Cartea Inteligenta emotionala in educatia copiilor, de M. Elias, S. Tobias, B. Friedlander, cuvant inainte de Daniel Goleman, a aparut in Editura Curtea Veche (2002), in Colectia: Familia la Curtea Veche.
http://curteaveche.adisys.ro/bookdescription.php?book=181
QUOTE |
Pornind de la principiile expuse de Daniel Goleman īn extraordinara sa carte Inteligenţa emoţională, autorii acestei cărţi introduc noi reguli de educare a copiilor. Bazīndu-se pe o cercetare extinsă, pe experienţa lor şi pe studii de caz, lucrarea de faţă se deosebeşte clar de cărţile tradiţionale despre educaţie. Atenţia se īndreaptă către aspectele emoţionale ale vieţii copiilor, către dezvoltarea lor psihologică. Scopul declarat al autorilor este acela de a-i ajuta pe cei ce se ocupă de educaţia copiilor să folosească principiile inteligenţei emoţionale şi să le pună īn practică cu răbdare şi perseverenţă. Astfel, copiii īşi vor putea īnsuşi aptitudinile fundamentale pentru o viaţă normală şi fericită, īşi vor consolida trăsăturile de caracter esenţiale. Strategiile prezentate sīnt lecţii şi idei practice, cu aplicare rapidă, care īi ajută pe părinţi să rezolve problemele de zi cu zi, fie că este vorba despre trezitul de dimineaţă, despre furia sau ostilitatea celor mici sau a adolescenţilor, de rezolvarea temelor, de asumarea īndatoririlor casnice, de privitul la televizor sau obiceiurile de somn, chiar despre alegerea unei cariere sau a primei slujbe. Īnvăţīnd să comunicaţi cu copiii dumneavoastră, vă veţi bucura īmpreună de o familie armonioasă şi afectuoasă. Autorii ne īncredinţează că strategiile lor vor da c*rīnd rezultate, copiii vor deveni mai echilibraţi emoţional, iar siguranţa şi īncrederea lor īn sine va creşte, curiozitatea lor īşi va găsi căi fireşti de exteriorizare, vor īnvăţa cum să-şi cīştige independenţa şi autenticitatea īn gīndire şi comportament, īşi vor dezvolta capacitatea de a face alegeri responsabile. Daniel Goleman: Viaţa de familie este prima şcoală a emoţiilor. Īn acest creuzet intim, īnvăţăm să recunoaştem atīt emoţiile proprii, cīt şi reacţiile celorlalţi la emoţiile noastre; cum să gīndim aceste emoţii şi cum să ne alegem reacţiile; cum să citim şi să ne exprimăm speranţele şi temerile. Această şcoală emoţională nu īnseamnă doar ceea ce le spun părinţii copiilor lor sau ceea ce fac pentru ei; ea presupune de asemenea modelele oferite de părinţi īn ce priveşte felul de a-şi trata propriile emoţii şi pe cele care apar īn relaţia soţ-soţie. Dr. Maurice J. Elias este profesor de psihologie la Rutgers University şi un expert recunoscut īn rezolvarea problemelor legate de copii şi de educaţie. Steven E. Tobias, doctor īn psihologie, director al Centrului de dezvoltare a copilului şi a familiei din Morristown, New Jersey, este un expert īn probleme privind dezvoltarea copilului, aptitudinile sociale şi tulburările de deficit de atenţie/hiperactivitate. Dr. Brian S. Friedlander este creator de programe pe calculator şi psiholog şcolar īn New Jersey. Programele sale au fost de ajutor multor elevi şi educatori. |
Cateva idei interesante ale cartii:
Pentru estimarea si antrenarea inteligentei emotionale a copilului, la pag. 38 este propusa vizionarea impreuna cu copilul a unui film preinregistrat si neagresiv, sau citirea impreuna a unei povesti, urmand ca, in diverse momente, sa se intrerupa aceasta activitate si sa se poarte o discutie pe una dintre temele:
- cum se simte si ce gandeste un anumit personaj ?
- ce crede copilul despre sentimentele personajelor ?
- care sunt scopurile personajelor ?
- cum crede copilul ca ar putea rezolva situatia in care este un anumit personaj ?
- ce crede copilul ca a fost bun in felul in care personajele au rezolvat situatia, si ce ar fi putut face mai bine ?
La pagina 50 se vorbeste despre necesitatea existentei unor reguli clare, ne-negociabile. La pagina 54 despre alternarea activitatilor placute cu cele neplacute. La pagina 56 despre importanta existentei unor "zile sacre" petrecute impreuna cu copiii. La pagina 57 despre importanta activitatilor relaxante (iesirea in natura, in parc, in padure, privirea cerului noaptea, a tablourilor, etc.). La pagina 59 despre importanta rasului, a glumelor, descurajandu-l in acelasi timp pe copil sa se poarte prosteste.
In cazul blocajelor emotionale, la pagina 69 este propusa utilizarea intrebarilor de genul "ce ar face eroul X in situatia in care esti tu acum ?".
La pagina 80 se discuta importanta auto-controlului si a abilitatilor de comunicare pe care le au parintii, ca o conditie strict necesara atunci cand se doreste acelasi lucru din partea copilului. La 83 despre rolul implicarii copilului in sarcinile zilnice.
La pagina 86 este discutata tehnica "refrazarii" ("parafrazarii"), a reinterpretarii celor spuse de copil atunci cand se confrunta cu probleme. Asta il ajuta sa constientizeze ce a spus, eventual sa corecteze ce a spus, ii confirma atentia acordata, etc.
La pagina 88 sunt propuse intrebarile deschise ("ce s-a intamplat ... ?", "ce pot face ca sa te ajut ... ?", "cum putem gasi o cale pentru a ... ?"), in locul celor referitoare la cauze ("de ce l-ai lovit ... ?", "de ce ti-ai lovit sora ... ?"), a celor cu mai multe variante ("l-ai lovit pentru ca ..., sau pentru ca ... ?") sau a celor de tip adevarat-fals ("l-ai lovit, da sau nu ?", "o ajuti pe sora ta sau nu ?").
La paginile 90, 93 sunt discutate "tehnica celor doua intrebari" (dupa o prima intrebare este pusa o a doua) si "tehnica lui Colombo" (care se facea ca nu intelege ).
La pagina 102 este explicat felul in care una dintre formele de atentie acordate copilului de catre parinti, si anume "atentia negativa", poate dauna dezvoltarii copilului. Sunt propuse cai preventive (nu reactive) si de incurajare a comportamentului bun (aprecierea aspectelor pozitive ii transmite copilului "valori", modelandu-i sistemul de valori !).
La pagina 107 este propusa crearea unei LISTE de elemente deranjante pentru copil, si a unei DIAGRAME de evolutie a copilului fata de acestor elemente care il deranjeaza.
La pagina 117 se explica de ce e foarte important ca un copil sa inteleaga consecintele actelor sale (decizii, alegeri), sa inteleaga ca in general orice actiune are consecinte.
La pagina 127 sunt propuse "jocuri ale sentimentelor": mimarea (interpretarea unor personaje), rememorarea unor situatii, "sentimentele la TV" (comentarea impreuna), "colajul sentimentelor" (exercitiu "artistic"), comentarea emotiilor transmise de vitrinele magazinelor, de oamenii de pe strada, "culorile sentimentelor" (asocierea unei culori fiecarui sentiment sau chiar fiecarei calitati), etc.
La paginile 132-134 sunt discutate cai de pastrare a calmului. Calmul e necesar atat parintilor cat si copiilor. Sunt sugerati pasii: - opreste-te si uita-te in jur, repeta "pastreaza-ti calmul", respira adanc (numarand pana la 5). Eventual, se repeta acesti pasi. Momentele in care calmarea a fost obtinuta pot fi rememorate in urmatoarele situatii in care apar aceleasi emotii, pentru ca dau incredere ca e posibila calmarea.
...
La pagina 152 este propusa tehnica S.A.T.G.I.A.P.O., in 7 etape, de raspuns la problemele emotionale:
S = "Sentimentele avertizeaza" (emotiile sunt semnale pe care trebuie sa le detectez)
A = "Am probleme" (semnalele ma fac sa inteleg ca e necesar sa intru in actiune)
T = "Telurile ghideaza" (mai intai imi stabilesc sopurile)
G = "Gandesc ce sa fac" (apoi caut solutiile posibile)
I = "Imaginez rezultate" (si anticipez consecintele fiecarei solutii)
A = "Aleg o solutie" (selectez solutia ce pare optima)
P = "Planific" (apoi fac un plan de actiune, anticipez capcanele, exersez planul, il aplic)
O = "Observ rezultatele" (si urmaresc consecintele, tragand concluzii pentru viitor)
Urmeaza cateva exemple interesante. Desigur, sunt cazuri particulare, dar prinzand "spiritul" metodei parintele sau copilul pot deveni independenti de exemplele date.
...
Alte idei interesante ale autorilor, poate alta data ...
La inceputul anilor '80 se practica de multi parinti in Vest, sfatuiti de "specialisti", educatia nonautoritara. Copiii de pe-atunci asa crescuti sunt acum cei mai mari egoisti.
Alt specialist va zice: unui copil ii trebuie un sut in fund cand "cere"...
Rezultatul: acum e OM.
Apropos de vizionarea impreuna a unui film si discutii despre: la 13 ani il interesau diferite chestii. I-am propus sa ne uitam impreuna la un film si dup-aia am stat de vorba. A fost multumit si de-atunci n-a mai avut intrebari. I-am spus ca sa aiba intotdeauna un sul de hartie igienica in camera, pt toate eventualitatile.
Era un porno.
In "Inteligenta emotionala in educatia copiilor" nu este incurajata educatia non-autoritara. Cel mult se sugereaza tratarea cu respect a copilului de catre parinte si a parintelui de catre copil.
Pe de alta parte, printre primele idei bune din carte este "necesitatea existentei unor reguli clare, ne-negociabile". Altfel spus, impunerea unor elemente de autoritate. "Impunerea" insa, dupa cum se intelege din restul cartii, urmand a fi facuta cu ... inteligenta emotionala.
Cat despre acei "mari egoisti", mie mi-e clar ca asa cum ii cresti pe copii asa ii ai (in limitele temperamentului cu care s-a nascut copilul insa !).
Intotdeauna am privit cu ... (scepticism ?) ... parerile celor ce acuza generatiile mai noi ! Orice noua generatie este rodul generatiei anterioare ! Care, e drept, nu are in anumite timpuri marja de manevra, anumite linii fiind impuse de societate in ansamblul ei, de "diriguitorii" societatii (stiuti sau ... nestiuti !).
La 13 ani poate ca aia era tema potrivita pentru comentarea unui film.
QUOTE (calfa @ 14 Feb 2005, 02:02 PM) |
se sugereaza tratarea cu respect a copilului de catre parinte si a parintelui de catre copil. |
Mai, da conversati nu gluma in ultimele mesaje .
Sincera sa fiu eu nu cred ca educatia unui copil se poate face cu cartea in fata.E nevoie de mult mai mult.
Si ca dovada ca nu am citit nici una am reusit totusi pana acum sa-mi educ emotional copilul.
