Inteligenta Spirituala, cum stam cu ea? |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Mesajele cu caracter ateist sau care au ca scop denigrarea unei religii sunt interzise in cadrul acestui forum.
Inteligenta Spirituala, cum stam cu ea? |
8 Apr 2007, 10:27 PM
Mesaj
#1
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 2.771 Inscris: 17 March 05 Din: Alba Forumist Nr.: 5.950 |
De pe net am luat un articol depre Inteligenta spirituala
de Shtevia la: 17/10/2006 16:21:00 modificat la: 19/10/2006 22:22:18 Psihologii au definit “inteligenta spirituala “ Inteligenta spirituala, asa cum o definesc psihologii, este strans legata de implinirea unei nevoi profunde a fintei umane – accea de a simti ca totul are un rost. Dezvoltarea ei este insasi garantia sanatatii psihice, spun psihologii. Ea reprezinta insa doar o modalitate de a reuni intr-un cadru stiintific concepte pe care Yoga le cunoaste si le dezvolta de milenii. In prezent majoritatea oamenilor isi cunosc coeficientul de inteligenta, celebrul IQ. Angajarea in unele domenii de activitate este conditionata de existenta unui anumit nivel al IQ-ului. In curand, vom putea sa ne calculam si coeficientul de inteligenta spirituala (SQ), care ne va arata ce calitati spirituale mai avem de dezvoltat. Psihologii spun ca exista mai multe tipuri de inteligenta... La inceputul secolului XX psihologii au descoperit metode prin care sa masoare inteligenta. Calcularea IQ-ului (coeficientul e inteligenta) a devenit o adevarata moda. La acea vreme inteligenta era privita doar ca o functie pur cognitiva a fiintei umane. Viziunea ulterioara s-a imbogatit luand in considerarea si planul verbal. In final, s-a ajuns ca inteligenta sa fie unanim definita de psihologi ca fiind „aptitudinea de a intelege relatiile care exista intre elementele unei situatii si de a te adapta in asa fel incat sa iti realizezi propriile scopuri." (1) O viziune destul de limitata, am putea spune. In 1993, William Gardner a aratat ca inteligenta este mult mai mult. El a atras atentia asupra multiplelor fatete ale inteligentei, aratand ca nu se poate vorbi doar despre inteligenta cognitiva, ci si despre: - inteligenta kinestezica – legata de constientizarea corpului fizic, de un bun control asupra functiilor acestuia, de utilizarea lui diferentiata si nuantata; -inteligenta muzicala – legata de constientizarea sunetelor si armoniilor; -inteligenta intrapersonala – constientizarea propriilor trairi si ganduri si controlul acestora; -inteligenta interpersonala – legata de modul de relationare cu ceilalti si de succesul social. In 1995, Daniel Goleman si- a popularizat cercetarile privind inteligenta emotionala si a generat un nou curent in lumea psihologilor, si in acelasi timp o noua obsesesie care a inlocuit calcularea IQ cu calcularea EQ-ului (coeficientul de inteligenta emotionala). Acesta are la baza inteligenta intrapersonala si inteligenta interpersonala si presupune existenta unor calitati precum: abilitatea de a comunica si mai a ales de a-i asculta pe ceilalti, capacitatea de a accepta feed-back-ul lor, empatia, acceptarea unor puncte de vedere diferite. Dar mai lipsea ceva, ce a fost completat de psihologia transpersoanala care a inceput sa vorbeasca tot mai mult de inteligenta spirituala. Astfel psihologia ca stiinta a ajuns sa recunoasca si sa studieze aspecte care sunt cunoscute si mai ales traite nemijlocit in practica Yoga de milenii. Frances Vaughn, doctor in pishologie, psihoterapeut cu 30 de ani de experienta si fost presedinte al Asociatiei Americane pentru Psihologie Transpersonala scria: „Lucrand ca psihoterapeut, convingerea mea este ca inteligenta spirituala deschide inima, lumineaza mintea si inspira sufletul, conectand psihicul uman individual la insusi substratul de baza al fiintei. Inteligenta spirituala poate fi dezvoltata prin practica si poate ajuta o persoana sa distinga realitatea de iluzie. Ea se exprima in orice cultura ca iubire, intelpciune si a fi in slujba celorlalti" (2) Un alt autor scrie despre inteligenta spirituala in termenii urmatori: „daca in cazul inteligentei congnitive este vorba despre a gandi, in cazul inteligentei emotionale despre a simti, in cazul inteligentei spirituale este vorba despre a fi." (3) Semnele dezvoltarii inteligentei spirituale: Conceptul de inteligenta spirituala, asa cum este el conturat in psihologia transpersoanla este foarte apropiat de cel de maturitate spirituala. „Maturitatea spirituala ca o expresie a inteligentei spirituale subsumeaza un anumit grad de maturitate emotionala si morala ca si un comportament etic. Maturitatea spirituala se exprima prin intelepciune si actiunea plina de compasiune in lume. Asa cum o inteleg eu, maturitatea spirituala implica intelepciune si compasiune, manifestata fata de ceilalti oameni indiferent de crez, sex, origine etnica, varsta ca o forma de respect pentru orice forma de