Versiunea pentru tiparit a acestui topic

Click aici pentru a vizualiza acest topic in formatul original

HanuAncutei.com - ARTA de a conversa _ Exploratorium _ Orientarea Pe Teren Si Gasirea Punctelor Cardinale

Trimis de: Marcus pe 13 Feb 2005, 11:34 AM

Orientarea cu ajutorul Soarelui si ceasului

Daca aveti ceas - de tip clasic - si vreti sa aflati punctele cardinale, intr-o zi insorita, procedati astfel:
· indreptati limba orara a ceasului catre soare, indiferent la ce ora va aflati
· trasati "imaginar" sau pe teren unghiul facut de limba orara a ceasului orientat ca mai sus, si semidreapta care porneste din centrul ceasului si trece prin punctul care arata ora 12
· duceti, cum va pricepeti mai bine, bisectoarea acestui unghi si veti gasi punctul cardinal "sud", zis si "miaza-zi"
Aflarea celorlalte puncte cardinale nu mai este o problema. smile.gif
Experimentul este valabil pentru orice ora dintr-o zi insorita.

Demonstratie:

Stim ca Pamantul se roteste in jurul axei sale in 24 de ore, adica doua aparitii ale soarelui in dreptul aceluiasi meridian se fac dupa 24 de ore (nici macar ipoteza geocentrica nu afecteaza catusi de putin corectitudinea demonstratiei).
Deci, "cadranul solar" este impartit in 24 de ore, in timp ce cadranul ceasului e impartit in 12 diviziuni.
Rezulta urmatoarele concluzii:
· o diviziune unghiulara de pe ceas (unghiul determinat de centrul ceasului si doua ore consecutive) are 360°/12=30°, iar aceea de pe imaginarul cadran solar 360°/24=15°.
· limba orara a ceasului (cat v-o fi parand ea de lenesa!) alearga cu o viteza unghiulara de doua ori mai mare decat aceea a razei care "leaga" ochiul nostru de soare.
La ora 12 ziua, soarele se afla in dreptul meridianului locului, aratandu-ne sudul. In acest moment cele doua laturi ale unghiului nostru coincid (limba orara si semidreapra care pleaca din centrul ceasului si trece prin ora 12). Unghiul fiind egal cu 0, bisectoarea se suprapune peste cele doua laturi, in mod evident.
Indreptand limba orara catre soare, inseamna ca si bisectoarea s-a deplasat catre soare si ne arata ceea ce stim: sudul! Rezulta foarte clar ca procedeul expus in text, de aflare a punctului cardinal "sud", este corect pentru ora 12.

Sa lasam ceasul si soarele sa-si vada de drum, ca sa nu-l suparam pe Cronos, si sa revenim cu experienta noastra - de exemplu - la ora 2 (adica 14). Ce unghiuri au descris limba orara si raza vizuala care ne leaga de soare? Pe baza celor aratate mai sus si, de altfel, usor de dedus sunt:
- limba orara: 2x30°=60°
- raza vizuala catre soare: 2x15°=30°
Fata de pozitia initiala, din experienta pe care am facut-o la ora 12, raza vizuala catre soare s-a deplasat cu 30°, iar limba orara a descris un unghi de 60°. Ca sa indreptam limba orara catre soare, vom roti ceasul catre stanga (in sens trigonometric) cu 30°. Instantaneu si cealalta latura a unghiului de 60° (care leaga centrul ceasului cu ora 12) se va roti catre stanga cu 30°. Bisectoarea unghiului de 60° parcurs de limba orara (care trece acum prin ora 1), va face acelasi lucru si ne va arata directia sud, suprapunandu-se deci peste vechea bisectoare.

Concluzii:
Deoarece unghiul 2ß descris de limba orara este totdeauna dublul celui descris de raza vizuala catre soare, bisectoarea unghiului 2ß va fi indreptata tot timpul catre soare. Rotirea ceasului catre stanga cu unghiul ß, va aduce bisectoarea pe directia sud.

Ca sa va convingeti ca ati priceput cum functioneaza acest procedeu, incercati sa raspundeti la urmatoarea intrebare:
Daca cercul ceasului ar fi impartit in 24 de diviziuni (24 de ore), care ar fi modificarea la metoda de orientare cu ajutorul ceasului si soarelui?

Trimis de: Olaf pe 21 Apr 2005, 05:12 PM

Orientarea cu ajutorul soarelui (fara ceas)
Metoda presupune faptul ca soarele este suficient de puternic incat sa se vada umbrele. De asemenea, aveti la indemana un bat mai lungut, ceva cu care sa faceti un semn pe pamant si suficient de mult timp. smile.gif

Infigeti batul in pamant si marcati "varful" umbrei. Asteptati o ora, doua, trei... cat este nevoie pentru ca umbra sa se deplaseze suficient de mult si apoi marcati noua pozitie a varfului umbrei. Linia care uneste cele doua puncte indica directia est (inspre cel de al doilea punct) - vest (inspre primul punct).

Demonstratie
Pornim de la urmatoarele aproximatii:
In portiunea in care va aflati, pe o raza de... in jur, putem considera ca pamantul este plat. De asemenea, deplasarea relativa a soarelui fata de bat o putem aproxima (pe un interval scurt de timp - sa zicem, o ora) ca fiind rectilinie. Avand in vedere faptul ca "deplasarea" sorelui este data de rotatia pamantului, putem considera ca aceasta se produce strict pe directia est vest. In cazul acesta, problema este o problema de asemanare intre triunghiuri: avem doua triunghiuri cu doua dintre laturi paralele si proportionale, doua cate doua, deci si cea de a treia latura a unui triunghi (distanta dintre cele doua varfuri de umbra) va fi paralela cu cea de a treia latura a celuilalt trinughi (traiectoria soarelui).

Demonstratia este simplista, si cred ca se poate demonstra si pentru varianta cu mai putine aproximari, dar... va las pe voi sa o faceti tongue.gif ohyeah.gif

Trimis de: dead-cat pe 21 Apr 2005, 06:15 PM

Ok, dar cind ploua ce facem? huh.gif

in afara de exercitiul matematic desigur interesant, utilitatea practica pentru orientare in teren e, zic eu, limitata. daca stii la ce latitudine te aflii si ai un ceas, te uiti cit e ora, te uiti la soare si stii aproximativ in ce directie e nordul.

ca sa foloseasca informatia la ceva, trebuie sa si ai idee aproximativ unde te aflii.

banii intr-o harta buna, un survival knife cu busola si evtl. un GPS sunt bine investiti. pentru cine chiar planuieste sa depinda de asemenea informatii "out-in-the-wild".


Trimis de: dandanescu pe 21 Apr 2005, 08:01 PM

GPS-ul si busola folosesc principii fundamental diferite.

GPS-ul ofera pozitia, care poate fi pusa cu acuratete pe o harta corespunzatoare.

Busola si alte metode care ofera directia spre puncte cardinale, stele, etc,
din care sa deducem directia spre un reper specific
au marele dezavantaj ca trebuie sa stii deja cu suficienta acuratete pozitia initiala.

Si apoi trebuie sa faci observatii permanente in ce priveste pozitia relativa fata de acea pozitie initiala.

Ca sa fie mai clar, iata un exemplu fictiv:

Esti parasutat in miezul noptii intr-o pozitie necunoscuta si
trebuie sa te deplasezi rapid intr-o zona necunoscuta.

Ai o harta topografica si
a) un compas (busola)
b) un GPS

In cazul (a), mai intii trebuie sa gasesti pozitia initiala, observind pozitia curenta.
Sa zicem ca esti in zona de cimpie, se vad luminile indepartate ale unui orasel.

Dar... pe harta apar doua orasele, care din ele o fi?

Sau, la munte - piscul acela o fi ... care? pe harta topografica? ca sunt mai multe...

Esti oare pe malul de N al lacului... cutare sau poate la N de lacul celalalt, care este la S de primul lac??

In schimb, in cazul (b)(cu GPS), cunosti imediat pozitia de pornire, o localizezi pe harta topo si
asa poti sa stabilesti directia de deplasare spre destinatie.
Mai mult - poti sa fii in situatii critice in care sub presiunea evenimentelor
sa nu mai fii in stare sa pastrezi o harta mentala a deplasarii,
si totusi intr-un moment de ragaz GPS-ul iti va reda instantaneu orientarea pe teren,
in vreme ce busola... nu! daca nu cumva ai norocul sa recunosti corect vreun reper.

Trimis de: dandanescu pe 21 Apr 2005, 08:52 PM

Un domeniu care a fost popularizat enorm odata cu raspindirea GPS-urilor in aplicatii civile
este folosirea hartilor topografice.

In multe tari exista eforturi mai mult sau mai putin avansate de a pune la dispozitia cetatenilor
harti topografice de calitate, la preturi simbolice.
Aceste harti sunt de fapt pregatite din fonduri publice pentru uz militar, initial,
dar acum sunt oferite in diverse formate pentru uzul celor interesati in activitati de recreere in mijlocul naturii (outdoors).

In Canada, spre exemplu, cele mai uzuale sunt hartile topografice la scara 1:50.000.

In USA sunt mai populare cele la scara 1:24.000 (USGS topo).

Ce este o harta topografica?
In general, harta topo contine informatie despre pozitie in 3 dimensiuni, adica cele doua dimensiuni in plan si elevatia (altitudinea).
De asemenea, este uzual sa prezinte si unul sau mai multe sisteme de (grid) (retea?),
cum ar fi reteaua de linii de longitudine si latitudine (pentru navigatie aero sau navala)
si reteaua de linii http://www.uwgb.edu/dutchs/FieldMethods/UTMSystem.htm/http://www.colorado.edu/geography/gcraft/notes/coordsys/coordsys.html#ups pentru navigatie terestra.

In ce priveste formatul hartilor topo, acestea pot fi tiparite sau digitale.

In cazul hartilor tiparite, uneori se foloseste "hirtie" rezistenta la rupere si la apa,
in Canada o asemenea harta tipica la scara 1:50.000
costa dublu fata de una tiparita pe hirtie normala. (circa C$20 fata de C$10)

Mai nou exista chiar hirtie speciala format A4 pentru a obtine harti ("tear-proof & water-proof")
tiparite pe un printer cu cerneala normala (ink-jet).

In ce priveste hartile topo digitale, acestea sunt de doua feluri: raster si vector.

Harta de tip Raster este obtinuta prin scanarea unei harti tiparite ( ca o "poza" digitala).
Fisierele obtinute se pot integra cu diverse alte informatii utile,
in software care ruleaza pe un PC sau, uneori pe un handheld (Palm sau Win CE).

Harta de tip Vector este de fapt o baza de date cu toate punctele si liniile semnificative de pe harta.
Desi este mult mai greu de obtinut decit cea de tip Raster,
fisierele obtinute sunt de dimensiune cu mult mai mica (fata de Raster).
Mai au avantajul ca se poate face zoom mult mai bine decit in cazul Raster.

GPS-ul foloseste exclusiv harti de tip Vector, in diferite formate, de obicei "proprietary" unei firme sau alteia.
Desi, in cazul Garmin, spre exemplu, un grup de entuziasti
au reusit sa descifreze formatul vectorial folosit de Garmin
si sa produca harti proprii utilizabile in GPS-uri Garmin, pornind de la o harta vectoriala in alt format.
(acest lucru este legal...)