Un alt exemplu este un membru al familiei mele care isi educa copiii dupa nu stiu ce carte scrisa de un american .De atatea reguli si sfaturi a uitat sa-si stranga in brate copii macar din cand in cand.
"Noi reguli de educare a copilului " suna , dupa parerea mea, tare trist.
E ca si cand am vorbi , de exemplu, despre puscariasi si cautam noi reguli ca sa-i educam , sa-i aducem pe calea cea buna.
Am incercat intotdeauna sa pun educatia in balanta.Sa gasesc o cale de mijloc intre ce e voie si ce nu e voie cu explicatiile de rigoare. I-am zis nu ai voie sa te apleci pe balcon sau pe geam ca poti cadea jos si mori.Uite aici ai un ou pe care ai voie sa-l arunci de pe geam jos.Apoi ne-am dus jos si am admirat oul in toata splendoarea decedarii lui.Vezi asta se intimpla cu tine.
Si multe alte exemple.
Insa m-am condus intotdeauna dupa instinctul meu de parinte si in functie de fiecare situatie in parte.Si va depinde de mine ce fel de om va deveni copilul meu si nu de Elias, Tobias, Friedlander.
Calfa, ce scriu acum nu are legatura cu tine personal sau cu alti barbati de pe forum, doar in general:
Cartea asta a fost scrisa doar de barbati. Asta deja mi-o face suspecta. Adica de barbati pentru barbati. Pacat.
Pt. barbati care gandesc prea mult si prea logic si cauta peste tot in oarecare carti instructiuni, cum se face mai bine asta, ailalta... si incearca sa faca totul corect, dupa manual...
O fi bun asa un ghid cand vom avea copii-cyborg, cand o fi vorba de tehnica complicata si pun pariu ca atunci vor aparea astfel de carti ca ciupercile dupa ploaie. Scrise iarasi de barbati pt. barbati...
Femeile n-au nevoie de astfel de carti, exemplul cel mai bun a fost aici Oiski, mai sus. Inteligenta emotionala in stanga-dreapta, ele au instinctul...
Parerea mea.
@Oiski-Poiski
Ei da, au fost niste mesaje scrise pentru alt topic.
_________________
Dar iata ca avem o conversatie ! Multumesc pentru interventie, Oiski-Poiski ! Si bun venit la Han, nu cred ca am apucat sa te salut !
A spus cineva ceva despre o "educatia a unui copil cu cartea in fata." ?
Nuuu ! Dar atata timp cat ne gasim timp sa citim un roman, o revista, o rubrica mondena, retete naturiste, scrisori sau e-scrisori, mesaje de pe forum, etc., nu cred ca strica sa citim si o carte cum este cea pe care am propus-o spre discutie.
"E nevoie de mult mai mult.", desigur, si ma bucur ca in mesajul tau ai atins cateva puncte importante legate experienta, din viata.
Ma bucur pentru toti cei ce "au reusit totusi sa-si educe emotional copiii", cei ce au fost constienti ca e nevoie sa o faca. Dar toti stiu ? Si daca nu stiu, e bine oare sau nu sa afle ?
QUOTE |
Un alt exemplu este un membru al familiei mele care isi educa copiii dupa nu stiu ce carte scrisa de un american .De atatea reguli si sfaturi a uitat sa-si stranga in brate copii macar din cand in cand. |
QUOTE |
"Noi reguli de educare a copilului " suna , dupa parerea mea, tare trist. E ca si cand am vorbi , de exemplu, despre puscariasi si cautam noi reguli ca sa-i educam , sa-i aducem pe calea cea buna. |
QUOTE |
Am incercat intotdeauna sa pun educatia in balanta.Sa gasesc o cale de mijloc intre ce e voie si ce nu e voie cu explicatiile de rigoare. I-am zis nu ai voie sa te apleci pe balcon sau pe geam ca poti cadea jos si mori.Uite aici ai un ou pe care ai voie sa-l arunci de pe geam jos.Apoi ne-am dus jos si am admirat oul in toata splendoarea decedarii lui.Vezi asta se intimpla cu tine. Si multe alte exemple. |
QUOTE |
Insa m-am condus intotdeauna dupa instinctul meu de parinte si in functie de fiecare situatie in parte.Si va depinde de mine ce fel de om va deveni copilul meu si nu de Elias, Tobias, Friedlander. |
Ai dreptate, poate exemplul cu puscariasii a fost prea brutal.Din pacate cunosc foarte multi parinti care se lasa condusi de reguli pentru ca nu au incredere in ei insisi. Sa-i dau acum sa manance sau sa nu-i dau ???? Stai sa arunc repede o privire in carte lui... X sa vad el ce ar face ??? Si asa mai departe.
Cand am ramas insarcinata am inceput sa citesc n carti despre cresterea copiilor , sarcina, nastere si dupa ce copilul a venit pe lume le-am aruncat pe toate la o parte. Pentru ca eram de-a dreptul disperata de ce copilul meu nu face caca (scuze) la comanda ca doar asa scrie in carte, trebuie sa faca de musai macar o data pe zi. Sau dimpotriva a facut de doua ori azi, uff, o fi avand diaree.
Scuze ca poate suna frivol ce spun eu mai sus.
Desigur ca am citit si foarte mule carti despre bolile la copii, carti care mi s-au parut deosebit de folositoare insa cele despre educatie nu mi-au ramas la suflet.
Sigur ca exista si multi parinti pentru care aceste carti reprezinta o mina de aur , nu neg acest lucru.
Am specificat doar ca eu personal imi cresc copilul din instinct.
