HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

> Dezbateri Filosofie

Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.

> Bărbatul şi Femeia, văzuţi dpdv al Tradiţiei
shapeshifter
mesaj 7 Mar 2008, 08:37 PM
Mesaj #1


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 2.466
Inscris: 6 November 05
Forumist Nr.: 7.211



În simbolistica tradiţională, principiul supranatural a fost imaginat ca fiind de sex masculin, adică „bărbat”, în timp ce principiul naturii, al transformării, era conceput drept „femeie”. În termeni elenici, bărbatul îl reprezenta pe „unu” – termen care însemna „prin el însuşi”, noţiunea de îndestulător, complet; în timp ce femeia reprezenta diada – principiul diversităţii şi al „celuilalt sine” şi deci cel al dorinţei şi al mişcării. În termeni hinduşi, bărbatul reprezintă spiritul nepăsător – purusha – în timp ce femeia reprezintă prakriti – matricea activă a oricărei forme condiţionate. Concepte echivalente găsim şi în tradiţie Extremului-Orient a dualităţii cosmice yang şi yin, dualitate în care yang – principiul masculin – este asociat cu „virtutea cerului” iar yin – principiul feminin – este asociat cu virtutea „pământului”.
În spatele diferitelor reprezentări ale mitului „căderii în păcat”, se ascunde adesea ideea contopirii principiului masculin cu cel feminin. Dacă ceea ce prin natura sa este principiu în sine, favorabil puterilor „dorinţei” şi supus legii celui ce nu are principiu în sine, atunci se poate vorbi despre o cădere în păcat. Pe acest plan al realităţii omeneşti trebuie să fie înţeleasă atitudinea de neîncredere în femei, femeie confundată adeseori cu ideea de „păcat”, de impuritate şi rău, cu o ispită şi un pericol pentru cel ce păşeşte pe calea supranaturalului.
Sensului de „cădere” I se poate opune însă o altă posibilitate: relaţia potrivită. Aceasta se stabileşte atunci când principiul feminin a cărui natură este aceea de a se îndrepta în spre altceva, dar nu ceva nesigur, labil, ci spre ceva statornic, ceva „bărbătesc”. Atunci va exista o limită, o stabilitate. Iar „stabilitatea” va fi în măsură să transfigureze orice posibilitate feminină. În acest caz extrem este vorba de o sinteză în sens pozitiv. Este nevoie de o „conversiune”, de o schimbare de direcţie a elementului feminin astfel încât acesta să reprezinte totul pentru principiul opus. Atunci femeia devine „soţia” care reprezintă şi „puterea”, puterea instrumentală generatoare care primeşte principiul cel dintâi al mişcării şi a formei masculului nemişcat la fel ca în cazul acelei Shakti care se poate întâlni şi în aristotelism şi în neoplatonism. În reprezentările tantrice tibetane, bărbatul apare drept „cel-ce-poartă-sceptrul” şi este nemişcător, rece şi făcut din lumină, în timp ce Shakti îl învăluie ca o flacără vie. Cele două pivoturi sunt cele ale dharmei şi ale acelei bhakti sau fides, adică natura proprie şi implicarea activă.
Deosebirea fizică este concepută drept o corespondenţă cu deosebire spirituală, drept care individul este bărbat sau femeie fiziceşte numai pentru că este aşa ceva sub raport transcedental, iar caracteristica sexului, departe de a fi un lucru irelevant în raport cu spiritul, reprezintă un indicator al unui drum, al unui dharma distinct.
Se ştie că voinţa de ordine şi de „formă” reprezintă baza oricărei civilizaţii tradiţionale; că legea tradiţională nu îndeamnă spre ceva nondistins, egal, nedefinit – spre ceva în care părţile întregului devin în mod promiscuu asemănătoare – ci vrea ca aceste părţi să fie ele însele, să exprime din ce în ce mai bine propria lor natură.