In USA si Canada, utilizatorii de GPS marca Garmin pot cumpara deja harti topo vectoriale pentru instrumentele lor.

Iar in Romania?

Hmmm... inteleg ca exista inca o lege ca nimeni, cu exceptia guvernului, nu ar avea dreptul sa detina harti topografice.
Dar legea nu se referea (de doua ori absurd!) si la hartile in format digital... rolleyes.gif

Oricum, cele mai bune http://www.omnimap.com/catalog/int/maps.htm existente la ora actuala pentru RO
sunt cele de tip Raster sau tiparite, de vinzare pe internet, avind ca sursa... Armata rusa rolleyes.gif
Inclusiv hartile topo are localitatilor importante din RO, la scara mica (1:10.000).

Se pare ca odata cu intrarea Romaniei in NATO,
armata romana este angajata intr-un efort serios de modernizare si in privinta hartilor topografice,
estimind ca vor avea o harta completa vectoriala a Romaniei pina in 2008.

Probabil ca la un moment dat aceste harti vor fi puse si la dispozitia publicului,
de vreme ce informatia oricum exista, in alte formate, deci nu mai poate fi vorba de secret,
iar costurile sunt acoperite din fonduri publice (taxe) si din donatii (NATO-USA).

Trimis de: actionmedia pe 22 Apr 2005, 10:09 AM

Orientare fara soare, fara ceas, fara busola, fara GPS, fara harta, fara puncte cardinale, fara cunoasterea exacta sau cel putin aproximativa a locurilor.
rolleyes.gif
Sa presupunem ca esti la munte si ai intrat in padure sa culegi ciuperci. Si ai mers si ai tot mers, si te-ai abatut de la poteci si marcaje, ai intrat in salbaticie. Acum vrei sa te intorci la civilizatie (nu are importanta unde). Cel mai bun drum catre civilizatie este urmarea cursului unei ape. Intotdeauna o apa mica se varsa intr-o apa mai mare. La un moment dat orice curs de apa se intersecteaza sau este insotit de un drum sau o poteca. Unde sunt drumuri si poteci, ai toate sansele sa intalnesti si oameni sau cel putin, urmand poteca sa ajungi la o asezare.

Deci copii, daca va rataciti in padure la munte sau la deal, cautati un curs de apa, sau cel putin o vale sapata de un torent. Cea mai usoara metoda de a gasi un curs de apa este sa mergi la vale, intotdeauna apa se gseste in vale.

Pentru zona de campie nu prea functioneaza sistemul acesta, insa la campie sunt foarte rare situatiile in care sa te poti rataci. Cel mai simplu este sa te ghidezi dupa sunet. De exemplu asculta atent si vezi se unde se aude zgomot de masini sau voci de oameni.



Trimis de: SORIN pe 28 Apr 2005, 03:30 PM

Dandanescu iar vad ca incerci sa explici lucruri de care habar nu ai inafara talentului de a gasi o tema, tras un search pe Google si revenit la subiect te dai mare profesionist sad.gif

[QUOTE]GPS-ul si busola folosesc principii fundamental diferite[/QUOTE]. Descoperirea secolului....bine ca n-ai bagat-o si pe bunica in ecuatie hh.gif


[QUOTE]Busola si alte metode care ofera directia spre puncte cardinale, stele, etc,
din care sa deducem directia spre un reper specific
au marele dezavantaj ca trebuie sa stii deja cu suficienta acuratete pozitia initiala.[/QUOTE]

Busola ofera doar directia spre polul nordic...iar directia spre stele e ceva nou..pe unde ai gasit asa ceva?? Pe la un site de astronauti? hh.gif Si cum sa nu stii unde te aflii cu aproximatie...doar daca esti cazut din cer se poate asa ceva! Sau daca cumva fiind plecat cu avionu de la Montreal, a explodat asta si tu ai surit cu rucsacu si ai ramas in viata prin Alaska!

[QUOTE]Esti parasutat in miezul noptii intr-o pozitie necunoscuta si
trebuie sa te deplasezi rapid intr-o zona necunoscuta.[/QUOTE]

Cum poti fii parasutat fara sa stii unde si trebuie sa te deplasezi in o zona necunoscuta...adica vrei sa zici ca nici n-ai habar incotro vrei sa ajungi?? ohyeah.gif

[QUOTE]In cazul (a), mai intii trebuie sa gasesti pozitia initiala, observind pozitia curenta.[/QUOTE]

Desteapta afirmatie...ai inteles ce ai vrut sa scrii? cry.gif

[QUOTE]Sa zicem ca esti in zona de cimpie, se vad luminile indepartate ale unui orasel.

Dar... pe harta apar doua orasele, care din ele o fi?[/QUOTE]

Scoti busola si vezi unde te aflii fata de acel oras...ai si harta asa ca e simplu ...singuru lucru mai greu e sa estimezi distanta pana la oras....daca ai sa fii simpatic poate am sa te invat odata cum se face treaba!!

[QUOTE]Sau, la munte - piscul acela o fi ... care? pe harta topografica? ca sunt mai multe...[/QUOTE] Aici deja dai dovada ca habar nu ai in legatura cu tema...

Esti oare pe malul de N al lacului... cutare sau poate la N de lacul celalalt, care este la S de primul lac??
[QUOTE]
Nu am inteles, dar eu caut de obicei X-ul!! blink.gif

[QUOTE]In schimb, in cazul (b)(cu GPS), cunosti imediat pozitia de pornire, o localizezi pe harta topo si
asa poti sa stabilesti directia de deplasare spre destinatie.[/QUOTE]

Ce te faci daca s-a spart GPS-UL, bateria a intrat la apa sau inamicul bruiaza conectiunea GPS???

[QUOTE]Mai mult - poti sa fii in situatii critice in care sub presiunea evenimentelor
sa nu mai fii in stare sa pastrezi o harta mentala a deplasarii,
si totusi intr-un moment de ragaz GPS-ul iti va reda instantaneu orientarea pe teren,
in vreme ce busola... nu! daca nu cumva ai norocul sa recunosti corect vreun reper. [/QUOTE]

Daca nu esti in stare sa te descurci si fara GPS, dor cu ajutorul busolei ( sa nu mai vorbesc de cazuri in care nici nu ai busola...ci doar harta ) atunci stai in bana ta si lasa pe altii sa dea lectii pe aici.

Acum daca vrei sa inveti ceva intreaba........iar daca doar vii sa te dai Grande, sunt pe aici unii care cu adevarat sunt interesati de tema si nu de tot felu de date spicuite pe Google!!

Sanatate si spor la sapat...........

Sorin.

Trimis de: Olaf pe 28 Apr 2005, 04:18 PM

O singura data nu mi-a fost de ajutor busola, si anume in padurea Baneasa... da' cautam acul in carul cu fan, si o deviatie de numai un grad era dezastruoasa, iar punctele de reper erau aproape zero, asa ca... rolleyes.gif

@actionmedia: de acord, mai putin in Apuseni, unde poti avea nesansa sa dai de o vale inchisa... sad.gif Urmezi firul apei si apa dispare sub pamant, iar valea nu duce nicaieri yikes.gif

Trimis de: SORIN pe 28 Apr 2005, 04:25 PM

Adica o gaura sau pestera e nicaieri?? rofl.gif

Trimis de: dead-cat pe 28 Apr 2005, 04:27 PM

te urci pe deal si daca ai semnal la mobil, suni la hotline laugh.gif

Trimis de: SORIN pe 28 Apr 2005, 04:34 PM


QUOTE
O singura data nu mi-a fost de ajutor busola, si anume in padurea Baneasa... da' cautam acul in carul cu fan, si o deviatie de numai un grad era dezastruoasa, iar punctele de reper erau aproape zero, asa ca


.........un simplu magnet te scotea din impas hh.gif

Trimis de: Olaf pe 28 Apr 2005, 04:36 PM

Editat: ma prind mai greu... rofl.gif

Trimis de: dandanescu pe 29 Apr 2005, 06:42 AM

QUOTE (SORIN @ 28 Apr 2005, 06:30 AM)
Dandanescu iar vad ca incerci sa explici lucruri de care habar nu ai inafara talentului de a gasi o tema, tras un search pe Google si revenit la subiect te dai mare profesionist sad.gif

[...]
Acum daca vrei sa inveti ceva intreaba........iar daca doar vii sa te dai Grande, sunt pe aici unii care cu adevarat sunt interesati de tema si nu de tot felu de date spicuite pe Google!!

Sanatate si spor la sapat...........

Sorin.

SORINe ... tu esti doar un tolomac, in ce priveste subiectul asta. Ok?
Vezi ca ti-a intrat nisip fierbinte in nas si creierul nu merge bine fara oxigen. wink.gif

Daca erai intradevar bun de ceva, ai fi contribuit informatie utila in discutia asta.
Dar tot asa ai facut si mai demult , la alte subiecte ohyeah.gif
Dai din buze numai asa de ciuda ca habar n-ai despre ce se vorbeste.
Ce sa-i faci? aroganta ta nu poate sa acopere suficient ignoranta.

Trimis de: dandanescu pe 29 Apr 2005, 07:30 AM

QUOTE (SORIN @ 28 Apr 2005, 06:30 AM)
QUOTE
GPS-ul si busola folosesc principii fundamental diferite
. Descoperirea secolului....bine ca n-ai bagat-o si pe bunica in ecuatie


Las-o pe bunica-ta si mai studiaza;
dupa unele clasificari, ar fi patru tipuri de navigatie, care au caracteristici distincte, deci se studiaza in mod diferit.
De exemplu, asa "de amorul artei" si ca sa-ti bagi tu putin unghia in git, ohyeah.gif
as putea sa mai adaug navigatia radio si navigatia inertiala.

QUOTE
QUOTE
Busola si alte metode care ofera directia spre puncte cardinale, stele, etc,
din care sa deducem directia spre un reper specific
au marele dezavantaj ca trebuie sa stii deja cu suficienta acuratete pozitia initiala.


Busola ofera doar directia spre polul nordic...iar directia spre stele e ceva nou..pe unde ai gasit asa ceva?? Pe la un site de astronauti?

rolleyes.gif Asa ne-a invatat pe noi, parca pe la cursurile de avionics, ca se face navigatia la bordul bombardierelor strategice nucleare.
Unul din sisteme se bazeaza pe ...constelatia NAVSTAR jamie.gif , altul e inertial,
si altul foloseste harta constelatiilor stelare.


QUOTE
Si cum sa nu stii unde te aflii cu aproximatie...doar daca esti cazut din cer se poate asa ceva! Sau daca cumva fiind plecat cu avionu de la Montreal, a explodat asta si tu ai surit cu rucsacu si ai ramas in viata prin Alaska!


...Sau daca era cumva rindul tau sa te odihnesti ( tu nu dormi?) in timpul incidentului/accidentului
si nu ai timp decit sa evacuezi aeronava.
Sau daca erai captiv si ai reusit sa evadezi...
sau poate erai dupa o petrecere de ramas bun si erai cam obosit... sau... mai vrei exemple?
Desi daca erai tolomac vei porni de la ipoteza ca vei stii mereu unde te afli. wink.gif


Trimis de: dandanescu pe 29 Apr 2005, 07:50 AM

QUOTE (SORIN @ 28 Apr 2005, 06:30 AM)
QUOTE
Esti parasutat in miezul noptii intr-o pozitie necunoscuta si
trebuie sa te deplasezi rapid intr-o zona necunoscuta.


