Inteligenta Spirituala, cum stam cu ea? |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Mesajele cu caracter ateist sau care au ca scop denigrarea unei religii sunt interzise in cadrul acestui forum.
Inteligenta Spirituala, cum stam cu ea? |
8 Apr 2007, 10:27 PM
Mesaj
#1
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 2.771 Inscris: 17 March 05 Din: Alba Forumist Nr.: 5.950 |
De pe net am luat un articol depre Inteligenta spirituala
de Shtevia la: 17/10/2006 16:21:00 modificat la: 19/10/2006 22:22:18 Psihologii au definit “inteligenta spirituala “ Inteligenta spirituala, asa cum o definesc psihologii, este strans legata de implinirea unei nevoi profunde a fintei umane – accea de a simti ca totul are un rost. Dezvoltarea ei este insasi garantia sanatatii psihice, spun psihologii. Ea reprezinta insa doar o modalitate de a reuni intr-un cadru stiintific concepte pe care Yoga le cunoaste si le dezvolta de milenii. In prezent majoritatea oamenilor isi cunosc coeficientul de inteligenta, celebrul IQ. Angajarea in unele domenii de activitate este conditionata de existenta unui anumit nivel al IQ-ului. In curand, vom putea sa ne calculam si coeficientul de inteligenta spirituala (SQ), care ne va arata ce calitati spirituale mai avem de dezvoltat. Psihologii spun ca exista mai multe tipuri de inteligenta... La inceputul secolului XX psihologii au descoperit metode prin care sa masoare inteligenta. Calcularea IQ-ului (coeficientul e inteligenta) a devenit o adevarata moda. La acea vreme inteligenta era privita doar ca o functie pur cognitiva a fiintei umane. Viziunea ulterioara s-a imbogatit luand in considerarea si planul verbal. In final, s-a ajuns ca inteligenta sa fie unanim definita de psihologi ca fiind „aptitudinea de a intelege relatiile care exista intre elementele unei situatii si de a te adapta in asa fel incat sa iti realizezi propriile scopuri." (1) O viziune destul de limitata, am putea spune. In 1993, William Gardner a aratat ca inteligenta este mult mai mult. El a atras atentia asupra multiplelor fatete ale inteligentei, aratand ca nu se poate vorbi doar despre inteligenta cognitiva, ci si despre: - inteligenta kinestezica – legata de constientizarea corpului fizic, de un bun control asupra functiilor acestuia, de utilizarea lui diferentiata si nuantata; -inteligenta muzicala – legata de constientizarea sunetelor si armoniilor; -inteligenta intrapersonala – constientizarea propriilor trairi si ganduri si controlul acestora; -inteligenta interpersonala – legata de modul de relationare cu ceilalti si de succesul social. In 1995, Daniel Goleman si- a popularizat cercetarile privind inteligenta emotionala si a generat un nou curent in lumea psihologilor, si in acelasi timp o noua obsesesie care a inlocuit calcularea IQ cu calcularea EQ-ului (coeficientul de inteligenta emotionala). Acesta are la baza inteligenta intrapersonala si inteligenta interpersonala si presupune existenta unor calitati precum: abilitatea de a comunica si mai a ales de a-i asculta pe ceilalti, capacitatea de a accepta feed-back-ul lor, empatia, acceptarea unor puncte de vedere diferite. Dar mai lipsea ceva, ce a fost completat de psihologia transpersoanala care a inceput sa vorbeasca tot mai mult de inteligenta spirituala. Astfel psihologia ca stiinta a ajuns sa recunoasca si sa studieze aspecte care sunt cunoscute si mai ales traite nemijlocit in practica Yoga de milenii. Frances Vaughn, doctor in pishologie, psihoterapeut cu 30 de ani de experienta si fost presedinte al Asociatiei Americane pentru Psihologie Transpersonala scria: „Lucrand ca psihoterapeut, convingerea mea este ca inteligenta spirituala deschide inima, lumineaza mintea si inspira sufletul, conectand psihicul uman individual la insusi substratul de baza al fiintei. Inteligenta spirituala poate fi dezvoltata prin practica si poate ajuta o persoana sa distinga realitatea de iluzie. Ea se exprima in orice cultura ca iubire, intelpciune si a fi in slujba celorlalti" (2) Un alt autor scrie despre inteligenta spirituala in termenii urmatori: „daca in cazul inteligentei congnitive este vorba despre a gandi, in cazul inteligentei emotionale despre a simti, in cazul inteligentei spirituale este vorba despre a fi." (3) Semnele dezvoltarii inteligentei spirituale: Conceptul de inteligenta spirituala, asa cum este el conturat in psihologia transpersoanla este foarte apropiat de cel de maturitate spirituala. „Maturitatea spirituala ca o expresie a inteligentei spirituale subsumeaza un anumit grad de maturitate emotionala si morala ca si un comportament etic. Maturitatea spirituala se exprima prin intelepciune si actiunea plina de compasiune in lume. Asa cum o inteleg eu, maturitatea spirituala implica intelepciune si compasiune, manifestata fata de ceilalti oameni indiferent de crez, sex, origine etnica, varsta ca o forma de respect pentru orice forma de viata. Ea presupune si un simt al introspectiei si intelegere bazata pe dorinta de a recunoaste iluziile, de a te detasa de ceea ce este efemer si a-ti clarifica intrebarile legate de libertatea existentiala si de moarte. Ea implica conectarea vietii interioare cu viata exterioara, cu actiunile si serviciul in slujba omenirii. A fi constient de sine este esential pentru dezvoltarea maturitatii spirituale " (2). In acest moment nu exista o definitie general acceptata a inteligentei spirituale. Frances Vaughn a reusit sa creioneze insa cateva aspecte de care ar trebui sa tinem seama in demersul definirii inteligentei spirituale. Le-am sintetizat in continuare: 1) Intuitie 2) Deschidere catre cunoasterea contemplativa 3) Capacitatea de a privi lucrurile din mai multe perspective, rafinarea perceptiilor 4) Libertate in gandire, reexaminarea credintelor si conceptiilor privind realitatea 5) Cautare si practica spirituala 6) Discernamant 7) Viziune holistica 8) Respect pentru toate fintele, acceptarea diferentelor 9) Capacitate de a iubi – a primi si a darui iubire 10) A te pune dezinteresat in slujba celorlalti, bunatate, generozitate 11) Compasiune 12) Putere de a ierta 13) Sensibilitate estetica si aprecierea frumusetii 14) Umilinta 15) Integritate, a-ti conduce viata dupa valori spirituale si a fi consecvent in respectarea lor 16) Intelepciune 17) Cultivarea autenticitatii si a constiintei de sine 18) Curaj 19) Pace interioara 20) Stapanire de sine Concluzia psihologilor transpersonalisti este una unanima: a avea o viata spirituala si a fi angrenat cu asiduitate intr-o practica spirituala pe o cale autentica sunt garantii ale sanatatii psihologice si ale implinirii fiintei umane. „Experientele spirituale precum inspiratia sunt asociate cu sentimente de claritate, conectare, deschidere si energizare. Cand cineva se simte inspirat, se simte revitalizat, reimprospatat, reinnoit" (2) (art. de Angela Anghel) Bibliografie: (1) Norbet Sillam -, Dictionar de psihologie Larousse,Editura Univers enciclopedic, 1996, pagina 161 (2) Frances Vaughn - What is spiritual intelligence, http://francesvaughan.com/work1.htm (3) McMullen B. - Cognitive Intelligence, revista StudentBMJ, 2002 Psihologii au definit “inteligenta spirituala “ Mie imi place ideea si cred ca inteligenta spirituala este una dintre inteligentele pe care e bine sa o ai si sa o dezvolti. -------------------- Iubim pe altii atit cit suntem capabili sa suferim neplaceri de la ei fara sa ne suparam. Carti utile
Pledoarie pentru o noua educatie - www.neweducation.ro. Argumente pentru schimbare, repere pentru dezvoltarea personala, bazele pentru parinti si profesori! Educatie video gratuita pt. parinti online! |
|
|
3 May 2007, 07:07 PM
Mesaj
#2
|
|||
Cronicar Grup: Moderator Mesaje: 2.799 Inscris: 9 September 06 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 8.652 |
Edinide, pe scurt despre 1. Invierea Mortilor: 1 CORINTENI 15:20-23 "Dar acum Hristos a inviat din morti, primul rod al celor adormiti, caci daca moartea a venit printr-un om, tot printr-un om a venit si invierea mortilor. Si dupa cum toti mor in Adam, tot asa toti vor invia in Hristos!" 1. Corinteni, 35-58: "Dar va zice cineva: "Cum inviaza mortii? Si cu ce trup se vor intoarce?" 36. Nebun ce esti! Ce sameni tu nu inviaza daca nu moare mai intai. Si cand sameni, sameni nu trupul care va fi, ci doar un graunte, cum se intampla: fie de grau, fie de alta samanta. Apoi Dumnezeu ii da un trup, dupa cum voieste; si fiecarei seminte ii da un trup al ei. Nu orice trup este la fel; ci altul este trupul oamenilor, altul este trupul dobitoacelor, altul este trupul pasarilor, altul al pestilor. Tot asa sunt trupuri ceresti si trupuri pamantesti; dar alta este stralucirea trupurilor ceresti, si alta este a trupurilor pamantesti.Alta este stralucirea soarelui, alta este stralucirea lunii, si alta este stralucirea stelelor; chiar o stea se deosebeste in stralucire de alta stea. Asa este si Invierea Mortilor. Trupul este samantat in putrezire, si inviaza in neputreziciune; este samantat in ocara, si inviaza in slava; este samantat in neputinta si inviaza in putere. Este samantat in trup firesc si inviaza trup duhovnicesc. Daca este un trup firesc, este si un trup duhovnicesc. [...]Omul dintai este din pamant, pamantesc; omul al doilea este din cer. Cum este cel pamantesc, asa sunt si cei pamantesti; cum este Cel ceresc, asa sunt si cei ceresti. Si dupa cum am purtat chipul celui pamantesc, tot asa am purtat si chipul Celui ceresc. Si cum spun eu, fratilor, este ca nu poate carnea si sangele sa mosteneasca Imparatia lui Dumnezeu; si ca putrezirea nu poate mosteni neputrezirea. Iata, va spun o taina: nu vom adormi toti, dar toti vom fi schimbati, intr-o clipa, intr-o clipeala din ochi, la cea din urma trambita. Trambita va suna, mortii vor invia nesupusi putreziciunii, si noi vom fi schimbati. Caci trebuie ca trupul acesta, supus putrezirii, sa se imbrace in neputrezire, si trupul acesta muritor sa se imbrace in nemurire.Cand trupul acesta supus putrezirii se va imbraca in neputrezire, si trupul acesta muritor se va imbraca in nemurire, atunci se va implini cuvantul care este scris: "Moartea a fost inghitita de biruinta Unde iti este biruinta, moarte?" (Osea, 13, 14) Boldul mortii este pacatul; si puterea pacatului este Legea. Dar multumiri sa fie aduse lui Dumnezeu, care ne da biruinta prin Domnul nostru Iisus Hristos!" Invierea Domnului Isus este evenimentul central in credinta crestina. Fara acest eveniment totul ar fi o iluzie. Daca Iisus nu a inviat, toata viata fara de pacat a Domnului Isus si moartea Lui jertfelnica nu ar fi insemnat nimic. Pentru evanghelisti nu ar fi fost greu sa ne scrie toate dovezile din lume despre Inviere, dar nu era necesar, fiindca martori au fost din abundenta, asa ca ei ne descriu evenimentul in modul cel mai natural: Apostolul Petru a vazut pe Domnul in ziua dintai a saptamanii. El a fost iertat pt. tradare si repus in drepturile lui de pastor. Cei doi din Emaus au spus ca Iisus s-a aratat lui Petru, dupa cum afirma si Ap. Pavel in 1 Cor 15. In Epistolele Apostolilor Petru si Pavel, Invierea este tema centrala. Apostolul Petru spune ca prin Domnul Iisus si prin sangele Lui scump am devenit credinciosii Lui Dumnezeu! Iar Domnul Iisus a inviat din morti si S-a arata in trup de slava (pe care Toma a pus mana, pt. a se incredinta ca nu este o iluzie, ci chiar Iisus, inviat in trup), cu scopul ca noi sa avem credinta si nadejde in Dumnezeu! Ca vom invia si noi! 2.
