Bărbatul şi Femeia, văzuţi dpdv al Tradiţiei |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.
Bărbatul şi Femeia, văzuţi dpdv al Tradiţiei |
7 Mar 2008, 08:37 PM
Mesaj
#1
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 2.470 Inscris: 6 November 05 Forumist Nr.: 7.211 |
În simbolistica tradiţională, principiul supranatural a fost imaginat ca fiind de sex masculin, adică „bărbat”, în timp ce principiul naturii, al transformării, era conceput drept „femeie”. În termeni elenici, bărbatul îl reprezenta pe „unu” – termen care însemna „prin el însuşi”, noţiunea de îndestulător, complet; în timp ce femeia reprezenta diada – principiul diversităţii şi al „celuilalt sine” şi deci cel al dorinţei şi al mişcării. În termeni hinduşi, bărbatul reprezintă spiritul nepăsător – purusha – în timp ce femeia reprezintă prakriti – matricea activă a oricărei forme condiţionate. Concepte echivalente găsim şi în tradiţie Extremului-Orient a dualităţii cosmice yang şi yin, dualitate în care yang – principiul masculin – este asociat cu „virtutea cerului” iar yin – principiul feminin – este asociat cu virtutea „pământului”.
În spatele diferitelor reprezentări ale mitului „căderii în păcat”, se ascunde adesea ideea contopirii principiului masculin cu cel feminin. Dacă ceea ce prin natura sa este principiu în sine, favorabil puterilor „dorinţei” şi supus legii celui ce nu are principiu în sine, atunci se poate vorbi despre o cădere în păcat. Pe acest plan al realităţii omeneşti trebuie să fie înţeleasă atitudinea de neîncredere în femei, femeie confundată adeseori cu ideea de „păcat”, de impuritate şi rău, cu o ispită şi un pericol pentru cel ce păşeşte pe calea supranaturalului. Sensului de „cădere” I se poate opune însă o altă posibilitate: relaţia potrivită. Aceasta se stabileşte atunci când principiul feminin a cărui natură este aceea de a se îndrepta în spre altceva, dar nu ceva nesigur, labil, ci spre ceva statornic, ceva „bărbătesc”. Atunci va exista o limită, o stabilitate. Iar „stabilitatea” va fi în măsură să transfigureze orice posibilitate feminină. În acest caz extrem este vorba de o sinteză în sens pozitiv. Este nevoie de o „conversiune”, de o schimbare de direcţie a elementului feminin astfel încât acesta să reprezinte totul pentru principiul opus. Atunci femeia devine „soţia” care reprezintă şi „puterea”, puterea instrumentală generatoare care primeşte principiul cel dintâi al mişcării şi a formei masculului nemişcat la fel ca în cazul acelei Shakti care se poate întâlni şi în aristotelism şi în neoplatonism. În reprezentările tantrice tibetane, bărbatul apare drept „cel-ce-poartă-sceptrul” şi este nemişcător, rece şi făcut din lumină, în timp ce Shakti îl învăluie ca o flacără vie. Cele două pivoturi sunt cele ale dharmei şi ale acelei bhakti sau fides, adică natura proprie şi implicarea activă. Deosebirea fizică este concepută drept o corespondenţă cu deosebire spirituală, drept care individul este bărbat sau femeie fiziceşte numai pentru că este aşa ceva sub raport transcedental, iar caracteristica sexului, departe de a fi un lucru irelevant în raport cu spiritul, reprezintă un indicator al unui drum, al unui dharma distinct. Se ştie că voinţa de ordine şi de „formă” reprezintă baza oricărei civilizaţii tradiţionale; că legea tradiţională nu îndeamnă spre ceva nondistins, egal, nedefinit – spre ceva în care părţile întregului devin în mod promiscuu asemănătoare – ci vrea ca aceste părţi să fie ele însele, să exprime din ce în ce mai bine propria lor natură. Cazul bărbatului adică în care este vorba de faptul de a fi „o fiinţă de sine stătătoare”, cele două forme principiale de dobândire a valorii sunt Acţiunea şi Meditaţia. Războinicul (Eroul) şi Ascetul reprezintă cele două tipuri fundamentale ale virilităţii pure. În simetrie cu aceste tipuri, există tot două pentru natura feminină. Femeia se împlineşte pe sine ca atare, se ridică la acelaşi nivel cu bărbatul ca Războinic şi ca Ascet dat fiind că este Iubită şi este Mamă. Sunt două diviziuni, două ramuri ale unui trunchi ideal şi aşa cum există eroism activ, există ş cel al devotamentului absolut şi amândouă pot să fie la fel de bogate în roade în ceea ce priveşte depăşirea unei situaţii şi eliberarea, mântuirea, atunci când viaţa a fost trăită în puritate şi dăruire de sine. Tocmai această diferenţiere în ramura eroică determină caracterul distinctiv al căilor de împlinire fie cea a bărbatului fie cea a femeii ca indivizi. Faptei Războinicului şi faptei Ascetului care se afirmă – unul prin intermediul acţiunii pure şi celălalt prin intermediul detaşării pure – într-o viaţă care este dincolo de viaţă, acestor fapte le corespunde fapta femeii care constă în a se dărui în întregime unei alte fiinţe, de a se dedica în întregime unei alte fiinţe, fie aceasta bărbatul iubit (tipul Iubitului şi tipul femeii pătimaşe în dragoste) fie această fiinţă fiul (tipul Mamei – femeia de tip demetric); faptă în care femeia îşi află sensul propriei sale vieţi, propriei bucurii, îşi află raţiunea sa de a exista. Aceasta este calea bhakti sau fides, calea firească pentru femeia Tradiţiei de a participa la ordinea „formei” şi – atunci când experienţa este trăită în mod impersonal – şi la ceea ce se află dincolo de „formă”. A se împlini într-un mod tot mai ferm potrivit acestor două căi distincte, de neconfundat, restrângând tot ceea ce în femeie este bărbat şi în bărbat este femeie şi tinzând spre „bărbatul absolut” şi spre „femeie absolută” – toate acestea constituie legea tradiţională a sexelor, potrivit diferitelor canoane de viaţă. Astfel că din punct de vedere tradiţional, numai în mod mediat, prin relaţie cu o altă fiinţă – cu bărbatul – numai aşa femeia putea intra în ordinea ierarhică sfântă. În India, femeile, chiar şi cele din casta superioară, nu aveau parte de o iniţiere; femeile nu aparţineau comunităţii sacre a nobililor – ârya – decât prin intermediul tatălui lor, mai înainte de căsătorie, iar după aceea prin intermediul soţului lor care era şi capul mistic al familiei. În Grecia dorică femeia în toată viaţa sa nu avea nici un drept; înainte de căsătorie, cel ce avea grijă de ea, era tatăl ei. La Roma, în conformitate cu o spiritualiate asemănătoare, femeia, departe de a fi „egala” bărbatului, era asimilată din punct de vedere juridic cu o fiică a soţului ei – filiae loco – şi cu o soră a fiilor acestuia – sororis loco – când era o copilă ea se afla sub autoritatea potestas, tatălui ei – conducător sau sacerdot al familiei – gens; atunci când se mărita era – după o expresie grosolană – in manum viri. Aceste situaţii de dependenţă a femeii, întâlnite în lumea Tradiţei, se întâlnesc şi altundeva şi nu însemnau neapărat nedreptate şi samavolnicie, aşa cum vrea să le considere „spiritele libere” moderne, ci reprezentau limitele şi locul firesc al singurei căi spirituale conformă cu natura pură feminină. -------------------- Keep calm and host yourself.
|
|
|
11 Mar 2008, 04:26 PM
Mesaj
#2
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 2.470 Inscris: 6 November 05 Forumist Nr.: 7.211 |
Novalis spunea că „femeia este supremul aliment vizibil care face trecerea de la trup la suflet" şi sublinia că în dezvoltarea experienţei erotice converg două serii din două direcţii opuse. Totul începe cu privirea, vorbirea, unirea buzelor, îmbrăţişarea, atingerea şi aşa mai departe până la acuplare: „Acestea sînt treptele scării pe care coboară sufletul" către corp. Simultan însă, există şi altă „scară pe care urcă trupul" către suflet, în ansamblu, s-ar putea vorbi, deci, de o experienţă ce tinde către o corporalizare a spiritului simultan cu o subtilizare a corpului, până la stabilirea unei condiţii intermediare, nici spirituală, nici corporală, căreia îi corespunde cu deosebire starea de beţie erotică.