In paranteza la acest instinct, sotul meu nu inceteaza sa se minuneze de ce atunci cand e gripat, pe jumatate mort ( un barbat bolnav ) e noapte si se invarte de pe o parte pe alta eu nu aud nimic.Iar atunci cand fiul nostru prin somn tuseste o data eu sar in sus din pat.Probabil ca l-as auzi si daca ar locui pe alta planeta.
Ceea ce vreau sa spun este ca parintii ar trebui sa aiba mai multa incredere in ei si-n instinctul de parinti decat in carti de educatie.
@Cla:
QUOTE |
Cartea asta a fost scrisa doar de barbati. Asta deja mi-o face suspecta. Adica de barbati pentru barbati. Pacat. |
QUOTE |
Pt. barbati care gandesc prea mult si prea logic si cauta peste tot in oarecare carti instructiuni, cum se face mai bine asta, ailalta... si incearca sa faca totul corect, dupa manual... O fi bun asa un ghid cand vom avea copii-cyborg, cand o fi vorba de tehnica complicata si pun pariu ca atunci vor aparea astfel de carti ca ciupercile dupa ploaie. Scrise iarasi de barbati pt. barbati... |
QUOTE |
Femeile n-au nevoie de astfel de carti, exemplul cel mai bun a fost aici Oiski, mai sus. Inteligenta emotionala in stanga-dreapta, ele au instinctul... |
Scuze calfa, ai dreptate, am prea generalizat scriind astea... adevarul e ca in timp ce scriam aveam in fata ochilor pe un exemplar de-asta de barbat, un cunoscut de-al meu.
Saracul e un teoretic de numa', are 2 maini stangi ( ) si face totul cum scrie la carte. Ii trebuie o carte care sa-i arate pana si cum se bate un cui in perete am exagerat aici, dar intelegi sensul
Chestia mai enervanta e ca o sacaie si pe nevasta-sa cu diverse teorii, pana si in bucatarie... "aici sta scris ca asa..."
Sa nu-ti mai spun ca a avut nevoie de o indrumare dintr-o carte ca sa stie cum sa schimbe scutecele lui al mic...
Saracu' copil...
Bine ca nu suntem cu totii asa...
QUOTE (Oiski-Poiski) |
Ceea ce vreau sa spun este ca parintii ar trebui sa aiba mai multa incredere in ei si-n instinctul de parinti decat in carti de educatie. |
QUOTE (Cla) |
Saracul e un teoretic de numa', are 2 maini stangi ( ) si face totul cum scrie la carte. |
Zorro iti dau dreptate !
Daca voi da gres in educatia copilului meu atunci nu vreau sa dau vina pe X care asa a scris in carti ci vreau sa-mi iau responsabilitatea asupra educatiei ce i-am dat-o dupa capul meu.
Calfa iti dau si tie dreptate (aveti noroc , azi e ziua mea buna ) .Am vazut si multe femei incapabile de a avea acest instinct .Din pacate .Si atunci mai bine sa citeasca niste carti moralizatoare, poate le ajuta cu ceva.
Cartea cu pricina NU E moralizatoare. Sau poate ma insel eu ...
QUOTE (Zorro @ 18 Feb 2005, 02:11 PM) |
... cartile ar trebui sa vina doar in completarea cunostintelor. ... un lucru important este sa nu luam orice carte ca pe o biblie. Mai intai ar trebui citita si vazut daca este buna sau nu si, in caz ca e buna, abia apoi aplicat ce scrie acolo, ... ... eventual discutat si cu altii asa cum se incearca in acest subiect. |
Moralizatoare si educationale ( e mai bine asa ?) si m-am referit la carti nu la acea carte in mod deosebit.
Insa ma bucur ca te-a distrat asa.
Poate vi si tu cu cateva exemple din carte pe care le-ai aplicat la copilul tau (sau copiii).
Sau pur si simplu exemple concrete din carte.Promiteai ca revii.
Mai vroiam de fapt sa-mi explici ce vor sa zica autorii cartii prin :
" La pagina 107 este propusa crearea unei LISTE de elemente deranjante pentru copil si a unei DIAGRAME de evolutie a copilului fata de aceste elemente care il deranjeaza ".
Sincera sa fiu , poate daca ai fi dat exemple as fi priceput mai usor , asa insa .
Oiski, " elemente deranjante pentru copil" poate deseori sa fie mama.
Cand de ex. tata cu copilul s-au uitat la "Asterix" si au descoperit cine de fapt a rupt nasul Sfinxului, adica Obelix si mama zice ca nu-i adevarat...
Pardonski!!
La ce pagina ziceati ? 107 ? Promiteam ca revin ? Revin. Dar va rog eu, fara sa ma grabiti. Ati vazut ce am scris eu daca m-am grabit ? "crearea unei LISTE de elemente deranjante pentru copil"
Doua observatii:
1. Imperfectiunea are farmecul ei.
2. Farmecul imprefectiunii se manifesta si prin faptul ca atrage.
Bun, acum ca v-am facut curiosi, sa spun despre ce e vorba.
Scrie pe la pagina respectiva cam asa ... "Pentru a-i ajuta pe parinti sa-si consolideze inteligenta emotionala, le sugeram un exercitiu, sa-si alcatuiasca o lista cu toate lucrurile care ii deranjeaza la copiii lor" (in carte scria de fapt "copii lor" )
... "Ordonati punctele de pe lista de la cele mai importante la cele mai putin importante" ... "Apoi faceti o lista cu lucrurile opuse, de exemplu, langa "certuri intre frati", puneti nota "se inteleg bine unul cu altul"".
... "Aceasta lista paralela va va da o idee cu privire la lucrurile pe care le puteti lauda. Incepeti cu capatul listei in care se afla lucrurile cele mai importante, care va constitui tinta laudelor dvs."
