HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

> Dezbateri Filosofie

Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.

> Bărbatul şi Femeia, văzuţi dpdv al Tradiţiei
shapeshifter
mesaj 7 Mar 2008, 08:37 PM
Mesaj #1


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 2.466
Inscris: 6 November 05
Forumist Nr.: 7.211



În simbolistica tradiţională, principiul supranatural a fost imaginat ca fiind de sex masculin, adică „bărbat”, în timp ce principiul naturii, al transformării, era conceput drept „femeie”. În termeni elenici, bărbatul îl reprezenta pe „unu” – termen care însemna „prin el însuşi”, noţiunea de îndestulător, complet; în timp ce femeia reprezenta diada – principiul diversităţii şi al „celuilalt sine” şi deci cel al dorinţei şi al mişcării. În termeni hinduşi, bărbatul reprezintă spiritul nepăsător – purusha – în timp ce femeia reprezintă prakriti – matricea activă a oricărei forme condiţionate. Concepte echivalente găsim şi în tradiţie Extremului-Orient a dualităţii cosmice yang şi yin, dualitate în care yang – principiul masculin – este asociat cu „virtutea cerului” iar yin – principiul feminin – este asociat cu virtutea „pământului”.
În spatele diferitelor reprezentări ale mitului „căderii în păcat”, se ascunde adesea ideea contopirii principiului masculin cu cel feminin. Dacă ceea ce prin natura sa este principiu în sine, favorabil puterilor „dorinţei” şi supus legii celui ce nu are principiu în sine, atunci se poate vorbi despre o cădere în păcat. Pe acest plan al realităţii omeneşti trebuie să fie înţeleasă atitudinea de neîncredere în femei, femeie confundată adeseori cu ideea de „păcat”, de impuritate şi rău, cu o ispită şi un pericol pentru cel ce păşeşte pe calea supranaturalului.
Sensului de „cădere” I se poate opune însă o altă posibilitate: relaţia potrivită. Aceasta se stabileşte atunci când principiul feminin a cărui natură este aceea de a se îndrepta în spre altceva, dar nu ceva nesigur, labil, ci spre ceva statornic, ceva „bărbătesc”. Atunci va exista o limită, o stabilitate. Iar „stabilitatea” va fi în măsură să transfigureze orice posibilitate feminină. În acest caz extrem este vorba de o sinteză în sens pozitiv. Este nevoie de o „conversiune”, de o schimbare de direcţie a elementului feminin astfel încât acesta să reprezinte totul pentru principiul opus. Atunci femeia devine „soţia” care reprezintă şi „puterea”, puterea instrumentală generatoare care primeşte principiul cel dintâi al mişcării şi a formei masculului nemişcat la fel ca în cazul acelei Shakti care se poate întâlni şi în aristotelism şi în neoplatonism. În reprezentările tantrice tibetane, bărbatul apare drept „cel-ce-poartă-sceptrul” şi este nemişcător, rece şi făcut din lumină, în timp ce Shakti îl învăluie ca o flacără vie. Cele două pivoturi sunt cele ale dharmei şi ale acelei bhakti sau fides, adică natura proprie şi implicarea activă.
Deosebirea fizică este concepută drept o corespondenţă cu deosebire spirituală, drept care individul este bărbat sau femeie fiziceşte numai pentru că este aşa ceva sub raport transcedental, iar caracteristica sexului, departe de a fi un lucru irelevant în raport cu spiritul, reprezintă un indicator al unui drum, al unui dharma distinct.
Se ştie că voinţa de ordine şi de „formă” reprezintă baza oricărei civilizaţii tradiţionale; că legea tradiţională nu îndeamnă spre ceva nondistins, egal, nedefinit – spre ceva în care părţile întregului devin în mod promiscuu asemănătoare – ci vrea ca aceste părţi să fie ele însele, să exprime din ce în ce mai bine propria lor natură.
