Jurnalul De Teatru Si Film Al Lui Fitzcarraldo |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Jurnalul De Teatru Si Film Al Lui Fitzcarraldo |
15 Sep 2005, 06:23 PM
Mesaj
#1
|
|
Dregator Grup: Membri Mesaje: 515 Inscris: 28 June 05 Din: Columbia Forumist Nr.: 6.518 |
"O replica celebra a unui obscur judecator de instructie -"Nu stiu exact ce e, dar o recunosc cand o vad !" - ne spune ca pornografia nu se lasa usor definita. Unii cred ca un film facut cu intentia de a excita sexual o persoana e porno. Fals ; Instinct primar sau Noua saptamani si jumatate au acest nobil efect fara a fi pornografice. Cazul unei vedete de film porno Ca si Kareem Abdul - Jabaar (unul dintre cei mai abili si inalti baschetbalisti) sau Van Cliburn (pianistul cu cele mai lungi degete), Johb Curtis Holmes si-a castigat reputatia tot datorita unui atu fizic. 13 inci (29 de cm) repartizati exact in acel loc care i-a adus bine-meritatul titlu de cel mai important star porno al anilor '70. Intr-o cariera intinsa de-a lungul a doua decenii, Holmes a aparut in 2274 de filme porno si a intretinut pe ecran relatii cu peste 14.000 de femei ! Nu a fost descoperit spaland vase intr-un bar, asemeni lui Dirk Diggler (eroul din Jurnalul ..., inspirat de viata lui Holmes). Bill Amerson, mentorul si managerul sau (in acelasi jurnalul... prin personajul lui Burt Lancaster), l-a "agatat" in timp ce l-a vazut schimbandu-se, in vestiar, pentru o proba de film publicitar. Cariera porno a lui Holmes a inceput cu filme turnate in 8 mm , iar in '72 a devenit mai cunoscut sub numele de cod Johnny Wadd, personaj inspirat de faimosul detectiv imaginat de Dashiell Hammett, Sam Spade. Filmele cu Wadd erau in continuare porno, dar spre deosebire de anterioarele, aveau o intriga si vadeau intentia regizorului de a-si depasi conditia si a starului de a juca, in adevaratul sens al cuvantului. Prestatiile ii aduceau in medie 3.000 de $ pe zi, dar onorariul anual putea ajunge pana la 500.000$. La mijlocul anilor '70 declinul: Holmes a descoperit drogurile, a inceput sa fure pentru a putea plati ratia zilnica de cocaina. A fost implicat chiar intr-o dubioasa afacere cu substrat mafiot, fiind acuzat de crima. Desi nedovedit, si-a petrecut totusi 11 luni in inchisoare. Ultima sa aparitie intr-un film a fost in fastuosul The rise and Fall of the Roman Empress. In '88, murea de sida, dupa trei ani de suferinte. N-a fost un tip pe care-l dadea inteligenta afara din casa, pentru ca, asa cum spunea o partenera de-a lui: "Era clar ca tot sangele se scurgea din creier pentru a iriga bunatate de inci". A intrat insa in mitologie cu un renume de invidiat: Elvis Presley al pono-ului" Urmeaza : PORNO / Realitate si fictiune ; Deeper & deeper; Detalii industriale; Cazul unei vedete de film porno 2; Corectitudinea erotica si Culpabilitatea pornografica; Crash - Idiotii; Erotismul cu adaugiri; Erotismul implicit; Calificative si restrictii ... Deeper & deeper " Inceputurile pornografiei dateaza din pubertatea cinematografului. Primele filme porno (cunoscute sub numele de stag films = numai pentru barbati) erau proiectate in cadrul petrecerilor exclusiv masculine. America detine recordul de stag films, urmata indeaproape de Franta, unde genul cunoaste o aseamenea inflorire, incat termenul de french film devine sinonim cu porno. Ani '30 - '60 au fost etichetati drept "soft ", din punct de vedere pornografic. Genul dominant este cel de "nudie", in care exceleaza realizatorul Russ Meyer, care promoveaza femeile cu sani enormi. Sub influenta europeana, genul nudie lasa loc celui "soft" : actul sexual e simulat, organele sunt lasate in afara cadrului, iar penetrarea lipseste. Violenta scenelor sexuale si a dorintelor e exacerbata si abunda scenele de viol si lesbianism. Meyer e in continuare cel mai stralucit