Cartea "Terapia Cognitiva", de Philippe Brinster a aparut in Editura Teora in anul 1997 (fiind reeditata in 1999)
Voi folosi pentru prezentare date din Introducerea cartii.
Autorul, de formatie informatician, a decis sa scrie aceasta carte atunci cand “intrebat ce carte ar recomanda pentru o prima abordare a subiectului, s-a trezit fara raspuns”.
Cartile pe care reusise sa le gaseasca pana la acea data, in Franta, “erau scrise de psihologi sau de psihiatri in scopul unui tratament chimic al tulburarilor patologice, cel mai adesea intr-un limbaj care facea din ele mai degraba lucrari de referinta pentru specialisti si universitari”
“Am inceput sa ma ocup de psihologia aplicata atunci cand am simtit … nevoia de a intelege experientele pe care le traiam, schimbarile bruste de dispozitie … “ scrie Brinster.
_________________
El descrie calea pe care a urmat-o pentru a ajunge la terapia cognitiva:
- primul domeniu “a fost psihanaliza: prea complexa pentru gustul meu, prea semeata, prea pompoasa, prea analitica, prea impenetrabila.”
- au urmat “scrierile unor adepti ai gandirii pozitive. Ce schimbare de decor! In sfarsit persoane profund umane – m-am gandit – care practica niste concepte simple, palpabile, la indemana, cel mai adesea bazate pe o experienta personala, extrasa din cotidian. … Doar ca si aceasta abordare m-a lasat nesatisfacut, …, din mai multe motive: 1. aveam impresia ca trebuie sa ma straduiesc sa cred in lucruri fantastice, ca sa-mi stimulez o stare de exaltare artificiala; 2. ma simteam nemultumit de caracterul prea arivist al finalitatii demersului, tipic pentru mentalitatea anglo-saxona; 3. am fost dezamagit de repeziciunea cu care starea indusa de aceste teze putea sa se destrame, de indata ce ai incetat sa le citesti sau sa meditezi asupra lor.”
- NPL (Programarea Neuro-Lingvistica) a avut pentru autor “meritul de a codifica aceste experiente de gandire pozitiva si de vizualizare creative intr-o maniera sistematica.” Dar “totul parea ca sufera de lipsa spontaneitatii si a firescului”
- investigatiile l-au condus la Analiza Tranzactionala, fiind “cucerit pe loc de simplitatea abordarii … de stilul concis, cald si interactiv al primei expuneri”
- cautarile lui Brinster s-au oprit atunci cand a dat peste o carte a doctorului american David D. Burns ”The Feeling Good Handbook”, “aveam la dispozitie la indemana tehnici simple si practice care permit reprogramarea cognitiilor care ne conditioneaza starile sufletesti”. “Cateva ore de lectura atenta mi-au fost suficiente ca sa asimilez principiile de baza, sa incerc pe mine cateva scurte exercitii applicative si sa verific amploarea si rapiditatea rezultatelor obtinute.”
Brinster explica: “cuvantul cognitie este folosit in general in psihologie pentru a desemna orice reprezentare mentala si subiectiva a realitatii obiective (lumea exterioara, pe noi insine, viitorul nostru, pe ceilalti, etc.).”
Iar “terapia cognitiva pleaca de la ipoteza potrivit careia, majoritatea trairilor noastre negative sunt generate sau amplificate de o atitudine nerealista, de o perceptie distorsionata a informatiilor care ne parvin, accentuandu-le caracterul negativ, si care sunt intretinute de un monolog interior nepotrivit”.
“Terapia cognitiva, asa cum o cunoastem azi, a fost structurata in anii ’60 de dr, A. T. Beck si exista un accord general in privinta ideii ca dr. Ellis este precursorul acestei metode prin anii ’50, datorita lucrarilor sale asupra raporturilor dintre ratiune si simtire.”
(Albert Ellis conduce Institutul pentru Terapie Rational-Emotiva din New York, unde aplica REBT - Terapia Rational-Emotiv-Comportamentala)
“Originalitatea [terapiei cognitive] rezida in faptul ca poate fi folosita de oricine si intr-un mod foarte practic, in autoterapie, in rezolvarea dezechilibrelor umorale minore, asa cum se pot intalni ele adesea in viata cotidiana.
Folosita la momentul potrivit ea permite celui care o practica sa-si dezvolte un ascendent asupra starilor sale emotionale, sa castige o mai mare maturitate psihologica si, deci, sa impinga putin mai departe granitele propriei libertati interioare si ale autonomiei sale.”
_________________________
De ce am ales aceasta carte ca subiect de discutie ? Pentru ca:
- este scrisa de un nespecialist, pentru nespecialisti,
- prezinta punctul de vedere al celui care a simtit personal nevoia unei astfel de carti,
- se afirma ca Terapia Cognitiva este posibil de utilizat in auto-terapie, pentru “imbunatatirea dispozitiilor noastre sufletesti”,
- sunt amintite alternativele avute in vedere de autor, atunci cand a decis ca Terapia Cognitiva este cea mai potrivita.
