Argumentul Teleologic, Dinozaurul filosofiei |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.
Argumentul Teleologic, Dinozaurul filosofiei |
27 Mar 2004, 12:47 PM
Mesaj
#1
|
|
Filosof boem Grup: Membri Mesaje: 6.222 Inscris: 10 July 03 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 445 |
Argumentul teleologic este structurat in felul urmator:
1. Lucrurile care manifesta un grad ridicat de ordine trebuie sa fi fost create de o forta extrem de inteligenta. 2. Lucrurile din jurul noastru au un grad ridicat de ordine. 3. Din 1 si 2 rezulta ca trebuie sa existe o forta extrem de inteligenta care a creat acele lucruri. Aceasta este forma de baza dar variatiunile sunt extrem de multe, plecand de la banalul argument pseudo-biologic pseudo-stiintific al complexitatii ireductibile pana la un obraznic apel la sentimentalism de genul "Cum puteti sa va indoiti cand vedeti in jurul vostru frumusetea naturii, glasul dulce al unei pasari etc.". Apelul la sentiment este un mijloc fraudulos si demagogic de argumentatie. El se adreseaza irationalului in loc sa se adreseze rationalului din om. Cu apelul la sentiment a ajuns Hitler la putere, cu apelul la sentiment a aparut anti-semitismul, cu apelul la sentiment s-au purtat cele mai mari razboaie din istorie. Fara indoiala ca ar merita un thread separat... Dar sa revenim la argumentul teleologic... el este, pur si simplu, un argument circular. Nici mai mult nici mai putin. Premiza 1 este nedemnostrata si nedemonstrabila pentru ca nimeni nu stie cum arata lucrurile cu grad scazut de ordine. Noi cunoastem doar un singur fel de lucruri: cele "ordonate". Ca atare, a pretinde ca este necesara o cauza pentru existenta lor este absurd. Daca am cunoaste lucruri fara "ordine" si lucruri cu "ordine" in acelasi timp si am vedea ca, intr-adevar, este mai probabil sa existe lucruri fara "ordine" in mod intamplator atunci ar fi rezonabil sa presupunem ca cele "ordonate" sunt create de cineva. Dar acest lucru nu se intampla. Si, ca atare, in lipsa unor mecanisme bune de testare, este absurd sa postulam pur si simplu premiza 1. A doua problema din rationament sta intr-un detaliu peste care se trece deseori cu privirea. Noi nu intelegem decit "ordinea", nu putem intelege dezordinea. A intelege implica a crea un model mental, iar modelul mental implica existenta unei ordini care sa fie modelata. De aceea e foarte posibil ca ordinea sa fie o mica parte din fenomen, anume singura parte pe care noi o putem percepe. Daca mi se permite o analogie, un surd la un concert poate vedea cum se canta si ii poate parea ceva extrem de ordonat. Dar el nu ar fi capabil sa distinga daca formatia chiar canta sau doar isi acordeaza instrumentele intr-o dezordine totala. La fel si cu ordinea din lucrurile inconjuratoare. Chiar daca ar exista dezordine noi nu am percepe-o pentru ca nu putem percepe decit ordinea. Deci iata ca argumentul teleologic este unul chiar dublu circular! -------------------- A nation cannot prosper for long when it favors only the prosperous - Obama
|
|
|
Versiune Text-Only | Data este acum: 17 June 2024 - 08:32 AM |