reprezentant, iar filmele sale (Faster; Pussycat; Kill, Kill!!, Vixen) si-au capatat statutul de cult. Personaje celebre din istoria cinematografului fac cariera soft-porno (unele chiar in animatie): Zorro; Pinochio; Cleopatra; Romeo si Julieta; Cei trei muschetari; Frankestein; Cenusareasa; Alba ca Zapada; Jekill. Exista si o carte Cartea Junglei ! Anii '70 marcheaza asaltul genului X de catre o noua generatie de cineasti ale caror experienta hard flirteaza cu suprarealismul. Scandalul Marea crapelnita e prelungit in filmul X cu printr-o varianta hard in care patru femei decid sa moara de ... placere. Si reusesc. Toata aceasta efervescenta e curmata de introducerea calificativului "x". Cea mai importanta victorie impotriva acestuia e repurtata de Deep Throat. Filmul lui Gerard Damiano a revolutionat moravurile tot atat ca si minijupele. Desi un banal produs de serie, a fost prima pelicula porno distribuita pe marele ecran. Linda Lovelace interpreteaza o femeie care nu poate avea orgasm. Un simplu consult elimina ipoteza unei traume din copilarie si explica anomalia : Linda avea clitorisul in gat ! Iar gatul era lung.... Ce urmeaza e lesne de imaginat. In lunile care au urmat premierei din iunie '72, milioane de americani au vazut pentru prima oara scene explicite de sex. De la premiera nu au lipsit celebritati ca Frank Sinatra, Warren Beatty, Truman Capote, Nora Ephron si ... Bob Woodward (acesta din urma, celebru pentru rolul avut in scandalul Watergate, si-a botezat informatorul... chiar Deepthroat - vezi Toti oamenii presedintelui!)" "Europenii au fost, dintotdeauna, cu cativa pasi buni inaintea americanilor in ceea ce priveste explorarea cinematografica a erotismului. In vremurile cand Pabst realiza Cutia Pandorei (1928), von Sternberg dezgolea picioarele Marlenei Dietrich in Ingerul albastru (1930), iar Leontine Sagan ataca delicata problema a relatiilor lesbiena in Fete in uniforma (1931), cinematografia americana era incorsetata de puritanismul unor norme de cenzura, adunate, in final, in textul faimosului Cod de productie Hays, care interzicea nu numai secventele erotice, dar chiar si sugerarea unor relatii sau situatii "nepotrivite" (adulterul, prostitutia, seductia, in sensul clasic al cuvantului puteau fi aduse pe ecran, intr-o maniera voalata, numai cu scopul de a fi infierate). La sfarsitul anilor '50, francezii sunt in avangarda unei noi perspective asupra relatiilor dintre barbati si femei, prin filmele noului val, care ataca conceptiile burgheze asupra amorului liber (Cu sufletul la gura), triunghiul erotic (Jules et Jim) sau institutiei conjugale (Si Dumnezeu a creat femeia). "Primul mare scandal legat de conţinutul erotic al unui film (atenţie: nu e vorba despre nevinovate apariţii nude ale vreunei vedete!) se declanşează în 1972, cînd pelicula lui Bernardo Bertolucci Ultimul tango la Paris este proiectată pe ecrane. Ce bizar! Ce coincidenţă!, ai spune, gîndindu-te că taman în Franţa, în acel moment, femeile rîdeau fericite cu toţi dinţii în care-şi ţineau pilula... Şi totuşi, acest film - în intenţie, mai mult un manifest estetic decît unul erotic - a dus la o polemică de proporţii, care a împărţit cinefilii în două tabere: pe de o parte, cei care nu vedeau în el decît exhibarea unor capricii sexuale ("Am înţeles, este Suflete în ceaţă al epocii maoiste - scria Jean Cau în Paris-Match -, doar că, acolo unde Jean Gabin îşi arăta privirea albastră, Marlon Brando îşi arată..."), iar pe de alta, cei care - asemeni cronicarei americane Pauline Kael - strigau cu trei tonuri mai sus că este vorba despre o capodoperă. Revăzut astăzi, la aproape trei decenii de la premieră, Ultimul tango la Paris pară să dea mai curînd dreptate celor care nu vedeau în el decît "puncte-punctele" lui Brando: îngrozitor de plicticos şi de