Mai zilele trecute, incercam sa-i spun cuiva (altminteri bine intentionat) de ce nu vreau sa imi fac un card de credit, in ciuda conditiilor avantajoase si a aparatului foto primit cadou, ca nu-mi trebuie nici creditul, nici aparatul, ca nu mai vreau inca o funie care sa ma lege de inca o banca (pe langa celelalte doua pe care nu le-am putut evita). Am incercat sa-i explic ca ma simt agresata de multimea de reclame, de oferte si 'hyperoferte', puncte si carduri de fidelitate, de toti cei care stiu mai bine ca acel produs e cel mai bun pentru mine, sa ma convinga ca imi trebuie acel produs, ca viata mea e goala fara el ... Toti iti spun ce sa mananci, unde sa iti bagi banii, ce deodorant sa folosesti, ca detergentul 'obisnuit' folosit de tine nu e cel care ti se potriveste ... Ii spuneam ca insasi metoda de a veni acasa pentru intocmirea actelor mi se pare agresiva ... sau fluturasii varati in mana pe strada, feliutele de salam pe care trebuie sa le gusti in supermarketuri. Nu cred ca am fost foarte coerenta, pentru ca pozitia mea nu era 'impotriva' acestor lucruri (inteleg notiunea de reclama), ci 'in defensiva', simteam ca se reduce din ce in ce spatiul meu vital, ca prea mi se spune ce sa simt si cum sa gandesc, ca inca mai vreau sa spun eu de ce am nevoie sau nu, si nu personajele cu zambete perfecte din reclame, ca nu trebuie sa mi se aduca totul sub nas ... In fine, reactia era intr-o mare proportie instinctiva, nu analizasem prea mult problema la acea ora (dar nu inseamna ca nu o observasem de ceva vreme si nici pretentia ca sunt singura care m-am gandit la asa ceva nu o am).
Am dat intamplator de articolul scris de Gheorghe CRACIUN, din care dau un fragment mai jos si ma gandeam ca reda, cel putin in parte, ceea ce ma straduiam eu sa explic.
Viciile Lumii Postmoderne. Doreste si ti se va da! Suna acum!
de Gheorghe CRACIUN
[....]
"Lumea e impinzita de tentatii si dirijata de posibilitatea de a-ti satisface imediat fantasmele secrete. Efortul e minim. Aproape ca esti obligat sa devii un om lenes si mofturos. Nu mai trebuie sa cauti tu. Ai oricind la dispozitie motoare de cautare, reclame enorme care acopera fatadele blocurilor, reviste de promovare, posibilitati nelimitate de informare. Doreste si ti se va da! Suna acum! Nu ezita sa intri in competitia aproprierii instantanee! Fast food. Café instant. imprumuturi pe loc. Oferte imediate si irezistibile, care-ti celebreaza impulsurile achizitive. Preliminariile actului de alegere au fost suspendate. Esti pus in situatia de a face comparatii intre alegerile posibile. Te informezi pentru a nu fi luat pe nepregatite. Drumul spre obiect nu mai exista, spiritul tau a fost scutit de efortul si obligatia de a construi acest drum.
Dispare astfel una dintre facultatile esentiale ale umanului: facultatea constructiva. Viata oricarui individ e o constructie rezultata din proiecte, izbinzi si esecuri. in lumea postmoderna nu mai exista esecuri, ci doar proaste alegeri. Aparent, responsabilitatea ta creste. Traiesti intr-o lume a binelui programat, in care intimplarea, hazardul au devenit amintiri urite. Peste scena infruntarilor reale s-a tras cortina. Ramine psihologia infruntarii care, pentru a fi satisfacuta, poate fi transferata in spatiul jocurilor pe calculator si al scenariilor filmice, pe stadioane si in romanele de consum. Postmodernitatea isi aroga astfel rolul de inamic al asperitatilor vietii. Transformat intr-un individ care traieste in virtual, in musafirul unei lumi asistentiale, simti ca incercarile vietii dispar, isi pierd timpul lor propriu de existenta. in lumea jocurilor electronice, totul e repede si violent. Jocurile sint niste concentrate de conflicte vitale.
Cind ai la dispozitie surogate de conflict, stari general-umane, ca suferinta, rabdarea, indoiala de sine, speranta, sint puse sub semnul intrebarii. Filmul, televiziunea, competitiile sportive, happening-ul cu subiect cotidian substituie viata, o reduc la o bidimensionalitate linistitoare. Scenele vietii reale sint inlocuite de scheme. Succesul e garantat 100%. Concretul vietii se ritualizeaza. Fiecare cu stereotipiile lui."
[...]
http://www.observatorcultural.ro/infoframe.phtml?xid=16665&xrubrica=ESEU&return=pescurt
Orice avantaj care pare ca ne usureaza viata are un pret. Suntem constienti ca il platim? Vom ajunge prea tarziu la concluzia ca 'mai binele e dusmanul binelui'?
In primul rand multumiri ca te-ai decis sa treci din nou pragul acestei odai, denise !
Interesaaant subiect. Revin cu comentarii.
Denise eu am si card de credit. Si nu dintr-un moft, nu am primit nici o camera foto sau alta mica atentie atasat de ea. Am ajuns la concluzia ca nu stii ce aduce ziua de maine, si daca se intampla o tragedie sau ceva acasa (in ro) si eu tocmai nu am bani in cont ca sunt inainte de salariu sau ca si ca... si poate e chiar weekend si bancile sunt inchise sau pur si simplu nu am vreme sa astept pana deschide banca si-mi da mie cat am nevoie etc etc.
Cat despre oferte eu le gasesc super interesante. Imi muncesc banii cu greu si departe de casa asa ca musai sa-i pretuiesc ca doar am investit timp al vietii mele castigandu-i. Asa ca daca pot sa dau X-5 lei pe un lucru de care am decis ca am nevoie, n-o sa dau X sau X+5 doar pentru ca sunt reticenta la publicitate.
Nu stiu ce legatura are cuvantul "vicii" cu toata treaba asta, traim intr-o lume in care avem mai multe posibilitati sa ne adaptam. Unii decid sa pastreze nivelul cerintei la minimum, altii se intind mai mult decat le e plapuma, fiecare cum doreste.
Concluzia mea: a poseda carduri si a te informa despre preturi si avantaje in momentul in care cumperi ceva nu este un viciu.
Si eu am 2 carduri. Nu de card e vorba.. de aici a pornit discutia.
Citeste tot articolul. E vorba de alegeri ... de faptul ca altii aleg, gandesc si actioneaza in numele tau, de cantitatea mult prea mare de informatii care ti se vara pe gat (si cat de importante si reale?) fara sa le mai analizezi, de conditionari ... de faptul ca poate nu ai nevoie chiar de tot ce ti se ofera, dar esti convins de altii ca da ...
De paradoxul ca pe masura ce lumea iti invadeaza intimitatea, esti tot mai izolat.
PS. Multumesc, calfa
Da, am putea spune ca unul din viciile lumii 'post'moderne esete comoditatea. Comoditatea de a lua ce ti se ofera, fara sa mai stai sacauti tu, sa te informezi tu. Informatia vine intradevar nepoftita si in casa, si in cutia postala, si pe strada si in magazin.
Pentru mine abundenta de informatie e un avantaj enorm. De ce? Pai dau un exemplu mic: imi cumpar deodorantele de pe net, cu 15 euro in loc de 30 euro cat costa in magazinul din centru (sa zicem O de la Lancome, exemplu concret). Si inca unul nu tocmai mic: am un credit card de pe care pot consuma bani fara sa platesc nici o dobanda in decurs de o luna. Intotdeauna ii pun la loc pana la sfarsitul lunii (de fapt ii pune banca, am setat o optiune pe o cerere si banii se duc automat lunar, fara sa ma coste nimic nici macar tranzactia in sine). Ma folosesc de ei chiar daca am bani in contul curent. De ce? Simplu, ma scuteste sa umblu cu cash la mine. Avantaj eu 100%.
Evident, pentru asta trebuie sa fii super-extra-informat, nu doar informat, adica sa renunti la comoditatea respectiva si sa citesti, cam la asta se rezuma.
Punctele de fidelitate? La inceput am zis si eu ca e un efort inutil sa stai sa scoti cardul de fiecare data cand stai la casa, dar m-am convins ca nu-i chiar asa. O data la tri luni primesc 5-8 euro de cheltuit de la ambele supermarketuri la care imi fac cumparaturile zilnice; de la farmacie am pe cardul de fidelitate 20de euro pana acum pe care planuiesc sa-i cheltui pe un produs electronic pe care mi-l doresc de mult. Sigur, nu e farte mult, dar sunt bani pe care ii iei, nu ii dai. De ce sa nu te folosesti de ei?
QUOTE (denise @ 21 Nov 2006, 02:12 PM) |
poate nu ai nevoie chiar de tot ce ti se ofera, dar esti convins de altii ca da |
Mai, am spus ca nu impotriva reclamei sunt eu ... ma refeream la aspectele psihologice (de aia am postat aici) nu comerciale.
problema e ca nu mai functioneaza pe principiul cerere - oferta. Apare oferta si iti e indusa ideea ca ea raspunde unei necesitati, apoi apare si cererea.
Dispare capacitate de filtrare a informatiilor, pierdem anumite abilitati personale ... cam functioneaza totul pe sistemul patului lui Procust. Se creaza o retea de dependente false.
Repet, suntem la psihologie. Cititi, va rog, articolul.
QUOTE |
E vorba de alegeri ... de faptul ca altii aleg, gandesc si actioneaza in numele tau, de cantitatea mult prea mare de informatii care ti se vara pe gat (si cat de importante si reale?) fara sa le mai analizezi, de conditionari ... de faptul ca poate nu ai nevoie chiar de tot ce ti se ofera, dar esti convins de altii ca da ... De paradoxul ca pe masura ce lumea iti invadeaza intimitatea, esti tot mai izolat. |
In sfarsit ... unde vreau sa ajung.
Partea trista e ca nici nu realizam, cei mai multi dintre noi chiar nu stim cum e 'altfel', ca este posibil sa te construiesti, etapa cu etapa, nu sa te 'ajustezi' in functie de oferta si chiar sa fii recunoscator. Ca pierdem multe renuntand la cautari.
QUOTE (denise @ 21 Nov 2006, 12:46 PM) |
[...] problema e ca nu mai functioneaza pe principiul cerere - oferta. Apare oferta si iti e indusa ideea ca ea raspunde unei necesitati, apoi apare si cererea. [...] Repet, suntem la psihologie. Cititi, va rog, articolul. |
Cred (nu sīnt sigur, e prea multă "literatură" īn articolul cu pricina pt a putea fi sigur) că prin "viciu" autorul acelui mesaj vrea să īnţeleagă īncapacitatea noastră de a mai gīndi cu propriul neuron, de a face o alegere plecīnd de la nişte opţiuni iniţiale ale noastre.
Cred că vrea să spună că "murele īn gură" cu care sīntem īmbiaţi pe diverse căi nu sīnt aşa de dulci cum par, ducīnd īn timp la alterarea subiectivităţii proprii. Ca să folosesc şi cuvintele mele proprii, cred că autorul vrea să avertizeze asupra pericolului unei imbecilizări treptate a individului implicat trup şi suflet īn dinamica societăţii de consum contemporane.
Acum, nu am īnţeles ce remediu propune. Omul nu mai stie cum sa ramina singur sau nu mai simte acest impuls - zice. E bine şi... nu e bine să fii singur...
După luarea la cunoştinţă a problemei rămīn īn continuare nedumerit: care ar fi soluţia pentru a obţine eventualul echilibru atīt īn interiorul individului cīt şi īn exterior, prin raportarea lui corectă/concretă la ceea ce reprezintă "cultura" şi ceea ce reprezintă "civilizaţia"...
@Felina Mai citeste-l o data.
Tema pentru acasa - analiza pe text:
QUOTE |
De ce nu mai poate ramine omul postmodern singur cu sine? Nu din cauza zgomotelor, sunetelor, imaginilor, vitezelor de existenta in care se scalda. Nu datorita vidului de informatie produs tocmai de avalansa informatiilor. Ci datorita lipsei de structura a propriei sale subiectivitati. Structurile interne sint rezultatul unor convingeri ale spiritului. De regula, aceste structuri sint conservatoare. Lumea de astazi refuza sa mai conserve vechea idee de om. Ea si-a pierdut unitatea conceptuala, dar nu s-a pulverizat fizic. A facut posibila aparitia unei multitudini de universuri egomane paralele. Umanismul traditional e centripet si unitar. in postmodernitate, unicitatea ontologica a omului e brusc dublata, pentru prima data in istorie, de posibilitatea unor comportamente si habitudini cotidiene unice. Sintem tot timpul invitati sa selectam si sa combinam, sa testam si sa nu raminem inscrisi intr-o formula. Combinatiile posibile sint infinite. Experienta personala de viata consta in insumarea unor prefabricate. Comportamentele se estetizeaza. Mergem pe strada cu manechinul din vitrina in minte. |
@caa, e si literatura, e chiar un text dintr-o revista culturala. L-am vrut doar ca tema a discutie, nu ca ... model. Dar ridica niste probleme interesante. Si in mare le-ai sesizat
QUOTE |
După luarea la cunoştinţă a problemei rămīn īn continuare nedumerit: care ar fi soluţia pentru a obţine eventualul echilibru atīt īn interiorul individului cīt şi īn exterior, prin raportarea lui corectă/concretă la ceea ce reprezintă "cultura" şi ceea ce reprezintă "civilizaţia"... |
eu cred ca orice dezbatere a subiectului trebuie sa porneasca de la nevoie, nevoi primare, nevoi secundare, false nevoi, nevoi specifice, nevoi artificiale etc...unele "nevoi" fundamentale sunt de fapt niste interese obiectivizate, si treaba noastra in lumea asta este de a le internaliza corect si de a actiona in conformitate cu stimului matricei...nu sunt foarte original, dar spre exemplu, cred ca 'nevoia fundamentala " a omului de a comunica poate fi realizata nu neaparat prin cel mai performant telefon mobil Nokia, si nu neaparat prin dialoguri (cele mai dese replici ale utilizatorilor de telefonie mobila) de genul: Ce faci? Nimic, tu?, eu la fel nimic. hai, la revedere...etc
Aici cred ai atins miezul:
QUOTE |
si treaba noastra in lumea asta este de a le internaliza corect |
Eu cred ca e o problema falsa. Nu asaltul informational iti violeaza intimitatea denise, el e in linii mari la acelasi nivel de activitate ca intotdeauna, poate chiar intrun mic regres. Pentru taranul care isi biciuia boii pe camp proptit in coarnele plugului a fost cu certitudine un efort colosal sa acepte tractorul si sa il inteleaga, si sa il foloseasca cum trebuie..La fel ne-am simtit in fata televiziunii, a radioului, a autoturimului.....Acelasi lucru se intampla azi cu tine cu acele carduri, punctele de fidelitate, si cu atacul publicitar din fiecare zi.
E iarasi extrem de fals ca te poti feri sau proteja cumva de publicitate. Ea a devenit omniprezenta si n-ai cum sa ii scapi...Exemplul ala cu Coca-Cola e la fel de nefericit...Poti sa nu vrei sa bei Coca-Cola cu toata forta de care esti in stare daca cineva isi propune cu adevarat sa te faca sa o bei ai sa o bei...Ba ai sa mai si spui la sfarsit cat a fost de buna..si nu ma refer aici doar la metodele subliminale de reclama...Poti umbla pe strada cu capul intro punga de hartie, tot n-ai cum sa scapi de violenta panourilor, a masinilor cu megafon, a ecranelor imense si viu coloratate..e deja parte integranta din noi publicitatea..si a fost dintotdeauna..poate nu mereu asa de agresiva.
Am sa iti spun o poveste scurta si adevarata. Detin o editura/tipografie si in ultima parte a verii lucrurile au mers destul de prost. Am stabilit sa imi fac niscaiva reclama, si am apelat la un amic specialist in domeniu. El mi-a spus fa atatea pliante, atatea afise, atatea note si atatea banere...toate astea au sa iti aduca intro luna exact atatia clienti...daca nu se intampla asa inseamna ca cei care au raspandit fluturasii, cei care trebuiau sa lipeasca afisele, sau cei care trebuiau sa se ocupe de banere nu si-au facut treaba cum se cuvine. Ca sa nu imi asum nici un risc, campania m-a costat ceva, am raspandit materialele singur.
Ma gandeam mereu la modul in care eu insumi arunc la cos fara sa citesc toate hartiile pe care le gasesc in cutia postala si nu imi puneam prea mari sperante in toata povestea asta...si sti ce s-a intamplat ??? am primt exact numarul de clienti indicat de colegul meu. Campania a functionat perfect...ceea ce insemna ca factorul uman a reusit sa fie introdus in ecuatii si controlat matematic...dar asta nu ne afecteaza cu nimic libertatea de decizie...Nu am bagat mana in buzunarul nici unuia din clientii pe care mi-ia adus reclama...au venit singuri, pentru ca au acceptat acest joc. Cata vreme traiesc in inima orasului inseamna ca am ales sa fac parte din el si asta este unul din lucrurile care apartin acestui mod de viata..Pot sa ma mut in Tanganica, sau in Volta Superioara si sa imi schimb problemele astea pe altele ce tin de cultura bananelor, purtatul frunzelor de baobab sau a cornetelor protectoare pentru penis...
Eu cred ca omul modern trebuie sa ii traga mereu in sus pe semenii lui arierati...pentru ca "viitorul suna bine", viitorul e avantajos si plin de promisiuni: o viata mai lunga, boli mai putine si tratabile, un echilibru social, stabilitate...Trebuie ca cel care a inteles astea sa il aduca langa el pe cel care mai ara cu plugul...sa il forteze sa avanseze mai degraba decat sa ii menajeze comoditatea
QUOTE (The Dude @ 21 Nov 2006, 04:52 PM) |
Eu cred ca e o problema falsa. Nu asaltul informational iti violeaza intimitatea denise, el e in linii mari la acelasi nivel de activitate ca intotdeauna, poate chiar intrun mic regres. Pentru taranul care isi biciuia boii pe camp proptit in coarnele plugului a fost cu certitudine un efort colosal sa acepte tractorul si sa il inteleaga, si sa il foloseasca cum trebuie..La fel ne-am simtit in fata televiziunii, a radioului, a autoturimului.....Acelasi lucru se intampla azi cu tine cu acele carduri, punctele de fidelitate, si cu atacul publicitar din fiecare zi. |
QUOTE |
E iarasi extrem de fals ca te poti feri sau proteja cumva de publicitate. |
QUOTE |
e deja parte integranta din noi publicitatea..si a fost dintotdeauna..poate nu mereu asa de agresiva. |
QUOTE |
Eu cred ca omul modern trebuie sa ii traga mereu in sus pe semenii lui arierati...pentru ca "viitorul suna bine", viitorul e avantajos si plin de promisiuni: o viata mai lunga, boli mai putine si tratabile, un echilibru social, stabilitate...Trebuie ca cel care a inteles astea sa il aduca langa el pe cel care mai ara cu plugul...sa il forteze sa avanseze mai degraba decat sa ii menajeze comoditatea |
QUOTE |
Poti sa nu vrei sa bei Coca-Cola cu toata forta de care esti in stare daca cineva isi propune cu adevarat sa te faca sa o bei ai sa o bei...Ba ai sa mai si spui la sfarsit cat a fost de buna.. |
Repet a nu stiu cata oara, nu e vorba doar de reclama, ci de valul de informatii, facilitati, oferte (reale sau mincinoase), solutii miraculoase, ... tot ceea ce se presupune ca iti face viata mai usoara - reclama e doar varful eisbergului, e cea mai evidenta, mai usor de detectat, mai ales ca din ce in ce mai des e 'mincinoasa'. Altele se insinueaza mult mai subtil in viata noastra, si nu neaparat sa faca rau ... dar, e mai 'sanatos' sa ne inconjuram de puf, sa ne amortim simturile, gandirea? E mai placut ... nu zic.
Si iar repet,nu e vorba de a fi 'anti' ci de a a realiza toate aspectele 'beneficiilor', de realizat ca ...calul de dar poate fi troian, si poate ar trebui cautat la dinti.
Ca am ajuns sa ne definim prin aceste 'beneficii'.
Exemplul cu tractorul e fortat. Nimeni nu spune sa ne intoarcem la sapa si la opait. Progresul e bun, necesar, dar... progresul tehnic, informational, nu ar trebui sa devina un scop in sine - ar trebui sa ramana un mijloc. Pentru ce? o viata mai buna? (Desi, uneori e disconfort, cum spuneam, prea ti se ofera 'binele' cu forta). O viata mai buna se rezuma la confort? Nu am pierdut ceva pe drum?
Cum se face ca in epoca vitezei, e tranzactiilor rapide, a detergentilor care spala repede si bine, a masinilor automate care se descurca si fara noi .... avem mai putin timp ca niciodata? Ne repezim spre solutii rapide, ca sa castigam timp sa facem ...CE?
PS. Eu beau Coca- cola, acum .
De ce crezi ca avem mai putin timp ca niciodata?
In era lui 'time is money' .....tu ce crezi?
Cred ca in nebunia de a ne usura drumul ... am uitat unde vrem sa ajungem .
Cred ca trecem in era Information is money.
Voila! Ce facem cu atatea informatii? (Nu sariti, sunt pentru libera circulatie a informatiilor - stiu cat de insemnate pot fi)
Cum le sortezi? Cum le verifici? Cum le 'rumegam'? Cum le asimilam? Cum le dam de o parte pe cele ca nu ne sunt folositoare? Cum ne dam seama? Nu cumva am devenit simpli receptori?
QUOTE |
Cum le sortezi? Cum le verifici? Cum le 'rumegam'? Cum le asimilam? Cum le dam de o parte pe cele ca nu ne sunt folositoare? Cum ne dam seama? Nu cumva am devenit simpli receptori? |
QUOTE |
Ma gandesc ca generatiile care se nasc acum (si eu sunt tanar, dar eu nu am crescut cu netul in fata) or sa aibe mari probleme in a evita manipularea sau suprasaturarea cu informatii. |
Poate ca ar fi bine sa analizam acest fenomen si dintr-un alt unghi ... persuasiune , NLP, pirghia psihologica a deciziei de cumparare .
QUOTE |
Suntem motivati sa cumparam un produs, un serviciu sau o idee, atunci cand simtim ca avantajele pe care le obtinem sunt mai mari decat pretul platit. Dar care este mecanismul subtil care pune in miscare rotitele motivatiei? In acest articol voi explica fenomenul de trecere de la confort la disconfort si apoi din nou la starea de confort, atunci cand luam decizii. Mecanismul psihologic la care fac referire se bazeaza pe descoperirile facute de catre cercetatorii Rodger Bailey si Shelle Rose Charvet in domeniul psihologiei motivatiei. Simplu spus, ei au studiat o serie de tipare inconstiente care influenteaza nivelul motivatiei unei persoane, reunite sub denumirea Language and Behavior Profile TM. |
QUOTE |
Nu este suficient sa prezinti beneficiile produsului. Trebuie sa prezinti aceste beneficii in asa fel incat ele sa treaca prin filtrul motivational al cumparatorului. Altfel, potentialul cumparator va elimina informatia sau o va considera nerelevanta. Cum poti transmite informatia prin filtrul motivational al cumparatorului? Marele avantaj al instrumentului LAB Profile este simplitatea lui. Cu acest instrument putem folosi anumite cuvinte care fac apel la un filtru motivational sau altul. |
QUOTE (denise @ 21 Nov 2006, 03:46 PM) |
Dispare capacitate de filtrare a informatiilor, pierdem anumite abilitati personale ... cam functioneaza totul pe sistemul patului lui Procust. Se creaza o retea de dependente false. |
denise, eu cred ca tu esti ingrijorata din alte motive. Poate ca te-a marcat neplacut experienta aia cu cardul, poate ca ti s-a facut lehamite asa cum ni se face tuturor din cand in cand..Da eu zic ca nu trebuie sa iti concretizezi temerile intro singura directie si nici sa amplifici nejustificat presiunile informationale.
Exemplul meu cu tractorul nu e nici superficial, nici fortat, nici fals. Pentru tine astazi aparitia pe piata a unui calculator mai performant e o informatie colaterala de minima insemnatate pentru ca tu ai deja o cultura a calculatoarelor..pentru taranul ala, care in noaptea de Sfantul Andrei inca isi mai anina in geam cateva ghirlande de usturoi a fost o revolutie fundamentala.
Altcineva zicea ca pe vremea aia informatia era mai rara si mai redusa canditativ, dar si asta este fals...Odata cu tractorul aparusera tot felul de alte lucruri revolutionare: gramofonul (iti dai seama ?? sa poti auzi o voce inregistrata ???) banalul bec, trenul, sexy clubul si bingo-ul... ...navele transatlantice, lamele de ras....
Astea toate s-au petrecut mereu in istorie si nu cantitatea sau volumul informational ne copleseste ci felul in care am ales sa il percepem...Tu treci acum printro pasa mai proasta si de aia il simti dureros...cum probabil ca judeci in exces si alte situatii, insa o criza ca cea pe care ai anuntato tu aici a avut loc si a fost intens dezbatuta filozofic. Ea il are in centru pe Marshall Mcluhan si celebra lui concluzie profetica : "Mediul este mesajul"...Mcluhan a anticipat impactul mediatic al secolului XX si a prezis chiar ca ca mijloacele media vor transforma lumea intrun "sat global". Teoria lui este extrem de interesanta si iti recomand sa citesti macar "Galaxia Gutenberg"...iti va risipi repede starea de acum.
P.S. denise , in postul asta m-am adresat un pic prea personal..Sper sa nu te deranjeze lucrul asta nici pe tine nici pe altii..sti ca am o usoara forma de manie a persecutiei daca totusi ceva te-a deranjat, sau a deranjat imi cer anticipat scuze
nu informatia este de vina, ci forma in care este oferita ea...inchipuiti-va un castel in care lucrurile sutn aranjate in camere, in dulapioare: doresc o carte, merg in camera cartii, doresc un film merg in alta camera, etc... ideea este ca informatia este aranjata si eu decid ce tip de informatie imi este necesar la moment...lumea noastra, nu doar cea postmodernista, este lumea in care publicitatea pluteste dezordonat in lume, sub toate mijloacele: audio, video, text etc...asta e problema: sa plutesti intr-o lume poluata, sa nu poti iesi din ea pentru a te distanta...or, distanta, intervalul , indepartarea sunt necesare pentru a surpinde un fenomen, pentru a-i ghici sensul..fiind bombardati de informatie nu reusim si nu ni se da posibilitatea sa luam distanta necesara...chiar manastirile, locul de asceza, sunt un brand pentru era informatiei...daca nu accepti rolul de consumator al bunurilor produse de lume si pleci la o manastire sa te departezi de lume, nu faci mare lucru, caci treci in cealalta categorie: de la conumator la bun consumat...asta ar fi tragedia...
QUOTE |
Insa ai dreptate cand spui si de altfel este un lucru cunoscut de mult , ca oferta creeaza necesitatea . |
QUOTE (vitalic sprinceana @ 22 Nov 2006, 08:56 AM) |
nu informatia este de vina, ci forma in care este oferita ea lumea noastra, nu doar cea postmodernista, este lumea in care publicitatea pluteste dezordonat in lume, sub toate mijloacele |
Agresivitatea reclamelor ma irita si pe mine. Nu e suficient ca le primesti la posta, pe mail, ti le baga in ochi pe tot ecranul cateva secunde, fara sa iti dea posibilitatea sa treci peste ele. Chiar si pe teletext citeam de curand si brusc tot ecranul a fost blocat cateva secunde cu o reclama. Nu atat reclama e iritanta cat faptul ca te obliga sa o vezi, nu te lasa sa iti faci treaba, te intrerupe din ce faceai. Mai ales ca sunt un client atipic, imi vine sa le trimit un mesaj sa-i avizez ca din posibil cumparator m-au transformat in adversar al produsului respectiv.
Dar astea nu sunt vicii. Astea sunt agresiuni. Esti fortat sa le accepti.
Ca ceva sa fie viciu trebuie sa il faci de buna voie, in exces si sa iti aduca prejudicii.
Cartea de credit, uite un viciu modern. Cunosc un caz in care familia a trebuit pur si simplu sa-i ascunda cartile de credit pentru ca ajunsese sa isi vanda casa. Evident ca nu toti cei ce au carte de credit cad in acest pacat asa cum nu toti cei ce intra intr-un chiosc isi cumpara tigari.
Televizorul, alt viciu modern. Citim mai putin din cauza lui, ne afecteaza vederea in timp.
Nu mai vorbesc de internet, am auzit de cupluri destramate pentru ca unul din ei avea viciul internetului. Sau jocurile video.
Shopping - cate o zi intreaga la MALL.
Masina - cand si cele mai scurte deplasari le facem la volan desi nu am mai iesit la o plimbare pe jos de saptamani.
QUOTE (Uncle Sam @ 22 Nov 2006, 09:21 AM) |
Mai ales ca sunt un client atipic, imi vine sa le trimit un mesaj sa-i avizez ca din posibil cumparator m-au transformat in adversar al produsului respectiv. . |
QUOTE |
Mai sunt si alte aspecte - efectele asupra relatiilor inter - umane, asupra metodelor de invatare care par si asa ca nu tin pasul cu timpul, a gandirii propriu-zise... Incotro mergem? Chiar ne adaptam cu adevarat acestor schimbari, sau doar ne iluzionam ca ne e 'caldut' si asta e suficient? |
Dude, nu e vorba nici de criza, nici de pasa mai proasta. Buna impresie trebuie ca ti-am facut daca crezi ca ma las "marcata" de povestea cu cardul (iar daca folosesti chestia asta ca argument ... e cam lame). A fost pretextul discutiei, , cand nu mai e vorba de utilitate ci de ... complicatie inutila. Ma uit la TV, vorba lui vitalic, care descrie bine 'poluarea' (uita-te in jur) ... nu ma retrag la manastire. Dar cand mi se spune 'ia-ti asta, ca e ceea ce-ti face viata mai buna' , mai am inca discernamantul sa spun:nu ASTA imi face mie viata mai buna. Da, e vorba si de o reactie gen - dar mai lasati-ma, ca stiu mai bine. Problema e ca cei mai multi nici nu mai au aceasta reactie.
Repet - nu se compara cu taranul si tractorul. Acolo e vorba de descoperiri revolutionare, utile, care nu iti 'agresau' intelectul, nu-ti induceau 'lenea in gandire'
The Dude
QUOTE |
Cand e vorba de publicitate si nu numai, informatia nu circula dezordonat, ci intro ordine precisa si coerenta...Legile dupa care se face miscarea asta sunt impuse de societatea de consum, si nu sunt chiar accesibile oricui...Intelegerea lor vreau sa zic. Nimeni nu face publicitate de dragul publicitatii ci cu un scop foarte exact. Publicitatea e scumpa si costisitoare si nimeni nu si-o poate permite aiurea. Si apoi se fac tot felul de studii inca inaintea oricarei campanii de reclama si ele confirma sau infirma oportunitatea demersului publicitar si eficienta lui |
QUOTE (denise @ 22 Nov 2006, 09:52 AM) |
nu se compara cu taranul si tractorul. Acolo e vorba de descoperiri revolutionare, utile, care nu iti 'agresau' intelectul, nu-ti induceau 'lenea in gandire' |
QUOTE |
Buna impresie trebuie ca ti-am facut daca crezi ca ma las "marcata" de povestea cu cardul |
QUOTE |
nu am unde sa ma refugiez: sunt bombardat de informatie de care nu am si nu voi avea nevoie, creierul imi este gaurit de mesaje care nu-mi sunt necesare dar care ma extenueaza, linistea si singuratatea imi sunt refuzate... |
QUOTE |
Ai aceasta alternativa...alatruri de multe altele Tanganica, Volta Superioara, Bangla Dej, Amazon, Arhipelagul Comore....it's up to you my friend |
the Dude
QUOTE |
Publicitatea si informatia devin totalitare atat cat le permiti tu acest lucru. A fost mereu la fel cu toate actiunile totalitare...Ceausescu insusi s-a mentinut in dictat atat cat noi poporul roaman i-am permis lucrul asta. |
QUOTE |
ba nu e deloc asa. Eu am o casa la tara si acolo nu am curent, nu am apa, nu am canalizare. Lipsesc panourile publicitare, lipsesc ziarele si televizorul, iar singurul aparat de radio pe baterii care mai exista a sfarsit tragic in una din zile cand incerca sa "ma agreseze" cu stiri din PNL. Ai aceasta alternativa... |
Esti mult prea circumspect...si un picut solipsist..Nu e o conspiratie mondiala impotriva ta, iar turismul rural nu atinge cotele zonelor izolate...ar fi o contradictie in termeni.
Te poti proteja de "toatalitarismul informational", te poti proteja de reclama si pubilcitate...noi cei care te vanam ne temem cel mai mult de asta...si e un pericol mult mai concret decat iti inchipui
QUOTE (The Dude @ 22 Nov 2006, 11:08 AM) | ||
ba nu e deloc asa. Eu am o casa la tara si acolo nu am curent, nu am apa, nu am canalizare. Lipsesc panourile publicitare, lipsesc ziarele si televizorul, iar singurul aparat de radio pe baterii care mai exista a sfarsit tragic in una din zile cand incerca sa "ma agreseze" cu stiri din PNL. Ai aceasta alternativa...alatruri de multe altele Tanganica, Volta Superioara, Bangla Dej, Amazon, Arhipelagul Comore....it's up to you my friend |
QUOTE (calfa @ 22 Nov 2006, 10:46 AM) |
Am mai spus-o, am fost un optimist exagerat, viata mi-a mai temperat optimismul (am trecut si prin pesimism de mult, dar asta m-a ajutat sa inteleg mai bine valoarea optimismului) |
QUOTE |
... din ce in ce mai des si mai apasat ni se spune ca prin 2050 "Tanganica, Volta Superioara, Bangla Dej, Amazon, Arhipelagul Comore" vor fi sub ape. |
QUOTE (The Dude @ 22 Nov 2006, 09:18 AM) |
Cand e vorba de publicitate si nu numai, informatia nu circula dezordonat, ci intro ordine precisa si coerenta...Legile dupa care se face miscarea asta sunt impuse de societatea de consum, si nu sunt chiar accesibile oricui...Intelegerea lor vreau sa zic. Nimeni nu face publicitate de dragul publicitatii ci cu un scop foarte exact. Publicitatea e scumpa si costisitoare si nimeni nu si-o poate permite aiurea. Si apoi se fac tot felul de studii inca inaintea oricarei campanii de reclama si ele confirma sau infirma oportunitatea demersului publicitar si eficienta lui. |
QUOTE (denise @ 22 Nov 2006, 09:51 AM) |
Noua nu ni se dau nici macar 'bomboanele' ci iluzia lor. Si suntem ingropati in iluzii. |
Felina, cum am mai spus, nu fac o pledoarie anti- modernism, doar si eu ma bucur de beneficiile lui. Cu atat mai putin nu pledez pentru intoarcerea la vremurile cand oamenii erau asupriti. Dar ... riscam sa schimbam o sclavie cu alta, cea a spiritului. Sclavii noului tip de 'vicii'. Un jug 'dulce' in care ne complacem.
QUOTE (denise @ 22 Nov 2006, 11:51 AM) |
Mai, sunt economist ... stiu si cum se face publicitate, un mix de marketing ... legile nu sunt chiar asa de nebanuite. |
QUOTE |
Eu am alt scop - sa-mi fie 'bine', o viata buna (de fapt pe asta vroiam sa punem accentul - pe cat de diferit intelegem acest bine). |
QUOTE |
Problema - se mizeaza din ce in ce mai mult, desi subtil, pe reactia pavloviana ... Bietul caine reactioneaza la recompensa- la bomboane. Noua nu ni se dau nici macar 'bomboanele' ci iluzia lor. Si suntem ingropati in iluzii. |
QUOTE |
Agresiunea' consta in redefinirea fortata a binelui, a ceea ce inseamna o viata 'buna' |
Te legi de amanunte ...(am si experienta practica, stiu ca nu erau bomboane) ... si pierzi esentialul. Da, exact la un tip de conditionare ma refer.
QUOTE |
Stim de la filozof ca binele este unul singur... |
QUOTE |
Cuantificarea standardului de viata se face iarasi dupa reguli si formule de calcul. "O viata mai buna" este rezultatul unei ecuatii, si nu un joc in care metodele de masurare sau de definire se ajusteaza dupa necesitati de moment |
QUOTE (The Dude @ 22 Nov 2006, 02:59 PM) |
Suntem plini de noi, suntem niste zei atunci cand ne dorim cu ardoare ceva...dar cand obtinem suntem intotdeauna deceptionati...De aia dorinta este intotdeauna superioara realizarii, si de aia promisiunea are tinerete vesnica.. |
QUOTE (denise @ 22 Nov 2006, 02:43 PM) |
... riscam sa schimbam o sclavie cu alta, cea a spiritului. Sclavii noului tip de 'vicii'. Un jug 'dulce' in care ne complacem. |
QUOTE (toxic @ 22 Nov 2006, 06:11 PM) |
Care sunt viciile ? Ca posedam mai multe obiecte decat avem nevoie ? |
QUOTE (denise @ 21 Nov 2006, 06:04 PM) |
In era lui 'time is money' .....tu ce crezi? |
Abis, oare tu muncesti doar 8 ore pe zi? Pai vii acasa, incepe piata, curatenia, gatitul, amenajarea locuintei, plata facturilor, statul la cozi pt. nu stiu ce.
Iar sambata ce faci? Curat.
Iesi tu in fiecare week-end? Hai sa fim oameni maturi. Iar majoritatea populatiei chiar se odihneste in concediu?
Inainte te sculai tu la ora 5, dar la 8 erai adormit, Duminica si de sarbatori nu faceai nici o treaba, iti petreceai majoritatea timpului in aer liber. Si repet, imbatranei frumos, la 80 si de ani te tineai pe picioare.
In vechime te vedeai seara si in zi de sarbatoare cu vecinii, prietenii, rudele.
Era sa uit, exista messul. Iar editarea mesajelor nu constituie tot munca? Statul cu ochii in calculator?
Sa ma contrazica cineva daca vrea:
Cu cāt ai mai putin de facut, cu atāt mai greu īti pica sa faci ceva. DAR!:
Ca mosii nostri au stat 12 ore pe zi la livada, sub coada magarului, asta a fost munca?
Au avut grija de struguri, pomi fructiferi de toate felurile, de legume, rosii, chestii...
Si s-au plimbat cu bāta printre ele ca sa alunge copiii care veneau la furat.
Au avut si timp printre-astea sa-si faca un fluier.
Asta da stress
Nu zic ca nu au tras la plug... boii... dar:
Ajunsi acasa, nevasta a terminat deja cu " piata, curatenia, gatitul, amenajarea locuintei, plata facturilor, statul la cozi pt. nu stiu ce."
So. Seara se statea pe prispa si se uita la nori si stele, dupa taclalele cu vecinii.
De unde naiba sa faci vreun infarct la asa un mod de viata?
N-aveai ziar, venea odata pe saptamana unul care povestea ce-i in lume, la ce sa te enervezi?
Doar daca vrei sa moara capra vecinului
La televizor n-aveai voie ca bunicu se uita la fotbal, din ani in pasti.
Nu de-alta, dar a fost scump si sta in sufragerie, nu cumva sa intre prafu-n el... (va amintiti?)
Avem mai putin de facut decāt ei, dar avem si timp mai putin.
De ce? Noi singuri ne impunem stressul:
"Īn timpul asta as fi putut sa..."
Ce tāmpenie... cred ca oamenii or uitat sa iasa un pic la pescuit...
Si cea mai mare porcarie inventata vreodata a fost ceasul desteptator.
Andra, abis are dreptate. Acum 150-200 de oameni programul tipic de lucru (de exemplu in industrie) era: 12 ore pe zi, 6-7 zile din 7. Fara speranta la concedii sau chestii din astea.
QUOTE |
Ca mosii nostri au stat 12 ore pe zi la livada, sub coada magarului, asta a fost munca? Au avut grija de struguri, pomi fructiferi de toate felurile, de legume, rosii, chestii... Si s-au plimbat cu bāta printre ele ca sa alunge copiii care veneau la furat. Au avut si timp printre-astea sa-si faca un fluier. Asta da stress rofl.gif |
Spun sincer ca am observat cum merge, si asta in Grecia.
Si oamenii aveau timp seara sa se bucure de viata, nu ca noi care ne sculam la 5 noaptea, ca la 6 bagam stampila si atunci da-i! ... timp de 8 ore īn acord...
Saptamāna viitoare - schimb de dupa-masa.
Ailalta - schimb de noapte.
Crede-ma ca nici asta n-a fost floare la ureche...
Ca ucenic lucram pe timp de vreo juma de an/an de la 8.00 la 23.00h
Nu ma prea afecta, pt ca eram tānar... īn ziua de azi doar, n-as mai vrea asa ceva... nici n-as mai rezista, sa fiu sincer.
edit: trebuie sa zic ca noi am fost o trupa faina.
Daca n-am fi stiut toti de gluma si sa ne ajutam unul pe altul, n-ar fi mers treaba
trebuie să fie echilibru īn toate ca să le poţi duce...
dar sunt de acord cu Cla că ţăranul era mai puţin stresat şi că munca fizică īţi pricinuieşte mai degrabă viaţă lungă decāt infarct la patruzecişiceva de ani... alergătura asta īn pas cu moda şi "cerinţele societăţii" ne vine de hac mai abitir decāt slujba propriu-zisă... nu zic, nu todeauna poţi să faci doar ce īţi place sau să te opui sistemului, căci şi asta constituie un efort inutil şi dăunător, dar zic că trebuie să te respecţi mai īntāi pe tine ca om şi pe ceilalţi din jur, să īţi menajezi resursele şi să nu uiţi că trebuie să te şi distrezi, să te relaxezi, să īţi vezi şi de viaţa ta, de pasiunile sau de orele de relaxare...
NU, nu, nu, si iar nu...N-am cum sa fiu de acord cu punctele astea de vedere...desi ar trebui sa ma gandesc foarte serios de vreme ce atati de multi gandesc altfel.
Problema este complet falsa de la un cap la altul.
denise, nimeni nu ti-a impus programul ala incorsetat...Nu mediul in nici un caz...Asa ai crezut tu ca e bine, si asa ai ales tu sa faci...De aia n-ai timp sa te distrezi...sau ma rog sa traiesti asa cum, cu nostalgie te gandesti ca viata ar putea fi traita.
La mine s-a intamplat pe la 22 de ani sa pot sa locuiesc singur, intro casa complet utilata:king: ...Am fost un baiat cuminte si in loc sa pun de un parrty nesfarsit m-am apucat gospodareste de administrat stabilimentul...Dar eram si un baiat istet (pe vremea aia) si in scurt timp mi-am dat seama ca devenisem sluga acelui apartament...Ca timpul meu se irosea in gestionarea lui..asa cum spui tu ca ti se intampla acum..Curatenie, gatit, spalat rufe, modificat prin casa, musafiri, brad de iarna si decoratii..etc. etc.
E o politica falimentara sa cauti mereu alti vinovati pentru ceea ce ti se intampla...Trebuie intotdeauana sa te uiti mai atent la tine, pentru ca si daca un rau vine din afara cumva tot tu esti vinovata pentru ca pe undeva ca ai creat conditiile ca el sa se intample..
Pe la 24 de ani am renuntat la apartament in favoarea unei garsoniere la mansarda unui bloc vechi...Datoriile mele casnice s-au restrans considerabil, iar prin renuntarea si la o seama de obiecte care puneau si ele umarul la subjugarea mea spirituala am cunoscut o libertate pe care nici macar nu o baniuam ..
Atunci, ca si acuma, ca si mereu de-a lungul istoriei omul a trebuit sa faca fata unui asalt informational ce continea in el o sumedenie de posibilitati si alternative..Doar acum alegerea e un pic mai grea pentru ca prin evolutiile mijloacelor massmedia astazi cunoastem aceste alternative mai bine decat in alte perioade. Dar ele au fost acolo mereu.
Ca sa iti recapeti libertatea pe care o consideri pierduta iti dau un sfat pe care eu insumi l-am preluat de la filozoful poet Henry Thoreau: Simplefy, simplefy ...fa o analiza atenta a tuturor lucrurilor pe care le deti, si gandeste-te serios la fiecare in parte..pe care dintre ele le deti cu adevarat si care dintre ele te poseda.
Thoreau a mers pana la capat...a renuntat la tot in afara unui cutit, a unui creion si a unui caiet..Intrega lui filozofie a fost socotita precursoare a curentului "Flower Power" si mai tarziu a misicarii "Hippy", pentru ca omul se retrasese intro padure si promova lozinca :reantoarcerea la natura...
Dar e greu sa faci ca el pana la cap...la fel cum am mai spus si in alte dati el nu face decat sa iti indice o alternativa, si sa iti confirme ca ea exista..it's up to you what you decide to do next
De acord cu tine, Dude. Simplitatea iti aduce si libertatea. De multe ori ne complicam existenta cu accesorii de care nu avem nevoie si, in felul asta, devenim sclavii obiectelor.Platim...viciile cu timpul nostru.
QUOTE (denise @ 21 Nov 2006, 02:12 PM) |
E vorba de alegeri ... de faptul ca altii aleg, gandesc si actioneaza in numele tau, de cantitatea mult prea mare de informatii care ti se vara pe gat (si cat de importante si reale?) fara sa le mai analizezi, de conditionari ... de faptul ca poate nu ai nevoie chiar de tot ce ti se ofera, dar esti convins de altii ca da ... |
QUOTE |
Mai eu sunt inginer cu state vechi, da ce se invata n-are valoare nici de doi lei (vechi)...Trebuie sa pipai mecanismele astea ca sa le pricepi functionarea...ca nu e deloc ca in carti. Din carti si din studiu primesti informatii despre principii, practica e cu totul altceva, iar studiul compensat cu practica abia ofera o indicatie pe care cei mai multi o interpreteaza gresit...de aia sunt pe lume amarati si miliardari |
QUOTE (Oiski-Poiski @ 23 Nov 2006, 10:24 AM) | ||
Pai depinde de tine daca lasi sa se intample toate aceste lucruri . Cei care incearca sa te convinga ca ai nevoie de una si alta de musai sunt scoliti timp indelungat ca sa stie cum sa te lamureasca .E o batalie psihologica sa zic asa.Insa de multe ori nici nu astept sa-si deschida gura ci spun din start :" nu ma intereseaza".Ca daca ma intereseaza ma duc eu la ei. Zilele trecute a sunat la telefon o duduie ca cica vrea sa faca un sondaj si eu stiu ce sa vanda si turuie -turuie.Cand a terminat am intrebat-o : da de unde stiti numarul nostru de telefon ca e secret , nu sta niciunde , si da-i cu secretul asta in sus si in jos , ia sa-mi ziceti de unde il aveti .Duduia zice repejor " o sa sunam altadata " . Arma cea mai eficace e contraatacul. Sunt offtopic ? |
Oiski .. dupa cum povesteam chiar asa ma protejez. Atunci cand se iveste ocazia sa spun 'nu' ... dar ... am extins discutia la si la alte variante, unde nu se mai iveste aceasta oportunitate.
Calfa, domeniul poarta denumirea de "psihologie sociala".
QUOTE (The Dude @ 23 Nov 2006, 09:14 AM) |
, iar prin renuntarea si la o seama de obiecte care puneau si ele umarul la subjugarea mea spirituala am cunoscut o libertate pe care nici macar nu o baniuam .. |
andra_v, conteaza mai putin ... incadrarile. Citeste-l pe Ovidiu Bufnila si vei intelege ce vreau sa spun.
The Dude, ma surprinzi tare des.
Cred ca, inspirat de tine, sunt pe punctul de a crea subiectul "Psihologie indiana", sau poate "Psihologia sistemelor Yoga". Tot cu Eliade am de gand sa incep ...
QUOTE (calfa @ 24 Nov 2006, 08:42 AM) |
Tot cu Eliade am de gand sa incep ... |
...detasarea de lucruri...
Si care ar fi problema aici? Noi ne creem o oarecare dependenta de lucruri. E foiarte simplu sa nu se intample asa ceva. Pur si simplu. Nu ne atasam de ele. Orice se degradeaza si are pret ...nu are practic nici o putere asupra noastra. Din pacate traim in concretul material care incepe sa ne domine. Poate ca realizarea noastra ca oameni este privita si in functie de acele lucruri de langa noi. Daca ne respectam ca individ si nu exista codependenta fata de ceilalti atunci ar trebui sa ne dezvoltam calitatile care nu se pot nici cumpara nici pastra pe un raft.
QUOTE |
Daca ne respectam ca individ si nu exista codependenta fata de ceilalti atunci ar trebui sa ne dezvoltam calitatile care nu se pot nici cumpara nici pastra pe un raft. |
Ai dreptate Erw. Asta voiam sa zic. Vrem nu vrem trebuie sa tinem cont si de parerea celorlalti.
QUOTE (Erwin @ 25 Nov 2006, 12:47 AM) |
Calităţile īnnascute pot fi uşor dezvoltate, cultivate, dar ce te faci cānd descoperi că īţi lipsesc unele calităţi dorite de ceilalţi ca să te accepte īn lumea lor? Să zicem că alegi să stai deoparte, să nu-ti pese că eşti marginalizat şi că te poţi īmpaca cu soarta... O vreme poţi să te descurci aşa, dar natura umană ne īmpinge involuntar către ceilalţi semeni, buni, răi, cum or fi, vine vremea cānd e necesar să te integrezi īn comunitatea īn care trăieşti şi atunci, oricāt de bune ar fi principiile şi oricāt de minunate calităţile individuale, acestea pălesc īn comparaţie cu cele cerute de obşte... N-ai īncotro, te īnveţi şi cu pāinea amară, de foame... |
QUOTE (The Dude @ 24 Nov 2006, 10:58 AM) |
Sensul indian al cuvantului Intelept este: "cel ce se detasaza de lucruri" !! |
Tehnic:Invision Power Board (http://www.invisionboard.com)
© Invision Power Services (http://www.invisionpower.com)