Cazul bărbatului adică în care este vorba de faptul de a fi „o fiinţă de sine stătătoare”, cele două forme principiale de dobândire a valorii sunt Acţiunea şi Meditaţia. Războinicul (Eroul) şi Ascetul reprezintă cele două tipuri fundamentale ale virilităţii pure. În simetrie cu aceste tipuri, există tot două pentru natura feminină. Femeia se împlineşte pe sine ca atare, se ridică la acelaşi nivel cu bărbatul ca Războinic şi ca Ascet dat fiind că este Iubită şi este Mamă. Sunt două diviziuni, două ramuri ale unui trunchi ideal şi aşa cum există eroism activ, există ş cel al devotamentului absolut şi amândouă pot să fie la fel de bogate în roade în ceea ce priveşte depăşirea unei situaţii şi eliberarea, mântuirea, atunci când viaţa a fost trăită în puritate şi dăruire de sine.
Tocmai această diferenţiere în ramura eroică determină caracterul distinctiv al căilor de împlinire fie cea a bărbatului fie cea a femeii ca indivizi. Faptei Războinicului şi faptei Ascetului care se afirmă – unul prin intermediul acţiunii pure şi celălalt prin intermediul detaşării pure – într-o viaţă care este dincolo de viaţă, acestor fapte le corespunde fapta femeii care constă în a se dărui în întregime unei alte fiinţe, de a se dedica în întregime unei alte fiinţe, fie aceasta bărbatul iubit (tipul Iubitului şi tipul femeii pătimaşe în dragoste) fie această fiinţă fiul (tipul Mamei – femeia de tip demetric); faptă în care femeia îşi află sensul propriei sale vieţi, propriei bucurii, îşi află raţiunea sa de a exista.
Aceasta este calea bhakti sau fides, calea firească pentru femeia Tradiţiei de a participa la ordinea „formei” şi – atunci când experienţa este trăită în mod impersonal – şi la ceea ce se află dincolo de „formă”. A se împlini într-un mod tot mai ferm potrivit acestor două căi distincte, de neconfundat, restrângând tot ceea ce în femeie este bărbat şi în bărbat este femeie şi tinzând spre „bărbatul absolut” şi spre „femeie absolută” – toate acestea constituie legea tradiţională a sexelor, potrivit diferitelor canoane de viaţă.
Astfel că din punct de vedere tradiţional, numai în mod mediat, prin relaţie cu o altă fiinţă – cu bărbatul – numai aşa femeia putea intra în ordinea ierarhică sfântă. În India, femeile, chiar şi cele din casta superioară, nu aveau parte de o iniţiere; femeile nu aparţineau comunităţii sacre a nobililor – ârya – decât prin intermediul tatălui lor, mai înainte de căsătorie, iar după aceea prin intermediul soţului lor care era şi capul mistic al familiei. În Grecia dorică femeia în toată viaţa sa nu avea nici un drept; înainte de căsătorie, cel ce avea grijă de ea, era tatăl ei. La Roma, în conformitate cu o spiritualiate asemănătoare, femeia, departe de a fi „egala” bărbatului, era asimilată din punct de vedere juridic cu o fiică a soţului ei – filiae loco – şi cu o soră a fiilor acestuia – sororis loco – când era o copilă ea se afla sub autoritatea potestas, tatălui ei – conducător sau sacerdot al familiei – gens; atunci când se mărita era – după o expresie grosolană – in manum viri. Aceste situaţii de dependenţă a femeii, întâlnite în lumea Tradiţei, se întâlnesc şi altundeva şi nu însemnau neapărat nedreptate şi samavolnicie, aşa cum vrea să le considere „spiritele libere” moderne, ci reprezentau limitele şi locul firesc al singurei căi spirituale conformă cu natura pură feminină.


--------------------
Keep calm and host yourself.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
 
Start new topic
Raspunsuri
shapeshifter
mesaj 10 Mar 2008, 04:56 PM
Mesaj #2


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 2.466
Inscris: 6 November 05
Forumist Nr.: 7.211



Iar abdicarea, renunţarea, a fost confundată cu cucerirea. După secole de „sclavie” femeia a vrut să fie liberă, sa-şi aparţină doar ei. Numai că aşa-zisul „feminism” nu s-a priceput să-i creeze femeii o personalitate, n-a făcut decât s-o imite pe cea a bărbatului, astfel că „revendicările” femeii abia dacă maschează neîncrederea femeii de tip nou în ea însăşi, neputinţa acesteia de a fi şi de a valora drept ceea ce este; adică femeie şi nu bărbat.
Dintr-o asemenea neînţelegere, femeia modernă a simţit o inferioritate câtuşi de puţin imaginară pentru faptul de a fi numai femeie şi s-a mai simţit şi ofensată pentru că este tratată „numai ca o femeie”. Şi din acest motiv femeia a dorit să-şi ia revanşa, să-şi revendice „demnitatea”, să-şi arate „valoarea”, în încercarea de a se măsura cu bărbatul. Numai că aici nu este vorba câtuşi de puţin despre un bărbat adevărat, ci de bărbatul-contrafăcut, bărbatul-fantoşă al unei civilizaţii standardizate, raţionalizate, care nu presupune aproape nimic din ceea ce ar trebui să fie cu adevărat diferenţiat şi calitativ. Într-o astfel de civilizaţie nici nu se pune, evident, problema vreunui privilegiu, astfel că femeile – dacă n-au fost în stare să-şi recunoască vocaţia lor firească şi să şi-o apere fie pe planul cel mai de jos (pentru că nici o femeie satisfăcută din punct de vedere sexual nu simte niciodată nevoia de a-l imita sau de a-l invidia pe bărbat) – au putut să demonstreze cu uşurinţă faptul că posedă şi ele, în mod virtual, facultăţile şi abilităţile materiale şi intelectuale, pe care le posedă şi celălalt sex şi care se cer şi se preţuiesc, de regulă, într-o societate de tip modern.
De altfel, bărbatul a lăsat-o pe femeie – într-un mod de-a dreptul iresponsabil – să facă tot ce vrea, ba chiar a ajutat-o, a îndemnat-o să facă trotuarul, să intre să muncească în birouri, în şcoli, în fabrici şi în toate mediile molipsitoare ale societăţii şi culturii moderne, Şi cu aceasta a fost efectuată ultima operaţie de nivelare.
Iar acolo unde castrarea spirituală a bărbatului modern materializat nu a reinstaurat în mod tacit supremaţia – caracteristică străvechilor comunităţi ginecocratice – femeii-curtezane, judecătoare a bărbaţilor abrutizaţi şi care trudeau pentru ea, acolo rezultatul a fost degenerescenţa tipului feminin până şi a caracteristicilor somatice, atrofierea posibilităţilor ei naturale, înnăbuşirea laturii ei lăuntrice. De aici şi tipul garconne, fetişcana zăpăcită, uşuratică, incapabilă de vreun avânt, incapabilă în ultimă instanţă, de senzualitate şi de păcătuire; aceasta deoarece pentru femeia modernă posibilităţile iubirii fizice nu oferă adeseori mai mult interes decât cultul narcisist al propriului trup; mai mult decât a se expune îndelung, mai mult sau mai puţin îmbrăcată; mai mult decât acel training fizic, decât dansul, sportul, banii şi aşa mai departe.
Pe vremuri Europa ştia destul de puţine lucruri în legătură cu puritatea dăruirii şi a fidelităţii şi a principiului de a da totul fără a cere nimic în schimb; şi despre o iubire destul de puternică încât să nu aibă nevoie de exclusivitate. În afară de o fidelitate pur conformistă şi burgheză, sentimentul de iubire pe care îl alesese Europa era cela care nu îngăduia celui iubit să nu iubească. Acum, în condiţiile în care femeia pretinde că bărbatul să-i aparţină cu trup şi suflet dacă aceasta vrea ca să fie a lui, această femeie nu numai că a „umanizat” şi a sărăcit oferta, dăruirea ei, dar mai ales, a început să trădeze esenţa pură a feminităţii prin faptul că a împrumutat şi sub acest aspect un mod de a fi propriu naturii masculine celei mai joase; şi anume acela al posedării, a dreptului asupra celuilalt şi îngâmfarea Eului.

Acest topic a fost editat de shapeshifter: 10 Mar 2008, 05:19 PM


--------------------
Keep calm and host yourself.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
Veritas
mesaj 10 Mar 2008, 06:15 PM
Mesaj #3


Vornic
****

Grup: Membri
Mesaje: 423
Inscris: 8 July 07
Din: Bucuresti
Forumist Nr.: 10.056



QUOTE(shapeshifter @ 10 Mar 2008, 04:56 PM) *
De altfel, bărbatul a lăsat-o pe femeie – într-un mod de-a dreptul iresponsabil – să facă tot ce vrea, ba chiar a ajutat-o,


Acum mor de ras.... rofl.gif

Fraza asta e bestiala " În lumea Islamului această idee se întruchipa într-un om, într-un bărbat care ţinea în regim de claustrare în harem, mai multe femei şi acest lucru I se părea ceva firesc unei femei bine crescute căreia nici nu-I trecea prin cap să renunţe la o astfel de viaţă; şi era un lucru firesc acela ca o femeie să-şi dedice întreaga viaţă unui bărbat care era iubit într-un mod atât de vast şi de impersonal admiţând că şi celelalte femei împărtăşeau acelaşi sentiment şi că erau unite prin aceeaşi legătură şi acelaşi devotament"

Dupa cum stim, parca, la haremuri nu erau cozi la intrare - "catindatele" asteptand cu CV-ul in mana sa fie selectionate... unsure.gif "Recrutarea" era cu arcanul....oricum, inteleg ca toate erau bine crescute rofl.gif , isi bagau mintile in cap repede si realizau ce noroc a dat peste ele, sa -si "dedice întreaga viaţă unui bărbat care era iubit într-un mod atât de vast şi de impersonal " Hi hi hiiii, hu hu huuuuuu.
You've made my day.... jamie.gif