pretenţios, chiar rizibil, uneori, în eforturile sale de a face Artă din bici (sau buci), filmul lui Bertolucci rămîne în primul rînd prin curajul unui mare star ca Brando de a juca într-o peliculă cu "porcărele" şi prin (culmea!) acele cîteva scene incriminante - cea mai faimoasă fiind cea în care Brando pune unt pe fundul Mariei Schneider, înainte de a o penetra... " Erotismul cu adaugiri... "...atunci cand regizorul (sau producatorul) considera ca nu-i de ajuns sa filmeze un barbat si o femeie facand dragoste pentru a transmite un anumit tip de emotie. In acest caz, gama de "accesorii" (obiecte si situatii) care sta la dispozitia creatorilor au dat nastere la nenumarate fantezii. Multi le-au respins indignati, si mai multi le-au asteptat cu nerabdare si s-au inghesuit sa le vada, cativa au ramas pe ganduri ... Asociata cu diverse ingrediente, sexualitatea a dat - pe ecran ca si-n viata - rezultate surprinzatoare. Cele mai frecvente - sau mai reusite - combinatii au fost cu : mancare (Marea crapelnita - patru barbati intre doua varste hotarasc sa-si sfarseasca zilele intr-o orgie culinaro-sexuala care sa umbreasca pana si dezmaturile romanilor din antichitate; Bucatarul, hotul, sotia lui si amantul ei - pentru hot, legea vietii este ingurgitarea; dupa ce il ucide pe amant, este obligat la canibalism de catre sotie in complicitate cu bucatarul....; Luna amara - Emmanuelle Seigner este mai imbietoare cu rauri e lapte curgandu-i pe piept, asta ca sa nu mai vorbim de alte fluide mai putin comestibile.; Jamon, Jamon - sau sunca si pasiune hispanica; Postasul suna intotdeauna de doua ori - Jack Nicholson, Jessica Lange si aluatul de paine pe masa din bucatarie; Ultimul tango la Paris - dupa acest film, untul de masa n-a mai fost niciodata acelasi ...) -moartea si/sau mutilarea (Imperiul simturilor - strangularea este experienta erotica ultima, dupa care femeia ii taie taie barbatului organul genital; Ultima femeie - incapabil sa inteleaga si sa stapaneasca femeia, barbatul sfarseste prin a se automutila; Instinc primar - femeia isi ucide amantii in timpul actului sexual) -claustrarea - vazuta ca modalitate de a se izola de lume, in vederea trairii unor experiente sexuale duse pana in panzele albe (Portarul de noapte - unde avem de-a face cu reconstituirea unei relatii sado-masochiste intre victima si gardianul - calau; Ultimul tango la Paris; Imperiul simturilor). -interdictia social - religioasa - de obicei, se formeaza in triunghiuri amoroase care de care mai bizare (Lolita - barbatul intre doua varste, proprietareasa si fiica preadolescenta a acesteia; Damage - respectabilul politician englez, iubitul sau fiu si prea-iubita sa nora; Henry si June - romancierul american lipsit de prejudecati, sotia si amanta amandurora). -fetisismul (agreat in special de Bunuel - Jurnalul unei cameriste; dus pana la scandal de David Cronenberg - Crash; rafinat de Peter Greenaway - The Pillow Book); zoofilia (in Max, mon amour Charlotte Rampling isi insala sotul cu un cimpanzeu ( (Cabaret); memorabilul twist descult featuring Uma Thurman si John Travolta (Pulp Fiction) sau (in cheie comica) secventa impanarii puiului din Marea Lovitura. Iar daca e sa ne gandim la o metafora a participarii la sexualitate, ne vine imediat in fata ochilor imaginea lui Woody Allen pedaland epuizat o bicicleta zburatoare pentru a ajunge la fereastra Miei Farrow; in timp ce nefericitul inventator isi da sufletul implorand-o sa se lase rapita, Mia nu se hotaraste, isi frange mainile, sovaie si incearca sa-si impartaseasca nevrozele cu Woody (Comedia erotica a unei nopti de vara)." Cazul unei vedete de porno 2 "Un caz aparte in peisajul porno contemporan este americanul John Bobbit. Acesta a devenit faimos in 1993 cand nevasta i-a taiat penisul, arucandu-l pe pe geamul masinii