Gnosticismul, Religia Cenzurata., Principiul Gnosticilor |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Mesajele cu caracter ateist sau care au ca scop denigrarea unei religii sunt interzise in cadrul acestui forum.
Gnosticismul, Religia Cenzurata., Principiul Gnosticilor |
18 Dec 2006, 09:59 PM
Mesaj
#1
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 17.291 Inscris: 9 December 06 Din: Din acest univers. Forumist Nr.: 9.062 |
"CUNOASTEREA A CEEA CE SUNTEM, A CEEA CE AM DEVENIT, A LOCULUI DE UNDE VENIM, A ACELUIA IN CARE AM CAZUT, A TELULUI CATRE CARE NE GRABIM SA MERGEM, A STARII DIN CARE AM FOST RASCUMPARATI, A NATURII NASTERII NOASTRE SI ACEEA A RENASTERII NOASTRE"
-------------------- "Problema cu lumea este că proștii și fanaticii sunt īntotdeauna așa de siguri pe ei, īn timp ce oamenii īnțelepți sunt atāt de plini de īndoieli." (Bertrand Russell)
"A fi tolerant nu inseamnă a tolera intoleranţa altora" (Jules Romains) LINEDRONE |
|
|
23 Jan 2007, 11:24 PM
Mesaj
#2
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.933 Inscris: 20 December 06 Din: London/Bucharest Forumist Nr.: 9.114 |
In timp ce gnosticii din secolul I, Simon Magicianul şi succesorii lui, erau cu toţii pătrunşi de filozofia greacă, cei din secolul al II-lea au fost mai aproape de creştinism care, īntărindu-se şi dezvoltīndu-şi apologetica, devenea o religie de avangardă. Ei s-au alăturat creştinilor pentru a putea discuta cu ei despre Vechiul Testament şi Evanghelii, ale căror texte le interpretau īn folosul dogmelor lor. Se socoteau fii ai lui Adam (Cainiţii coborau din Cain, Sethienii din Seth), ai femeii sau ai fiilor lui Noe, ai unui apostol; pretindeau că posedă prin tradiţie orală īnvăţătura secretă a lui Iisus īncredinţată, după īnvierea lui, Mariei-Magdalena sau altcuiva. Gnosticii se prezentau astfel ca adevăraţii cunoscători ai creştinismului şi, īn schimb, teologii, Părinţi ai Bisericii, voiau să le opună adevărata Gnoză.
Aceste două mişcări religioase paralele aveau de altfel cīteva ritualuri identice: botezul, pe care gnosticii īl practicau cu variante (dīndu-l de trei ori īn cursul vieţii, sau prin impoziţia mīinilor, ba chiar botezīnd morţii); epiclesa, rugăciunea liturgică care chema pe Sfīntul Duh deasupra apei de botez, a vinului, a pīinii, a untdelemnului sau a oricărui alt element al īmpăr¬ăşaniei; cina, care nu era euharistică īn gnosticism; ultima-īmpărtăşanie. Dar gnosticii foloseau şi descīntecele şi incantaţiile, filtrele, talismanele şi procedee de magie sexuală; īmbunătăţeau tradiţia misterelor antice insuflīndu-le o metafizică diferită. īn secolul al II-lea, primul maestru al Gnozei a fost Basilide, un sirian instalat īn Alexandria unde a strălucit pīnă la moartea sa (către anul 135) prin īnvăţătură, pe care a continuat-o cu aceeaşi strălucire fiul său, Isidor. Autor a douăzeci şi patru de cărţi de Exegetică care comentau Evangheliile, Basilide afirma că nu inovează nimic şi că expune numai creştinismul ezoteric, după mărturisirile confidenţiale ale lui Matei şi Glaucias, un interpret al lui Petru. Totuşi, el a amestecat īn doctrina sa, cu puternic caracter personal, şi idei din Persia. Basilide īl numea pe Dumnezeu Cel care nu este", pentru a arăta că Prima Cauză nu poate fi accesibilă raţiunii şi imaginaţiei. A existat, spune Basilide, o vreme cīnd nu era nimic. Acest, nimic nu era unul din lucrurile existente, ci ca să vorbim clar, fără artificii, nu era absolut nimic." īn acest vid atīt de total īncīt este de neconceput, şi nu poate fi numit, s-a produs īnceputul a Tot: Cel care nu este, fără gīnd, fără sentiment, fără scop, fără plan, fără emoţie, a vrut să facă lumea. Dacă folosesc, spune Basilide, cuvīntul a vrut, este ca să mă fac īnţeles (căci de fapt) nu a existat nici voinţă, nici gīnd, nici sentiment. Şi lumea (de care este vorba aici) nu este lumea care a fost creată mai tīrziu, cu măreţia sa şi īmpărţirile sale, ci germenul lumii." Această sperma, precizează Basilide, constituia o panspermia, o sămīnţă universală sau o colecţie a tuturor seminţelor care permiteau zămislirea diversităţii fiinţelor şi lucrurilor: Astfel Dumnezeu care nu este a făcut lumea din ceea ce nu este, depunīnd şi punīnd la bază un germene unic care conţinea īn el toţi germenii lumii." Din sperma cosmică, provenind din entităţi inexistente, s-a născut o triplă Filiaţie" formată dintr-o parte subtilă ce s-a ridicat la Dumnezeu care nu este, dintr-o parte opacă ce s-a acoperit cu Sfīntul Duh, care i-a servit drept aripă pentru a se apropia de īnălţimi, şi dintr-o parte impură ce a rămas īn sămīnţa universală. Din partea subtilă s-a desprins Arhontele (Guvernatorul) care, neştiind că deasupra lui exista un Dumnezeu, a creat firmamentul, astrele, fiinţele celeste; Basilide īl numeşte Capul universului (e kephale tou kosmou) sau Abraxas,regele celor trei sute şaizeci şi cinci de ceruri. Apoi, un al doilea Arhonte, inferior celuilalt, a ieşit din partea impură şi a utilizat panspermia pentru a crea Pămīntul şi locuitorii lui: īntr-adevăr, Basilide īmpărţea fiinţele īn două categorii principale şi fundamentale: pe cea dintīi, o numeşte cosmos (lume), pe a doua, hipercosmos (ceea ce este deasupra lumii); iar barierei care separă cosmosul de hipercosmos īi dă numele de Spirit (Nous)." Cīnd a fost necesară izbăvirea lumii inferioare, acest Nous s-a unit cu Iisus-Kaulakau (cuvīnt ce īnseamnă speranţă pentru speranţă) prin botezul din apele Iordanului. Jacques Matter spune: Această idee este una din inovaţiile cele mai curioase ale gnosticismului. Ea nu are nici un precedent la cei vechi... Numai posesia demonică mai oferă ceva analog cu īncorporarea lui Nous, dar această analogie este tocmai ceea ce ne face să vedem mai bine noutatea şi īndrăzneala opiniei gnostice." Din păcate nu mai există decīt fragmente din gnoza lui Basilide; morala sa egala īnsă extraordinara sa cosmologie; el īi īnvăţa pe Basilidieni să nu urască nimic, să nu dorească nimic" şi voia să facă din ei nişte Aleşi străini de această lume" (xenoi en kosmo uperkosmioi). -------------------- "Mć simt ca īntr-o barcć, singur, pe un lac necunoscut, dus de curenti din ce īn ce mai departe de mal. Chiar dacć as striga "ajutor" nu m-ar auzi nimeni. Asa cć prefer sć tac si sć cred cć alunec printr-un vis. Spre ce? Habar n-am..."
Octavian Paler " Truth may seen, but cannot be : / beauty brag, but'tis not she; / truth and beauty buried be." W. S. "GIVE me women, wine, and snuff / Untill I cry out "hold, enough!" / To No. 7, just beyond the circus day / A winding-sheet, ah ME! I must be away!" John K. |
|
|
Versiune Text-Only | Data este acum: 12 May 2024 - 04:57 AM |