Întâmplarea -- Factor Fundamental?, Dacă întâmplarea există, cum o concepem? |
Bine ati venit ca musafir! ( Logare | Inregistrare )
Acest subforum este destinat dezbaterilor filosofice. Pentru discutii religioase va initam sa vizitati subforumul Universul Credintei.
Întâmplarea -- Factor Fundamental?, Dacă întâmplarea există, cum o concepem? |
12 Jan 2005, 03:51 PM
Mesaj
#1
|
|
Cronicar Grup: Moderator Mesaje: 2.132 Inscris: 16 June 04 Din: Bucuresti Forumist Nr.: 3.862 |
Unii spun că întâmplarea este doar numele pe care-l dăm necunoaşterii noastre (cu alte cuvinte, nimic nu este de fapt întâmplator, ci cel mult nu cunoaştem noi suficient de multe lucruri).
Dar alţii (mai ales fizicienii) spun că întâmplarea există efectiv -- ei demonstrează că la nivel cuantic nu se poate principial şti exact cum va decurge un fenomen. Acest "nu se poate principial şti" este valabil chiar şi pentru o fiinţă omniscientă. Limitarea nu se datorează imperfecţiunii simţurilor/creierului uman, ci este o proprietate a realităţii (cu alte cuvinte, dacă am admite că cineva ştie, am ajunge la contradicţii). De dragul discuţiei, să admitem că această a doua variantă ar fi cea adevărată. Să admitem deci că există întâmplare efectivă, că există indeterminism (istoria trecută a Universului nu este suficientă pentru a determina în mod univoc evoluţia lui ulterioară). În acest caz, cum concepem întâmplarea? Ce este ea? Care este definiţia întâmplării (aleatoriului)? Cui i se aplică atributul "aleator" -- fenomenelor fizice, şirurilor finite de numere, şirurilor infinite de numere? Putem determina dacă ceva este întâmplător? Putem recunoaşte aleatoriul veritabil? Cum, cu ce criterii? Putem reduce aleatoriul lumii acesteia la un alt factor, mai fundamental (chiar şi într-o viziune teologică)? Eu sunt de părere că aleatoriul, dacă-l acceptăm ca factor veritabil în Univers, este ireductibil. Este o cărămidă fundamentală a existenţei, asemenea materiei. Pentru a reconstrui conceptual Universul, e nevoie să spunem la început cel puţin două lucruri: 1. Fie aleatoriul. 2. Fie materia (cu legile ei). (În plus faţă de acestea, unele viziuni mai pot adăuga "Fie spiritul", "Fie Divinul" etc. Unele viziuni ar putea chiar să elimine materia şi s-o înlocuiască cu spiritul... Dar în discuţia de faţă nu acestea sunt importante, ci faptul că printre elementele fundamentale care trebuie presupuse se află şi aleatoriul, ireductibil la vreunul din celelalte elemente.) Pe scurt, întrebările mele sunt: În ipoteza că admitem existenţa aleatoriului veritabil, ce este el, care sunt proprietăţile lui, cum stă el vizavi de cunoaşterea umană şi faţă de celelalte cărămizi ale existenţei? a -------------------- Trebuie să facem ceea ce credem că e bine, dar nu trebuie să credem că ceea ce facem e bine.
|
|
|
1 Feb 2005, 05:12 PM
Mesaj
#2
|
|||
Haiduc Grup: Musterii Mesaje: 78 Inscris: 27 January 05 Forumist Nr.: 5.544 |
Tot in sensul analogiei cu lacatele putem considera posibile si urmatoarele variante: - Pentru fiecare lacat L e posibil sa existe mai multe chei. Mai mult decat atat, e posibil ca unele chei construite pentru deschiderea altor lacate, sa fie potrivite tocmai lacatului L - Un lacat fara cheie nu este mereu fara sens. Multe 'lacate' ale caror chei nu le avem ne folosesc ca baza de gandire chiar si in lipsa 'cheilor'. In plus exista lacate care au ca sens pastrarea in 'siguranta' a unor 'secrete', chiar daca nu avem chei pentru ele. Sensul unui astfel de lacat exista chiar daca nu avem cheile potrivite. - Faptul ca sarcina omului este de a gasi cheile pentru fiecare lacat din colectia sa este iarasi o chestiune pe care am putea sa o punem sub semnul intrebarii. Poate ca daca nu ne-ar preocupa atat gasirea cheilor, ne-am indrepta atentia spre altceva mult mai "important", care ne-ar raspunde pana la urma si la problema lacatelor. - Chiar si in sensul analogiei de mai sus, 'semnificatia' se poate schimba cu timpul. Exista lacate care, cu timpul, nu mai sunt potrivite cheilor care au fost construite sa le deschida. Lacatul, ca si cheia, se schimba in continuu. Poate ca nu percepem imediat schimbarile, insa ele cred ca exista. E posibil, ca la un moment dat, cheia sa nu se mai potriveasca. In plus mai exista si urmatoarea varianta: pana gasim cheia, ce ascunde lacatul devine nesemnificativ pentru noi. - Lacatele "marca inregistrata" nu raman neschimbate mereu. De multe ori suntem surprinsi ca cheia care stim ca este potrivita lacatului - nu il deschide. Si asta nu pentru ca nu este cheia potrivita, ci pentru ca lacatul s-a schimbat. - Semnificatia demersului de a deschide lacate ar putea fi gasita si in cazul in care nu deschidem toate lacatele sau chiar nici unul. |
||
|
|||
Versiune Text-Only | Data este acum: 1 June 2024 - 09:04 PM |