Cazul bărbatului adică în care este vorba de faptul de a fi „o fiinţă de sine stătătoare”, cele două forme principiale de dobândire a valorii sunt Acţiunea şi Meditaţia. Războinicul (Eroul) şi Ascetul reprezintă cele două tipuri fundamentale ale virilităţii pure. În simetrie cu aceste tipuri, există tot două pentru natura feminină. Femeia se împlineşte pe sine ca atare, se ridică la acelaşi nivel cu bărbatul ca Războinic şi ca Ascet dat fiind că este Iubită şi este Mamă. Sunt două diviziuni, două ramuri ale unui trunchi ideal şi aşa cum există eroism activ, există ş cel al devotamentului absolut şi amândouă pot să fie la fel de bogate în roade în ceea ce priveşte depăşirea unei situaţii şi eliberarea, mântuirea, atunci când viaţa a fost trăită în puritate şi dăruire de sine.
Tocmai această diferenţiere în ramura eroică determină caracterul distinctiv al căilor de împlinire fie cea a bărbatului fie cea a femeii ca indivizi. Faptei Războinicului şi faptei Ascetului care se afirmă – unul prin intermediul acţiunii pure şi celălalt prin intermediul detaşării pure – într-o viaţă care este dincolo de viaţă, acestor fapte le corespunde fapta femeii care constă în a se dărui în întregime unei alte fiinţe, de a se dedica în întregime unei alte fiinţe, fie aceasta bărbatul iubit (tipul Iubitului şi tipul femeii pătimaşe în dragoste) fie această fiinţă fiul (tipul Mamei – femeia de tip demetric); faptă în care femeia îşi află sensul propriei sale vieţi, propriei bucurii, îşi află raţiunea sa de a exista.
Aceasta este calea bhakti sau fides, calea firească pentru femeia Tradiţiei de a participa la ordinea „formei” şi – atunci când experienţa este trăită în mod impersonal – şi la ceea ce se află dincolo de „formă”. A se împlini într-un mod tot mai ferm potrivit acestor două căi distincte, de neconfundat, restrângând tot ceea ce în femeie este bărbat şi în bărbat este femeie şi tinzând spre „bărbatul absolut” şi spre „femeie absolută” – toate acestea constituie legea tradiţională a sexelor, potrivit diferitelor canoane de viaţă.
Astfel că din punct de vedere tradiţional, numai în mod mediat, prin relaţie cu o altă fiinţă – cu bărbatul – numai aşa femeia putea intra în ordinea ierarhică sfântă. În India, femeile, chiar şi cele din casta superioară, nu aveau parte de o iniţiere; femeile nu aparţineau comunităţii sacre a nobililor – ârya – decât prin intermediul tatălui lor, mai înainte de căsătorie, iar după aceea prin intermediul soţului lor care era şi capul mistic al familiei. În Grecia dorică femeia în toată viaţa sa nu avea nici un drept; înainte de căsătorie, cel ce avea grijă de ea, era tatăl ei. La Roma, în conformitate cu o spiritualiate asemănătoare, femeia, departe de a fi „egala” bărbatului, era asimilată din punct de vedere juridic cu o fiică a soţului ei – filiae loco – şi cu o soră a fiilor acestuia – sororis loco – când era o copilă ea se afla sub autoritatea potestas, tatălui ei – conducător sau sacerdot al familiei – gens; atunci când se mărita era – după o expresie grosolană – in manum viri. Aceste situaţii de dependenţă a femeii, întâlnite în lumea Tradiţei, se întâlnesc şi altundeva şi nu însemnau neapărat nedreptate şi samavolnicie, aşa cum vrea să le considere „spiritele libere” moderne, ci reprezentau limitele şi locul firesc al singurei căi spirituale conformă cu natura pură feminină.


