Relatia Dintre Credinta Si Fapte |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Mesajele cu caracter ateist sau care au ca scop denigrarea unei religii sunt interzise in cadrul acestui forum.
Relatia Dintre Credinta Si Fapte |
18 Jan 2007, 12:15 AM
Mesaj
#1
|
|
Domnitor Grup: Membri Mesaje: 4.234 Inscris: 11 March 03 Forumist Nr.: 63 |
Care este relatia dintre credinta si fapte?
Exista doua doctrine principale de a privi relatia dintre credinta si fapte. Prima este cel al bisericilor surori, Biserica Ortodoxa si Biserica Catolica. A duoa apartine Bisericilor protestante si neoprotestante, si poarta denumiera de SOLA FIDE (doar credinta). Doctrina despre credinta si fapte in viziunea Bisericilor surori Doctrina Bisericilor surori leaga faptele de viitoarea judecata, unde alegerea se va face prin cantarirea faptelor bune si a celor rele. Doctrina catolica invata insa despre existenta Purgatoriului, un loc in care faptele rele se pot curata. In acceptiunea celor doua Biserici, faptele reprezinta un motor al credintei, fara de care credinta se poate stinge. Daca asemanam credinta cu un foc, atunci faptele ar fi lemnele cu care il alimentam. Pavel ne spune ca 'Duhul sa nu-l stingem' si sa lucram cu frica la mantuirea noastra. Cea mai interesanta expresie a doctrinei care leaga faptele de credinta este epistola lui Iuda, care invata ca, in lipsa faptelor, 'credinta este moarta in ea insasi. Doctrina protestanta despre fapte si credinta in viziunea Protestantismului si Neoprotestantismului Viziunea protestanta este cu totul diferita. In acceptiunea lor, omul, inainte de botez, este rupt iremediabil de Dumnezeu prin pacat. Orotoxia si catolicismul recunosc anumite merite omului nebotezat - ceea ce teologii ortodocsi si catolici numesc prehar, insa pentru protestanti omul este un vierme, un avorton inainte lui Dumnezeu. Aceasta rupere este atat de violenta incat toate actiunile omului sunt rele, negative fara drept de apel. In conceptia protestanta omul nu poate decide pentru el ce e bine si ce e rau, si atunci trebuie sa-l lase pe Dumnezeu sa-i decida viata. Pentru asta trebuie sa se converteasca, si prin convertire sa-l lase pe Dumnezeu sa preia fraiele vietii sale. In acest caz, faptele nu mai conteaza, ci doar credinta. Credinta devine un fel de bilet spre paradis; omul convertit nu-si mai bate capul cu faptele sale, caci comanda ii apartine lui Dumnezeu. Daca in cazul Bisericilor faptele erau combustibilul credintei in protestantism credinta 'secreta' faptele, la fel cum o albina secreta mierea. Marea problema care amendeaza aceasta conceptie o reprezinta liberul arbitru. Bisericile surori pun accent total pe liberul arbitru: faptele bune vor primi rasplata, cele rele pedeapsa, dar alegerea iti apartine. In cazul protestantismului liberul arbitru este suprimat: inainte de crestinare apartii diavolului, dupa crestinare apartii lui Dumnezeu. Singurul moment in care functioneaza liberul arbitru este cel in care accepti ca Dumnezeu sa-ti conduca destinul. Doctrina credintei ca fiind suficienta nu a aparut odata cu protestantismul. Confuzia a fost creata de Pavel. Acesta a fost intrebat de catre crestinii din diaspora daca mai este necesara practicarea legii iudaice. Pavel nu a avut un raspuns clar, mai ales ca in calitate de iudeu practica anumite ritualui (de ex. spalarea rituala, in Fapte), dar a acceptat ca pentru un grec sau un roman crestinat convingerea (sau credinta) crestina e mai importanta decat practica Legii (faptele). Epistola sa a fost inteleasa ulterior gresit, si anume ca fiind vorba nu despre Faptele (sau ritualurile) Legii, ci despre fapte in general, orice fel de fapta. Aceasta a condus la aparitia epistolei lui Iuda, care decreteaza fara drept de apel ca, in lipsa faptelor, 'credinta este moarta in ea insasi'. Martin Luther a atacat de nenumarate ori epistola lui Iuda, pe care a numit-o 'o epistola de paie', si a cerut eliminarea ei din Noul Testament. Nu a reusit. El a reusit insa sa elimine faptele, doctrina numita de el SOLA FIDE si pe care se intemeiaza intreg Protestantismul. -------------------- Vreti sa vedeti ceva funny? Tastati alinalinuta in Yahoo.
|
|
|
21 Jan 2007, 10:23 AM
Mesaj
#2
|
|||||||||||||||||
Musteriu Grup: Musterii Mesaje: 28 Inscris: 30 December 06 Forumist Nr.: 9.148 |
Vreau sa incep prin a cere scuze. Nu am timpul necesar sa citesc toate paginile (de pe forum), am citit la subiectul acesta parte din cele afisate. Daca voi ridica probleme deja dezbatute, cer scuze si rabdare. Oricum, copy/ paste nu e o dificultate pentru nimeni, sunt convins. No acuma:
Figaro, de la inceput toata povestea ta este la fel de plina de gauri ca si cascavalul. Nu stiu despre care "conceptie protestanta" vorbesti. Cum adica vine asta:
?
Figaro, prietene, esti total pe langa! Arata tu care sunt cei care cred povestile de mai sus si pe ce baza ai facut generalizarea " in viziunea Protestantismului si Neoprotestantismului"
Si ce rasplata vor primi faptele bune facute de un necredincios in conceptia "bisericilor surori"? Tot in iad, oricum, sau nu?!
Suprimat? De catre cine?
Fiagaro, ca nu intelegi ce zic Protestantii e o treaba grava, (considerand ce te apuci sa prezinti un subiect de care nu ai cunostinte decat din auzite prin piata, la coada) dar grava cum e, e nimic pe langa afirmatia asta:
La punctul acesta, cu toate ca nu ne cunostem, da-mi voie sa-ti dau un sfat: Lasa forumul si pune mana pe Sfanta Scriptura! Auzi la tine, Pavel a creat confuzia! Pavel nu a avut raspunzuri clare! Pavel se tinea de ritualuri evreiesti care altora le interzicea! Pavel a facut discriminare intre iudei si neamuri, prescriind principii diferite!
Si de ce nu a reusit? De cate ori am auzit povestea asta, intotdeauna s-a terminat asa: "nu a reusit". Nimeni nu zice "cui" a cerut Luther eliminarea epistolei, si nici cum se face ca nu a reusit! Iar eu afirm ca putea sa o elimine daca voia, ca a avut destula putere. Cu "El a reusit sa elimine faptele" dai dea dreptul in melodrama! Dar ce zici atunci de Pavel care zice:"Caci prin har ati fost mantuiti, prin credinta. Si aceasta nu vine de la voi; este darul lui Dumnezeu. Nu prin fapte, ca sa nu se laude nimeni" Efeseni2:8,9. Ah, am uitat: Pavel era saracul confuz si nu stia sa se exprime, nu?! Acest topic a fost editat de getalife: 21 Jan 2007, 11:09 AM -------------------- "Men stumble over the truth from time to time, but most pick themselves up and hurry off as if nothing happened" Winston Churchill
|
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Versiune Text-Only | Data este acum: 2 June 2024 - 04:53 PM |