai departe stafeta luminii la fel cum au purtat-o cu onoare si demnitate marii maestrii din trecut. Despre societatea masonica am scris in ziarul local, cu ceva timp in urma, un articol cu referire la activitatile sale nobile, facand elogiul inaintasilor pasoptisti din Romania, sporadic mentionand si pe cei care blameaza ceea ce nu cunosc ori din randurile careia au fost exclusi pentru atare comportamente neconforme cu statutul de mason. Am putea discuta despre fratii masoni ca despre veritabili cavaleri ai vechii republici, vazand in acestia forta si vointa de a depasi, chiar si pe cele mai sinuoase cai, orice obstacol, indiferent de natura sa. Ipso factum, nimic nu este imposibil. Este doar o bariera a timpului care ne impiedica de a infaptui imposibilul. Nasterea sperantei a avut loc, asa cum se cunoaste in randurile initiatilor, in anul 1717, in Londra. Francmasoneria este mult mai veche decat data mentionata de mine, insa anul 1717 semnifica stabilirea unei loji supreme care a inclus si celelalte oriente/loji existente. Astfel s-au organizat Convente sub obladuirea unei singure mari loji masonice sub ritul scotian antic si acceptat, ritul de york s.a.m.d. O exceptie o reprezinta Ordinul Noachit.
Am sa precizez, in continuarea redactarii de fata, pe scurt, semnificatiile celor mai importante simboluri masonice, fundamentale pentru orice initiat in Ordinul Masonic.
Echerul si Compasul sunt principalele simboluri utilizate in masonerie, in lipsa acestora neputandu-se ridica edificii stabile si drepte. Simbolistica celor doua unelte ne indreapta cu gandul catre a le identifica cu simboluri ale constiintei si virtutii care eminamente conduc catre perfectionarea spiritului. Pe de o parte, echerul reprezinta Moralitatea, iar in compas regasim Spiritualitatea. Altfel spus, echerul simbolizeaza dreptatea intentiei si sinceritatea, fiind cconsiderat a fi identic cu obligatia, iar compasul semnifica hotararea, aptitudinea, geniul. In cadrul gradului de ucenic, primul simbol il controleaza pe al doilea, in timp ce in cadrul celui de-al doilea grad, cele doua simboluri se echilibreaza, iar in al treilea compasul controleaza echerul.
Ciocanul si Dalta reprezinta alte simboluri masonice, precum este si Firul cu plumb, Luna si Soarele etc., insa, cum am mai precizat, aceste simboluri sunt in subsidiar fata de Echer si Compas.
“O gandire nu este interesanta decat daca ea constituie sursa unui profit cat mai mare” afirma genial James Dewey. Si eu consider ca a avut dreptate.
Fie ca Lumina sa va calauzeasca pasii mereu!

Dreptate si Fratie!
-------
AVE!
-------
F.'.
eskimo
Well , iacata si logo-ul de pe usa biroului( de arhitectura ) in care lucrez...smile.gif)))

Copernic
QUOTE (eskimo @ Oct 16 2003, 12:39 PM)
Well , iacata si logo-ul de pe usa biroului( de arhitectura ) in care lucrez...smile.gif)))

Va salut domnule Eskimo!

S-ar putea sa va para amuzanta ideea, dar, pentru curiozitatea mea, ati putea ca sa raspundeti la intrebarea "Cand isi incep Maestrii lucrarile?"
Aceasta intrebare-cheie este desemnata doar Membrilor Ordinului Masonic Roman .'.OMR.'.. Ma astept ca sa primesc un raspuns prin intermediul functiei 'private message'.
Daca nu aveti nici o legatura cu Ordinul Masonic mii de scuze si uitati ca v-am pus aceasta intrebare.

Fratie.'.Dreptate.'.Adevar
------
AVE!
------
F.'.
eskimo
Da domnule Copernic....si pe cand o lucrare de control scrisa ?

In ceea ce ma priveste ,mi-am inceput 'lucrarile' in momentul incare m-am nascut... spoton.gif

Uite la calul asta, l-am pozat saptamana trecuta....voiam sa fotografiez morile de vant ,si a venit de la vreo 200 de metri cand m-a vazut ,si s-a asezat in fata mea...apoi a intors gratzios capul ,si asteptat sa-i fac poza...nu s-a miscat pana am facut click...

Ce sa mai spui ,domnule...
Zed
Stiu ca o sa-mi "sara" multi in cap , dar pentru mine multe aici suna a secta hh.gif
Imi pare rau , dar asta e parerea mea , prea multe argumente de bine si foarte bine , de cat de perfect , suna a manipulare , nu-mi place hh.gif
Copernic
Zed mai intai iti urez bine ai venit la Han!
Ca a doua chestiune am postat, pe acest topic ori pe cel referitor la Societati/fratii(...), din cadrul subforumului "Filosofie/Dezbateri", statutul masonic pentru a spulbera orice neadevaruri ce ar putea fi proferate in mod gratuit de membrii acestui forum. prin urmare daca doriri informatii in legatura cu acest subiect cereti si vi se va da, ca sa ma exprim mai biblic. Si fiti fara grija asupra ideii cu "saritul in capul dumneavoastra" deoarece suntem oameni civilizati si consider ca avem capacitatea de a purta conversatii si fara a utiliza injurii ori defaimari, afirmatii rau voite sau mai stiu eu ce alte chestiuni negative la adresa persoanei ori a credintelor acesteia s-ar mai putea include.
Izvoare, surse de informatii exista, timp sa aveti.