--------------------
Keep calm and host yourself.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
 
Start new topic
Raspunsuri
shapeshifter
mesaj 7 Mar 2008, 08:38 PM
Mesaj #2


Domnitor
******

Grup: Membri
Mesaje: 2.466
Inscris: 6 November 05
Forumist Nr.: 7.211



În tradiţia azteco-nahua, se bucurau de privilegiul nemuririi cereşti de care aveau parte membrii aristocraţiei războinice, numai mamele care muriseră la naşterea copiilor lor, fapt în care se vedea un sacrificiu asemănător celui ce cădea pe câmpul de luptă. Femeia hindusă, femeie în adevăratul sens al cuvântului, senzuală până în vârful unghiilor dar şi devotată unei credinţe, fides, invizibile a cărei putere se manifesta în dăruirea erotică a trupului, a fiinţei şi a voinţei culminând cu o altă dăruire – cu totul diferită şi mai presus de simţuri – care o făcea pe acea femeie-soţie să se încredinţeze flăcărilor rugului arian pentru a-l urma pe lumea cealaltă pe bărbatul căruia îi fusese hărăzită. Acest sacrificiu tradiţional – curată „barbarie” în ochii europenilor şi ai celor europenizaţi – prin care era încredinţată flăcărilor rugului şi soţia celui decedat, se numea în sanskrită sati, cuvânt având rădăcina as şi tema sat – fiinţă – şi din care derivă şi cuvântul satya – adevărat – şi care înseamnă şi dar, fidelitate, iubire. Acest sacrificiu era conceput ca o culme a legăturii ce le unea pe două fiinţe de sex diferit, legătură desăvârşită sub aspectul adevărului şi al elementului supraomenesc. În această legătură, bărbatul se înalţă la valoarea ce-l face demn de favoarea acelei bhakti liberatoare iar iubirea devine o cale, un drum de acces. O învăţătură tradiţională spune că femeia care-l urma în moarte pe soţul ei, ajungea în „cer”; ea se transforma în substanţa soţului ei; participa la acea transfigurare prin intermediul „focului” din trupul alcătuit din carne, transmis focului divin de lumină care în civilizaţiile ariene reprezenta simbolul arderii rituale a cadavrului. O asemenea renunţare la viaţă se întâlnea adeseori şi în cazul femeilor germane din vechime atunci când soţul sau iubitul cădeau pe câmpul de luptă.
Esenţa acelei bhakti era în general nepăsarea faţă de obiectul sau materia acţiunii, adică faţă de simplul act, faţă de predispoziţie. Acest poate înlesni înţelegerea faptului că într-o civilizaţie ca cea hindusă, sacrificiul ritual al văduvei – sati – putea avea valoare din punct de vedere instituţional. Pentru că atunci când o femeie se dăruieşte şi se sacrifică motivată fiind de o puternică relaţie de dragoste cu o altă fiinţă, legătură împărtăşită de fiinţa respectivă, acest lucru rămâne în cadrul unor simple fapte lipsite de sentiment. Şi numai atunci când devotamentul este în măsură să se menţină şi chiar să sporească fără vreaun imbold, numai atunci acest devotament are o valoare transcendentă.
În lumea Islamului, în instituţia haremului şi-au găsit expresia nişte semnificaţii asemănătoare. În Europa creştină, pentru ca o femeie să renunţe la viaţa lumească şi să se retragă la mânăstire, era necesară ideea de Dumnezeu, de credinţă în Dumnezeu. În lumea Islamului această idee se întruchipa într-un om, într-un bărbat care ţinea în regim de claustrare în harem, mai multe femei şi acest lucru I se părea ceva firesc unei femei bine crescute căreia nici nu-I trecea prin cap să renunţe la o astfel de viaţă; şi era un lucru firesc acela ca o femeie să-şi dedice întreaga viaţă unui bărbat care era iubit într-un mod atât de vast şi de impersonal admiţând că şi celelalte femei împărtăşeau acelaşi sentiment şi că erau unite prin aceeaşi legătură şi acelaşi devotament. Tocmai prin aceasta este scos în evidenţă caracterul de „puritate”, element esenţial al căii bhakti. Dragostea care pune condiţii şi cere în schimb iubire şi devotament din partea bărbatului este ceva de ordin inferior. Pe de altă parte, un bărbat nu ar putea cunoaşte dragostea în acest sens, decât comportându-se ca o femeie şi renunţând la acea suficienţă interioară care o face pe femeie să vadă în bărbat un sprijin, ceva care s-o determine să se dăruiască. În mit, Şiva – imaginat ca marele ascet al înălţi,ilor – l-a prefăcut în cenuşă, dintr-o singură privire, pe Kama – zeul iubirii – atunci când acesta a încercat să-I insufle lui Şiva pasiunea pentru soţia lui (zeului) Parvati. O semnificaţie adâncă are şi legenda despre Kalki-avatara în care se vorbeşte despre o femeie care nu putea fi posedată de nimeni pentru că bărbaţii care o doreau, se simţeau atraşi de ea, erau tocmai prin acest lucru transformaţi în femei.