______________________
Autorii explica apoi ca ei considera ca "in esenta, copiii sunt buni, ca stiu sa deosebeasca binele de rau si vor sa faca ce este bine".
Iar ceea ce ii poate impiedica pe copii ... "lipsa constiintei propriilor sentimente, capacitatea de a-si controla impulsurile, scopurile si planurile, sensibilitatea fata de sentimentele celorlalti si/sau aptitudinile sociale - elemente de baza ale inteligentei emotionale"
Copiii e bine sa fie supravegheati si trebuie ajutati sa devina constienti de propriul lor comportament. "Acest lucru este valabil indiferent daca ii invatati matematica, golf sau arta conversatiei"
... "Supravegherea comportamentului permite sporirea constiintei de sine si a capacitatii de auto-supraveghere"
__________________________
Mai era vorba si despre o "DIAGRAMA de evolutie a copilului ...".
Despre ce e vorba ?
"Majoritatea comportamentelor pot fi monitorizate cu ajutorul unor diagrame"
QUOTE |
Scopuri. In primul rand, stabiliti-va niste scopuri. Ce comportamente vreti sa supravegheati ? In mod ideal aceste scopuri trebuie formulate pozitiv. [...] initial, sa selectati intre unu si trei scopuri, in functie de capacitatea dvs. de a efectua in mod consecvent munca de supraveghere. O data indeplinite scopurile initiale, puteti adauga oricand obiective noi. |
QUOTE |
Perioada de timp. ... depinde de scopurile dvs. ... |
QUOTE |
Sisteme de evaluare. ... depind si ele de scopurile stabilite... |
Scuza-ma insa trebuie sa ai multe scoli ca sa poti traduce ce vor sa zica autorii acestei carti.
Te rog sa nu fii suparat ca spun asta , nu are de-a face cu tine. Numai daca nu cumva ai vreo legatura personala cu cartea sau autorii. Dar eu nu am de unde sa stiu asta asa ca nu lua critica mea ca si directa.
"Majoritatea comportamentelor pot fi monitorizate cu ajutorul unei diagrame"
Sunt tare bucuroasa ca fac parte din femeile cu acest instinct de parinte si nu trebuie sa descifrez nici o carte EDUCATIONALA.
Nu ai pentru ce sa te scuzi, Oiski-Poiski. Ma bucura faptul ca mi se ofera o perspectiva radicala. Asta ma motiveaza.
QUOTE |
Sunt tare bucuroasa ca fac parte din femeile cu acest instinct de parinte si nu trebuie sa descifrez nici o carte EDUCATIONALA. |
Dar prin ce ai castigat experienta daca nu prin contactul direct cu copiii ???? Sunt foarte curioasa....daca nu sunt prea indiscreta desigur...
Hai sa recunosc ca am citit o data ceva intr-o carte care m-a impresionat , lucru pe care il redau mai jos.
Puneti-va o data urmatoarea intrebare : cat de bine imi cunosc de fapt copilul ?
Aceasta este o intrebare pe care fiecare parinte ar trebui sa si-o puna si sa mediteze un pic asupra ei. Nu suntem noi adultii de multe ori asa de adanciti in termine, obligatii, datorii , lucruri pe care trebuie , asa zis, sa le facem incat traim pe langa copii nostri si nu cu ei ?
raspundeti la urmatoarele intrebari cinstit , afara sa va pacaliti pe voi insiva :
Ce-l impovareaza pe copilul meu ?
Simt ce se petrece in sufletul copilului meu ?
Am pentru copilul meu mereu o ureche deschisa ?
Are copilul meu o incredere absoluta in mine si eu in el ?
Cunosc eu dorintele copilului meu ?
Are copilul meu frica de mine ?
Poate copilul meu sa discute cu mine ?
Am sentimentul ca copilul meu ar vrea sa se indeparteze de mine ?
Ma face nefericit faptul ca uneori copilul meu se comporta altfel decat as vrea eu ?
Exista ceva care ar putea sa stea intre mine si copilul meu ?
Raspunsurile pentru mine sunt ca cele zece porunci pentru altii.
QUOTE (Oiski-Poiski @ 21 Feb 2005, 12:51 PM) |
Ce-l impovareaza pe copilul meu ? Simt ce se petrece in sufletul copilului meu ? Am pentru copilul meu mereu o ureche deschisa ? Are copilul meu o incredere absoluta in mine si eu in el ? Cunosc eu dorintele copilului meu ? Are copilul meu frica de mine ? Poate copilul meu sa discute cu mine ? Am sentimentul ca copilul meu ar vrea sa se indeparteze de mine ? Ma face nefericit faptul ca uneori copilul meu se comporta altfel decat as vrea eu ? Exista ceva care ar putea sa stea intre mine si copilul meu ? |
QUOTE (Oiski-Poiski @ 21 Feb 2005, 12:51 PM) |
Dar prin ce ai castigat experienta daca nu prin contactul direct cu copiii ???? Sunt foarte curioasa....daca nu sunt prea indiscreta desigur... |
Scuza-ma Calfa insa cand te-am invitat sa vorbesti despre propria ta experienta m-am bazat pe propriile tale cuvinte .Citez : " Parerea mea... formata prin experienta (dar nu in contactul cu copiii ) si regasita apoi ....".
Eu nu am adus referiri la nici o carte insa am dat exemple directe ce inteleg eu prin inteligenta emotionala in educatia copiilor.
E normal ca daca tu astepti de la mine sa port o discutie pe aceasta tema si sa vin cu exemple astept si eu la randul meu sa-mi vii si tu in intampinare cu exemple proprii.Nu era nicidecum o atentare la viata ta personala.Vrei insa sa ma pui in fata unei ecuatii la care trebuie sa caut solutia atunci cand spui ca experienta se castiga prin implicare directa insa si prin altceva ?
Ca sa ne limitam doar la cartea care ai propus-o nu este in regula tinand cont, ma repet, ca este greu de asimilat.
Desigur ca pare putin dura comparatia lui Cla cu chibriturile insa chiar daca nu am spus-o nu am fost prea departe cu parerea.
Sa vorbesti de diagrame, liste unidimensionale care devin bidimensionale, reactii controlate etc.etc nu are nimic de-a face cu emotiile copiilor.
Imi pare rau dar asta e parerea mea definitiva .
Oiski-Poiski, in primul rand, trebuie sa va multumesc, si tie si lui Cla, pentru ca ati animat discutia asta. In plus, ati adus in discutie niste lucruri interesante.
Eu am invatat niste lucruri din discutiile de pana acum.
_____________________________________
Ma intereseaza sa reiau pasajul intreg din care ai citat:
QUOTE |
Ideea este ca ajuta sa pui pe hartie, ajuta sa urmaresti pe hartie evolutia. Parerea mea ... formata prin experienta (dar nu in contactul cu copiii), si regasita apoi in diverse terapii, dar si in diferite cai de dezvoltare personala. |
QUOTE |
"Mai binele" poate fi uneori dusmanul binelui. De asta e recomandat sa incepi cu mai putine scopuri. |
QUOTE |
E extrem de importanta INCREDEREA reala in faptul ca "in esenta, copiii sunt buni, ca stiu sa deosebeasca binele de rau si vor sa faca ce este bine". De fapt, observarea, crearea listelor, supravegherea, crearea diagramelor, etc., nu vor functiona in lipsa increderii in copil. Cu cat mai mare increderea, cu atat mai rapide si temeinice rezultatele. |
QUOTE |
Rabdarea trebuie sa dubleze increderea. In lipsa rabdarii, evaluarea va fi demoralizatoare. Lucrurile trebuie vazute pe termen lung ... |
QUOTE (Oiski-Poiski @ 23 Feb 2005, 11:19 AM) |
Ca sa ne limitam doar la cartea care ai propus-o nu este in regula tinand cont, ma repet, ca este greu de asimilat. ....Imi pare rau dar asta e parerea mea definitiva . |
QUOTE (FBOJI) |
E bine sa intelegeti ca nu toti oamenii au acest instinct innascut al educatiei perfecte. |
Mi-am adus aminte de niste "tips":
Al meu avea vreo 2 ani, am fost la plimbare si era cazul sa mergem acasa, la mancare.
N-avea chef deloc baiatul si s-a aruncat pe trotuar ca sa nu intre in casa...
L-am luat de pantaloni ca pe-un sac de cartofi, l-am bagat in vana si cu tot cu haine i-am tras un dus rece... n-a mai facut...
Baiatul lui frate-meu a avut nervi, arunca de toate prin camera, el l-a luat de bretele si l-a agatat in cui pana s-a potolit... nici el n-a mai facut, i-a pierit cheful...
Fata lui a venit candva cu 2 ore mai tarziu acasa (decat trebuia), cumnata-mea se uita la ceas, se uita la ea, zice: "Bine" cu asa o mutra si se duce in pat.
Mai tarziu mi-a zis fata ca a fost mai rau decat daca ar fi primit o palma...
problemele din educatia copiilor nu vor disparea n niciodata !
QUOTE (Cla @ Pe 3 Mar 2005, 07:15 PM) |
Sau poate are si de-a face de cum ai fost crescut de parinti, daca bine, o faci in mod automat la fel. Exista multe cazuri de parinti care au fost batuti ca copii si tocmai la fel o fac cu ai lor... trist... |
Vezi --dani--, cum sunt diferiti oamenii...
Unii fac la fel ca parintii lor pt. ca n-o stiu mai bine, altii insa s-au saturat si vor sa ofere copiiilor lor o viata si educatie mai buna decat au primit ei.
Am observat de multe ori ca unu' crescut in internat si cu o copilarie ratata din cauza ca tata era alcoolic si-l batea, a devenit un tata extraordinar.
Asa ca??
Dupa parerea mea, la caldura cu care e tratat copilul, ai pus tocmai punctul pe i
Trebuie numai sa ai simtul cand are nevoie de un sut in c*r ca sa devina iarasi normal
Niciodata n-o sa uit ce-a zis taica-meu, si crede-ma ca a avut dreptate:
"Daca nu-i f*ti cand is mici, te f*t ei cand is mari..."
Asta nu inseamna bataie, ci doar a-l chema la ordine din timp.
Fiu-meu a fost odata obraznic fata de maica-sa, l-am luat de mana desi era doar in chiloti, am deschis usa si l-am expediat in hol cu cuvintele: "Cand vrei sa te scuzi, vii."
A stat ca prostu' pe scari in frig ( ) pana cand a crezut ca totusi a gresit... Suna, deschid usa, n-am zis nimic, s-a dus la mama si si-a cerut scuze. Gata
Dar acum de-abia imi dau seama cum am facut-o: E cel mai bun fiu din lume fata de mine, precum am fost eu fata de taica-meu, care a fost un tata super
To Cla: bine ca ai schimbat semnatura ca imi venea rau cand o vedeam.
In concluzie, sa inteleg ca nu sunteti chiar impotriva celor care, avand ceva carente in educatie, bun gust, etc., sa mai citeasca saracii cate ceva si sa se apropie astfel de priceputii in domeniu.
Glumesc, bineinteles, dar nu spuneti ca o anumita carte este inutila daca n-ati citit-o.
[off topic ?]
Multumesc, FBOJI !
Jos palaria pentru tatal tau, Cla !
Cand vad cat de frumos se pot purta discutiile astea, si cate lucruri demne de luat in seama se pot spune, nici nu stiu ce mai caut eu, moderatorul, pe aici. De asta, o sa ma abtin sa spun mai multe !
[/off topic ?]
QUOTE (FBOJI @ 4 Mar 2005, 10:44 AM) |
To Cla: bine ca ai schimbat semnatura ca imi venea rau cand o vedeam. |
QUOTE |
In concluzie, sa inteleg ca nu sunteti chiar impotriva celor care, avand ceva carente in educatie, bun gust, etc., sa mai citeasca saracii cate ceva si sa se apropie astfel de priceputii in domeniu. |
QUOTE |
Jos palaria pentru tatal tau, Cla ! |
Hai sa-ti povestesc ceva, calfa:
Un mic exemplu de mod de educare (sau educatie?? scuze ) al lu' taica-meu:
Eu eram in clasa a X-a, ultima ora, cea de germana. Zice profesoara ca s-o sterg, sa nu ii deranjez pe ceilalti...
Am zis: "Fain" si m-am dus la cinematograf
Vin acasa, zice taica-meu: "Na, cum a fost la scoala?"
"Fain, tati, normal, ca intotdeauna"
"Derbedeule, odata pe an ma duc la liceu la directoru' tau, dar pe tine nu te gaseste nimeni, mi-a fost o rusine de numa'"
"Scuze tati, a fost ultima ora de germana, ce sa fac acolo, m-a trimis acasa" "As vrea sa ma car cu motoru', pot sa-mi iau un cui?" (avea un IJ 350, daca bagai un cui sau o scobitoare, faceai contactul...) rofl:
"Prostule, ia cheile si sterge-o"
That was my Pa
Titlurile capitolelor cartii, incepand cu cele al caror continut a fost descris pe scurt:
1. Regula de 24 de carate
2. Cum sa avem o familie afectuoasa, devotata si capabila sa-si rezolve problemele
3. Cum trebuie sa le vorbiti copiilor astfel incat sa-i determinati sa gandeasca
4. Autoindrumare si autodezvoltare: disciplina bazata pe inteligenta emotionala
5. Cum ii puteti ajuta pe copii sa fie mai putin impulsivi, sa-si dezvolte stapanirea de sine si aptitudinile sociale
6. Indrumati-i pe copiii dvs. sa-si asume actiuni responsabile: SAGTIAPO
Restul capitolelor:
7. Conversatii intre parinti si copii despre probleme si optiuni importante privind educatia
(criza din scoala primara, ..., cum sa facem fata trecerii in ciclul gimnazial, ... temele pentru acasa, ..., optiuni privind facultatea si cariera, ...)
8. Restabilirea comunicarii: de unde sa incepem intr-o epoca a violentei, a drogurilor si a SIDA
9. Doctorii educatiei bazate pe inteligenta emotionala va dau sfaturi pentru situatii obisnuite de viata
(..., cum il ajut pe copilul meu sa scape de furie?, ..., ce sa fac atunci cand copilul meu e trist ?, ...)
Mi-a placut topicul acesta, multumesc Calfa ca ne atragi atentia asupra cartilor valoroase, si felicitari tuturor pt. ca sunteti Oameni.
Nu am rezistat ispitei de a-mi da si eu cu parerea.
Cred ca daca iti iubesti copii le doresti sa fie OAMENI si sa cunoasca ce este mai bun si mai frumos ca om.
Ori o experienta umana personala este limitata. In afara de experienta din familie trebuie sa mai invatam si din alta parte.
"Cartile sunt cei mai buni prieteni, care ne stau mereu alaturi si nu ne tradeaza niciodata" . Uneori ne obliga sa facem eforturi seriase pentru a ne ridica la inaltimea lor, dar de fiecare data merita (desi nu suntem intotdeauna in acord total cu autorii). Te destabilizeaza adesea dar si regasirea echilibrului poate fi o incercare "placuta" pentru ca mai descoperi ceva.
Este posibil ca unii sa nu aiba nevoie de ele, dar nu-i cazul meu.
Poate ar fi suficient sa invatam sa iubim si sa-i invatam pe copii sa iubeasca. Dar cite ispite nu trebuie depasite!
Bun venit la Hanu Ancutei, IoanV !
Multe carti sunt valoroase ... vorba ta, pot fi buni prieteni, te echilibreaza sau te dinamizeaza (pentru ca apoi sa te poti reechilibra, evoluand cumva ).
In ceea ce priveste informatiile despre copii, problemele lor si ale parintilor, e de mentionat existenta comunitati Web ... "desprecopii.com" ... dar si a altora dedicate copiilor.
