Versiunea pentru tiparit a acestui topic

Click aici pentru a vizualiza acest topic in formatul original

HanuAncutei.com - ARTA de a conversa _ Sah _ Gasiti Cea Mai Buna Mutare

Trimis de: Marcus pe 17 Nov 2004, 03:10 PM

Iata un exercitiu de sah relativ usor si in acelasi timp stimulant. smile.gif
Periodic, voi propune spre rezolvare o problema de sah in felul urmator: se cunosc pozitiile pieselor pe tabla de sah, se spune cine urmeaza la mutare iar voi trebuie sa gasiti cea mai buna mutare de executat, argumentandu-va alegerea facuta.

Bineinteles ca si voi puteti propune astfel de probleme. Recomand totusi, pentru usurinta vizualizarii tablei, ca fiecare problema sa fie insotita de o diagrama. De asemenea, am rugamintea sa nu postati mai multe probleme simultan.

P.S. Daca aveti in minte o problema interesanta, dar nu aveti posibilitatea de a atasa o diagrama, va rog sa-mi trimiteti datele problemei utilizand curierul de mesagerie privata sau e-mail. In masura in care timpul imi permite, voi prezenta public problemele propuse de dumneavoastra, insotite fiind de diagramele corespunzatoare. Este de la sine inteles ca voi mentiona autorul fiecarei probleme.

Trimis de: Marcus pe 17 Nov 2004, 04:32 PM

Pentru inceput, iata un exercitiu relativ simplu. Se da diagrama de mai jos. Stiind ca jucatorul care poseda piesele de culoare alba este urmatorul la mutare, care este cea mai buna mutare pe care o poate face? Argumentati.

user posted image

Trimis de: ypsilonalpha pe 17 Nov 2004, 10:11 PM

Pai eu as propune 1. Nc1-g5, pentru ca avem variantele de raspuns:

1. ... D:g5 Cf7 mat

sau

1. ... f:e4 Cf7 mat

Cea mai buna varianta pentru negru cred ca ar fi

1. ... Ne6 N:e7 2. R:e7 si albul ramine cu o dama avantaj si cu destule amenintari de mat.

Trimis de: Marcus pe 18 Nov 2004, 10:17 AM

Corect. thumb_yello.gif

Trimis de: skysurfer pe 24 Nov 2004, 02:04 PM

Hai sa incercam acum o problema care mi-a placut mie. Va rog sa gasiti cea mai buna solutie pentru albul aflat la mutare.
Atentie:Mat sau Pat?
http://www.hanuancutei.com/forum/index.php?act=Attach&type=post&id=238299

Trimis de: Petru pe 26 Nov 2004, 06:48 PM

Pat, fiindca:
1. h8D; a1D
2. D:a1 si pat

Desigur exista si varianta in care pionul de la a1 nu se transforma si atunci e mat:
1. h8D; Ra8
2. Rc7++

Trimis de: skysurfer pe 2 Dec 2004, 09:29 AM

Si ... raspunsul tau e corect, Petru. Imi cer scuze ca nu ti-am dat raspunsul mai din timp. sorry.gif

Trimis de: Marcus pe 7 Dec 2004, 09:23 AM

Frumuseţea şahului este nebănuită. O dovedeşte din plin această legendară poziţie a cărei soluţie de excepţie aparţine regretatului maestru american Marshall.
Care este cea mai bună mutare pe care o poate face jucătorul cu piesele negre? Argumentaţi.

user posted image

Trimis de: skysurfer pe 7 Dec 2004, 12:17 PM

Superba problema si iata solutia pe care am gandit-o, eu sper sa fie ok.
D:g3. M-am gandit o juma de ora la mutarea asta biggrin.gif . E tare tipul asta daca a mutat asa. Si asta pt ca :
1. albul Dxg3 urmat de C:e2+ ; R:h1si T:h2++
2. h2xDg3 urmat de C:e2++
3. f2xDg3 urmat de C:e2+ , R:h1 si Tf8xTf1++

Cam asa ar trebui sa gandim si noi, numai ca mie mi-a luat o juma de ora sa gasesc solutia pe cand Marshall probabil a reusit in vreo 3 minute si in plus el anticipase cu cel putin 4 mutari finalul.

