Inteligenta Spirituala, cum stam cu ea? |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Mesajele cu caracter ateist sau care au ca scop denigrarea unei religii sunt interzise in cadrul acestui forum.
Inteligenta Spirituala, cum stam cu ea? |
8 Apr 2007, 10:27 PM
Mesaj
#1
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 2.771 Inscris: 17 March 05 Din: Alba Forumist Nr.: 5.950 |
De pe net am luat un articol depre Inteligenta spirituala
de Shtevia la: 17/10/2006 16:21:00 modificat la: 19/10/2006 22:22:18 Psihologii au definit “inteligenta spirituala “ Inteligenta spirituala, asa cum o definesc psihologii, este strans legata de implinirea unei nevoi profunde a fintei umane – accea de a simti ca totul are un rost. Dezvoltarea ei este insasi garantia sanatatii psihice, spun psihologii. Ea reprezinta insa doar o modalitate de a reuni intr-un cadru stiintific concepte pe care Yoga le cunoaste si le dezvolta de milenii. In prezent majoritatea oamenilor isi cunosc coeficientul de inteligenta, celebrul IQ. Angajarea in unele domenii de activitate este conditionata de existenta unui anumit nivel al IQ-ului. In curand, vom putea sa ne calculam si coeficientul de inteligenta spirituala (SQ), care ne va arata ce calitati spirituale mai avem de dezvoltat. Psihologii spun ca exista mai multe tipuri de inteligenta... La inceputul secolului XX psihologii au descoperit metode prin care sa masoare inteligenta. Calcularea IQ-ului (coeficientul e inteligenta) a devenit o adevarata moda. La acea vreme inteligenta era privita doar ca o functie pur cognitiva a fiintei umane. Viziunea ulterioara s-a imbogatit luand in considerarea si planul verbal. In final, s-a ajuns ca inteligenta sa fie unanim definita de psihologi ca fiind „aptitudinea de a intelege relatiile care exista intre elementele unei situatii si de a te adapta in asa fel incat sa iti realizezi propriile scopuri." (1) O viziune destul de limitata, am putea spune. In 1993, William Gardner a aratat ca inteligenta este mult mai mult. El a atras atentia asupra multiplelor fatete ale inteligentei, aratand ca nu se poate vorbi doar despre inteligenta cognitiva, ci si despre: - inteligenta kinestezica – legata de constientizarea corpului fizic, de un bun control asupra functiilor acestuia, de utilizarea lui diferentiata si nuantata; -inteligenta muzicala – legata de constientizarea sunetelor si armoniilor; -inteligenta intrapersonala – constientizarea propriilor trairi si ganduri si controlul acestora; -inteligenta interpersonala – legata de modul de relationare cu ceilalti si de succesul social. In 1995, Daniel Goleman si- a popularizat cercetarile privind inteligenta emotionala si a generat un nou curent in lumea psihologilor, si in acelasi timp o noua obsesesie care a inlocuit calcularea IQ cu calcularea EQ-ului (coeficientul de inteligenta emotionala). Acesta are la baza inteligenta intrapersonala si inteligenta interpersonala si presupune existenta unor calitati precum: abilitatea de a comunica si mai a ales de a-i asculta pe ceilalti, capacitatea de a accepta feed-back-ul lor, empatia, acceptarea unor puncte de vedere diferite. Dar mai lipsea ceva, ce a fost completat de psihologia transpersoanala care a inceput sa vorbeasca tot mai mult de inteligenta spirituala. Astfel psihologia ca stiinta a ajuns sa recunoasca si sa studieze aspecte care sunt cunoscute si mai ales traite nemijlocit in practica Yoga de milenii. Frances Vaughn, doctor in pishologie, psihoterapeut cu 30 de ani de experienta si fost presedinte al Asociatiei Americane pentru Psihologie Transpersonala scria: „Lucrand ca