V


Acest topic a fost editat de Veritas: 10 Mar 2008, 06:20 PM


--------------------
Dubito, ergo sum....
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Mesaje in acest topic
shapeshifter   Bărbatul şi Femeia   7 Mar 2008, 08:37 PM
shapeshifter   În tradiţia azteco-nahua, se bucurau de privi...   7 Mar 2008, 08:38 PM
shapeshifter   În ceea ce priveşte pe o femeie, aceasta d...   10 Mar 2008, 04:07 PM
shapeshifter   Iar abdicarea, renunţarea, a fost confundat...   10 Mar 2008, 04:56 PM
Veritas   QUOTE(shapeshifter @ 10 Mar 2008, 04:56 P...   10 Mar 2008, 06:15 PM
Veritas   QUOTE(shapeshifter @ 7 Mar 2008, 08:37 PM...   10 Mar 2008, 06:11 PM
shapeshifter   Apoi a mai venit încă – şi încă rep...   10 Mar 2008, 07:15 PM
shapeshifter   Dar ce oare s-ar putea întâmpla între aceste fiin...   10 Mar 2008, 07:16 PM
alexei   @shapeshifter,din cate am inteles tu mergi pe idee...   10 Mar 2008, 08:07 PM
shapeshifter   În legătură cu sexul s-au pierdut acele ...   10 Mar 2008, 11:31 PM
Anca_M.   Asa si..............?   11 Mar 2008, 09:50 AM
coconut   Sexismul face parte din filosofie?!   11 Mar 2008, 10:39 AM
alexei   QUOTE(coconut @ 11 Mar 2008, 09:39 AM) Se...   11 Mar 2008, 10:42 AM
coconut   Froid? Cine-i ăla? Eu n-am auzit decât de Fre...   11 Mar 2008, 10:58 AM
alexei   QUOTE(coconut @ 11 Mar 2008, 09:58 AM) Fr...   11 Mar 2008, 11:12 AM
coconut   Aha, şi-i zicem Froid, ca să nu-i încurc...   11 Mar 2008, 11:17 AM
alexei   QUOTE(coconut @ 11 Mar 2008, 10:17 AM) Ah...   11 Mar 2008, 12:14 PM
alexei   Marx a zis ca totul sunt banii ,Froid a zis ca tot...   11 Mar 2008, 01:34 PM
shapeshifter   -------- Marx a zis ca totul sunt banii ,Froid a z...   11 Mar 2008, 03:40 PM
Veritas   QUOTE(shapeshifter @ 11 Mar 2008, 03:40 P...   11 Mar 2008, 07:08 PM
alexei   hai ca incepe sa-mi placa .chestia cu relativitat...   11 Mar 2008, 03:44 PM
shapeshifter   afirmaţia „totul (orice) este relativ” te con...   11 Mar 2008, 03:46 PM
alexei   absolut ,mda,da' si absolutul asta e relativ   11 Mar 2008, 03:48 PM
shapeshifter   QUOTE(alexei @ 11 Mar 2008, 03:48 PM) abs...   11 Mar 2008, 03:50 PM
alexei   QUOTE(shapeshifter @ 11 Mar 2008, 02:50 P...   11 Mar 2008, 03:55 PM
shapeshifter   Fiinţa este exterioară în raport cu Abso...   11 Mar 2008, 03:57 PM
alexei   QUOTE(shapeshifter @ 11 Mar 2008, 02:57 P...   11 Mar 2008, 04:02 PM
shapeshifter   Fiinţa pură e dincolo de ego, fiind o de...   11 Mar 2008, 04:06 PM
alexei   QUOTE(shapeshifter @ 11 Mar 2008, 03:06 P...   11 Mar 2008, 04:25 PM
shapeshifter   Novalis spunea că „femeia este supremul...   11 Mar 2008, 04:26 PM
alexei   QUOTE(shapeshifter @ 11 Mar 2008, 03:26 P...   11 Mar 2008, 04:36 PM
shapeshifter   nu sursa contează ci să mestecăm ce...   11 Mar 2008, 07:15 PM
Veritas   Ba sursa conteaza...Cand postezi ceva ce nu e scri...   11 Mar 2008, 10:07 PM
shapeshifter   QUOTE(Veritas @ 11 Mar 2008, 10:07 PM) Ba...   11 Mar 2008, 10:14 PM
Veritas   Amice , in general tind sa iau oamenii in serios,...   11 Mar 2008, 10:32 PM
Veritas   "Julius Evola, also known as Baron Giulio Ces...   11 Mar 2008, 10:39 PM
shapeshifter   QUOTE(Veritas @ 11 Mar 2008, 10:32 PM) Am...   11 Mar 2008, 10:41 PM
Veritas   QUOTE(shapeshifter @ 11 Mar 2008, 10:41 P...   11 Mar 2008, 10:48 PM
coconut   Şi pe mine mă ia Froid-ul (răceala)...   11 Mar 2008, 10:46 PM
shapeshifter   QUOTE(Veritas @ 11 Mar 2008, 10:48 PM) ...   11 Mar 2008, 11:00 PM
Catalin   QUOTEAtitudini de genul hai să-mi dau şi...   16 Mar 2008, 08:21 PM
shapeshifter   QUOTE(Catalin @ 16 Mar 2008, 08:21 PM) Ad...   17 Mar 2008, 11:36 AM
shapeshifter   http://www.humanitas.ro/carti/carte.php?id=2546   8 May 2008, 06:57 PM


Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 8 May 2024 - 12:26 PM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman