HanuAncutei.com - ARTA de a conversa!
Haine Dama designer roman

Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )

> Jurnalul De Teatru Si Film Al Lui Fitzcarraldo
Fitzcarraldo
mesaj 15 Sep 2005, 06:23 PM
Mesaj #1


Dregator
*****

Grup: Membri
Mesaje: 515
Inscris: 28 June 05
Din: Columbia
Forumist Nr.: 6.518



user posted image


"O replica celebra a unui obscur judecator de instructie -"Nu stiu exact ce e, dar o recunosc cand o vad !" - ne spune ca pornografia nu se lasa usor definita. Unii cred ca un film facut cu intentia de a excita sexual o persoana e porno. Fals ; Instinct primar sau Noua saptamani si jumatate au acest nobil efect fara a fi pornografice.

Cazul unei vedete de film porno

Ca si Kareem Abdul - Jabaar (unul dintre cei mai abili si inalti baschetbalisti) sau Van Cliburn (pianistul cu cele mai lungi degete), Johb Curtis Holmes si-a castigat reputatia tot datorita unui atu fizic. 13 inci (29 de cm) repartizati exact in acel loc care i-a adus bine-meritatul titlu de cel mai important star porno al anilor '70. Intr-o cariera intinsa de-a lungul a doua decenii, Holmes a aparut in 2274 de filme porno si a intretinut pe ecran relatii cu peste 14.000 de femei ! Nu a fost descoperit spaland vase intr-un bar, asemeni lui Dirk Diggler (eroul din Jurnalul ..., inspirat de viata lui Holmes). Bill Amerson, mentorul si managerul sau (in acelasi jurnalul... prin personajul lui Burt Lancaster), l-a "agatat" in timp ce l-a vazut schimbandu-se, in vestiar, pentru o proba de film publicitar.
Cariera porno a lui Holmes a inceput cu filme turnate in 8 mm , iar in '72 a devenit mai cunoscut sub numele de cod Johnny Wadd, personaj inspirat de faimosul detectiv imaginat de Dashiell Hammett, Sam Spade.
Filmele cu Wadd erau in continuare porno, dar spre deosebire de anterioarele, aveau o intriga si vadeau intentia regizorului de a-si depasi conditia si a starului de a juca, in adevaratul sens al cuvantului.
Prestatiile ii aduceau in medie 3.000 de $ pe zi, dar onorariul anual putea ajunge pana la 500.000$.
La mijlocul anilor '70 declinul: Holmes a descoperit drogurile, a inceput sa fure pentru a putea plati ratia zilnica de cocaina. A fost implicat chiar intr-o dubioasa afacere cu substrat mafiot, fiind acuzat de crima. Desi nedovedit, si-a petrecut totusi 11 luni in inchisoare. Ultima sa aparitie intr-un film a fost in fastuosul The rise and Fall of the Roman Empress. In '88, murea de sida, dupa trei ani de suferinte.
N-a fost un tip pe care-l dadea inteligenta afara din casa, pentru ca, asa cum spunea o partenera de-a lui:
"Era clar ca tot sangele se scurgea din creier pentru a iriga bunatate de inci". A intrat insa in mitologie cu un renume de invidiat: Elvis Presley al pono-ului"

Urmeaza : PORNO / Realitate si fictiune ; Deeper & deeper; Detalii industriale; Cazul unei vedete de film porno 2; Corectitudinea erotica si Culpabilitatea pornografica; Crash - Idiotii; Erotismul cu adaugiri; Erotismul implicit; Calificative si restrictii ...

Deeper & deeper

" Inceputurile pornografiei dateaza din pubertatea cinematografului. Primele filme porno (cunoscute sub numele de stag films = numai pentru barbati) erau proiectate in cadrul petrecerilor exclusiv masculine. America detine recordul de stag films, urmata indeaproape de Franta, unde genul cunoaste o aseamenea inflorire, incat termenul de french film devine sinonim cu porno.
Ani '30 - '60 au fost etichetati drept "soft ", din punct de vedere pornografic. Genul dominant este cel de "nudie", in care exceleaza realizatorul Russ Meyer, care promoveaza femeile cu sani enormi. Sub influenta europeana, genul nudie lasa loc celui "soft" : actul sexual e simulat, organele sunt lasate in afara cadrului, iar penetrarea lipseste.
Violenta scenelor sexuale si a dorintelor e exacerbata si abunda scenele de viol si lesbianism.
Meyer e in continuare cel mai stralucit reprezentant, iar filmele sale (Faster; Pussycat; Kill, Kill!!, Vixen) si-au capatat statutul de cult.
Personaje celebre din istoria cinematografului fac cariera soft-porno (unele chiar in animatie): Zorro; Pinochio; Cleopatra; Romeo si Julieta; Cei trei muschetari; Frankestein; Cenusareasa; Alba ca Zapada; Jekill. Exista si o carte Cartea Junglei !
Anii '70 marcheaza asaltul genului X de catre o noua generatie de cineasti ale caror experienta hard flirteaza cu suprarealismul.
Scandalul Marea crapelnita e prelungit in filmul X cu printr-o varianta hard in care patru femei decid sa moara de ... placere. Si reusesc. Toata aceasta efervescenta e curmata de introducerea calificativului "x".
Cea mai importanta victorie impotriva acestuia e repurtata de Deep Throat. Filmul lui Gerard Damiano a revolutionat moravurile tot atat ca si minijupele.
Desi un banal produs de serie, a fost prima pelicula porno distribuita pe marele ecran. Linda Lovelace interpreteaza o femeie care nu poate avea orgasm. Un simplu consult elimina ipoteza unei traume din copilarie si explica anomalia : Linda avea clitorisul in gat ! Iar gatul era lung.... Ce urmeaza e lesne de imaginat.
In lunile care au urmat premierei din iunie '72, milioane de americani au vazut pentru prima oara scene explicite de sex.
De la premiera nu au lipsit celebritati ca Frank Sinatra, Warren Beatty, Truman Capote, Nora Ephron si ... Bob Woodward (acesta din urma, celebru pentru rolul avut in scandalul Watergate, si-a botezat informatorul... chiar Deepthroat - vezi Toti oamenii presedintelui!)"


"Europenii au fost, dintotdeauna, cu cativa pasi buni inaintea americanilor in ceea ce priveste explorarea cinematografica a erotismului. In vremurile cand Pabst realiza Cutia Pandorei (1928), von Sternberg dezgolea picioarele Marlenei Dietrich in Ingerul albastru (1930), iar Leontine Sagan ataca delicata problema a relatiilor lesbiena in Fete in uniforma (1931), cinematografia americana era incorsetata de puritanismul unor norme de cenzura, adunate, in final, in textul faimosului Cod de productie Hays, care interzicea nu numai secventele erotice, dar chiar si sugerarea unor relatii sau situatii "nepotrivite" (adulterul, prostitutia, seductia, in sensul clasic al cuvantului puteau fi aduse pe ecran, intr-o maniera voalata, numai cu scopul de a fi infierate). La sfarsitul anilor '50, francezii sunt in avangarda unei noi perspective asupra relatiilor dintre barbati si femei, prin filmele noului val, care ataca conceptiile burgheze asupra amorului liber (Cu sufletul la gura), triunghiul erotic (Jules et Jim) sau institutiei conjugale (Si Dumnezeu a creat femeia).


"Primul mare scandal legat de conţinutul erotic al unui film (atenţie: nu e vorba despre nevinovate apariţii nude ale vreunei vedete!) se declanşează īn 1972, cīnd pelicula lui Bernardo Bertolucci Ultimul tango la Paris este proiectată pe ecrane. Ce bizar! Ce coincidenţă!, ai spune, gīndindu-te că taman īn Franţa, īn acel moment, femeile rīdeau fericite cu toţi dinţii īn care-şi ţineau pilula... Şi totuşi, acest film - īn intenţie, mai mult un manifest estetic decīt unul erotic - a dus la o polemică de proporţii, care a īmpărţit cinefilii īn două tabere: pe de o parte, cei care nu vedeau īn el decīt exhibarea unor capricii sexuale ("Am īnţeles, este Suflete īn ceaţă al epocii maoiste - scria Jean Cau īn Paris-Match -, doar că, acolo unde Jean Gabin īşi arăta privirea albastră, Marlon Brando īşi arată..."), iar pe de alta, cei care - asemeni cronicarei americane Pauline Kael - strigau cu trei tonuri mai sus că este vorba despre o capodoperă. Revăzut astăzi, la aproape trei decenii de la premieră, Ultimul tango la Paris pară să dea mai curīnd dreptate celor care nu vedeau īn el decīt "puncte-punctele" lui Brando: īngrozitor de plicticos şi de pretenţios, chiar rizibil, uneori, īn eforturile sale de a face Artă din bici (sau buci), filmul lui Bertolucci rămīne īn primul rīnd prin curajul unui mare star ca Brando de a juca īntr-o peliculă cu "porcărele" şi prin (culmea!) acele cīteva scene incriminante - cea mai faimoasă fiind cea īn care Brando pune unt pe fundul Mariei Schneider, īnainte de a o penetra... "


Erotismul cu adaugiri...

"...atunci cand regizorul (sau producatorul) considera ca nu-i de ajuns sa filmeze un barbat si o femeie facand dragoste pentru a transmite un anumit tip de emotie.
In acest caz, gama de "accesorii" (obiecte si situatii) care sta la dispozitia creatorilor au dat nastere la nenumarate fantezii. Multi le-au respins indignati, si mai multi le-au asteptat cu nerabdare si s-au inghesuit sa le vada, cativa au ramas pe ganduri ... Asociata cu diverse ingrediente, sexualitatea a dat - pe ecran ca si-n viata - rezultate surprinzatoare. Cele mai frecvente - sau mai reusite - combinatii au fost cu :
mancare (Marea crapelnita - patru barbati intre doua varste hotarasc sa-si sfarseasca zilele intr-o orgie culinaro-sexuala care sa umbreasca pana si dezmaturile romanilor din antichitate;
Bucatarul, hotul, sotia lui si amantul ei - pentru hot, legea vietii este ingurgitarea; dupa ce il ucide pe amant, este obligat la canibalism de catre sotie in complicitate cu bucatarul....; Luna amara - Emmanuelle Seigner este mai imbietoare cu rauri e lapte curgandu-i pe piept, asta ca sa nu mai vorbim de alte fluide mai putin comestibile.; Jamon, Jamon - sau sunca si pasiune hispanica; Postasul suna intotdeauna de doua ori - Jack Nicholson, Jessica Lange si aluatul de paine pe masa din bucatarie; Ultimul tango la Paris - dupa acest film, untul de masa n-a mai fost niciodata acelasi ...)
-moartea si/sau mutilarea (Imperiul simturilor - strangularea este experienta erotica ultima, dupa care femeia ii taie taie barbatului organul genital; Ultima femeie - incapabil sa inteleaga si sa stapaneasca femeia, barbatul sfarseste prin a se automutila; Instinc primar - femeia isi ucide amantii in timpul actului sexual)
-claustrarea - vazuta ca modalitate de a se izola de lume, in vederea trairii unor experiente sexuale duse pana in panzele albe (Portarul de noapte - unde avem de-a face cu reconstituirea unei relatii sado-masochiste intre victima si gardianul - calau; Ultimul tango la Paris; Imperiul simturilor).
-interdictia social - religioasa - de obicei, se formeaza in triunghiuri amoroase care de care mai bizare (Lolita - barbatul intre doua varste, proprietareasa si fiica preadolescenta a acesteia; Damage - respectabilul politician englez, iubitul sau fiu si prea-iubita sa nora; Henry si June - romancierul american lipsit de prejudecati, sotia si amanta amandurora).
-fetisismul (agreat in special de Bunuel - Jurnalul unei cameriste; dus pana la scandal de David Cronenberg - Crash; rafinat de Peter Greenaway - The Pillow Book); zoofilia (in Max, mon amour Charlotte Rampling isi insala sotul cu un cimpanzeu ( (Cabaret); memorabilul twist descult featuring Uma Thurman si John Travolta (Pulp Fiction) sau (in cheie comica) secventa impanarii puiului din Marea Lovitura.

Iar daca e sa ne gandim la o metafora a participarii la sexualitate, ne vine imediat in fata ochilor imaginea lui Woody Allen pedaland epuizat o bicicleta zburatoare pentru a ajunge la fereastra Miei Farrow; in timp ce nefericitul inventator isi da sufletul implorand-o sa se lase rapita, Mia nu se hotaraste, isi frange mainile, sovaie si incearca sa-si impartaseasca nevrozele cu Woody (Comedia erotica a unei nopti de vara)."


Cazul unei vedete de porno 2

"Un caz aparte in peisajul porno contemporan este americanul John Bobbit. Acesta a devenit faimos in 1993 cand nevasta i-a taiat penisul, arucandu-l pe pe geamul masinii in plina viteza, dupa care, o data "colonelul" regasit, chirurgia a facut minuni, "lipindu-l" ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat.
Un an mai tarziu, profitand in continuare de tapajul mediatic, Bobbit s-a lansat in filmul porno, cu John Wayne Bobbit Uncut (!!!) Enorm succes de box - office, ca si urmatorul sau efort, ironic intitulat Frankenpenis (aluzie la eficienta operatiei chirurgicale care a facut posibile toate acestea, dar si o proba a obsesiei titlurilor - parafraza, gen Women in black, Pocahotass, seria Butman, Jugsy, Anal Analysis, Angels With Sticky Faces etc.). Cu banii stransi de pe urma celor doua filme, Bobbit s-a retras, a fost uns pastor prin corespondenta de catre un obscur cult religios si a inceput sa-si caute un sediu in Las Vegas pentru propria congregatie pe care planuieste s-o boteze "John Wayne Bobbitt Church Without an Organ" ! No comment !"


Calificative si restrictii


Toamna lui 1968: MPAA (Motion Picture Asociation of America) aboleste invechitul Cod de Productie Hays (cel care stipula ca intr-o scena erotica protagonistii trebuie sa aiba cel putin un picior pe podea - precizare care, in ziua de azi, n-ar mai avea nici un sens ...) si, la 1 noiembrie 1968, intra in vigoare noul sistem de evaluare al continutului filmelor. Destinat in principal parintilor, ca un indrumar necesar controlului educatiei progeniturilor , sistemul prevedea 4 categorii de auditori:
G(General Audience) - destinat tututor spectatorilor, indiferent de varsta
M (Mature Audiece - in prezent PG, Parental Guidance Suggested, cu varianta mai restrictiva PG 13)
R (Restricted) - sub 16 ani - out !!!

X- interzis sub 17 ani (NC - 17)

Extras din Regulamentul MPAA : "Nimeni nu e obligat sa supuna o productie cinematografica evaluarii Comisiei; orice producator sau distribuitor care doreste sa lanseze pe piata un film fara o rata de evaluare este liber sa o faca "(pe propriul sau risc n.n.).
Exemple de filme evaluate NC - 17 : Henry si June (primul "onorat" cu aceasta decizie), Ultimul tango la Paris, Marea crapelnita , Crash, Showgirls.
In functie e intentiile producatorilor, unele scene controversate pot fi eliminate dintr-un film pentru a obtine o evaluare mai "blanda" sau, dimpotriva, se pot adauga secvente violente sau erotice pentru a obtine un "R" sau un "NC-17", ceea ce ar aduce in sali mai multi adulti incitati de ideea interdictiei.
We just love porn !

1884 Semnalul de alarma este dat in breasla filmelor porno : starleta Shanna Grant moare in urma unei supradoze de cocaina prizata in apartamentul prietenului sau.

1986 Cu Traci, I love u , turnat la Paris, actrita Tracy Lords intra in legalitate, implinind varsta eliberatoare" de 18 ani. Reintoarsa in SUA, e arestata (nu si inchisa), sub acuzatia de a fi pozat pentru cataloage de filme hard, desi era minora.

1988 Regizorul Hal Freeman, director al companiei Holywood Pictures, acuzat de obscenitate, contraataca in justitie si castiga. Momentul marcheaza legalizarea pornografiei.

1988John Curtis Holmes, alias Johnny Wadd (model pentru personajul Dirk Diggler din Boogie Nights), moare de SIDA.

1988La ce bun sa inchiriezi casete porno cand ti le poti confectiona si singur, e de parere actorul Rob Lowe, care pune la punct inregistrarea propriilor aventuri sexuale intr-un hotel.

1990 Infamul "Pussycat Theater" din L.A., deschis in 1976, e inchis, restaurat si redeschis sub noul nume de "Tomcat", fiind destinat exclusiv porno-ului gay.

1990 Toata industria porno e vazuta de creatorii de tendinte drept sordida, dezgustatoare, incorecta din punct de vedere politic.

Mihai Chirilov - Procinema , nr. 40, decembrie 1998








--------------------
In a society that is drug - infested, violence - wracked and polluted by chemical greed, no one has ever died from a overdose of pornography.
Go to the top of the page
 
+Quote Post
 
Start new topic
Raspunsuri
Fitzcarraldo
mesaj 17 Jul 2006, 07:08 PM
Mesaj #2


Dregator
*****

Grup: Membri
Mesaje: 515
Inscris: 28 June 05
Din: Columbia
Forumist Nr.: 6.518



Urmeaza o serie de texte mai vechi de ale mele, asa de vara, plus unele transcrieri care nu-mi apartin din defuncta Pro Cinema, chestii pe care le-am mai scris / transcris mot a mot si prin alte locuri, inclusiv pe site-ul de-l administrez, in ultimul timp nu prea am mai avut timp de filme, contemplatul cinemaului nu aduce deocamdata banii in casa. Sunt texte valoroase, f. bine scrise, autorii fiind adevarati profi in cinema, oameni care au cam disparut din peisaj odata cu falimentul celor doua publicatii de specialitate de la noi (Noul Cinema si Pro Cinema). Pana sa fie transcrise nu prea se gaseau pe internet.



"HERZOG PENTRU SINE, KINSKI IMPOTRIVA TUTUROR" (Pro Cinema nr. 48 / '99)
de Mihai Chirilov


In filmele lui Werner Herzog, Kinski a fost fie un conchistador nebun(Aguirre), fie un vampir(Nosferatu), fie un obsedat de opera(FITZCARRALDO) . Documentarul DUSMANUL MEU INTIM ni-l infatiseaza pe Kinski mai dement, mai halucinant decat in toate aceste ipostaze la un loc. In prima secventa al acestui film de 95 de minute, Herzog suna la usa apartamentului munchenez unde, copil fiind, locuise pret de cateva luni. Un cuplu de burghezi asezati ii deschid usa si il invita politicos inauntru. Mai tarziu vor regreta. Si ca i-au deschis, dar si ca locuiesc acolo. Era apartamentul care, in urma cu mai bine de 30 de ani il avusese chirias pe Kinski. Camera lui - isi aminteste Herzog - era plina de frunze uscate, iar el se plimba gol-pusca prin intreg apartamentul. La un moment dat se izolase timp de 48 de ore in baia pe care a devastat-o, locatarii nemaiostenindu-se sa cheme politia. Iar in timpul unui dineu, a aruncat cu farfuria de cartofi intr-un critic de teatru care cutezase sa spuna despre, intr-o recenzie, ca fusese "remarcabil". " Sunt prodigios", l-a corectat Kinski. In acel apartament l-a vazut Herzog pentru prima oara :''L-am perceput ca pe o forta a naturii, ca pe o tornada. Tuturor locatarilor le era frica de el.Toti erau speriati de izbucnirile lui furibunde, mai putin eu. Pe mine, dezlantuirile lui ma fascinau. Era ca si cum un alien aterizase pe pamint". LA Cannes , Herzog a aterizat la intilnirea pe care i-am dat-o in gradina din spatele hotelului Carlton cu vreo 2 ore intarziere . Era al cincilea interviu din ziua respectiva si mi se pusesera 15 minute la dispozitie. Nu aveam timp de pierdut. Iar cand Herzog a inceput sa vorbeasca, lent si pe un ton jos, mi-am dat seama ca nu voi apuca sa-i pun nici macar jumatate din intrebarile pe care le pregatisem. "ideea unui film despre relatia mea profesionala cu Kinski plutea in aer si cred ca l-am facut la timpul potrivit. Intotdeauna am avut senzatia ca cele cinci piese facute impreuna aveau nevoie de un epilog. Filmul asta e piesa care lipseste din tot acest puzzle. Cand spun ca a venit momentul potrivit, inseamna ca toate acele lucruri misterioase care s-au intimplat de-a lungul trecerii timpului au capatat o explicatie, toata durerea, toate uraganele au trecut, ranile s-au inchis, iar filmul rezultat nu mai e atat de incrincenat pe cat ar fi fost daca l-as fi facut acum cativa ani, ci e mai cald, mai emotionant. In ultima secventa a documentarului, Kinski e surprins pe platoul de la Cobra Verde jucandu-se cu un fluture violent colorat, care nu se indura sa se mai dezlipeasca de el. Cu aceasta imagine , a unui Kinski mai solar si mai cald ca oricand, vrea Herzog sa ramanem , dar asta nu ma impiedica sa-l suspectez c-ar fi dorit, cu acest film, sa lamureasca , o data pentru totdeauna, relatia lor controversata. "N-am simtit nici o clipa ca ar trebui sa pun lucrurile la punct intr-un fel sau altul. Ar fi fost prea banal. Relatia noastra s-a bazat pe ceva mult mai profund, care nu are legatura cu sentimentele noastre, ci cu procesul de creatie al filmelor pe care pe care le-am realizat impreuna. Un proces de creatie fara precedent. Primul film al binomului Kinski - Herzog a fost Aguirre , mania lui Dumnezeu ('71), povestea adevarata a agoniei unei colonii de conchistadori pierduti in jungla amazoniana. Realismul exotic -flamboaiant al peliculei, dublat de de prestatia unui Kinski aproape posedat l-a impus pe tanarul cineast german, in varsta de numai 29 de ani, drept unul dintre cei mai temerari regizori. Practic insa, cum a inceput colaborarea cu Kinski? "Simplu. Am scris un scenariu pentru Aguirre, iar singurul care mi se parea potrivit pt. rol a fost kinski . Nici o clipa nu m-am gandit la altcineva decat la el. I-am trimis scenariul prin posta, iar el mi-a raspuns imediat. Dar cum? Trezindu-ma din somn la 3 dimineata . Nici macar nu mi-am dat seama cine era. Tipa, era nearticulat, abia daca intelegeam ce spunea. El insa intelesese ca-i ofeream ceva foarte special, iar asta il excitase nespus" Apoi cei doi au facut - in conditii din ce in ce mai dificile- Nosferatu ('78 ) si Woyzech (79). Evident , nu ratez ocazia de a aduce in discutie mitul nostru national si nu mica mi-e mirarea sa aflu ca...."am incercat sa filmez Nosferatu in Romania, in Carpati. Asta insa se intimpla in epoca lui ceausescu si, la scurt timp dupa ce am solicitat permisiunea de a filma, Parlamentul, sau cel putin asa cred, l-a numit pe ceausescu adevaratul succesor al lui Vlad Dracul". Mai departe, intru-n ceata, pentru ca lui Herzog i se pare ca acest titlu " e cum nu se poate mai onorabil pentru ceausescu care s-a impotrivit imperiului sovietic la fel precum Vlad Dracul a aparat Romania de invazia otomana. Din aceasta cauza, nu mi s-a ingaduit sa filmez in Romania si a fost , cu adevarat pacat pentru ca, in perioada prospectiilor, descoperisem locuri minunate . Stiu pe de rost fiecare centimetru patrat din Carpati, fiecare castel, fiecare" -Branul? -A fost primul pe care l-am vizitat". Dupa acest scurt intermezzo folcloric, ma-ntorc la Kinski. Mai ales la Fitzcarraldo, filmul a carui odisee nu va face decat sa consolideze legenda relatiei de love and hate dintre cei doi. Cu toate acestea, nu Kinski a fost prima alegere pentru rolul aventurierului irlandez de la inceput de secol, BRIAN FITZGERALD (supranumit de peruani Fitzcarraldo), a carui obsesie a fost de a construi o opera in mijlocul unei jungle. ''Jason Robards ar fi fost cu totul alt Fitzcarraldo. La inceput nu-l vedeam pe Kinski rezistind unor filmari atat de lungi si in circumstante atat de dificile precum cele care le gandeam eu pt. Fitzcarraldo. Pentru mine, el e ca un cal de curse care intra in panica foarte repede, care se isterizeaza foarte repede. In plus, n-am vrut sa-l cantonez in unul si acelasi rol. In cele din urma, destinul ne-a readus fata in fata, asa ca nu m-as incumeta sa speculez despre cum ar fi aratat Fitzcarraldo cu Jason Robarts, cata vreme este cu Kinski. Si e foarte bine ca e asa. In memoriile sale, Kinski nu e de aceeasi parere; "Herzog nu mi-a propus rolul lui Fitzcarraldo pentru ca, in urma cu un an, l-am trimis la dracu' si i-am inchis telefonul in nas. A fost atat de vexat , incat nu m-a sunat decat atunci cand a avut nevoie disperata de mine". Impartiala, partenera lui Kinski, Claudia Cardinale, sintetizeaza perfect relatia dintre cei doi; "Ma aflam intre doi nebuni: un sadic, klaus, si un masochist, Herzog. De-a lungul turnajului, nebunia lui Klaus se dubla : urla si repeta ca vrea sa-l ucida pe Herzog, ca acesta ii datora lui renumele. La randul lui, Herzog era incantat, cu cat dificultatile cresteau si klaus tipa ca vrea sa-l omoare, cu atat Herzog se simtea mai in largul sau si mai multumit de sine". Explicatia acestei linisti si a faptului ca Herzog ii tolera, cu tact , isteriile lui Kinski, e de gasit in urma cu 10 ani, pe platourile de filmare de la Aguirre... "Erau momente cand Kinski se purta de o maniera foarte instinctiva si isi dadea seama ca merge foarte departe. Atunci devenea las, slava domnului. Aproape de finele filmarilor la Aguirre, am avut urmatorul incident: ca de fiecare data cand isi uita replicile, incerca sa gaseasca un tap ispasitor. Si brusc a inceput sa urle ca un descreierat la asistentul operatorului si sa ma someze sa-l concediez. "Daca-l concediez, din solidaritate pentru el , toata echipa va pleca. Asa ca i-ati gandul." El insa si-a luat catrafuselesi, foarte serios, mi-a spus ca paraseste filmarile. Stiam ca nu e dus la biserica si ca, in trecut , rupsese cel putin 50 de contracte. M-am dus la el , foarte calm, l-am luat deoparte si i-am spus: "Las-o balta. Filmul e mai important decat sentimentele noastre si chiar decat propriile noastre persoane". I-am zis ca am o arma si ca nu va apuca sa traverseze primul rau pentru ca voi descarca 8 gloante in capul lui , dupa care cu al 9-lea o sa ma sinucid" - Chiar asa? Da au fost multi martori la acest incident, care ne-au vazut si auzit. Ce nu se stie e ca, ca tot atunci i-am spus lui Kinski "asculta, sa stii ca n-am timp de pierdut sa stau pe ganduri. Daca o fac o fac kiar acum. Fara sa ma gandesc la consecinte", i-am zis toate astea pe un ton extrem de calm, nu aveam nici pusca in mana, dar era una prin imprejurimi; a inteles ca nu e de gluma si, dintr-o data a inceput sa tipe dupa ajutor, dupa politie care, oricum, era la zeci sute de km distanta. Kinski era indisciplinat, feroce, aproape posedat, dar in acelasi timp era foarte placut, fermecator chiar. Ciudate contradictii.
-V-a amenintat vreodata?
- Nicidata. Cel putin nu direct. Mult mai tirziu am descoperit insa ca amandoi nascoceam, fara sa stie celalalt, tot felul de scenarii despre cum sa ne omorim unul pe altul, cum sa ne gasim un alibi. Sigur acum suna amuzant, poate chiar ridicol. Atunci insa eram cum nu se poate mai seriosi, Scrie kinski : ''astazi , il detest pe criminalul asta de Herzog la modul absolut. I-am spus-o chiar in fata ca vreau sa-l vad agonizand asemeni lamei pe care a executat-o . Aruncat de viu intr-un bazin plin de crocodili. Rumegat de o anaconda sau paralizat de veninul unui paianjen. Cu creierul imprastiat de muscatura celui mai otravitor sarpe. Chiar si sfasiat de o pantera, ar fi mult prea blind pentru el. NU. Furnici mari si rosii sa se usureze pe ochii lui, sa-i manince coaiele, sa-l sodomizeze si sa-i inghita matele. Ciuma sa-l termine. Sifilisul! Malaria! Febra galbena! Lepra! Degeaba. Cu cat imi doresc sa aiba parte de cea mai cumplita moarte posibila, cu cat ma chinuiesc sa-l tratez ca pe ultimul jeg , cu atat imi dau seama ca nu pot sa mi-l scot din minte, ca nu voi scapa, poate, niciodata, de el.")
-Dar de batut v-ati batut?
-Nu , intotdeauna ne-am respectat unul pe altul si am pastrat distanta. (Tot in memoriile sale, Kinski povesteste un episod in care Herzog ar fi insistat sa refilmeze o scena dezagreabila;" l-am pocnit de l-am trimis la pamint".) La Fitzcarraldo, Herzog a avut chiar ocazia de a scapa de Kinski, intrucat indienii din figuratie s-au oferit "sa-l omoare pe isteric pentru el ". Isi va lua revansa in 1987, o data cu turnarea finalului ultimului film facut impreuna, Cobra Verde: Kinski incerca, in van ,sa traga in apa o barca intepenita in nisip si se abandoneaza mortii intr-un delir care, pentru Herzog, e semn ca actorul era definitiv terminat. Intr-un text prilejuit de premiera cu Nosferatu , Herzog nota : "Indraznesc sa-l numesc pe Kinski geniu, chit ca formularea e instinctiva: se vede cu ochiul liber , de cum apare in cadru. Reprosul cum ca ar fi nebun nu se justifica decat din perspectiva mic burgheza si meschina; de fapt , cred ca ceilalti sunt nebuni". Geniu si nebunie. Doi termeni pe care, in documentar ii gasesti la tot pasul, dar pe care, de-a lungul interviului, Herzog s-a ferit sa-i rosteasca. Pe ultima suta de metri, il tentez cu 2 definitii .
-Definiti geniul.
-E o notiune pe care m-as cam feri s-o folosesc, intrucat tine de patrimoniul cultural al secolului trecut. Acum 150 de ani , puteai vorbi de geniu. Azi ar trebui sa ne gandim de doua ori.
-Definiti nebunia.
-Nu pot decat in termeni clinici. Du-te la primul azil si vei intelege ce e nebunia. Dar sa fim bine intelesi: nici eu nici Kinski nu am fost nebuni, daca asta vreti sa insinuati.
-Bine dar in filmul pe care tocmai l-am vazut, intrebat fiind de ce ati facut film impreuna, Kinski a raspuns foarte transant: Pentru ca amandoi suntem nebuni!"
-Kinski a spus-o nu eu! La capatul celor 15 min. pe care le-am avut la dispozitie, notesul mi-e inca plin de intrebari ramase fara raspuns. De ce a incetat sa mai faca filme de fictiune si a ales sa se concentreze pe documentare? Mai mult, de ce ultimul film de fictiune pe care l-a facut dateaza din 1991, acelasi an in care Klaus Kinski murea? De ce s-a mutat in America , la San Francisco , urmand exemplul aceluiasi kinski? (Poate pentru ca, asa cum spunea k, "America e cea mai libera tara din lume, iar fiecare noua generatie o face mai puternica"?) Si daca Fitzcarraldo este chiar el? Si de ce nu, daca a vazut Titanic? "
END

Acest topic a fost editat de Fitzcarraldo: 17 Jul 2006, 07:53 PM


--------------------
In a society that is drug - infested, violence - wracked and polluted by chemical greed, no one has ever died from a overdose of pornography.
Go to the top of the page
 
+Quote Post

Mesaje in acest topic
Fitzcarraldo   Jurnalul De Teatru Si Film Al Lui Fitzcarraldo   15 Sep 2005, 06:23 PM
Fitzcarraldo   Atlantic City SUA 1980. Regia : Louis Malle (As...   16 Sep 2005, 04:25 PM
carrad   vreau si eu filmul asta!   16 Sep 2005, 04:30 PM
Fitzcarraldo   Care dintre ele ? OBSESIA, r. Luchino Viscont...   16 Sep 2005, 04:51 PM
carrad   atlantic city ca nu l-am gasit pe dc++   16 Sep 2005, 04:53 PM
Fitzcarraldo   QUOTE (carrad @ 16 Sep 2005, 05:53 PM) atlantic ci...   16 Sep 2005, 06:51 PM
Fitzcarraldo   Kusturica, filmele mai vechi Vin miresele, debut...   20 Sep 2005, 08:27 PM
Fitzcarraldo   Salvati soldatul Ryan, r. S. Spielberg 10/10 pt...   21 Sep 2005, 11:39 PM
Fitzcarraldo   Blow (tradus Visul alb), in regia lui Ted Demme, ...   23 Sep 2005, 06:08 PM
Felina   Am vazut eu filmul. Sincer mie nu mi s-a parut at...   23 Sep 2005, 06:24 PM
Fitzcarraldo   QUOTE (Felina @ 23 Sep 2005, 07:24 PM) De ce ...   23 Sep 2005, 06:50 PM
carrad   acum il dau jos....sper sa apuc sa-l vad zilele as...   23 Sep 2005, 06:55 PM
carrad   mai, oameni buni, sper ca downloadez vreun xxx...c...   23 Sep 2005, 07:09 PM
abracadabra   am vazut filmul si mi-a placut tare tare! l-am...   23 Sep 2005, 08:21 PM
Fitzcarraldo   QUOTE (abracadabra @ 23 Sep 2005, 09:21 PM)ce...   23 Sep 2005, 09:05 PM
Fitzcarraldo   Fenomenul Rocky horror picture show "La in...   25 Sep 2005, 12:15 PM
Fitzcarraldo   Ca sa nu mai deschid un topic nou postez aici un a...   29 Sep 2005, 10:15 PM
Fitzcarraldo   Donnie Brasco r. Mike Newell, 1997 ...   6 Oct 2005, 03:35 PM
Fitzcarraldo   De ce trag clopotele Mitica ? ...   13 Oct 2005, 04:52 PM
Fitzcarraldo   Pizzeria lui Sal si Vara lui Sam, cele mai rasiste...   18 Oct 2005, 04:11 PM
Fitzcarraldo   The Hill, r. Sydney Lumet , 1965 ...   5 Nov 2005, 09:09 PM
Fitzcarraldo   Focul fatidic, Louis Malle, FR/IT 1963, cu Maurice...   16 Nov 2005, 09:38 PM
Fitzcarraldo   RECONSTITUIREA Pe terasa unei ...   8 Dec 2005, 06:12 PM
Fitzcarraldo   CROAZIERA r. Mircea Danieluc 10/10 ...   14 Dec 2005, 09:46 PM
Fitzcarraldo   Dincolo de nori r. Michelangelo Antonioni, FR/GR/I...   20 Dec 2005, 07:21 PM
Fitzcarraldo   Aaaa ... romanesc, vechi prost, naiv, stangaci, po...   7 Jan 2006, 08:44 PM
Fitzcarraldo   The mean streets, r. Martin Scorsese ...   29 Jan 2006, 03:09 PM
Fitzcarraldo   The shining - 1980 Cel mai reu...   30 Jan 2006, 06:36 PM
Fitzcarraldo   Un suras in plina vara '63 ... bleah ...(il m...   11 Feb 2006, 11:34 PM
Fitzcarraldo   Deadliest catch Nu stiu daca documentarul serial ...   20 Feb 2006, 09:51 AM
Fitzcarraldo   She hate me http://www.imdb.com/title/tt0384533/ ...   21 Feb 2006, 02:48 AM
Fitzcarraldo   Suspecti de serviciu Vroiam sa zic cate ceva des...   22 Feb 2006, 06:26 PM
Fitzcarraldo   Brokeback mountain r. nu conteaza Cica cel mai bu...   23 Feb 2006, 02:00 AM
Fitzcarraldo   O serie de scurt metraje romanesti : Zapping, r. ...   23 Feb 2006, 09:36 PM
Fitzcarraldo   Bande a part r.Jean Luc Godard , 1964 Doi baieti ...   24 Feb 2006, 04:59 PM
Fitzcarraldo   Revazut pentru a nu stiu cata oara Se7en. De data ...   25 Feb 2006, 12:30 AM
Fitzcarraldo   Azi a fost ziua filmelor cu gangsteri : Casino (am...   25 Feb 2006, 10:42 PM
Fitzcarraldo   Les quatre cents coups, r. Francois Truffaut, 1959...   26 Feb 2006, 02:12 PM
Fitzcarraldo   *****Ladri di biciclette / Hoti de biciclete , r. ...   27 Feb 2006, 11:48 PM
Fitzcarraldo   Un homme et une femme, r. Claude Lelouch, Franta 1...   28 Feb 2006, 06:49 PM
Fitzcarraldo   Full metal jacket , r. Stanley Kubrick , 1987 Am ...   2 Mar 2006, 06:50 PM
Fitzcarraldo   Se pare ca este perioada filmelor de razboi la min...   11 Mar 2006, 03:43 PM
Fitzcarraldo   The Deer Hunter ***** r. Michael Cimino , 1978 Po...   12 Mar 2006, 02:19 PM
Fitzcarraldo   Christine, r. John Carpenter . SUA 1983 Vazut ase...   30 Mar 2006, 09:21 AM
Fitzcarraldo   Thin red line ... in presa de specialitate, transc...   30 Mar 2006, 05:58 PM
Fitzcarraldo   25th Hour Monty, botezat asa de mama sa pentru c...   1 Apr 2006, 02:22 AM
Fitzcarraldo   In fiecare zi ma gandesc la tine, r. Gheorghe Vita...   2 Apr 2006, 10:48 PM
Fitzcarraldo   Dansand cu noaptea, r. Lars Von Trier Pentru cuno...   11 Apr 2006, 08:51 PM
nefertiti-old   Si cum ai rezistat sa o vezi pe Bjork atata, ca mi...   11 Apr 2006, 09:12 PM
Fitzcarraldo   QUOTE (nefertiti @ 11 Apr 2006, 10:12 PM) Si cum a...   11 Apr 2006, 09:23 PM
nefertiti-old   Mda, trebuie sa ai o anumita dispozitie ca sa vezi...   11 Apr 2006, 10:12 PM
Aramis   Nu am rezistat decat vreo 20 de minute la "Da...   12 Apr 2006, 03:33 PM
Chan chan   Ceva romanesc al carui nume mi-a scapat Dridre ...   6 Jul 2006, 10:00 PM
Fitzcarraldo   I'm f****** back, and i'm here to stay, am...   12 Jul 2006, 04:16 PM
Fitzcarraldo   Urmeaza o serie de texte mai vechi de ale mele, as...   17 Jul 2006, 07:08 PM
nefertiti-old   Faina ideea de transcrie cate ceva ce nu gasesti i...   17 Jul 2006, 07:41 PM
Fitzcarraldo   QUOTE (nefertiti @ 17 Jul 2006, 08:41 PM) Felicita...   17 Jul 2006, 08:00 PM
factura   te urasc.... !!! am alergat prin cron...   29 Aug 2006, 11:00 PM
Carmine Galante   QUOTE (factura @ 30 Aug 2006, 12:00 AM)te ura...   28 Apr 2007, 08:09 AM
factura   QUOTE (Fitzcarraldo @ 11 Apr 2006, 09:51 PM) ...   30 Apr 2007, 08:25 PM


Reply to this topicStart new topic

 



RSS Versiune Text-Only Data este acum: 14 May 2024 - 10:29 AM
Ceaiuri Medicinale Haine Dama Designer Roman