Inteligenta Spirituala, cum stam cu ea? |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Mesajele cu caracter ateist sau care au ca scop denigrarea unei religii sunt interzise in cadrul acestui forum.
Inteligenta Spirituala, cum stam cu ea? |
8 Apr 2007, 10:27 PM
Mesaj
#1
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 2.771 Inscris: 17 March 05 Din: Alba Forumist Nr.: 5.950 |
De pe net am luat un articol depre Inteligenta spirituala
de Shtevia la: 17/10/2006 16:21:00 modificat la: 19/10/2006 22:22:18 Psihologii au definit “inteligenta spirituala “ Inteligenta spirituala, asa cum o definesc psihologii, este strans legata de implinirea unei nevoi profunde a fintei umane – accea de a simti ca totul are un rost. Dezvoltarea ei este insasi garantia sanatatii psihice, spun psihologii. Ea reprezinta insa doar o modalitate de a reuni intr-un cadru stiintific concepte pe care Yoga le cunoaste si le dezvolta de milenii. In prezent majoritatea oamenilor isi cunosc coeficientul de inteligenta, celebrul IQ. Angajarea in unele domenii de activitate este conditionata de existenta unui anumit nivel al IQ-ului. In curand, vom putea sa ne calculam si coeficientul de inteligenta spirituala (SQ), care ne va arata ce calitati spirituale mai avem de dezvoltat. Psihologii spun ca exista mai multe tipuri de inteligenta... La inceputul secolului XX psihologii au descoperit metode prin care sa masoare inteligenta. Calcularea IQ-ului (coeficientul e inteligenta) a devenit o adevarata moda. La acea vreme inteligenta era privita doar ca o functie pur cognitiva a fiintei umane. Viziunea ulterioara s-a imbogatit luand in considerarea si planul verbal. In final, s-a ajuns ca inteligenta sa fie unanim definita de psihologi ca fiind „aptitudinea de a intelege relatiile care exista intre elementele unei situatii si de a te adapta in asa fel incat sa iti realizezi propriile scopuri." (1) O viziune destul de limitata, am putea spune. In 1993, William Gardner a aratat ca inteligenta este mult mai mult. El a atras atentia asupra multiplelor fatete ale inteligentei, aratand ca nu se poate vorbi doar despre inteligenta cognitiva, ci si despre: - inteligenta kinestezica – legata de constientizarea corpului fizic, de un bun control asupra functiilor acestuia, de utilizarea lui diferentiata si nuantata; -inteligenta muzicala – legata de constientizarea sunetelor si armoniilor; -inteligenta intrapersonala – constientizarea propriilor trairi si ganduri si controlul acestora; -inteligenta interpersonala – legata de modul de relationare cu ceilalti si de succesul social. In 1995, Daniel Goleman si- a popularizat cercetarile privind inteligenta emotionala si a generat un nou curent in lumea psihologilor, si in acelasi timp o noua obsesesie care a inlocuit calcularea IQ cu calcularea EQ-ului (coeficientul de inteligenta emotionala). Acesta are la baza inteligenta intrapersonala si inteligenta interpersonala si presupune existenta unor calitati precum: abilitatea de a comunica si mai a ales de a-i asculta pe ceilalti, capacitatea de a accepta feed-back-ul lor, empatia, acceptarea unor puncte de vedere diferite. Dar mai lipsea ceva, ce a fost completat de psihologia transpersoanala care a inceput sa vorbeasca tot mai mult de inteligenta spirituala. Astfel psihologia ca stiinta a ajuns sa recunoasca si sa studieze aspecte care sunt cunoscute si mai ales traite nemijlocit in practica Yoga de milenii. Frances Vaughn, doctor in pishologie, psihoterapeut cu 30 de ani de experienta si fost presedinte al Asociatiei Americane pentru Psihologie Transpersonala scria: „Lucrand ca psihoterapeut, convingerea mea este ca inteligenta spirituala deschide inima, lumineaza mintea si inspira sufletul, conectand psihicul uman individual la insusi substratul de baza al fiintei. Inteligenta spirituala poate fi dezvoltata prin practica si poate ajuta o persoana sa distinga realitatea de iluzie. Ea se exprima in orice cultura ca iubire, intelpciune si a fi in slujba celorlalti" (2) Un alt autor scrie despre inteligenta spirituala in termenii urmatori: „daca in cazul inteligentei congnitive este vorba