Ce confuzii se fac voite:
- se afirma ca judecatorii CCR au decis, referendumul este valabil daca la urne se prezintă 50% +1 din cetatenii romani cu drept de vot. Apreciere eronata.
NU este vorba de o conditie de valabilitate generala a referendumului de demitere si nici in cazul refendumului din 29 iulie.
Judecatorii CCR s-au pronuntat in privinţa valabilitatii referendumului conform prevederilor din PLx 264/2012. Acest proiect de lege NU are in acest moment putere de lege. Cand PLx264/2012 va deveni lege, va reglementa organizarea si desfasurarea unui eventual referendum ulterior, unde va funcţiona conditia de valabilitate ceruta de judecatorii CCR, adica cvorum de participare de 50% +1 din totalul alegatorilor.
NU se precizeaza ca exista doua documente legislative diferite: OUG 41/2012 – act normativ aflat in vigoare si care reglementeaza organizarea si desfasurarea referendumului din 29 iulie - si PLx 264/2012, care inca nu este lege.
SE incearca acreditarea ideii ca decizia CCR de marti 10 iulie privind PLx264/2012 - care prevede cvorum de participare - se transfera sau produce efecte si asupra prevederilor OUG 41/2012. Apreciere eronata.
Deciziile CCR sunt obligatorii doar pentru actele judecate. In speţa de fata, doar PLx264/2012. Decizia CCR de marti 10 iulie nu poate produce efecte pentru alte acte normative (chiar si cu continut similar) daca nu le-a judecat. Este cazul OUG 41/2012.
In 2007, CCR a judecat dosarul nr. 402A/2007 (sesizare depusa de 50 deputaţi PDL) prin care se contesta modificarea art.10 din legea referendumului. Articolul contestat, avea urmatoarea formulare: "Prin derogare de la art. 5 (2), demiterea preşedintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate ale cetăţenilor care au participat la referendum."
Articolul din 2007 este identic, pana la virgulă, cu articolul din 2012.
Ce au decis judecatorii in Decizia nr. 420/2007:
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:Constata ca Legea pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului este constitutionala. Definitiva si general obligatorie. Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Decizia CCR 420/2007 (CCR nu poate da decizii contrare propriei jurisprudenţe – n.a.), situatia este urmatoarea:
- Prevederile OUG 41/2007 sunt constituţionale si orice referire de neconstitutionalitate este nula.
- Prevederile OUG 41/2007 nu pot fi infrante de o Decizie a CCR privind un proiect de lege care contine prevederi similare.
Sa nu mai spun de procedurile legale prin care Plx 264/2012 poate deveni lege.... (decizie publicata in MOF, inregistrare la Senat, dezbatere si vot in Senat, inregistrare la Camera Dep., dezbatere si vot la Camera Dep., 2 zile stagiu pentru orice sesizare de neconstitutionalitate, daca nu exista sesizari se trimite la Administratia Prezidentiala, presedintele are termen de 20 de zile pentru trei optiuni: sesizare CCR, retrimitere la Parlament pentru reexaminare, promulgare., sau sesiune extraordinara care poate dura intre 7-15 zile) Insuficient timp insa.Care este stadiul celor doua care dispun conditii la referendum:
-OUG 41/2012 – este in vigoare
-PLx 264/2012 – pronuntare de constitutionalitate marti 10 iulie 2012 – nu este inca lege in vigoare...(nici astazi 11 iulie nu s-a primit motivarea de la CCR)
Cu alte cuvinte nimic concret! Momentan valabila este doar OUG indiferent de casa alba de productie PDL...