HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

 
Reply to this topicStart new topic
> Procedura Achizitionare Masina Din Germania
Kristin
mesaj 27 Nov 2006, 05:37 PM
Mesaj #1


Dregator
*****

Grup: Membri
Mesaje: 979
Inscris: 29 August 06
Forumist Nr.: 8.611



Sper sa fie util acest topic, mai ales ca sunt multi romani (printre care si eu) care vor sa achizitioneze sau au achizitionat o masina din Germania. Eu am trecut prin aceasta experienta acum vreo 2 luni, cumparandu-le parintilor o masina de aici.

Prima precizare este ca sunt, cu siguranta, unele aspecte incomplete /gresite, pe care va rog sa le lamurim. Deja am uitat toti pasii si toate actele pe care le-am primit. Mai si incurc unele hartii. In plus, am avut norocul sa se ocupe Händler-ul (dealer-ul auto) de toate actele, de aceea prezentarea de mai jos se bazeaza, la unele aspecte, pe experientele altor cumparatori de masini. In RO nu m-am ocupat eu de inmatriculare, de aceea nu garantez ca informatiile sunt corecte /complete.

Nu va speriati ca e scris asa mult. Daca se ocupa Händler-ul de toate actele, mai mult de jumatate din ce e scris e inutil. Insa m-am gandit si la cei care nu au noroc sa gaseasca un Händler asa cum am gasit eu.

Succes si astept completari si corecturi, poate iese pana la urma un material compact, corect si util.

P.S. Cu albastru sunt evidentiate experientele personale.

“Sfaturi” a priori :

- de preferat sa fiti ajutat de cineva care cunoaste limba germana, fiindca multi dealeri nu cunosc limba engleza.
- de preferat, cumparati o masina de la un Händler serios (cu un parc mare de masini si recomandat de alti clienti);
- starea tehnica a masinii sa fie ok (stiti mai bine ca mine cum se poate verifica);
- de preferat, masina sa aiba Mwst. Ausweisbar (TVA recuperabil), posibil de recuperat NUMAI pe calea oficiala, NU cu garantie (s-au intamplat cazuri de ne-recuperare a garantiei !!).
- De preferat, Händlerul sa rezolve problema tuturor actelor, pentru a va scuti de umblatura. In principiu, orice Händler serios rezolva aceasta problema, contra cost, desigur.

I. GERMANIA:

Actele necesare odata cu cumpararea masinii –

1) Declaratia vamala de export - Ausführanmeldung – (de la IHK – Industrie – und Handelskammer) – trebuie stampilata la Zoll.– reprezinta documentul vamal prin care se atesta exportul masinii. El este emis de vama germana si contine toate informatiile vamale. Handlerul poate rezolva sa aplice stampila de la Zoll, sunt unii handleri care au imputernicire de la Zoll. Dar nu toti.
Trebuie completata de noi, dupa achizitionarea de la IHK (daca nu o are deja Handlerul).
Model, aici: http://www.zoll.de/z1_bilder/a1_einheitspa...733_seite_3.jpg

Aceasta declaratie ajuta pentru recuperarea TVA si se stampileaza inca o data la iesirea din UE (la unguri).

Noi am primit Ausführanmeldung gata stampilat de vama, s-a ocupat Händler-ul, nu am umblat deloc pe drumuri.

2) certificat de provenienta EUR1 (este un document justificativ prin care se precizeaza locul de fabricatie si autenticitatea masinii) EUR 1 fara stampila vamii germane nu are nici o valoare. Acest document scuteste proprietarul de plata taxei vamale si comisionului vamal.

Sunt 2 hartii:
a) Lieferantenerklärung (de la handler) -ul de unde te-ai decis sa achizitionezi masina - este o hartie A4 pe care handler-ul trebuie sa o ceara producatorului de masina. Dureaza cam 1-2 zile pana ajunge hartia si scrie ceva de genul "der unterzeichner erklaert, dass die in diesem Dokument aufgefuehrten Waren Ursprungserzeugnisse der Europaeischen Gemeinschaft sind und den Ursprungsregeln" - cum ca masina este produsa in EU. Trebuie stampilat de vanzator.

Nu costa nimic obtinerea lui.

Acesta este Certificatul de conformitate, il da producatorul si in el scrie ca masina ta este fabricata in EU.