--------------------
Keep calm and host yourself.
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Mesaje in acest topic
shapeshifter   Bărbatul şi Femeia   7 Mar 2008, 08:37 PM
shapeshifter   În tradiţia azteco-nahua, se bucurau de privi...   7 Mar 2008, 08:38 PM
shapeshifter   În ceea ce priveşte pe o femeie, aceasta d...   10 Mar 2008, 04:07 PM
shapeshifter   Iar abdicarea, renunţarea, a fost confundat...   10 Mar 2008, 04:56 PM
Veritas   QUOTE(shapeshifter @ 10 Mar 2008, 04:56 P...   10 Mar 2008, 06:15 PM
Veritas   QUOTE(shapeshifter @ 7 Mar 2008, 08:37 PM...   10 Mar 2008, 06:11 PM
shapeshifter   Apoi a mai venit încă – şi încă rep...   10 Mar 2008, 07:15 PM
shapeshifter   Dar ce oare s-ar putea întâmpla între aceste fiin...   10 Mar 2008, 07:16 PM
alexei   @shapeshifter,din cate am inteles tu mergi pe idee...   10 Mar 2008, 08:07 PM
shapeshifter   În legătură cu sexul s-au pierdut acele ...   10 Mar 2008, 11:31 PM
Anca_M.   Asa si..............?   11 Mar 2008, 09:50 AM
coconut   Sexismul face parte din filosofie?!   11 Mar 2008, 10:39 AM
alexei   QUOTE(coconut @ 11 Mar 2008, 09:39 AM) Se...   11 Mar 2008, 10:42 AM
coconut   Froid? Cine-i ăla? Eu n-am auzit decât de Fre...   11 Mar 2008, 10:58 AM
alexei   QUOTE(coconut @ 11 Mar 2008, 09:58 AM) Fr...   11 Mar 2008, 11:12 AM
coconut   Aha, şi-i zicem Froid, ca să nu-i încurc...   11 Mar 2008, 11:17 AM
alexei   QUOTE(coconut @ 11 Mar 2008, 10:17 AM) Ah...   11 Mar 2008, 12:14 PM
alexei   Marx a zis ca totul sunt banii ,Froid a zis ca tot...   11 Mar 2008, 01:34 PM
shapeshifter   -------- Marx a zis ca totul sunt banii ,Froid a z...   11 Mar 2008, 03:40 PM
Veritas   QUOTE(shapeshifter @ 11 Mar 2008, 03:40 P...   11 Mar 2008, 07:08 PM
alexei   hai ca incepe sa-mi placa .chestia cu relativitat...   11 Mar 2008, 03:44 PM
shapeshifter   afirmaţia „totul (orice) este relativ” te con...   11 Mar 2008, 03:46 PM
alexei   absolut ,mda,da' si absolutul asta e relativ   11 Mar 2008, 03:48 PM
shapeshifter   QUOTE(alexei @ 11 Mar 2008, 03:48 PM) abs...   11 Mar 2008, 03:50 PM
alexei   QUOTE(shapeshifter @ 11 Mar 2008, 02:50 P...   11 Mar 2008, 03:55 PM
shapeshifter   Fiinţa este exterioară în raport cu Abso...   11 Mar 2008, 03:57 PM
alexei   QUOTE(shapeshifter @ 11 Mar 2008, 02:57 P...   11 Mar 2008, 04:02 PM
shapeshifter   Fiinţa pură e dincolo de ego, fiind o de...   11 Mar 2008, 04:06 PM
alexei   QUOTE(shapeshifter @ 11 Mar 2008, 03:06 P...   11 Mar 2008, 04:25 PM
shapeshifter   Novalis spunea că „femeia este supremul...   11 Mar 2008, 04:26 PM
alexei   QUOTE(shapeshifter @ 11 Mar 2008, 03:26 P...   11 Mar 2008, 04:36 PM
shapeshifter   nu sursa contează ci să mestecăm ce...   11 Mar 2008, 07:15 PM
Veritas   Ba sursa conteaza...Cand postezi ceva ce nu e scri...   11 Mar 2008, 10:07 PM
shapeshifter   QUOTE(Veritas @ 11 Mar 2008, 10:07 PM) Ba...   11 Mar 2008, 10:14 PM
Veritas   Amice , in general tind sa iau oamenii in serios,...   11 Mar 2008, 10:32 PM
Veritas   "Julius Evola, also known as Baron Giulio Ces...   11 Mar 2008, 10:39 PM
shapeshifter   QUOTE(Veritas @ 11 Mar 2008, 10:32 PM) Am...   11 Mar 2008, 10:41 PM
Veritas   QUOTE(shapeshifter @ 11 Mar 2008, 10:41 P...   11 Mar 2008, 10:48 PM
coconut   Şi pe mine mă ia Froid-ul (răceala)...   11 Mar 2008, 10:46 PM
shapeshifter   QUOTE(Veritas @ 11 Mar 2008, 10:48 PM) ...   11 Mar 2008, 11:00 PM
Catalin   QUOTEAtitudini de genul hai să-mi dau şi...   16 Mar 2008, 08:21 PM
shapeshifter   QUOTE(Catalin @ 16 Mar 2008, 08:21 PM) Ad...   17 Mar 2008, 11:36 AM
shapeshifter   http://www.humanitas.ro/carti/carte.php?id=2546   8 May 2008, 06:57 PM


Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 8 May 2024 - 01:59 PM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman