Gnosticismul, Religia Cenzurata., Principiul Gnosticilor |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Mesajele cu caracter ateist sau care au ca scop denigrarea unei religii sunt interzise in cadrul acestui forum.
Gnosticismul, Religia Cenzurata., Principiul Gnosticilor |
18 Dec 2006, 09:59 PM
Mesaj
#1
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 17.291 Inscris: 9 December 06 Din: Din acest univers. Forumist Nr.: 9.062 |
"CUNOASTEREA A CEEA CE SUNTEM, A CEEA CE AM DEVENIT, A LOCULUI DE UNDE VENIM, A ACELUIA IN CARE AM CAZUT, A TELULUI CATRE CARE NE GRABIM SA MERGEM, A STARII DIN CARE AM FOST RASCUMPARATI, A NATURII NASTERII NOASTRE SI ACEEA A RENASTERII NOASTRE"
-------------------- "Problema cu lumea este că proștii și fanaticii sunt īntotdeauna așa de siguri pe ei, īn timp ce oamenii īnțelepți sunt atāt de plini de īndoieli." (Bertrand Russell)
"A fi tolerant nu inseamnă a tolera intoleranţa altora" (Jules Romains) LINEDRONE |
|
|
22 Jan 2007, 04:09 PM
Mesaj
#2
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.933 Inscris: 20 December 06 Din: London/Bucharest Forumist Nr.: 9.114 |
Socotiţi multă vreme eretici creştini, gnosticii sīnt astăzi consideraţi reprezentanţii unui sistem de gīndire independent care a rivalizat cu creştinismul, pe care l-a influenţat īn unele privinţe preluīnd īn acelaşi timp anumite noţiuni de la el. Istoricii secolului al XIX-lea au īnceput să critice lipsa de obiectivitate īn acest domeniu a ereziologilor şi să traseze un tablou mai nuanţat al Gnozei. Au descoperit īn ea o mişcare precreştină al cărei centru principal a fost şcoala din Alexandria, unde scriitori evrei elenizaţi au combinat iudaismul cu filozofia greacă, cum a fost Artapan care īl identifica pe Moise cu Hermes, Aristobulos care dădea Vechiului Testament o interpretare aristoteliciană şi mai ales Philon care punea cu īndrăzneală de acord cosmologia din Peniateuc cu cea din dialogul lui Platon, Ti-maeus. Un alt centru a fost reperat īn jurul lui Ioan Botezătorul, căruia Clement din Roma, īn HomeMe sale īi atribuia drept discipol favorit şi succesor după moarte pe Simon Magicianul. Această mişcare, īncă īntr-o formă necristalizată, a īntīlnit īn drumul ei creştinismul incipient, a căutat să-l anexeze sau să-l exploateze filozofic, de unde şi vehementele reacţii ale Părinţilor Bisericii īmpotriva ei. Pentru a degaja gnosticismul de ceea ce-l īnconjoară trebuie acţionat cu multă prudenţă. Un profesor din Strasbourg, Jacques Matter, a fost primul care, īn 1828, a separat cu claritate gnosticii (Basilidieni, Marcioniţi, Valentinienī etc.) de vechii creştini (Nazarenieni, Ebioniţi), de creştinii eretici (Docetici, Elxaiţi), de creştinii ascetici (Montanişti, Encratişti) şi de sectele anticreştine (Samariteni, Hypsistarieni, Mandeeni); acestea reprezintă deosebiri fără de care nu putem avea o istorie serioasă a ideilor.
Studiul Gnozei, continuat după el de Adolf Harnack, Wil-helm Bousset şi mulţi alţii, avea să capete īn secolul al XX-lea o deosebită actualitate, ca şi cum spiritul modern ar fi găsit īn el un stimulent incomparabil. īn 1945, descoperirea īn Egipt, līngă Nag Hammădi, a unei biblioteci gnostice de vreo cincizeci de scrieri, aparţinīnd probabil Sethienilor din secolul al IV-lea, a reīnnoit entuziasmul specialiştilor pentru autori care nu puteau fi pīnă atunci apreciaţi decīt prin intermediul unor fragmente citate īn literatura patristică. īn Franţa, īn Germania şi īn Statele Unite s-au alcătuit echipe care să recenzeze, să traducă şi să editeze preţioasele papirusuri. Rămīne acum īn seama criticii să arate cum a deschis Gnoza calea filozofiei oculte (cuprinzīnd, prin definiţie, teologia iudeo-creştină şi magia păgīnă); şi se va vedea că ele se luminează reciproc cu o lumină dintre cele mai puternice. Trebuie să precizăm că această religie nu pleacă de la o personalitate centrală, cum este Iisus Hristos pentru creştinism, Buddha pentru budism, Mahomed pentru islamism, ale căror revelaţii sīnt perpetuate de credincioşi de-a lungul veacurilor. Dimpotrivă, ne găsim in prezenţa unei constelaţii de mici comunităţi iniţiatice servind, fiecare īn felul ei, cultul unei valori transcendente Gnosis (Cunoaşterea), decretată superioară credinţei. Chiar atunci cīnd un şef de şcoală puternic, un Simon Magicianul, un Marcion, un Valentin, un Basilide, un Mani a fost venerat ca un om-zeu de către discipolii lui, această veneraţie n-a constituit niciodată un punct doctrinal care să privească ansamblul gnosticilor şi nu s-a prelungit niciodată mai mult de cīteva generaţii. De altfel, īntemeietorii acestor comunităţi nu sīnt toţi cunoscuţi; nu se ştie dacă Carpocratos al Carpocraţienilor din Roma este cel care a trăit īn Chefalonia şi care este, exact, legătura Nicolaiţilor cu Nicolaus, cel combătut de sfīntul Ioan. Găsim un fenomen analog īn China, la Taoiştii reuniţi īn jurul lui Tao, Marele Principiu, şi care se divizau īn şcoli mai puţin diversificate şi mal puţin opuse decīt cele ale Gnozei. Grupurile gnostice au avut credinţe şi ritualuri diferite dar, cel puţin, au avut īn comun una şi aceeaşi motivaţie ideologică şi mai multe postulate fundamentale. Ele s-au străduit să răspundă acelei cumplite īntrebări: Dacă există un Dumnezeu, de ce există Răul īn univers?" Nu putea să fie mai greu pentru o Divinitate supremă să creeze o lume perfectă mal degrabă decīt această lume imperfectă unde nedreptăţile, dezordinile sociale,crimele se succed pretutindeni şi dintotdeauna.... -------------------- "Mć simt ca īntr-o barcć, singur, pe un lac necunoscut, dus de curenti din ce īn ce mai departe de mal. Chiar dacć as striga "ajutor" nu m-ar auzi nimeni. Asa cć prefer sć tac si sć cred cć alunec printr-un vis. Spre ce? Habar n-am..."
Octavian Paler " Truth may seen, but cannot be : / beauty brag, but'tis not she; / truth and beauty buried be." W. S. "GIVE me women, wine, and snuff / Untill I cry out "hold, enough!" / To No. 7, just beyond the circus day / A winding-sheet, ah ME! I must be away!" John K. |
|
|
Versiune Text-Only | Data este acum: 11 May 2024 - 11:09 PM |