In conceptia ortodoxa, daca n-ar exista Satana, nici un om nu s-ar putea mantui. Fara ispita nu exista mantuire, fara lupta nu poti dobandi cununa. Asta nu inseamna ca Dumnezeu si diavolul ar fi fost coautori la creatie si coeterni. De fapt, numai binele are existenta reala, raul este o iluzie. Raul insemna absenta binelui. Diavolul este un tolerat pe pamant, dar are un rol in pedagogia divina: fara sa stie, ispitind oamenii, ii incununeaza. Prin intermediul lui, Dumnezeu incearca inclinatia omului spre bine sau spre rau. Cum isi foloseste omul in viata aceasta liberul-arbitru? Cu privirea spre cer, spre Inviere, sau spre pamant, materie, slava acestei lumi? Domnul Iisus bate la usa sufletului tau; respecta liberul-arbitru al persoanei umane, in timp ce diavolul incearca sa intre cu sila, ca un hot. Inca din Rai i-a ademenit pe protoparintii nostri cu minciuni, ca vor fi ca Dumnezeu daca nu-L vor asculta. Le-a fortat libertatea de alegere. Dumnezeu, in schimb, nu te obliga, lasa la latitudinea ta daca te rogi sau nu, daca alegi viata sau moartea vesnica. Daca Ii deschizi intra la tine, cleanta este pe dinauntru. Si ca sa fac legatura cu topicul, Inteligenta spirituala, viziunea pe care o propune IoanV are meritul de a trata omul intreg, cu suflet si trup, nu scindat. Prin moarte si inviere, Iisus Hristos a refacut unitatea originara, armonia, intre om si Dumnezeu, om si creatie, intre suflet si trup, intre puterile sufletului (ratiune, afectivitate si vointa). Si inteligenta spirituala asta insemana: armonie. Armonia persoanei umane cu propriul sau creator, dintre suflet si corp, armonia om-cosmos, om-semeni. Armonia celor trei componente ale sufletului uman: ratiunea urmeaza adancul inimii, nostalgia paradisului, iar vointa lucreaza constant in slujba realizarii desavarsirii. A lepadarii de patimi, de la cele mai grosiere, pana la cele subtile, de ordin spiritual (mandria, narcisismul, dorinta de a fi glorificat, de a avea ultimul cuvant). Armonie care nu se poate realiza decat cu lupte, sacrifici: "Inca nu v-ati impotrivit pana la sange pacatului". In aceasta lupta, la capatul careia se afla biruinta asupra viciilor (EQ-ul ridicat) raul personalizat joaca un rol esential: fara ispita nu exista posibilitatea cresterii spirituale, nu ne-am putea incununa cu laurii victoriei. Acest topic a fost editat de andra_v: 3 May 2007, 07:33 PM -------------------- An Appeal From James Family
An Appeal From James Family Unidentified gunmen kidnapped journalist James Foley in northwest Syria on Thanksgiving Day, November 22 2012. Jim is the oldest of five children. He has reported independently and objectively from the Middle East for the past five years. Prior to his work as a journalist, Jim helped empower disadvantaged individuals as a teacher and mentor assisting them in improving their lives. The family appeals for the release of Jim unharmed. |
||
|
|||
Versiune Text-Only | Data este acum: 16 May 2024 - 06:39 AM |