despre a gandi, in cazul inteligentei emotionale despre a simti, in cazul inteligentei spirituale este vorba despre a fi." (3) Semnele dezvoltarii inteligentei spirituale: Conceptul de inteligenta spirituala, asa cum este el conturat in psihologia transpersoanla este foarte apropiat de cel de maturitate spirituala. „Maturitatea spirituala ca o expresie a inteligentei spirituale subsumeaza un anumit grad de maturitate emotionala si morala ca si un comportament etic. Maturitatea spirituala se exprima prin intelepciune si actiunea plina de compasiune in lume. Asa cum o inteleg eu, maturitatea spirituala implica intelepciune si compasiune, manifestata fata de ceilalti oameni indiferent de crez, sex, origine etnica, varsta ca o forma de respect pentru orice forma de viata. Ea presupune si un simt al introspectiei si intelegere bazata pe dorinta de a recunoaste iluziile, de a te detasa de ceea ce este efemer si a-ti clarifica intrebarile legate de libertatea existentiala si de moarte. Ea implica conectarea vietii interioare cu viata exterioara, cu actiunile si serviciul in slujba omenirii. A fi constient de sine este esential pentru dezvoltarea maturitatii spirituale " (2). In acest moment nu exista o definitie general acceptata a inteligentei spirituale. Frances Vaughn a reusit sa creioneze insa cateva aspecte de care ar trebui sa tinem seama in demersul definirii inteligentei spirituale. Le-am sintetizat in continuare: 1) Intuitie 2) Deschidere catre cunoasterea contemplativa 3) Capacitatea de a privi lucrurile din mai multe perspective, rafinarea perceptiilor 4) Libertate in gandire, reexaminarea credintelor si conceptiilor privind realitatea 5) Cautare si practica spirituala 6) Discernamant 7) Viziune holistica 8) Respect pentru toate fintele, acceptarea diferentelor 9) Capacitate de a iubi – a primi si a darui iubire 10) A te pune dezinteresat in slujba celorlalti, bunatate, generozitate 11) Compasiune 12) Putere de a ierta 13) Sensibilitate estetica si aprecierea frumusetii 14) Umilinta 15) Integritate, a-ti conduce viata dupa valori spirituale si a fi consecvent in respectarea lor 16) Intelepciune 17) Cultivarea autenticitatii si a constiintei de sine 18) Curaj 19) Pace interioara 20) Stapanire de sine Concluzia psihologilor transpersonalisti este una unanima: a avea o viata spirituala si a fi angrenat cu asiduitate intr-o practica spirituala pe o cale autentica sunt garantii ale sanatatii psihologice si ale implinirii fiintei umane. „Experientele spirituale precum inspiratia sunt asociate cu sentimente de claritate, conectare, deschidere si energizare. Cand cineva se simte inspirat, se simte revitalizat, reimprospatat, reinnoit" (2) (art. de Angela Anghel) Bibliografie: (1) Norbet Sillam -, Dictionar de psihologie Larousse,Editura Univers enciclopedic, 1996, pagina 161 (2) Frances Vaughn - What is spiritual intelligence, http://francesvaughan.com/work1.htm (3) McMullen B. - Cognitive Intelligence, revista StudentBMJ, 2002 Psihologii au definit “inteligenta spirituala “ Mie imi place ideea si cred ca inteligenta spirituala este una dintre inteligentele pe care e bine sa o ai si sa o dezvolti. -------------------- Iubim pe altii atit cit suntem capabili sa suferim neplaceri de la ei fara sa ne suparam. Carti utile
Pledoarie pentru o noua educatie - www.neweducation.ro. Argumente pentru schimbare, repere pentru dezvoltarea personala, bazele pentru parinti si profesori! Educatie video gratuita pt. parinti online! |
|
|
20 Apr 2007, 04:19 PM
Mesaj
#2
|
|||||||||||||
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 1.197 Inscris: 1 November 04 Forumist Nr.: 4.799 |
Din relatia aceasta se exclude narcisismul deoarece asa cum se manifesta setea de D-zeu, prin apropierea de D-zeu, se manifesta in acelasi timp si setea de Aproapele fara de care nu mai esti complet in raport cu Iubirea D-zeiasca. Pe acest plan, venirea Mintuitorului nu este numai un Act Mintuitor ci si un Act Implinitor, ceea ce raspunde cumva unor intrebari neraspunse in topicul Natura Lui Isus. Pe Plan Spiritual, omul este forta centrifuga pe cind Isus este forta centripeta.
Intelegerea nu inseamna confundarea. D-zeu ne intelege mai bine decit noi insine, dar nu se confunda cu noi si nici nu ne lasa in apele noastre pe veci. Daca intelegi pe Aproapele nu inseamna ca esti de acord cu el. Precum un parinte care-si vede fiul cum o ia pe Calea Lumeasca, cauat prezenta prietenilor mai mult decit a familiei, isi doreste haine la moda, asculta la muzica ciudata, vrea la disco si locuri stralucitoare, adica este inghitit vizibil de lume. In dragostea lui parinteasca, parintele isi intelege fiul, dar nu inseamna ca fraternizeaza cu el. Isis iubeste fiul, il intelege, dar il vrea altfel decit este. Adica Iubirea D-zeiasca nu este oarba precum Iubirea Romantica este.
Omul are Iubire in el, ca tot ce vine de la D-zeu, necesara raportarii la Creatie. Tot aceasta Iubire-din-Sine permite omului sa se deschida spre Iubirea D-zeieasca, care este Iubirea Vie, prin care omul se raporteaza la Creator. Din cauza Naturii Somatice a omului, exista un spectru infinit in manifestarea Iubirii-din-Sine in raport cu Aproapele si in raport cu D-zeu. Aceasta in legatura cu "sablonul" imaginii despre D-zeu. Pe de o parte ai o infinitate de manifestari, fiecare in felul ei distincta, pe de alta parte ai pe D-zeu, Iubirea Vesnica, Iubirea Neschimbatoare, Iubirea Unica. La un moment dat treci printr-un sacrificu mapind Diversitatea la Singularitate, instantiindu-se Fiul Tatalui: nimeni nu vine la Tatal decit prin Mine. Este acesta un sablon?
Aceasta nu vine din ignorarea personalitatii fiecaruia ci din descoperirea Unitatii Spirituale dintre oameni. Nu e vorba ca nu judeci ci ca descoperi ceva dincolo de judecata. Cu toate acestea trebuie sa existe Reciprocitate Spirituala, deoarece Omul este un Spirit Viu care daca doreste a tine distanta, nu poti faci nimic impotriva acestuia, nici D-zeu nu poate, asa cazind Omul. De aici decurge adevarul ca dragoste cu forta nu se poate. Daca nu se manifesta aceasta reciprocitate, degeaba consideri a nu judeca pe nimeni, judecata este deja acolo, daca nu dinspre tine, atunci dinspre Aproapele tau, tot nu o poti ignora si nu poti trece peste ea, nici D-zeu nu poate trece peste: Inima nu se poate deschide cu forta... Ce poti face, te retragi de acolo... tot o forma de judecata...
In Ortodoxism exista o tendinta de a vedea pe Diavol in tot ce tine de Lume... cel putin ofera un fel de fundament... Pe de alta parte, cind un calugar afirma "m-a incercat Diavolul lacomiei", ignora ca are un stomac care flaminzeste si un fundal care cunoaste hrana, la tzitza fiind crescut... daca afirma "m-a incercat Diavolul desfrinarii", ignora ca are hormani si organe sexuale care isi cer drepturile lor... Poti vedea aici si un Diavol, daca asa vrei, poti vedea si o Realitate Somatica greu de ignorat si de adus sub control. Aici exista in Ortodoxism o mare asimetrie: Diavolul ne-ar incerca la fiecare pas, dar D-zeu nu ne incearca niciodata; Diavolul ar fi activ, D-zeu ar fi pasiv; Diavolul are avea interes continuu, D-zeu numai sporadic; Diavolul ne trage in jos tot timpul, D-zeu nu ne trage in sus niciodata; etc.etc. Ca si cum este singur in fatza Diavolului, eventual daca-si aduce aminte, Doamne ajuta-ma! Daca nu-si aduce aminte, atunci Diavolul este singura fortza care s-ar manifesta. Exista aici o mare slabiciune de intelegere a Vietii Somatice si de aflare a drumului lepadarii de aceasta. De aceea asimetria de mai sus trebuie cumva rezolvata...
O lume complet fara de D-zeu este o Lume Apocaliptica, vazuta si descrisa de Ioan. D-zeu este prezent in Lume prin cei care-L cauta dar se vede o tendinta continua de Saracire Spirituala si de orintare catre Forte Impersonale chiar pe Plan Spiritual, apoi chiar de ridicare a Lumii la postura de D-zeu. Tendinta este vizibila la tot pasul si tot mai pregnant. Pe masura ce omul adoarme, si D-zeu doarme... -------------------- Edinide
Cauta ceea ce ai si vei gasi tot ceea ce nu ai! |
||||||||||||
|
|||||||||||||
Versiune Text-Only | Data este acum: 12 June 2024 - 04:36 AM |