PS: Eskimo, nu era neaparat nevoie sa te exprimi prin sarcasm ci doar sa dai un raspuns concret. cool.gif

Strigatul Rebel!
-------
AVE!
-------
F.'.
Zed
@Copernic , merci de primire si de explicatii dar raman la parerea mea , deh , sunt foarte incapatzanata laugh.gif .Oricum succes in continuare dar este o tema la care nu are rost sa adaug nimic .
SEMANTIC
Salu' tut monde!
va dau si eu niste linkuri cu o abordare ceva mai speciala a subectului :
http://www.cremaster.net/
nyartsmagazine.com/68/images/ cremaster3dcol.jpg
img.iskon.hr/kl/2002/ 05/27/0002072v.jpg
Copernic
Adresa de mai sus reprezinta cumva vreo gluma sinistra in prag de sarbatori sau e o alta tentativa oculta de discreditare din partea anti-masonilor?! Orice ar fi ramane la accetiunea fiecaruia ca sa traga concluziile dupa capacitatea fiecaruia de a gandi rational, ori, cel putin, in limita bunului simt. Zic rational deoarece si o imbecilitate inainte de a fi scrisa, respectiv rostita, este gandita.

---------------------
Sarbatori fericite!
---------------------
F.'.
SEMANTIC
Din putinele mele cunostinte in domeniu, nu cred ca muzeul Guggenheim is permite sa fie anti -masonic, ca sa nu mai vorbesc de sponsori, dealtfel multi fratzi fiiind mentionatzi:

http://www.guggenheimcollection.org/site/r..._detail_10.html
ROrtodox
Intr-adevar o chestiune in francmasonerie este veridica. Exista mai multe straturi de initiere pe baza carora se castiga dreptul de a accede la informatii ierarhic superioare. Aceasta stratificare este necesara, deoarece se comporta in mai multe etape de iluminare catre o finala treapta, cea de Mare Maestru.

<!> In ce consta iluminarea si de ce necesita aceste trepte ? Raspunsul e simplu: constiinta omului, fiind glasul lui Dumnezeu, dupa cum spun Sfintii Parinti, nu poate accepta sa se inchine lui Satan. Caci ce este Satan ? Satan este negarea lui Dumnezeu. Prin urmare, de vreme ce constiinta este de la Dumnezeu, cum poate ea sa-l nege pe Dumnezeu ? Aceasta nu se poate face decat treptat, dupa ce, tot treptat se ignora glasul ei, pana se stinge. Ca desi ea poarta pecetea lui Dumnezeu, ea nu poate obliga omul sa faca numai bine. Ea doar il distinge si preiznta realitatea, urmand ca omul sa ia o decizie.


Barfele si zvonurile, din nefericire, au supravietuit pana in zilele noastre, asadar nu consider ca este intelept ca sa le mai dam apa la moara prin sustinerea proferarii de ineptii.

<!> Nu- schiar barfe si zvonuri ca daca erau s-ar fi putut usor destrama. Mai mult, nu cred ca si-ar permite nimeni sa discute pe o tema asa de importanta fara a-si putea argumenta cele spuse. Argumentrea survine in urma cercetarii simbolisticii si a analizarii invataturilor masonice, precum si din spusele unor fosti masoni care s-au retras. Un exemplu in acest caz este si paul Rosen, de grad 33, care a dat in vileag secretele masoneriei.



Actiunile Bisericii crestine primitive, asa cum se prezinta la ora actuala, nu mai le comentez deoarece sunt prea grosolane si barbare pentru a mai fi macar aduse in discutie. Crestinismul s-a abatut prea mult si de neiertat fata de ideologia sa initiala, a marelui lider spiritual Iisus Christos.

<!> Intai de toate este Hristos, nu Christos. Cat priveste atitudine "primitiva" tin sa-ti amintesc faptul ca acesti oameni din Biserica, ce s-au pronuntat contra Masoneriei, nu au fost niste oarecare. Masoneria a fost combatuta si de papii catolici si de pastorii protestanti, nemaivorbind de Biserica Dreptslavitoare.

Restul este abureala. Tot ce ai prezentatdespre francmasonerie ca ce este si ce nu este, reprezinta o invaluire in ceata a unor lucruri. De fapt tu n-ai adus nici un contraargument care sa te sustina... nu uita ca tot ce s-a zis despre masonerie si cu sigurnata se va zice, s-a facut pe baza cartilor unor masoni de grad 33 pe care voi ii considerati mentori, cum ar fi Albert Pike. Citatele lor nu sunt extrase alandala ci sunt elocvente. Depinde de fiecare daca le crede sau nu, deoarece, dupa cum am spus in Precizari, masonerie nu poate fi privita decat ca o secta spirituala, si combatuta numai din punct de vedere spiritual. Adica pentrua erspinge masoneria trebuie sa fii bun crestin. Cine nu este bun crestin, nici problema masoneriei n-o poate lua in serios.

Atat am avut de spus.
Mihai
Bine ai venit la Han, ROrtodox! welcome.gif
SEMANTIC
Un caz aparte il reprezinta ordinul cavalerilor de Malta - supervizat de un cardinal, dar nu l-as incadra la masoni.
Minerval
Daca doriti informatii veridice despre Ordinul Masonic cat si despre alte ordine, vizitati cu incredere forumul masonic de pe www.francmasoneria.ro, loc de intalnire intre initiati si profani. Va astept sa puneti intrebari cat mai multe, ordonandu-le intr-un singur topic specific.

ps: Ordine cavaleresti precum cel Templier ori de Malta au fost masonice; ritualuri se mai practica si in zilele noastre insa nu de profunzimea si intensitatea celor realizate sub egida marilor maestri din trecut, in speta de Molay.

F.'.
Aceasta este o versiune "Text-Only" a continutului acestui forum. Pentru a vizualiza versiunea completa, cu mai multe informatii, formatari si imagini,click aici.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.