psihoterapeut, convingerea mea este ca inteligenta spirituala deschide inima, lumineaza mintea si inspira sufletul, conectand psihicul uman individual la insusi substratul de baza al fiintei. Inteligenta spirituala poate fi dezvoltata prin practica si poate ajuta o persoana sa distinga realitatea de iluzie. Ea se exprima in orice cultura ca iubire, intelpciune si a fi in slujba celorlalti" (2) Un alt autor scrie despre inteligenta spirituala in termenii urmatori: „daca in cazul inteligentei congnitive este vorba despre a gandi, in cazul inteligentei emotionale despre a simti, in cazul inteligentei spirituale este vorba despre a fi." (3) Semnele dezvoltarii inteligentei spirituale: Conceptul de inteligenta spirituala, asa cum este el conturat in psihologia transpersoanla este foarte apropiat de cel de maturitate spirituala. „Maturitatea spirituala ca o expresie a inteligentei spirituale subsumeaza un anumit grad de maturitate emotionala si morala ca si un comportament etic. Maturitatea spirituala se exprima prin intelepciune si actiunea plina de compasiune in lume. Asa cum o inteleg eu, maturitatea spirituala implica intelepciune si compasiune, manifestata fata de ceilalti oameni indiferent de crez, sex, origine etnica, varsta ca o forma de respect pentru orice forma de viata. Ea presupune si un simt al introspectiei si intelegere bazata pe dorinta de a recunoaste iluziile, de a te detasa de ceea ce este efemer si a-ti clarifica intrebarile legate de libertatea existentiala si de moarte. Ea implica conectarea vietii interioare cu viata exterioara, cu actiunile si serviciul in slujba omenirii. A fi constient de sine este esential pentru dezvoltarea maturitatii spirituale " (2). In acest moment nu exista o definitie general acceptata a inteligentei spirituale. Frances Vaughn a reusit sa creioneze insa cateva aspecte de care ar trebui sa tinem seama in demersul definirii inteligentei spirituale. Le-am sintetizat in continuare: 1) Intuitie 2) Deschidere catre cunoasterea contemplativa 3) Capacitatea de a privi lucrurile din mai multe perspective, rafinarea perceptiilor 4) Libertate in gandire, reexaminarea credintelor si conceptiilor privind realitatea 5) Cautare si practica spirituala 6) Discernamant 7) Viziune holistica 8) Respect pentru toate fintele, acceptarea diferentelor 9) Capacitate de a iubi – a primi si a darui iubire 10) A te pune dezinteresat in slujba celorlalti, bunatate, generozitate 11) Compasiune 12) Putere de a ierta 13) Sensibilitate estetica si aprecierea frumusetii 14) Umilinta 15) Integritate, a-ti conduce viata dupa valori spirituale si a fi consecvent in respectarea lor 16) Intelepciune 17) Cultivarea autenticitatii si a constiintei de sine 18) Curaj 19) Pace interioara 20) Stapanire de sine Concluzia psihologilor transpersonalisti este una unanima: a avea o viata spirituala si a fi angrenat cu asiduitate intr-o practica spirituala pe o cale autentica sunt garantii ale sanatatii psihologice si ale implinirii fiintei umane. „Experientele spirituale precum inspiratia sunt asociate cu sentimente de claritate, conectare, deschidere si energizare. Cand cineva se simte inspirat, se simte revitalizat, reimprospatat, reinnoit" (2) (art. de Angela Anghel) Bibliografie: (1) Norbet Sillam -, Dictionar de psihologie Larousse,Editura Univers enciclopedic, 1996, pagina 161 (2) Frances Vaughn - What is spiritual intelligence, http://francesvaughan.com/work1.htm (3) McMullen B. - Cognitive Intelligence, revista StudentBMJ, 2002 Psihologii au definit “inteligenta spirituala “ Mie imi place ideea si cred ca inteligenta spirituala este una dintre inteligentele pe care e bine sa o ai si sa o dezvolti. -------------------- Iubim pe altii atit cit suntem capabili sa suferim neplaceri de la ei fara sa ne suparam. Carti utile
