Orientarea cu ajutorul Soarelui si ceasului
Daca aveti ceas - de tip clasic - si vreti sa aflati punctele cardinale, intr-o zi insorita, procedati astfel:
· indreptati limba orara a ceasului catre soare, indiferent la ce ora va aflati
· trasati "imaginar" sau pe teren unghiul facut de limba orara a ceasului orientat ca mai sus, si semidreapta care porneste din centrul ceasului si trece prin punctul care arata ora 12
· duceti, cum va pricepeti mai bine, bisectoarea acestui unghi si veti gasi punctul cardinal "sud", zis si "miaza-zi"
Aflarea celorlalte puncte cardinale nu mai este o problema.
Experimentul este valabil pentru orice ora dintr-o zi insorita.
Demonstratie:
Stim ca Pamantul se roteste in jurul axei sale in 24 de ore, adica doua aparitii ale soarelui in dreptul aceluiasi meridian se fac dupa 24 de ore (nici macar ipoteza geocentrica nu afecteaza catusi de putin corectitudinea demonstratiei).
Deci, "cadranul solar" este impartit in 24 de ore, in timp ce cadranul ceasului e impartit in 12 diviziuni.
Rezulta urmatoarele concluzii:
· o diviziune unghiulara de pe ceas (unghiul determinat de centrul ceasului si doua ore consecutive) are 360°/12=30°, iar aceea de pe imaginarul cadran solar 360°/24=15°.
· limba orara a ceasului (cat v-o fi parand ea de lenesa!) alearga cu o viteza unghiulara de doua ori mai mare decat aceea a razei care "leaga" ochiul nostru de soare.
La ora 12 ziua, soarele se afla in dreptul meridianului locului, aratandu-ne sudul. In acest moment cele doua laturi ale unghiului nostru coincid (limba orara si semidreapra care pleaca din centrul ceasului si trece prin ora 12). Unghiul fiind egal cu 0, bisectoarea se suprapune peste cele doua laturi, in mod evident.
Indreptand limba orara catre soare, inseamna ca si bisectoarea s-a deplasat catre soare si ne arata ceea ce stim: sudul! Rezulta foarte clar ca procedeul expus in text, de aflare a punctului cardinal "sud", este corect pentru ora 12.
Sa lasam ceasul si soarele sa-si vada de drum, ca sa nu-l suparam pe Cronos, si sa revenim cu experienta noastra - de exemplu - la ora 2 (adica 14). Ce unghiuri au descris limba orara si raza vizuala care ne leaga de soare? Pe baza celor aratate mai sus si, de altfel, usor de dedus sunt:
- limba orara: 2x30°=60°
- raza vizuala catre soare: 2x15°=30°
Fata de pozitia initiala, din experienta pe care am facut-o la ora 12, raza vizuala catre soare s-a deplasat cu 30°, iar limba orara a descris un unghi de 60°. Ca sa indreptam limba orara catre soare, vom roti ceasul catre stanga (in sens trigonometric) cu 30°. Instantaneu si cealalta latura a unghiului de 60° (care leaga centrul ceasului cu ora 12) se va roti catre stanga cu 30°. Bisectoarea unghiului de 60° parcurs de limba orara (care trece acum prin ora 1), va face acelasi lucru si ne va arata directia sud, suprapunandu-se deci peste vechea bisectoare.
Concluzii:
Deoarece unghiul 2ß descris de limba orara este totdeauna dublul celui descris de raza vizuala catre soare, bisectoarea unghiului 2ß va fi indreptata tot timpul catre soare. Rotirea ceasului catre stanga cu unghiul ß, va aduce bisectoarea pe directia sud.
Ca sa va convingeti ca ati priceput cum functioneaza acest procedeu, incercati sa raspundeti la urmatoarea intrebare:
Daca cercul ceasului ar fi impartit in 24 de diviziuni (24 de ore), care ar fi modificarea la metoda de orientare cu ajutorul ceasului si soarelui?
Orientarea cu ajutorul soarelui (fara ceas)
Metoda presupune faptul ca soarele este suficient de puternic incat sa se vada umbrele. De asemenea, aveti la indemana un bat mai lungut, ceva cu care sa faceti un semn pe pamant si suficient de mult timp.
Infigeti batul in pamant si marcati "varful" umbrei. Asteptati o ora, doua, trei... cat este nevoie pentru ca umbra sa se deplaseze suficient de mult si apoi marcati noua pozitie a varfului umbrei. Linia care uneste cele doua puncte indica directia est (inspre cel de al doilea punct) - vest (inspre primul punct).
Demonstratie
Pornim de la urmatoarele aproximatii:
In portiunea in care va aflati, pe o raza de... in jur, putem considera ca pamantul este plat. De asemenea, deplasarea relativa a soarelui fata de bat o putem aproxima (pe un interval scurt de timp - sa zicem, o ora) ca fiind rectilinie. Avand in vedere faptul ca "deplasarea" sorelui este data de rotatia pamantului, putem considera ca aceasta se produce strict pe directia est vest. In cazul acesta, problema este o problema de asemanare intre triunghiuri: avem doua triunghiuri cu doua dintre laturi paralele si proportionale, doua cate doua, deci si cea de a treia latura a unui triunghi (distanta dintre cele doua varfuri de umbra) va fi paralela cu cea de a treia latura a celuilalt trinughi (traiectoria soarelui).
Demonstratia este simplista, si cred ca se poate demonstra si pentru varianta cu mai putine aproximari, dar... va las pe voi sa o faceti
Ok, dar cind ploua ce facem?
in afara de exercitiul matematic desigur interesant, utilitatea practica pentru orientare in teren e, zic eu, limitata. daca stii la ce latitudine te aflii si ai un ceas, te uiti cit e ora, te uiti la soare si stii aproximativ in ce directie e nordul.
ca sa foloseasca informatia la ceva, trebuie sa si ai idee aproximativ unde te aflii.
banii intr-o harta buna, un survival knife cu busola si evtl. un GPS sunt bine investiti. pentru cine chiar planuieste sa depinda de asemenea informatii "out-in-the-wild".
GPS-ul si busola folosesc principii fundamental diferite.
GPS-ul ofera pozitia, care poate fi pusa cu acuratete pe o harta corespunzatoare.
Busola si alte metode care ofera directia spre puncte cardinale, stele, etc,
din care sa deducem directia spre un reper specific
au marele dezavantaj ca trebuie sa stii deja cu suficienta acuratete pozitia initiala.
Si apoi trebuie sa faci observatii permanente in ce priveste pozitia relativa fata de acea pozitie initiala.
Ca sa fie mai clar, iata un exemplu fictiv:
Esti parasutat in miezul noptii intr-o pozitie necunoscuta si
trebuie sa te deplasezi rapid intr-o zona necunoscuta.
Ai o harta topografica si
a) un compas (busola)
b) un GPS
In cazul (a), mai intii trebuie sa gasesti pozitia initiala, observind pozitia curenta.
Sa zicem ca esti in zona de cimpie, se vad luminile indepartate ale unui orasel.
Dar... pe harta apar doua orasele, care din ele o fi?
Sau, la munte - piscul acela o fi ... care? pe harta topografica? ca sunt mai multe...
Esti oare pe malul de N al lacului... cutare sau poate la N de lacul celalalt, care este la S de primul lac??
In schimb, in cazul (b)(cu GPS), cunosti imediat pozitia de pornire, o localizezi pe harta topo si
asa poti sa stabilesti directia de deplasare spre destinatie.
Mai mult - poti sa fii in situatii critice in care sub presiunea evenimentelor
sa nu mai fii in stare sa pastrezi o harta mentala a deplasarii,
si totusi intr-un moment de ragaz GPS-ul iti va reda instantaneu orientarea pe teren,
in vreme ce busola... nu! daca nu cumva ai norocul sa recunosti corect vreun reper.
Un domeniu care a fost popularizat enorm odata cu raspindirea GPS-urilor in aplicatii civile
este folosirea hartilor topografice.
In multe tari exista eforturi mai mult sau mai putin avansate de a pune la dispozitia cetatenilor
harti topografice de calitate, la preturi simbolice.
Aceste harti sunt de fapt pregatite din fonduri publice pentru uz militar, initial,
dar acum sunt oferite in diverse formate pentru uzul celor interesati in activitati de recreere in mijlocul naturii (outdoors).
In Canada, spre exemplu, cele mai uzuale sunt hartile topografice la scara 1:50.000.
In USA sunt mai populare cele la scara 1:24.000 (USGS topo).
Ce este o harta topografica?
In general, harta topo contine informatie despre pozitie in 3 dimensiuni, adica cele doua dimensiuni in plan si elevatia (altitudinea).
De asemenea, este uzual sa prezinte si unul sau mai multe sisteme de (grid) (retea?),
cum ar fi reteaua de linii de longitudine si latitudine (pentru navigatie aero sau navala)
si reteaua de linii http://www.uwgb.edu/dutchs/FieldMethods/UTMSystem.htm/http://www.colorado.edu/geography/gcraft/notes/coordsys/coordsys.html#ups pentru navigatie terestra.
In ce priveste formatul hartilor topo, acestea pot fi tiparite sau digitale.
In cazul hartilor tiparite, uneori se foloseste "hirtie" rezistenta la rupere si la apa,
in Canada o asemenea harta tipica la scara 1:50.000
costa dublu fata de una tiparita pe hirtie normala. (circa C$20 fata de C$10)
Mai nou exista chiar hirtie speciala format A4 pentru a obtine harti ("tear-proof & water-proof")
tiparite pe un printer cu cerneala normala (ink-jet).
In ce priveste hartile topo digitale, acestea sunt de doua feluri: raster si vector.
Harta de tip Raster este obtinuta prin scanarea unei harti tiparite ( ca o "poza" digitala).
Fisierele obtinute se pot integra cu diverse alte informatii utile,
in software care ruleaza pe un PC sau, uneori pe un handheld (Palm sau Win CE).
Harta de tip Vector este de fapt o baza de date cu toate punctele si liniile semnificative de pe harta.
Desi este mult mai greu de obtinut decit cea de tip Raster,
fisierele obtinute sunt de dimensiune cu mult mai mica (fata de Raster).
Mai au avantajul ca se poate face zoom mult mai bine decit in cazul Raster.
GPS-ul foloseste exclusiv harti de tip Vector, in diferite formate, de obicei "proprietary" unei firme sau alteia.
Desi, in cazul Garmin, spre exemplu, un grup de entuziasti
au reusit sa descifreze formatul vectorial folosit de Garmin
si sa produca harti proprii utilizabile in GPS-uri Garmin, pornind de la o harta vectoriala in alt format.
(acest lucru este legal...)
In USA si Canada, utilizatorii de GPS marca Garmin pot cumpara deja harti topo vectoriale pentru instrumentele lor.
Iar in Romania?
Hmmm... inteleg ca exista inca o lege ca nimeni, cu exceptia guvernului, nu ar avea dreptul sa detina harti topografice.
Dar legea nu se referea (de doua ori absurd!) si la hartile in format digital...
Oricum, cele mai bune http://www.omnimap.com/catalog/int/maps.htm existente la ora actuala pentru RO
sunt cele de tip Raster sau tiparite, de vinzare pe internet, avind ca sursa... Armata rusa
Inclusiv hartile topo are localitatilor importante din RO, la scara mica (1:10.000).
Se pare ca odata cu intrarea Romaniei in NATO,
armata romana este angajata intr-un efort serios de modernizare si in privinta hartilor topografice,
estimind ca vor avea o harta completa vectoriala a Romaniei pina in 2008.
Probabil ca la un moment dat aceste harti vor fi puse si la dispozitia publicului,
de vreme ce informatia oricum exista, in alte formate, deci nu mai poate fi vorba de secret,
iar costurile sunt acoperite din fonduri publice (taxe) si din donatii (NATO-USA).
Orientare fara soare, fara ceas, fara busola, fara GPS, fara harta, fara puncte cardinale, fara cunoasterea exacta sau cel putin aproximativa a locurilor.
Sa presupunem ca esti la munte si ai intrat in padure sa culegi ciuperci. Si ai mers si ai tot mers, si te-ai abatut de la poteci si marcaje, ai intrat in salbaticie. Acum vrei sa te intorci la civilizatie (nu are importanta unde). Cel mai bun drum catre civilizatie este urmarea cursului unei ape. Intotdeauna o apa mica se varsa intr-o apa mai mare. La un moment dat orice curs de apa se intersecteaza sau este insotit de un drum sau o poteca. Unde sunt drumuri si poteci, ai toate sansele sa intalnesti si oameni sau cel putin, urmand poteca sa ajungi la o asezare.
Deci copii, daca va rataciti in padure la munte sau la deal, cautati un curs de apa, sau cel putin o vale sapata de un torent. Cea mai usoara metoda de a gasi un curs de apa este sa mergi la vale, intotdeauna apa se gseste in vale.
Pentru zona de campie nu prea functioneaza sistemul acesta, insa la campie sunt foarte rare situatiile in care sa te poti rataci. Cel mai simplu este sa te ghidezi dupa sunet. De exemplu asculta atent si vezi se unde se aude zgomot de masini sau voci de oameni.
Dandanescu iar vad ca incerci sa explici lucruri de care habar nu ai inafara talentului de a gasi o tema, tras un search pe Google si revenit la subiect te dai mare profesionist
[QUOTE]GPS-ul si busola folosesc principii fundamental diferite[/QUOTE]. Descoperirea secolului....bine ca n-ai bagat-o si pe bunica in ecuatie
[QUOTE]Busola si alte metode care ofera directia spre puncte cardinale, stele, etc,
din care sa deducem directia spre un reper specific
au marele dezavantaj ca trebuie sa stii deja cu suficienta acuratete pozitia initiala.[/QUOTE]
Busola ofera doar directia spre polul nordic...iar directia spre stele e ceva nou..pe unde ai gasit asa ceva?? Pe la un site de astronauti? Si cum sa nu stii unde te aflii cu aproximatie...doar daca esti cazut din cer se poate asa ceva! Sau daca cumva fiind plecat cu avionu de la Montreal, a explodat asta si tu ai surit cu rucsacu si ai ramas in viata prin Alaska!
[QUOTE]Esti parasutat in miezul noptii intr-o pozitie necunoscuta si
trebuie sa te deplasezi rapid intr-o zona necunoscuta.[/QUOTE]
Cum poti fii parasutat fara sa stii unde si trebuie sa te deplasezi in o zona necunoscuta...adica vrei sa zici ca nici n-ai habar incotro vrei sa ajungi??
[QUOTE]In cazul (a), mai intii trebuie sa gasesti pozitia initiala, observind pozitia curenta.[/QUOTE]
Desteapta afirmatie...ai inteles ce ai vrut sa scrii?
[QUOTE]Sa zicem ca esti in zona de cimpie, se vad luminile indepartate ale unui orasel.
Dar... pe harta apar doua orasele, care din ele o fi?[/QUOTE]
Scoti busola si vezi unde te aflii fata de acel oras...ai si harta asa ca e simplu ...singuru lucru mai greu e sa estimezi distanta pana la oras....daca ai sa fii simpatic poate am sa te invat odata cum se face treaba!!
[QUOTE]Sau, la munte - piscul acela o fi ... care? pe harta topografica? ca sunt mai multe...[/QUOTE] Aici deja dai dovada ca habar nu ai in legatura cu tema...
Esti oare pe malul de N al lacului... cutare sau poate la N de lacul celalalt, care este la S de primul lac??
[QUOTE]
Nu am inteles, dar eu caut de obicei X-ul!!
[QUOTE]In schimb, in cazul (b)(cu GPS), cunosti imediat pozitia de pornire, o localizezi pe harta topo si
asa poti sa stabilesti directia de deplasare spre destinatie.[/QUOTE]
Ce te faci daca s-a spart GPS-UL, bateria a intrat la apa sau inamicul bruiaza conectiunea GPS???
[QUOTE]Mai mult - poti sa fii in situatii critice in care sub presiunea evenimentelor
sa nu mai fii in stare sa pastrezi o harta mentala a deplasarii,
si totusi intr-un moment de ragaz GPS-ul iti va reda instantaneu orientarea pe teren,
in vreme ce busola... nu! daca nu cumva ai norocul sa recunosti corect vreun reper. [/QUOTE]
Daca nu esti in stare sa te descurci si fara GPS, dor cu ajutorul busolei ( sa nu mai vorbesc de cazuri in care nici nu ai busola...ci doar harta ) atunci stai in bana ta si lasa pe altii sa dea lectii pe aici.
Acum daca vrei sa inveti ceva intreaba........iar daca doar vii sa te dai Grande, sunt pe aici unii care cu adevarat sunt interesati de tema si nu de tot felu de date spicuite pe Google!!
Sanatate si spor la sapat...........
Sorin.
O singura data nu mi-a fost de ajutor busola, si anume in padurea Baneasa... da' cautam acul in carul cu fan, si o deviatie de numai un grad era dezastruoasa, iar punctele de reper erau aproape zero, asa ca...
@actionmedia: de acord, mai putin in Apuseni, unde poti avea nesansa sa dai de o vale inchisa... Urmezi firul apei si apa dispare sub pamant, iar valea nu duce nicaieri
Adica o gaura sau pestera e nicaieri??
te urci pe deal si daca ai semnal la mobil, suni la hotline
QUOTE |
O singura data nu mi-a fost de ajutor busola, si anume in padurea Baneasa... da' cautam acul in carul cu fan, si o deviatie de numai un grad era dezastruoasa, iar punctele de reper erau aproape zero, asa ca |
Editat: ma prind mai greu...
QUOTE (SORIN @ 28 Apr 2005, 06:30 AM) |
Dandanescu iar vad ca incerci sa explici lucruri de care habar nu ai inafara talentului de a gasi o tema, tras un search pe Google si revenit la subiect te dai mare profesionist [...] Acum daca vrei sa inveti ceva intreaba........iar daca doar vii sa te dai Grande, sunt pe aici unii care cu adevarat sunt interesati de tema si nu de tot felu de date spicuite pe Google!! Sanatate si spor la sapat........... Sorin. |
QUOTE (SORIN @ 28 Apr 2005, 06:30 AM) | ||
. Descoperirea secolului....bine ca n-ai bagat-o si pe bunica in ecuatie |
QUOTE | ||
Busola ofera doar directia spre polul nordic...iar directia spre stele e ceva nou..pe unde ai gasit asa ceva?? Pe la un site de astronauti? |
QUOTE |
Si cum sa nu stii unde te aflii cu aproximatie...doar daca esti cazut din cer se poate asa ceva! Sau daca cumva fiind plecat cu avionu de la Montreal, a explodat asta si tu ai surit cu rucsacu si ai ramas in viata prin Alaska! |
QUOTE (SORIN @ 28 Apr 2005, 06:30 AM) | ||
Cum poti fii parasutat fara sa stii unde si trebuie sa te deplasezi in o zona necunoscuta...adica vrei sa zici ca nici n-ai habar incotro vrei sa ajungi?? |
QUOTE | ||
Desteapta afirmatie...ai inteles ce ai vrut sa scrii? |
QUOTE | ||||||
Scoti busola si vezi unde te aflii fata de acel oras...ai si harta asa ca e simplu ...singuru lucru mai greu e sa estimezi distanta pana la oras....daca ai sa fii simpatic poate am sa te invat odata cum se face treaba!!
Aici deja dai dovada ca habar nu ai in legatura cu tema...
Nu am inteles, dar eu caut de obicei X-ul!! |
QUOTE (SORIN @ 28 Apr 2005, 06:30 AM) | ||
Ce te faci daca s-a spart GPS-UL, bateria a intrat la apa sau inamicul bruiaza conectiunea GPS??? |
QUOTE | ||
Daca nu esti in stare sa te descurci si fara GPS, dor cu ajutorul busolei ( sa nu mai vorbesc de cazuri in care nici nu ai busola...ci doar harta ) atunci stai in bana ta si lasa pe altii sa dea lectii pe aici. |
Poate ca ar fi mai util daca ati inceta cu atacurile personale si v-ati rezuma la informatii.
Eu consider ca este putin probabil ca vreunul dintre cei care citesc acest subiect sa foloseasca nu stiu ce sisteme de navigatie folosite pe bombardiere sau sa fie parasutat pe timp de noapte in zone necunoscute. Pe de alta parte, nu cred ca orientarea cu ajutorul GPS este o problema (in fond, este un instrument destul de simplu de folosit). Mie mi s-a parut ca subiectul era despre "ce te faci atunci cand n-ai nici GPS si, eventual, nici busola".
Eu unul nu sunt in stare sa gasesc steaua polara... nu pot, nene, sunt prea multe!
un binoclu si 2-3 nopti pe-afara cu o harta celesta pt. emisfera nordica (si o lanterna cu lumina rosie) si ai rezolvat problema, ca-s chestii basic pt. orice astronom amator.
mai complicat e, daca-i innorat.
QUOTE (Olaf @ 29 Apr 2005, 11:57 AM) |
Eu unul nu sunt in stare sa gasesc steaua polara... nu pot, nene, sunt prea multe! |
Am incercat chestia asta... nu nimeresc nici macar Carul Mic... Sau poate nu stiu eu sa-l disting dintre atatea stele
Cat despre binoclu... imi tremura mana si imi joca stelele in fata ochilor
QUOTE (Olaf @ 29 Apr 2005, 01:46 PM) |
Am incercat chestia asta... nu nimeresc nici macar Carul Mic... |
...5. sa nu iti tremure mina; sa nu iti tremure nimica-nimicuta!
QUOTE (milimetru @ 29 Apr 2005, 12:56 PM) | ||
Îţi spun eu cum! Întîi găseşti Carul Mare. Apoi iei în consideraţie cele 2 stele din "spate". Măsori ochiometric în prelungirea liniei ce le uneşte (în direcţia părţii superioare a Carului) o lungime de cca 5-7 (am uitat, recunosc, e ori 5 ori 7...) ori distanţa dintre cele 2 stele luate ca repere. Acolo se află "polara", pe acea linie. Nu îmi amintec cu precizie, dar cred că nu sînt prea multe stele în zona aia şi deci sînt toate şansele ca s-o găseşti din prima. |
QUOTE (dead-cat @ 29 Apr 2005, 12:03 PM) |
un binoclu si 2-3 nopti pe-afara cu o harta celesta pt. emisfera nordica (si o lanterna cu lumina rosie) si ai rezolvat problema, ca-s chestii basic pt. orice astronom amator. mai complicat e, daca-i innorat. |
QUOTE (Olaf @ 29 Apr 2005, 01:46 PM) |
Am incercat chestia asta... nu nimeresc nici macar Carul Mic... Sau poate nu stiu eu sa-l disting dintre atatea stele Cat despre binoclu... imi tremura mana si imi joca stelele in fata ochilor |
Mda, pe astea mi-e mai usor sa le vad. Deci, cum gasesc punctele cardinale cu ajutorul lor?
Si la Finale un raspuns celui ce doar are impresia ca le stie pe toate, dar de fapt e constipat de propriu orgoliu!
Bai Double Dan...raspunde nene la tema si la mesaje si incerca sa aburesti pe altii dand tarcoale si bagand cotite spre alte directii, cu scopul de ametii pe altii!
Desigur da cand te-ai ajuns in Canada si probabil ai primit de la firma un SUV dotat cu sistem GPS, ai uitat ca baza in orientare e Topografia si folosirea Busolei! Cel putin asa e la noi astia mai prosti care abia avem bani de Dacie si nu de smechereli de alea de peacolo!
QUOTE |
Daca te cheama SORIN/RAmbo?DancesWithWolves? poti sa dai lectii chiar daca esti doar un habarnist cu tupeu |
QUOTE |
In rest, fortele armate - spre exemplu - stiu exact cita valoare are in practica, statistic, folosirea unui GPS. |
QUOTE |
Trupele speciale SAS, care fara indoiala cunosc folosirea compasului (mai bine oare ca SORIN??) totusi si ei au adoptat GPS-ul. |
QUOTE (SORIN @ 29 Apr 2005, 01:58 PM) | ||
Un binoclu nu ajuta cu nimic...din contra Trebuie sa caute grupurile de stele cu un unghi de vedere cat mai larg, iar benoclu face invers! In rest ai dreptate Sorin. |
QUOTE (SORIN @ 29 Apr 2005, 05:37 AM) | ||||||
Si la Finale un raspuns celui ce doar are impresia ca le stie pe toate, dar de fapt e constipat de propriu orgoliu! Bai Double Dan...raspunde nene la tema si la mesaje si incerca sa aburesti pe altii dand tarcoale si bagand cotite spre alte directii, cu scopul de ametii pe altii! Desigur da cand te-ai ajuns in Canada si probabil ai primit de la firma un SUV dotat cu sistem GPS, ai uitat ca baza in orientare e Topografia si folosirea Busolei! Cel putin asa e la noi astia mai prosti care abia avem bani de Dacie si nu de smechereli de alea de peacolo!
Mai stii?? Te invit aici public la un duel....ce zici?? Ridici manusa sau o aburesti ca de obicei?? Si membrii acestui Forum au sa fie arbitrii! Te-am invitat...acum depinde doar de tine!
Bai nene....se pare ca armata ai vazut doar in filme....toate armatele pun baza pe instruirea cadrelor in orientarea clasica...daca mai au si un GPS, nu strica....dar aia nu e baza! Mai sapa putin.
Poti jura ca ai dreptate?? Te-am invitat la ceva...poti sa-ti aduci si un prieten veteran al S.A.S! Si inca ceva...americanii folosesc Maggelan nene si nu al de jucarii Garmin...mai sapa!! Sau uite aici: Sau aici: |
QUOTE |
SORINe, tu ai mentalitate de trepadus, de lacheu, mai baiete. |
QUOTE |
Ce te face sa crezi ca asemenea chestii nu se pot studia si practica absolut din pasiune? |
QUOTE |
Tu n-ai auzit de GPS geo-cache? Deh, tolomac cum esti, ai impresia ca ce faci tu la serviciu este inceputul si sfirsitul in domeniu. |
QUOTE |
In ce priveste fortele armate americane, mai intii ca nu sunt in stare sa faca fata cererii in ce priveste procurarea modelului militar de GPS, al doilea ca pretul este mult mai mare si nejustificat! prin comparatie cu GPS civile in majoritatea aplicatiilor militare (acelea care nu necesita canalul de frecventa encriptata care poarta informatia de precizie maxima si anuleaza erorile rezultate din efectele meteo) |
QUOTE |
De aceea, de la US Marines si alte forte mai mult sau mai putin speciale si pina la militarul de rind se obisnuieste sa fie cumparate modele civile, pentru dotare imediata, dintre care Garmin Etrex Summit sau similar sunt dintre cele mai apreciate, de o robustete incontestabila. |
QUOTE |
In ce priveste adoptarea GPS-ului in aplicatii militare in general, SORINe esti de o ignoranta crincena cind afirmi ca busola ramine baza. |
QUOTE |
Poate la nivelul tau... cu grad de trombonist sef si mecanic expert doar la schimbat anvelopele la 4x4. |
QUOTE |
In Africa de Sud era folosit GPS-ul inca din razboiul in Angola, pe vremea cind aveau dimensiunea unei noptiere... |
QUOTE |
In prezent, odata cu adoptarea 4GW, in care, spre exemplu, unitati mici si covert marcheaza obiective in teren si raporteaza pozitia pentru atacuri aeriene de precizie... as vrea sa te vad pe tine gresind coordinatele ca esti capos si nu vrei sa folosesti GPS-ul. |
QUOTE |
Dar ia zii, despre ce duel vorbeai? Zii exact ce ai in cap, daca vrei sa ne duelam pe probleme de navigatie, cu placere. |
Domnilor, de nu m-ar deranja atit de mult atacurile la persoana, as fi chiar interesata de subiectul "conversatiei" dvs.
si totusi, revenind la tema data, nu am inteles in ce directie sa masoara distanta x 5 dintre ultimile doua stele ale oistii carului mare pentru a gasi steaua polara. o schita ar fi super !
in plus, o scurta prezentare a stelei polare, cine e si ce stie ea sa faca, n-ar strica.
Cu placere Netck Cam asa apar cele doua ursoaice pt. noi aia muritori de rand:
Dar e tot posibilu sa apara unu cu GPS-u si sa-mi strice teoria
Sorin.
multzumesc, Sorin ! acum e mult mai clar
In weekend-ul asta, printre altele, o sa am din nou placerea sa prezint un curs basic de utilizarea GPS-ului
la clubul de calarie in zone salbatice (Backcountry Horsemen).
Nu stiu de ce
(oare de ce? ca sunt gratis si mai utile decit multe cursuri cu plata la care au asistat - asa spun ei...)
canadienii astia ma tot roaga sa reprogramez cursurile astea,
atit la nivel basic cit si mediu.
Cica le explic bine... si ma mai roaga din cind in cind sa le
tiparesc potecile inregistrate pe GPS pe cite o harta topo,
sa le impartim intre membrii clubului...
Cind negociem ( periodic) statutul potecilor cu utilizare multipla, si mai ales cele de utilizare exclusiv equestra,
absolut toate organizatiile guvernamentale sau corporatiile implicate nici nu discuta daca potecile despre care vorbim nu sunt prezentate pe harta topo.
Cea mai buna si mai simpla metoda este transpunerea pe harta topo digitala a
"urmei" (track) inregistrate automat de un instrument GPS,
urmata de tiparirea sectiuni de harta care contine poteca.
Intr-un mesaj viitor am sa prezint citeva link-uri unde se poate face download legal de informatie in domeniul public,
care permite oricui (cu acces la un PC si Internet, desigur), gratis ,
sa vizualizeze genul de harta in 3D, unde apar nu numai curbele de relief
dar si proiectia umbrita a pantelor din munti/dealuri,
si inca citeva aspecte tehnice utile celor care prepara o excursie in teren.
Intentia mea este de a arata ce este oferit in prezent in acest domeniu publicului Nord American,
ideea fiind ca aceleasi elemente vor fi accesibile si celor din RO in viitorul apropiat
(adica pina in 2008, dupa informatiile mele).
@dandanescu: sarind peste tona de offtopicuri si peste faptul ca nu incerci decat sa-l provoci pe Sorin, explica-mi si mie, ce este asa de complicat la folosirea GPS? Sincer, eu consider ca-mi este suficient manualul de folosire a aparatului . Dar nu folosesc asa ceva pentru ca eu cred ca mi-ar strica toata distractia orientarii in teren. De fapt, daca ma gandesc bine, si busola este un instrument pe care il folosesc foarte rar, dar il iau cu mine pentru ceea ce as numi "cazuri de urgenta".
Deci, explica-mi si mie, dar fara sa ma iei cu "daca esti parasutat noaptea intr-o zona necunoscuta" sau "militarii americani au.." pentru ca nu sunt nici militar american si nici nu practic parasutismul, la ce mi-ar fi bun un GPS? (cu exceptia cazului in care plec de nebun prin desert...) Si ce este atat de complicat la el, incat sa necesite cursuri?
P.S. Aparatele GPS si harti ce pot fi luate de pe internet sunt accesibile in Ro de multa vreme. Vezi forumul de pe alpinet.org.
dandanescu, eu chiar cred ca tu esti expert in GPS-uri si in folosirea lor si chiar pot sa te si felicit ca esti atit de mult solicitat, asa cum afirmi tu :
"canadienii astia ma tot roaga sa reprogramez cursurile astea, atit la nivel basic cit si mediu. Cica le explic bine... si ma mai roaga din cind in cind sa le tiparesc potecile inregistrate pe GPS pe cite o harta topo, sa le impartim intre membrii clubului... "
sincer, nu ne intereseaza....
iti reamintesc tema subiectului de fata :
"Orientarea pe teren si gasirea punctelor cardinale" ---> Orientarea cu ajutorul Soarelui si ceasului
am rugamintea de a ne lasa cu offtopicurile pe care le tot bagi, insistent si fara sa te intereseze cu adevarat parerea celorlati. ori scrii la subiect, ori iti deschizi separat un subiect despre GPS-uri, unde poti sa te desfasori in voie.
si inca o data, repet: atacurile la persoana, mai ales cind tu insuti esti culpabil, sunt de prost gust.
multumesc
QUOTE (Olaf @ 21 Apr 2005, 06:12 PM) |
0Orientarea cu ajutorul soarelui (fara ceas) Metoda presupune faptul ca soarele este suficient de puternic incat sa se vada umbrele. De asemenea, aveti la indemana un bat mai lungut, ceva cu care sa faceti un semn pe pamant si suficient de mult timp. Infigeti batul in pamant si marcati "varful" umbrei. Asteptati o ora, doua, trei... cat este nevoie pentru ca umbra sa se deplaseze suficient de mult si apoi marcati noua pozitie a varfului umbrei. Linia care uneste cele doua puncte indica directia est (inspre cel de al doilea punct) - vest (inspre primul punct). Demonstratie Pornim de la urmatoarele aproximatii: In portiunea in care va aflati, pe o raza de... in jur, putem considera ca pamantul este plat. De asemenea, deplasarea relativa a soarelui fata de bat o putem aproxima (pe un interval scurt de timp - sa zicem, o ora) ca fiind rectilinie. Avand in vedere faptul ca "deplasarea" sorelui este data de rotatia pamantului, putem considera ca aceasta se produce strict pe directia est vest. In cazul acesta, problema este o problema de asemanare intre triunghiuri: avem doua triunghiuri cu doua dintre laturi paralele si proportionale, doua cate doua, deci si cea de a treia latura a unui triunghi (distanta dintre cele doua varfuri de umbra) va fi paralela cu cea de a treia latura a celuilalt trinughi (traiectoria soarelui). Demonstratia este simplista, si cred ca se poate demonstra si pentru varianta cu mai putine aproximari, dar... va las pe voi sa o faceti |
Si totusi cu un ceas analogic e si mai simplu! Pui in centrul ceasului un chibrit sau betisor, invarti ceasul pana umbra formata de betisor cade pe indicatorul orelor si jumatatea dintre umbra si ora 12 indica nordul.
Ceasul trebuie tinut paralel cu solul.
Orientare placuta....
Sorin.
Cind vorbim despre orientarea pe teren si gasirea punctelor cardinale,
subiectul denumit astfel nu este nicidecum limitat din start asa cum sugereaza anumiti cititori ai topicului.
Topicul asta a fost deschis de Marcus, si pina acum -
nici el, nici vreunul din moderatori nu au avut vreo obiectie!
In schimb SORIN a continuat aici o disputa fara nici o legatura,
si ii manipuleaza si pe necko si pe olaf sa se comporte de parca ar fi ei moderatori pe acest subiect.
Practic ce vor ei este sa imi blocheze orice mesaj, pe orice subiect.
Asa inteleg ei "dezbaterea" "dialogul" si "arta de a conversa".
Mai incearca, SORINe, mai trimite o serie de MP-uri poate mai iti vin si alte ajutoare.
Fara suparare, dar singura mea obiectie e ca as vrea sa discutam aici pasnic, sa oferim informatii utile unui public larg, nu unuia specializat in tehnologie de ultima ora. Sincer, o discutie despre parasutari, razboaie, dotarile armatei, organizatii guvernamentale etc. intereseaza mai putin (sau nu in egala masura pe toata lumea).
Poate ar fi trebuit sa precizez, atunci cand am deschis acest topic, ca prefer ca informatiile sa fie simple si la obiect. Sa stie omu' clar, cand vine aici, cum ar fi indicat sa procedeze in cazul in care s-ar rataci prin munti, padure, etc. si sa nu intre in panica daca nu dispune de tehnologie moderna de orientare. Cu cat mai simplu, cu atat mai bine.
Hristos a inviat!
E Sarbatoare, asa ca las sa treaca de la mine
Cu toate ca acest thread ar sta mai bine in cadrul Naturii si Turism, am sa incerc sa-l dezvolt pe aici si asta in masura ce sunt forumisti interesati...dar nimanui nu-i strica sa aiba niste notiuni de baza in aceasta tema!
Si nu spuneti: Mie nu mi-se va intampla nicodata.
Orientarea de teren, orientarea de teren a cadrelor de armata sau orientarea sportiva, au la baza aceleasi componente, dar fiecare ramura a dezvoltat sisteme de practica diferite, aplicate doar in domeniul lor. E adevarat ca cine e pregatit sau incercat in toate domeniile, mai ales si cu ceva practica la bord, poate trece de orice impas, dar pt. majoritatea populatiei, cred ca e de ajuns sa poata gasi pozitia, directia de inaintare sau posibilitatea de localiza precis un punct pe teren.
Deci sa lasam sistemele de orientare in unghiul de vedere mort, sau descifrarea culorilor de pe hartile de orientare sportiva ( arata densitatea vegetatiei ) si sa trecem la metode simple dar de baza.
Deci sa analizam un caz aparte....esti la munte, dar te-ai pierdut si nu mai poti inainta.....la departare de km. vezi cabana la care trebuia sa ajungi, dar zapada e prea mare, esti obosit, iar pe harta nu mai esti in stare sa gasesti locul unde esti ( altfel nu te-ai fi pierdut). In alta directie si mult mai departe vezi virful unui munte pe care-l cunosti desigur( crucea de pe Caraiman de exemplu ). Dai telefon cu mobilu sa vina salvamontu sa te ia, dar habar nu ai cum sa le dai pozitia.
Ce e de facut....ai la indemana harta care nu te mai ajuta cu nimic, o busola, departe vezi cabana dar nu din unghiul din care trebuia s-o vezi si departe de tot vezi Caimanul.....si tie frig, vine noaptea, salvamomtul stiu ca esti la impas si vor sa ajute, dar nu stii ce e de facut!!
Pare o situatie naspa..se pare ca nu asa de complicata...incercati sa iesiti din impas...cum procedati pt. a da punct exact?
Regards....
Sorin.
Incercati si cu muschiul de pe copaci, iarba din poienite, sau cercurile de crestere de la un copac taiat.....nu sint f exacte dar va dau o idee suficienta incotro e nordul....
O vorba inteleapta spune ca omu fara busola e ca porcul fara termos.....bafta prin padure....
BDL-ule...pe pune ca n-am habar de orientare.....dar sunt sef la Delta Forces si maine seara ne parasuteaza un Hercules pe langa Bagdad...iar astia prostii de pe aici in America, n-au bani sa ne cumpere GPS-uri!
Si acolo e doar desert, si fiind parasutati la cativa km. de Bagdad, ne va fii greu sa gasim oraselu!
Ai cumva vre-o idee?? Da sanu spui la nimeni te rog....E Top Secret
Sorin.
ps. si am vorbit si cu handicapatu ala de Andy McNab, da mi-a zis ca nu ma poate ajuta, ca GPS-u lor era cat camionu si de aia i-au prins....adica cand GPS-u a facut pana de cauciuc, l-au lasat in urma si asa s-au pierdut
Te rog sa ma ajuti asa ca intre Olteni
Pai te iei dupa miros si tot gasesti bagdadul.....
Eu am dat citeva sfaturi care merg la noi si mai ales in drumetii montane, situatia cea mai des intilnita la noi pt pierderea orientarii...
E vorba de citeva indicii de baza.... la ora actuala e destul de greu sa te "pierzi".....nu imposibil dar destul de dificil...Aia cu ursa mare e f buna pe timp de noapte cu cer senin, aia cu ceasul e buna, oricum, cine face drumetii e bine sa-si ia un ceas care indica si punctele cardinale......si gata....
QUOTE |
Eu am dat citeva sfaturi care merg la noi si mai ales in drumetii montane, situatia cea mai des intilnita la noi pt pierderea orientarii... |
Sorin, lasa Canada si utilizatorii de GPS-uri si scoate-ma din ceata cu problema pe care ai pus-o mai inainte... Caraimanu... cabana... noaptea...
btw ! si daca e ceata ce facem? da' ceata de nu vedem la 2 metri, nicidecum Caraimanul!
@dandanescu: singurele MP (sau PM) pe care le-am primit au fost cele cu urari de sarbatori. Si nici nu a fost in intentia mea sa ma comport ca un moderator, doar am reactionat pentru ca m-a deranjat disputa inutila dintre tine (dumneavoastra) si Sorin. Pe de alta parte, pusesem o intrebare, si chiar as vrea un raspuns, daca se poate...
BDL, faza cu muschiul nu merge, pentru ca de cele mai multe ori copacii au muschi de jur imprejur, sau gasesti abundenta de muschi pe tot versantul nordic al unui munte, si n-o sa te apuci sa ocolesti muntele...
Cat despre problema... pai vezi deja doua puncte, nu? Plus ca pe harta ar trebui sa ai marcate si curbele de nivel, si iti dai seama de pozitia relativa si in functie de inaltime... deci te poti orienta... adica te uiti si tu: vad o vale, de la pisc/varf de munte pleaca muchia cutare (valea cutare este, sa zicem la stanga, dar eu nu o vad din cauza piscului aluia din fata mea), cabana e acolo, deci eu ar trebui sa fiu...
@necko: daca e ceata... nasol, astepti sa se ridice (cred) (asta daca nu stii unde te afli)
QUOTE (necko @ 1 May 2005, 05:50 PM) |
btw ! si daca e ceata ce facem? da' ceata de nu vedem la 2 metri, nicidecum Caraimanul! |
@ actionmedia, foarte pertinenta demonstratia ta de orientare pe timp de ceata. iar daca spui ca ai coborit si Jepii Mici (pe timp de iarna... am inteles eu bine?) ai dat dovada de un act de mare curaj (asta ca sa nu spun "inconstienta" pentru ca banuesc ca nu e cazul din moment ce ai asemenea cunostinte de orientare pe teren). eu una nu as fi avut curajul sa cobor Jepii Mici iarna. i-am coborit doar cu telecabina.
cea mai "dura" experienta a mea a fost intr-o luna de noiembrie cind, studenti fiind, am hotarit sa urcam la virful Cozia. eram in practica la barajul de la Turnu Rosu si eram cazati in colonia Pausha - Caciulata, de la poalele Coziei. Intentia noastra a fost de a urca pina la Minastirea Scarisoara, sa innoptam acolo si a doua zi dimineata sa urcam mai departe. drept pentru care nu ne-am luat cu noi nici paturi, nici lanterne. busola nici atit. doar ca socoteala din tirg nu se potriveste cu cea de acasa. maicutele de la minastire nu ne-au primit (pe motiv ca stiu ele ce inseamna sa cazezi studenti !!! ) si ne-au sfatuit sa urcam mai departe, caci oricum, mai mult de doua ore nu ar mai fi fost de urcat. ceea ce, in inconstienta noastra, am si facut. era ceasul cam 5 dupa amiaza, iar in noiembrie, la ora aceasta, era deja seara. cred ca in mai putin de jumatate de ora, ne-am pomenit intr-un intuneric bezna, in mijlocul padurii, fara lanterne, fara, paturi si fara alte intrumente de orientare. noroc ca era o noapte absolut senina. cerul era foarte aproape de noi iar stelele se vedeau perfect. mai puteam vedea destul de bine, in vale, luminile Caciulatei si stralucirea argintie a Oltului. doar ca erau departe, foarte departe de noi.
de coborit, nici vorba nu aveam curajul, asa ca am incercat sa inaintam. cautam semnele pe copaci la lumina brichetelor si orice zona mai luminoasa ni se parea ca e o carare. una din fete s-a oprit in ultima clipa pe marginea unei ripe foarte abrupte. doar un pas daca mai facea si o pierdeam. stiam doar ca trebuie sa urcam. nu existau pe vremea aceea telefoane mobile, deci nu aveam nici-o sansa sa anuntam cumva ca suntem in pericol. frigul era din ce in ce mai patrunzator si, in plus, aveam impresia ca peste tot vedem stralucind ochi de animale salbatice... se auzeau fel si fel de zgomote... ce mai ! atunci cred ca mi-a fost cu adevarat FRICA !!!
marele nostru noroc a fost ca din urma ne-a ajuns un alt grup de "anormali" ca noi, dar care aveau lanterne. si asa, in urma lor si urmind semnele de pe copaci am urcat mai departe. imi era atit de frica incit nu mai simteam nici un pic de oboseala. cred ca as fi fost in stare sa urc si sa cobor in noaptea aceea sapte munti si sapte vai, vorba povestii, doar sa stiu ca am ajuns la o cabana unde sa fim in siguranta.
cam dupa o ora de urcat am ajuns in sfirsit la Cozia, cabana ce mi s-a parut cea mai frumoasa si mai confortabila pe care o vazusem in viata mea. am facut focul in soba din camera pe care am primit-o si, pina dimineata, am dormit neintorsi. cind ne-am trezit, am iesit in fata cabanei si imaginea ce ni s-a desfasurat inaintea privirilor era de nedescris, desupra cerul albastru, senin si insorit, iar dedesubt un strat de nori pufosi si albi. eram in al noulea cer ! si la propriu si la figurat
@olaf, ai dreptate ! cred ca ceata e tot ce poate fi mai rau !
QUOTE (necko @ 2 May 2005, 12:20 PM) |
iar daca spui ca ai coborit si Jepii Mici (pe timp de iarna... am inteles eu bine?) |
multam pentru lamurire, action. tocmai, pentru ca stiam ca acest traseu este interzis pe timp de iarna, dar exista destul de multi inconstienti care se aventureaza sa-l faca. nu mai spun de cei "echipati" cu pantofi si paltoane....
QUOTE |
Cat despre problema... pai vezi deja doua puncte, nu? Plus ca pe harta ar trebui sa ai marcate si curbele de nivel, si iti dai seama de pozitia relativa si in functie de inaltime... deci te poti orienta... adica te uiti si tu: vad o vale, de la pisc/varf de munte pleaca muchia cutare (valea cutare este, sa zicem la stanga, dar eu nu o vad din cauza piscului aluia din fata mea), cabana e acolo, deci eu ar trebui sa fiu... |
pai asta-i problema de geometrie! "Vad reperul cutare la atatea grade (sa presupunem ca ai o busola gradata 0-360° - cred ca cele turistice asa sunt), si reperul celalalt la atatea grade... Intersectati si voi doua linii pe harta si m-ati gasit"
In legatura cu ceata sau intunericul bezna....repet si intaresc cele spuse mai sus de Olaf si Actionmedia....mai bine sa inlemnesti pe loc mai ales daca te deplasezi pe teren accidentat.
Pe timp de ceata tot mai vezi unde calci, dar in bezna nici atat....mai ales ca in bezna nici nu poti extima dimensiunile adevarate a lucrurilor din prejur!
Daca tot e nevoie de sa inaintezi, cel mai bine e de folosit o cordelina legata intre membrii grupului....asa ca daca cineva cedeaza sau cade va fii usor de recuperat!
Daca esti singur.....stai incremenit pana treci faza!!
Sorin.
Netcko
QUOTE |
in plus, aveam impresia ca peste tot vedem stralucind ochi de animale salbatice... se auzeau fel si fel de zgomote... ce mai ! atunci cred ca mi-a fost cu adevarat FRICA !!! |
QUOTE (Olaf @ 2 May 2005, 05:45 PM) |
pai asta-i problema de geometrie! "Vad reperul cutare la atatea grade (sa presupunem ca ai o busola gradata 0-360° - cred ca cele turistice asa sunt), si reperul celalalt la atatea grade... Intersectati si voi doua linii pe harta si m-ati gasit" |
Asta era o problema simpla...
Cea mai tare chestie de orientare pe care am vazut-o a fost in Retezat, cand mergeam pe un drum forestier, din care plecau mai multe drumuri care nu duceau nicaieri. Si la un moment dat, cand eram in impas (erau doua drumuri care mergeau aproape paralel, oricare dintre ele fiind o posibilitate), fara apucam sa scoatem harta, zice cineva din grup (nu spui cine, persoana importanta ) "pai o luam la stanga!" Am intrebat de ce, si zice: "Pai voi n-ati vazut pe harta, ca aici trebuie s-o luam un pic in jos fata de curba de nivel?" Harta pe care ne aruncasem doar ochii in dimineata aceea (cu ore bune in urma)...
subiectul acesta e chiar super interesant !!! chiar nu as fi stiut cum sa procedez in cazul problemei data de tine, Sorin. dar daca nu as fi avut busola? banuiesc ca ar fi trebuit sa tin cont de pozitia Soarelui. asta pe timp de zi si sa stiu cu o oarecare aproximatie incotro e nordul. sau nu?
Daca aveai telefon, si aveai si semnal, cum presupune Sorin, atunci mai bine ii sunai si spuneai "vad asta si asta, ultimul punct cunoscut este...", decat sa stai atata vreme in zapada. Mai ales daca esti epuizat(a), sa stai sa astepti ar fi fost o idee foarte proasta...
Probabil ca e o persoana cu memorie vizuala formidabila Dar nu e imposibil...tin minte cum invatam traseul de 20 - 30 km. ca papagalu si il faceam noaptea cu harta sigilata cu ceara....doar din memorie, cu busola si numarand incontinu pasi dublii!
Oricum, complimente persoanei care a tinut minte!!
Sorin.
Ca si noi, era prima data pe traseul ala... dar am vazut si in alte situatii, si prin oras, oricat de intortocheat este drumul, ii este suficient sa-l vada o data...
Poate aduci pe aici persoana?? Cred ca poate contribui acestui thread
Sorin.
realitatea e ca sunt persoane care sunt dotate de la mama lor cu un simt al orientarii in spatiu deosebit, chiar daca nu dispun de mijloace de orientare.
Intotdeauna unul sau mai multe puncte de reper cunoscute te pot ajuta sa te orientezi in teren, asta insemnand sa iti aproximezi pozitia si directia in care se afla destinatia. Astfel, vei putea alege cu o oarecare siguranta drumul corect. Daca ai o harta, trebuie sa cauti pe harta punctele de reper, apoi sa le identifici pe teren.
Marinarii se orienteaza dupa faruri. Farurile trebuie sa fie foarte bine cunoscute. Fiecare dintre faruri are particularitatile lui (atat pe timp de zi cat si pe timp de noapte) si astfel poti sa deosebesti farul din Constanta de cel din Mangalia de exemlu. O simpla confuzie sau dezorientare si te poti trezi cu nava pe un banc de nisip.
Pt. bancuri de nisip au sonaru!! Iar bancurile nu sunt ceva stabil!!
QUOTE (SORIN @ 3 May 2005, 03:39 PM) |
Pt. bancuri de nisip au sonaru!! Iar bancurile nu sunt ceva stabil!! |
in ziua de azi, marinarii navigheaza cu ajutorul GPS-ului. iar in apropierea de coasta, cind este necesar, apeleaza la serviciile unui pilot care cunoaste zona.
QUOTE (dead-cat @ 3 May 2005, 05:07 PM) |
in ziua de azi, marinarii navigheaza cu ajutorul GPS-ului. iar in apropierea de coasta, cind este necesar, apeleaza la serviciile unui pilot care cunoaste zona. |
QUOTE |
hai sa fim seriosi, cate nave utilizeaza sonarul? |
eu cred ca s-au schimbat multe. la handit.de poti cumpara un GPS portabil de la 99€.
QUOTE |
Oricum, daca ti se strica GPS-ul ce faci? Trebuie sa ai cunostinte elementare de navigatie, trebuie sa stii sa folosesti sextantul, busola si altele. |
QUOTE (SORIN @ 3 May 2005, 05:35 PM) |
Si inca ceva....azi folosesc sonarul pana si cele mai mici ambarcatiuni de pescari...cu ajutorul lor gasesc stolurile de peste....iar cei ce pescuiesc la carlig gasesc cu ajutorul sonarului stancile subacvatice unde se acund de obicei pestii predatori. |
acu' 2 ani englezii au vindut marinei militare 2 fregate (HMS Coventry si HMS London) la suma de 116 millioane GBP. io nu cred ca alea n-au "tot ce le trebuie".
QUOTE (dead-cat @ 3 May 2005, 06:05 PM) |
acu' 2 ani englezii au vindut marinei militare 2 fregate (HMS Coventry si HMS London) la suma de 116 millioane GBP. io nu cred ca alea n-au "tot ce le trebuie". |
Au vasle
Sorin.
bineinteles ca nu-ti strica sa stii. mai ales ca-ti trebuie sa-ti iei brevetul de capitan pentru yachturi, pe care un prieten de-al meu si cu mine tot vream sa-l luam (desi el macar a facut cursul de communicatii pe cind eu o lalai la nesfirsit de vreo 3 ani ).
dar folosesti tehnologii mai exacte in ziua de azi.
Pai sorin spune despre navele din ziua de azi si action se refera la cele din romania....
Toate navele moderne au gps pt orientare si sonar pt adincime.....
QUOTE (Marcus @ 13 Feb 2005, 12:34 PM) |
Orientarea cu ajutorul Soarelui si ceasului Daca aveti ceas - de tip clasic - si vreti sa aflati punctele cardinale, intr-o zi insorita, procedati astfel: · indreptati limba orara a ceasului catre soare, indiferent la ce ora va aflati · trasati "imaginar" sau pe teren unghiul facut de limba orara a ceasului orientat ca mai sus, si semidreapta care porneste din centrul ceasului si trece prin punctul care arata ora 12 · duceti, cum va pricepeti mai bine, bisectoarea acestui unghi si veti gasi punctul cardinal "sud", zis si "miaza-zi" Aflarea celorlalte puncte cardinale nu mai este o problema. Experimentul este valabil pentru orice ora dintr-o zi insorita. Demonstratie: Stim ca Pamantul se roteste in jurul axei sale in 24 de ore, adica doua aparitii ale soarelui in dreptul aceluiasi meridian se fac dupa 24 de ore (nici macar ipoteza geocentrica nu afecteaza catusi de putin corectitudinea demonstratiei). Deci, "cadranul solar" este impartit in 24 de ore, in timp ce cadranul ceasului e impartit in 12 diviziuni. Rezulta urmatoarele concluzii: · o diviziune unghiulara de pe ceas (unghiul determinat de centrul ceasului si doua ore consecutive) are 360°/12=30°, iar aceea de pe imaginarul cadran solar 360°/24=15°. · limba orara a ceasului (cat v-o fi parand ea de lenesa!) alearga cu o viteza unghiulara de doua ori mai mare decat aceea a razei care "leaga" ochiul nostru de soare. La ora 12 ziua, soarele se afla in dreptul meridianului locului, aratandu-ne sudul. In acest moment cele doua laturi ale unghiului nostru coincid (limba orara si semidreapra care pleaca din centrul ceasului si trece prin ora 12). Unghiul fiind egal cu 0, bisectoarea se suprapune peste cele doua laturi, in mod evident. Indreptand limba orara catre soare, inseamna ca si bisectoarea s-a deplasat catre soare si ne arata ceea ce stim: sudul! Rezulta foarte clar ca procedeul expus in text, de aflare a punctului cardinal "sud", este corect pentru ora 12. Sa lasam ceasul si soarele sa-si vada de drum, ca sa nu-l suparam pe Cronos, si sa revenim cu experienta noastra - de exemplu - la ora 2 (adica 14). Ce unghiuri au descris limba orara si raza vizuala care ne leaga de soare? Pe baza celor aratate mai sus si, de altfel, usor de dedus sunt: - limba orara: 2x30°=60° - raza vizuala catre soare: 2x15°=30° Fata de pozitia initiala, din experienta pe care am facut-o la ora 12, raza vizuala catre soare s-a deplasat cu 30°, iar limba orara a descris un unghi de 60°. Ca sa indreptam limba orara catre soare, vom roti ceasul catre stanga (in sens trigonometric) cu 30°. Instantaneu si cealalta latura a unghiului de 60° (care leaga centrul ceasului cu ora 12) se va roti catre stanga cu 30°. Bisectoarea unghiului de 60° parcurs de limba orara (care trece acum prin ora 1), va face acelasi lucru si ne va arata directia sud, suprapunandu-se deci peste vechea bisectoare. Concluzii: Deoarece unghiul 2ß descris de limba orara este totdeauna dublul celui descris de raza vizuala catre soare, bisectoarea unghiului 2ß va fi indreptata tot timpul catre soare. Rotirea ceasului catre stanga cu unghiul ß, va aduce bisectoarea pe directia sud. Ca sa va convingeti ca ati priceput cum functioneaza acest procedeu, incercati sa raspundeti la urmatoarea intrebare: Daca cercul ceasului ar fi impartit in 24 de diviziuni (24 de ore), care ar fi modificarea la metoda de orientare cu ajutorul ceasului si soarelui? |
QUOTE (Ovidiu Bufnila @ 12 Dec 2005, 05:50 PM) |
Inhideti ochii si incercati sa simtiti Nordul. |
QUOTE (Ovidiu Bufnila @ 12 Dec 2005, 05:50 PM) |
Inhideti ochii si incercati sa simtiti Nordul. faceti exercitiul asta in fiecare zi si veti gasi oricand Nordul |
QUOTE (Ovidiu Bufnila @ 12 Dec 2005, 05:50 PM) |
Inhideti ochii si incercati sa simtiti Nordul. faceti exercitiul asta in fiecare zi si veti gasi oricand Nordul oriunde ati fi, fara busola si fara sateliti. |
QUOTE (Ovidiu Bufnila @ 12 Dec 2005, 05:50 PM) |
Inhideti ochii si incercati sa simtiti Nordul. faceti exercitiul asta in fiecare zi si veti gasi oricand Nordul oriunde ati fi, fara busola si fara sateliti. |
QUOTE (Ovidiu Bufnila @ 12 Dec 2005, 05:50 PM) |
Asta e calea sigura catre insucces. Inhideti ochii si incercati sa simtiti Nordul. faceti exercitiul asta in fiecare zi si veti gasi oricand Nordul oriunde ati fi, fara busola si fara sateliti. |
QUOTE |
("SORIN") ps. ai dreptate...Marcus nu stie ce-a zis, da le-a zis corect |
Tehnic:Invision Power Board (http://www.invisionboard.com)
© Invision Power Services (http://www.invisionpower.com)