Versiunea pentru tiparit a acestui topic

Click aici pentru a vizualiza acest topic in formatul original

HanuAncutei.com - ARTA de a conversa _ Dincolo de Ratiune _ Gurdjieff - Maestrul Insolitului

Trimis de: little1 pe 31 Jan 2005, 05:52 PM

cunoastem putin, sau aproape nimic, despre Gurdjieff
autentic sau impostor ?
invatatura reala sau mituri ?

invit pe cei care stiu cate ceva despre scoala lui Gurdjieff... aici

Trimis de: contraste pe 31 Jan 2005, 05:54 PM

Cine-i nenea, si care sunt meritele acestuia ?

Trimis de: little1 pe 31 Jan 2005, 05:58 PM

iaca, si eu intreb acelasi lucru laugh.gif
am citit o carte buna, "Imagini din lumea reala" scrisa de elevii lui, din discursurile lui

...atat !

dar sunt curios...

Trimis de: little1 pe 31 Jan 2005, 05:59 PM

http://www.gurdjieff-movements.net/movements.htm

Trimis de: contraste pe 31 Jan 2005, 06:13 PM

Sa fie euritmie ?

Trimis de: Blakut pe 31 Jan 2005, 06:29 PM

Si desigru iti vinde carti si cd-uri care sa te invete niste miscari... Daca totul era asa de simplu isi dadea seama omenirea mai repede de chestiile astea fara sa trebuiasca sa le cumpere de la un om.

Trimis de: cociuba pe 31 Jan 2005, 11:50 PM

am citit Oameni remarcabili (parca asa se numea cartea sa) ,nu stiu nimic despre tehnici insa avea un umor remarcabil, imi amintesc un pasaj in care povestea cum vindea ciori vopsite pe post de papagali... biggrin.gif ,are o abordare logica in sistemul sau...
mi se pare ca era un fumator inrait de trabucuri... (si ca nu a avut relati cu minore tongue.gif , ca alti biggrin.gif )

Trimis de: gypsyhart pe 1 Feb 2005, 11:23 AM

Nu am avut contact direct cu cei care "lucreaza" urmand invataturile acestui maestru.
Prima oara am auzit de Gurdjieff citind carti de Osho....Imi amintesc o intamplare povestita acolo (care dealtfel m'a amuzat teribil)....
O ziarista doreste sa ii ia un interviu lui Gurdjieff, si ia legatura cu o discipola de'a lui. Intr'un weekend, are loc intalnirea dintre ziarista si Gurdjeff, in prezenta celei care facilitase aceasta situatie...Dupa ce se fac introducerile de rigoare, se serveste o cafea calda, atmosfera e foarte relaxata.... In timp ce isi citea ziarul, Gurdjieff o intreaba pe discipola lui "In ce zi suntem azi?". Aceasta ii raspunde :"Sambata". Cand a auzit acest raspuns, Gurdjieff s'a ridicat in picioare varsand ceasca de cafea si tipand furios "Ieri mi'ai spus ca e vineri azi imi spui ca e sambata, vrei sa ma zapacesti de cap? Nu am destule probleme??". Discipola lui Gurdjieff a ramas blocata si nu a stiut ce sa raspunda....Iar ziarista....hehe, s'a scuzat spunand "Cred ca am nimerit intr'un moment nepotrivit..". Si a plecat. Bineinteles ca nu s'a mai intors vreodata..
Dupa plecarea presei Gurdjieff este intrebat : "De ce ai avut reactia aceea? Te cunosc destul de bine si stiu ca esti un om echilibrat, constient...". La care Gurdjieff raspunde :"In felul acesta nu voi mai fi deranjat de acea femeie, care oricum nu era interesata de munca mea. Mai mult, ea va raspandi zvonul in bransa sa, si astfel nu voi mai fi deranjat de tot felul de oameni superficiali si stupizi...".

Din ce cunosc despre acest maestru, as spune ca a fost un fel de "master of disguise", adica un actor desavarsit.

Relativ de curand am citit "Intalniri cu oameni remarcabili". Au fost mai multe chestii care m'au impresionat acolo..Mentionez doar faptul ca el si'a asumat in exclusivitate sustinerea materiala a activitatilor "lucrului cu sinele" in care era implicat. Si s'a facut luntre punte cum se spune pentru a crea anumite conditii celor interesati de acest tip de "munca".

Atat pentru acum.

Trimis de: little1 pe 1 Feb 2005, 04:34 PM

Suficient cat sa te puna pe jar...

da, am citit si eu Intalniri cu oameni remarcabili - tipu era bine infipt in viata pamanteasca. Rupe cumva modelul "guru", cel cu fata lunga, pletele in vant si poalele pana la pamant...

