Nazuinta unirii Bisericilor surori, cea Ortodoxa si cea Catolica, intr-o singura turma sub un singur Pastor, este un vis al majoritatii credinciosilor, care nu poate decat sa fie binecuvantat de catre Dumnezeu.
Cum vedeti practic infaptuirea acestei uniri ? Ce ganduri va anima fata de acest subiect ? Ce putem face fiecare dintre noi pentru ca marea schizma sa nu dureze mai mult de 1000 de ani si pentru a aduce lucrurile inapoi la cursul lor firesc, dupa vointa lui Isus Hristos ?
........................................
Voi incepe eu prin a spune cum vad primul pas in acest sens. Cred ca cel mai simplu si cu un efect foarte bine primit de catre toti credinciosii apuseni si rasariteni ar fi ca Sfintele Sarbatori de Pasti sa se tina in aceeasi zi.
Din păcate cei 1000 de ani de despărţire au "cimentat" ruptura, astfel încît uneori mă şi întreb dacă chiar se doreşte aşa ceva. Se vorbeşte de ecumenism, dar din cîte văd eu se înţelege prin asta un fel de cordialitate mai degrabă decît unire în adevăratul sens al cuvîntului.
După aia, chiar dacă s-ar uni, dar ce ne facem cu celelalte biserici, protestantă, coptă, armeană, ortodoxă pe stil vechi şi care or mai fi.
Iar dacă vrem să începem să stabilim o dată comună de a sărbători Paştele, ei să vezi atunci daraveră, că nu cred deloc că-i aşa simplu...
Turma cu Un Păstor stă undeva în vale şi paşte în grupuleţe diferite, fiecare lăudîndu-se că păşunea lui e mai verde şi mai grasă.
În concluzie, părerea mea: jale mare în această privinţă!
caa, esti cam pesimist. Doresc sa-ti raspund insa la intrebarea "daca se doreste asa ceva?" spicuind din ziarul Ziua de anul trecut (2003-10-08). Este vorba despre un interviu luat Eminentei Sale Ignace Moussa I - cardinalul Daoud, prefect al Congregatiei pentru Bisericile Orientale de la Vatican:
ZIUA: Una dintre principalele misiuni ale Papei Ioan Paul al II-lea este si unificarea Bisericii Ortodoxe cu Biserica Catolica. Ce demersuri se fac in prezent pentru indeplinirea acestui deziderat?
C.D.: Papa Ioan Paul al II-lea si Biserica Catolica, in general, are ca intentie si scop incurajarea si promovarea unitatii intre Biserica Catolica si cea Ortodoxa, atat prin contacte personale, cat si prin dialog ecumenic, gesturi profetice care sa ajute la crearea unei noi atmosfere de intelegere si uniune. In acest sens, vizita Sanctitatii Sale in Romania a avut un mare efect. Papa a fost intampinat de strigate spontane revendicand: Unitate! Unitate!. De asemenea, vizita Patriarhului Teoctist la Vatican ce a avut loc anul acesta a insemnat mult din punct de vedere al unitatii ecumenice. Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a fost intampinat cu fervoare atat de catre reprezentantii Vaticanului, cat si de comunitatea credinciosilor. Comisiile teologice au realizat multe proiecte intre cele doua biserici, constatand ca ne unesc mult mai multe lucruri decat ne separa. Romania, ca si alte tari ortodoxe, se bucura in momentul actual de bune relatii cu Vaticanul si bisericile catolice. S-au inregistrat multe progrese si apropieri, elemente pozitive. Sper, insa, ca Romania va fi prima care sa realizeze acest scop definitiv: uniunea totala. Papa doreste comuniune ecleziastica.
Pacat ca ceilalti crestini nu sunt luati în seama. De ce doar Biserica Catolica si cea Ortodoxa?!
Pe de alta parte exista deja o "biserica" unita cu Roma care ... risca sa fie sacrificata de dragul unei partide mai interesante... În acest sens rezultatul vorbeste de la sine.
Daca tot sunteti experti (în adevaratul sens al cuvântului) începeti sa însirati diferentele interconfesionale pentru a vedea putin mai clar. Eu nu le cunosc foarte bine.
Catolicii orientali sunt parte a Bisericii Catolice si nu sunt sacrificati de nimeni.
Momentan ne aflam intr-un impas al dialogului ecumenic catolici-ortodox si catolico-anglican.
Data Pastilor ar trebui celebrata de toti odata.Majoritatea covarsitoare a crestinilor celebreaza data "Romei".
In "Ut unum sint" Sf. Painte Papa propune crestinilor acatolici o reflectie comuna asupra Primatului papal( a exercitarii Primatului).
In special ortodoxia rusa si greaca par prea putin disponibile la un dialog profund cu Biserica Catolica.
Astazi se considera ca metoda reunificarii orientalilor cu Roma care a functionat intre sec.XVI-XX nu ar mai fi viabila.Dar e singura care a functionat in istorie...Nu stiu daca azi ortodocsii ar accepta comuniunea cu Roma cu pastrarea unei largi autonomii interne nu am fi pe aproape.
Tony Almeda :
---------------
> Pacat ca ceilalti crestini nu sunt luati în seama. De ce doar Biserica Catolica si cea Ortodoxa?!
Eu am ales exemplul catolic-ortodox din doua motive:
1. Stiu ca s-au facut niste pasi (e adevarat ca inca mici) in sensul unei eventuale uniri intre cele doua biserici
2. Personal, pe acestea doua le cunosc
>Pe de alta parte exista deja o "biserica" unita cu Roma care ... risca sa fie sacrificata de dragul unei partide mai interesante... În acest sens >rezultatul vorbeste de la sine.
La aceasta, Cipri a raspuns foarte frumos, de aceea eu nu mai adaug nimic.
>Daca tot sunteti experti (în adevaratul sens al cuvântului) începeti sa însirati diferentele interconfesionale pentru a vedea putin mai clar. Eu >nu le cunosc foarte bine.
Da, le cunosc, insa nu am vrut sa incep cu diferentele ci cu ceea ce apropie. Si sunt mult, mult mai multe asemanari decat deosebiri.
Cipri :
-----------
>Astazi se considera ca metoda reunificarii orientalilor cu Roma care a functionat intre sec.XVI-XX nu ar mai fi viabila.Dar e singura care a >functionat in istorie...Nu stiu daca azi ortodocsii ar accepta comuniunea cu Roma cu pastrarea unei largi autonomii interne nu am fi pe >aproape.
Perfect de acord cu tine, Cipri. Asa vad si eu lucrurile. In mod sigur se va pastra atat ritul occidental cat si cel oriental. De asemenea se va pastra cel putin in prima faza o larga autonomie.
@inorog ----> de fapt ... nu. Adica "pasi" s-au facut însa relatile dintre BC si BO sunt departe de relatiile dintre BC si Biserica Protestanta (în cazul lor diferentele de cultura sunt quasi inexistente). În ceea ce privesc diferentele ... ai spus o fraza frumoasa însa (din nefericire) fara un continut interesant deoarece este exact acelasi lucru care se încearca de când cu miscarea ecumenista însa se patineaza la greu. So ... diferente.
@cipri -----> referitor la greco-catolici fa rost de textul de la Balaman din Liban (1993) si pe care BC l-a acceptat.
Pentru Tony Almeda, dar nu numai. Am spicuit mai jos cateva frumoase cuvinte spuse la http://www.itrc.ro/resurse/vat_16.htm sau cum priveste Biserica Catolica inspre sora de la rasarit. Veti vedea mai mult complementaritati decat diferente:
Se stie cu ce dragoste celebreaza crestinii orientali oficiile liturgice, mai ales Euharistia, izvor de viata pentru Biserica si chezasia gloriei viitoare, prin care credinciosii, uniti cu Episcopul, ajung la Dumnezeu Tatal prin Fiul, Cuvântul care s-a întrupat, a patimit si a fost preamarit în revarsarea Duhului Sfânt, si intra în comuniune cu Preasfânta Treime, devenind „partasi firii dumnezeiesti"(2 Pt 1, 4). Astfel, prin celebrarea Euharistiei Domnului în fiecare dintre aceste Biserici se zideste si creste Biserica lui Dumnezeu, iar prin celebrarea aceluiasi mister se manifesta comuniunea dintre ele.
În acest cult liturgic, Orientalii preamaresc în imnuri minunate pe Maria, pururea Fecioara, pe care Conciliul ecumenic din Efes a proclamat-o în mod solemn Presfânta Nascatoare de Dumnezeu, în vederea recunoasterii lui Cristos ca adevarat si propriu-zis Fiu al lui Dumnezeu si Fiu al Omului, dupa Scripturi; de asemenea ei cinstesc pe multi sfinti, printre care pe Parintii Bisericii universale.
Întrucât aceste Biserici, desi despartite, au sacramente adevarate si, mai ales, în puterea succesiunii apostolice, au Preotia si Euharistia, prin care ramân foarte strâns unite cu noi, o anumita comunicare în cele sfinte este nu numai posibila, ci chiar de dorit, atunci când exista împrejurari favorabile, si cu aprobarea autoritatii bisericesti.
Si în Orient se gasesc comori ale traditiilor spirituale exprimate în mod deosebit de monahism. Într-adevar, acolo, înca din timpurile glorioase ale Sfintilor Parinti, a înflorit spiritualitatea monastica, ce s-a raspândit apoi în Occident, devenind un izvor al organizarii calugaresti a latinilor si, mai târziu, al reînnoirii acesteia, în repetate rânduri. Prin urmare, se recomanda calduros catolicilor sa se apropie mai des de aceste bogatii spirituale ale Parintilor orientali, care îl înalta pe omul întreg la contemplarea misterelor divine.
Toata lumea trebuie sa stie ca este foarte important sa cunoasca, sa venereze, sa pastreze si sa dezvolte atât de bogatul patrimoniu liturgic si spiritual al Orientalilor, pentru a mentine fidel plinatatea Traditiei crestine si pentru a realiza împacarea dintre crestinii orientali si occidentali.
Documentul de la Balamand nu a fost acceptat de majoritatea Bisericilor ortodoxe si problema a fost din nou rediscutata la Baltimore in 2000 fara sa se ajunga nici macar la un Comunicat comun.Concluzie:Balamandul a fost inutil.
Cateva Documente ne-ar fi de mare ajutor:"Unitatis edintegratio", "Lumen Gentium" si "Orienalium Ecclesiarum"(Conciliul Vatcan II) precum si Directoriul ecumenic facut de Consiliul pontifical pentru unitatea crestinilor.Toate se gasesc in traducere romana.
Dupa parerea mea unirea se va realiza doar in conditiile revenirii la radacina comuna..la situatia primelor sinoade ecumenice..
QUOTE |
Dupa parerea mea unirea se va realiza doar in conditiile revenirii la radacina comuna..la situatia primelor sinoade ecumenice.. |
Unirea se va face asa cum inital Biserica a fost: Sfanta, Catolica si Apostolica.
QUOTE (Cipri @ 27 May 2004, 11:09 AM) |
Documentul de la Balamand nu a fost acceptat de majoritatea Bisericilor ortodoxe si problema a fost din nou rediscutata la Baltimore in 2000 fara sa se ajunga nici macar la un Comunicat comun.Concluzie:Balamandul a fost inutil. |
Ma simt dator sa redau un pic dorinta unirii bisericilor asa cum este exprimata si din partea ortodoxa:
http://www.crestinism-ortodox.ro/html/04/4m_vizita_papei.html
EVENIMENT ISTORIC LA SFARSIT DE MILENIU
VIZITA PAPEI IOAN PAUL AL II-LEA IN ROMANIA
Vizita Sanctitatii Sale Papa Ioan Paul al II-lea in Romania constituie un eveniment istoric cu profunde semnificatii. S-a spus adesea ca aceasta ar fi prima vizita pe care un Episcop al Romei o intreprinde intr-o tara ortodoxa, dupa separatia dintre cele doua Biserici, intervenita la jumatatea secolului al XI-lea. In realitate, este prima vizita pe care un Papa al Romei o face intr-o tara ortodoxa in decursul celor doua milenii de istorie crestina. Este adevarat ca Papa Paul al VI-lea s-a intalnit cu Patriarhul Atenagora, fie la Constantinopol, fie la Ierusalim, in timpul pontificatului sau (1962-1978), insa este prima data cind un Papa vine si viziteaza, la invitatia Bisericii noastre, ca si a Statului Roman, o tara majoritar ortodoxa. Iar acest eveniment se petrece la sfarsitul unui mileniu care a inceput cu divizarea dintre Biserica Apuseana si cea Rasariteana, dar se incheie cu intalnirea dintre Sanctitatea Sa Papa Ioan Paul al II-lea si Prea Fericitul Parinte Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, intr-o tara majoritar ortodoxa, pentru a da expresie dorintei comune de unitate a celor doua Biserici in Hristos. Diferit de secolul al XI-lea, care a contribuit la sfasierea camasii lui Hristos cea fara cusatura, secolul al XXI-lea va ramane in istorie ca secolul ecumenismului crestin.
.....
.....
Bisericile ortodoxe care au acceptat Balamandul au fost cea romana si cea rusa precum si unele mai mici.Biserica greaca si georgiana nici nu au vrut sa auda.Roma a repropus subiectul la Baltimore dar nu s-a mai discutat nici macar cat la Balamand.Un esec...
QUOTE |
Un esec... |
De pinde in buna masura de atitudinea ierarhiilor ortodoxe foarte preocupate de renasterea greco-catolicismului si de scaderea ortodocsilor din estul Europei.
QUOTE (inorog @ 25 May 2004, 02:24 PM) |
Nazuinta unirii Bisericilor surori, cea Ortodoxa si cea Catolica, intr-o singura turma sub un singur Pastor, este un vis al majoritatii credinciosilor, care nu poate decat sa fie binecuvantat de catre Dumnezeu. Cum vedeti practic infaptuirea acestei uniri ? Ce ganduri va anima fata de acest subiect ? Ce putem face fiecare dintre noi pentru ca marea schizma sa nu dureze mai mult de 1000 de ani si pentru a aduce lucrurile inapoi la cursul lor firesc, dupa vointa lui Isus Hristos ? ........................................ Voi incepe eu prin a spune cum vad primul pas in acest sens. Cred ca cel mai simplu si cu un efect foarte bine primit de catre toti credinciosii apuseni si rasariteni ar fi ca Sfintele Sarbatori de Pasti sa se tina in aceeasi zi. |
Editat. Fara observatii de prost-gust.
La care biserica ortodoxa va referiti? Ca sunt multe! Pravoslavnici sarbatoresc chiar si Craciunul in ianuarie!
N-are nici o importanta daca se unesc bisericile sau nu. Importanta e unirea individului cu Christos si cu Dumnezeu .
Edit: "Marea Schisma....bla,bla,bla". N-a existat nici o mare schisma. De la inceput au existat diferenta de rit intre biserica apuseana, cea orientala, copta sau gregoriana buna oara.
QUOTE (miryam @ 1 Jun 2004, 10:38 PM) |
Aceasta mult asteptata Unire, cred ca cel putin in Romania, s-ar putea face printr-un referendum, astfel s-ar auzi dorinta credinciosilor si nu a reprezentantilor acestor Biserici, care lasa impresia ca le convine situatia , dar inabuse glasul multimii! |
Iar prejudecatile cresc cand e vorba de atitudinea fata de greco-catolici.
Diferentele de rit nu au nici o legatura deoarece toate riturile sunt prezente in Biserica Catolica( 6 FAMILII de rituri).
Eu cred că o unire între 2 sau mai multe biserici ar trebui să înceapă printr-o declaraţie comună a părţilor implicate în care să se specifice că Biserica este una singură. Deci, să nu se schimbe - iniţial şi deocamdată - nimic-nimicuţa, dar să vedem cu toţii "patalamaua" în care să scrie negru pe alb asta.
Dacă s-ar conştientiza oficial că "facem variaţiuni pe aceeaşi temă" ar fi un punct de plecare viabil. Aşa, ca să nu rămînem doar cu vorba!
ce ziceţi?
QUOTE (Cipri @ 30 May 2004, 04:43 PM) |
De pinde in buna masura de atitudinea ierarhiilor ortodoxe foarte preocupate de renasterea greco-catolicismului si de scaderea ortodocsilor din estul Europei. |
QUOTE (gio19ro @ 1 Jun 2004, 11:50 PM) |
Editat. Fara observatii de prost-gust. La care biserica ortodoxa va referiti? Ca sunt multe! Pravoslavnici sarbatoresc chiar si Craciunul in ianuarie! N-are nici o importanta daca se unesc bisericile sau nu. Importanta e unirea individului cu Christos si cu Dumnezeu . Edit: "Marea Schisma....bla,bla,bla". N-a existat nici o mare schisma. De la inceput au existat diferenta de rit intre biserica apuseana, cea orientala, copta sau gregoriana buna oara. |
Cititi si ganditi, e vorba de Sfanta Traditie armeneasca, stim ca poporul armean a fost crestin inainte de Edictul de la Milano (313)
La aşezarea pietrei de temelie când se construieşte o biserică, epscopul armean rosteşte în cadrul rugăciunii, următoarea formulă: Doamne, Dumnezeul nostru, care ai numit "piatră" pe corifeul apostol Pentru, şi pe el ai zidit Biserica Catolică întreagă... Apoi există un imn în cartea de cult armeană Sciaragan (care corespunde cu Menologiul bizantin sau cu Breviarul latin), următoarele cuvinte: Dumnezeule, cel ce pe Petru l-ai rînduit să fie cel mai mare peste ceata aleşilor apostoli, cap al sfintei credinţe, temelie a Bisericii, care mărturisind din descoperirea Părintelui, fiinţa de negrăit a Unuia-născutului, a meritat harul cel prefericit fiind piatra cea nebiruită de porţile iadului... Apoi, în imnul aisor andjar din săptămâna patimilor, în stihul 23, zice: Dumnezeule, care ai dăruit cu har piatra credinţei, îngrijind-o să nu se sfarme, ai susţinut-o ca să nu se dărîme... Apoi în una din cântările oficiului din 22 iunie şi 29 octombrie, se spune: Petru, piatra credinţei şi capul Bisericii, cel mai mare dintre toţi, locţiitorul lui Christos, purtător al cheilor raiului..., iar în 27 decembrie: Marele Petru, piatra credinţei, pus de temelie Bisericii, care a primit puterea de la Domnul ca nicidecum să nu fie biruit de porţile iadului, a fost făcut temelie Bisericii, a primit cheile împărăţiei cerurilor, pus fiind cap al sfinţilor apostoli, ca să le dea porunci în locul lui Christos. Mai există în ritul armean o carte de cult, numită Dagharan sau Canzaran, are un text: Petre şi Pavele, mărirea creştinilor, mare e prăznuirea voastră astăzi în ceteatea Romei, dintre care cel dintâi eşti pus piatra cea din capul unghiului a Bisericii, iar tu celălalt, eşti întăritor al oamenilor. În alt loc, un imn adresat lui Christos, din aceeaşi carte, spune aşa: Harul Tău ceresc, intrând ca un fulger în inima lui Simon, zideşte Biserica în trei părţi ale lumii întregi: în Asia, Libia şi Europa... El e corifeul cinului apostolesc, capul turmei celei alese, şezând pe tronul Tău, Petru preaminunatul, piatra credinţei, capul Bisericii, piatra de temelie nemişcată, corifeul oştirii celei alese, Petru apostolul, primul care l-a mărturisit pe Unsul Dumnezeu. - Aceste cântări se află la toţi armenii, catolici sau grigorieni, pentru că ele datează din secolul al IV-lea.
vad ca iar s-a ajuns la ceea ce ne desparte.......... din pacate.......... Primatul papei. ok. am mai raspuns si pe alte topicuri. Origen:,, Daca socotesti ca intreaga Biserica este zidita numai pe acest Petru singur, ce vei spune de Ioan, fiul tunetului, sau de oricare dintre apostoli. Vom cuteza atunci sa spunem ca portile iadului nu il vor birui anume pe Petru, in timp ce ele ii vor birui pe ceilalti apostoli, si pe cei desavarsiti?... Oare cheile Imparatiei cerurilor au fost date numai lui Petru si nici un alt feicit nu le va primi?'' (PG, XIII, 997). Insa atat origen cat si urmatorii Sfinti Parinti afirmau intemeierea Bisericii pe credinta lui Petru. Dac Biserica se intemeiaza pe Petru este pentru ca el a marturisit credinta ce adevarata, or functia episcopala consta in vestirea Cuvantului, astfel ca putem spune ca toti episcopii sunt succesorii lui Petru. Este adevarat ca si in colegiul episcopilor exista un primat, dupa cum si Petru a fost primul intre cei Doisprezece, dar acest primat nu poate ocupa ,,locul Domnului''in Biserica universala. Acest primat este,,primul''intre succesorii lui Petru, egali intre ei in prezidarea Bisericii si nedand socoteala decat lui Dumnezeu pentru slujirea lor. Este interesant ceea ce spune Nil Cabasila: ,,Ce vom spune deci, oare papa nu este nicidecum succesorul lui Petru? Este, dar ca episcop... Caci Petru este un apostol, si mai marele apostolilor, pe cand papa nu este nici apostol (caci apostolii nu au hirotonit alti apostoli, ci pastori si invatatori), si cu atat mai putin corifeul apostolilor. Petru este invatatorul lumii; cat despre papa, el este episcop al Romei. Petru a putut hirotoni un episcop la Antiohia, altul la Alexandria si altul aiurea, dar episcopul Romei nu face aceasta'' (PG, CLI, col.357A, 360 C). de ce mereu tre sa scoatem la inaintare problemele care ne despart. probleme in care ne incapatanam. Este aceasta problema a primatului o problema ce tine de dogma? nu so..................
Iar in legatura cu filioque chiar nu vreau sa reiau discutia ca am inrosit tastatura vorbind despre acest subiect. Oricum tinand cont ca este o adaugire venita pe parcurs pe care multi papi au respins-o.................nu cred ca mai trebuie adaugat nimic
Putine ne desparte dar aproape totul ne uneste.Sa ne rugam mai mult pentru ca toti sa fie una!
QUOTE (Cipri @ 21 Oct 2004, 09:18 AM) |
Putine ne desparte dar aproape totul ne uneste.Sa ne rugam mai mult pentru ca toti sa fie una! |
QUOTE |
Putine ne desparte dar aproape totul ne uneste.Sa ne rugam mai mult pentru ca toti sa fie una! |
Treceam saptamanile astea prin mari framantari cu privire la cele doua biserici surori. Ma bucur insa ca nu am spus nimic pana acum. Cand credeam ca e totul pierdut, am gasit un punct de sprijin. Botezul !
Caci botezul ortodox este recunoscut de catolici si botezul catolic este recunoscut de ortodocsi. Asta e un lucru mare! De aici trebuie sa mergem mai departe.
QUOTE |
Caci botezul ortodox este recunoscut de catolici si botezul catolic este recunoscut de ortodocsi. Asta e un lucru mare! De aici trebuie sa mergem mai departe. |
QUOTE |
In principiu asa este, de fapt sunt recunoscute toate Sacramentele. De fapt acum vreo mai bine de zece cele doua Biserici si-au recunoscut oficial ca avand valabile Sacramentele (si Biserica Catolica le-a recunoscut pe cele ale Bisericii Ortodoxe si invers). |
Tocmai e pe cale să se încheie săptămîna de rugăciune pt unitatea creştinilor. În această perioadă, ca manifestări vizibile, au fost liturghiile făcute în comun de preoţi/credincioşi de ambele confesiuni, alternativ în locaşuri de cult ortodoxe şi catolice. E destul de interesantă această săptămînă de rugăciune (specială) a unora pt alţii!
Saptamana de rugaciune pentru unitatea crestinilor desfasurata intre 18-25 ianuarie, a vizat crestinii de toate confesiunile, nu numai pe cei catolici si ortodocsi.
Este o idee frumoasa care strange laolalta in rugaciune, odata pe an, pe toti crestinii lumii. In anul acesta, tema rugaciunii comune a fost "Temelia este Hristos" Sf. Ap. Pavel - Epistola 1 Corinteni Cap 3, 1-23
Sper din tot sufletul ca fiecare om sa vada roadele ecumenismului, a rugaciunii inaltate catre Dumnezeu in comun: catolici, ortodocsi, protestanti.
Si in biserica unde sunt eu au fost catolici de ambele rituri, ortodocsi, lutherani, calvini si ne-am rugat impreuna pentru unitate, in sfarsit Dumnezeu ne da o lumina de speranta ca Biserica Lui va fi una din nou.
Si eu sper sa vad roadele ecumenismului... din pacate... pe masura ce trece timpul pe masura ce sunt din ce in ce mai rezervat. Poate ca am eu o parere gresita in legatura cu acest subiect... cine stie... De ce nu lupta bisericile mai mult pentru credinciosi? Sunt foarte multe aspecte legate de ecumenism care trebuie dezbatute DAR o parte din ele, desi poate mai mult formalitati, ne tin despartiti.... De exemplu problema datei Pastelui... o formalitate de celebrare ce creeaza o adevarata ruptura....
Lipsa de informare la nivelul crediciosilor creeaza monstri... nu mi-am imaginat ca ma pot lovi de atatea ziduri doar pentru ca intamplator eu sunt catolic iar viitoarea mea sotie e ortodoxa. Tata traia cu impresia ca daca ma voi casatori intr-o biserica ortodoxa voi deveni ortodox... si indiferent cat m-am chinuit sa-i explic nu am reusit sa-l fac sa iteleaga ca voi ramane aceeasi persoana, ca voi ramane tot catolic... a trebuit sa mergem la parintele Decan ca sa ajunga si el sa accepte oarecum ideea. Parintii viitoarei mele sotii ii administreaza zilnic dimineata la pranz si seara portii de "ne e bine sa faci pasul", faptul ca noi ne iubim si ca dorim sa creem o familie in care Dumnezeu sa joace un rol destul de important e.... irelevant. Conteaza mult mai mult faptul ca eu sunt catolic si ea ortodoxa.
Poate ca sunt eu ignorant... dar ce inseamna "Saptamana pentru unitatea crestinilor"? timpul maxim pe care il putem acorda subiectului? de ce nu e o saptamana pe luna? Nu e destul de important subiectul pentru noi toti? nu dorim "chiar atat de mult" unitatea?
QUOTE |
De exemplu problema datei Pastelui... o formalitate de celebrare ce creeaza o adevarata ruptura.... |
QUOTE |
Lipsa de informare la nivelul crediciosilor creeaza monstri... nu mi-am imaginat ca ma pot lovi de atatea ziduri doar pentru ca intamplator eu sunt catolic iar viitoarea mea sotie e ortodoxa. Tata traia cu impresia ca daca ma voi casatori intr-o biserica ortodoxa voi deveni ortodox... si indiferent cat m-am chinuit sa-i explic nu am reusit sa-l fac sa iteleaga ca voi ramane aceeasi persoana, ca voi ramane tot catolic... |
QUOTE |
a trebuit sa mergem la parintele Decan ca sa ajunga si el sa accepte oarecum ideea. Parintii viitoarei mele sotii ii administreaza zilnic dimineata la pranz si seara portii de "ne e bine sa faci pasul", faptul ca noi ne iubim si ca dorim sa creem o familie in care Dumnezeu sa joace un rol destul de important e.... irelevant. Conteaza mult mai mult faptul ca eu sunt catolic si ea ortodoxa. |
QUOTE |
Poate ca sunt eu ignorant... dar ce inseamna "Saptamana pentru unitatea crestinilor"? |
QUOTE |
de ce nu e o saptamana pe luna? Nu e destul de important subiectul pentru noi toti? nu dorim "chiar atat de mult" unitatea? |
QUOTE (sigma @ 27 Jan 2005, 03:58 PM) |
faptul ca noi ne iubim si ca dorim sa creem o familie in care Dumnezeu sa joace un rol destul de important e.... irelevant. Conteaza mult mai mult faptul ca eu sunt catolic si ea ortodoxa. |
QUOTE |
Sfantul Parinte a propus ca Pastele sa fie fixat intr-o data anume (ex: prima duminica din Aprilie dupa pastele evrilor), insa Bisericile Ortodoxe Rasaritene nu au vrut sub nici o forma. |
QUOTE |
Grija mare pentru ca e pericolul, casatorindu-te la ortodocsi, sa abandonezi dreapta credinta catolica si apostolica, ceea ce este un pacat de moarte. |
QUOTE |
Parintele Decan si parintii tai doresc binele tau, iar dupa cum iti aduci aminte la confirmare ai depus juramant in fata Altatului, in fata lui Isus din Sfantul Sacrament, ca te vei casatori in Biserica Catolica si vei cauta ca si copiii tai sa se bucure de roadele Mantuirii in Biserica Catolica si Apostolica. |
QUOTE |
Codul de Drept Canonic spune ca partea catolica va trebui sa faca tot posibilul (desigur asta nu inseamna ca trebuie sa afecteze starea armonioasa a caminului) pentru ca toti membrii sa devina catolici, putandu-se astfel bucura pe deplin de roadele mantuirii in Cristos. |
QUOTE |
Saptamana de Rugaciune pentru Unitatea Crestinilor sau SRUC = o saptamana timp in care crestinii se roaga in comun pentru unificarea Bisericii, ca ea sa fie din nou Una, Sfanta, Catolica si Apostolica cum apare in crezul original nicean si cum era in acele timpuri. |
QUOTE |
Care sunt ultimele rezultate ale discutiilor asupra acestui subiect? A fost abandonat sau se incearca gasirea unei solutii? |
QUOTE |
Personal imi amintesc citind ceva legat de calcularea datei Pastelui dupa echinoctiu astronomic respectandu-se astfel spiritul de la Niceea unde din cate am inteles s-au folosit ultimile descoperiri ale stiintei. Ceva totusi s-a schimbat in ultimii ani pentru ca Pastele Catolic cade in aceeasi zi cu cel Ortodox mult mai des... inainte parca era o data la 7 sau 11 ani acum... odata la 3 sau 4 ani... |
QUOTE |
Pacat de moarte? Cine e mai "bun"... un catolic nepracticant sau un ortodox care-si traieste credinta? Am vazut atat catolici care sunt catolici doar in virtutea botezului, poate ajung pe la biserica doar odata pe an de Paste sau poate la Paste si la Craciun, in acelasi timp am vazut si ortodoxi a caror traire era demna de exemplu, oameni ai rugaciunii si ai pacii. |
QUOTE |
Daca eu imi traiesc credinta catolica cum poate cineva sa-si imagineze ca o zi din viata, ziua casatoriei imi poate schimba confesiunea? iar daca nu imi traiesc credinta... cum poate fi pacat sa incep sa o traiesc intr-o alta confesiune? |
QUOTE |
Oamenii se impiedica de cuvinte, catolic, ortodox... sunt doar cuvinte preluate din limbi moarte de mult... cuvinte care poate descriu doar o fateta a bisericii... cuvinte care de multe ori reusesc sa orbeasca oamenii si sa-i faca sa uite ca Isus a spus "Iubeste!" |
QUOTE |
Aceasta porunca e atat de simpla incat oricine poate sa o inteleaga si sa o urmeze... in acelasi timp e poate cea mai grea porunca din toate... pentru ca implica o transformare a sufletului, lucru ce nu e chiar atat de usor de realizat... asa ca OAMENII au incercat sa gaseasca cai mai usoare... cai ce poate duc in acelasi loc sau poate ne indeparteaza de Christos, cai mai scurte si mai grele sau cai mai lungi si mai usoare... |
QUOTE |
Din pacate nu imi aduc aminte sa fi jurat sa ma casatoresc intr-o Biserica Catolica dar.... eu nu imi aduc aminte multe asa ca e posibil. Exista cumva online o varianta a jurmantului de la Mir? |
QUOTE |
Caz concret: daca ea spune "Casatoria intr-o Biserica Ortodoxa mi-ar oferi pace sufleteasca, impacare cu propria persoana. Casatoria in Biserica Catolica cu botezul copiilor tot in Biserica Catolica ar reprezenta o renuntare la prea multe, poate chiar un sentiment continuu de neimplinire." |
QUOTE |
De ce nu Una, Sfanta, Universala si Apostolica? |
QUOTE |
Oricum... intrebarea mea era legata mai mult de "valoare" unei singure saptamani. De ce nu mai multe? |
QUOTE |
Daca ar fi de exemplu o liturgie pe zi in care sa fie preoti si credinciosi de la mai multe confesiuni, liturgie in care sa ne rugam impreuna pentru unitate... atunci DA! |
QUOTE |
Crestinii vor unirea... ramane un mister total cum capii bisericilor reusesc sa puna bete in roate... |
QUOTE |
Imi aduc aminte de anii de facultate unde am stat intr-o camera de camin cu 3 colegi ortodocsi, a fost intelegere tot timpul si niciodata religia nu a intervenit intre noi. |
QUOTE |
Erau nopti cand mai venea un alt coleg catolic si cand stateam toti 5 pana apareau zorii discutand pe teme religioase.... de fiecare data, fara exceptie, sentimentul care predomina era ca erau atat de multe care ne apropie, atat de multe in comun... |
Am si eu o simpla parere despre acest subiect. Nu cred ca unirea catolico-ortodoxa se va intampla prea curand,din contra prevad o noua ruptura.Am citit de curand un articol din "Formula AS" in care i se lua un interviu unui cardinal.Spunea ca Vaticanul pregateste o modificare a textelor evanghelice dupa manuscrisele de la Marea Moarta,pt ca Adevarul trebuie sa triumfe mai presus de orice. Si cum si asa ortodoxia are o gandire dogmatica mult mai retrograda va imaginati ce se va intampla: rasaritenii vor ramane la versiunea actuala si prapastia s-ar adinci...ce sa mai vorbim de unire.
Schisma dintre cele doua biserici nu este numai fata de dogme, fata de oameni ori cartile sfinte dupa care se conduc riturile religioase, ci exista o diferentiere si la mentalitati, chestiune ce face putin probabila, pentru moment, reconcilierea celor doua simboluri crestine. Iar schisma se adanceste daca privim Bisericile Ortodoxa si Catolica drept institutii de cult, mai degraba decat lacasuri spirituale.
Toate cele bune.
P.S.: Va salut domnule runik! Ce vesti aveti de impartasit?
runik88
Multe sunt scrise in ziare, insa nimeni nu are autoritatea de a schimba Sfanta Scriptura, nici Papa, nici Conciliul Ecumenic. Ma-ndoiesc ca ar fi adevarat ce spunea acel cardinal, probabil e putin exagerat in ziar. Vaticanul vrea sa publice acele scrieri din manuscrisele de la Marea Moarta, insa sub nici o forma nu ar accepta sa le incorporeze in Biblie. De Noul Testament mai ales nu se poate apropia nimeni, caci cad sub anatema Sfintilor Parinti si ale canoanelor de la Roma, Hippo si Caragina unde s-a stabilit canonul Sfintei Scripturi.
Parerea mea e ca adevarul trebuie lasat asa cum este acum, si ce e la arhiva secreta sa ramana acolo.
Stii cumva numele acelui Cardinal?
Minerval
Eu am uitat sa vorbesc de mentalitate, ma bucur insa ca tu nu ai uitat acest lucru.
Mentalitatea si cultura latina/occidentala e diferita de cea orientala.
Am observat ca era un punct ramas neatins in discutie. Toate cele bune domnule Triregnum.
QUOTE |
Problama stabilirii unui Paste comun s-a abandonat deoarece fratii ortodocsi nici nu au vrut sa auda asaceva. |
QUOTE |
Si un catolic care primeste Sfintele Sacramente numai de Pasti se poate mantui. |
QUOTE |
Degeaba daca catolic fiind nu cauti pe Dumnezeu in Biserica ta, poti sa mergi ca evlavios la ortodocsi, insa Sfintii Parinti spuneau "cine nu e in unire cu Biserica Romei, nu e in unire cu Biserica lui Cristos si sa le fie anatema", sincer nu as dori sa cazi sub vreo anatema a Doctorilor Bisericii si a Conciliior Ecumenice. |
QUOTE |
Nu contest iubirea crestinilor din alte confesiuni, insa sunt de parere ca inaintasii nostri nu au fost "prosti" eloborand o serie de canoane/reguli pentru Biserica, Sfintii Doctori si Sfintii Parinti din Concilii au dorit cel mai mult mantuirea omului, astfel ca au dat anumite directive, din Scriptura si Traditie, pe care daca omul le respecta se va mantui sigur. |
QUOTE |
Insa sa ne amintim ce a spus Isus Sfintilor sai: "Biserica Catolica e adevarata Mea Biserica", miracolele euharistice se petrec numai in Biserica Catolica (m-am interesat la un preot ortodox profesor care mi-a spus ca in Biserica Ortodoxa nu a mai avut loc un miracol euharistic din sec VII, la noi a avut loc unul la Roma in 2000) |
QUOTE |
Toti dorim unirea, insa ierarhii Bisericilor trebuie sa lase la o parte ura si concurenta. Totusi se incearca o pace umana, insa singura Pace este Cristos si va veni pacea numai de la Cristos. |
QUOTE |
Deci nu mai sunt sperante? subiectul a fost abandonat sau amanat? Din cate am inteles bisericile ortodoxe au un anumit grad de independenta... nu se poate obtine adaptarea calendarului gregorian macar pe plan local (Romania)? |
QUOTE |
Nu stiu de ce am dubii in aceasta privinta.... ma uit la mine... sunt mult sub baremul de intrat in Purgatoriu... In general un catolic care primeste Sfintele Sacramente doar la Pasti nu prea isi traieste cum trebuie credinta... poate daca are un noroc teribil si reuseste sa se spovedeasca inainte de a muri... |
QUOTE |
Eu am inteles ca anatema a fost ridicata acu vreo 40 de ani. E vorba de alta anatema? |
QUOTE |
Nu contest inspiratia divina a unor Sfinti Doctori sau a unor Sfinti Parinti.... dar istoria Bisericii Catolice nu e tocmai una nepatata... poate ca nu exista chiar o egalitate intre ei... poate nu toate directivele au fost la fel de inspirate. |
QUOTE |
De ce Imitatio Cristi este atat de bine primita in toata crestinatatea? De ce e o lucrare recomandata de preotii ortodoxi? De curiozitate am cautat cuvantul "Catolic" intr-o versiune electronica a cartii... aaaa... 0 results. Hmm... foarte interesant. |
QUOTE |
Poate ca gresesc... dar nu suntem aici toti (catolici si ortodocsi) protejati de... 29. Iisus I-a zis: Pentru ca M-ai vazut ai crezut. Fericiti cei ce n-au vazut si au crezut ! Chiar e nevoie de miracole? |
QUOTE |
In totdeauna am avut o fantezie legata de discutiile ecumenice... preoti de toate confesiunile purtand discutiile in genunchi pe coji de nuca, nu stiu de ce dar cred ca astfel lucrurile care ne apropie ar fi oarecum amplificate iar nimicurile care ne despart ar incepe sa se estompeze. |
Draga TriRegnum,
poate, chiar te rog, sa ma luamuresti in mai cu deamanuntul, dar din cate am inteles eu, Biserica Ortodoxa nu se poate uni cu cea Catolica pentru ca: (printre altele)
1. Catolicii considera ca Sfantul Duh a fost creat, adica facut
2. Catolicii considera pe papa ca fiind sfant, si ca tot ce spune el nu poate fi contestat. Tin sa-ti precizez ca la ortodocsi Teoctist nu este considerat sfant, doar prin prisma functiei pe care o ocupa, de fapt nu am auzit, sau ca ar exista vreo idee in sensul asta de a-l considera sfant. Prin urmare, de ce papa ar fi sfant si sa ne inchinam lui? Ortodocsii pun pret pe Sinod el fiind singurul caruia ii respecta deciziile. Teoctist mai mult chestii administrative in privinta deciziilor...
Si atunci, cum vezi tu ca ortodocsii se pot gandi sa se inchine la papa, sau sa considere ca Duhul Sfant a fost creat?
PS.
QUOTE |
Bisericile Ortodoxe Rasaritene s-au temut ca nu cumva ortodocsi sa migreze la catolici, cum se intampla si in Romania de azi. |
am si io o intrebare pentru Triregnum: oare prozelitismul nu este vazut ca un pacat si de Biserica Catolica? am adresat aceasta intrebare deoarece vad ca indiferent care este subiectul de discutie, aici fiind unirea dintre cele 2 Biserici surori - adica un subiect care-si propune sa dezvaluie ceea ce apropie cele 2 Biserici, el o tine una si buna ca ce frumoasa-i, ce desteapta-i, fara de greseala si plina de minuni (foarte important argument, de fapt tot cu acest srgument se va impune si Antihristul in lume) este Biserica Catolica. In primul rand as vrea sa clarificam putin termenii: catolic reprezinta universal, asa ca atunci cand intalnim in scrierile din primele secole acest atribut de catolicel se refera tocmai la universalitatea adevarului. Sunt convins ca stii toate astea dar in tot ceea ce ai scri te-ai folosit de citate referitoare la catolicitate incercand sa arati cumva ca inca de pe vremea in care nu exista decat o singura Biserica se putea face o diferenta intre catolici si ceilalti. Si in acelasi sens ai vrea sa spui ca Sfintii Parinti apartin catolicitatii. Insa stii foarte bine ca nu este asa Sfintii Parinti sunt Sfinti Parinti atat pentru catolici cat si pentru ortodocsi. Tot in acest sens daca am judeca dupa aria geografica de actiune a Sfintilor Parinti am observa ca un numar covarsitor se manifesta in spatii ce vor fi puncte importante ale ortodoxiei, tot acestia fiind de altfel si cei mai importanti pentru Traditie.............asta daca tot e sa ne laudam ca cine e mai tare In acelasi sens sa vorbim putin si despre minunile pe care le invoci. as putea sa-ti spun foarte simplu ca la orice minune se poate gasi cu putina atentie o explicatie stiintifica indestulatoare, chiar daca nu neaparat adevarata. e usor de demontat orice minune, macar din punct de vedere al invocarii iluziei, al unor efecte asupra unor minti slabe, zdruncinate........ceva de genul asta. dar n-o sa umblu io cu argumentul asta, sunt destui altii care o fac. As vrea insa sa stiu pe ce te bazezi cand spui ca in ortodoxie nu s-a mai intamplat o minune de nu stiu cate secole. Pai asta este o ineptie, cand toata lumea stie minunea ce are loc in fiecare an la slujba de inviere tinuta in Ierusalim. Asta ca sa nu mai vorbim de faptul ca minunea are in principal un caracter personal, nu trebuie neaparat vazuta, perceputa de o mare de oameni pentru a fi minune. Poate ceea ce pentru mine reprezinta o minune, o manifestare a lui Dumnezeu, pentru tine sau pentru altcineva nu reprezinta mare lucru. ai tu curajul sa spui ca nu este minune deoarece numai io pot depune marturie? o sa mai revin deoarece te-am vazut foarte inversunat si se pare ca m-ai molipsit si pe mine
clopotel
QUOTE |
1. Catolicii considera ca Sfantul Duh a fost creat, adica facut |
QUOTE |
2. Catolicii considera pe papa ca fiind sfant, si ca tot ce spune el nu poate fi contestat. |
QUOTE |
Prin urmare, de ce papa ar fi sfant si sa ne inchinam lui? |
QUOTE |
Si atunci, cum vezi tu ca ortodocsii se pot gandi sa se inchine la papa, sau sa considere ca Duhul Sfant a fost creat? |
QUOTE |
M-am interesat si eu, am vorbit cu preotii, Biserica Ortodoxa nu se teme ca pierde enoriasi, caci nu numarul enoriasilor ii preocupa pe ei. Daca au vreo ingrijorare, atunci aceasta este de compatimire pentru cei ce parasesc Dreapta Credinta. |
QUOTE |
Biserica Ortodoxa nu este o biserica prezelitista, nu se ocupa cu prozelitismul sau cu agatarea oamenilor ca sa intre in ea...nu o sa vezi preot ortodox ducandu-se prin Franta sau Sua sau Asia sa bata la usile oamenilor, incercand sa-i converteasca... dar cine doreste, sau are chemare, cu siguranta va fi in stare sa ajunga la esenta ortodocsiei...are Dumnezeu grija de asta... |
QUOTE |
am si io o intrebare pentru Triregnum: oare prozelitismul nu este vazut ca un pacat si de Biserica Catolica? |
QUOTE |
Sunt convins ca stii toate astea dar in tot ceea ce ai scri te-ai folosit de citate referitoare la catolicitate incercand sa arati cumva ca inca de pe vremea in care nu exista decat o singura Biserica se putea face o diferenta intre catolici si ceilalti. |
QUOTE |
Si in acelasi sens ai vrea sa spui ca Sfintii Parinti apartin catolicitatii. |
QUOTE |
As vrea insa sa stiu pe ce te bazezi cand spui ca in ortodoxie nu s-a mai intamplat o minune de nu stiu cate secole. |
QUOTE |
Pai asta este o ineptie, cand toata lumea stie minunea ce are loc in fiecare an la slujba de inviere tinuta in Ierusalim. |
QUOTE |
o sa mai revin deoarece te-am vazut foarte inversunat si se pare ca m-ai molipsit si pe mine |
QUOTE |
A fost abandonat total. Bisericile Ortodoxe Rasaritene s-au temut ca nu cumva ortodocsi sa migreze la catolici, cum se intampla si in Romania de azi. Cand Bisericile Ortodoxe au ales sa foloseasca calendarul gregorian, exceptand calculul Pastelui, au aparut o serie de "replici", adica schisme in randul ortodocsilor, aparand astfel ortodocsii pe rit vechi. Din acesti ortodocsi pe rit vechi s-au desprins un soi de protestanti care nu mai au preot, ci un batran al comunitatii care e pastor(Apusul a fost intotdeauna mai vulcanic decat Rasaritul, insa vedem ca si in Rasarit a aparut o miscare protestanta). |
QUOTE |
Iar ca sa mergi intr-o biserica catolica impreuna cu sotia ta si ea sa inteleaga mai bine Sfanta Liturghie astfel sa va bucurati amandoi de Isus Cristos, o puteti face intr-o biserica greco-catolica unde si tu, dar si sotia ta, puteti primi Sfintele Sacramente. (Biserica Greco-Catolica respectand ritul bizantin fara diferente, doar ca il amintesc pe Sfantul Parinte) |
QUOTE |
Imitatiunea lui Cristos este o carte primita bine si de necrestini. Ar fi bine sa cauti in original. Termenul de "catolic" a fost folosit de Biserica inca din cele mai vechi timpuri. |
QUOTE |
... Dumnezeu face minuni numai in Biserica Sa, asa cum a facut minuni si in Vechiul Testament pentru a le arata evreilor ca ei sunt poporul Sau. |
QUOTE |
Ai dreptate, am fost cam inversunat, doream doar sa explic unui catolic punctul de vedere al meu (nu cel oficial al Bisericii Catolice, care e mai concilianta). Aici suntem pentru a promova unitatea si nu dezbinarea, voi cere lui Mihai sa ne apucam de curatenie pe acest Forum. |
QUOTE |
Deocamdata mergem intr-o Biserica Romano-Catolica... probabil ca vom incepe sa mergem si la liturgia Ortodoxa... |
QUOTE |
Faptul ca Biserica Greco-Catolica este undeva la mijloc nu cred sa justifice adoptare ei, eu unul nu cred ca m-as regasi acolo si nici viitoarea mea sotie nu cred ca s-ar regasi. |
QUOTE |
Ce am vrut eu sa subliniez e faptul ca nu e nevoie sa ne agatam de cuvinte... nu am absolut nimic impotriva termenului Catolic... doar ca pistonarea pe idei de genul "noi avem dreptate, voi gresiti", "noi am ramas pe loc, voi v-ati despartit", "noi suntem Calea voi sunteti Ocolirea" nu fac bine... nu fac bine deloc... |
QUOTE |
Unirea bisericilor nu e o problema de "indreptare" a celor rataciti... ci de a pasi impreuna spre Cristos... In mintea mea nu e loc pentru "uite paiul din ochiul tau" ci pentru "hai sa ne rugam impreuna" Unirea nu poate veni decat prin multa rugaciune comuna, rugaciunea e singura care poate spala dezastrul din ultima mie de ani. |
QUOTE |
Daca cele doua Biserici vor continua sa caute care din ele are dreptatea nu vor reusi niciodata sa se uneasca. Discutiile pe teme teologice pot continua la nesfarsit... in acelasi timp... ne putem ruga impreuna ACUM! |
QUOTE |
Dumnezeu poate face minuni unde vrea. Sunt atatea minuni documentate atat in Biserica Catolica cat si in cea Ortodoxa... |
QUOTE |
sunt foarte multe "mituri" care se pun intre noi... mituri care din pacate pot fi auzite si de pe buzele preotilor. |
QUOTE |
In Biserica Ortodoxa Botezul si Mirul sunt sacramente care sunt administarate odata... pe cand in Biserica Catolica Mirul se administreaza mai tarziu... asocierea dintre cele 2 si "jumatatea de adevar" a dus la formarea parerii gresite in legatura cu Botezul.. |
Mi-a alunecat privirea zilele astea pe portalul ortodox "Credo". Lectura unui http://www.credo.ro/saptamana-rugaciune-ecumenista.php de acolo mi-a provocat multă neplăcere şi mîhnire. Scrie acolo destul de clar:
QUOTE |
Astfel chemăm toată suflarea ortodoxă spre a se împotrivi oricăror rugăciuni în comun cu catolicii şi protestanţii; îndemnăm pe ortodocşii creştini a se opune ereziei ecumeniste care prin "reconciliere şi unitate" subminează însăşi unimea Bisericii lui Hristos. |
Draga Caa,
QUOTE |
Mie mi se pare tristă această poziţie. |
QUOTE (caa @ 19 Jan 2006, 01:21 PM) |
Mi-a alunecat privirea zilele astea pe portalul ortodox "Credo". Lectura unui http://www.credo.ro/saptamana-rugaciune-ecumenista.php de acolo mi-a provocat multă neplăcere şi mîhnire. Scrie acolo destul de clar: Mie mi se pare tristă această poziţie. |
Bun. Şi cum se împacă acea poziţie cu asta: http://www.patriarhia.ro/stiri/stire009.htm ?
sau cu asta: http://www.patriarhia.ro/stiri/stire003.htm?
Nu se impaca...
Am primit si eu acea chemare...
Nu ma duc nici daca ma ia pe sus...
Ai inteles doar ca Adevarul nu se discuta, nu se negociaza.. Pentru ce sa ma duc atunci... Daca vor sa fie-n in Adevar cu noi, sa vina Duminica la Sfanta Liturghie in Sfanta Biserica.... Ce alte rugaciuni ar mai trebui? Pentru ce altceva sa ne mai rugam?
Ai vazut cum zic:
QUOTE |
Tema de anul acesta a Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creştinilor este inspirată de cuvântul Mântuitorului nostru Iisus Hristos: "Unde sunt doi sau trei, adunaţi în numele Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor” (Matei 18, 20). |
QUOTE (caa @ 19 Jan 2006, 05:37 PM) |
Bun. Şi cum se împacă acea poziţie cu asta: http://www.patriarhia.ro/stiri/stire009.htm ? sau cu asta: http://www.patriarhia.ro/stiri/stire003.htm? |
Ascultati , pentru cine are "urechi de auzit" :
QUOTE |
Sfîntul Lavrentie al Cernigovului (sec. XIX) "Vor veni asa vremuri cînd vor umbla din casă-n casă ca lumea să semneze pentru acel singur împărat si se va face un recensământ al populatiei foarte drastic... Vine timpul, si nu e departe, cînd foarte multe biserici si mănăstiri se vor deschide si se vor repara, le vor reface nu numai pe dinăuntru, ci si pe dinafară. Vor auri acoperisurile atît ale bisericilor cît si ale clopotnitelor, dar preotimea nu va lucra la sufletul credinciosului ci numai la cărămizile lui Faraon. Preotul nu va mai face si misiune. Cînd vor termina lucrările va veni vremea împărătiei lui antihrist si el va fi pus împărat... Toate bisericile vor fi într-o bunăstare imensă, pline de bogătii ca niciodată, dar să nu mergeti în ele. Antihrist va fi încununat ca împărat în marea biserică din Ierusalim cu participarea clerului si a patriarhilor. Intrarea si iesirea în Ierusalim va fi liberă pentru orice om, dar atunci să vă străduiti să nu vă duceti, căci totul va fi spre a vă lingusi pe voi, ca să vă atragă în ispită... Bisericile vor fi deschise, dar crestinul ortodox trăitor nu va putea intra în ele ca să se roage, căci în ele nu se va mai aduce jertfa fără de sânge a lui Iisus Hristos. În ele va fi toată adunarea satanică." (Talantii împărătiei, Arhim. Arsenie Boca , p.186) |
Pentru Clopotel si abureala,
fratilor... eu va sugerez sa luati legatura cu cineva de la drumuri si poduri... face-ti rost de niste dinamita si aruncati-i naibi in aer!
Mama lor de venetici... pe langa faptul ca nu au bunul simt sa se puna in fatza trenului daca tot nu vor sa treaca la ortodoxism mai au si tupeul sa incerce sa vindece o rana de 1000 de ani.
Clopotel ce stii tu despre Adevar? De ce preferi oare sa asculti de un om in loc sa-l asculti pe Christos?
Stii de ce imi aduci aminte? de farizeu din templu!
"Dumnezeule, Iti multumesc ca nu sunt ca ceilalti oameni"... adica... "multumesc ca-s Crestin Ortodox nu venetic precum [insereaza confesiunea care te enerveaza cel mai mult]"
QUOTE |
Nu ma duc nici daca ma ia pe sus... |
Păi aşa zic şi eu, că nu se împacă. Hotărîrile patriarhiei nu le ia Teoctist de unul singur, ci sinodul, din cîte cunosc. Apoi nici sinodul... şi el are sfătuitorii şi colaboratorii lui. Pe undeva firul se rupe, de ajunge "jos" în forma de pe "Credo"&co. Asta mi se pare mie trist...
Şi mai tristă ar fi poziţia duplicitară a autorităţii clericale, adică să declare/facă una şi să gîndească alta...
Clopoţel şi abureală, eu m-aş duce să mă rog cu fraţii mei ortodocşi. De fapt am şi făcut-o, fără nici o problemă. Am fost şi la liturghii ortodoxe, tot fără probleme.
Însă în privinţa unirii dintre cele 2 biserici, am mai spus-o şi la începutul acestui topic: jale mare...
Dumnezeu să ne ajute şi să ne miluiască!
QUOTE (sigma @ 19 Jan 2006, 06:27 PM) |
Pentru Clopotel si abureala, fratilor... eu va sugerez sa luati legatura cu cineva de la drumuri si poduri... face-ti rost de niste dinamita si aruncati-i naibi in aer! Mama lor de venetici... pe langa faptul ca nu au bunul simt sa se puna in fatza trenului daca tot nu vor sa treaca la ortodoxism mai au si tupeul sa incerce sa vindece o rana de 1000 de ani. Unde crezi ca te afli? |
QUOTE |
Nivelul lui Krishna, Buddha, Iisus. |
QUOTE (caa @ 19 Jan 2006, 06:36 PM) |
Clopoţel şi abureală, eu m-aş duce să mă rog cu fraţii mei ortodocşi. De fapt am şi făcut-o, fără nici o problemă. Am fost şi la liturghii ortodoxe, tot fără probleme. Dumnezeu să ne ajute şi să ne miluiască! |
Draga Sigma,
QUOTE |
Pentru Clopotel si abureala,fratilor... eu va sugerez sa luati legatura cu cineva de la drumuri si poduri... face-ti rost de niste dinamita si aruncati-i naibi in aer! |
QUOTE |
Clopotel ce stii tu despre Adevar? |
QUOTE |
De ce preferi oare sa asculti de un om in loc sa-l asculti pe Christos? |
QUOTE (abureala @ 19 Jan 2006, 06:14 PM) |
Sigma, am citit acel link . Unde ma aflam acum ani buni? Ultimul nivel, sau cum spuneti voi iluminare. Insa acolo voi ati facut o greseala, sau ma rog , cei care au scris acel articol. |
QUOTE | ||
Draga Sigma,
Nu e nevoie sa-i aruncam noi in aer, ca se arunca ei singuri... Te mira poate hotararea cu care am spus eu aceasta.. |
QUOTE | ||
Ma intrebi ce stiu eu despre Adevar?! Ce-ti pasa tie ce stiu eu daca tu nu vrei sa-l afli? La ce te ajuta...? |
QUOTE | ||
De care om ascult eu?! Am spus ca Mantuitorul si Sf. Apostol Pavel au poruncit sa nu ne incurcam cu ereticii si paganii.. Ce rugaciune va fi aceea impreuna cu ei? La cine ne rugam? Si apoi, e si ilogic... Adica eu sa ma rog impreuna cu tine, la Dumnezeu, ca sa te intoarca pe tine la credinta.... Nu stiu daca sesizezi ridicolul situatiei... Adica ce-i impiedica pe ereticii si paganii care vor sa se roage cu ortodocsii sa treaca la Ortodoxie?! De ce e nevoie de rugaciuni pt. ei si nu fac asta pur si simplu....?! Vezi ca e ridicol...? A...ca nu o spun ei pe aia dreapta, ca de fapt ei vor ca noi sa ne lepadam de Dumnezeu de dragul lor e altceva... |
Draga Sigma,
Dar concret ai ceva de spus, sau tu doar vorbesti...?!
Daca tu zici ca eu am ochelari de cal... tot e bine... Asta macar inseamna ca am ochi pe care sa-i pun...
Pana acum nu ai spus nimic la subiect...De ce oare ?
Daca tu vrei sa te rogi cu ei, ce te opreste? Eu mi-am spus parerea si mi-am argumentat-o...Tu de ce nu esti in stare sa faci macar cat mine, despre care zici toate ce le-ai zis...?
Mai concret... eu cred ca Ecumenismul e un lucru bun, ajuta bisericile sa se inteleaga mai bine, ajuta poate la crearea unui front comun impotriva problemelor cu care se confrunta... cum ar fi secularizarea...
Ajuta de asemenea la descoperirea de frumusete noua... sunt atatea lucruri frumoase spuse atat in Biserica Ortodoxa cat si in Biserica Catolica... din pacate si de o parte si de alta se vor gasi persoane care nu vor vrea sa asculte.... la toate nivelele ierarhiei... de la simplu credincios pana la ierarhii inalti.
Problema cea mai mare cu care se confrunta bisericile nu este faptul ca s-ar putea sa invete una de la alta prin comunicare directa ci faptul ca amble si-au pierdut din capabilitatea de a transmite clar mesajul lui Christos.
Pana acum 4 luni eram cea ce s-ar putea descrie drept un catolic semipracticant... participam la liturghie aproape in fiecare duminica dar nu participam la taine decat de Pasti si accidental de Craciun.
Ocazional mai auzeam cate o predica spusa din inima... si lucrul asta ma intarea... dar... erau atat de rare ocaziile in care auzeam ceva cu adevarat spus din inima.... de cele mai multe ori se intampla ca preotul sa vina cu o foita de pe care sa citeasca o predica "compusa" in prealabil sau poate ca se multumea sa povesteasca cine stie ce lucruri mai mult sau mai putin interesante...
Si inima mea intra in amorteala....
Ultima tentativa de a merge la biserica s-a soldat cu un esec din care cu greu o sa-mi mai revin:
Recent a fost sfintita catedrala Romano-Catolica de la Bacau... si credinciosi au avut optiunea de a deveni nasi la catedrala... parinti mei s-au gandit sa ma puna si pe mine nas... la urma urmei nu era decat o contributie simbolica de 500.000 de lei... am acceptat si chiar am venit mai devreme... dar... am auzit un preot atragand atentia ca "nasii" aveau locuri rezervate in fata si ca s-ar putea sa nu mai se gaseasca locuri... si m-am simtit ca un farizeu... am plecat fara sa mai raman la liturghie.
De ce venisem eu la biserica? Sa fac parada cu cine stie ce esarfa legata de gat care sa arate lumii ca am dat 500.000 ca sa-mi cumpar un loc in fatza?
Situatia e cam la fel si in Biserica Ortodoxa, am vazut locurile rezervate
Cum vad eu lucrurile acum e o idee cam eretic... nu ma mai consider Catolic dar... nici nu vad vreo confesiune care sa se apropie de filozofia mea de viata.
Acum consider ca datoria pe care o avem toti e sa crestem... si sa devenim din ce in ce mai buni... mai aproape de cum ne vrea Dumnezeu... si asta nu datorita faptului ca au fost candva 10 porunci si ca TREBUIE sa le respectam... ci pur si simplu datorita faptului ca asta este singurul mod in care se merita traita viata.
Cristos nu a lasat nici o porunca... El nu a lasat decat un ghid de urmat daca vrem ca viata noastra sa aiba vre-un sens... Crestinismul nu e ceva ce trebui practicat pentru a evita iadul ci e ceva ce trebui practicat pentru a instaura Raiul aici pe pamant. Asa cum a zis si Cristos, "Imparatia lui Dumnezeu este in TINE"... si tot de TINE depinde daca alegi sa o instaurezi pe pamant descoperind-o celorlalte persoane sau daca alegi sa o pazesti si sa o tii inchisa in tine.
Trairea credintei implica un nivel mai ridicat de folosire a inimii... exact cum un "geniu" isi foloseste un procent mai mare din creier exact asa si o persoana mai aproape de Dumnezeu isi foloseste o parte mai mare din "inima" data de sus.
Am avut norocul sa prind in viata 2 strabunici... una din ele era o persoana mai bisericoasa si tot timpul ne certa ca nu mergem mai des la biserica sau daca faceam cine stie ce nazbatii, daca nu eram cuminti pe la liturgie... etc.
Cealalta strabunica... nu cred ca am vazut-o pe la biserica... desi practic statea in fata bisericii... am vazut-o in schimb ruganduse... de multe ori cand ajungeam la ea era in rugaciune... si intodeauna ma intampina cu un zambet... zambea condituu... chiar si cand imi spunea ca pensia e din ce in ce mai "mica". Nu imi aduc aminte sa o fi vazut vreodata suparata, sau sa certe pe cineva, NICIODATA.
Cand a murit prima strabunica... stirea nu a avut nici un impact asupra mea... cand a murit a doua am simtit ca-mi crapa inima de durere... prima poate pomenea mai des de Dumnezeu si Biserica dar a doua m-a lasat sa-l vad pe Dumnezeu in inima ei.
Draga Sigma,
Multumesc pentru povestirea trairilor tale...
QUOTE |
Mai concret... eu cred ca Ecumenismul e un lucru bun, ajuta bisericile sa se inteleaga mai bine, ajuta poate la crearea unui front comun impotriva problemelor cu care se confrunta... cum ar fi secularizarea... Ajuta de asemenea la descoperirea de frumusete noua... sunt atatea lucruri frumoase spuse atat in Biserica Ortodoxa cat si in Biserica Catolica... din pacate si de o parte si de alta se vor gasi persoane care nu vor vrea sa asculte.... la toate nivelele ierarhiei... de la simplu credincios pana la ierarhii inalti |
QUOTE |
Cum adica sa unim credintele? Adica sa las eu ceva de la mine, mai lasi si tu ceva de la tine si gata - ne-am unit... Adica putem noi negocia pe Dumnezeu... Nu stiu cat de mult crezi tu ca religia catolica este calea cea adevarata, insa eu ca ortodox, cred din tot sufletul meu ca este calea cea Adevarata... Si atunci eu ce sa negociez? Nu pot decat sa spun, si o spun cu mare bucurie si iubire: "Daca doriti unire, veniti la credinta Adevarata Ortodoxa! Noi va asteptam cu bratele deschise..." Asta e tot ce spun... Zici ca sunt fanatic ca nu renunt la Dumnezeu, sau la ceva din El? |
QUOTE (sigma @ 19 Jan 2006, 08:48 PM) | ||
Mai intai... informatia de la link-ul respectiv nu face pare din doctrina cine stie carei religii... ce e acolo reprezinta doar o compilatie din gandurile unei persoane. Daca tu spui ca ai ajuns la nivelul de iluminare... ei bine.... ori nu ai citit ce e scris acolo... ori... suferi de mania grandorii. Personal prefer sa cred ca prima varianta e cea corecta Ce-ti lipseste este pacea... un om care are pacea adevarata in suflet se exprima cu totul altfel... |
abureala, te pierzi în amănunte, nu vezi esenţa problemei, iartă-mă că-ţi zic aşa. Şi apoi susceptibilitatea asta exagerată nu te aranjează chiar bine nici pe tine...
sigma, foarte interesant ai susţinut poziţia ecumenică; sînt de acord în special cu următoarea formulare:
QUOTE |
Marea majoritate a aspectelor ce ne separa sunt ori probleme de interpretare ori aspecte destul de lumesti care nu au o legatura prea mare cu trairea credintei. |
QUOTE (caa @ 20 Jan 2006, 11:45 AM) | ||
abureala, te pierzi în amănunte, nu vezi esenţa problemei, iartă-mă că-ţi zic aşa. Şi apoi susceptibilitatea asta exagerată nu te aranjează chiar bine nici pe tine... sigma, foarte interesant ai susţinut poziţia ecumenică; sînt de acord în special cu următoarea formulare:
Dar tare mi-e teamă că prietenii noştri abureală şi Clopoţel nu vor accepta această idee... Mă înşel cumva?... |
QUOTE |
Pentru aceasta ne ridicăm împotriva oricăror rugăciuni în comun cu catolicii si protestantii, mai ales asupra unitătii si reconcilierii ecumeniste ce defăimează Sfintele Taine. Toti cuviosii si mărturisitorii Părinti de după Schisma din 1054 au luptat împotriva eresurilor latinesti, dogmelor mincinoase, expansiunii politice, si s-au sfintit, împotrivindu-se pînă la sînge. Cuvintele lor au pînă azi puterea si lucrarea Duhului Sfînt si ne îndreptătesc a crede că: „Există doar o singură Biserică a lui Hristos, cea Ortodoxă, apostolească si sobornicească, nu mai multe,” (Sf. Fotie), iar „pe papa Sfînta Biserică îl afuriseste si eu, împreună cu Biserica, fiul ei fiind, îl afurisesc.” (Sf. Paisie de la Neamt) |
QUOTE |
Din pacate, eu nu sunt de acord cu nimeni, eu fac ceea ce spun cei mai inaintati in credinta decat mine. "Poate un orb sa conduca un alt orb" . Eu sunt orb, deci caut lumina. |
QUOTE (sigma @ 20 Jan 2006, 01:06 PM) |
Asta e problema ta, nu trebuie sa faci ce-ti spun "cei mai inalti" ci sa-i studiezi si sa-i imiti pe cei vrednici de a fi imitati. A face ce-ti spun "cei mai inalti" duce la situatii de genul celei descrise aici: http://www.gandul.info/2005-06-23/reportaj/manastirea_diavolului Iar in legatura cu MISA... nu fac parte din nici o organizatie... absolut nici una... |
QUOTE |
Mi-au pus întrebări despre unitatea Bisericilor, că ei vor să unească Bisericile şi să facă, precum a zis Mântuitorul, o turmă şi un păstor. „Domnule director, i-am zis, biserica dumneavoastră, protestantismul, este suspendat în aer. N-are temelie! -Dar de ce, părinte? - Unde vi-i Sfînta Tradiţie? Unde-s Sfintele Canoane? Unde-i practica Bisericii de 2000 de ani? Aţi desfiinţat totul şi acum vreţi să vă apropiaţi de noi? Este imposibil! Noi de-abia avem puncte comune cu catolicii, darămite cu protestanţii. Ei sunt la foarte mare distanţă de noi, au numai două Taine, şi acelea nu ca taine, ci numai ca simboluri: Botezul şi Cina Domnului. La Cina Domnului fac o masa comemorativă cu pîine şi cu vin în cinstea lui Hristos, dar nu mai cred că se preface pîinea şi vinul în Trupul şi Sîngele Domnului. N-am cînd să spun discuţia de acolo că-i mult de spus.” „-Cum vedeţi unirea Bisericilor?”, Părintele răspunde: “-Fraţilor, unirea Bisericii nu este lucru omenesc ci dumnezeiesc. Nu-i în puterea noastră. Iată cum văd eu: să punem post şi rugăciune către Dumnezeu şi cînd va veni Duhul Sfînt să ne găsească ca Sfinţii Apostoli. Asta e lucrarea Duhului Sfînt. Iar dacă va veni Duhul Sfînt cînd îl cerem cu post şi rugăciune, cînd va veni la toate minţile arhiereilor catolici şi ortodocşi, va fi aceeaşi gîndire: Hai să ne unim că n-au fost la început două Biserici ci una singură. Deci asta să cerem de la Dumnezeu, că El poate face unitate de vederi în toate privinţele... Iar dacă este vorba să se creadă, să se facă unitate de credinţă, atunci numai Domnul ştie... Noi, nu.” |
Draga Sigma,
Nu e vorba deloc de lucruri banale cum ar fi purgatoriul, ci de lucruri 'grele' cum ar fi Filioque, sau lipsa Proscomidiei, etc...
Cand renunta/accepta catolicii aceasta, atunci nu mai e nevoie sa ne unim, caci deja vor fi fiind ortodocsi atunci
I-a sa ma bag si eu in seama
O premisa generala: ce inseamna uniune sau mai precis ce ar vrea sa insemne?
Ca cele doua biserici sa devina o biserica (institutie) unica, sub aceiasi autoritate umana?
Ca sa se ajunga la un grad de uniformizare a nuantelor dogmatice, elementelor de spiritualitate sau ce?
Care sunt de fapt elementele fundamentale al unei astfel de uniri?
Pun aceste intrebari deoarece - asa precum se indica existenta multor discrepante - totodata exista foarte multe puncte in comun cu sau fara elemente specifice sau doar de nuanta.
Deci, de ce o unire?
La ultima întrebare, aş putea să răspund: pentru că Isus Cristos e Unul. Nu ortodox sau catolic.
Clopotel
Despre Filioque am discutat si este o doctrina traditionala
Proscomidia la noi se numeste Ofertoriu, deci exista.
Draga TriRegnum,
Ce bine imi pare ca te revad... , desi am vazut cam tarziu ca ai scris...
Sper ca acum sa ai mai mult timp si sa mai stai cu noi ...
Stiu ca noi doi am mai discutat unele probleme...Oricum acum e tarziu si sunt cam obosit..., dar daca doresti putem relua discutiile...
Tin totusi sa-ti precizez ca unul din motivele schismei a fost si Filioque, desi poate parea neimportant...
Tu crezi ca ar fi bine o reunire? Daca da, tu cum o vezi...?
Toate cele bune!
Ps... wow... cu adevarat ma bucur de revedere...., si imi aduc aminte cu nostalgie de discutiile cu tine....
QUOTE |
Tin totusi sa-ti precizez ca unul din motivele schismei a fost si Filioque, desi poate parea neimportant... |
QUOTE |
Tu crezi ca ar fi bine o reunire? Daca da, tu cum o vezi...? |
Apai eu sper ca niciodata sa nu se uneasca, pt ca nu are nic un sens o astfel de unire. De clarificare si dialog, da, e nevoie, dar unire, deloc.
Bisericile, nenumaratele grupari religioase crestine ar trebui in primul rand sa se lapede de prezumtia ca eu, el, ea sunt unica biserica crestina adevarata. E ridicol si paradoxal ca fiecare biserica, organizatie, etc zice de el/ea insusi ca este unica organizatie/biserica a lui Dumnezeu .... ridicol si infantil!
Eu imi imaginez un Dumnezue care rade cu carul de crestini, de toti crestini, pt ca deseori suntem nu crestini ci cretini!
Nici eu nu vreau o unire a bisericilor catolice cu cea ortodoxa.
Ce inseamna ca Papa sa fie acceptat ca "Primat Universal" si care ar fi argumetul pro ?
QUOTE |
Ce inseamna ca Papa sa fie acceptat ca "Primat Universal" si care ar fi argumetul pro ? |
Care Sfant Ortodox a scris despre acest "Primat Universal" ? Si mai ales ce a scris ?
Nici un sfant ortodox ci Iisus. Matei 16:18. Spunandu-i lui Petru Simon "Tu eşti Petru şi pe această piatră voi zidi Biserica mea"
Tot nu vad urma de Papa acolo...
Hai sa fac pe lutheranul: dar cei cu concilile alea si nici urma de verset biblic? Iar versetul biblic dat mai inainte de catre careva este de interpretat, nu contine solutia in mod ferm si imediat.
Ar fi si culmea ca unirea sa depinda doar de rolul papei .....
QUOTE (Riverdance @ 12 Mar 2006, 09:13 PM) |
Eu imi imaginez un Dumnezue care rade cu carul de crestini, de toti crestini, pt ca deseori suntem nu crestini ci cretini! |
Eu, totusi, as vrea sa largesc orizontul, desi stiu ca e bine sa se mearga pe pasi mici, insa fara protestanti - ca sa folosesc apelativul corect - e aiurea orice tentativa de 'infratire'.
Pana cand fiecare va vrea sa faca, cika, unirea, absorband in cadrul confesiuni crestine propri - caci de confesiuni crestine e vorba, nu de diferite religi crestine - pe ceilalti sau pe celelate grupari crestine, nu exista speranta de dialog, toleranta activa si eficienta. O respectare a diferentelor trebuie sa exista in orice tentativa de gasire a unui punct comun. Diferentele nu trebuisc eliminate, dar nici absolutizate. E nevoie de-a studia si dialoga impreuna pe un text comun, si aceasta e Biblia, care ramane sursa prima a crestinismului.
Pentru asta e nevoie ca ceea ce se aprofundeaza si se 'delibereaza' la nivel de experti, studiosi sa se poata cumva implementa si la straturile de mai jos, intr-o forma care sa produca nu stare de relativism, ci respect, toleranta, sens de fraternitate bazata pe Cristos/Dumnezeu/Yahve.
Trebuie re-definit conceptul de 'identitate' de crestin si toate gruparile trebuie sa revada modul in care se 'identifica', pt ca deseori identificarea de grup crestin se realizeaza sub forme antagonistice de tipul: eu/noi buni/adevarata credinta = ei/voi rai/falsa credinta.
De acord cu ce spui. Cu deosebirea că eu nu văd necesară o redefinire a conceptului de creştin ci a conceptului de biserică creştină. Biserică creştină care înseamnă, da, un "grup creştin" cu o identitate proprie.
QUOTE |
Antihristul nu îşi va face apariţia în istorie într-un mod înspăimântător şi zguduitor, prin care 1-ar putea recunoaşte oricine, nu va avea o înfăţişare respingătoare şi nici nu va săvârşi fărădelegi. Va veni în aşa fel încât foarte puţini îşi vor da seama cine este. Va veni după o pregătire lungă de secole, care a început în zilele dintâi ale Bisericii şi care continuă cu şi mai mare elan în zilele noastre. Omenirea îl va considera cel mai de seamă binefăcător al ei. Atâtea secole de apostazie au cultivat omenirea şi au pregătit-o să-l accepte. Omenirea îl aşteaptă ca stăpânitor ideal al ei. întreaga evoluţie istorică duce la Antihrist. |
edit
http://www.divshare.com/download/1592490-c90
Putinele nuante teologice ce separa azi biserica Catolica de Bisericile ortodoxe pot fi rezolvate prin dialogul sincer si serios din cadrul Comisiei internationale teologice de dialog.
Cardinalul Kasper incurajeaza drumul spre unitatea crestina:
http://www.oecumene.radiovaticana.org/rom/Articolo.asp?c=245902
Tehnic:Invision Power Board (http://www.invisionboard.com)
© Invision Power Services (http://www.invisionpower.com)