_______________________
Ce pareri aveti despre:
- felul in care califica autorul alternativele pe care le-a explorat ?
- terapia cognitiva ?
- ideea controlului asupra starilor noastre sufletesti ?
- posibilitatea auto-terapiei pentru imbunatatirea dispozitiilor noastre sufletesti ?
- etc.
_______________________
Voi reveni cu alte pasaje ce mi se par interesante.
Prezentarea facuta de editura:
Terapia cognitiva
O noua terapie scurta, foarte la moda.
Terapia cognitiva se bazeaza pe principiul ca dispozitiile si reactiile noastre emotionale nu sunt direct conditionate de evenimentele vietii noastre, ci de analiza pe care o facem asupra lor.
Constientizand acest fenomen putem invata sa ne refacem singuri propriile scheme de gandire, sa ne eliberam de starile sufletesti negative si sa dobandim un echilibru de o mai mare maturitate afectiva.
Rezultatele spectaculoase ale terapiei cognitive in domeniul starilor depresive, al anxietatilor si fobiilor permit sa se spuna ca ea a revolutionat lumea psihologiei.
Contine: 184 pagini
Si http://www.librariilehumanitas.ro/images/carti/3396.jpg.
In cadrul subiectului "Anxietatea" am prezentat pe scurt principalele idei din http://www.hanuancutei.com/forum/index.php?showtopic=5111&st=75#.
Iata cuprinsul cartii, in limba fraceza:
QUOTE |
1. A chacun son cinéma. 2. La chasse aux distorsions. 3. Les étapes du changement. 4. Confronter la déraison. 5. Au cœur des croyances. 6. Dépasser l'indécision. 7. Des phobies et des hommes. 8. Socialement vôtre. 9. La parole est à vous. 10. L'art de bien communiquer |
In editia in limba romana, capitolele si scurtele lor descrieri sunt urmatoarele:
1. Fiecare cu cinematograful lui - Dispozitiile noastre sufletesti sunt conditionate de reprezentarile mentale (verbale sau ilustrate prin imagini) pe care le avem despre evenimentele care ne afecteaza, si de monologurile care rezulta. terapia cognitiva este un demers firesc, ce permite subiectului sa constientizeze acest mecanism si sa-si schimbe starea sufleteasca.
2. Vanatoarea de distorsiuni - Tulburarile de dispozitie sunt provocate de un limbaj interior nerealist si descurajant. Exista - stereotipuri de distorsiuni ale rationamentului. Invatand sa le recunoastem, vom reusi sa ne asezam ideile la locul lor si sa regasim echilibrul just al emotiilor noastre.
3. Etapele schimbarii - Revenirea la dispozitii sanatoase si constructive trece printr-un demers de introspectie, care se articuleaza in jurul catorva etape simple: elucidarea cauzelor indispozitiei, enumerarea sentimentelor negative resimtite, notarea gandurilor negative asociate cu indispozitia, confruntarea acestor idei cu realitatea si gasirea unei alternative pozitive si realiste.
4. Cum sa te confrunti cu propriile nerozii - Exista multe metode de a ne debarasa de ideile negative, nesabuite, care ne otravesc existenta, metode cum sunt: cautarea deformarilor, examinarea dovezilor, dedublarea, testul de validitate, rafinarea nuantelor, ancheta, reformularea, metoda semantica, redistribuirea responsabilitatilor si analiza avantajelor si a inconvenientelor.
5. In miezul credintelor - Reforma rationamentului ne permite sa abordam deformarile prezente in schemele cognitive mai profunde, precum postulatele, valorile, credintele noastre, si sa le indreptam.
6. Invingeti nehotararea - De ce, oare, unii amana mereu sarcinile pe care si le-au fixat ? Vom vedea cum nehotaratii pot ajunge sa-si identifice mai bine natura ezitarilor, sa dejoace scuzele, pretextele, si sa treaca, in sfarsit, la actiune.
7. Despre fobii si despre oameni - Ne putem debarasa de fricile irationale si de accesele de panica, printr-o munca progresiva de anulare a gandurilor generatoare de anxietate, si prin reeducarea comportamentului
8. Socialmente dumneavoastra insiva - A te teme de privirea celorlalti, a te simti inferior si a evita situatiile care intimideaza, iata tot atatea handicapuri care-si au originea in conceptiile perfectioniste asupra existentei. Exista strategii care va permit sa depasiti aceste neajunsuri si sa recastigati o doza de libertate foarte importanta pentru echilibru si vitalitate.
9. Aveti cuvantul - Invatati sa va invingeti anxietatea si teama dinaintea si din timpul unui discurs public si sa infruntati situatiile cele mai dificile.
10. Arta bunei comunicari - Succesul relatiilor si vietii noastre depinde, in mare masura, de aptitudinea noastra de a ne exprima sentimentele si de a-i ajuta pe interlocutorii nostri sa faca la fel. Care sunt piedicile de evitat si retetele care fac miracole ?
Epilog ... ... nu va fi foarte greu sa gasiti in dumneavoastra tenacitatea necesara [renuntarii la carja ideilor false, inradacinate], daca intelegeti ca propria "harta a lumii" este fructul uceniciei intregii dumneavoastra vieti.
Daca sunteti interesati de anumite detalii ale cartii, nu ezitati sa faceti asta cunoscut !
Albert Ellis, cel care a pus bazele terapiei Rational-Emotive, a identificat 12 idei irationale care, in opinia lui, provoaca si sustin neurozele:
1. Ideea ca toti oamenii trebuie sa ma aprobe si sa ma iubeasca (daca nu o fac, ma simt nedorit si incapabil sa fiu iubit).
2. Ideea ca trebuie intotdeauna sa fiu capabil si sa am succes (daca nu, atunci sunt incompetent si sortit esecului), in loc de a accepta imperfectiunile si limitarile umane.
3. Ideea ca oamenii care sunt ticalosi si rai trebuie pedepsiti sever (iar eu am dreptul sa fiu foarte suparat daca nu sunt opriti si fortati sa plateasca pentru asta).
4. Ideea ca atunci cand lucrurile nu merg asa cum am dorit sau am planificat, e groaznic si e firesc sa ma simt foarte afectat. Nu pot sa accept asa ceva !
5. Ideea ca din exterior, cineva sau ceva, cum ar fi alti oameni, societatea sau ghinionul, provoaca majoritatea nefericirilor mele. Mai mult, ideea ca nu am nici un control asupra acestor factori externi, asa incat nu pot face nimic pentru a iesi din depresie sau alte situatii neplacute.
6. Ideea ca atunci cand situatia devine infricosatoare sau neplacuta, trebuie sa fiu ingrijorat permanent, fara a putea evita acest lucru.
7. Ideea ca este mai usor pentru mine sa neglijez sau sa evit sa ma gandesc la situatiile tensionate, stresante, decat sa fac fata problemelor si sa imi iau responsibilitatea corectarii situatiei.
8. Ideea ca am nevoie de altcineva sau altceva, mai puternic sau mai important decat mine (adesea o anumita persoana) pe care sa ma bazez sau cu care sa fiu (in loc de a accepta riscul de a gandi si actiona mai putin dependent).
9. Ideea ca lucrurile stau asa de atat de mult timp incat nu pot face nimic in privinta lor acum, iar odata ce viata a fost afectata de ceva, ea trebuie sa fie afectata pentru totdeauna (in loc de a considera experientele trecute ca pe ocazii de a invata ceva, fara a ne lasa prea afectati sau atasati de aceste experiente).
10. Ideea ca atunci cand rudele si prietenii mei apropiati au probleme serioase este firesc sa fiu si eu foarte suparat.
11. Ideea ca nu imi plac emotiile pe care le simt dar nu le pot controla si nu ma pot elibera de ele (in loc de a crede ca emotiile distructive, perturbatoare, pot fi controlate macar in parte daca aleg sa lucrez pentru a schimba ipotezele gresite care au dus la aparitia acestor emotii).
12. Ideea ca stiu ca fiecare problema are un raspuns iar eu trebuie sa il aflu, ca lucrurile pot fi complet controlate iar eu trebuie sa am controlul asupra lor (in loc de a accepta ideea de probabilitate, de sansa, si de a cauta bucurii in aceasta viata supusa incertitudinii).
QUOTE |
Albert Ellis, cel care a pus bazele terapiei Rational-Emotive, a identificat 12 idei irationale care, in opinia lui, provoaca si sustin neurozele: |
Zorro, poti sa le si tiparesti, sa le multiplici si sa le afisezi (in locuri in care nu incalci legea) din partea mea.
Micul ghid al deprimatului ? De ce ?
QUOTE |
Micul ghid al deprimatului ? De ce ? |
Mda, cand il gasesti pe cel ce nu are probleme cat de mici (din punctul de vedere al psihologiei cognitive), poate imi spui si mie unde sta. As face un ... "pelegrinaj" ... pana la el (sau ea, daca e sa fim "corecti politic").
Ideile (cele irationale printre ele) populeaza orice atmosfera.
QUOTE |
Mda, cand il gasesti pe cel ce nu are probleme cat de mici (din punctul de vedere al psihologiei cognitive), poate imi spui si mie unde sta. |
[Editat de calfa: off topic]
[Editat de calfa: off topic]
[Editat de calfa: off topic]
QUOTE (Zorro @ 18 Mar 2005, 11:39 AM) |
Din cauza ca nu ma pricep la pshilogie, psihiatrie and stuff, le zic "deprimati" la toti cei care au probleme, de la aia cu adevarate depresii pana la cei cu probleme grave. |
QUOTE | ||
Binenteles ca nimeni nu e perfect si nu cred ca am insinuat asta. Consider ca a avea o problema inseamna a depasi o anumita limita, care limita nu inseamna valoarea zero. |
Tehnic:Invision Power Board (http://www.invisionboard.com)
© Invision Power Services (http://www.invisionpower.com)