QUOTE |
PROIECTUL X90: patru versiuni de caroserie (limuzina in 2 si 3 volume, break, pick-up), trei motorizari pe benzina si eventual un diesel, productie de 500.000 de exemplare din 2004/2005, productie in Romania, asamblare in Rusia, China, comercializare din primavara/vara 2004, platforma tehnica complet noua, preturi incepand de la 5.000 euro. Noul model va fi produs in Romania si asamblat si in Rusia si, probabil, China. Pentru a respecta dezideratul de pret, Renault doreste sa integreze productia in Romania intr-un procent cat mai mare. In acest sens, pe platforma de la Dacia s-a creat ZIF (zona industriala a furnizorilor), unde Renault si Dacia incearca sa atraga atat furnizori romani, cat si parteneri traditionali ai lui Renault. Renault detine 92,72% din Dacia, ce reprezinta un capital de 234 mil. USD si sunt in derulare investitii de 30 mil. euro la vopsitorie si 40 mil. euro la noua sectie de prese si ambutisate. De asemenea, a fost inaugurata anul trecut o linie de montare a motoarelor si este gata si linia de montare a cutiilor de vitese. In total, in 2002 se vor mai investi inca 119 mil.euro. La toate acestea se adauga costurile dezvoltarii masinii de 5.000 euro care sunt importante, avand in vedere ca este vorba de o plarforma complet noua si originala. Se pare ca noul model Dacia va avea un tren de rulare conceput pentru drumuri mai proaste, cum sunt cele din zonele unde se va comercializa masina si de aceea este de asteptat ca ea sa nu fie la fel de confortabila ca un Twingo sau Clio, dar sa fie mai rezistenta. Daca va fi posibil, vor fi folosite unele componente de la viitorul Twingo, care va aparea cam in acelasi timp cu noua Dacie. Viitoarea Dacia va fi disponibila in patru versiuni de caroserie. Prima va aparea varianta in doua volume, care va vea circa 3,6 metri lungime si 1,5 metri inaltime. Designul este realizat exclusiv la Tehnocentre, langa Paris, in timp ce unele componente vor fi proiectate in comun la Mioveni si Tehnocentre. Este de asteptat ca spatiul interior sa fie destul de generos chiar si la versiunea in doua volume. Nu se stie daca bancheta din spate va fi culisanta sau nu, avand in vedere ca acest lucru inseamna costuri suplimentare. Motorizarea de baza va fi un "trei cilindri" de 900 sau 1.000 cmc si circa 35-40 CP. Din aceeasi familie va face parte si un "patru cilindri"de 1,2 litri, ambele fiind dezvoltate in paralel si pentru viitorul Twingo, ce va aparea in 2004. Renault doreste sa dezvolte un nou motor de 1.000 cmc pentru Twingo, dar nu se stie daca va fi gata pana la lansarea noilor Twingo Dacia in 2004. In caz contrar, se va utiliza un propulsor existent pana la aparitia celui nou. La limita superioara a gamei va fi oferit un motor de 1,4 litri si 75 CP. Este posibil ca intr-o etapa urmatoare sa fie oferit pentru Dacia si modernul diesel dci de 1,5 litri si 65 CP, dar acest lucru nu a fost decis inca. Dupa versiunea in doua volume vor fi disponibile si alte versiuni de caroserie: limuzina in trei volume, cu un porbagaj mare, care va masura circa 3,9 - 4 metri, break si eventual pick-up. Planurile lui Renault sunt sa ajunga la o productie de 500.000 de exemplare ale noului model. Pe langa Romania si fabricile de montaj din Rusia si China, Renault este pregatit sa asambleze noul model si la filialele sale din America de Sud si Africa. Proiectul X90 poate deveni astfel o masina mondiala, cu distributie pe trei continente. Ramane de vazut daca Renault va vinde noul model sub numele Dacia peste tot in lume. |
QUOTE |
Dacia X90 nu este altceva decat VW Bora putin sau mai mult modificat, spatele semanand cu Renault Clio. Elemente diferite la cele doua modele sunt grila radiatorului, farurile, spoilerele, stopurile, oglinzile si jentile. Se observa clar ca rotile fata prezinta acelasi viraj, sub puntea spate se observa acelasi brat al suspensiei, iar peisajul este acelasi. |
QUOTE |
Reprezentantii grupului Renault i-au prezentat, luni, premierului Adrian Nastase prototipul modelului Dacia care va fi lansat in 2004 |