Trimis de: Marcus pe 7 Dec 2004, 04:09 PM

Te rog sa revezi prima varianta pentru ca ai facut o mica eroare in rationament, adica turnul la h2 nu este sah mat pentru ca regina alba de la g3 poate captura turnul. Variantele 2 si 3 sunt ireprosabile. spoton.gif

Trimis de: Petru pe 7 Dec 2004, 04:31 PM

Iata si o varianta la care m-am gandit si eu:
1. ... Ce2+;
2. Rh1; T:f2
3. T:f2; De1+
4. Tf1; D:f1++

Trimis de: skysurfer pe 8 Dec 2004, 09:14 AM

Da, aseara inainte sa adorm chiar mi-am dat seama ca am gresit solutia cu dama. Am facut-o in minte: nu ca as fi eu cine stie ce priceput dar la cat m-am uitat la tabla aia credeam ca am invatat tabla. biggrin.gif
Petru nu prea cred ca tine solutia ta. Stii de ce? Ca nu ai tinut cont de faptul ca dupa ce regele se retrage la h1, mutarea T:f2 atrage din partea albului Dd8+ dupa care regele e obligat sa mute Rf7, apoi albul T:Tf2 + ,regele e obligat sa mute Rg6 si in final Dg5 ++ .Asa ca nu numai ca nu ai mutat bine dar ai si pierdut tongue.gif . Ma gandisem si eu la solutia aia dar nu prea a tinut.

Da am gasit si solutia a treia Marcus: dupa mutarea Dg3 a negrului daca D:g3, Ce2+ atrage Rh1, C:g3 + si daca f2:g3 atunci T:Tf1++ , insa daca Rg1... nu mai stiu. Cert e ca ramane cu o tura sau un cal avantaj. Te rog lamureste-ne cam ce ar putea face altceva ca eu sunt in pana. Adica daca se retrage la loc Rg1 atunci cel mai probabil C:f1 si probabil g2:h3 si atunci Cd2 si cam asta ar fi. Adica ramane in avantaj cu calul si ar trebui sa se descurce in continuare... biggrin.gif

Trimis de: Marcus pe 8 Dec 2004, 02:28 PM

Raţionamentul tău este de această dată corect, skysurfer, iar varianta prezentată de Petru are unele carenţe... Intr-adevăr, cea mai bună mutare a "negrului" este Dg3, urmată de posibilităţile prezentate de skysurfer.

QUOTE
("skysufer")
(...)ramane in avantaj cu calul si ar trebui sa se descurce in continuare

Exact. thumb_yello.gif
Menţionez că in urma mutării Dg3 făcute de Marshall, adversarul său a cedat partida. wink.gif

Trimis de: Marcus pe 4 Jan 2005, 12:38 PM

Problema 4

user posted image

Este primul exercitiu din acest an. smile.gif
Propuneti o mutare pentru alb si argumentati.

Trimis de: soniacososchi pe 4 Jan 2005, 01:32 PM

Nu am mai jucat de multi ani sah asa ca incerc...dar nu sunt foarte sigura (nu mai stiu prea bine nici cum se noteaza mutarile, asa ca sper sa intelegeti).

Dupa parerea mea albul ar trebui sa faca urmatoarea mutare: Ce4-g3

Negrul va fi fortat sa mute regele la g8
Albul va muta calul de la g3-h5
Negrul muta dama la g5
Albul muta dama la h7

Asa cred eu.

Trimis de: skysurfer pe 4 Jan 2005, 01:43 PM

Eu zic ca ai gresit.
Ce4-g3 atrage mai degraba Cd5-f6. Asa ca se anuleaza culoarul deschis de mutarea calului la g3. Eu inca ma mai gandesc la cea mai buna mutare.
P.S. : ZIc si eu o solutie: c2-c4. Asta atrage in cel mai bun caz Cd5-f6, albul Ce4xCf6, dupa care indiferent de mutarea negrului urmeaza mutarea albului Dh7++. Sper sa fie bine.

Trimis de: Clopotel pe 4 Jan 2005, 01:57 PM

Dupa umila mea parere niste mutari ar putea fi urmatoarele:
1. Dh7+ Rh7
2. Cf6 + Rh8
3. Cg6 + -

Trimis de: skysurfer pe 4 Jan 2005, 02:23 PM

Bravo Clopotel. Excelent. Asta e solutia cea mai buna. Oare eu de ce nu m-am gandit la asta.
I'm losing it, god damn it. I feel that I'm losing it. laugh.gif
Nu vrei sa jucam un sah, candva? jamie.gif

Trimis de: Clopotel pe 4 Jan 2005, 02:36 PM

Multumesc Skysurfer...a fost doar pura intamplare, de regula nu-mi reuseste...
As vrea sa joc sah cu tine cu cea mai mare placere... Trebuie sa vedem cand si cum, caci timpul e marea problema...
Pe de alta parte, nu sunt un jucator asa bun...imi este teama sa nu te dezamagesc...

Trimis de: skysurfer pe 4 Jan 2005, 02:41 PM

Nu te subestima. Am mai subestimat eu odata fetele care joaca sah.Nu mi-e rusine sa spun dar cele mai ciudate infrangeri le-am avut in meciuri cu niste fete. E adevarat ca erau pe Internet si sper ca erau baieti gay care isi pusesera poza de fetita, ca altfel... tongue.gif

Trimis de: Marcus pe 5 Jan 2005, 03:41 PM

QUOTE
Dupa umila mea parere niste mutari ar putea fi urmatoarele:
1. Dh7+ Rh7
2. Cf6 + Rh8
3. Cg6 + -


Excelent, Clopotel, asta era cea mai buna varianta! De fapt, negrul era in fata matului imparabil, am vrut sa vad daca se prinde cineva. rolleyes.gif
Mentionez in paranteza (daca cineva inca nu si-a dat seama) ca la mutarea albului Cf6, este sah dublu (se deschide culoarul nebunului de la d3), acesta fiind singurul motiv pentru care regele este fortat sa mute pe singurul camp disponibil h8, urmat de un mat de toata frumusetea.

@soniacososchi: In urma mutarii albului Cg3, regele negru nu este fortat sa mute la g8 (inutil pentru ca daca ar fi asa, albul ar raspunde cu Dh7++ si mat). Ideea era ca albul sa-si sacrifice dama, urmand sa dea mat cu caii (si nebunul joaca aici un rol).

Trimis de: Clopotel pe 5 Jan 2005, 06:21 PM

Multumesc Marcus, esti dragut ca de obicei... asa cum am spus a fost pura intamplare... treceam pe aici si mi-am aruncat si eu privirea... dar ma bucur ca am nimerit mutarile smile.gif

Trimis de: Marcus pe 26 Jan 2005, 01:45 PM

O analiza sumara a urmatoarei diagrame scoate in evidenta nu numai faptul ca albul are o figura in plus, ci si o puternica amenintare de mat. Totusi, la mutare este negrul. Cum credeti ca ar trebui sa mute negrul ca sa se salveze?

user posted image

Si pentru ca o problema nu vine niciodata singura (harhar.gif), am compus special pentru voi urmatorul exercitiu, in speranta ca va voi pune in dificultate. Lasati-va imaginatia sa "zburde" si propuneti o mutare (mentionand si variantele care decurg din aceasta mutare) pentru alb. In afara de posibila capturare a nebunului din c1, are cineva o idee mai buna?

user posted image





Trimis de: skysurfer pe 26 Jan 2005, 02:36 PM

Zic si eu la prima problema:
negrul Dd3+
Dc regele se retrage Re1 si nu captureaza regina atunci Dxb1 si deja s imbunatateste situatia. Dc totusi RxDd3 atunci
negrul: NxNc6 + oriunde ar muta albul regele este capturat regina de la a4 asadar Nc6xDa4. Si uita asa s-a echilibrat situatia.

Pt a doua problema ma pregatesc sa iti dau un raspuns complet. Oricum am 2 idei, sa vad dc mai sunt si alte posibilitati.

Trimis de: Marcus pe 26 Jan 2005, 03:13 PM

Rspunsul tau este corect, skysurfer. smile.gif Nikitin a mutat intr-adevar dama la d3 iar adversarul sau a cedat partida.
Astept si variantele voastre pentru cea de-a doua problema. Poate ca, atunci cand m-am gandit la problema, ar fi trebuit sa "asez" nebunul negru pe campul f4, dar acum fie. wink.gif

Trimis de: skysurfer pe 26 Jan 2005, 03:45 PM

Sincer prima mutare o vad captura nebunului de la c1. E cea mai incomoda piesa care e aparata de regina intr-o eventuala retragere a nebunului la g5.

Dc totusi spui ca ar putea fi alta mai buna pt moment atunci:
Th3xh6, atrage 2 optiuni din partea negrului: fie g7xTh6, albul Dg4+ urmata de Ng5 si o mutare buna a albului ar fi amenintarea h2 la h4. Astfel e pierdut Nebunul si mat in 3 mutari cu regina la g7
fie Nc1xTh6 urmata de Nd2, capturarea nebunului si in sfarsit a scapat de un nebun tongue.gif. In rest e mai usor fara nebunul care protejeaza campul cheie de la g5. Spuneti-mi si mie o solutie tare de tot pt ca ma astept sa fie una doar ca ori iti vine oi nu intr-o partida. La partida anterioara mi-a venit solutia in juma de minut la asta deloc.
P.S. : tocmai editam. jamie.gif

Trimis de: Marcus pe 26 Jan 2005, 03:50 PM

Si care e cea de-a doua optiune? smile.gif

Mai editeaza si tu un pic mesajul pt ca dama de la e2 nu poate ajunge la g5, sigur vroiai sa spui Dg4.

Trimis de: Marcus pe 27 Jan 2005, 08:16 AM

Capturarea din prima mutare a nebunului din c1 este discutabila. Evident ca aproape oricine ar fi tentat sa faca asta si pe buna dreptate, intrucat nebunul poate deveni un adevarat pilon in defensiva negrului. Insa eu, cand am compus problema, aveam (si inca am) in minte o intreaga paleta de variante care incep prin una si aceeasi mutare si care sunt mai eficiente pentru albul care isi doreste sa castige avantaj material altfel decat prin simpla capturare a nebunului si in plus se pune presiune pe negru. Eu am sa mai astept o vreme sa vad daca cineva vine cu alte idei decat cele de pana acum sau poate chiar sa le imbunatateasca pe cele deja propuse.

Ca o paranteza, spun ca atunci cand am plasat nebunul pe campul c1, i-am intins o capcana lui Chessmaster & Compania, pentru ca el este tentat sa captureze acel nebun. Spun cu convingere ca exista o mutare mai eficienta decat atat, dar Chessmaster este "orbit" de tentatia de a-l captura iar eu va spun: "Nu-l ascultati!" harhar.gif Pentru prima data in viata mea, am reusit sa-l "sabotez" pe Chessmaster! laugh.gif Ce-i drept, voi avea de dat multe explicatii pentru asta. laugh.gif

@skysurfer:
Voi face o trecere in revista a variantelor propuse de tine. In afara de capturarea nebunului, ai propus mutarea T:h6, cu doua posibile urmari:
Prima ar fi: 1…g:h6; 2.Dg4+ …Ng5; 3.h4
Nebunul se pierde intr-adevar, dar negrul aduce dama la g5, care este aparata de pionul din h6, iar atacul albului se pierde. Bilantul este urmatorul: albul pierde un pion si un turn, in timp ce negrul pierde doar un nebun si un pion. Asadar aceasta varianta nu convine albului pentru ca pierde o calitate si nici atacul nu mai are consistenta.
A doua varinta: 1. …N:h6; 2.Nd2
Aici negrul poate raspunde cu N:d2 iar albul din nou iese in pierdere.

Indiciu: daca veti studia mai cu atentie, va veti convinge cat sambure de adevar se afla in celebra afirmatie a fostului campion mondial Smâslov: "Frumusetea apare nu numai in jocul combinativ cu sacrificii, dar si in pozitii aparent simple in care se descopera brusc un bogat continut." Asadar, skysurfer e pe drumul bun.
Eu aici ma retrag si va dau pace ca sa studiati in liniste. rolleyes.gif

Trimis de: skysurfer pe 27 Jan 2005, 10:54 AM

Hmm, chiar ma gandeam eu unde ai reusit sa faci combinatia asta... biggrin.gif Binenteles ca asta e si secretul cand joci cu ChessMaster sa faci mutari aparent inutile insa intr-un meci contra timp (max 15 min) dc nu imi venea brusc alta idee capturam nenorocitul ala de nebun ca ma streseaza pozitia lui acolo. Asta as fi facut eu nu ChessMaster. smile.gif Sau poate ca si el. Oricum asta e clar problema de sah si ne-ai cam enervat ca ma asteptam sa fie ca prima cu sacrificii ceva. tongue.gif Oricum bine ca l-ai sabotat pe ChessMaster ca o sa iti dea batai insutit. Sa stii ca si pe mine m-a pedepsit amarnic pt 3 victorii smulse cu greu, mi-a dat 130 in schimb. Mi se pare echitabil. rofl.gif .