Pus pe haz
laugh.gif

Trimis de: jet li pe 3 Feb 2005, 09:02 AM

Buna ideea lui Gurdjieff, ziarista era superficiala daca a plecat pentru atata lucru

Trimis de: little1 pe 23 Dec 2005, 01:46 PM

exista in Bucuresti doua grupuri care se intalnesc pentru a dezbate filosofia lui G.
in primavara vor veni niste tipi din Anglia pentru a preda dansurile mistice sufite pe care le-au invatat de la G.

se pare ca exista o activitate destul de consistenta si la noi.

cartile lui G. sunt misto

Trimis de: Tzadde pe 26 Dec 2005, 04:44 PM

Mai multe detalii: care sunt cartile lui, unde se gasesc? Pret, ceva?

Trimis de: gypsyhart pe 27 Dec 2005, 12:09 PM

@Tzadde
Din ce cunosc, exista:
"Intalniri cu oameni remarcabili" (in romaneste la Ed . RAM, pret in jur de 200 000 ROL)- scrisa chiar de Gurdjieff;
"Imagini din lumea reala" (Ed. RAM, la fel cred ca acum este in jur de 200 000) bazata pe notitele discipolilor lui;
Cartile lui P.D USPENSKY despre invatatura lui Gurdjieff respectiv "a patra cale": "Psihologia evolutiei posibile a omului", "In cautarea miraculosului (2 vol). La fel, pretul cred ca nu depaseste 200 000/vol.
A, si a mai aparut de curand "A patra cale" (nu stiu sigur daca e scrisa de Uspensky sau altcineva)....Editie de lux, cu pret asemenea (in jur de 500 000).

Mai sunt carti de pe filiera acestei scoli, dar nu imi amintesc acum numele exact al autorilor...

Ca locuri unde pot fi gasite: Libraria Orfeu (pe Str. N.Tonitza, prin spatele Muzeului de Istorie a Romaniei), Tarabele Ed. Miracol (Romana, Unirii, etc.), Libraria NOI de la Dalles (in spate, pe stanga, la "religie")


Trimis de: gypsyhart pe 11 Mar 2008, 05:05 PM

Gurdjieff despre liberul arbitru, moralitate, suferinta....

Intrebare: Liberul arbitru are vreun loc in invatatura dvs?
Raspuns:Liberul arbitru este o functie a eului real, a celui pe care il numim Stapan. Cel care are un Stapan, are vointa. Cel care nu are, nu are vointa. Ceea ce se numeste in mod obisnuit vointa este un compromis intre a vrea si a nu vrea. De exemplu, mintea vrea ceva, si inima nu vrea; daca mintea se dovedeste mai puternica decat inima, omul se supune mintii. In caz contrar, isi va asculta inima. Asta este ceea ce se numeste "liber arbitru" la un om obisnuit. Un om obisnuit este guvernat cand de minte, cand de inima, cand de corp. Foarte adesea se supune comenzilor venite de la aparatul automat; de o mie de ori mai des i se comanda de catre centrul sexual.

Se poate vorbi cu adevarat despre liber arbitru doar atunci cand un singur eu guverneaza tot timpul, cand exista un Stapan al acestui echipaj al omului. Omul obisnuit nu are un astfel de stapan; prin trasura sa se plimba mereu alti pasageri si fiecare isi spune Eu.

Cu toate acestea exista liber arbitru, este o realitate. Dar noi, asa cum suntem, nu il putem avea. Un om adevarat il poate avea.

Intrebare: Nu exista oameni care au liber arbitru?
Raspuns: Vorbesc despre majoritatea oamenilor. Cei care au vointa- au vointa. In orice caz, liberul arbitru il intalnim foarte rar. Nu il poti obtine la cerere, nu poti sa-l cumperi de la magazin.

Intrebare: Care este atitudinea acestei invataturi fata de moralitate?
Raspuns: Moralitatea poate fi subiectiva sau obiectiva. Moralitatea obiectiva este aceeasi pretutindeni pe pamant; moralitatea subiectiva este pretutindeni diferita si fiecare o defineste in alt mod: ce e bine pentru unii, pentru altii e rau, si viceversa. Moralitatea este o moneda cu doua fete- poate fi intoarsa si pe o parte si pe alta.
De la aparitia omului pe pamant, din vremea lui Adam, cu ajutorul lui Dumnezeu, al Naturii, si a tot ceea ce ne inconjoara- s-a format treptat in noi un organ a carui functie este constiinta. Orice om are acest organ si cel ghidat de constiinta respecta automat cele zece Porunci. Daca noi am avea constiinta deschisa si pura, nu ar fi necesar sa discutam despre moralitate. Atunci in mod mai mult sau mai putin constient, toata lumea s-ar comporta dupa cum i-ar dicta aceasta voce interioara.

Constiinta nu este o moneda cu doua fete. Este intelegerea destul de clara, formata in noi de-a lungul epocilor, a ceea ce este bine si ce este rau. Din pacate, din multe motive, acest organ este de obicei acoperit cu un fel de crusta.

Intrebare: Ce poate sparge crusta?
Raspuns: Doar suferinta intensa sau un soc pot trece prin crusta si atunci constiinta isi spune cuvantul; dar dupa un timp omul se calmeaza si constiinta este din nou eclipsata. Este nevoie de un soc foarte puternic pentru ca ea sa se manifeste automat.

De exemplu, unui om ii moare mama. Instinctiv constiinta sa se trezeste. A-si iubi, a-si onora si a avea grija de mama sa este datoria oricarui om, dar omul este rar un fiu bun. Cand moare mama sa, omul isi aminteste cum s-a purtat cu ea si incepe sa aiba mustrari de constiinta. Dar omul este un mare inconstient; uita foarte repede si traieste din nou ca inainte.

Cine nu are constiinta nu poate fi moral. Poate ca stiu ce nu trebuie sa fac, dar, din cauza slabiciunii nu ma pot abtine. De exemplu: stiu-mi-a spus doctorul- ca nu-mi face bine cafeaua. Doar cand nu vreau cafea sunt de acord cu doctorul si nu o beau. Cand sunt satul pot sa fiu moral intr-o anumita masura.

Ar trebui sa uitati de moralitate. Discutiile despre moralitate sunt acum vorbe goale.

Moralitatea interioara este idealul vostru. Idealul vostru sa fie sa fiti crestini. Dar pentru asta, trebuie sa fiti capabili sa faceti- si nu sunteti. Cand veti fi capabili sa faceti, veti deveni crestini.
[...]

Intrebare: Trebuie sa suferi tot timpul pentru a mentine constiinta treaza?
Raspuns: Suferinta poate fi de genuri foarte diferite. Si suferinta este o moneda cu doua fete. Una duce catre ingeri, cealalta in infern. Trebuie sa iti amintesti de miscarea pendulului si ca dupa o mare suferinta se produce o reactie la fel de mare. Omul este o masina foarte complicata. Pe langa fiecare drum bun exista si unul rau. Lucrurile merg mereu mana in mana. Acolo unde este putin bine exista si putin rau. Acolo unde este mult bine exista si mult rau. Acelasi lucru este valabil si in cazul suferintei- este usor sa o iei pe drumul rau. Omul incepe cu usurinta sa se complaca in suferinta. Esti lovit odata, esti ranit; a doua oara te doare mai putin; a cincea oara deja o sa fii pregatit sa fii lovit. Trebuie sa fii atent, trebuie sa stii ce este necesar in fiecare clipa, pentru ca poti sa te abati de la drum si sa ajungi pe o fundatura. ("Imagini din Lumea Reala",(convorbirii cu G.I.Gurdjieff), Editura RAM)

Trimis de: shapeshifter pe 11 Mar 2008, 05:27 PM

gurjică @co were simply wrong.. sorry fellows dissapointing you..
Gurjică a fost un soi de Vivekananda.. iar acesta din urmă se ştie cât de mult a deformat advaita în vest..

Trimis de: andra_v pe 11 Mar 2008, 06:25 PM

La ambii sunt detectabile elementele de filosofie/spiritualitate new-age-ista. Avant la lettre.

Trimis de: little1 pe 11 Mar 2008, 08:12 PM

rofl.gif rofl.gif rofl.gif OK

Trimis de: shapeshifter pe 11 Mar 2008, 08:36 PM

Mă întreb de ce oare (deşi ştiu de ce) puţini (adică îi pot număra pe degete) au auzit de un Florin Mihăescu, Vasile Lovinescu, Mihai Vâlsan, Mircea Tămaş dar în schimb vorbesc de surogate de mamă de import gen Gurjică şi alţi „iniţiaţii lu' peşte”..

Trimis de: gypsyhart pe 12 Mar 2008, 12:50 PM

QUOTE(shapeshifter @ 11 Mar 2008, 07:27 PM) *
gurjică @co were simply wrong.. sorry fellows dissapointing you..
Gurjică a fost un soi de Vivekananda.. iar acesta din urmă se ştie cât de mult a deformat advaita în vest..

Cam generala afirmatia ta. Ce ti se pare eronat in fragmentul pe care l-am postat?



Trimis de: gypsyhart pe 12 Mar 2008, 12:53 PM

QUOTE(andra_v @ 11 Mar 2008, 08:25 PM) *
La ambii sunt detectabile elementele de filosofie/spiritualitate new-age-ista. Avant la lettre.

Ceva concret se poate pls?



Tehnic:Invision Power Board (http://www.invisionboard.com)
© Invision Power Services (http://www.invisionpower.com)