![]() |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Acest Subforum este dedicat discutiilor având ca temă principală Politica Externa.
Vă invităm să folositi un limbaj decent. Dacă este cazul, contraziceti argumentat idei, nu atacati forumisti.
Totodată, vă rugăm să nu citati mesajul imediat precedent, iar, in cazul articolelor din ziare, redati numai paragrafele importante, nu intreg articolul si mentionati sursa.
Vă invităm la un dialog care să promoveze Arta de a conversa!
![]() |
![]()
Mesaj
#1
|
|
![]() Vornic ![]() ![]() ![]() ![]() Grup: Membri Mesaje: 372 Inscris: 13 February 05 Forumist Nr.: 5.695 ![]() |
Ultima bomba a fost ca Franta si Germania parca n-ar mai vrea in EU! Asa de repede s-au saturat de unire?
-------------------- Nu trimiteti copii la umplut cu sifoane.
|
|
|
![]() |
![]()
Mesaj
#2
|
|
![]() Domnitor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grup: Membri Mesaje: 3.427 Inscris: 4 March 03 Forumist Nr.: 15 ![]() |
Islamismul balcanic, generator de conflicte si sciziuni teritoriale
Balcanii, care în limba turcă înseamnă „lant muntos“, au fost de secole teatrul unor operatiuni de cuceriri si exploatări cauzate de dominatiile persane, arabe si otomane, care au produs fragmentări ireversibile popoarelor, etniilor si religiilor. Aceste frămîntări nu sînt decît consecinta unor resentimente atavice, peste care a suflat cu putere vîntul Islamului. În centrul divizărilor din istoria Europei – Roma si populatiile slave, Venetia si Byzantul, catolici si ortodocsi, imperiile otoman si austro-ungar – Balcanii sînt o expresie tragică a consecintelor pe care le poate avea fragmentarea popoarelor, a etniilor, a natiunilor. Într-un articol publicat în „Rivisto Militare“ nr.6/1997 din Roma, cu titlul „Iacubo Balcani“, Ornella Rota arată că pătrunderea Coranului în societatea balcanică s-a manifestat mai mult ca tip de religie, decît de credintă, apreciere a cărei justete este confirmată si de recentele manifestări si proteste privitoare la faptul că într-o închisoare militară din Guantanamo s-ar fi profanat Coranul, cerîndu-se ca vinovatii să fie judecati după legile islamice. Din materialul examinat, rezultă că în trecut, radicalismul religios a fost promovat de Hadji Bectasi, care a trăit în Anatolia secolului X, fiind initiatorul unui islamism de inspiratie militară. Ulterior, s-a manifestat si un radicalism laic centralizat, la Salonic, prin „Junii turci“, înainte de primul război mondial. El a constituit nucleul dur al miscării lui Atatürk. În spatiul balcanic au existat, desigur, populatii musulmane si anterior dominatiei otomane. Primele populatii convertite, odată cu imperiul, au fost cele din cîmpii si centrele urbane, care trăiau ceva mai bine decît populatia din munti. Subliniem faptul că islamizarea a fost deosebit de puternică în Albania, Bosnia-Hertegovina si Macedonia, unde, la numărul mare de convertiri locale s-au adăugat imigrările masive de turci din Anatolia. Începînd cu secolul XV, Albania, care în acea vreme era o provincie otomană, s-a convertit treptat, ajungînd ca în secolul XVI o treime din populatie să devină musulmană. Acest procent a crescut, însă, în perioada următoare. Cînd a căzut imperiul, potrivit datelor publicate, în Albania erau 70% musulmani, 20% ortodocsi si restul catolici. În această situatie, autoritătile, pentru a preveni ciocnirile, au declarat că nu există o religie de stat si că toate religiile sînt admise. Provincia Kosovo – inima vechii Serbii – cum a numit-o Ornella Rota – vîrful de diamant al Ortodoxiei în fata catolicilor unguri, a otomanilor si mongolilor, este populată de albanezi. După bătălia de la Cîmpia Mierlei, din 1389, cînd sîrbii au fost învinsi, provincia a fost populată cu musulmani astfel că, în secolul XVIII, populatia musulmană devenise majoritară, iar provincia – o zonă de mare risc. Bosnia, zonă tratată cu mare atentie de otomani, a căror provincie a fost din secolul XV, a dat imperiului pe Marele Vizir Socollu Mehmed Pasa. În 1878, sultanul a cedat Bosnia-Hertegovina Imperiului austro-ungar. La acea vreme 90% din proprietarii de pămînt erau musulmani, în timp ce 90% din tărani – aproape toti sîrbi – erau ortodocsi, procent relevant pentru conflictele permanente care au existat. Sondajele arătau, de altfel, că nici 5% dintre bosniaci nu cunosc limba Coranului – araba clasică, pe care orice musulman trebuie să o cunoască. Acest fapt l-a determinat pe Xavier Bourgorel, expert în islamismul balcanic, să se întrebe: cum o spiritualitate atît de slabă a reusit, recent, să se ridice nu numai la factorul de identitate natională, ci si de coeziune între diferite popoare? Răspunsul nu poate fi decît reactia la ostilitatea generală manifestată de către musulmani fată de o prezentă islamică în Balcani si activitatea grupărilor radicale. Migratiile au fost prezente constant în Balcani. Populatia cea mai săracă, în lupta sa permanentă pentru supravietuire, merge din loc în loc, dă peste alte grupuri de oameni săraci, se confruntă, se sfîsie pentru a pune stăpînire pe păsuni, pe pămînturi si malurile apelor. Secolele de stăpînire otomană accentuează contopirea etniilor, dar si respectarea regulilor si obiceiurilor acestora; valuri de tărani nomazi plecati din Anatolia devin tărani dijmasi pe pămînturile familiilor vechi, iar pentru răspîndirea religiei islamice în întreaga regiune sînt create sate noi. Diferentele etnice între clasa stăpînitoare si cea dominată devin din ce în ce mai frecvente, iar rezistenta fată de ocupanti se ramifică si se organizează în structuri paralele, mai mult pe baze nationale. Sciziunile între diferite patriarhate autocefale, pe lîngă miscările eretice, cristalizează, în grupuri, ura generalizată. În colectivul respectiv se sedimentează treptat sindromul de izolare, care oricînd poate duce la război. În zonele de granită dintre Iugoslavia si Ungaria de azi, Imperiul austro-ungar se înfrunta direct cu cel otoman. Viena si Constantinopolul furnizau arme si loturi de pămînt cetelor de războinici de la granită. Într-un astfel de teritoriu imens, aspru si fragmentat, călcat mereu de expeditii de jaf, razii, lipsit de servicii, comunicatii etc., etnia conta doar pe posibilitătile ei pentru a se apăra si supravietui. Loialitatea minoritătilor marginalizate fată de institutii care le sînt străine este foarte slabă, deoarece institutiile respective sînt impuse de „altii“. Asa se petrec lucrurile în Balcani, unde se ciocnesc în permanentă grupuri si se infiltrează altii si altii, din afară, urmare a intentiilor ascunse ale marilor puteri. Epurările etnice, cunoscute si de românii nostri din Transilvania după 1989, mai ales, devin un cosmar obisnuit, iar scindarea dintre catolici si ortodocsi, în regiunea Balcanilor, se accentuează, ca si confruntarea în zonele de frontieră dintre cele două religii. Pentru coplesitoarea majoritate a musulmanilor, Capitala pare îndepărtată, în timp ce pentru ortodocsi – mentionează autoarea articolului – ea nu mai există din 1453, cînd otomanii au pus stăpînire pe ea. „Balcanii au trăit dintotdeauna la hotarul unor imperii rivale“, afirma Charles Tilly – profesor la Scoala de Cercetare Sociologică din New York, citat de Ornella Rota. Conduse în numele identitătii nationale, luptele pentru independentă au antrenat, în zona de care ne-am ocupat, sîrbi, români, bulgari, greci si multe alte etnii, care s-au confruntat ori se confruntă si astăzi cu un ocupant care, în unele regiuni, este nu numai străin, dar si musulman. Din cele 707 de conflicte, care au avut loc pe continentul nostru între 1492 si 1991, de exemplu, 157 s-au desfăsurat în sud-estul european, inclusiv Ungaria. Primul război mondial a dezmembrat Imperiul otoman, iar în 1945, 70% din liniile de demarcatie ale tărilor balcanice erau modificate. Fragmentarea popoarelor, etniilor si natiunilor este forma extremă cea mai violentă a frămîntărilor petrecute în Europa. Este suficient să ne amintim de represiunile împotriva sîrbilor, a bosniacilor, sprijinite initial, cu armament, de Ungaria, care au dus la dezmembrarea Iugoslaviei, de tulburările sîngeroase din Uzbekistan soldate cu morti si răniti, de represiunile împotriva kurzilor si de violentele din Irak, locuri în care democratia, asa cum o întelegem noi, se află la răspîntia dintre cetătenie si apartenenta etnică. Impunerea democratiei cu forta armelor într-o tară sau alta, în dreptul international se cheamă agresiune, se cheamă amestec în treburile interne ale statului atacat, mai ales dacă acesta este membru cu drepturi depline al ONU. Justificările avocătesti nu pot îndritui pe nimeni să încalce drepturile unui stat suveran. Nimeni nu este stăpîn decît în tara sa, în limita legilor după care se conduce si a tratatelor internationale la care tara respectivă a aderat. Aceasta nu înseamnă, desigur, că comunitatea internatională reprezentată de ONU trebuie să stea pasivă fată de genocidul practicat împotriva populatiei într-o tară sau alta. Calea pasnică, amiabilă reprezintă singura cale ratională pentru aplanarea conflictelor. De aceea, ni se pare întru totul justificată cererea PRM de a ne retrage soldatii aflati pe teritoriile altor state, unde nu apără interesele României si nici pe cele ale NATO. Vintilă Barbu 22 mai 2005 Bucuresti -------------------- Cu prostia insasi, pana si zeii lupta in zadar! Schiller
![]() |
|
|
![]() ![]() |
![]() |
Versiune Text-Only | Data este acum: 14 June 2024 - 06:31 PM |