Cum poti fii parasutat fara sa stii unde si trebuie sa te deplasezi in o zona necunoscuta...adica vrei sa zici ca nici n-ai habar incotro vrei sa ajungi?? ohyeah.gif


Cum? Simplu: incident la bord - foc la bord - evacuare de urgenta -
comunicatiile sunt scoase din functiune inainte sa afli pozitia lansarii.
Sau variatiuni pe aceeasi tema.
Zona necunoscuta? Adica: nu recunosti reperele reprezentative din zona unde te gasesti.

QUOTE
QUOTE
In cazul (a), mai intii trebuie sa gasesti pozitia initiala, observind pozitia curenta.


Desteapta afirmatie...ai inteles ce ai vrut sa scrii? cry.gif

Eu am inteles, desi aici admit ca nu e prea clara fraza;
Pozitia curenta este cea in care te afli, de unde te deplasezi la punctul initial prestabilit
(bineinteles daca exista un punct prestabilit ideal "de plecare" in situatia specifica).

De exemplu, exista un anumit punct de intrare intr-un coridor printr-un cimp minat,
pe ala trebuie sa il gasesti!
Nu e suficient sa pornesti in directia generala a tintei care stii ca este undeva dincolo de cimpul minat.
Acum sper ca e mai clar?

QUOTE
QUOTE
Sa zicem ca esti in zona de cimpie, se vad luminile indepartate ale unui orasel.

Dar... pe harta apar doua orasele, care din ele o fi?


Scoti busola si vezi unde te aflii fata de acel oras...ai si harta asa ca e simplu ...singuru lucru mai greu e sa estimezi distanta pana la oras....daca ai sa fii simpatic poate am sa te invat odata cum se face treaba!!

QUOTE
Sau, la munte - piscul acela o fi ... care? pe harta topografica? ca sunt mai multe...
Aici deja dai dovada ca habar nu ai in legatura cu tema...

QUOTE
Esti oare pe malul de N al lacului... cutare sau poate la N de lacul celalalt, care este la S de primul lac??

Nu am inteles, dar eu caut de obicei X-ul!! blink.gif

Aici nu ai inteles tu despre ce e vorba.
Toate trei situatiile descrise anterior indica faptul ca directia este inutila fara cunoasterea pozitiei initiale,
deoarece directia este relativa fata de pozitia initiala.
Acelasi obiectiv poate aparea la N sau la S, depinde unde esti situat fata de obiectiv.
Mai mult, un alt obiectiv asemanator te poate induce in eroare, fiind situat in directie exact opusa.

Desigur, un tolomac nu va admite niciodata asa ceva... ohyeah.gif

Trimis de: dandanescu pe 29 Apr 2005, 07:57 AM

QUOTE (SORIN @ 28 Apr 2005, 06:30 AM)
QUOTE
In schimb, in cazul (b)(cu GPS), cunosti imediat pozitia de pornire, o localizezi pe harta topo si
asa poti sa stabilesti directia de deplasare spre destinatie.


Ce te faci daca s-a spart GPS-UL, bateria a intrat la apa sau inamicul bruiaza conectiunea GPS???

Si compasul se poate strica, iar GPS-ul nu mai este demult un instrument fragil.
Bateria a intrat la apa? ohyeah.gif Se vede ca habar n-ai despre ce vorbesti,
este uzual pentru multe GPS-uri civile sa fie aprobate
conform cu standarde cum ar fi "Waterproof IEC 529 IPX7 " jamie.gif
Cum ti-am zis... in mesajul anterior.

Cit despre bruiaj, de obicei inamicul capabil de bruiaj este si utilizator de GPS.
Prin urmare, daca te preocupa problema asta, folosesti un instrument GPS multi-sistem
(adica NAVSTAR/GLONASS si in curind mai adaugi si GALILEO)
Nu e prea usor sa bruiezi garantat semnalul, fiind directional.
Un deal care se poate interpune intre statia de bruiaj (chiar daca este airborne)
si instrumentul GPS poate crea o zona "de umbra" suficienta.

Dar daca intr-adevar te pricepeai si nu vorbeai numai asa ca sa te afli in treaba,
ai fi mentionat situatia tipica in vai adinci cu pereti abrupti,
sau "urban canyon" ( adica intre cladiri inalte) sau
sub coroane de copaci inalti si densi (padure deasa, jungla).
In care caz, multe GPS-uri (inclusiv al meu) includ un compas si un altimetru
(evident acesta din urma util doar daca sunt denivelari in teren),
ambele instrumente fiind folosite impreuna cu o harta topo, pina la urmatorul punct unde ai semnal GPS.

QUOTE
QUOTE
Mai mult - poti sa fii in situatii critice in care sub presiunea evenimentelor
sa nu mai fii in stare sa pastrezi o harta mentala a deplasarii,
si totusi intr-un moment de ragaz GPS-ul iti va reda instantaneu orientarea pe teren,
in vreme ce busola... nu! daca nu cumva ai norocul sa recunosti corect vreun reper.


Daca nu esti in stare sa te descurci si fara GPS, dor cu ajutorul busolei ( sa nu mai vorbesc de cazuri in care nici nu ai busola...ci doar harta ) atunci stai in bana ta si lasa pe altii sa dea lectii pe aici.


Daca te cheama SORIN/RAmbo?DancesWithWolves? poti sa dai lectii chiar daca esti doar un habarnist cu tupeu.
In rest, fortele armate - spre exemplu - stiu exact cita valoare are in practica, statistic, folosirea unui GPS.

Trupetii americani din Iraq scriau scrisori la familie sau prieteni sa le trimita GPS-uri ( Garmin - cumparate de la WallMart).
Or fi fost "in bani", ca un compas e mult mai ieftin... sau nu le-o fi dat lectii SORIN?
Trupele speciale SAS, care fara indoiala cunosc folosirea compasului (mai bine oare ca SORIN??)
totusi si ei au adoptat GPS-ul.

Asta nu exclude busola,
dupa cum nici folosirea unei arme automate de asalt nu exclude folosirea baionetei.
Intre GPS si busola este cam aceeasi relatie de mai sus.

...Asadar, SORINe? Tu nu ai acces la Google sau la cursul de navigatie dormeai in banca?? ohyeah.gif

Trimis de: Olaf pe 29 Apr 2005, 10:57 AM

Poate ca ar fi mai util daca ati inceta cu atacurile personale si v-ati rezuma la informatii.
Eu consider ca este putin probabil ca vreunul dintre cei care citesc acest subiect sa foloseasca nu stiu ce sisteme de navigatie folosite pe bombardiere sau sa fie parasutat pe timp de noapte in zone necunoscute. Pe de alta parte, nu cred ca orientarea cu ajutorul GPS este o problema (in fond, este un instrument destul de simplu de folosit). Mie mi s-a parut ca subiectul era despre "ce te faci atunci cand n-ai nici GPS si, eventual, nici busola".
Eu unul nu sunt in stare sa gasesc steaua polara... nu pot, nene, sunt prea multe!

Trimis de: dead-cat pe 29 Apr 2005, 11:03 AM

un binoclu si 2-3 nopti pe-afara cu o harta celesta pt. emisfera nordica (si o lanterna cu lumina rosie) si ai rezolvat problema, ca-s chestii basic pt. orice astronom amator.

mai complicat e, daca-i innorat.

Trimis de: caa pe 29 Apr 2005, 11:56 AM

QUOTE (Olaf @ 29 Apr 2005, 11:57 AM)
Eu unul nu sunt in stare sa gasesc steaua polara... nu pot, nene, sunt prea multe!

Îţi spun eu cum! Întîi găseşti Carul Mare. Apoi iei în consideraţie cele 2 stele din "spate". Măsori ochiometric în prelungirea liniei ce le uneşte (în direcţia părţii superioare a Carului) o lungime de cca 5-7 (am uitat, recunosc, e ori 5 ori 7...) ori distanţa dintre cele 2 stele luate ca repere. Acolo se află "polara", pe acea linie. Nu îmi amintec cu precizie, dar cred că nu sînt prea multe stele în zona aia şi deci sînt toate şansele ca s-o găseşti din prima. wink.gif

Trimis de: Olaf pe 29 Apr 2005, 12:46 PM

Am incercat chestia asta... nu nimeresc nici macar Carul Mic... sad.gif Sau poate nu stiu eu sa-l disting dintre atatea stele
Cat despre binoclu... imi tremura mana si imi joca stelele in fata ochilor rofl.gif

Trimis de: actionmedia pe 29 Apr 2005, 01:24 PM

QUOTE (Olaf @ 29 Apr 2005, 01:46 PM)
Am incercat chestia asta... nu nimeresc nici macar Carul Mic... sad.gif

Daca gasesti Carul Mic este simplu pentru ca din cate stiu eu Steaua Polara este ultime stea din oistea Carului Mic. Cred ca trebuie anumite conditii:
1. Cerul sa fie senin (senin-senin) fara neguri la orizont sau norisori.
2. Sa nu fie in jur obstacole care sa iti optureze cerul, adica, orizontul trebuie sa fie curat, drept si cat mai departe (cred ca din varful unui munte e mai usor de observat.
3. Sa ai vederea buna.
4. Sa ai multa rabdare.

Trimis de: caa pe 29 Apr 2005, 01:50 PM

...5. sa nu iti tremure mina; sa nu iti tremure nimica-nimicuta! laugh.gif

Trimis de: SORIN pe 29 Apr 2005, 01:55 PM

QUOTE (milimetru @ 29 Apr 2005, 12:56 PM)
QUOTE (Olaf @ 29 Apr 2005, 11:57 AM)
Eu unul nu sunt in stare sa gasesc steaua polara... nu pot, nene, sunt prea multe!

Îţi spun eu cum! Întîi găseşti Carul Mare. Apoi iei în consideraţie cele 2 stele din "spate". Măsori ochiometric în prelungirea liniei ce le uneşte (în direcţia părţii superioare a Carului) o lungime de cca 5-7 (am uitat, recunosc, e ori 5 ori 7...) ori distanţa dintre cele 2 stele luate ca repere. Acolo se află "polara", pe acea linie. Nu îmi amintec cu precizie, dar cred că nu sînt prea multe stele în zona aia şi deci sînt toate şansele ca s-o găseşti din prima. wink.gif

De cinci ori distanta dintre cele doua stele.....nu se poate confunda cu toate ca steaua polara nu e mai luminoasa decat celelalte!

Sorin.

Trimis de: SORIN pe 29 Apr 2005, 01:58 PM

QUOTE (dead-cat @ 29 Apr 2005, 12:03 PM)
un binoclu si 2-3 nopti pe-afara cu o harta celesta pt. emisfera nordica (si o lanterna cu lumina rosie) si ai rezolvat problema, ca-s chestii basic pt. orice astronom amator.

mai complicat e, daca-i innorat.

Un binoclu nu ajuta cu nimic...din contra sad.gif Trebuie sa caute grupurile de stele cu un unghi de vedere cat mai larg, iar benoclu face invers!

In rest ai dreptate thumb_yello.gif

Sorin.

