Ordinul se spune ar fi aparut in 1450 i.e.n. si ar fi fost introdus de Zamolxe (marele preot dac-trac).
Romulus Vucanescu in minunata sa lucrare "Mitologia Romana" ne spune de ordine calugaresti dacice ale ctistilor, capnobantilor, etc care duceau o viata de pustnici, în creierul muntilor, de unde coborau, din când în când, pentru a propovadui în spiritul doctrinei lui Zalmoxis. O reminiscenta a ordinului ctistilor în mitologia româna sunt, dupa Traian Herseni, solomonarii .
Marii pontifi si capeteniile militare, în frunte cu regele, faceau anual, la solstitii si echinoxuri, procesiuni în masa pe culmile domoale ale muntilor. Erau ceea ce s-a numit mai apoi urcarile pe munte , care aveau loc între rasaritul si apusul soarelui. Reminiscentele acestor urcari pentru rugaciune pe munte, cât mai aproape de cer, în liniste si reculegere, au supravietuit la români pâna în epoca moderna, fiind preluate de crestinism înca din perioada migratiilor euroasiatice ale erei noastre si transsimbolizate magico-religios.
SOLOMONARII. Erau inzestrati, de catre traditia populara, cu puteri magice, putand sa intoarca ploaia sau norii. Se spune despre ei ca traiau pe un alt taram, iar in lumea noastra veneau din cand in cand pentru a cersi. Daca cineva nu-i omenea cum se cuvine, abateau asupra lor grindina. Solomonarii erau oameni inalti, cu parul roscat si cu mantii albe. Calatoreau printre nori pe spinarea balaurilor si posedau o serie de unelte magice: o toporisca de fier care putea sa intoarca gheata si un frau din scoarta de mesteacan fara de care balaurul nu ar fi putut fi stapanit. La gat purtau o toaca, iar zgomotul facut de aceasta (tunetele) prevestea sosirea unei furtuni. Nu pana demult, atunci cand pe cerul satului apareau nori, multi oameni se speriau ca a venit solomonarul si trebuie sa se fereasca de puterea lui. Uneori, apelau la "oamenii mesteri", fosti solomonari care traiau printre oameni.
Care este legatura dintre solomonari si credintele dacice?
Ei bine, multi cercetatori ii considera pe solomonari descendentii vechilor preoti daci. Ei se bazeaza foarte mult pe marturiile istoricilor Strabon si Iordanes. Acestia amintesc de preotii asceti kapnobatai ("calatori prin nori" sau "umblatori prin nori"), care opreau furtunile sagetand norii (ei credeau ca in nori se ascundeau balaurii care aduceau urgia). Un alt rol al acestor preoti era, in conceptia lui Mircea Eliade, practicarea unor ritualuri samanice, unde un rol esential il avea extazul provocat in urma inhalarii fumului de canepa.
Desi de natura demonica, aceste semidivinitati meteorologice provin, cum am spus, din oameni. Devin solomonari copiii nascuti cu caita pe cap. Acesti copii predestinati din nastere sunt furati de mici de solomonarii batrâni si dusi la „scoala de solomonie”, care se afla în „crugul pamântului”, pe Celalalt tarâm. Acolo li se preda stiinta magica a solomoniei pâna la vârsta de 20 de ani de arhedemonul Uniila. Traian Gherman descrie cu lux de amanunte scoala de solomonie. Din relatarile lui reiese ca initierea copiilor predestinati a deveni solomonari era foarte grea. Copiii sunt supusi la cele mai aspre chinuri si acte de curaj închipuite de vreo minte omeneasca. Numarul celor ce trebuie sa devina solomonari e limitat, când la 7, când la 9. Asa ca trierea lor este extrem de riguroasa. Scoala de solomonie este instalata într-o vagauna sau pestera inaccesibila oamenilor de rând. Aici copiii alesi erau initiati stând pe o piatra de moara, legata de un fir de ata de tavanul pesterii. Piatra se învârtea vertiginos la lumina unui opait.
În intervalul acestor 9 ani de solomonit între oameni, solomonarii detineau puteri semidivine, pe care prin statornicie le întareau si definitivau. Când erau nesocotiti de oamenii de rând, pedepseau satul întreg. Atunci îsi deschideau „susaelele” (hambare pentru bucate) si porneau la descântatul unui balaur. Urcau culmile muntilor, ajungând la unul din iezerele tainuite sau la un lac dintr-o gura de vulcan, la marginea caruia citeau din pravila pâna asudau si înghetau apa. Apoi paseau spre crucile ghetii, cu toporisca de fier o spargeau, ajutati de moroi chemati de ei anume. Gheata marunta o azvârleau cu frâul de mesteacan în capul balaurului care iesea prin copca si încalecau pe balaur dându-i pinteni. Balaurul se smucea din copca. Solomonarul, cu opincile lui de otel, continua sa marunteasca gheata si cu ajutorul moroilor o încarca în spinarea balaurului. Da pinteni si tine bine de frâul de mesteacan, ridica toiagul spre cer, se umple vazduhul de nori negri. Trage de capastru balaurul ce scotea fulgere pe nari. Moroii sareau pe balaur alaturi de solomonar. Solomonarul smucea frâul si ca un bolid intra în nori, mânându-l încotro dorea stapânul lui. Când ajungeau deasupra satului socotit sa fie pedepsit, la porunca solomonarului moroii zvârleau grindina. Daca satenii, vazând furtuna cu nori negri, prindeau de veste de cumpana ce-i asteapta si trageau clopotele bisericilor, solomonarul cotea balaurul spre padure si munte, unde descarca înciudat grindina. Daca satenii nu prindeau de veste, bucatele lor intrau în susaelele (hambarele) solomonarilor. Dupa ce abateau grindina peste sat, moroii dispareau, iar solomonarii duceau balaurul într-o tara calda îndepartata, unde îl omorau, îl jupuiau si îi vindeau pielea si oasele, bune ca talismane refrigerente.
Romulus Vucanescu
Solomonarul este unul dintre cele mai enigmatice personaje ale mitologiei populare româneşti. Mai mult decât nişte simpli "vrăjitori", solomonarii, numiţi şi grindinari, hultani, gheţari, izgonitori de nori sau zgrabuntaşi erau - ori poate mai sunt încă - iniţiaţi la "şcolile de solomonărie" în ştiinţele astrologiei, ale prezicerii viitorului, dar mai ales în stăpânirea tuturor fenomenelor meteorologice. Deşi se pare că termenul "solomonar" a pătruns în lexicul românesc abia prin secolele XVII-XVIII, originea primilor izgonitori de nori se pierde în adâncimile istoriei. Unii îi alătură vechilor preoţi asceţi traco-geţi - kapnobatai ("călători prin nori" sau "umblători prin fum"), cei care săgetau norii spre a opri balaurii furtunilor. Alţii spun c-ar fi urmaşi ai Sfântului Ilie, des întâlnit în legendele populare, taumaturgul "care-i fulgera pe draci şi oamenii păcătoşi". Mai este o variantă: aşa cum se spune într-un basm bucovinean, cules în 1932, "puterea, Solomonarii o au de la împăratul cel înţelept Solomon, care a stăpânit toate tainele de pe lumea asta". Solomon, faimosul rege iudeu biblic, putea să închidă şi să deschidă cerurile, iar la porunca lui vânturile îl ridicau chiar până la Dumnezeu.
Intrebarea care se iveste oare au existat oare mai exista ???
http://solomonarii.uv.ro/
Bun asa exergy dar partea cea mai interesanta abia maine o sa incercam a o aduce in discutie si mi-ar face placere sa contribui la edificarea acestui asa numit ordin initiatic misterios dac-geto-trac.... care se pierde in negura pelasgica a identitatii noastre.
numele lor initial nu putea fi asta.
un costoboc
PENTRU a putea discuta pe aceasta tema desi pare mai degraba folclorica si mitologica am sa intru in anumite ipoteze care ne pot dezvalui natura acestui ordin atat de ancestral dar si atat de prezent.Spun de la inceput ca sunt ipoteze pentru a nu depasi un mod de abordare..unii le pot crede reale altii nici macar la stadiul de ipoteze.
Mitologia romaneasca si cea veche daco-getica sunt foarte putin promovate (aproape deloc), interesul pentru acestea venind, de cele mai multe ori, din partea unor nelicentiati in domeniu.
Romanii (dacii) sunt singurul popor din lume care si-a pastrat obiceiurile, traditiile, legendele, de foarte multe milenii. Un astfel de popor care, mii de ani, nu a dus razboaie de ocupatie, dar a suportat invazia alogenilor timp de 2000 de ani, fara sa-si altereze fiinta nationala, obiceiurile, portul, bunatatea, ospitalitatea, etc, isi merita cu adevarat, rolul multimilenar de Centru Spiritual al Lumii, pe care i-l intrevad tot mai multi .
Exista o teorie legata de perioada lui Burebista si a marelui preot Deceneu...care si-au ales un an (de altfel foarte semnificativ in toata istoria oculta) pentru a reinstaura adevaratul cult,vechea traditie milenara a castei preotilor si cu precadere vechile mistere sacre ale solomonarilor.
BU-ERE-BU-IST-AS (care era,care este nu) NEMAIPOMENITUL si Decaineus(Deceneu) au decis pentru anul I al calendarului care era anul 666 dupa cum se arata pe vechile vestigii gasite.S-a decis ca acest an sa fie anul nasterii celor 2 Zamolxis(Chersones/Cher-sones=fii cerului adica solomonarii).Complexul de la SARMISEGETUZA (sarmi-seget-usa=eu ma grabesc sa curg/sanskrita) constituie probabil apogeul si centrul sacerdotic al misterelor lumii dacice-pelasgice.Acest numar atat de mediatizat ulterior era vazut de populatia daca ca unul benefic..fiind regasit pe multe inscriptii dacice sub forma de CCC;SSS;666;VIVIVI...(opaitul de la Drobeta;cel de la Tetovo;aticul arcului de triumf de la Roma reprezentandu-l pe Constantin cel Mare-un dac de-al nostru de la Nis).
Datorita precaritatii unor astfel de cercetari ipoteza poate fi considerata una de-a dreptul fantasmagorica..insa toate indiciile asa cum sunt putine,incomplete..tot ne pot face sa credem ca spiritualitatea dacica era pastrata prin intermediul acestui ordin al solomonarilor..cel care se va regasi ulterior in toate motivele caselor traditionale...cat si in miturile sacre ale acestui coltisor de plai.
Si revin cu intrebarea mai exista el oare???
QUOTE |
Complexul de la SARMISEGETUZA (sarmi-seget-usa=eu ma grabesc sa curg/sanskrita) constituie probabil apogeul si centrul sacerdotic al misterelor lumii dacice-pelasgice. |
QUOTE |
Din cite stiu eu aceasta e interpretarea data de Napoleon Savescu. |
QUOTE |
Numele de Sarmisegetuza deriva de la numele celor doua popoare , sarmatii (migratori veniti din spatiul iranian ) si getii( popor sedentar, autohtonii acelor timpuri care populau spatiul romanesc de azi). |
QUOTE |
Asa este dar nu numai al lui si Andrei Vartic si multi altii care s-au constituit intr-o societate ce promoveaza cultura dacica. |
QUOTE (freeman @ 16 Apr 2007, 03:26 AM) |
numele lor initial nu putea fi asta. un costoboc |
Deci sa ma intorc la solomonari.
Neclaritatile mele se leaga de faptul ca legendele despre ei circula doar in satele din Bucovina ... si nu in orice fel de sate , ci doar in cele locuite de huţuli sau huţani , adica rutenii de munte sau ucrainenii din zona montana.
In satele romanesti nu ii intilnesti.
Ma intreb : cum putem este posibil asa ceva?
Cind eram tinara si plina de energie , am batut toata zona in cautarea a nu stiu ce .
Legende despre solomonari am intilnit in Brodina, Izvoarele Sucevei, Cirlibaba, Lucina, Moldova Sulita, Fundu Moldovei, Breaza, Botus, Pojorita ... am enumerat din memorie. . Acolo oamenii cred cu tot sufletul in existenta lor.
Eu sunt foarte sceptica in legatura cu acest aspect.
Satele pe care le-am enumerat sunt sate de huţuli. Ciudat ca ucrainenii din Maramures nu au in folclorul lor povesti despre solomonari.
Daca solomonarii sunt urmasii preotilor daci , atunci de ce romanii i-au uitat ,si de ce huţulii le pastreaza amintirea?
Cineva mi-a sugerat idea ca huţulii ar putea fi populatii romanesti slavizate.
Ma intreb unde a avut loc slavizarea lor , daca a avut loc asa ceva ...
Pe teritoriul de azi al Bucovinei, nicidecum.
Daca ei au fost la baza populatii romanesti si au fost slavizati ulterior undeva in Rusia sau Ucraina , atunci de ce numai la ei s-au pastrat informatii despre solomonari? De ce solomonarii au fost dati uitarii in spatiul romanesc ?
Nu gasim legende despre ei nici in Apuseni, nici in Oltenia si nici in Moldova (cu exceptia Bucovinei ... desi multi considera Bucovina o provincie separata de Moldova).
Cine si pe ce baza poate demonstra faptul ca intre cei cu numele de solomonari si preotii dacici cu numele de kapnobatai exista o legatura?
Este cunoscut faptul ca scitii inhalau fumul de cinepa ... iat rusii si ucrainenii si-au identificat multe influente scitice.
@gio19ro
QUOTE |
Cat despre Sarmiseget... vine de la Hermes. Era locul lui Hermes, mesagerul zeilor, loc spiritual cu temple si tot tacamul. |
QUOTE (exergy33 @ 16 Apr 2007, 06:45 PM) |
... ai si argumente, cumva ? |
QUOTE |
Ce mi-e Vartic, ce mi-e Savescu ? |
QUOTE |
Ceea ce promoveaza ei nu se cheama 'cultura dacica',ci pseudoistorie. |
QUOTE |
Sunt in febra "creatiei". |
QUOTE |
Atunci toti magicienii, albii sau negrii au fost numiti si solomonari. |
QUOTE |
In satele romanesti nu ii intilnesti. |
QUOTE |
Daca solomonarii sunt urmasii preotilor daci , atunci de ce romanii i-au uitat ,si de ce huţulii le pastreaza amintirea? |
QUOTE |
Nu gasim legende despre ei nici in Apuseni, nici in Oltenia si nici in Moldova |
solomonar - Solomon - Biblie - Crestinism
E simplu cand si cum a venit termenul.
QUOTE (exergy33 @ 16 Apr 2007, 06:45 PM) |
In satele romanesti nu ii intilnesti. Ma intreb : cum putem este posibil asa ceva? |
Traditia spune ca "solomonarii" calaresc niste balauri, ii mana peste satul din care au fost alungati si arunca acolo grindina care distruge rodul ogoarelor. Aceleasi legende spun ca, pentru a se putea apara de mania "solomonarului", oamenii trebuie sa apeleze la un "Mester Pietrar", singurul capabil sa-i ajute. Si asta pentru ca "Pietrarul" era un fost solomonar care, revenit printre oameni, cunostea magia si vrajile capabile sa-i apere pe sateni de mania fostului sau "coleg".
Exista relatari care afirma ca unul dintre ultimii "solomonari" din Muntii Apuseni a fost un anume Avram, un personaj foarte respectat de localnici. La 90 de ani, Avram putea inca sa cheme ori sa alunge grindina.Existenţa unui astfel de Meşter Pietrar este atestată până în sec. XX, în documente care indică faptul că acesta lua un bir anual satelor pentru activitatea prestată. În ce măsură solomonarul era o fiinţă mitologică sau un om care stăpânea văzduhul nu putem şti, dar legenda pare să se fi împletit bine cu realitatea.
Se spunea pe aici doar de Bucovina nu este adevarat aceasta traditie o poti regasi in toate zonele tarii dar trebuie sa o descoperi in mitologia locului.
Solomonarul nu are loc anume, rigid si bine fixat in calendarul satesc ;prezenta lui este intamplatoare, si prin aceasta, cu atat mai redutabila. El se amesteca printre oameni, se strecoara in lumea lor, iesind din cadrul unui ritual anume, evadand din zonele limitate ale sacrului si « furisandu-se » chiar in inima lumii profane...Zonele limitate ale sacrului sunt zonele de initiere, locuri retrase si pustnice. Strabon afirma ca unii traci isi duc viata in zone singuratice, langa iezere in munti sau in paduri, fara sa aiba legaturi cu femeile. Aceasta casta a pustnicilor traci este foarte respectata avand atat atribute de vindecator cat si de stapani ai stihiilor (al mersului vremii). Solomonarul utilizeaza un intreg arsenal de unelte magice in ritualul sau : o toporisca de fier descantata cu care sparge crucile ghetii, un frau din scoarta de mesteacan cu care ii stapaneste pe balaurii care il poarta in zbor, carti de intelepciune, o toaca mica purtata la gat, ca simbol al declansarii furtunii (cand bate in toaca spiritele elementare ale furtunii, Vantoasele si Ropotinele, incep sa foiasca in vazduh)…
Acest ritual al bataii in toaca nu-i un ritual crestin asta sa fie cat se poate de elocvent este un ritual stravechi de anuntare a unui pericol de natura umana sau fantastica..este adevarat ca anumite zone au ramas cu deprinderi mai stravechi dar asta nu inseamna ca nu se poate vorbi de existenta acestui ordin cat mai departe a ideii de solomonar...sunt multe traditii vechi care interpretate pot sa autentifice existenta unui asemenea personaj fantastic.Insa mare parte din societatea romaneasca si aici vorbesc si in speta de cea istorica a cautat mai degraba influentele celorlalte populatii migratoare decat influentele poporului sau.Se vorbeste de mitologia romaneasca ca nu-i autentica ca ii prea fantastica nici pe departe peste tot in toate povestiile veti gasi aceeasi minunata placere de a face o poveste veche intr-una plina de feerie...
Se spune ca zeitatile dacice sunt mai degraba imitatii ale zeitatilor grecesti (o alta aberatie)..pai cum se poate asa ceva cand daci si in speta tracii sunt cei care ocupau zona elena...cum sa stabileste un asemenea adevar manipulator???
QUOTE |
Cine si pe ce baza poate demonstra faptul ca intre cei cu numele de solomonari si preotii dacici cu numele de kapnobatai exista o legatura? |
Tracii n-au auzit de Solomon. Abia dupa crestinare s-a raspandit termenul de solomonar. Ce e atat de greu de inteles? Solomonar in sus, solomonar in jos.....etc. De unde atata solomonar la daci?
@gio19ro
Ai dreptate. Numele initial al 'Solomonarilor' a fost acela de 'hultani' .
In Bucovina lor li se spune si astazi 'hultani'.
QUOTE |
Hultanii (Solomonarii) Mitul hultanului (sau al zgrimintesului, cum mai este numit in alte zone) este una din creatiile originale si deosebite ale mitologiei getilor, ce s-a transfigurat mai tarziu si in mitologia romanilor. Originile figurii hultanului se regasesc in practicile ascetice ale vechilor daci, in casta preotimii, a initiatilor. Devin hultani numai copiii ce s-au nascut cu caita (placenta) pe cap sau cel de-al saptelea fiu al celui de-al saptelea fiu. Unii dintre acesti copii însemnati din nastere sunt furati de mici de catre hultanii batrani si dusi la scoala din "Crugul Pamantului", pe Celalalt Taram, unde sunt instruiti pana la varsta de 20 de ani. "Crugul Pamantului" inseamna "mijlocul Pamantului", insa nu cu sensul de centru (geologic, geografic) ci mai degraba "miezul, originea", ca in expresia "crescut in mijlocul lupilor". In unele zone din Romania s-a pastrat pina azi credinta conform careia copiii nascuti cu caita pe cap sunt predestinati sa cunoasca tainele stihiilor, pe cand in alte parti folclorul spune ca acesti copii pot deveni strigoi, adica vor putea calatori in afara trupului. Dupa ce isi însusesc initierea magica, hultanii devin protectorii drumurilor de munte, stapani ai secretelor vazduhului si ai manifestarilor vremii. Ei duc o viata singuratica, retrasi undeva in maruntaiele muntilor. Pentru a putea practica magia, hultanul depune printre altele si un juramant de castitate foarte strict; este suficient sa se indragosteasca de o femeie pentru a-si pierde puterile. La diverse date stiute doar de ei, acesti vrajitori coboara din creierii muntilor pentru a strabate satele, cersind si încercand inimile oamenilor. Pomana pe care o primesc o arunca pe ape curgatoare, pentru a ajunge ofranda pe Taramul Celalalt, parcurgand Apa Sambetei. Cand oamenii le gresesc, hultanii aduc norii de ploaie si grindina asupra pamanturilor lor. Adoptarea crestinismului drept religie oficiala a alterat mitul hultanului. Crestinii i-au denumit "solomonari", dupa regele Solomon dar, ca in orice proces de asimilare, au transformat hultanul intr-un personaj malefic, pentru a indeparta oamenii de la vechile credinte. In acelasi spirit, crestinismul a produs un nou personaj, contra-solomonarul, menit sa-i apere pe oameni de solomonar, devenit brusc un tiran care cerea bir de la sateni pentru a nu le distruge recoltele. Pentru Getica am incercat sa filtram elementele crestine si sa redam adevarata imagine a hultanului, dinainte de crestinizare.Hultanul este asociat direct cu imaginea balaurului. Pentru a se inalta printre nori, el trebuie sa cheme un balaur si sa-l incalece. Cand calatoreste pe balaur sau pe nori, vrajitorul este invizibil oamenilor de rand, putand fi vazut doar de catre alti vrajitori. Chemarea balaurului este un ritual esential pentru hultan. Mitul spune ca balaurii traiesc in lacurile de munte fara fund, iar pentru a-i putea incaleca, initiatul trebuie sa sparga gheata lacului cu o toporisca descantata si sa le puna pe gat un frau din lemn de mesteacan. De aceea, hultanul nu se desparte niciodata de toporisca sa vrajita, de fraul de mesteacan si de cartea de vraji. |
QUOTE |
Tracii n-au auzit de Solomon. Abia dupa crestinare s-a raspandit termenul de solomonar. Ce e atat de greu de inteles? Solomonar in sus, solomonar in jos.....etc. De unde atata solomonar la daci? |
Si pentru a ne edifica hai sa o luam de la inceput .
Religia daca...zamolxianismul..prin care voi face legatura la ce vroiam sa subliniez.
Credinta lor în nemurire care îi desparte de ceilalti traci si de greci orânduirea lor socială, cumintenia vietii lor, toate arată un popor sedentar si linistit, care nu cere decât să fie lăsat în pace. Spiritul de disciplină, manifestat sub Dromithaites, Oroles, Burebista sau Scoryllo, cât si iubirea constientă si chibzuită de patrie, alăturea de vitejia tenace arătată sub Decebal, îi ridică mai presus de germanii din nord sau celtii din vest. Îndeosebi trebuie diferentiati de tracii sudici, decăzuti betivi, poligami, moravuri care au fost gresit extinse si asupra getilor, motiv reluat si prelungit până în vremea dacilor de istorici care s-au simtit datori să prelungească în timp antipatia acestrală, simtită pentru valahii contemporani, urmasi ai acelora. La daco-geti sufletul e nemuritor. Trupul e o împiedicare pentru suflet de a se bucura de nemurire de aceea el nu are nici un pret la război el trebuia jertfit fără părere de rău. Omul nu poate ajunge la nemurire decât curătindu-se de patimă: carnea, vinul, femeile. Mai ales vinul aduce ticălosirea omului. Nimic din nebunia thraco-dionysiacă nu e admis sau tolerat la geti. Oamenii sfinti vor fi la ei ascentii, care nu mai vor să stie nici de lume nici de femei, ci în renuntarea la orice bucurie a trupului, se devotează gândului bun spre nemurirea sufletului. Zeul e în cer, iar nu pe pământ. El e cerul senin, tulburarea firii e adusă de demonii răi ai ai furtunilor ai grindinii si a norilor, de acea getul ajută Zeului la linistirea lumii, trăgând el însusi cu arcul în norii ce ascund si întunecă fata Zeului din cer. Şi tot de acea Zeul e adorat pe muntii cei înalti în singurătatea unde numai vulturii iar nu oamenii pot urca. Acolo sus, pierdut de lume si cercetat numai de rege, ca să-I afle sfatul la caz de nevoie, stă marele preot. Templul si locuinta lui e într-o pesteră, si el însusi nu se coboară decât rar de tot în lumea oamenilor, când are a da vreo poruncă, pentru curătirea de păcate, sau când are a face vreo prevestire ori a da învătături. Regele însusi, ca stăpân al trupurilor numai, iar nu si al sufletelor supusilor săi, ascultă cu respect sfaturile marelui preot. Asa stă de departe de lume si mai presus de ea, marele preot al daco-getilor încât el, profetul zeului, e sanctificat el însusi ca zeu. Cu atât mai mult, dacă e nevoie, poate fi si regele poporului său. Dar îndeobste cele 2 puteri: cea politico-militară si cea religioasă nu se amestecă împreună, ci sunt păstrate deosebite. Şi puterea religioasă nu se amestecă în viata de toate zilele decât la mare nevoie. De abia odată la 4 ani, natiunea aduce Zeului - unul singur - jertfa supremă: un om căruia I se ia viata de carne, spre a I se dărui viata de spirit, întru marea misiune de a purta su în cer rugăciunile si dorintele neamului de a fi înaintea zeului. Şi această jertfă e asa de sfântă încât dacă trimisul nu moare în lănci, înseamnă nu că zeul are milă si îl iarta ci dimpotrivă că-l osândeste la moartea vesnică a vietii trupului si îl socoteste nevrednic de a se arăta înaintea sa. Ferice de cel ce, aruncat în lănci, pierde viata trupului, spre a de destepta în viata vesnică la zeul din cer. Şi tot asemenea, când altă scăpare nu mai este, regele si fruntasii se ucid, când sotul moare, sotia se ucide. Iar a murii în război e tot ce poate fi mai onorabil pentru un get. Cât priveste dependenta învătătura religoasă a getilor de cea phytogoreică chiar grecii, începând cu Herodot si sfârsind cu Hermippus Callimachos răstoarnă problema, spunând fie că Zamolxe a trăit mult înainte de Pythagora fie chiar că acesta a imitat învătăturile tracilor (H.C. F.H.G. III.41) Însusi orphismul avea rădăcini tracice iar Pythagora era adânc influentat de osphism. Faptul că oamenii ca Poseidomios si Flavius Iosephus citau pe călugării geti ca pilde general cunoscute pentru a putea explica alte organizatii mai putin cunoscute, dovedeste vechimea si seriozitatea acestor institutii social-religioase getice. Ca o concluzie nu e demn să renegăm părintii si străbunii si din solidaritate si respect pentru strămosi resping miturile biblice si evanghelice, ca fiind imorale si crude având o “morală” plină de lasitate, prostitutie, incest, crimă si genocid, violentă, înselăciune, formalism si lipsă de logică.
QUOTE (cocosel @ 17 Apr 2007, 01:19 PM) |
Inainte sa fi existat vreun Solomon exista aceea casta din cadrul preotimii dace numita asa cum am subliniat. |
QUOTE |
Adica numita solomonari? |
Pai tu ai venit cu inventia. Asa ca adu tu un argument in sprijinul "solomonarilor" de pe vremea lu' Pazvante. Termenul de solomonar e mult mai nou decat zici tu. Hai, adu o dovada sau un rationamet logic despre faptul ca cei se ocupau cu magia in Dacia se numeau solomonari.
QUOTE (mariusc2 @ 17 Apr 2007, 10:57 AM) | ||
Pai nu prea este. Ce zici de Pipirig, Humulesti? Ti-aduci aminte ca si mama lui Nic-a lui Stefan a Chetrii era putin solomonara, ca inchega apa numai cu doua picioare de vaca si alunga nourii de furtuna doar cu un topor infipt in pamantul din fata usii. |
QUOTE |
Inca o data spun solomonarii pe care ii invoc sunt cei care asa cum am spus la inceput au initiat un ordin care asa isi ziceau. LEGATURA cu Solomon ma lasa rece.Ce treaba are Solomon aici??? Inainte sa fi existat vreun Solomon exista aceea casta din cadrul preotimii dace numita asa cum am subliniat. |
QUOTE |
Ordinul se spune ar fi aparut in 1450 i.e.n. si ar fi fost introdus de Zamolxe (marele preot dac-trac). |
QUOTE |
Io asa cred. Si tot asa zice si Densusianu. Armes era Hermesul daco-getilor. |
QUOTE |
Da' ei nu-si spuneau daco-geti. Si nici germanii nu-si spun si nu-si spuneau germani. Dar uite asa, stramosii nostri se cheama daco-geti. Daca grecii si romanii numeau triburile tracice de la nord de Dunare daci sau geti, noi am preluat de la ei aceste denumiri si..... asta-i. |
QUOTE (exergy33 @ 17 Apr 2007, 04:39 PM) |
... daca grecii ii numeau geti , iar romanii, daci ... ei insisi cum isi spuneau ? |
QUOTE |
Nu inteleg de unde ai scos aceasta data precisa ? Exista inscriptii , texte scrise de autori antici ... ? |
QUOTE |
L-ai plasat pe Zamolxe in acea perioada , adica cu 1450IHr |
QUOTE |
Te-ai gindit vreodata ca mitul solomonarilor ar putea fi mult mai vechi ? Ca ar putea fi o ramasita a unor credinte practicate in neoliticul tirziu /inceputul epocii bronzului? |
QUOTE (exergy33 @ 17 Apr 2007, 04:39 PM) | ||||
Nu stiu daca mama lui Creanga a fost solomonăriţă , insa gesturile ei sunt aproape identice cu cele care se atribuiau solomonarilor. [b] |
Adu o dovada sau un rationamet logic despre faptul ca cei se ocupau cu magia in Dacia se numeau solomonari.
QUOTE (exergy33 @ 17 Apr 2007, 12:28 PM) |
Devin hultani numai copiii ce s-au nascut cu caita (placenta) pe cap sau cel de-al saptelea fiu al celui de-al saptelea fiu. |
QUOTE (Merlina @ 17 Apr 2007, 05:22 PM) |
Care-i mai mester stie a face treaba si cu urechi, nu conteaza de la cine le ia, important, se zice, este sa fie cat mai porc. |
QUOTE |
Chiar citisem eu o poveste frumoasa cand eram copil despre un mosnegut solomonar, dar imi scapa acum si numele si autorul... |
Trebuie sa fi fost Vasile Voiculescu, mariusachi..
QUOTE (mariusc2 @ 17 Apr 2007, 05:31 PM) |
Chiar citisem eu o poveste frumoasa cand eram copil despre un mosnegut solomonar, dar imi scapa acum si numele si autorul... |
Cum termenul solomonar este atestat în limba română abia din sec. XVII, se pare că tradiţia populară despre solomonari are anumite rădăcini gnostice în practicile alchimice ale Renaşterii, pentru care Solomon era o figură emblematică.
http://www.reper-romanesc.org/publicatie/0608/radacini.htm
Mai gio19ro, de ce minti si nu spui adevarul, cum ca Ion Creanga a fost de fapt primul Mare Maestru Roman al acelei grupari esoterice numita Gradinita de copii nr.1(acolo mi-am primit si eu initierea), unde membrilor ei le erau dezvaluite tainele acestei lumi, cum ar fi: lupii sunt rai si nu mananca iarba ci iezi neascultatori de parinti, soacrele care sufera de cicalita se vindeca prin acupunctura la limba etc. Adica, vreau sa spun ca, nu cred ca exista vreo legatura intre povestile si povestirile lui si faptul ca el ar fi facut parte dintr-o grupare esoterica.
QUOTE |
Mai gio19ro, de ce minti si nu spui adevarul, cum ca Ion Creanga a fost de fapt primul Mare Maestru Roman al acelei grupari esoterice numita Gradinita de copii nr.1(acolo mi-am primit si eu initierea), unde membrilor ei le erau dezvaluite tainele acestei lumi, cum ar fi: lupii sunt rai si nu mananca iarba ci iezi neascultatori de parinti, soacrele care sufera de cicalita se vindeca prin acupunctura la limba etc. Adica, vreau sa spun ca, nu cred ca exista vreo legatura intre povestile si povestirile lui si faptul ca el ar fi facut parte dintr-o grupare esoterica. |
Merlinuta, orice ai scrie la Han trebuie sa fie in conformitate cu regulamentul. Stii, ala care ne inscrie pe toti in Ordinul Secret al Bunului Simt. Cu sau fara crengi.
Mariusachi, fain articol.
QUOTE (mariusc2 @ 17 Apr 2007, 06:04 PM) |
Cum termenul solomonar este atestat în limba română abia din sec. XVII, se pare că tradiţia populară despre solomonari are anumite rădăcini gnostice în practicile alchimice ale Renaşterii, pentru care Solomon era o figură emblematică. http://www.reper-romanesc.org/publicatie/0608/radacini.htm |
QUOTE |
Solomonarii din satele româneşti sunt reprezentaţi ca oameni înalţi, cu părul roşu, purtând mantii albe, cerşind prin sate, să afle unde trăiesc oameni buni sau răi. Dorm întotdeauna sub cerul liber, în păduri sau în peşteri, mănâncă doar ouă, lapte, făină şi miere, nu se căsătoresc niciodată şi sunt legaţi cu jurământ de puritate, altfel îşi pierd puterile magice. Poartă întotdeauna cartea de înţelepciune în mână, iar la brâu unelte magice descântate: un toiag cu care a fost omorât un şarpe, un topor de fier descântat cu care sparge crucile gheţii, o toacă mică la gât cu care, atunci când bate, stârneşte furtună împotriva oamenilor care nu se arată buni şi milostivi. În plus, solomonarii au un frâu din scoarţă de mesteacăn cu care stăpânesc balaurii ploilor şi grindinei. |
Fantasee iti multumesc ca ai venit si pe taramul meu cel plin de mistere ..neelucidate cu ordine si mistica.Insa ca de obicei iti dau dreptate..insa Merlinuta a facut o constatare justa..modul a fost un pic mai impulsiv dar scuz-o din partea mea...
QUOTE (Fantasee @ 17 Apr 2007, 06:34 PM) |
Merlinuta, orice ai scrie la Han trebuie sa fie in conformitate cu regulamentul. Stii, ala care ne inscrie pe toti in Ordinul Secret al Bunului Simt. Cu sau fara crengi. Mariusachi, fain articol. |
QUOTE (Merlina @ 17 Apr 2007, 06:40 PM) | ||
Am selectat din articolul tau un fragment care mi-a atras atentia..
Impresia mea este ca ar corespunde descrierii unui druid... |
QUOTE (Merlina @ 17 Apr 2007, 06:06 PM) |
Adica, vreau sa spun ca, nu cred ca exista vreo legatura intre povestile si povestirile lui si faptul ca el ar fi facut parte dintr-o grupare esoterica. |
QUOTE (exergy33 @ 17 Apr 2007, 04:39 PM) |
... daca grecii ii numeau geti , iar romanii, daci ... ei insisi cum isi spuneau ? Erau oare o natie fara de nume? |
Gio19ro, "Creanga si creanga de aur" nu este un text la indemana oricui, iar lumea n-a prea auzit de Vasile Lovinescu asta. Nici de sufism, daca observ bine. Insa nu ar fi asta pierderea, mai regretabila este necunoasterea scriitorilor romani clasici.
Va urez tuturor spor in a demonstra ca exista o legatura intre solomonari si preotii daci.
QUOTE (Fantasee @ 18 Apr 2007, 10:43 AM) |
Gio19ro, "Creanga si creanga de aur" nu este un text la indemana oricui, iar lumea n-a prea auzit de Vasile Lovinescu asta. Nici de sufism, daca observ bine. Insa nu ar fi asta pierderea, mai regretabila este necunoasterea scriitorilor romani clasici. Va urez tuturor spor in a demonstra ca exista o legatura intre solomonari si preotii daci. |
QUOTE |
Intre cei denumiti solomonoari si magicienii daci poate exista legatura insa in nici un caz in antichitate nu se numeau solomonari. Notiunea de solomonar a intrat in vocabular spre sfarsitul Evului Mediu. |
N-are importanta cat de veche era religia dacilor. Practicantii magiei, chiar daca se trageau din practici dacice, la un moment dat au primit si denumirea asta, de solomonar. Atat eu cat si Exergi si Marius ti-am aratat ca nu avea cum sa se numeasca solomonari preotii daci. Tu abia acum spui ca aduci doar o ipoteza, insa orice ipoteza trebuie sa aiba la baza un rationament logic, iar tu nu ai. Ti-am adus argumentul logic al nasterii termenului: crestinism ---^ popularizarea Bibliei ---^----^ termenul solomonar pt practicantii magiei ce erau considerati si intelepti precum Solomon, iar tu ..... ai cerut dovezi.
Acum sa vad pe ce se spijina ipoteza ta!
Cat despre
QUOTE |
partea legata de Vasile Lovinescu si Horia insist ca poate fi dezbatuta pe alte topicuri legate de Fratie...aici vreau sa ma delimitez de aceasta componenta a istoriei oculte si as dori ca si ceilalti sa o faca. |
@gio19ro
Nu am intrebat cum ii numea Mela sau Trogus Pompeius ... ci cum isi spuneau ei insisi .
Acum despre colchii si Colchida ... teoria oficiala spune ca tara colchiilor/Colchida ar fi fost undeva in Gruzia/Georgia , si ca acolo ar fi ajuns Iason in cautarea linii de aur.
Altii insa spun ca datele legendei nu se prea potrivesc cu spatiul geografic gruzin.
Dar ca sa revin ontopic ...
@cocosel
QUOTE |
Gio iti repet am subliniat acum scriu cu rosu ca sa intelegi am emis o ipoteza. Ideea insa pe care incerci sa mi-o vinzi este pe drept aberanta Solomonul pe care mi-l invocati prin religia crestina nu are nici o legatura cu religia daca.Fa-ma tu sa cred ca acest cuvant solomonar a aparut datorita lui Solomon sau datorita crestinismului.Religia daca este cu mult mai veche decat cea egipteana si apoi cea crestina.Si daca nu stiai toate motivele din Biblia crestina sunt copii fidele ale unor personaje ce au existat in alte religii mai vechi. |
Pai isi spuneau in mai multe feluri, intr-un fel dupa toponimul tribal, altul regional si unul.......dat de natiune ca atare. Cum de ex avem azi doljeni---^olteni---^romani.
QUOTE (gio19ro @ 18 Apr 2007, 11:03 AM) | ||
Asa este. In lumea de azi, cand nimeni nu mai dispune de timp.... Cea mai buna perioada pt studiu este adolescenta si perioada de studentie. Cand se intra insa in campul .......muncii...., al ratelor la banca .....al cozii la supermarket.... |
QUOTE |
Tu poti sa crezi ce vrei, asta nu schimba cu nimic trecutul. Un alt nume cunoscut romanilor si care a facut parte din grupari esoterice este Horia Ursu. Ambele lui nume sunt nume initiatice, nicidecum numele lui. Toata lume poate sa-si dea cu parerea insa daca vrei sa insisti in teoria ta ar trebui sa te documentezi putin, nu doar sa strigi mereu "io nu cred asta". Asa cum am zis, un prim pas poti sa-l faci cu Vasile Lovinescu si ..... "Soacra cu trei nurori" de exemplu. Cea mai complexa este insa "Povestea porcului". |
QUOTE |
Ion Creangă este unul din marii clasici ai literaturii române care s-au afirmat la Junimea, in a doua jumătate a secolului al XIX-lea. E un scriitor realist, unul dintre cei mai cunoscuţi şi mai iubiţi. El a reuşit să ridice proza românească din secolul trecut pe aceleaşi culmi pe care Eminescu propulsase limba literară în poezie, valorificând vorbirea omului simplu şi ridicând-o la un nivel neegalat pâna astăzi. Despre cel mai mare povestitor al românilor, Ion Creangă, care îi urmează lui Ion Neculce, s-a spus că a intrat în literatură cu un substanţial fond sufletesc şi intelectual de sorginte populară. În acest sens, George Călinescu afirma că, scriitorul moldovean reprezintă poporul român, însuşi, surprins într-un moment de genială expansiune. În Creangă trăiesc credinţele, cresurile, datinile, obiceiurile, limba, poezia, morala, filosofia poporului- scria G.Ibrăileanu. Izvorul principal al operelor sale este folclorul românesc. Plecând de la folclor, Creangă a reuşit să ridice proza românească pe culmi nebănuite. Valorificând limba omului simplu, el o ridica la un nivel artistic neegalat, dovedindu-se un artist profund original. Îndemnul de a scrie i-a venit din partea bunului său prieten Mihai Eminescu. În toamna anului 1875 Creangă citeşte la Junimea povestirea Soacra cu trei nurori, care apare in revista Convorbiri literare, din octombrie: Ce fericită achiziţie pentru societatea noastră acea figură ţărănească şi primitivă a lui Creangă - exclama Iacob Negruzzi – redactorul revistei. Fiind “toba de anecdote”, el avea totdeauna pregătite câte o “corosivă” pentru junimiştii care se amuzau copios, hazul lor făcând să se cutremure pereţii. Râsul lui înveselea toată societatea, când aducea câte o poveste sau nuvelă, sau câte un capitol din Amintirile sale… Cu câta plăcere şi haz ascultam sănătoasele produceri ale acestui talent primitiv notează entuziasmat I. Negruzzi, recunoscând în Ion Creangă un geniu naiv care a exercitat o mare putere de atracţie asupra spiritelor complicate ale scriitorilor vremii. |
QUOTE |
Încă din 1964, Vasile Lovinescu îşi reia scrisul, resimţind nevoia de a fixa adevărurile tradiţionale care, transmise numai oral, riscau să se dilueze sau chiar să se piardă. Aşa se încheagă între 1964-1972 cele două studii, "Al patrulea hagialâc" (despre universul romanului lui Mateiu Caragiale, Craii de curtea veche, şi "Creangă şi Creanga de Aur", o interpretare ezoterică a basmelor lui Ion Creangă, publicate mai târziu, care, pe masura elaborării, erau citite în grup, ca, de altfel, aproape toate celelalte scrieri ale sale, fiind apoi difuzate în copii dactilografiate. |
QUOTE (cocosel @ 15 Apr 2007, 03:37 PM) |
[i] Solomonarul este unul dintre cele mai enigmatice personaje ale mitologiei populare româneşti. Mai mult decât nişte simpli "vrăjitori", solomonarii, numiţi şi grindinari, hultani, gheţari, izgonitori de nori sau zgrabuntaşi erau - ori poate mai sunt încă - iniţiaţi la "şcolile de solomonărie" în ştiinţele astrologiei, ale prezicerii viitorului, dar mai ales în stăpânirea tuturor fenomenelor meteorologice. Deşi se pare că termenul "solomonar" a pătruns în lexicul românesc abia prin secolele XVII-XVIII, originea primilor izgonitori de nori se pierde în adâncimile istoriei. Unii îi alătură vechilor preoţi asceţi traco-geţi - kapnobatai ("călători prin nori" sau "umblători prin fum"), cei care săgetau norii spre a opri balaurii furtunilor. Alţii spun c-ar fi urmaşi ai Sfântului Ilie, des întâlnit în legendele populare, taumaturgul "care-i fulgera pe draci şi oamenii păcătoşi". Mai este o variantă: aşa cum se spune într-un basm bucovinean, cules în 1932, "puterea, Solomonarii o au de la împăratul cel înţelept Solomon, care a stăpânit toate tainele de pe lumea asta". Solomon, faimosul rege iudeu biblic, putea să închidă şi să deschidă cerurile, iar la porunca lui vânturile îl ridicau chiar până la Dumnezeu. Intrebarea care se iveste oare au existat oare mai exista ??? |
Merlina, nu te supara. Dar cea mai mare parte a povestilor lui Creanga au o incarcatura filozofica si ezoterica care transcede simpla poveste populara.
Citeste despre analogia dintre Harap Alb si Sakuntala .
Ce sa mai zic despre Tinerete fara batrinete si viata fara de moarte ... povestea mea preferata.
Probabil ca am sa vorbesc despre ea in alta parte.
Scuze pentru offtopic.
Momentan sunt prins pe politica si este esential ce se intampla pentru ca ne afecteaza pe toti..insa as vrea sa spun ceva... nu este off-topic legatura ezoterica a unor scrieri si mai exact referirile la anumiti autori...ma deranjeaza doar sa nu ne ducem intr-o discutie catre masonerie si mai marii lojilor...
Sper ca ma scuzati voi reveni cu date aici... si va multumesc pentru interes.
QUOTE (exergy33 @ 19 Apr 2007, 04:14 PM) |
Merlina, nu te supara. Dar cea mai mare parte a povestilor lui Creanga au o incarcatura filozofica si ezoterica care transcede simpla poveste populara. Citeste despre analogia dintre Harap Alb si Sakuntala . Ce sa mai zic despre Tinerete fara batrinete si viata fara de moarte ... povestea mea preferata. Probabil ca am sa vorbesc despre ea in alta parte. Scuze pentru offtopic. |
QUOTE (Merlina @ 19 Apr 2007, 03:54 PM) |
Pai eu nu cred chiar ce vreau... Ma tem ca tu te grabesti sa dai o anume interpretare scrierilor lui V.Lovinescu dar asta nu va insemna ca ele si corespund realitatii. |
QUOTE |
Mai gio19ro, de ce minti si nu spui adevarul, cum ca Ion Creanga a fost de fapt primul Mare Maestru Roman al acelei grupari esoterice numita Gradinita de copii nr.1(acolo mi-am primit si eu initierea), unde membrilor ei le erau dezvaluite tainele acestei lumi, cum ar fi: lupii sunt rai si nu mananca iarba ci iezi neascultatori de parinti, soacrele care sufera de cicalita se vindeca prin acupunctura la limba etc. Adica, vreau sa spun ca, nu cred ca exista vreo legatura intre povestile si povestirile lui si faptul ca el ar fi facut parte dintr-o grupare esoterica. |
QUOTE |
sunt de acord cu incarcatura filozofica si esoterica de care vorbesti |
QUOTE |
Si inca un lucru, ar fi dragut din partea ta sa nu mai incerci deraierea de la subiectul acestui thread; deschide un topic nou daca tii neaparat sa ai parte de discutii si despre sufism Horia Ursu si alte credinte sau presupuneri ale tale. |
QUOTE |
Mai gio19ro, de ce minti si nu spui adevarul, cum ca Ion Creanga a fost de fapt primul Mare Maestru Roman al acelei grupari esoterice numita Gradinita de copii nr.1(acolo mi-am primit si eu initierea), |
QUOTE |
Intradevar, poate exista si presupunerea ca "solomonar" provine din numele regelui Solomon... bineinteles, datorita asemanarii. Dar poate chiar din cauza asta a si aparut o asemenea alaturare. Parerea mea este ca nu este obligatoriu ca numele Solomon sa aiba legatura cu solomonarii din folclor... cum nici salamul romanesc nu are legatura cu salam-ul arabesc |
Nu are rost sa ne certam cind putem vorbi cit de cit civilizat.
Ramin la parerea ca in unele basme romanesti , publicate de Ion Creanga , de Simion Florea Marian , sau de Petre Ispirescu , se intilnesc simboluri care au radacini foarte vechi in timp.
Tinerete fara batrinete si viata fara de moarte a lui Ispirescu cuprinde in ea paradoxul celor doi gemeni al lui Einstein ... oricit de paradoxal ar parea.
Harap Alb nu este un simplu basm de adormit copii ... , de fapt este mult mai complex decit pare la prima vedere. Drumul lui Harap Alb este unul initiatic . Toate personajele care apar in basm sunt de fapt niste simboluri.
Solomonarii reprezentau si ei un grup de initiati. Indiferent daca vrem sa credem ca ei au similitudini cu credintele druizilor, cu cele ale preotilor daci sau cu practicile de vrajitorie ale regelui Solomon , esentialul ramine neschimbat ... ei reprezentau un grup inchis, inaccesibil muritorilor de rind . si de ce nu , ezoteric . Pentru ca ei utilizau un set de semne si simboluri cu ajutorul carora isi pastrau informatiile . Bineinteles ca toate acestea sunt ipoteze ; dar fara sa se dea friu liber imaginatiei nu cred ca cineva va putea sa puna cap la coada toate informatiile , speculatiile, teoriile .. etc.
QUOTE |
In ceea ce priveste originea numelui, cei mai multi cercetatori sustin ideea originii din figura biblico-mitica a inteleptului Solomon. Pare cea mai la indemâna teorie. Dar asta nu inseamna ca este si automat cea mai buna. Filiatia crestina poate parea superflua in fata uneia mult mai apropiate de natura solomonarului, si anume figura alchimica a lui Solomon, de o filiatie mai degraba a-crestina (multe din figurile Vechiului Testament sunt vazute in alchimia Evului Mediu ca suprapuneri crestine peste figuri locale pagâne, acesta fiind dealtfel si cazul lui Solomon, a carui intelepciune legendara e pusa pe seama unui mare rege crestin). E chiar frapanta asemanarea dintre solomonarie si Alchimie (tinând insa cont de caracterul popular al celei dintâi si de cel cult al celei din urma). O filiatie de natura alchimica, eventual a Kabbalei iudaice (de unde si credinta zonala ca "solomonarii ies numai dintre jidovi") , pare astfel mult mai aproape de adevar in ceea ce priveste originea numelui solomonar. Interesanta e de asemeni si informatia conform careia solomonarii ar cunoaste tainele unui scris initiatic, forma de codare a tezaurului magic. Desi in general se sustine ca dacii n-au cunoscut scrierea, nu se poate exclude ipoteza, vag amintita si de Iordanes, conform careia sacerdotii dacilor cunosteau o forma de scriere initiatica similara druizilor, cu functie de pastrare a tezaurului spiritual. Paradoxal, in acest caz scrisul solomonarilor poate fi folosit ca o post-dovada a cunoasterii scrisului de catre daci. Dealtfel presupusul alfabet dacic pe care il propune Hasdeu in Istoria critica a românilor se pare ca un si-a gasit inca o contra-dovada, fie ea si de natura formala, informatia, discreditata apriori, e de bunavoie (a se citi nevoie) ignorata, tocmai din lipsa contra-argumentelor. Figura solomonarului se dovedeste la o cercetare atenta profund legata de vechile practici initiatice ale vechilor daci, elementele similare fiind de-a dreptul abundente (calatoria prin nori, practicile ascetice, cunoasterea unei practici initiatice, dobândite in adâncul pesterii, ciudata evaluare morala comuna...). ?Acest personaj al mitologiei populare românesti ni se infatiseaza ca un produs sincretic, rezultat din suprapunerea si amalgamarea mai multor straturi culturale, de la magicienii si preotii daci si pâna la realitatile magiei meteorologice, practicata pâna aproape de zilele noastre in satele traditionale românesti. |
Hai sa ne lamurim... Din pacate nu-mi functioneaza functia "Quote" iar asta o sa ne ingreuneze comunicarea si mai mult. O sa te citez pe tine cu albastru, pe mine cu verde iar raspunsul o sa ti-l dau cu negru.
[QUOTE=gio19ro,19 Apr 2007, 06:42 PM][QUOTE=Merlina,19 Apr 2007, 03:54 PM] Pai eu nu cred chiar ce vreau... Ma tem ca tu te grabesti sa dai o anume interpretare scrierilor lui V.Lovinescu dar asta nu va insemna ca ele si corespund realitatii. [/QUOTE]
Intelege cineva ceva, ca io unul nu inteleg nimic.
M-am grabit si am gresit un cuvant... Iata fraza corectata.
Ma tem ca tu te grabesti sa dai o anume interpretare scrierilor lui V.Lovinescu dar asta nu va insemna ca ea si corespund realitatii]
Acum pricepi?
iar eu ti-am raspuns, civilizat, la obiect etc pe cand tu faci misto si vorbesti pe langa
Vrei sa-ti pun sub ochi toate dovezile ca nu esti asa de curat precum te crezi? Dupa felul in care ti-ai tratat interlocutorii, eu cu nevinovatie am crezut ca-ti plac glumele... Dar se pare ca de fapt esti lipsit de simtul umorului, iar alta data nu o sa-l mai stric discutand cu tine. Acum imi dau seama ca de fapt tu nu vrei sa discuti ci sa faci misto de altii...
"Am pomenit de Vasile Voiculescu care a interpretat basmele lui Creanga. Tu zici ca nu avea nici o legatura cu esoterismul".
Eu am zis ca nu are legatura cu esoterismul lui V. Lovinescu, in sensul ca nu cred ca cei doi au facut parte din aceesi grupare esoterica.
uite, ma autocitez ca sa te mai uiti o data pe ce am zis..
"Adica, vreau sa spun ca, nu cred ca exista vreo legatura intre povestile si povestirile lui si faptul ca el ar fi facut parte dintr-o grupare esoterica."
"Nu vezi ca te contrazici?"
Ai vazut, cred, ca nu m-am contrazis...
"Extraordinar, ce nesimtita!"
Eu nu ti-am zis nimic de rau... La asa vorbe sa nu invoci simtul umorului ca nu o sa-ti mearga.
....mai departe te las sa meditezi singur la fiecare punct pe care l-ai insiruit eu deja m-am plictisit sa-ti analizez margaritarele. O persoana ca tine, care este convinsa ca detine adevarul si dreptatea absoluta, in plus si fara simtul umorului, nu este chiar o companie placuta pentru mine. Ar mai fi o varianta... Sa fii un geniu al umorului negru...
QUOTE (exergy33 @ 19 Apr 2007, 07:29 PM) |
Nu are rost sa ne certam cind putem vorbi cit de cit civilizat. Ramin la parerea ca in unele basme romanesti , publicate de Ion Creanga , de Simion Florea Marian , sau de Petre Ispirescu , se intilnesc simboluri care au radacini foarte vechi in timp. Tinerete fara batrinete si viata fara de moarte a lui Ispirescu cuprinde in ea paradoxul celor doi gemeni al lui Einstein ... oricit de paradoxal ar parea. Harap Alb nu este un simplu basm de adormit copii ... , de fapt este mult mai complex decit pare la prima vedere. Drumul lui Harap Alb este unul initiatic . Toate personajele care apar in basm sunt de fapt niste simboluri. |
QUOTE |
In ceea ce priveste originea numelui, cei mai multi cercetatori sustin ideea originii din figura biblico-mitica a inteleptului Solomon. Pare cea mai la indemâna teorie. Dar asta nu inseamna ca este si automat cea mai buna. |
QUOTE (Merlina @ 19 Apr 2007, 08:00 PM) |
"Am pomenit de Vasile Voiculescu care a interpretat basmele lui Creanga. Tu zici ca nu avea nici o legatura cu esoterismul". Eu am zis ca nu are legatura cu esoterismul lui V. Lovinescu, in sensul ca nu cred ca cei doi au facut parte din aceesi grupare esoterica. uite, ma autocitez ca sa te mai uiti o data pe ce am zis.. "Adica, vreau sa spun ca, nu cred ca exista vreo legatura intre povestile si povestirile lui si faptul ca el ar fi facut parte dintr-o grupare esoterica." "Nu vezi ca te contrazici?" Ai vazut, cred, ca nu m-am contrazis... |
QUOTE |
]Adica, vreau sa spun ca, nu cred ca exista vreo legatura intre povestile si povestirile lui si faptul ca el ar fi facut parte dintr-o grupare esoterica." |
QUOTE (exergy33 @ 19 Apr 2007, 07:29 PM) |
esentialul ramine neschimbat ... ei reprezentau un grup inchis, inaccesibil muritorilor de rind . si de ce nu , ezoteric . |
QUOTE (gio19ro @ 19 Apr 2007, 09:38 PM) |
Fata asta sau nu stie sa se exprime sau sunt dislexic. |
Exergy, de acord, drumul lui Harap - Alb este un drum initiatic, in sensul de calatorie interioara/incercare tanarului/tinerei (pt. ca eroul popular este androgin, Fat-Frumos inglobeaza atat masculinul, cat si femininul) inainte de casatorie. A nu se pune semn de egalitate cu ezotericul, gruparile secrete. La randul sau, termenul de ezoteric nu este sinonim cu magic.
QUOTE (andra_v @ 20 Apr 2007, 02:41 PM) |
A nu se pune semn de egalitate cu ezotericul, gruparile secrete. |
Dupa cum vezi, m-am referit la semnificatia calatoriei lui Harap-Alb si a eroilor din povestile populare.
QUOTE (andra_v @ 20 Apr 2007, 08:27 PM) |
Dupa cum vezi, m-am referit la semnificatia calatoriei lui Harap-Alb si a eroilor din povestile populare. |
Vreau sa invoc sa nu cadem intr-o capcana exista intr-adevar si o grupare ezoterica numita Fratia Solomonara dar nu are legatura cu solomonarii din Romania..
Am sa prezint aceasta grupare pentru a face obiectia de la inceput...
Istoricul Frăţiei începe în anul 965 î. Ch.,(cu mult dupa cea din tara noastra) cu prilejul înmânării Regelui Solomon a schiţelor pentru Templul lui Dumnezeu din partea lui Medkiselek al Salemului, Rege şi Preot al Domnului. Schiţele au fost înmânate Regelui, de către Arhitectul din Sibi, care le-a avut în păstrare de pe vremea când Avraam i-a dat zeciuială Bătrânului Alb, care este aceeaşi persoană cu Medkiselek, care prin Tradiţie, este şi fondatorul Ordinului Ezoteric Enohian sau al Bătrânului Alb din Munte.
Regele Solomon a cerut arhitectului să rămână în Ierusalim până la încheierea lucrărilor la Templu, şi i-a dat ca şi ajutoare cu supravegherea lucrărilor încă 6 oameni din slujba lui Zabud şi Ahilud, care erau geometri, scribi şi astronomi din Ta Ur şi Magan. Ei trebuiau să-l supravegheze pe Hiram şi pe Ghibliţi, pentru a nu strecura greşeli la lucrarea Templului. Cei 6 supraveghetori numiţi de arhitect, care au făcut Legământ în faţa Regelui şi de atunci s-au numit Copii lui Solomon, constituindu-se cu acel prilej, într-o Frăţie de constructori sau de meşteri Geometri. În 940 î. Ch. lucrarea Templului de pe muntele Moriah fusese finalizată. Cu prilejul sosirii solilor reginei din Sheba, Fratele Arhitect i-a cerut Regelui Solomon permisiunea de a părăsi Ierusalimul împreună cu cei şase Fraţi, întorcându-se din nou în slujba Bătrânului Alb. Plecând din Ierusalim, au fost urmăriţi de către Ghibliţii pe care Fratele Sarathim îi îndepărtase din slujbă, deoarece au vrut să toarne pe fundul Băii de Aramă, o Oglindă de Smarald. Ei însă au pierdut urma Fraţilor în apropierea Tadmorului.
Aceşti Ghibliţi rămaşi fără slujbe, trăiau totuşi în Ierusalim cu încuvinţarea Regelui, îndeplinind munci în slujba celor înstăriţi şi se deosebeau de ceilalţi locuitori prin faptul că purtau mantii negre, cărora iudeii le ziceau galabe. Frăţia a existat sub această formulă până în anul 324 î. Ch., când Marele Arhitect împreună cu trei Fraţi, au cerut Bătrânului Alb, permisiunea de a intra în viaţa politică la Curtea lui Alexandru Macedoneanul, constituindu-se într-o Frăţie separată, numită de atunci, cea a Şarpelui Hermetic.
Asa ca as dori pentru cei care inteleg ce inseamna o diferenta de nuanta o pot face cine nu sa fie sanatosi...
Unul dintre semnele tradiţionale de recunoaştere ale Fraţilor Solomonari a fost Crucea în jurul căreia se ridică un Trandafir alb cu cinci petale ( lat. rosa multiflora ).
Ulterior, aceste două simboluri au mai fost folosite şi în alte împrejurări, simbolizând : schimbarea, conspiraţia, regenerarea, Noua Lume în Cupa lui Pluton. Prin extensie, opozanţii şi reformatorii, din toată Europa de Vest se vor declara "rozicrucieni", care apoi a devenit un semn distinctiv şi în Marea Lojă constituită în Anglia, la 24 iunie 1717. Cu acest prilej, Francmasoneria preluând rozicrucianismul din Germania, inclusiv simbolurile sale, devine o instituţie filantropică, loială suveranului domnitor, proclamând alte valori : religie universală, iubire frăţească între oameni, etc ... După înfrângerea definitivă a iacobinilor, simbolistica crucii şi a trandafirului intră ca un semn ezoteric în Francmasoneria de Rit Scoţian şi mai apoi revine în restul Europei, odată cu pregătirile revoluţiilor burghezo-democratice din aproape toate ţările, în perioada anilor 1848-1849. (Iarasi sa nu confundam)
În cele din urmă, este preluat şi de societăţile de teozofie cu anumite modificări. Trandafirul la aceştia, apare atârnat în diverse moduri de Cruce, ajungându-se spre exemplu, la 7 trandafiri roşii şi unul alb care îmbracă ca şi un guler, o cruce ortodoxă, cum este cazul Asociaţiei Rozicruciene fondată de către Max Heindel.
Fratele Solomonar poartă mantie din piele de capră, cusută circular de 1,618 mm, întărită cu şnur de bumbac, de care se coase o meşă din acelaşi material, lată cam de o palmă. Pe cap are o pălărie din piele de capră, cu boruri de 168 mm, întărită ca şi mantia cu şnur de care se coase şi o bordură, dându-i aspect de pălărie din piele. Vestimentaţia serveşte atât pentru a-l apăra de ploaie şi vânt, dar şi ca membrane pentru un timpan şi tobă. Mantaua întinsă pe gura unui ciubăr de lemn sau a unui vas mare şi circular din cupru, serveşte la adaptarea ei pentru a deveni un timpan ce se loveşte cu nuiaua de alun, să sune rar, cam trei bătăi pe minut. Instrumentul scoate în acest mod, sunetele care aduc trăsnete. Pălăria va fi întinsă pe o sită, apoi, prin lovituri sacadate va scoate sunetele specifice grindinei. Pe toată durata ritualului, solomonarul va citi Psalmii lui David, după rânduiala învăţată de la Fratele Ioan dus la Roma, de către Meşterul Apollodor Damaschinul. Trebuie amintit faptul că mantaua şi pălăria sunt din piele de capră. Pe deoparte datorită texturii şi rezonanţei, în plus, ea simbolizează pielea Celui Necurat, jupuită şi fulgerată de către Arhanghelul Mihail, care apoi i-a fost dăruită solomonarului, spre a-l lăsa pe diavol gol şi plin de ruşine. Chiar dacă are putere asupra grindinei şi a furtunilor, solomonarul nu o va folosi decât atunci când oamenii iau obiceiuri asemeni diavolului, ignorând Voinţa Tatălui Ceresc. După şapte ani de peregrinări prin lume, solomonarul trebuie să se stabilească într-o obşte sătească, pe care trebuie s-o apere de alţi solomonari mai tineri pe care el însuşi i-a instruit ...
Atentie a existat si la noi in tara o latura a acestei grupari dar nu are legatura cu solomonarii nostri stravechi...
Dincolo de speculaţii, legende ori tradiţii despre solomonari, trebuie spus că Fraţia a existat de pe urma construcţiilor. Primele tradiţii legendaro-ezoterice fac trimitere la Cei trei Magi de la Răsărit pomeniţi şi în Evanghelii. Oricum, partea laică şi în acelaşi timp pragmatică, este legată de meşterii constructori care au ridicat cetăţile în formă de cochilie-de-melc din Dacia. Mai apoi, meşterii din Dacia Romana ajung sub directa îndrumare a lui Apollodor din Damasc ; unii pentru construcţiile noii Provincii, iar alţii însoţindu-l pe Apollodor la Roma, se răspândesc apoi, în tot Imperiul. După Retragerea Aureliană, meşterii rămaşi în interiorul curburii Carpaţilor instituie o Tradiţie potrivit căreia calfele înainte de a deveni meşteri, trebuiau ca timp de şapte ani să pornească în lumea largă pentru a contracta lucrări cu durată de peste un an. Peregrinajul comporta riscuri şi primejdii, dintre care unul foarte important era apa de băut. Călătorii erau atenţi ca provizia de apă luată în burduf să fie dintr-o apă în care trăiesc salamandre. Era un indiciu sigur, că acea apă era potabilă. Fiecare solomonar după ce a fost iniţiat, devenea implicit, un peregrin în numele Frăţiei, pentru căutarea unor lucrări de anvergură.
QUOTE |
Solomonarii reprezentau si ei un grup de initiati. Indiferent daca vrem sa credem ca ei au similitudini cu credintele druizilor, cu cele ale preotilor daci sau cu practicile de vrajitorie ale regelui Solomon , esentialul ramine neschimbat ... ei reprezentau un grup inchis, inaccesibil muritorilor de rind . si de ce nu , ezoteric . Pentru ca ei utilizau un set de semne si simboluri cu ajutorul carora isi pastrau informatiile . Bineinteles ca toate acestea sunt ipoteze ; dar fara sa se dea friu liber imaginatiei nu cred ca cineva va putea sa puna cap la coada toate informatiile , speculatiile, teoriile .. etc. |
QUOTE |
Problema în acele timpuri ţinea de forma de conducere a gintelor. Unele aveau la conducerea lor bărbaţi, altele femei. Societatea tribală a daco-geţilor era mixtă : atât patriarhală, cât şi matriarhală. |
QUOTE |
Decebal nu a mai purtat particula feminină, pentru că a fost "năşit" de către 10 Bani ( Bali ). La daci, Banul era un cavaler. Banii erau uniţi într-o ghildă constituită din fii cei mai viteji ai şefilor de trib, comandanţi ai cetăţilor |
Repet este o ipoteza...
Exista o sursa dar pe privat...am sa ti-o dau.
QUOTE |
Interpretarile pe care le-ai dat mi se par fanteziste si nu inteleg pe baza a ce au fost facute |
Am citeva obiectii pe care am sa le prezint intr-un mod cit mai simplu posibil.
1. Pe noi ne-au invatat la scoala ca atunci cind dai un citat trebuie sa faci cunoscut numele autorului si numele lucrarii .
Daca ai luat textul de pe net , atunci este indicat sa dai linkul sau adresa de unde l-ai copiat.
Deci cui apartine textul pe care iti inchipui ca l-ai citat.
2. Analogia fantezista dintre numele lui Decebal, cuvintul 'ban-bani' si transformarea fortata bani->bali m-au facut sa rid . Plus ca l-ai luat in discutie si pe 'deci' fara sa te gindesti ca 'deci' este un cuvint latin .
3.
QUOTE |
Sarmisegetusa, reprezintă un cuvânt compus ce semnifică „Locul unde vin cei din neamul Sargeţilor”. |
QUOTE |
Scorilo s-a născut într-o gintă matriarhală, însă după ce a fost ales rege, filiaţiunea a devenit patriarhală, iar fiul acestuia, Decebal nu a mai purtat particula feminină, |
Exergy ..nu mai fi asa de categorica pentru ca vei pierde in viata mult...nu asa se pune problema .
Nu inteleg am spus si o repet a zece mia oara este o ipoteza si nu am cum sa o fi emis pentru ca nu stau sa fac asemenea ipoteze...
Inca o data repet ipoteze...de lucru..istoria pe asta se bazeaza ca si raspunsurile tale nici tu nu poti sa-mi spui ca cele enuntate de tine sunt realitati pentru ca nu ai cum sa-mi demonstrezi. Ca si ideea cu hultani ti-au relatat ceilalti ca sunt si alte locuri din Romania unde exista acele traditii nu numai Bucovina.
Si acum cele http://www1.webng.com/solomonar/mesterul_manole1-ro.htm sunt din Valentin S. Vartan.
QUOTE |
Deci cui apartine textul pe care iti inchipui ca l-ai citat. |
QUOTE (cocosel @ 21 Apr 2007, 03:46 PM) |
Demotica limbii dacilor şi tracilor a suferit alterări în urma utilizării semnelor hieratice feniciano-greceşti, care ştim că au stat la baza alfabetului actual grecesc şi latin. Ele nu au putut reproduce cu fidelitate sensul cuvintelor limbii dacilor, care în fond era apropiată cu limba enohică primordială sau limba lui Adam. Prin urmare, limba lui Pelegus încă mai păstra fondul primordial al cuvintelor, iar atunci când ne întâlnim cu rămăşiţele cuvintelor dacice, avem mostre de limbă enohică.Trebuie reţinut însă, faptul că în Ţara lui Peleg se vorbea o limbă enohică, a cărui demotică a fost mai dificil de reprodus cu semnele hieratice feniciene ( apoi greceşti ) consonantice. Evreii pe timpul robiei din Egipt vorbeau un dialect asemănător, care însă a început să fie contaminat cu influenţele limbii egiptene. Moise a scris primele cinci cărţi ale Vechiului Testament, folosind limba uzuală, contaminată. Apoi, după robia babiloneană, evreii vorbeau o semitică-babiloneană din care a derivat ulterior, aramaica veche. Au trebuit să re-transcrie cărţile lui Moise în această nouă limbă ( aşa-zisa masoreică ). Iisus deja vorbea o aramaică elenizată ( aramaica nouă ), iar acum evreii contemporani, aproape că nu o mai înţeleg nici pe aceea. Lucru firesc, deoarece după anul 73 d. Ch., evreii au fost evacuaţi din ţara lor de către Vespasianus, prin tot Imperiul Roman, fapt care a dus din nou la contaminarea variantei aramaice vorbite în acele timpuri. Exact limba de pe vremea lui Enoh Am citat ca sa intelegi ca nu sunt fabulatiile mele... |
Exergy uita-te jos la index da-i click si o sa-ti apara multe(cred ca la PHAL mal) sau ceva asemanator.....offff
Mai incet mai...si va rog lasati-ma cu Densusianu ca nu-i un sfant..a scris si el o parte insemnata dar nu-i el rege pe domeniul asta...mai sunt si altii.Nu spun ca el nu a scris bine din contra este pe departe unul dintre cei mai buni dar sa nu sarim esentialul.
Ipotezele ne pot apropia de adevar Exergy...
"Dacia Preistorica"-nu-i mai putin extraordinara decat trecerea prin M.Rosie a lui Moise cu poporul sau(sau la fel de fabulanta).Cert este ca Densusianu a citit in original toate scrierile si izvoarele antice cunoscute pana la el, precum a batut cu piciorul si a cercetat cu ochii toate zonele pe care le-a comentat in lucrarea sa.????...mai sa fie.Nu a scris din auzite si nici din povestirile altora, ci a verificat el insusi temenicia sau netemeinicia unor ipoteze sau teorii inainte de a le scrie in lucrarea sa.??? ...
Nici un istoric nu a fost martor al vreunui eveniment din trecut ca sa poata afirma fara greseala, ca nu mai o viziune a Istoriei este adevarata, iar orice alta interpretare este gresita.S-ar incalca un precept al adevaratei stiinte.Nimeni NU ARE ADEVARUL ABSOLUT, iar in Istorie, cu atat mai putin.Stiinta se bazeaza pe dovezi de netagaduit, iar studiul Istoriei nu poseda astfel de dovezi, nici pro, nici contra, astfel ca un adevarat om de stiinta istoric ar spune, " e foarte posibil ca interpretarea lui Densusianu sa fie cea reala, intrucat interpretarea prezenta nu prezinta dovezi de netagaduit".Dar in loc sa auzim astfel de comentarii pertinente, specifice unui adevarat om de stiinta care se sfieste sa afirme o certitudine cand nu are pe ce se baza, auzim din start, cu o siguranta suspecta, Densusianu scrie adevarul..Cata stiinta...cata politica si interese ciudate, si atunci...daca aveti cu adevarat spirit stiintific, ce nu accepta "de facto", orice teorie "oficiala", ca fiind singura valabila pt. ca atunci stiinta va dispare definitiv si nu vom avea decat oameni de stiinta care gandesc la fel, imobili si fixisti in gandire, un fel de dinozauri, care vor cenzura pe toti cei ce nu gandesc ca ei!Va fi, atunci, in Stiinta si in Istorie, o dictatura cu nimic diferita de comunismul lui Ceasca!!!...
QUOTE (cocosel @ 20 Apr 2007, 10:14 PM) |
Vreau sa invoc sa nu cadem intr-o capcana exista intr-adevar si o grupare ezoterica numita Fratia Solomonara dar nu are legatura cu solomonarii din Romania.. |
In primul rand asta va fi ultima incercare de resuscitare a acestui subiect lansat..Imi pare rau de anumite personaje care duc discutiile acolo unde cred ca detin informatii.Este o meteahna a romanului sa creada ca se pricepe la tot si toate.
Am incercat de la inceput sa indic ca nu are de-a face nimic cu Fratia Solomonara care a existat si care este descendenta din Solomon si care a dat si numele de solomonarii membrilor sai.Pacatul in care cad cei mai multi crezand ca acest cuvant solomonarii ar avea o anumita origine ebraica..nicidecum.
Mitologia populara romaneasca prezinta o diversitate mare de credinte unele dintre ele inradacinate adanc, chiar in vatra comuna a indo-europenilor. In aceste credinte si obiceiuri, adevarate sisteme de valori poporane, sunt constituite radacinile spiritualitatii romanilor, radacini descoperite in religia stramosilor, in datini si in limba romana, marele depozit al spiritualitatii geto-dacice.
Istoria, de-a lungul veacurilor, ne-a numit cand pelasgi, geti cand daci si valahi. Acum romani, facem parte dintr-un lant de generatii care si-a pastrat continuitatea traditiilor si a limbii in decursul mai multor milenii. Valurile de barbari si navalirile straine, in loc sa ne schimbe ne-au fixat mai bine spiritualitatea si limba. Astfel, folclorul romanesc este in cea mai mare parte arhaic, puternic continuator al traditiilor daco-getice. Una din figurile cele mai deosebite si mai originale ale mitologiei populare romanesti este figura Solomonarului. Substratul mitologic al acestei figuri coboara, la randul sau, pana la elemente ce tin de practicile anahoretice ale vechilor daci. Cu toate ca informatiile despre Solomonari sunt "de mana a III-a", se pot face o serie de analogii si legaturi cu spiritualitatea geto-dacica. Imaginile despre Solomonari, includ elemente eterogene si uneori suprapuse. Principalele filiere de elemente sunt : in primul rand traducerile referitoare la preotii daco-geti, apoi legende referitoare la Sf. Ilie si in cele din urma textele apocrife referitoare la regele Solomon. Nu o sa ne referim la ultimele doua, deoarece aici dezbaterea de fata vizeaza in primul rand stabilirea continuitatii traditiilor spirituale geto-dace, posibila filiatie intre preotii geto-daci si Solomonari. (ultima ora cand o mai spun)
Voi incerca trasarea catorva caracteristici in ceea ce priveste practicile spirituale ale dacilor, dupa cum sunt acestea mentionate de scriitorii antici. Cele mai ample marturii in acest sens ni le ofera Strabon si Iordanes.
Relevante se dovedesc, pt. studiul de fata doar numele diferitelor categorii ale clericului dac, traducerea acestora, proces adesea extrem de delicat si eventualele caracteristici ce s-au putut stabili si atribui fiecarei clase. Putem vorbi astfel de Kapnobatai, " cei care umbla prin nori" , '' cei care umbla prin fum'' Caracteristicile acestora ar fi : practicarea unor ritualuri samanice legate de extazul provocat de fumul de canepa ( Mircea Eliade – '' De la Zalmoxis la Genghis-Han'' , Bucuresti , Ed. St.si Enciclopedica, 1980, Pag. 56), sau a unor functii de prezicere a viitorului dupa forma si felul de raspandire a fumului- act de divinatie cunoscut sub numele de Kapnomanteia (Andrei Oisteanu –''Motive si semnificatii mito-simbolice in cultura traditionala romaneasca'', Bucuresti, Ed. Minerva, 1989, Pag. 171- 172) Hadrian Daicoviciu da o alta nuanta interpretativa numelui de '' Kapnobatai''- calatori prin nori'' - porecla pe jumatate respectuasa, pe jumatate ironica, legata eventual de anumite preocupari astronomice ale preotilor sau de varfurile de munte unde se gaseau sanctuarele si pesterile lor. O alta clasa ar fi cea a asa numitilor '' Theosebeis'- “cei care se tem de zei ”. Primele doua clase sunt amintite de Strabon cu privire la misienii la sudul Dunarii. Vin apoi la traci Ktistai. Numele acestora a starnit multe controverse, interpretandu-se fie ca fondatori, intemeietori(de la grec.Ktistes-fondator), fie ca derivat de la radicalul i-e* sqei-d,; a desparti;, de unde si numele altei clase SKISTAI, “despartiti, izolati, celibatari”.(Mircea Eliade-op.cit. , pag.74-75)Pentru dacii de la nordul Dunarii se cunoaste clasa polistai amintita de Josepiu Flavius in" Antiquitates Judicae", in comparatie cu secta eseneenilor de la marea moarta :" nu traiesc efesenii intr-un fel deosebit de al celorlalti oameni ci traiul lor se amana cu asa-numitilor polistai de la daci".(Silviu Sanie-'' Din istoria culturii si religiei geto-dace'', Iasi, Ed.Universitatii A.I.Cuza, 1995 , pag.243-244) Insa chiar si termenii comparatiei sunt disputati, o serie de ipoteze sustinand ca nici n-ar fi vorba de polistai la daci. Ca si celelalte tagme anahoretice dace polistai-i apar celibatarii si vegetarieni.
In ceea ce priveste clasificarea si raportul dintre aceste clase de specialisti ai sacrului s-au emis un mare numar de teorii ajunganduse si pana la delimitarea unor secte in religia zamolxiana, dar asfel de rezultate nu se sprijina decat pe un efort sustinut de ordonare in lipsa dovezilor concrete. Intrigant este faptul ca in ultima perioada de timp (dupa ’89) a intervenit un proces de stopare a cercetarilor ignoranta facandu-si loc tot mai mult. Mitologia romaneasca si cea veche daco-getica sunt facute putin promovate (aproape deloc), interesul pentru acestea venind, de cele mai multe ori, din partea unor nelicentiati in domeniu.
Solomonarul este o aparitie concreta, o forta care se poate manifesta oricand si oriunde, poate rasari ori disparea pe neasteptate, sanctionand comportamente umane ce se revendica, in ultima instanta, nu din orizontul ritual ci din cel moral. Putem face aici o prima analogie care tine de aceeasi valorificare morala aspra facuta de Zamolxis solului trimis ceremonial la fiecare 5 ani, si care poate fi respins de zeu daca nu satisface un criteriu moral necesar in ultima esenta chiar practicarii cultului zeului -de unde si originalitatea acestui cult, al unui zeu care poate considera ca nesatisfacatoare conduita morala a unui neofit ce considera o onoare a se sacrifica, voluntar pe altarul zeului. Solomonarul nu are loc anume, rigid si bine fixat in calendarul satesc ;prezenta lui este intamplatoare, si prin aceasta, cu atat mai redutabila. El se amesteca printre oameni, se strecoara in lumea lor, iesind din cadrul unui ritual anume, evadand din zonele limitate ale sacrului sifurisandu-se chiar in inima lumii profane(Ioan Coman-"Sora Soarelui", Bucuresti, Ed.Albatros, 1983, pag.128-129).
Zonele limitate ale sacrului sunt zonele de initiere, locuri retrase si pustnice. Strabon afirma ca unii traci isi duc viata in zone singuratice, langa iezere in munti sau in paduri, fara sa aiba legaturi cu femeile. Aceasta casta a pustnicilor traci este foarte respectata avand atat atribute de vindecator cat si de stapani ai stihiilor (al mersului vremii).
Solomonarul este vazut,cand ca sfant, cand ca om blestemat de Dumnezeu , care si-a vandut sufletul Necuratului.dar aceasta bipolaritate de semnificatii este de factura crestina si este de inteles… (de aici si legatura cu Solomon si numele revendicat de solomonarii)
El spune despre sine :"Eu stiu gandul la toti oamenii ;ii stiu cum ii cheama.Invat cat e lumea din carti mari, din care nimeni nu stie citi afara de mine.Nimanui nu-i iertat sa-mi greseasca, ca am putere sa-I zdrobesc cu bucatele cu ghiata ;pe oricine il pot face din om neom "(Studii folclorice si de etnografie-Anuarul Muzeului de etnografie al Transilvanie ,Cluj-Napoca, 1977)
Interesanta este deasemeni si informatia conform careia Solomonarii ar cunoaste tainele unui scris initiatic, forma de codare a tezaurului magic. Iordanes afirma vag ca sacerdotii dacilor cunosteau o forma de scriere initiatica similara druizilor, cu functie de pastrare a tezaurului spiritual. Si, su siguranta dacii cunosteau scrierea, cu toate ca in general se sustine idea ca ei nu ar fi cunoscut-o.
Presupusul alfabet dacic pe care il propune Hasdeu in "Istoria critica a romanilor" se pare ca nu si-a gasit inca o contra-dovada, fie ea si de natura formala, informatia, discreditata apriori, e de bunavoie (a se citi nevoie ) ignorata, tocmai din lipsa contra argumentelor.
Figura Solomonarului se dovedeste la o cercetare atenta profund legata de vechile practici initiatice ale geto-dacilor elementele similare fiind de-a dreptul abundente (calatoria prin nori, practicile ascetice, cunoasterea unei practici initiatice, dobandite in adancul pesterii, ciudata evaluare morala comuna…)
Acest personaj al mitologiei populare romanesti ni se infatiseaza ca un produs sincretic, rezultat din suprapunerea si amalgamarea mai multor straturi culturale, de la magicieni si preoti daci si pana la realitatile magiei meteorologice, practicata pana aproape de zilele noastre in satele traditionale romanesti (idem)
Din pacate, mitologia populara romaneasca si adevarata istorie a strabunilor nostri sunt foarte putin promovate dar, precum spunea Printesa Martha Bibescu " …va veni o vreme cand se va acorda atentie acestui popor, prea putin luat in seama. Cantece si armonii se vor auzi venind de la aceasta tara despre care nu prea se vorbeste. Dupa mii de ani de vietuire, acest neam se va ridica si lumea se va uimi ca de o minune, afland, in sfarsit, cate lucruri a stiut neamul acesta despre constiinta universala. Bucuriile acestui popor au ramas ascunse. Nimeni nu i-a scris mitologia. Putini i-au cunoscut istoria. Si totusi, oamenii acestia au avut poate mai mult decat oricare altii geniul mitului…"
Cei care insa vor continua sa abata discutie catre teori conspirationiste,societati ezoterice,masonerie si alte bazaconii sunt rugati sa o faca pe topicurile adecvate care sunt o groaza.
"... E semnul "securii-duble" rupt din soare
Sa-l vada dusmanii nostri si sa se-nfioare!
E Inteligenta Luminoasa prin care noi am venit în
fiinta din Zamolxis
Si devenim fiinte doar aspirând la
Arta-transformarii prin Vis!"
Legatura care vreau sa o evidentiez se refera la continuitatea unui cult care a fost stopat la un moment dat si apoi a reinviat prin marele preot Deceneu acela ar reintoarcerii la vechile traditii.Dacii devenisera foarte misteriosii pentru celalate popoare ale vremi care le fabricasera o imagine grosolana si total neadecvata,in cea mai mare parte oculta si barbara.
Insasi religia lor trebuia conservata si astfel au aparut ordine de initiere..si caste preotesti.
Ca Zamolxis ar fi fost la origine intemeietorul unui cult initiatic si misteric, un personaj istoric real, un taumaturg si un reformator care ulterior a fost divinizat, este o ipoteza acceptabila. Diodor din Sicilia il situeaza alaturi de ceilalti doi mari intemeietori de religii ai omenirii, Zarathustra si Moise. Ca ar fi fost un sclav al lui Pitagora- este insa o legenda naiva, repetata si de Strabon si respinsa chiar de Herodot, care era convins ca “acest Zamolxis a trait cu multa vreme inaintea lui Pythagoras”. Iar V. Parvan, respingand aceasta legenda, considera total gresita ideea grecilor ca daco-getii ar fi fost adeptii teoriei pitagoreice a metempsihozei. Dar o asemenea legenda s-a putut naste tocmai pentru ca anticii greci credeau ca au sesizat asemanarea dintre Pitagora si Zamolxis, atat in ce priveste doctrina, cat si practicile cultului.
Daco-getii credeau intr-o existenta fericita dupa moarte; nu, propriu-zis in “nemurirea sufletului”, caci nimic nu ne indreptateste sa presupunem ca ar fi cunoscut ideea de “suflet” in sens spiritual. “Nu poate fi vorba de o conceptie superioara de prelungire ori transformare a vietii, in forma spirituala, ca suflet absolut imaterial, ci numai de o traire fara de sfarsit, deplin constienta si identica celei pamantesti; cu deosebirea ca se adaugau fericirile unei indestulari desavarsite, cu toate bunatatile”(I.I. Russu). Privita sub raportul practicilor de cult, religia daco-getilor era o religie initiatica si misterica. Pentru aceasta religie, caracteristic era actul initiatic al retragerii temporare in ceea ce semnifica “cealalta lume”, si anume, intr-o locuinta subterana sau grota. De asemenea, semnificative pentru conceptia religioasa si practicile cultice daco-getice- si din nou confirmate de Herodot- erau si banchetele rituale ale asociatiilor religioase secrete pe care le formau initiatii. Aceste practici de cult sunt atestate in lumea tracilor din sudul si din nordul Dunarii.
Asadar, daco-getii credea ca atat cei initiati cat si urmasii lor chiar (cu alte cuvinte oaspeti chemati de Zamolxis la ospatul ritual), “nu vor muri, ci se vor muta numai intr-un loc unde, traind de-a pururea, vor avea parte de toate bunatatile”. Aceasta credinta intr-o post-existenta in forme materiale analoage vietii terestre - credinta pe care o intalnim si la egipteni, la persi, la celti sau la germani- dovedeste nivelul superior al gandirii religioase a daco-getilor.
Exista o forma ciudata a cultului care prevedea un ritual destul de obscur ce nu putea fi inteles decat printr-un intreg lant de initieri ...Astfel a fost posibila instituirea unor ordine pentru a continua spiritualitatea si mitologia strabuna.:"In al cincelea an se arunca sortii, si intotdeauna pe cel dintre ei pe care cade sortul il trimit ca solie la Zamolxis, incredintandu-I de fiecare data nevoile lor. Trimiterea solului se face astfel: cativa dintre ei, asezandu-se la rand, tin cu varful in sus trei sulite, iar altii, apucandu-l de maini si de picioare pe cel trimis la Zamolxis, il leagana de cateva ori si apoi, facandu-I vant, il arunca in sus peste varfurile sulitelor. Daca, in cadere, omul moare strapuns, raman incredintati ca zeul le este binevoitor; daca nu moare, atunci il invinuiesc pe sol, hulindu-l ca este un om rau; dupa ce arunca vina pe el, trimit pe un altul. Tot ce au de cerut ii spun solului cat mai este in viata. Cand tuna si fulgera, tracii despre care este vorba trag cu sagetile in sus, spre cer, si isi ameninta zeul, caci ei nu recunosc vreun alt zeu in afara de al lor”.
QUOTE (gio19ro @ 21 May 2007, 02:52 PM) |
Adeptul care aspiră la gradul de Frate Solomonar, trebuie să susţină în faţa a cel puţin doi Fraţi Observatori din Colegiu, o Comunicare în Limbajul Păsărilor. Dacă subiectul ales şi susţinut dovedeşte că întruneşte calităţile de Frate Solomonar, acesta primeşte simbolic, Phal Mad-ul. De reţinut ![/i] |
QUOTE (March @ 27 May 2007, 05:28 PM) | ||
Gio, dupa cum vad io de dimineata pana seara vezi numai " frati" in jurul tau , iar noaptea-i visezi ! |
Dupa un studiu indelungat iata o alta ipoteza... Datorita unora nu am mai prezntat-o atunci..
Nimic din legendele legate de solomonari nu ne îndreptăţeşte să credem că Solomon ar fi cel care ne atribuie numele ordinului si in speta celor care il practicau.Oroginea numelui de solomonari provine din salmani o forma straveche de identificare.Salman este un cuvânt compus: sal+man ce, aşa cum şi este cazul de faţă, desemnează un pesonaj semidivin, iniţiatul zamolxian. Sal, derivat din Zal,rădăcină a numelui divin Zalmoxe, care înseamnă Zeul Moş, unul dintre epitetele de care se bucura Zamolxe ca rădăcină a zeilor şi oamenilor deopotrivă, demonstrează cu prisosinţă faptul că solomonarii erau preoţi zamolxieni. Pe de altă parte, particula „man” alăturată unor cuvinte din vocabularul limbii române are sensul de (om) „mare”. Iată cum omul şi divinitatea se reunesc pentru a da naştere, în forma legendei, iniţiatului cunoscător al tainelor lumii şi a celor de dincolo de lume! Revenind si privind dintr-un alt punct de vedere, vedem că însuşi Zamolxe avea ca epitet de onoare ce-l desemna ca şi creator al oamenilor numele de OM. Prin urmare , numele salman dat solomonarilor, nu are nimic de-a face cu istoria şi spiritualitatea ebraică şi nici o filiaţie cu regele iudeu Solomon, ci desemnează omul care a trecut cu brio etapele iniţierii zamolxiene, ajungând să se asimileze cu zeul, prin moartea iniţiatică infăptuită prin aruncarea în cele trei suliţe de care aminteşte Herodot; şi tocmai la acestă iniţiere supremă face referire ascensiunile cereşti amintite de tradiţia legată de solomonari.Amintim de asemenea că preoţii daci aveau straie albe atunci cand oficiau încă o similitudine cu tundra albă a solomonarilor.
Hultan în limbaj popular înseamnă vultur, ori unul dintre simbolurile ce-l desemnau pe Zamolxe în dubla sa ipostază de principiu masculin şi principiu feminin este vulturul bicefal al cărui simbolism este identic dar invers celui al caduceului.La fel Zeus Pelasgicul avea ca emblemă a suveranităţii universale vulturul şi nu este exclus ca emblema ordinului solomonarilor să nu fi fost tocmai aceea a unui vultur bicefal de la care să fi preluat acest nume.Dacă Zamolxe era divinitatea sub patronajul căreia se afla ordinul solomonarilor atunci înseamnă că aceştia, implicit, în farmecele şi descântecele lor , nu-l puteau invoca decât pe el. De aici, de la aceste invocaţii pe care le făceau atât pentru a aduce grindina, ca pedeapsă divină, pentru nemărinimia oamenilor, cât şi pentru a vindeca, li se trage solomonarilor porecla de zgrebunţaşi întâlnită în ţara moţilor. „A zgrebunţa” este o variantă a termenului popular „a zgrăcina”- a chema necontenit, a invoca, a striga tare şi de multe ori (numele cuiva)
Ne mai interesează aici încă un aspect legat de tradiţia despre solomonari. Se spune că ei călăreau şi îmblânzeau balaurii. Nu este oare aci un aspect destul de clar a credinţei lor zamolxiene, aceasta cu atât mai mult cu cât steagul dacilor era chiar un balaur(dragon)?Dragonul cu cap de lup şi corp de şarpe sintetizează în sine însuşi întregul simbolism zamolxian întrucât atât lupul cât şi şarpele sunt simboluri ale Principiului-Zamolxe care manifestându-se în cadru ciclului se „descompune” în energiile creatoare, masculin şi feminin, zeul şi zeiţa, Apollo şi Artemis, desemnaţi prin şerpii Caduceului Hermetic ce tind să se reunească în vârful său în ceea ce filozofii medievali numeau Aor sau realizarea deplină a Marii Opere Alchimice.
Din legendele antichităţii aflăm că Apollo/ Zamolxe se mai numea şi Lykos ceea ce se traduce prin lup iar, printr-o asimilare fonetică deloc întâmplătoare Lykos devine Lyke ceea ce în greacă înseamnă lumină. Nu întâmplător insula sfântă a lui Apollo se numea Leuke (Albă , Luminoasă) echivalentă fiind cu Avalonul celtic şi cu insula fericiţilor din mitologia greacă. Prin urmare, Apollo/Zamolxe este Marele Lup Luminos. În plan material el este Soarele, Cerul cel care dă lumina atât de necesară vieţii; Interesant este faptul că lumina albă cuprinde în sine cele şapte culori ale spectrului vizibil, după cum Principiul cuprinde în sine toate formale manifestării! În plan spiritual el este „lumina” iniţierii dobândită prin cunoaşterea adevărurilor transcedentale!
Dar aceasta complică lucrurile întrucât, în altă parte a Terrei, Arthur este fiul lui Uther Pendragon.. Tradiţia că solomonarii după înfăptuirea stagiului se retrag într-o peşteră de la marginea pământului unde la o masă de piatră scriu toată ştiinţa lumii. De-a dreptul straniu, pentru că masa de piatră este identică cu masa rotundă a cavalerilor regelui Arthur ce aştepta în centrul său Sf. Graal şi devine şi mai straniu atunci când aflăm, că unele legende din ciclul arthurian şi graalian identifică Sf. Graal cu o carte, iar cel care deţine această religvă devine deţinătorul ştiinţei şi puterii globale!
Civilizaţia şi istoria au început acolo unde locuieşte azi neamul românesc.
(W. Schiller, arheolog american)
Ion din Anina, mandibula de homo sapiens descoperită în peşterile din Munţii Aninei are o vechime care indică zona (40.000ani) ca fiind locuită, în paralel cu omul de Neanderthal. Nu este exclus să fi existat acea civilizaţie precursoare chiar aici între Carpaţi, leagănul omenirii. Totuşi, sunt foarte discutabile atât continuitatea cât şi civilizaţiile paleolitice intermediare.
La cercetatorii enumerati de cocosel, sa mai adaugam si ceva probe materiale, cum ar fi Ion din Anina, tablitele de la Tartaria, pesterile din Tara Luanei si, nu in ultimul rand, limba romana, ce s-a format in cea mai indepartata provincie romana dintr-o latina mai pura de latina vulgara vorbita in Roma.
Marduk, e vorba de o perioadă mai veche, dinainte de întemeierea Romei. Au existat culturi paleolitice şi neolitice pentru care avem dovezi arheologice. Dar nu avem din păcate nişte scrieri care să confirme că limba vorbită era într-adevăr latina originară. Avem în schimb studiile lingvistice care o indică. Plus dovezile circumstanţiale ca cele amintite pe topicul despre limba română. Unele lucruri nu pot fi contestate, din nefericire creatorii unor hoax-uri se bazează pe includerea în teoriile lor a unor astfel de dovezi care capătă o semnificaţie denaturată în contextul respectiv.
@Erwin
"....Dar nu avem din păcate nişte scrieri care să confirme că limba vorbită era într-adevăr latina originară....."
Eu merg pe ideea aprofundarii miturilor, a izvoarelor istorice, Homer, Herodot, etc. Ipoteza mea se refera la abilitatile marinaresti ale troienilor, care erau la fel cu ale grecilor, mai cred ca troienii nu vorbeau greceste ci o limba care se vorbea in intreg bazinul Marii Negre. Troienii probabil ca au procedat la fel ca romanii, sau invers, au facut din Marea Neagra un fel de mare nostris, asta pana la venirea grecilor nordici. Daca Eneas a reusit sa scape din Troia, lucru posibil, el a calatorit spre vest ajungand la etrusci, poate ca Troia era o colonie etrusca, eu cred ca limba espectiva era comuna si avea oarece legaturi cu limba latinilor, care in cele din urma au preluat conducerea si s-au impus in toata zona Marii Mediterane si a Marii Negre. Ramane sa stabilim daca Zamolxe si Zoroastru au ceva in comun, focul sacru, sacrificiile, altarele montane, simplitatea reprezentarilor religioase, cultura vinului, ura dintre greci si persi, etc. Nu vreau insa sa abat atentia de la ordinul solomonarilor, despre care am citit, dar pe care nu am ajuns sa-l inteleg atat de bine, asa ca o sa ma abtin de la orice comentariu, continuand sa pun doar intrebari.
Cocoşel, Cucu Mucu, ce fac solomonarii în zilele noastre? Deţin informaţii, secrete, relicve, dovezi? Ar fi interesant de aflat!
Revin pentru ca omisesem ceva.
Tehnic:Invision Power Board (http://www.invisionboard.com)
© Invision Power Services (http://www.invisionpower.com)