Motorul Creativitatii Artistice, cum functioneaza el ? |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Va invitam la dezbateri pe teme diverse, avand in centrul lor Omul. Domeniu umanist complex, relativ greu de surprins in ecuatii sau teorii unice, psihologia va fi si un pretext pentru a discuta despre emotii, minte si suflet.
Motorul Creativitatii Artistice, cum functioneaza el ? |
7 Feb 2006, 01:24 PM
Mesaj
#1
|
|||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 4.959 Inscris: 9 August 05 Din: marginea viselor Forumist Nr.: 6.763 |
******************************************************************************* Creativitatea , artistica sau stiintifica , il deosebeste pe om de tot regnul animal. Dar ce reprezinta creativitatea ? Care este motorul creativitatii ? Cum putem sa o definim si sa o delimitam ? "Problemă de cercetare pentru psihologi, pedagogi, psihanalişti, filosofi, esteticieni, sociologi şi sociologi ai culturii, axiologi, antropologi, economişti - dată fiind complexitatea uimitoare a fenomenului, creativitatea este şi în atenţia lingviştilor şi a psiholingviştilor. Termenul de creativitate îşi are originea în cuvântul latin "creare", care înseamnă "a zămisli", "a făuri", "a crea", "a naşte". Însăşi etimologia cuvântului ne demonstrează că termenul de creativitate defineşte un proces, un act dinamic care se dezvoltă, se desăvârşeşte şi cuprinde atât originea cât şi scopul. Termenul şi noţiunea generică au fost introduse pentru prima dată, în anul 1937, de psihologul american G.W. Allport, care simţise nevoia să transforme adjectivul "creative", prin sufixare, în "creativity", lărgind sfera semantică a cuvântului" . Un psiholog ar discuta acest subiect cam in felul urmator :
Citisem de curind ca un om ajuns la virsta de 40 de ani poseda numai 2% din creativitatea pe care o avea la virsta prescolara ! Privind din aceasta perspectiva putem spune ca un copil este un vulcan creator , atent la lume , cautind intelesurile ascunse pe care adultii nu stiu sau nu mai au timp sa le caute. Se stie ca mostenirea genetica este una din componentele motorului creativitatii. Dar ca orice motor , si creativitatea are nevoie de un combustibil. Fara trairi , emotii , sentimente , deceptii , bucurii , succese sau esecuri ...acest motor nu ar putea functiona. Multi au afirmat ca persoanele creative pe tarim artistic nu se pot descurca pe tarimul stiintelor exacte , la fel cum persoanele cu capacitate inovatoare in domeniul tehnic ar fi lipsite de simt artistic. Totusi in ultimul deceniu mai multe voci infirma aceasta pseudo-teorie . Psihologii vorbesc de o anumita inhibitie aparuta pe traseul dintre copilarie si adolescenta care face ca trasaturile si potentialul creativ-artistic sa se estompeze mult. Einstein a studiat vioara de la 6 la 13 ani , iar la batrinete cinta frecvent la vioara (de multe ori in compania unor muzicieni celebrii ai epocii). Daca Einstein ar fi facut conservatorul , asa cum si-ar fi dorit-o , nu se stie daca astazi am fi avut o teorie a relativitatii sau reactoare nucleare. Leonardo a fost un pictor de geniu si un geniu tehnic , un spirit care a trait in afara timpului sau. Omar Khayyam a fost inainte de toate un matematician si un astronom celebru al timpului sau . El a calculat asa numitul "triunghi al lui Pascal" , cu secole inainte de Pascal , si nu in ultimul rind a lasat drept mostenire unul dintre cele mai precise calendare care se mai folosesc si astazi in lumea islamica. Dar din pacate el este cunoscut cel mai bine ca poet. "Creativitatea a fost si va continua sa fie inca multa vreme, un « copil rasfatat » al psihologiei." Acest citat nu face decit sa accentueze ideia ca fundamentul creativitatii nu a fost suficient de bine investigat. Acest nou subiect se vrea o incercare de discutie libera pe tema motorului creativiatatii artistice si nu in ultimul timp un subiect de refexie referitor la propria noastra creativitate. exergy33 -------------------- *_*_*
Pierdut Ăźn Geometria UitÄrii CÄutĂąnd Ipote(nu)zele Fericirii - TrecÄtorul -X- https://exergy33.wordpress.com/ |
||
|
|||
14 Feb 2006, 02:58 PM
Mesaj
#2
|
|
Cronicar Grup: Moderator Mesaje: 2.894 Inscris: 7 December 03 Forumist Nr.: 1.410 |