Acolo unde aceasta are loc, prin femeie ajungem, într-o anumită măsură, la înlăturarea graniţei dintre suflet şi trup, într-un început de. expansiune integratoare a conştiinţei în zone profunde barate îndeobşte de pragul inconştientului organic: prin aceasta, expresia „a se uni cu viaţa" ar putea dobândi o semnificaţie deosebită. Tot Novalis vorbeşte efectiv de iluminarea vertiginoasă comparabilă cu cea a acuplării, în care „sufletul şi trupul… se ating, chimic sau galvanic sau electric sau arzător" şi care e începutul unei transformări profunde, în dragostea profană, experienţe de acest gen realizate prin utilizarea fizică a femeii sunt rare şi fugitive, dar, din acest motiv, nu sunt mai puţin reale şi nici mai puţin lipsite de valoare semnificativă. O relatare: „În el s-a petrecut ceva misterios, ceva ce nu i se mai întâmplase niciodată... îi pătrundea întreaga fiinţă ca şi cum în măduva oaselor i-ar fi fost turnat un balsam amestecat cu un vin foarte tare ce-l îmbăta pe loc. Ca într-o beţie, dar fără impurităţi... Senzaţia asta nu avea nici început, nici sfârşit, era atât de puternică, încât corpul o urma, fără nici o legătură cu creierul... Nu corpurile erau unite, ci viaţa, îşi pierduse propria individualitate... Era transportat într-o stare căreia nu-i putea percepe nici măcar durata. Nu fusese inventat nici un limbaj pentru a exprima acel moment suprem al existenţei, din care s-ar putea cuprinde cu vederea întreaga viaţă, nudă şi inteligibilă... Apoi coborâră iarăşi, jos." Cine a încercat să prelungească spasmul sexual dincolo de o anumită limită insistând asupra unuia sau altuia dintre procedeele excitative, vorbeşte de senzaţia insuportabilă a unei forţe — „ca a unei electricităţi" — care ţâşneşte din rinichi şi străbate ascendent şira spinării. În această fază, pentru cei mai mulţi, experienţa încetează a mai fi dezirabilă, ea pare a prezenta un caracter exclusiv fizic şi dureros, nu poate fi suportată, e abandonată. În asemenea cazuri suntem obligaţi să ne gândim la consecinţele unui comportament interior care ajunge să nu mai admită decât percepţii devenite fizice. E ca şi cum la un moment dat, în individ, circuitului psihic al beţiei sexuale exaltate i s-ar substitui un circuit exclusiv fizic, de aici, degradarea procesului; la pragul conştiinţei ajung numai senzaţii negative. Dar îndărătul unei atare fenomenologii nu e poate hazardată presupunerea unor forme parţiale, incipiente ale trezirii forţei bazale kundalinî, la care aspiră cu deosebire practicile din yoga tantrică, dar care se pot manifesta întâmplător şi cu prilejul unirii sexuale. Acest topic a fost editat de shapeshifter: 11 Mar 2008, 04:41 PM -------------------- Keep calm and host yourself.
|
|
|
11 Mar 2008, 04:36 PM
Mesaj
#3
|
|
Vornic Grup: Membri Mesaje: 477 Inscris: 14 July 05 Din: botosani Forumist Nr.: 6.616 |
Novalis spunea că „femeia este supremul aliment vizibil care face trecerea de la trup la suflet" şi sublinia că în dezvoltarea experienţei erotice converg două serii din două direcţii opuse. Totul începe cu privirea, vorbirea, unirea buzelor, îmbră-ţişarea, atingerea şi aşa mai departe până la acuplare: „Acestea sînt treptele scării pe care coboară sufletul" către corp. Simultan însă, există şi altă „scară pe care urcă trupul" către suflet, în ansamblu, s-ar putea vorbi, deci, de o experienţă ce tinde către o corporalizare a spiritului simultan cu o subtilizară a corpului, până la stabilirea unei condiţii intermediare, nici spirituală, nici corporală, căreia îi corespunde cu deosebire starea de beţie erotică. Acolo unde aceasta are loc, prin femeie ajungem, într-o anumită măsură, la înlăturarea graniţei dintre suflet şi trup, într-un început de. expansiune integratoare a conştiinţei în zone profunde barate îndeobşte de pragul inconştientului organic: prin aceasta, expresia „a se uni cu viaţa" ar putea dobândi o semnificaţie deosebită. Tot Novalis vorbeşte efectiv de iluminarea vertiginoasă comparabilă cu cea a acuplării, în care „sufletul şi trupul… se ating, chimic sau galvanic sau electric sau arzător" şi care e începutul unei transformări profunde, în dragostea profană, experienţe de acest gen realizate prin utilizarea fizică a femeii sunt rare şi fugitive, dar, din acest motiv, nu sunt mai puţin reale şi nici mai puţin lipsite de valoare semnificativă. In limbaj popular:"femeia te ridica\femeia te coboara\femeia iti da viata\femeia te omoara."Divinizarea femeii ce naste pasiune,"amor nebun" e verificata,o mica observatie,in loc de betie erotica as folosi betie pasionala,cred ca e cel mai tare halucinogen cunoscut -------------------- prietenii sunt la fel ca umbrelele:atunci cand ploua nu gasesti nici una
|
|
|
Versiune Text-Only | Data este acum: 9 May 2024 - 02:07 AM |