Trimis de: SORIN pe 29 Apr 2005, 02:03 PM

QUOTE (Olaf @ 29 Apr 2005, 01:46 PM)
Am incercat chestia asta... nu nimeresc nici macar Carul Mic... sad.gif  Sau poate nu stiu eu sa-l disting dintre atatea stele
Cat despre binoclu... imi tremura mana si imi joca stelele in fata ochilor rofl.gif

Daca ai sa fii in stare sa gasesti Carul mic din prima, atunci te poti duce linistit la campionatu mondial de orientare sportiva thumb_yello.gif

Pana atunci incearca sa gasesti nordul cu ajutorul Carului mare, Casiopea ( W ) sau sageata nordului!

Astea sunt mai usor de prins si precum spune di Deat Cat...cateva seri fara luna pe afara si se rezolva...mai ales daca ai langa tine pe cineva care poate sa-ti arate la inceput!

Sorin.

ps. 'banditu ' meu de 5 ani stie sa gaseasca Casiopea si Ursoaica Mare!

mai jos...Casiopea:
user posted image

Trimis de: Olaf pe 29 Apr 2005, 02:32 PM

Mda, pe astea mi-e mai usor sa le vad. Deci, cum gasesc punctele cardinale cu ajutorul lor?

Trimis de: SORIN pe 29 Apr 2005, 02:37 PM

Si la Finale un raspuns celui ce doar are impresia ca le stie pe toate, dar de fapt e constipat de propriu orgoliu!

Bai Double Dan...raspunde nene la tema si la mesaje si incerca sa aburesti pe altii dand tarcoale si bagand cotite spre alte directii, cu scopul de ametii pe altii! sad.gif

Desigur da cand te-ai ajuns in Canada si probabil ai primit de la firma un SUV dotat cu sistem GPS, ai uitat ca baza in orientare e Topografia si folosirea Busolei! Cel putin asa e la noi astia mai prosti care abia avem bani de Dacie si nu de smechereli de alea de peacolo!

QUOTE
Daca te cheama SORIN/RAmbo?DancesWithWolves? poti sa dai lectii chiar daca esti doar un habarnist cu tupeu


Mai stii?? Te invit aici public la un duel....ce zici?? Ridici manusa sau o aburesti ca de obicei?? Si membrii acestui Forum au sa fie arbitrii! Te-am invitat...acum depinde doar de tine!

QUOTE
In rest, fortele armate - spre exemplu - stiu exact cita valoare are in practica, statistic, folosirea unui GPS.


Bai nene....se pare ca armata ai vazut doar in filme....toate armatele pun baza pe instruirea cadrelor in orientarea clasica...daca mai au si un GPS, nu strica....dar aia nu e baza! Mai sapa putin.

QUOTE
Trupele speciale SAS, care fara indoiala cunosc folosirea compasului (mai bine oare ca SORIN??)
totusi si ei au adoptat GPS-ul.


Poti jura ca ai dreptate?? Te-am invitat la ceva...poti sa-ti aduci si un prieten veteran al S.A.S!


Si inca ceva...americanii folosesc Maggelan nene si nu al de jucarii Garmin...mai sapa!! Sau uite aici:
user posted image


Trimis de: dead-cat pe 29 Apr 2005, 03:02 PM

QUOTE (SORIN @ 29 Apr 2005, 01:58 PM)
QUOTE (dead-cat @ 29 Apr 2005, 12:03 PM)
un binoclu si 2-3 nopti pe-afara cu o harta celesta pt. emisfera nordica (si o lanterna cu lumina rosie) si ai rezolvat problema, ca-s chestii basic pt. orice astronom amator.

mai complicat e, daca-i innorat.

Un binoclu nu ajuta cu nimic...din contra sad.gif Trebuie sa caute grupurile de stele cu un unghi de vedere cat mai larg, iar benoclu face invers!

In rest ai dreptate thumb_yello.gif

Sorin.

pai nu sa gasesti steaua polara. ca doara e luminoasa si dubla pe de-asupra.

binoclu asa, ca sa mai ai la ce te uita mai tirziu, ca d-aia e omu astronom amator biggrin.gif

Trimis de: dandanescu pe 30 Apr 2005, 03:17 AM

QUOTE (SORIN @ 29 Apr 2005, 05:37 AM)
Si la Finale un raspuns celui ce doar are impresia ca le stie pe toate, dar de fapt e constipat de propriu orgoliu!

Bai Double Dan...raspunde nene la tema si la mesaje si incerca sa aburesti pe altii dand tarcoale si bagand cotite spre alte directii, cu scopul de ametii pe altii! sad.gif

Desigur da cand te-ai ajuns in Canada si probabil ai primit de la firma un SUV dotat cu sistem GPS, ai uitat ca baza in orientare e Topografia si folosirea Busolei!  Cel putin asa e la noi astia mai prosti care abia avem bani de Dacie si nu de smechereli de alea de peacolo!

QUOTE
Daca te cheama SORIN/RAmbo?DancesWithWolves? poti sa dai lectii chiar daca esti doar un habarnist cu tupeu


Mai stii?? Te invit aici public la un duel....ce zici?? Ridici manusa sau o aburesti ca de obicei?? Si membrii acestui Forum au sa fie arbitrii! Te-am invitat...acum depinde doar de tine!

QUOTE
In rest, fortele armate - spre exemplu - stiu exact cita valoare are in practica, statistic, folosirea unui GPS.


Bai nene....se pare ca armata ai vazut doar in filme....toate armatele pun baza pe instruirea cadrelor in orientarea clasica...daca mai au si un GPS, nu strica....dar aia nu e baza! Mai sapa putin.

QUOTE
Trupele speciale SAS, care fara indoiala cunosc folosirea compasului (mai bine oare ca SORIN??)
totusi si ei au adoptat GPS-ul.


Poti jura ca ai dreptate?? Te-am invitat la ceva...poti sa-ti aduci si un prieten veteran al S.A.S!


Si inca ceva...americanii folosesc Maggelan nene si nu al de jucarii Garmin...mai sapa!! Sau uite aici:
user posted image

Sau aici:

SORINe, tu ai mentalitate de trepadus, de lacheu, mai baiete.
Ce te face sa crezi ca asemenea chestii nu se pot studia si practica absolut din pasiune?
Tu n-ai auzit de GPS geo-cache? Deh, tolomac cum esti, ai impresia ca
ce faci tu la serviciu este inceputul si sfirsitul in domeniu. rolleyes.gif

In ce priveste fortele armate americane, mai intii ca nu sunt in stare sa faca fata cererii in ce priveste procurarea modelului militar de GPS,
al doilea ca pretul este mult mai mare si nejustificat!
prin comparatie cu GPS civile in majoritatea aplicatiilor militare
(acelea care nu necesita canalul de frecventa encriptata
care poarta informatia de precizie maxima si anuleaza erorile rezultate din efectele meteo)

al treilea ca functiile "calculatorului de navigatie" din instrument sunt rudimentare la modelul militar comparativ cu modelele civile.

De aceea, de la US Marines si alte forte mai mult sau mai putin speciale si pina la militarul de rind
se obisnuieste sa fie cumparate modele civile, pentru dotare imediata,
dintre care Garmin Etrex Summit sau similar sunt dintre cele mai apreciate, de o robustete incontestabila.
user posted image

In ce priveste adoptarea GPS-ului in aplicatii militare in general, SORINe esti de o ignoranta crincena cind afirmi ca busola ramine baza.
Poate la nivelul tau... cu grad de trombonist sef si mecanic expert doar la schimbat anvelopele la 4x4.

In Africa de Sud era folosit GPS-ul inca din razboiul in Angola, pe vremea cind aveau dimensiunea unei noptiere... biggrin.gif
In prezent, odata cu adoptarea 4GW, in care, spre exemplu,
unitati mici si covert marcheaza obiective in teren si raporteaza pozitia pentru atacuri aeriene de precizie...
as vrea sa te vad pe tine gresind coordinatele ca esti capos si nu vrei sa folosesti GPS-ul.

Dar ia zii, despre ce duel vorbeai? Zii exact ce ai in cap,
daca vrei sa ne duelam pe probleme de navigatie, cu placere.


Trimis de: SORIN pe 30 Apr 2005, 07:25 AM

QUOTE
SORINe, tu ai mentalitate de trepadus, de lacheu, mai baiete.


La altceva esti in stare?? hh.gif

QUOTE
Ce te face sa crezi ca asemenea chestii nu se pot studia si practica absolut din pasiune?


Se pot studia si practica desigur......dar se pare ca tu doar stai calare pe net si doar ti-ai bagat nasu pe aici ca sa dai lectii altora la o tema la care esti pe langa!!


QUOTE
Tu n-ai auzit de GPS geo-cache? Deh, tolomac cum esti, ai impresia ca
ce faci tu la serviciu este inceputul si sfirsitul in domeniu. 


Mai stii???????? Oricum te invit sa-ti mai cenzurezi gurita, sa nu cumva s-o iei peste ea!

QUOTE
In ce priveste fortele armate americane, mai intii ca nu sunt in stare sa faca fata cererii in ce priveste procurarea modelului militar de GPS,
al doilea ca pretul este mult mai mare si nejustificat!
prin comparatie cu GPS civile in majoritatea aplicatiilor militare
(acelea care nu necesita canalul de frecventa encriptata
care poarta informatia de precizie maxima si anuleaza erorile rezultate din efectele meteo)


Cred ca ai gresit topicu cand ai plasat acest paragraf....dar ce sa faci...asa e cand vrei sa citezi ca sa de tai mare cand de fapt habar nu ai despre ce e vorba!

QUOTE
De aceea, de la US Marines si alte forte mai mult sau mai putin speciale si pina la militarul de rind
se obisnuieste sa fie cumparate modele civile, pentru dotare imediata,
dintre care Garmin Etrex Summit sau similar sunt dintre cele mai apreciate, de o robustete incontestabila.


Pe asta de unde ai mai scos-ooooooooo?? Pe cine incerci sa aburesti?? Asa ai gasit tu pe Google?? Baga si tu un site sa vedem cu ochii nostrii ca aia de la Marines sunt dotati cu jucaria aia din poza!

QUOTE
In ce priveste adoptarea GPS-ului in aplicatii militare in general, SORINe esti de o ignoranta crincena cind afirmi ca busola ramine baza.


Arata unde am afirmat eu asa ceva.....sau cand vezi ca n-o scoti la capat te orbeste furia??

QUOTE
Poate la nivelul tau... cu grad de trombonist sef si mecanic expert doar la schimbat anvelopele la 4x4.


Trombonist sef si mecanic expert la anvelope 4x4 si unu care-ti da lectii la orientare...cu sau fara GPS sau
busola!
...Oricum ai grija la cioc...ti-am mai spus!!

QUOTE
In Africa de Sud era folosit GPS-ul inca din razboiul in Angola, pe vremea cind aveau dimensiunea unei noptiere...
Aici ai dreptate...bunica avea unu cat dulapu legat de gatu vacii...si vaca avea si telecomanda!!

QUOTE
In prezent, odata cu adoptarea 4GW, in care, spre exemplu,
unitati mici si covert marcheaza obiective in teren si raporteaza pozitia pentru atacuri aeriene de precizie...
as vrea sa te vad pe tine gresind coordinatele ca esti capos si nu vrei sa folosesti GPS-ul.


Coane....aici e doar un loc unde niste forumisti incearca sa studieze orientarea de teren si nu baliverne cu unitati mici si marcarea unor obiecte militare...se pare ca stai prea mult timp prin salile de cinema. BTW marcarea obiectivelor se face cu alte metode, dar mai sapa...............

QUOTE
Dar ia zii, despre ce duel vorbeai? Zii exact ce ai in cap,
daca vrei sa ne duelam pe probleme de navigatie, cu placere.


Dandane....iti sugerez sa lasi gurita mai mica, daca mai ai nevoie de ea. Sa nu zici ca n-ai stiut...te-am avertizat public!

Sanatate.......

Sorin.

Trimis de: necko pe 30 Apr 2005, 08:21 AM

Domnilor, de nu m-ar deranja atit de mult atacurile la persoana, as fi chiar interesata de subiectul "conversatiei" dvs.

si totusi, revenind la tema data, nu am inteles in ce directie sa masoara distanta x 5 dintre ultimile doua stele ale oistii carului mare pentru a gasi steaua polara. o schita ar fi super !

in plus, o scurta prezentare a stelei polare, cine e si ce stie ea sa faca, n-ar strica.

Trimis de: SORIN pe 30 Apr 2005, 10:30 AM

Cu placere Netck smile.gif Cam asa apar cele doua ursoaice pt. noi aia muritori de rand:

user posted image

Dar e tot posibilu sa apara unu cu GPS-u si sa-mi strice teoria rofl.gif rofl.gif

Sorin.

Trimis de: necko pe 30 Apr 2005, 11:26 AM

multzumesc, Sorin ! acum e mult mai clar smile.gif

Trimis de: dandanescu pe 30 Apr 2005, 04:32 PM

In weekend-ul asta, printre altele, o sa am din nou placerea sa prezint un curs basic de utilizarea GPS-ului
la clubul de calarie in zone salbatice (Backcountry Horsemen).
biggrin.gif Nu stiu de ce
(oare de ce? ca sunt gratis si mai utile decit multe cursuri cu plata la care au asistat - asa spun ei...)
canadienii astia ma tot roaga sa reprogramez cursurile astea,
atit la nivel basic cit si mediu.
Cica le explic bine... si ma mai roaga din cind in cind sa le
tiparesc potecile inregistrate pe GPS pe cite o harta topo,
sa le impartim intre membrii clubului...

Cind negociem ( periodic) statutul potecilor cu utilizare multipla, si mai ales cele de utilizare exclusiv equestra,
absolut toate organizatiile guvernamentale sau corporatiile implicate nici nu discuta daca potecile despre care vorbim nu sunt prezentate pe harta topo.
Cea mai buna si mai simpla metoda este transpunerea pe harta topo digitala a
"urmei" (track) inregistrate automat de un instrument GPS,
urmata de tiparirea sectiuni de harta care contine poteca.

Intr-un mesaj viitor am sa prezint citeva link-uri unde se poate face download legal de informatie in domeniul public,
care permite oricui (cu acces la un PC si Internet, desigur), gratis ,
sa vizualizeze genul de harta in 3D, unde apar nu numai curbele de relief
dar si proiectia umbrita a pantelor din munti/dealuri,
si inca citeva aspecte tehnice utile celor care prepara o excursie in teren.

Intentia mea este de a arata ce este oferit in prezent in acest domeniu publicului Nord American,
ideea fiind ca aceleasi elemente vor fi accesibile si celor din RO in viitorul apropiat
(adica pina in 2008, dupa informatiile mele).


Trimis de: Olaf pe 30 Apr 2005, 04:53 PM

@dandanescu: sarind peste tona de offtopicuri si peste faptul ca nu incerci decat sa-l provoci pe Sorin, explica-mi si mie, ce este asa de complicat la folosirea GPS? Sincer, eu consider ca-mi este suficient manualul de folosire a aparatului smile.gif. Dar nu folosesc asa ceva pentru ca eu cred ca mi-ar strica toata distractia orientarii in teren. De fapt, daca ma gandesc bine, si busola este un instrument pe care il folosesc foarte rar, dar il iau cu mine pentru ceea ce as numi "cazuri de urgenta".
Deci, explica-mi si mie, dar fara sa ma iei cu "daca esti parasutat noaptea intr-o zona necunoscuta" sau "militarii americani au.." pentru ca nu sunt nici militar american si nici nu practic parasutismul, la ce mi-ar fi bun un GPS? (cu exceptia cazului in care plec de nebun prin desert...) Si ce este atat de complicat la el, incat sa necesite cursuri?

P.S. Aparatele GPS si harti ce pot fi luate de pe internet sunt accesibile in Ro de multa vreme. Vezi forumul de pe alpinet.org. wink.gif

Trimis de: necko pe 30 Apr 2005, 05:08 PM

dandanescu, eu chiar cred ca tu esti expert in GPS-uri si in folosirea lor si chiar pot sa te si felicit ca esti atit de mult solicitat, asa cum afirmi tu :

"canadienii astia ma tot roaga sa reprogramez cursurile astea, atit la nivel basic cit si mediu. Cica le explic bine... si ma mai roaga din cind in cind sa le tiparesc potecile inregistrate pe GPS pe cite o harta topo, sa le impartim intre membrii clubului... "

sincer, nu ne intereseaza....

iti reamintesc tema subiectului de fata :

"Orientarea pe teren si gasirea punctelor cardinale" ---> Orientarea cu ajutorul Soarelui si ceasului

am rugamintea de a ne lasa cu offtopicurile pe care le tot bagi, insistent si fara sa te intereseze cu adevarat parerea celorlati. ori scrii la subiect, ori iti deschizi separat un subiect despre GPS-uri, unde poti sa te desfasori in voie.

si inca o data, repet: atacurile la persoana, mai ales cind tu insuti esti culpabil, sunt de prost gust.

multumesc

Trimis de: SORIN pe 30 Apr 2005, 09:15 PM

QUOTE (Olaf @ 21 Apr 2005, 06:12 PM)
0Orientarea cu ajutorul soarelui (fara ceas)
Metoda presupune faptul ca soarele este suficient de puternic incat sa se vada umbrele. De asemenea, aveti la indemana un bat mai lungut, ceva cu care sa faceti un semn pe pamant si suficient de mult timp. smile.gif

Infigeti batul in pamant si marcati "varful" umbrei. Asteptati o ora, doua, trei... cat este nevoie pentru ca umbra sa se deplaseze suficient de mult si apoi marcati noua pozitie a varfului umbrei. Linia care uneste cele doua puncte indica directia est (inspre cel de al doilea punct) - vest (inspre primul punct).

Demonstratie
Pornim de la urmatoarele aproximatii:
In portiunea in care va aflati, pe o raza de... in jur, putem considera ca pamantul este plat. De asemenea, deplasarea relativa a soarelui fata de bat o putem aproxima (pe un interval scurt de timp - sa zicem, o ora) ca fiind rectilinie. Avand in vedere faptul ca "deplasarea" sorelui este data de rotatia pamantului, putem considera ca aceasta se produce strict pe directia est vest. In cazul acesta, problema este o problema de asemanare intre triunghiuri: avem doua triunghiuri cu doua dintre laturi paralele si proportionale, doua cate doua, deci si cea de a treia latura a unui triunghi (distanta dintre cele doua varfuri de umbra) va fi paralela cu cea de a treia latura a celuilalt trinughi (traiectoria soarelui).

Demonstratia este simplista, si cred ca se poate demonstra si pentru varianta cu mai putine aproximari, dar... va las pe voi sa o faceti tongue.gif ohyeah.gif

E cel mai bun sistem smile.gif Si daca-mi permiti am sa mai adaug si eu ceva:

Cu cat batul e mai lung, cu atat trebuie sa astepti mai putin.

Daca pe arcul format, primul punc marcat (vest) il marchezi cu 6, nordul cu 12 si ultimu punct de umbra cu 18, atunci poti imparti arcul in 12 ore...asa poti afla cu aproximatie si ora.

Succes!!

Trimis de: SORIN pe 30 Apr 2005, 10:57 PM

Si totusi cu un ceas analogic e si mai simplu! Pui in centrul ceasului un chibrit sau betisor, invarti ceasul pana umbra formata de betisor cade pe indicatorul orelor si jumatatea dintre umbra si ora 12 indica nordul.

Ceasul trebuie tinut paralel cu solul.

Orientare placuta....

Sorin.

Trimis de: dandanescu pe 1 May 2005, 02:32 AM

Cind vorbim despre orientarea pe teren si gasirea punctelor cardinale,
subiectul denumit astfel nu este nicidecum limitat din start asa cum sugereaza anumiti cititori ai topicului.

Topicul asta a fost deschis de Marcus, si pina acum -
nici el, nici vreunul din moderatori nu au avut vreo obiectie!

In schimb SORIN a continuat aici o disputa fara nici o legatura,
si ii manipuleaza si pe necko si pe olaf sa se comporte de parca ar fi ei moderatori pe acest subiect.

Practic ce vor ei este sa imi blocheze orice mesaj, pe orice subiect.
Asa inteleg ei "dezbaterea" "dialogul" si "arta de a conversa". ohyeah.gif

Mai incearca, SORINe, mai trimite o serie de MP-uri poate mai iti vin si alte ajutoare. ohyeah.gif



Trimis de: Marcus pe 1 May 2005, 12:46 PM

Fara suparare, dar singura mea obiectie e ca as vrea sa discutam aici pasnic, sa oferim informatii utile unui public larg, nu unuia specializat in tehnologie de ultima ora. Sincer, o discutie despre parasutari, razboaie, dotarile armatei, organizatii guvernamentale etc. intereseaza mai putin (sau nu in egala masura pe toata lumea).

Poate ar fi trebuit sa precizez, atunci cand am deschis acest topic, ca prefer ca informatiile sa fie simple si la obiect. Sa stie omu' clar, cand vine aici, cum ar fi indicat sa procedeze in cazul in care s-ar rataci prin munti, padure, etc. si sa nu intre in panica daca nu dispune de tehnologie moderna de orientare. Cu cat mai simplu, cu atat mai bine. thumb_yello.gif

Hristos a inviat!

Trimis de: SORIN pe 1 May 2005, 01:31 PM

E Sarbatoare, asa ca las sa treaca de la mine thumb_yello.gif

Cu toate ca acest thread ar sta mai bine in cadrul Naturii si Turism, am sa incerc sa-l dezvolt pe aici si asta in masura ce sunt forumisti interesati...dar nimanui nu-i strica sa aiba niste notiuni de baza in aceasta tema!

Si nu spuneti: Mie nu mi-se va intampla nicodata.

Orientarea de teren, orientarea de teren a cadrelor de armata sau orientarea sportiva, au la baza aceleasi componente, dar fiecare ramura a dezvoltat sisteme de practica diferite, aplicate doar in domeniul lor. E adevarat ca cine e pregatit sau incercat in toate domeniile, mai ales si cu ceva practica la bord, poate trece de orice impas, dar pt. majoritatea populatiei, cred ca e de ajuns sa poata gasi pozitia, directia de inaintare sau posibilitatea de localiza precis un punct pe teren.

Deci sa lasam sistemele de orientare in unghiul de vedere mort, sau descifrarea culorilor de pe hartile de orientare sportiva ( arata densitatea vegetatiei ) si sa trecem la metode simple dar de baza.

Deci sa analizam un caz aparte....esti la munte, dar te-ai pierdut si nu mai poti inainta.....la departare de km. vezi cabana la care trebuia sa ajungi, dar zapada e prea mare, esti obosit, iar pe harta nu mai esti in stare sa gasesti locul unde esti ( altfel nu te-ai fi pierdut). In alta directie si mult mai departe vezi virful unui munte pe care-l cunosti desigur( crucea de pe Caraiman de exemplu ). Dai telefon cu mobilu sa vina salvamontu sa te ia, dar habar nu ai cum sa le dai pozitia.

Ce e de facut....ai la indemana harta care nu te mai ajuta cu nimic, o busola, departe vezi cabana dar nu din unghiul din care trebuia s-o vezi si departe de tot vezi Caimanul.....si tie frig, vine noaptea, salvamomtul stiu ca esti la impas si vor sa ajute, dar nu stii ce e de facut!!

Pare o situatie naspa..se pare ca nu asa de complicata...incercati sa iesiti din impas...cum procedati pt. a da punct exact?

Regards....

Sorin.


Trimis de: bdl pe 1 May 2005, 01:55 PM

Incercati si cu muschiul de pe copaci, iarba din poienite, sau cercurile de crestere de la un copac taiat.....nu sint f exacte dar va dau o idee suficienta incotro e nordul....
O vorba inteleapta spune ca omu fara busola e ca porcul fara termos.....bafta prin padure.... wink.gif

Trimis de: SORIN pe 1 May 2005, 04:05 PM

BDL-ule...pe pune ca n-am habar de orientare.....dar sunt sef la Delta Forces si maine seara ne parasuteaza un Hercules pe langa Bagdad...iar astia prostii de pe aici in America, n-au bani sa ne cumpere GPS-uri!

Si acolo e doar desert, si fiind parasutati la cativa km. de Bagdad, ne va fii greu sa gasim oraselu!

Ai cumva vre-o idee?? Da sanu spui la nimeni te rog....E Top Secret hh.gif hh.gif

Sorin.

ps. si am vorbit si cu handicapatu ala de Andy McNab, da mi-a zis ca nu ma poate ajuta, ca GPS-u lor era cat camionu si de aia i-au prins....adica cand GPS-u a facut pana de cauciuc, l-au lasat in urma si asa s-au pierdut rofl.gif rofl.gif rofl.gif

Te rog sa ma ajuti asa ca intre Olteni thumb_yello.gif

Trimis de: bdl pe 1 May 2005, 04:17 PM

Pai te iei dupa miros si tot gasesti bagdadul.....
Eu am dat citeva sfaturi care merg la noi si mai ales in drumetii montane, situatia cea mai des intilnita la noi pt pierderea orientarii...
E vorba de citeva indicii de baza.... la ora actuala e destul de greu sa te "pierzi".....nu imposibil dar destul de dificil...Aia cu ursa mare e f buna pe timp de noapte cu cer senin, aia cu ceasul e buna, oricum, cine face drumetii e bine sa-si ia un ceas care indica si punctele cardinale......si gata.... wink.gif

Trimis de: SORIN pe 1 May 2005, 04:27 PM

QUOTE
Eu am dat citeva sfaturi care merg la noi si mai ales in drumetii montane, situatia cea mai des intilnita la noi pt pierderea orientarii...


Deci sfaturile tale nu prind daca ma duc pe la Vancuurver....scuze ca nu stiu cum se scrie...e prin Canada pe acolo!! rofl.gif rofl.gif rofl.gif

Trimis de: necko pe 1 May 2005, 04:50 PM

Sorin, lasa Canada si utilizatorii de GPS-uri si scoate-ma din ceata cu problema pe care ai pus-o mai inainte... Caraimanu... cabana... noaptea...

btw ! si daca e ceata ce facem? da' ceata de nu vedem la 2 metri, nicidecum Caraimanul!

Trimis de: Olaf pe 2 May 2005, 09:59 AM

@dandanescu: singurele MP (sau PM) pe care le-am primit au fost cele cu urari de sarbatori. Si nici nu a fost in intentia mea sa ma comport ca un moderator, doar am reactionat pentru ca m-a deranjat disputa inutila dintre tine (dumneavoastra) si Sorin. Pe de alta parte, pusesem o intrebare, si chiar as vrea un raspuns, daca se poate...

BDL, faza cu muschiul nu merge, pentru ca de cele mai multe ori copacii au muschi de jur imprejur, sau gasesti abundenta de muschi pe tot versantul nordic al unui munte, si n-o sa te apuci sa ocolesti muntele... wink.gif

Cat despre problema... blink.gif pai vezi deja doua puncte, nu? Plus ca pe harta ar trebui sa ai marcate si curbele de nivel, si iti dai seama de pozitia relativa si in functie de inaltime... deci te poti orienta... adica te uiti si tu: vad o vale, de la pisc/varf de munte pleaca muchia cutare (valea cutare este, sa zicem la stanga, dar eu nu o vad din cauza piscului aluia din fata mea), cabana e acolo, deci eu ar trebui sa fiu...

@necko: daca e ceata... nasol, astepti sa se ridice sad.gif (cred) (asta daca nu stii unde te afli)

Trimis de: actionmedia pe 2 May 2005, 10:22 AM

QUOTE (necko @ 1 May 2005, 05:50 PM)

btw ! si daca e ceata ce facem? da' ceata de nu vedem la 2 metri, nicidecum Caraimanul!

Daca esti singur pe teren nemarcat si este ceata atunci este foarte nasol. Mai bine stai pe loc.
Daca sunt mai multe persoane, poti incerca, din aproape in aproape sa gasesti un drum marcat.

Problema interesanta este cu traseele marcate pe ceata. Un grup de cel putin 3 persoane s-ar descurca destul de bine. In caz de ceata este bine sa ai: un fluier, o lanterna, imbracaminte de culoare inchisa. Ideea este ca unul sa ramana la o distanta suficient de minca pentru a vedea marcajul din spate. Ceilalti merg mai departe si cauta urmatorul marcaj, ATENTIE. trebuie in permanenta sa il poata vedea pe cel care a ramas in urma. Daca distanta intre marcaje este prea mare, ramane si al doilea pe post de reper intermediar. Daca nici al treilea nu vede marcajul, inseamna ca nu il cauta unde trebuie. Odata ce gaseste marcajul, primul inainteaza catre al doilea, iar apoi catre al treilea, si procesul se reaia.
In cazul in care vreunul se rataceste, ceilalti ii pot semnaliza cu fluierul sau cu lanterna pozitia in care se gasesc. Nu trebuie scapat marcajul din raza vizibilitate.
In ce directie sa cauti marcajul, te poate ajuta intuitia, cunoasterea locurilor, bunul simt si eventual urmele potecii. Daca nu stai bine la aceste capitole, iti va lua mult timp sa te deplasezi.
Cel mai nasol este cand este ceata iarna. Pentru ca pe jos totul este alb, in jur totul este alb, aproape ca nu ai nici un reper.

Eu unul am coborat Jepii Mici pe ceata, de la Babele, pe la cabana Caraiman (de acolo incepea ceata), pana la Busteni. Era bine ca se vedea poteca, eram 2 oameni. Culmea este ca mai erau si altii care urcau.

Trimis de: necko pe 2 May 2005, 11:20 AM

@ actionmedia, foarte pertinenta demonstratia ta de orientare pe timp de ceata. iar daca spui ca ai coborit si Jepii Mici (pe timp de iarna... am inteles eu bine?) ai dat dovada de un act de mare curaj (asta ca sa nu spun "inconstienta" pentru ca banuesc ca nu e cazul din moment ce ai asemenea cunostinte de orientare pe teren). eu una nu as fi avut curajul sa cobor Jepii Mici iarna. i-am coborit doar cu telecabina. tongue.gif

cea mai "dura" experienta a mea a fost intr-o luna de noiembrie cind, studenti fiind, am hotarit sa urcam la virful Cozia. eram in practica la barajul de la Turnu Rosu si eram cazati in colonia Pausha - Caciulata, de la poalele Coziei. Intentia noastra a fost de a urca pina la Minastirea Scarisoara, sa innoptam acolo si a doua zi dimineata sa urcam mai departe. drept pentru care nu ne-am luat cu noi nici paturi, nici lanterne. busola nici atit. doar ca socoteala din tirg nu se potriveste cu cea de acasa. maicutele de la minastire nu ne-au primit (pe motiv ca stiu ele ce inseamna sa cazezi studenti !!! ohmy.gif ) si ne-au sfatuit sa urcam mai departe, caci oricum, mai mult de doua ore nu ar mai fi fost de urcat. ceea ce, in inconstienta noastra, am si facut. era ceasul cam 5 dupa amiaza, iar in noiembrie, la ora aceasta, era deja seara. cred ca in mai putin de jumatate de ora, ne-am pomenit intr-un intuneric bezna, in mijlocul padurii, fara lanterne, fara, paturi si fara alte intrumente de orientare. noroc ca era o noapte absolut senina. cerul era foarte aproape de noi iar stelele se vedeau perfect. mai puteam vedea destul de bine, in vale, luminile Caciulatei si stralucirea argintie a Oltului. doar ca erau departe, foarte departe de noi.

de coborit, nici vorba nu aveam curajul, asa ca am incercat sa inaintam. cautam semnele pe copaci la lumina brichetelor si orice zona mai luminoasa ni se parea ca e o carare. una din fete s-a oprit in ultima clipa pe marginea unei ripe foarte abrupte. doar un pas daca mai facea si o pierdeam. stiam doar ca trebuie sa urcam. nu existau pe vremea aceea telefoane mobile, deci nu aveam nici-o sansa sa anuntam cumva ca suntem in pericol. frigul era din ce in ce mai patrunzator si, in plus, aveam impresia ca peste tot vedem stralucind ochi de animale salbatice... se auzeau fel si fel de zgomote... ce mai ! atunci cred ca mi-a fost cu adevarat FRICA !!!

marele nostru noroc a fost ca din urma ne-a ajuns un alt grup de "anormali" ca noi, dar care aveau lanterne. si asa, in urma lor si urmind semnele de pe copaci am urcat mai departe. imi era atit de frica incit nu mai simteam nici un pic de oboseala. cred ca as fi fost in stare sa urc si sa cobor in noaptea aceea sapte munti si sapte vai, vorba povestii, doar sa stiu ca am ajuns la o cabana unde sa fim in siguranta.

cam dupa o ora de urcat am ajuns in sfirsit la Cozia, cabana ce mi s-a parut cea mai frumoasa si mai confortabila pe care o vazusem in viata mea. am facut focul in soba din camera pe care am primit-o si, pina dimineata, am dormit neintorsi. cind ne-am trezit, am iesit in fata cabanei si imaginea ce ni s-a desfasurat inaintea privirilor era de nedescris, desupra cerul albastru, senin si insorit, iar dedesubt un strat de nori pufosi si albi. eram in al noulea cer ! si la propriu si la figurat smile.gif

@olaf, ai dreptate ! cred ca ceata e tot ce poate fi mai rau !


Trimis de: actionmedia pe 2 May 2005, 11:43 AM

QUOTE (necko @ 2 May 2005, 12:20 PM)
iar daca spui ca ai coborit si Jepii Mici (pe timp de iarna... am inteles eu bine?)

Nu, era prin iulie, daca imi amintesc bine. Este extrem de periculos sa mergi pe Jepii Mici iarna. Poteca e foarte ingusta, iar prapasita foarte abrupta, stanci si colturi peste tot. Ai toate sansele sa iti lasi oase le pe acolo, chiar si daca e soare si frumos afara. Nu degeaba acel traseu este interzis iarna, cine se aventureaza pe acolo o face pe raspunderea lui.

Trimis de: necko pe 2 May 2005, 11:49 AM

multam pentru lamurire, action. tocmai, pentru ca stiam ca acest traseu este interzis pe timp de iarna, dar exista destul de multi inconstienti care se aventureaza sa-l faca. nu mai spun de cei "echipati" cu pantofi si paltoane....

Trimis de: SORIN pe 2 May 2005, 04:40 PM

QUOTE
Cat despre problema...  pai vezi deja doua puncte, nu? Plus ca pe harta ar trebui sa ai marcate si curbele de nivel, si iti dai seama de pozitia relativa si in functie de inaltime... deci te poti orienta... adica te uiti si tu: vad o vale, de la pisc/varf de munte pleaca muchia cutare (valea cutare este, sa zicem la stanga, dar eu nu o vad din cauza piscului aluia din fata mea), cabana e acolo, deci eu ar trebui sa fiu...


Salut Olaf....daca harta te-ar ajuta atunci sigur ai stii unde esti si fara cele doua puncte vazute departe. Tocmai ca aia e problema...ca nu reusesti sa gasesti pe harta pozitia ta.

Deci harta e ca si cum n-am avea asa ceva! Ca sa simplific problema...ai pierdut harta si ai la indemana doar o busola si doua puncte pe care le recunosti sigur!

Ce trebuie sa faci si ce trebuie raportat salvamontului ca sa ajunga direct la tine?? Toate chestia dureaza 10 secunde!

Daca mai vreti sa incercati, no problem...daca vreti sa dau eu raspunsul...cu placere! smile.gif

Regards...

Sorin.

Trimis de: Olaf pe 2 May 2005, 04:45 PM

laugh.gif pai asta-i problema de geometrie! "Vad reperul cutare la atatea grade (sa presupunem ca ai o busola gradata 0-360° - cred ca cele turistice asa sunt), si reperul celalalt la atatea grade... Intersectati si voi doua linii pe harta si m-ati gasit" laugh.gif

Trimis de: SORIN pe 2 May 2005, 04:53 PM

In legatura cu ceata sau intunericul bezna....repet si intaresc cele spuse mai sus de Olaf si Actionmedia....mai bine sa inlemnesti pe loc mai ales daca te deplasezi pe teren accidentat.

Pe timp de ceata tot mai vezi unde calci, dar in bezna nici atat....mai ales ca in bezna nici nu poti extima dimensiunile adevarate a lucrurilor din prejur!

Daca tot e nevoie de sa inaintezi, cel mai bine e de folosit o cordelina legata intre membrii grupului....asa ca daca cineva cedeaza sau cade va fii usor de recuperat!

Daca esti singur.....stai incremenit pana treci faza!!

Sorin.

Trimis de: SORIN pe 2 May 2005, 04:56 PM

Netcko

QUOTE
in plus, aveam impresia ca peste tot vedem stralucind ochi de animale salbatice... se auzeau fel si fel de zgomote... ce mai ! atunci cred ca mi-a fost cu adevarat FRICA !!!


In Romania, cel mai periculos animal e cel cu doua picioare si mai ales cel Champ. la sportu bahic. sad.gif

In rest nu ai avut de ce sa te temi thumb_yello.gif

Sorin.

ps. poate doar de asta:

user posted image

Trimis de: SORIN pe 2 May 2005, 05:03 PM

QUOTE (Olaf @ 2 May 2005, 05:45 PM)
laugh.gif pai asta-i problema de geometrie! "Vad reperul cutare la atatea grade (sa presupunem ca ai o busola gradata 0-360° - cred ca cele turistice asa sunt), si reperul celalalt la atatea grade... Intersectati si voi doua linii pe harta si m-ati gasit" laugh.gif

Exact clapping.gif clapping.gif clapping.gif clapping.gif

Deci e simplu....doar scoti un direct azimuth spre fiecare punct iar salvamontu doar trebuie sa intersecteze cele doua back azimuth si sa "cada " pe tine!

smile.gif Sorin!

ps. vezi sa nu te acuze cineva ca ai primit raspunsu pe pm. rofl.gif rofl.gif

Trimis de: Olaf pe 2 May 2005, 05:20 PM

Asta era o problema simpla...
Cea mai tare chestie de orientare pe care am vazut-o a fost in Retezat, cand mergeam pe un drum forestier, din care plecau mai multe drumuri care nu duceau nicaieri. Si la un moment dat, cand eram in impas (erau doua drumuri care mergeau aproape paralel, oricare dintre ele fiind o posibilitate), fara apucam sa scoatem harta, zice cineva din grup (nu spui cine, persoana importanta tongue.gif ) "pai o luam la stanga!" Am intrebat de ce, si zice: "Pai voi n-ati vazut pe harta, ca aici trebuie s-o luam un pic in jos fata de curba de nivel?" Harta pe care ne aruncasem doar ochii in dimineata aceea (cu ore bune in urma)... ohmy.gif

Trimis de: necko pe 2 May 2005, 05:29 PM

subiectul acesta e chiar super interesant !!! chiar nu as fi stiut cum sa procedez in cazul problemei data de tine, Sorin. dar daca nu as fi avut busola? banuiesc ca ar fi trebuit sa tin cont de pozitia Soarelui. asta pe timp de zi si sa stiu cu o oarecare aproximatie incotro e nordul. sau nu?

Trimis de: Olaf pe 2 May 2005, 05:34 PM

Daca aveai telefon, si aveai si semnal, cum presupune Sorin, atunci mai bine ii sunai si spuneai "vad asta si asta, ultimul punct cunoscut este...", decat sa stai atata vreme in zapada. laugh.gif Mai ales daca esti epuizat(a), sa stai sa astepti ar fi fost o idee foarte proasta...

Trimis de: SORIN pe 2 May 2005, 05:39 PM

Probabil ca e o persoana cu memorie vizuala formidabila smile.gif Dar nu e imposibil...tin minte cum invatam traseul de 20 - 30 km. ca papagalu si il faceam noaptea cu harta sigilata cu ceara....doar din memorie, cu busola si numarand incontinu pasi dublii!

Oricum, complimente persoanei care a tinut minte!! thumb_yello.gif

Sorin.

Trimis de: Olaf pe 2 May 2005, 05:44 PM

Ca si noi, era prima data pe traseul ala... dar am vazut si in alte situatii, si prin oras, oricat de intortocheat este drumul, ii este suficient sa-l vada o data...

Trimis de: SORIN pe 2 May 2005, 05:53 PM

Poate aduci pe aici persoana?? Cred ca poate contribui acestui thread thumb_yello.gif

Sorin.

Trimis de: necko pe 2 May 2005, 07:10 PM

realitatea e ca sunt persoane care sunt dotate de la mama lor cu un simt al orientarii in spatiu deosebit, chiar daca nu dispun de mijloace de orientare.

Trimis de: actionmedia pe 3 May 2005, 09:31 AM

Intotdeauna unul sau mai multe puncte de reper cunoscute te pot ajuta sa te orientezi in teren, asta insemnand sa iti aproximezi pozitia si directia in care se afla destinatia. Astfel, vei putea alege cu o oarecare siguranta drumul corect. Daca ai o harta, trebuie sa cauti pe harta punctele de reper, apoi sa le identifici pe teren.
Marinarii se orienteaza dupa faruri. Farurile trebuie sa fie foarte bine cunoscute. Fiecare dintre faruri are particularitatile lui (atat pe timp de zi cat si pe timp de noapte) si astfel poti sa deosebesti farul din Constanta de cel din Mangalia de exemlu. O simpla confuzie sau dezorientare si te poti trezi cu nava pe un banc de nisip.

Trimis de: SORIN pe 3 May 2005, 02:39 PM

Pt. bancuri de nisip au sonaru!! smile.gif Iar bancurile nu sunt ceva stabil!!

Trimis de: actionmedia pe 3 May 2005, 04:04 PM

QUOTE (SORIN @ 3 May 2005, 03:39 PM)
Pt. bancuri de nisip au sonaru!! smile.gif Iar bancurile nu sunt ceva stabil!!

rolleyes.gif hai sa fim seriosi, cate nave utilizeaza sonarul?
Eu ma refeream la esuarea pe tarm. De fapt foarte rar esuezi pe tarm, de obicei navele esueaza in apele mici din apropierea tarmului. Acum depinde ce marime si ce dotare are nava la bord.
Nu stiu daca nu cumva epava de la Vama Veche este acolo tocmai in urma unei erori de navigatie, mai precis, a confundat farul din Mangalia cu farul din Varna. Nu mai stiu exact unsure.gif

Trimis de: dead-cat pe 3 May 2005, 04:07 PM

in ziua de azi, marinarii navigheaza cu ajutorul GPS-ului. iar in apropierea de coasta, cind este necesar, apeleaza la serviciile unui pilot care cunoaste zona.

Trimis de: actionmedia pe 3 May 2005, 04:24 PM

QUOTE (dead-cat @ 3 May 2005, 05:07 PM)
in ziua de azi, marinarii navigheaza cu ajutorul GPS-ului. iar in apropierea de coasta, cind este necesar, apeleaza la serviciile unui pilot care cunoaste zona.

Teoretic asa este, practic sunt inca destul de putine nave dotate cu GPS (in general navele mari), sau cel putin asa erau acum 6 ani cand eram eu in armata la marina.
In plus chestia cu pilotajul este valabila doar in porturi. Acolo este obligatoriu sa angajezi pilot care sa te aduca la dana, in rest, in largul coastei poti sa navighezi linistit ca nu iti spune nimeni nimic, trebuie insa sa ai grija sa nu ajungi la apa mica, de aia trebuie sa fii cu ochii pe harta si sa mentii cursul corect.
Cel putin asa era in Romania in 1999. Nu stiu cum mai este acum, dar banuiesc ca nu s-au schimbat prea multe.
Oricum, daca ti se strica GPS-ul ce faci? Trebuie sa ai cunostinte elementare de navigatie, trebuie sa stii sa folosesti sextantul, busola si altele.

Trimis de: SORIN pe 3 May 2005, 04:35 PM

QUOTE
hai sa fim seriosi, cate nave utilizeaza sonarul?


Sunt foarte serios thumb_yello.gif Si inca ceva....azi folosesc sonarul pana si cele mai mici ambarcatiuni de pescari...cu ajutorul lor gasesc stolurile de peste....iar cei ce pescuiesc la carlig gasesc cu ajutorul sonarului stancile subacvatice unde se acund de obicei pestii predatori.

Dar busola e foarte practicata chiardaca navele sunt dotate cu GPS.

Sorin.

btw....e pe aici un forumist, fata de care noi impreuna n-am invatat inca cea ce a uitat el, in legatura cu marea si vapoarele smile.gif Am sa-l intreb daca doreste sa intre pe aici si sa ne lumineze putin. Sper sa fie de acord!

Trimis de: dead-cat pe 3 May 2005, 04:36 PM

eu cred ca s-au schimbat multe. la handit.de poti cumpara un GPS portabil de la 99€.

QUOTE

Oricum, daca ti se strica GPS-ul ce faci? Trebuie sa ai cunostinte elementare de navigatie, trebuie sa stii sa folosesti sextantul, busola si altele.

ai sisteme redundante pe nave.
iar cind se strica tot, te vad ailalti prin radar si-ti dau pozitia ta mai exact decit ai determina-o cu sextantul.

in ziua de azi, te poti uita pe site la diferitele companii de transport maritim sa vezi real-time pe harta unde ti-e containeru (nu ca ti-ar folosi in mod special la ceva).

navigatia maritima si orientarea pe mare nu mai e problema care a fost. mai challenging e, sa umblii prin paduri (din pdv. al orientarii bineinteles).


Trimis de: actionmedia pe 3 May 2005, 04:48 PM

QUOTE (SORIN @ 3 May 2005, 05:35 PM)
Si inca ceva....azi folosesc sonarul pana si cele mai mici ambarcatiuni de pescari...cu ajutorul lor gasesc stolurile de peste....iar cei ce pescuiesc la carlig gasesc cu ajutorul sonarului stancile subacvatice unde se acund de obicei pestii predatori.

rolleyes.gif
in Romania?
Cand o sa ajung in Vama Veche o sa ii intreb pe pescarii de acolo daca folosesc si ei sonarul. Sper sa nu ma ia la bataie. hh.gif

Dragii mei, asa o fi in vest, la noi in Romanica e dezastru cry.gif . Ce am vazut prin porturi e nasol. Cel putin navele militare sunt departe de a fi dotate cu aparatura de-asta sofisticata. Navele comerciale (majoritatea sub pavilion strain) in general au tot ce le trebuie, dar flota militara e la pamant.

Trimis de: dead-cat pe 3 May 2005, 05:05 PM

acu' 2 ani englezii au vindut marinei militare 2 fregate (HMS Coventry si HMS London) la suma de 116 millioane GBP. io nu cred ca alea n-au "tot ce le trebuie".

Trimis de: actionmedia pe 3 May 2005, 05:22 PM

QUOTE (dead-cat @ 3 May 2005, 06:05 PM)
acu' 2 ani englezii au vindut marinei militare 2 fregate (HMS Coventry si HMS London) la suma de 116 millioane GBP. io nu cred ca alea n-au "tot ce le trebuie".

Probabil ca au. Nici eu nu am spus ca toate navele sunt la pamant. Erau la Mangalia niste fregate (cred ca vreo 3 sau 4) dotate cu de toate, inclusiv cu aer conditionat. Dar asta este alt subiect. Aici discutam de orientare pe teren. Asa ca in cazul in care se intampla sa pice toate sistemele de comunicatie, inclusiv sistemul de comunicatie prin satelit (GPS-ul pe asta se bazeaza in fond), atunci trebuie sa cunosti si metode clasice de orientare pe apa si navigatie.
Imi pare rau ca nu am invatat in alea 6 luni de armata cum se foloseste un sextant. Chiar ar fi fost interesant.
Pentru cine este interesat. Am gasit un material pe net (google) despre istoria sextantului:
http://www.mat.uc.pt/~helios/Mestre/Novemb00/H61iflan.htm

Trimis de: SORIN pe 3 May 2005, 05:23 PM

Au vasle rofl.gif rofl.gif

Sorin.

Trimis de: dead-cat pe 3 May 2005, 05:29 PM

bineinteles ca nu-ti strica sa stii. mai ales ca-ti trebuie sa-ti iei brevetul de capitan pentru yachturi, pe care un prieten de-al meu si cu mine tot vream sa-l luam rolleyes.gif (desi el macar a facut cursul de communicatii pe cind eu o lalai la nesfirsit de vreo 3 ani sad.gif ).

dar folosesti tehnologii mai exacte in ziua de azi.

Trimis de: bdl pe 3 May 2005, 10:44 PM

Pai sorin spune despre navele din ziua de azi si action se refera la cele din romania....
Toate navele moderne au gps pt orientare si sonar pt adincime.....

Trimis de: Ovidiu Bufnila pe 12 Dec 2005, 05:50 PM

QUOTE (Marcus @ 13 Feb 2005, 12:34 PM)
Orientarea cu ajutorul Soarelui si ceasului

Daca aveti ceas - de tip clasic - si vreti sa aflati punctele cardinale, intr-o zi insorita, procedati astfel:
· indreptati limba orara a ceasului catre soare, indiferent la ce ora va aflati
· trasati "imaginar" sau pe teren unghiul facut de limba orara a ceasului orientat ca mai sus, si semidreapta care porneste din centrul ceasului si trece prin punctul care arata ora 12
· duceti, cum va pricepeti mai bine, bisectoarea acestui unghi si veti gasi punctul cardinal "sud", zis si "miaza-zi"
Aflarea celorlalte puncte cardinale nu mai este o problema. smile.gif
Experimentul este valabil pentru orice ora dintr-o zi insorita.

Demonstratie:

Stim ca Pamantul se roteste in jurul axei sale in 24 de ore, adica doua aparitii ale soarelui in dreptul aceluiasi meridian se fac dupa 24 de ore (nici macar ipoteza geocentrica nu afecteaza catusi de putin corectitudinea demonstratiei).
Deci, "cadranul solar" este impartit in 24 de ore, in timp ce cadranul ceasului e impartit in 12 diviziuni.
Rezulta urmatoarele concluzii:
· o diviziune unghiulara de pe ceas (unghiul determinat de centrul ceasului si doua ore consecutive) are 360°/12=30°, iar aceea de pe imaginarul cadran solar 360°/24=15°.
· limba orara a ceasului (cat v-o fi parand ea de lenesa!) alearga cu o viteza unghiulara de doua ori mai mare decat aceea a razei care "leaga" ochiul nostru de soare.
La ora 12 ziua, soarele se afla in dreptul meridianului locului, aratandu-ne sudul. In acest moment cele doua laturi ale unghiului nostru coincid (limba orara si semidreapra care pleaca din centrul ceasului si trece prin ora 12). Unghiul fiind egal cu 0, bisectoarea se suprapune peste cele doua laturi, in mod evident.
Indreptand limba orara catre soare, inseamna ca si bisectoarea s-a deplasat catre soare si ne arata ceea ce stim: sudul! Rezulta foarte clar ca procedeul expus in text, de aflare a punctului cardinal "sud", este corect pentru ora 12.

Sa lasam ceasul si soarele sa-si vada de drum, ca sa nu-l suparam pe Cronos, si sa revenim cu experienta noastra - de exemplu - la ora 2 (adica 14). Ce unghiuri au descris limba orara si raza vizuala care ne leaga de soare? Pe baza celor aratate mai sus si, de altfel, usor de dedus sunt:
- limba orara: 2x30°=60°
- raza vizuala catre soare: 2x15°=30°
Fata de pozitia initiala, din experienta pe care am facut-o la ora 12, raza vizuala catre soare s-a deplasat cu 30°, iar limba orara a descris un unghi de 60°. Ca sa indreptam limba orara catre soare, vom roti ceasul catre stanga (in sens trigonometric) cu 30°. Instantaneu si cealalta latura a unghiului de 60° (care leaga centrul ceasului cu ora 12) se va roti catre stanga cu 30°. Bisectoarea unghiului de 60° parcurs de limba orara (care trece acum prin ora 1), va face acelasi lucru si ne va arata directia sud, suprapunandu-se deci peste vechea bisectoare.

Concluzii:
Deoarece unghiul 2ß descris de limba orara este totdeauna dublul celui descris de raza vizuala catre soare, bisectoarea unghiului 2ß va fi indreptata tot timpul catre soare. Rotirea ceasului catre stanga cu unghiul ß, va aduce bisectoarea pe directia sud.

Ca sa va convingeti ca ati priceput cum functioneaza acest procedeu, incercati sa raspundeti la urmatoarea intrebare:
Daca cercul ceasului ar fi impartit in 24 de diviziuni (24 de ore), care ar fi modificarea la metoda de orientare cu ajutorul ceasului si soarelui?

Asta e calea sigura catre insucces.
Inhideti ochii si incercati sa simtiti Nordul.
faceti exercitiul asta in fiecare zi si veti gasi oricand Nordul oriunde ati fi, fara busola si fara sateliti.

un oarecare
ohmy.gif

Trimis de: abis pe 12 Dec 2005, 05:59 PM

QUOTE (Ovidiu Bufnila @ 12 Dec 2005, 05:50 PM)
Inhideti ochii si incercati sa simtiti Nordul.

Asta e calea sigura catre insucces.

Trimis de: actionmedia pe 12 Dec 2005, 06:12 PM

QUOTE (Ovidiu Bufnila @ 12 Dec 2005, 05:50 PM)
Inhideti ochii si incercati sa simtiti Nordul.
faceti exercitiul asta in fiecare zi si veti gasi oricand Nordul

Dar de ce Nordul? De ce nu Vestul sau Estul? Sau poate Nord Vestul
Mie de exemplu mi-ar placea sa simt Sudul.

E posibil ca fiecare dintre noi sa avem un oarecare simt al spatiului sau cel putin am putea sa ni-l dezvoltam.

Trimis de: SORIN pe 12 Dec 2005, 08:50 PM

QUOTE (Ovidiu Bufnila @ 12 Dec 2005, 05:50 PM)
Inhideti ochii si incercati sa simtiti Nordul.
faceti exercitiul asta in fiecare zi si veti gasi oricand Nordul oriunde ati fi, fara busola si fara sateliti.


Coane...cu asta nu m-ai convins hh.gif hh.gif

Poate ai un sistem de a inchide ochii si a ghicii numerele la Loto? ohyeah.gif

Sorin.

ps. ai dreptate...Marcus nu stie ce-a zis, da le-a zis corect thumb_yello.gif

Trimis de: mariusc2 pe 12 Dec 2005, 08:53 PM

QUOTE (Ovidiu Bufnila @ 12 Dec 2005, 05:50 PM)
Inhideti ochii si incercati sa simtiti Nordul.
faceti exercitiul asta in fiecare zi si veti gasi oricand Nordul oriunde ati fi, fara busola si fara sateliti.

Asta e calea sigura catre azil! blink.gif

Trimis de: Marcus pe 12 Dec 2005, 09:00 PM

QUOTE (Ovidiu Bufnila @ 12 Dec 2005, 05:50 PM)
Asta e calea sigura catre insucces.
Inhideti ochii si incercati sa simtiti Nordul.
faceti exercitiul asta in fiecare zi si veti gasi oricand Nordul oriunde ati fi, fara busola si fara sateliti.

QUOTE
("SORIN")
ps. ai dreptate...Marcus nu stie ce-a zis, da le-a zis corect


Nu-mi vine sa cred! Ce se intampla cu voi?! Ovidiu Bufnila, tipule, iti bati joc de mine si de toata comunitatea Hanului cu mesajele tale.
Sorine, cum sa nu stiu ce am zis?! ohmy.gif
M-ati lasat fara cuvinte, sper sa vina un moderator sa stearga toate aberatiile care s-au zis aici, pentru ca eu am propus un subiect serios si util si primesc in schimb o palma.

Tehnic:Invision Power Board (http://www.invisionboard.com)
© Invision Power Services (http://www.invisionpower.com)