1. Arta e de foaaaarte multe feluri, dar asta e un alt subiect.
2. Sa luam o anumita arta, muzica sa zicem. In muzica simfonica a existat o perioada numita acum preclasica. Primii care au compus o astfel de muzica pot fi considerati creativi, nu ? Ei practic au "inventat" un nou fel de muzica. Dar urmatorii ? Ei au creat noi opere artistice in cadrul aceluiasi mare gen. Parte din ei compunand partituri foarte apropiate de ale celorlalti, parte compunand mult mai diferit. Suntem noi siguri ca dintre creatiile mai originale nu s-au pierdut o parte, tocmai pentru ca erau prea diferite de celelalte ? Sau ca parte dintre cele care erau prea apropiate de cele existente nu au fost date uitarii ? Ei bine, cred ca in creativitate o contributie o are imaginatia, o alta originalitatea, o alta conformismul, o alta acceptabilitatea care tine de moment, de auditoriu, etc. Creativitatea este si ceva individual dar si social in acelasi timp. In secolul trecut in pictura au aparut multe curente noi, care mai de care mai "originale". Ne poate asigura cineva ca lucrari asemanatoare nu au existat si in secolele anterioare ? Ne poate asigura cineva de faptul ca printre ciornele sau chiar picturile din secolele anterioare nu au existat si unele similare celor originale din secolul trecut, dar ca la vremea lor au fost considerate "aberatii", sau simple incercari nereusite ? Creativitatea tine si de public, si de moment, de context altfel spus. 3. Inhibitia de care se vorbea poate actiona si dinspre public spre "creator". Un anumit raspuns sau altul din partea audientei pot dinamiza sau din contra, inhiba un creator. Asta in masura in care publicul e un factor important pentru persoana respectiva. Inhibitia poate veni si din viata particulara, din probleme de sanatate, etc. 4. Apoi in creatie intra si factorul timp in mai multe forme. Presiunea timpului, timpul necesar incarcarii "bateriilor creativitatii", timpul "pierdut" pentru creatie, si alte forme, cred ca pot influenta creativitatea. Din nou, conteaza importanta acordata de fiecare unor astfel de factori. Creatorul le poate da si lua unor astfel de factori puterea de a-l influenta, intr-o masura mai mica sau mai mare. Oricum, nu poti controla totul in acelasi ... timp ... 5. Si ar mai fi ceva de spus. Mi s-a parut interesanta observatia ca, pe langa creativitatea de gen ... inventivitate ... mai exista cel putin ... creativitatea de gen ... dramatizare. Inventivitatea e mai degraba la baza crearii unor opere originale, a unor noi stiluri, curente, etc. Dramatizarea ar insemna jocul creativitatii in cadrul unui stil, al unui curent, dar si combinarea stilurilor, a curentelor, oferirea unor perspective si abordari artistice noi. 6. Creativitatea pare a fi studiata cu mult succes de cei cu adevarat interesati de procesul ... creatiei. 7. In contextul asta, pare a fi mai corect sa vorbim despre ... co-creativitate. -------------------- ... incertitude in certitude ... independence in dependence ... insight in sight ...
|
|
|
Versiune Text-Only | Data este acum: 3 May 2024 - 11:36 AM |