Revenind la carti, cred ca ar merita citita si ... Comunicarea eficienta cu copiii (autori Faber Adele, Mazlish Eliane), aparuta tot in Editura Cartea Veche, recomandata astfel:
QUOTE |
Sinteti parinte sau profesor? Aceasta carte este pentru dumneavoastra! Pentru a oferi o imagine cit mai completa asupra educatiei unui copil, este necesar sa privim atit ceea ce se intimpla la scoala, cit si dincolo de orele de clasa. Este important sa acordam o atentie egala profesorului si parintelui, acesta din urma fiind primul si nelipsitul dascal din viata unui copil. Comportamentul de la scoala al copilului este profund influentat de ceea ce se intimpla acasa. Atit profesorul, cit si parintele sint bine intentionati. Dar daca ei nu formeaza o echipa in ceea ce priveste educatia unui copil, este sigur ca rezultatul nu va fi cel asteptat. Aceasta carte inovatoare furnizeaza excelente strategii de comunicare intre adulti si copii. Prin aplicarea acestora, parintii si profesorii ii pot ajuta pe copii sa faca fata celor mai diverse probleme care le afecteaza procesul de invatare. Copiii trebuie sa devina capabili sa se conduca singuri, sa se autodisciplineze si sa devina niste adulti responsabili. Autoarele, specialiste in comunicare si educatie, propun metode pline de inteligenta si umor, completate de o serie de benzi desenate, rezumate recapitulative, intrebari si raspunsuri, precum si de povestiri ilustrative. Cei implicati in procesul educarii pot astfel sa inteleaga mai bine diferenta dintre cuvintele care incita la confruntare si cele care invita la cooperare, dintre cuvintele care il pun pe copil in imposibilitatea de a gindi si cele care ii descatuseaza dorinta fireasca de a invata. |
Multumesc calfa. Ma bucur ca v-am gasit. Vazind cite carti prezinti incep sa fiu invidios, in sens bun, ca poti sa le cumperi pe toate. Realizez si eu faptul ca in privinta educatiei emotionale suntem la pamint. A ajuns omul pe Luna, dar e inca departe de de el insusi, de o comunicare corecta cu ceilalti.
In scoli pregatire cu elevii sau macar cu profesorii in directia aceasta - pauza. As propune sa ne bagam pe forumul ministerului educatiei si sa postam acolo necesitatea unei schimbari in acest sens. Sau poate aveti idei mai bune. Oare si la occidentali e la fel de slaba pregatirea pe aceasta tema sau numai la noi?
In ce priveste educatia instinctiva a copiilor vs. utilizarea metodelor "din carti";
Instinctul educat mi se pare combinatia rezonabila.
Asadar, dupa citirea materialelor din diferite surse, apar adesea solutii noi,
pe care instinctul matern/patern sa le evalueze critic inainte sa le aplice
la cazul specific (al unui anumit copil).
Desigur unele carti sunt scrise la nivel inaccesibil multora (in mod necesar sau gratuit),
dar nu asta e problema,
exista spre exemplu cursuri de gindire critica chiar pentru copii prescolari, din cite stiu eu.
Important este sa gasesti resurse corespunzatoare de informatie, drept referinta externa,
deoarece instinctul needucat si folosit exclusiv poate de asemenea conduce in directii gresite.
Daca gresesc, macar este greseala mea, nu a altuia
Slaba consolare...
QUOTE (calfa @ 6 Apr 2005, 03:02 AM) |
Revenind la carti, cred ca ar merita citita si ... Comunicarea eficienta cu copiii (autori Faber Adele, Mazlish Eliane), aparuta tot in Editura Cartea Veche, recomandata astfel: |
Cartea aparuta in 2002:
Titlul original: How to Talk so Kids Can Learn (at Home and in School)
QUOTE (dandanescu @ 8 Apr 2005, 12:16 AM) | ||
As dori sa identific aceasta carte, dar se pare ca titlul original este... "lost in translation" (Imi este mai usor sa obtin cartea in varianta originala decit editia romana) Care o fi? trebuie sa fie una din http://www.amazon.com/exec/obidos/search-handle-url/index=books&field-author=Adele%20Faber/002-9421532-6797651 Cartea discutata de la inceput in acest topic poate fi gasita in editia originala http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0609804839/qid=1112908269/sr=1-1/ref=sr_1_1/002-9421532-6797651?v=glance&s=books. (pentru cei interesati, mai sunt si niste comentarii ale unor cititori - in engleza) |
QUOTE (IoanV @ 7 Apr 2005, 08:44 PM) |
Multumesc calfa. Ma bucur ca v-am gasit. Vazind cite carti prezinti incep sa fiu invidios, in sens bun, ca poti sa le cumperi pe toate. Realizez si eu faptul ca in privinta educatiei emotionale suntem la pamint. A ajuns omul pe Luna, dar e inca departe de de el insusi, de o comunicare corecta cu ceilalti. In scoli pregatire cu elevii sau macar cu profesorii in directia aceasta - pauza. |
QUOTE (dandanescu) |
In ce priveste educatia instinctiva a copiilor vs. utilizarea metodelor "din carti"; Instinctul educat mi se pare combinatia rezonabila. Asadar, dupa citirea materialelor din diferite surse, apar adesea solutii noi, pe care instinctul matern/patern sa le evalueze critic inainte sa le aplice la cazul specific (al unui anumit copil). Desigur unele carti sunt scrise la nivel inaccesibil multora (in mod necesar sau gratuit), dar nu asta e problema, exista spre exemplu cursuri de gindire critica chiar pentru copii prescolari, din cite stiu eu. Important este sa gasesti resurse corespunzatoare de informatie, drept referinta externa, deoarece instinctul needucat si folosit exclusiv poate de asemenea conduce in directii gresite. |
QUOTE |
As propune sa ne bagam pe forumul ministerului educatiei si sa postam acolo necesitatea unei schimbari in acest sens. Sau poate aveti idei mai bune. Oare si la occidentali e la fel de slaba pregatirea pe aceasta tema sau numai la noi? |
Multumesc pentru info in legatura cu titlurile cartilor in discutie.
QUOTE (calfa @ 7 Apr 2005, 11:37 PM) |
"Inteligenta emotionala" obiect de studiu, sau ore obligatorii de "consiliere psihologica" sau de "baze ale comunicarii" facute cu psihologi poate nu ar strica. Lucrurile sunt greu de facut peste noapte, in general. Cand inertia e mare, sunt greu de urnit ... In plus, in masura destul de mare "opinia publica" din Romania trateaza domeniul asta drept ... "psihopupu". Nu-i asa ? |
Tehnic:Invision Power Board (http://www.invisionboard.com)
© Invision Power Services (http://www.invisionpower.com)