Liferantenerlärungul e necesar la VAMA GERMANA si ramane la vama germana; pe baza lui se elibereaza EUR1. (posibil sa nici nu il primesti, daca Handlerul iti da direct EUR1).

b) formularul EUR1 (formularul se obtine de la IHK – Industrie – und Handelskammer) – se completeaza de catre noi SAU de catre un birou de Spedition de pe langa vama germana (daca exista, la unele vami nu este), pentru ceva euro. Apoi se merge cu formularul la vama sa il stampileze (f.f.f. importanta aceasta stampila).

Formularul final (EUR1), arata asa:

http://www.zoll.de/z1_bilder/a1_zoll/eur1.jpeg

Noi am primit direct EUR 1 de la Händler. Nu am umblat deloc. Dar a durat vreo 2 zile.

3) talonul masinii (carte temporara) cu numar de vama - Fahrzeugschein – de la Zulassungstelle- cartea temporara a masinii este identica cu talonul temporar (pe care il primiti si in Romania in mom. in care inmatriculati masina temporar cu nr. rosii) si va da dreptul sa circulati cu masina pe o perioada determinata. In mom. in care inmatriculati masina, primiti numere temporare care se numesc si numere de vama.
Talonul vechiului proprietar e taiat la un coltz (adica nu mai e valabil), dar NU il aruncati.

Nu imi mai amintesc exact, dar mi se pare ca am primit un singur talon, valabil pana la inmatricularea in RO. Nu mai retin daca am primit si talonul vechiului proprietar.

4) factura de cumparare – se obtine de la Händler. Este strict informativa d.p.d.v. vamal, ea nu are valoare in mom. importului, adica nu se tine cont de valoarea inscrisa in ea. DAR, sa scrie clar si pretul net, si pretul brut.

Noi am primit o factura ce continea si TVA-ul nemtesc, clar specificat. Dupa ce masina a ajuns in tara si s-a mers cu ea la vama de interior, unde este nevoie de factura, s-a trimis inapoi factura in Germania, impreuna cu Ausführanmeldungul stampilat de vama (de la frontiera) si s-a emis o alta de catre Händler, care nu continea TVA-ul nemtesc. Aceasta noua factura e importanta deoarece vama masinii costa mai putin.

5) cartea de identitate (Fahrzeugbrief) – culoare verde– trebuie sa aiba inscrise normele de poluare ale masinii (EURO 3); pentru siguranta faptului ca nu veti trebui sa va intoarceti cu masina de la granita, exista aceea "Nota de consultanta " la RAR. Care costa. Brief-ul vechiului proprietar e taiat la un coltz, adica nu mai e valabil, dar NU se arunca. Se ia de la Händler.

Sfat: cautati o masina cu EURO 4. In acest caz, sigur nu veti avea probleme. Chiar daca pe talon scrie EURO3, e posibil sa fie probleme. In nici un caz nu cumparati o masina care are norma D3, chiar daca, teoretic, e superioara celei EURO3. Exista riscuri sa nu o puteti inmatricula.
Inainte de a cumpara masina, cereti o copie dupa Brief, sa va convingeti ca masina e ok d.p.d.v. al normei de poluare.


7) Cartea noua de identitate a masinii - un "carnetel" verde valabil pana la inscrierea masinii in Romania.

Noi am primit-o de la Händler.

8 ) asigurare (contine si carte verde) - internationale zulassungsschein – se face pe o perioada de 14 sau 30 de zile. O face ori handlerul, ori cei de la Zulassungstelle. Stiu ei ce fel de asigurare trebuie. Recomandare: sa se faca asigurare pt 1 luna (in jur de 160 de euro pentru o luna costa) si numerele rosii la fel. La ADAC nu cred ca se poate incheia asigurare..

La noi s-a ocupat Händler-ul si am facut asigurarea pentru 30 de zile. (recomandat).

9) carte tehnica – in general e in torpedou - (in care sunt trecute toate reviziile masinii si eventualele reparatii facute in urma accidentelor);

Recomandat sa existe, pentru ca acolo e trecuta istoria accidentelor /reviziilor masinii.

10) 2 chei – recomandat, pentru asigurarea CASCO din RO, daca va faceti.

11) chitanta pentru TVA, in caz de cautiune (vezi mai jos paragraful cu recuperarea TVA).

12) Contract de vanzare-cumparare

13) Trebuie sa va asigurati ca masina are TÜV(RAR-ul) si ASU(emisia de gaze) facute la zi (valabile minim 3 luni !), altfel trebuie sa faceti Zoll TÜV si costa inca cca 50 EUR extra.
Oricum, fara TÜV nu puteti inmatricula masina.

Alte aspecte:
1) pretul se poate uneori negocia pana la -500 euro;dar nu e obligatoriu.
2) Daca se poate recupera TVA, asta se spune in germana MwSt. Ausweisbar.
3) A nu se confunda EUR1 (care e certificat de provenienta) cu norma de poluare (EURO 3 sau EURO4).


PASI:

1. Negociere pret

2. Masina are EURO 3? (scrie in Brief)

3. Intrebare la Handler daca se ocupa de acte (de care acte ?)

4. Cerere Lieferantenerklärung la Handler;

5. Daca totul e ok mai sus, contract vanzare – cumparare /factura, plata;

6. Mers la KFZ – Zulassungsstelle sau Landratsamt (un fel de RAR) – se cer de la Handler numere de alea de proba pentru a ajunge cu masina aici. Aici se radiaza masina de pe numele Handler-ului - daca nu e deja radiata - si se trece numele noului cumparator in talon (inmatricularea costa cam 50 de euro); apoi se fac numere rosii pentru export (se pot face si pentru 3 saptamani, nu numai pentru 15 zile) (costa cam 20 de euro);
Numere se primesc la Zulassung, nu e cu programare ci cu bon de asteptare, la intrare tragi un bonulet cu un numar apoi astepti pina se afiseaza numarul de pe bonul tau pe ecran si vei stii in ce birou trebuie sa te duci. De obicei dureaza 30 minute. Numerele ti se fac pe loc, de obicei tot la Zulassung.
Posibil sa se faca aici si asigurarea, daca nu o face Handler-ul (+ carte verde, stiu ei). Talonul international verde nu se da pe loc, primesti o foaie de circulatie provizorie, iei numerele, te duci inapoi la handler si le montezi pe masina.
Dupa ce ai montat numerele inapoi la Zulassung, aici iese un functionar si verifica seriile de pe masina si lipeste 2 buline pe numere apoi iti da in mina talonul verde si asigurarea.


7) Mers la IHK – Camera de Comert – si achizitionat 2 formulare: EUR1 si Ausfuhranmeldung formular (daca nu le are Handlerul).

8 ) Mers la ZOLL Germania - mai precis, al regiunii de unde se cumpara masina unde se stampileaza certif. EUR1 si cel de export (daca nu sunt deja rezolvate aceste lucruri de catre Handler) - La Zoll (vama) se stampileaza imediat sau tot un fel de procedura cu bonulet hirtiile daca nu le-a rezolvat in prealabil Handlerul. Nu costa nimic.

Lucratorul Vamal merge cu tine la masina sa compare si el seria caroseriei cu seria din cartea masinii.
Deci aici se aplica 2 stampile, f. importante (pe EUR1 si pe cel de export).

IMPORTANT: pasii 6,7,8, plus obtinerea EUR1, pot fi evitati DACA Händlerul se ocupa de toate actele. La noi s-a ocupat de absolut tot si ne-a costat 250 de euro (fiindca am vrut asigurare pe 30 de zile, altfel costa numai 200 de euro). A meritat.

9) Vezi mai departe (gata cu actele de Germania):


II. GRANITA UNGARO-ROMANA - la vama ungara: ce faceti aici:
- stampilati Ausführanmeldung, pentru recuperarea TVA. Pe stampila asta scrie mare „EXPORT“.


III. INTRE VAMA UNGARA SI CEA ROMANA – cautati birou de “Garantari automobile” (Spedition) - ce faceti aici:

1) declaratie vamala de tranzit – se elibereaza la frontiera romana. Ea reprezinta un document vamal care atesta faptul ca masina introdusa in tara urmeaza sa fie vamuita (importata) printr-un punct vamal de interior. Mergeti la un comisionar vamal (o firma specializata in domeniul vamal) care va va prelua actele si va intocmi formalitatile vamale.

Spuneti comisionarului ca vreti sa faceti GARANTAREA VAMALA; adica practic ei garanteaza ptr tine ca platesti vama in termen de 8 zile nelucratoare de la intrarea in tara (altfel amenda e de minim 25 mil lei)...iti da 4 hartii la fel (cred) (si eventual o recipisa, dar nu obligatoriu)...aici o sa te intrebe unde vrei sa platesti vama...