viata. Ea presupune si un simt al introspectiei si intelegere bazata pe dorinta de a recunoaste iluziile, de a te detasa de ceea ce este efemer si a-ti clarifica intrebarile legate de libertatea existentiala si de moarte. Ea implica conectarea vietii interioare cu viata exterioara, cu actiunile si serviciul in slujba omenirii. A fi constient de sine este esential pentru dezvoltarea maturitatii spirituale " (2). In acest moment nu exista o definitie general acceptata a inteligentei spirituale. Frances Vaughn a reusit sa creioneze insa cateva aspecte de care ar trebui sa tinem seama in demersul definirii inteligentei spirituale. Le-am sintetizat in continuare: 1) Intuitie 2) Deschidere catre cunoasterea contemplativa 3) Capacitatea de a privi lucrurile din mai multe perspective, rafinarea perceptiilor 4) Libertate in gandire, reexaminarea credintelor si conceptiilor privind realitatea 5) Cautare si practica spirituala 6) Discernamant 7) Viziune holistica 8) Respect pentru toate fintele, acceptarea diferentelor 9) Capacitate de a iubi – a primi si a darui iubire 10) A te pune dezinteresat in slujba celorlalti, bunatate, generozitate 11) Compasiune 12) Putere de a ierta 13) Sensibilitate estetica si aprecierea frumusetii 14) Umilinta 15) Integritate, a-ti conduce viata dupa valori spirituale si a fi consecvent in respectarea lor 16) Intelepciune 17) Cultivarea autenticitatii si a constiintei de sine 18) Curaj 19) Pace interioara 20) Stapanire de sine Concluzia psihologilor transpersonalisti este una unanima: a avea o viata spirituala si a fi angrenat cu asiduitate intr-o practica spirituala pe o cale autentica sunt garantii ale sanatatii psihologice si ale implinirii fiintei umane. „Experientele spirituale precum inspiratia sunt asociate cu sentimente de claritate, conectare, deschidere si energizare. Cand cineva se simte inspirat, se simte revitalizat, reimprospatat, reinnoit" (2) (art. de Angela Anghel) Bibliografie: (1) Norbet Sillam -, Dictionar de psihologie Larousse,Editura Univers enciclopedic, 1996, pagina 161 (2) Frances Vaughn - What is spiritual intelligence, http://francesvaughan.com/work1.htm (3) McMullen B. - Cognitive Intelligence, revista StudentBMJ, 2002 Psihologii au definit “inteligenta spirituala “ Mie imi place ideea si cred ca inteligenta spirituala este una dintre inteligentele pe care e bine sa o ai si sa o dezvolti. -------------------- Iubim pe altii atit cit suntem capabili sa suferim neplaceri de la ei fara sa ne suparam. Carti utile
Pledoarie pentru o noua educatie - www.neweducation.ro. Argumente pentru schimbare, repere pentru dezvoltarea personala, bazele pentru parinti si profesori! Educatie video gratuita pt. parinti online! |
|
|
3 May 2007, 05:48 AM
Mesaj
#2
|
|||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.197 Inscris: 1 November 04 Forumist Nr.: 4.799 |
@clopotel Poti sa-ti imaginezi ca exista si dezbateri, pur su simplu, nu atacuri?
Inca nu am auzit pe nimeni sa afirma ca "D-zeu trage de mine in sus in fiecare clipa a acestei vieti, si eu trebuie sa ma ancorez de Pamint ca sa nu ma inalt le Cer". Dimpotriva: Satana m-a facut sa-mi rup mina, ma rog la D-zeu sa ma vindece; S. m-a lovit cu boala, ma rof pt. sanatate; S. m-a facut sa ma cert cu familia, ne rugam de impacare; S. ma incearca cu minia, ma rog pentru calmare; S. ne incearca cu curvia, ne rugam de stapinire etc.etc.etc. Asimetria asta este evidenta dincolo de indignarea ta: Satana ne incearca la tot pasul, D-zeu nu ne intareste la tot pasul. Daca ne rigam, D-zeu ne intareste; daca ne rugam, D-zeu ne da sanatate; daca ne rugam, D-zeu ne da calm etc.etc.etc. Uite cum S. trage de noi in mod continuu, D-zeu nu... Nu este asta asimetrie? Nu trebuie sa ma rog la S. ca inceapa cearta in familie, S. o face de la sine; D-zeu nu face Pacea din familie de la Sine, numai daca ne rugam. De S. nu trebuie sa ne rugam, este activa implicit, de D-zeu trebuie sa ne rugam, este pasiv implicit. La o analiza obiectiva aceasta rezulta din preceptele Ortodoxe: Satana este activa, D-zeu este Pasiv. Ceva nu este cosher cu aceasta asimetrie. Eu vad aici doua posibilitati de balansare a asimetriei: 1. Satana nu este atit de activa pe cit se pare 2. D-zeu nu este atit de pasiv pe cit se pare Nu cumva Satana nu are un rol atit de important pe cit Ortodoxia i-l acorda? Ioan zicea ca unul s-a taiat la deget; el l-a judecat pe omul acela; ca urmare, s-a taiat si el la deget. Intra aceasta intimplare in ecuatia de mai sus?
In Noul Ierusalim, vazut de Ioan, nu exista nici un Templu... pentru ca in Rai nu exista Trupuri Inviate, in sensul ca nu exista Substanta, in sensul ca Raiul nu este Material. Acesta este un punct de vedere hibrid, Materialo-Spiritual care rezulta din Necredinta. -------------------- Edinide
Cauta ceea ce ai si vei gasi tot ceea ce nu ai! |
||||
|
|||||
Versiune Text-Only | Data este acum: 13 June 2024 - 05:28 AM |