Pledoarie pentru o noua educatie - www.neweducation.ro. Argumente pentru schimbare, repere pentru dezvoltarea personala, bazele pentru parinti si profesori! Educatie video gratuita pt. parinti online! |
|
|
19 May 2007, 04:00 PM
Mesaj
#2
|
|||||
Ex-Merlina Grup: Membri Mesaje: 3.045 Inscris: 2 December 05 Din: Iasi Forumist Nr.: 7.384 |
Eu cred ca drept era daca postai tot ce Ioan a relatat destul de amanuntit despre ce s-a intamplat la Cina cea de Taina... Sa nu crezi ca iti aduc vreo invinuire; nu avem cum sa fim foarte buni in toate domeniile si in toate directiile si de aceea avem placerea de a sta de vorba. 4. S-a sculat de la masa, S-a dezbracat de hainele Lui, a luat un stergar si S-a incins cu el. 5. Apoi a turnat apa intr-un lighean, si a inceput sa spele picioarele ucenicilor, si sa le stearga cu stergarul cu care era incins. 6. A venit deci la Simon Petru. Acesta I-a zis: Doamne, oare Tu sa-mi speli mie picioarele? 7. A raspuns Iisus si i-a zis. Ceea ce fac Eu, tu nu stii acum, dar vei intelege dupa aceasta. 8. Petru I-a zis: Nu-mi vei spala picioarele in veac. Iisus i-a raspuns: Daca nu te voi spala, nu ai parte de Mine. 9. Zis-a Simon Petru Lui: Doamne, spala-mi nu numai picioarele mele, ci si mainile si capul. 10. Iisus i-a zis: Cel ce a facut baie n-are nevoie sa-i fie spalate decat picioarele, caci este curat tot. Si voi sunteti curati, insa nu toti. 11. Ca stia pe cel ce avea sa-L vanda; de aceea a zis: Nu toti sunteti curati. 12. Dupa ce le-a spalat picioarele si Si-a luat hainele, S-a asezat iar la masa si le-a zis: Intelegeti ce v-am facut Eu? !3. Voi Ma numiti pe Mine : Invatatorul si Domnul, si bine ziceti, caci sunt. 14. Deci, daca Eu, Domnul si Invatatorul, v-am spalat voua picioarele, si voi sunteti datori ca sa va spalati picioarele unii altora; 15. Ca v-am dat voua pilda, ca, precum v-am facut Eu voua, sa faceti si voi. 16. Adevarat, zic voua: Nu este sluga mai mare decat stapanul sau, nici solul mai mare decat cel ce l-a trimis pe el. Nu stiu ce vad altii dar eu am constatat ca Iisus era deosebit de respectat de ucenicii lui(probabil cu o singura exceptie...) iar faptul ca le-a spalat picioarele, desi poate pe vremea aceea era o indeletnicire de sluga, nu are nimic slugarnic in ea; asta se vede din atitudinea pe care o avea fata de cei prezenti, pentru ca vorbea cu ei tot ca un invatator, deci, cineva care stia foarte bine ce face si care avea autoritate. Era numit Invatatorul si Domnul(Dumnezeu!) iar El a confirmat asta. Simon Petru pare chiar de-a dreptul ingrozit, pana cand... a inteles ce vroia sa le spuna Iisus prin gestul sau si atunci, luminat, a cerut sa-i fie spalate si capul si mainile... In gestul de a-si lepada hainele, eu vad dezbracarea de orice prejudecata si ca este echivalent cu "Imparatia Cerurilor este a celor ce se aseamana cu copiii"; numai asa poti face toate faptele bune care le cere Iubirea. Nu vi se pare ciudat ca doar Evanghelistul Ioan a relatat aceasta intamplare? Eu imi imaginez ca ceilalti au fost mult prea coplesiti de aceasta fapta a Domnului incat s-au temut sa nu fie interpretata gresit... Daca intelesul ar fi fost exact asa cum s-ar citi din ultimele trei versete atunci toti crestinii ar trebui toata ziua sa stea la spalat picioarele altora; eu nu cred ca asta a vrut sa spuna Iisus. -------------------- |
||||
|
|||||
Versiune Text-Only | Data este acum: 16 May 2024 - 08:16 PM |