in plina viteza, dupa care, o data "colonelul" regasit, chirurgia a facut minuni, "lipindu-l" ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat. Un an mai tarziu, profitand in continuare de tapajul mediatic, Bobbit s-a lansat in filmul porno, cu John Wayne Bobbit Uncut (!!!) Enorm succes de box - office, ca si urmatorul sau efort, ironic intitulat Frankenpenis (aluzie la eficienta operatiei chirurgicale care a facut posibile toate acestea, dar si o proba a obsesiei titlurilor - parafraza, gen Women in black, Pocahotass, seria Butman, Jugsy, Anal Analysis, Angels With Sticky Faces etc.). Cu banii stransi de pe urma celor doua filme, Bobbit s-a retras, a fost uns pastor prin corespondenta de catre un obscur cult religios si a inceput sa-si caute un sediu in Las Vegas pentru propria congregatie pe care planuieste s-o boteze "John Wayne Bobbitt Church Without an Organ" ! No comment !" Calificative si restrictii Toamna lui 1968: MPAA (Motion Picture Asociation of America) aboleste invechitul Cod de Productie Hays (cel care stipula ca intr-o scena erotica protagonistii trebuie sa aiba cel putin un picior pe podea - precizare care, in ziua de azi, n-ar mai avea nici un sens ...) si, la 1 noiembrie 1968, intra in vigoare noul sistem de evaluare al continutului filmelor. Destinat in principal parintilor, ca un indrumar necesar controlului educatiei progeniturilor , sistemul prevedea 4 categorii de auditori: G(General Audience) - destinat tututor spectatorilor, indiferent de varsta M (Mature Audiece - in prezent PG, Parental Guidance Suggested, cu varianta mai restrictiva PG 13) R (Restricted) - sub 16 ani - out !!! X- interzis sub 17 ani (NC - 17) Extras din Regulamentul MPAA : "Nimeni nu e obligat sa supuna o productie cinematografica evaluarii Comisiei; orice producator sau distribuitor care doreste sa lanseze pe piata un film fara o rata de evaluare este liber sa o faca "(pe propriul sau risc n.n.). Exemple de filme evaluate NC - 17 : Henry si June (primul "onorat" cu aceasta decizie), Ultimul tango la Paris, Marea crapelnita , Crash, Showgirls. In functie e intentiile producatorilor, unele scene controversate pot fi eliminate dintr-un film pentru a obtine o evaluare mai "blanda" sau, dimpotriva, se pot adauga secvente violente sau erotice pentru a obtine un "R" sau un "NC-17", ceea ce ar aduce in sali mai multi adulti incitati de ideea interdictiei. We just love porn ! 1884 Semnalul de alarma este dat in breasla filmelor porno : starleta Shanna Grant moare in urma unei supradoze de cocaina prizata in apartamentul prietenului sau. 1986 Cu Traci, I love u , turnat la Paris, actrita Tracy Lords intra in legalitate, implinind varsta eliberatoare" de 18 ani. Reintoarsa in SUA, e arestata (nu si inchisa), sub acuzatia de a fi pozat pentru cataloage de filme hard, desi era minora. 1988 Regizorul Hal Freeman, director al companiei Holywood Pictures, acuzat de obscenitate, contraataca in justitie si castiga. Momentul marcheaza legalizarea pornografiei. 1988John Curtis Holmes, alias Johnny Wadd (model pentru personajul Dirk Diggler din Boogie Nights), moare de SIDA. 1988La ce bun sa inchiriezi casete porno cand ti le poti confectiona si singur, e de parere actorul Rob Lowe, care pune la punct inregistrarea propriilor aventuri sexuale intr-un hotel. 1990 Infamul "Pussycat Theater" din L.A., deschis in 1976, e inchis, restaurat si redeschis sub noul nume de "Tomcat", fiind destinat exclusiv porno-ului gay. 1990 Toata industria porno e vazuta de creatorii de tendinte drept sordida, dezgustatoare, incorecta din punct de vedere politic. Mihai Chirilov - Procinema , nr. 40, decembrie 1998 -------------------- In a society that is drug - infested, violence - wracked and polluted by chemical greed, no one has ever died from a overdose of pornography.
|
|
|
16 Sep 2005, 04:25 PM
Mesaj
#2
|
|
Dregator Grup: Membri Mesaje: 515 Inscris: 28 June 05 Din: Columbia Forumist Nr.: 6.518 |
Atlantic City
SUA 1980. Regia : Louis Malle (Ascensor pentru esafod ; Adieu les enfants ! ; Lacombe Lucien) Cu : Burt Lancaster ; Susan Sarandon ; Michel Picolli. Sally urmeaza cursurile de crupier , visand la o viata mai buna. Sosirea neasteptata in Atlantic City a fostului sot, care a furat o mare cantitate de droguri de la mafie, si legatura acestuia cu un gangster, care locuieste in aceeasi casa cu Sally, ii vor crea acesteia un lung sir de probleme, mai ales dupa ce fostul sot este ucis. Pe urmele femeii sunt atat politia, cat si traficantii de droguri. Cinci nominalizari la premiul Oscar. Premiul Bafta 1982 pentru cel mai bun actor - Burt Lancaster si cea mai buna regie - Louis Malle. Leul de Aur , Venetia acordat regizorului Louis Malle. Intamplarea a facut sa-l vad la scurt timp dupa vizionarea Ghepardului, in regia lui Visconti, si am ramas placut impresionat de jocul lui Lancaster, la mai bine de 20 de ani de la Ghepardul. Relatia diabolica dintre batranul cartofor, devenit intre timp "sclav" si stapana acestuia ( o fost glorie a unor vremuri apuse, sotia unui potentat al epocii), este incredibila. Amandoi se urasc si se iubesc in acelasi timp, fiind prizionierii propriei neputinte. Finalul este unul dintre cele mai reusite vazute de mine pana acum, demolarea vechilor cazinouri din Atlantic City ( fost imperiu al jocurilor de noroc, pana la aparitia Las Vegasului), reprezentand disparitia unei ere care inghite cu ea povesti si destine. "Sclavul" si "stapana", merg brat la brat, fericiti ca au scapat de grija zilei de maine, in timp ce buldozere uriase matura totul in calea lor. Secvente : prietenia dintre majordonul hotelului si personajul lui Lancaster (respectul pe care i-l poarta primul), dispretul si uimirea traficantilor tineri pentru curajul "mosului"). Panica in Needle park Romeo si Julieta ai mizeriei si drogului, film despre ‘marginalii’ atat de infierati in revistele Cinema de pe vremuri. Ce mi-a placut la acest film : elipsa – factor cheie in desfasurarea povestii. 1. Bobby ( Al Pacino) se hotaraste sa dea o spargere impreuna cu fratele sau, la un depozit de spirtoase. Semnalul e simplu : cand fratele vine pe straduta, cu camionul furat, coboara si bate la usa. Un gardian ( silueta se vede in penumbra) apare pe alee. Fratele vrea sa intre cu masina, vede gardianul si pleaca. Auzind motorul camionului, Bobby il striga : ‘ Hank, Hank !’. Urmatorul cadru : Bobby e la vorbitor cu prietena sa. 2. Dupa audierile de la politie, aceasta nu stie daca sa-l ’toarne’ sau nu. Zace cateva saptamani mai tot timpul drogata. Are dubii. Ii da intalnire politistului. In secventa urmatoare, Bobby e prins pentru a doua oara in flagrant si arestat. Secventa seamana cu cea din finalul ’’A bout du souffle’’, a lui Godard, numai ca aici, personajul principal nu e impuscat. Finalul : Bobby e eliberat din nou din puscarie de un puternic al zilei, al carui protejat este. La poarta, cea care l-a tradat, care i-a furat doza de trezire ( ‘wake up shot’) il striga pe nume. Bobby ii raspunde, ca un posibil semn de reimpacare. Elipsa se opreste aici, regizorul si-a spus povestea, continuarea nu ne-o putem decat imagina. ’’Panica in Parcul Acului’’ nu mai poate soca pe nimeni azi, dar la vremea lui, sigur a facut-o. Filmul uimeste prin nuditatea mizeriei in care se scald cei doi si restul gastii. Mizerie din care refuza sa iasa. Dupa lungi planuri – secventa ale cuplului, dupa descrieri minutioase ale ritualurilor drogatilor, cei doi, plecati in excursie la tara, parca nu prea au ce cauta in decorul ‘sanatos’ si verde al padurii. Nici nu stau mult. Se refugiaza cu rapiditate in cloaca din Needle Park, iar promisiunile unui nou inceput raman doar la faza de promisiuni. Ca un semn al damnarii ireversibile si a incapacitatii de a trai si imagina un nou mod de viata, catelul Rocky e inghitit de ocean. Interesanta atitudinea regizorului, net antimoralizatoare, fara tandrete fata personajelor sale ( unii ii contempla admirativ, chiar cu veneratie pe alocuri – vezi Coppolla - ‘Nasul’), Schatzberg spune doar o poveste a mizeriei. Iata declaratia regizorului despre un alt film al sau - “The Scarecrow” : “Am incercat sa fac un film mai optimist decat “ Panica…..” sau “Jurnalul unui copil decazut” , aratand cum se trezesc oamenii aruncati mereu spre marginea societatii, cu toate eforturile lor de a se integra.” Acest topic a fost editat de Fitzcarraldo: 16 Sep 2005, 04:39 PM -------------------- In a society that is drug - infested, violence - wracked and polluted by chemical greed, no one has ever died from a overdose of pornography.
|
|
|
Versiune Text-Only | Data este acum: 14 May 2024 - 01:28 PM |