Costa aprox. 60 de euro.

2) trebuie mentionat biroul vamal de interior unde se va plati vama– Atunci cand ajungeti la frontiera, cereti ca tranzitul sa aiba ca destinatar biroul vamal de interior X (orasul unde va fi inmatriculata masina in RO).

3) Aratati certificatul EUR 1, pentru a nu mai plati taxe vamale. Dar se ia inapoi, e nevoie mare de el la vama de interior.

IV. LA FRONTIERA ROMANA (acolo unde se iau pasapoartele):

Vama romana stampileaza cele 4 hartii mentionate la pct. III.1) ...apoi se merge din nou la comisionarul acela vamal si se lasa 3 dintre cele 4 hartii si una ramane la tine...cu asta mergi la RAR in Ro.


V. RAR local

-aici se fac constatarea vamala si omologarea; aici e nevoie de certificatul de conformitate EUR1. (costa aprox. 14 euro).

VI. Vama de interior:

Acte necesare:

- factura de vanzare –cumparare in original;

- factura de vanzare – cumparare in traducere legalizata;

- cartea de identitate a masinii (Brief) in original;

- Brief in traducere legalizata;

- certificat de origine EUR 1 in original;

- constatare RAR pentru vama in original – pentru vama, nota de constatare RAR confirma faptul ca masina poate fi importata (are EURO3) si confirma tipul de masina. Deci stabileste valoarea in vama a masinii. Aceasta nota se elibereaza de la unul din centrele specializate in domeniu.

- declaratie vamala de export in original si copie;

- cartea temporara (talon) a masinii cu numar de vama in original si copie; (se va restitui originalul)

- asigurare in original si copie; (se va restitui originalul).

- copie CI.


Costurile de inmatriculare si export sunt aprox. 200 euro.

In RO posibil sa fie incompleta procedura, ca nu m-am ocupat personal de asta.

Recuperare TVA din Germania

Depinde daca se poate recupera Mwst sau nu. Daca se poate recupera, sunt doua cazuri:

1) Pentru a recupera MwSt (TVA) in Germania trebuie trimisa inapoi la Händler hartia stampilata la granita de catre unguri in original (Lieferantenerklärung). De asemenea, este necesara o copie de pe factura cu care ati platit acasa vama. Se pot trimite si prin posta, dar eventual cu valoare declarata, fiindca sunt hartii extrem de importante.

In ce ma priveste, am lasat la Händler numarul contului nostru din Germania, (nu mai stiu daca s-a semnat si o imputernicire, ceva..) si, dupa ce a primit hartiile inapoi din RO, a durat maxim o saptamana si aveam banii in cont. Nu am mai facut nici un drum la Händler. Mai mult, am recuperat si TVA-ul pe banii dati pe la vama germana (la actele pe care le facusera ei). Merita intrebat daca reusesc sa va dea inapoi si banii astia. Nu sunt o avere, dar sunt de cate o bere pentru vreo 10 oameni.

2) La unii handleri mici, (DE NERECOMANDAT) e posibil sa platesti numai suma neta, fara MwSt si lasi o garantie de 500-1000 euro ce o primesti inapoi cind aduci hirtiile. De regula se platesc 500 EUR "cautiune" si dupa ce aduci "Ausfuhranmeldung" inapoi, stampilat la Vama Ungara(vama cu romania) primesti "cautiunea" sau TVA-ul inapoi.
Atat pentru "masina" cat si pentru "cautiune"(TVA) ceri de la vanzator cate o "chitanta" extra.

Fara "chitanta" pentru TVA nu primesti banii inapoi.

Inainte sa mergi la vanzator sa recuperezi "cautiunea" sau TVA-ul apelezi vanzatorul si ai spui ca mergi la el, altfel ai surpriza sa mergi acolo si sa-ti spuna ca nu are banii necesari si ca trebuie sa revii.

(neverificat, din lipsa de interes).

Cam asta e. Astept corecturi, completari.

Acest topic a fost editat de Kristin: 27 Nov 2006, 05:38 PM


--------------------
Oamenii se impart in doua categorii: cei care impart oamenii in doua categorii si cei care n-o fac.
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 28 March 2024 - 08:28 PM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman