Gnosticismul, Religia Cenzurata., Principiul Gnosticilor |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Mesajele cu caracter ateist sau care au ca scop denigrarea unei religii sunt interzise in cadrul acestui forum.
Gnosticismul, Religia Cenzurata., Principiul Gnosticilor |
18 Dec 2006, 09:59 PM
Mesaj
#1
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 17.291 Inscris: 9 December 06 Din: Din acest univers. Forumist Nr.: 9.062 |
"CUNOASTEREA A CEEA CE SUNTEM, A CEEA CE AM DEVENIT, A LOCULUI DE UNDE VENIM, A ACELUIA IN CARE AM CAZUT, A TELULUI CATRE CARE NE GRABIM SA MERGEM, A STARII DIN CARE AM FOST RASCUMPARATI, A NATURII NASTERII NOASTRE SI ACEEA A RENASTERII NOASTRE"
-------------------- "Problema cu lumea este că proștii și fanaticii sunt īntotdeauna așa de siguri pe ei, īn timp ce oamenii īnțelepți sunt atāt de plini de īndoieli." (Bertrand Russell)
"A fi tolerant nu inseamnă a tolera intoleranţa altora" (Jules Romains) LINEDRONE |
|
|
5 Feb 2007, 10:05 PM
Mesaj
#2
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.933 Inscris: 20 December 06 Din: London/Bucharest Forumist Nr.: 9.114 |
Pe līngă această gnoză care combina elemente ale creştinismului, ale filozofiei greceşti şi ale diferitelor religii orientale, mai exista o alta, pur produs al culturii elenistice; aceasta avea drept maestru pe Hermes Trismegistus (de trei ori mare), numit astfel deoarece, conform legendei acreditată de Hermias din Alexandria īn ale sale Scolii, el trăise de trei ori īn Egipt şi īn cea de a treia viaţă īşi amintise de cele două precedente, ceea ce īi dădea o triplă cunoaştere. Supralicitīnd această temă, autorii arabi au pretins că primul Hermes, inventator al astronomiei, a trăit īnaintea Potopului; al doilea, īntemeietor al turnului Babel, era medic şi filozof; al treilea, expert īn alchimie, īşi păstra comorile la Kamtar, cetatea magicienilor, pierdută īn deşert. Hermes Trismegistus a fost identificat cu zeul Thot al egiptenilor iar Iamblichos, repetīnd după Manethon că a scris 36 525 de cărţi, a precizat: El a lăsat o sută de tratate despre studiul zeilor din empireu, tot atītea despre cei din eter şi o mie despre cei din cer." Se spunea că preoţii egipteni ştiau probabil patruzeci de tratate pe dinafară dar, fireşte, textele acestui personaj mitic erau de negăsit.
In vremea gnosticismului, o confrerie, ascunsă cu atīta grijă īncīt nici măcar părintele Festugiere, specialist īn problemă, nu i-a descoperit nici locul de origine nici pe vreunul din membrii ei, a redactat, īntre secolele al H-lea şi al IV-lea, sub numele de Hermes Trismegistus o serie de opere, revelate īn 1463, la Florenţa, de Marsilio Ficino, propagīnd mitul hermetic pīnă īn zilele noastre. Gnoza a făcut adesea apel la cuvinte misterioase, la semne, la numere, īn funcţie de īncărcătura lor magică; şi că ea a inspirat gnosticilor o asemenea īncredere īneīt se considerau teleioi (perfecţi"), īn comparaţie cu hylicii sau cu psihicii care nu aveau această ştiinţă.Unul din aspectele cele mai fascinante ale originalităţii Gnozei a fost importanţa excepţională pe care a acordat-o elementului feminin īn metafizică şi īn morală. Am văzut că, pentru majoritatea gnosticilor, Sfīntul Duh se identifică cu o femeie imaterială, soră şi soaţă a lui Hristos; sufletul ar fi o tīnără īnchisă īn trupul bărbatului (cu excepţia Naaseenilor pentru care sufletul este androgin şi care consideră că, după moarte, va subzista numai partea bărbătească); Fecioara de lumină" joacă, īn lumea cealaltă, rolul judecătorului suprem; suferinţele Sophiei īl fac pe Iisus să o aline de ele şi astfel, prin ea, să izbăvească īntreaga omenire. īn acest feminism īnfocat constă diferenţa esenţială dintre Gnoză şi Cabală care, aşa cum remarcă Scho-lem, este funciar misogină: Este o doctrină masculină, făcută de bărbaţi şi numai pentru bărbaţi. Lunga istorie a misticii evreieşti nu pare a avea nici o urmă de influenţă feminină. Nu au existat femei cabaliste." Elementul semnificativ care a impregnat cu feminitatea sa Gnoza a fost Sophia, figură abstractă cărei i s-a dat curīnd o personificare romanescă. Se ştia că ea reprezenta īnţelepciunea, un Eon impalpabil, dar interesul puternic pe care l-a suscitat a făcut din ea un soi de Isis creştină. Aproape fiecare grup gnostic īşi avea versiunea lui despre necazurile ei şi făcea o deosebire īntre Sophia de sus, Mama cerească, şi Sophia de jos, care era numită cind Sophia Achamotb, cīnd Sophia Prunicos (Lasciva") deoarece dorinţa ei de lumină era asimilată cu dorinţa sexuală. La alte grupuri gnostice, personajul Sophia este pus īn umbră de personajul Barbelo, Prima Putere feminină ieşită din Dumnezeu şi care este mama Arhontelui Ialdabaoth, cel care domneşte peste al şaptelea cer. Cosmogonia gnostică este atīt de bogată, atīt de variată īncīt Cartea lui Bainh, text sacru al Ophiţilor, are drept eroină o altă femeie cosmică, Eden, care se află la originea universului. Mitul spune că există trei principii ieşite din Tot, două principii masculine, Binele şi Elohim, şi unul feminin, Eden (care are un spirit dublu şi un trup dublu, tīnără fată īn partea de sus, şarpe īn partea de jos). Gnosticii sīnt filozofi pe care Biblia īi pasionează şi īi dezamăgeşte īn egală măsură; astfel, ei au inventat personaje şi īntīmplări ca s-o completeze sau s-o contrazică. Una din invenţiile lor a fost femeia lui Noe. pe care au numit-o Noria, şi din care au făcut īntruchiparea revoltei metafizice. īn Cartea Noriei, citată de Epiphanus, Noria se opune construirii Arcei lui Noe dīndu-i de trei ori foc, deoarece nu vrea să se perpetueze creaţia Dumnezeului celui rău; ea nu vrea să-l servească decīt pe Dumnezeul cel bun şi pe Barbelo, care sīnt indiferenţi faţă de această creaţie. Sistemul gnostic ia deci īn consideraţie pasiunile femeii, sexualitatea ei neīnfrīnată, cīntărindu-i efectele cosmice fără a vedea īn ele, ca o consecinţă, păcatul originar. -------------------- "Mć simt ca īntr-o barcć, singur, pe un lac necunoscut, dus de curenti din ce īn ce mai departe de mal. Chiar dacć as striga "ajutor" nu m-ar auzi nimeni. Asa cć prefer sć tac si sć cred cć alunec printr-un vis. Spre ce? Habar n-am..."
Octavian Paler " Truth may seen, but cannot be : / beauty brag, but'tis not she; / truth and beauty buried be." W. S. "GIVE me women, wine, and snuff / Untill I cry out "hold, enough!" / To No. 7, just beyond the circus day / A winding-sheet, ah ME! I must be away!" John K. |
|
|
Versiune Text-Only | Data este acum: 12 May 2024 - 11:14 AM |