Revin on-topic:
ia sa vedem. Sa zicem Tg3 atrage
fie 1. Ng5 dupa care h2:h4 si daca se retrage nebunul la f4 , Tg3xg7+ si apoi se aduce regina Dg4 si indeferent ce ar muta negrul, Th7+, RxTh7 si Dg7++.
fie 2. Ng5 dupa care pionul inainteaza la h4 si Nxh4 si aceeasi urmare Tg3xg7+ si apoi se aduce regina Dg4 si indeferent ce ar muta negrul, Th7+, RxTh7 si Dg7++.

Sper ca n-am mai gresit la notatii le-am facut mai mult prin cap.
Acum e bine? blink.gif hmm.gif
later edit: nu ma intreba ce face in cazul in care negrul riposteasteaza: g7:g6 Probabil ca va duce Dh5.




P.S.: Cum ai reusit sa duci nebunul ala la c1 ca nu imi inchipui ce ai capturat, ca un cal trebuia sa se invarta cam multisor ca sa ajunga pe pozitia aia si alta piesa nu vad, doar dc nu cumva chiar asta ai vrut sa faci sa ii intinzi capcana lu' ChessMAster.

Trimis de: skysurfer pe 28 Jan 2005, 11:12 AM

Nu nu nu e gresit. Am cateva scapari. Destule de fapt. Dar pe langa toate astea, cum ai reusit sa duci tura la h3 tinand cont ca partida pare inca la inceput? Nu cred ca poate fi un meci real dar il luam ca o problema.

Ma mai gandesc si azi putin dar dc nu apare vreo solutie de la nimeni altcineva, ne dai solutia Marcus? Pare simpla dc iei nebunul dar dc nu il iei te doare sigur capul. Iar pozitia e cat se poate de complicata cu nebunul aflat pe acea pozitie. In fine...



Trimis de: Marcus pe 31 Jan 2005, 11:13 AM

Chiar nu mai are nimeni nici o idee? unsure.gif

QUOTE
"Frumusetea apare nu numai in jocul combinativ cu sacrificii, dar si in pozitii aparent simple in care se descopera brusc un bogat continut."

Eu mai las aici problema cateva zile. Daca nimeni nu se va apropia macar de o solutie satisfacatoare, atunci voi posta eu aceasta solutie. Voi raspunde la intrebarile lui skysurfer dupa ce apare si solutia. wink.gif

Trimis de: Clopotel pe 31 Jan 2005, 07:22 PM

Draga Marcus,
Tocmai m-am uitat si eu... hmmm... ce sa zic.... daca tu spui ca nebunul ala e tabu...nu vreau sa te contrazic... ba as vrea... dar ma gandesc sa-ti fac pe plac... cool.gif
Da' am si eu o curiozitate... de nebunul ala din C8 cum ai scapat?!

Buunnn... deci daca insisti sa nu luam nebunul, atunci eu propun urmatoarea varianta: (nu va recomand s-o incercati insa in realitate wink.gif )
T(d)d3 - Nf4 (ca sa impiedice Tg3)
Th6 - Nh6
Tg3 - Df6
Dh5 - si de aici depinde de dispozitia negrului...

Trimis de: Marcus pe 1 Feb 2005, 08:33 AM

QUOTE
Da' am si eu o curiozitate... de nebunul ala din C8 cum ai scapat?!


Nu pot să spun decat: harhar.gif
Curiozitatea ta e întemeiată! Aşa cum şi skysurfer a observat unele discrepanţe, vă spun doar că diagrama prezentată nu a existat în realitate în forma în care o vedeţi voi, ci a fost special modificată de mine cu scopuri precise. wink.gif Dintre acestea, primează două scopuri:
1. Inducerea în eroare a lui ChessMaster.
2. Testarea imaginaţiei voastre (sau fantezie şahistă, cum vreţi să o numiţi smile.gif ) în condiţii nonconvenţionale.
Mai mult vă spun după ce apare soluţia. harhar.gif

[edit]Clopotel, versiunea ta e impresionantă. Poate ar trebui să mai dezvolţi un pic... smile.gif

Trimis de: skysurfer pe 1 Feb 2005, 02:22 PM

Pai Marcus sigur l-ai dat peste cap pe ChessMaster ca nici el nu se astepta sa nu se respecte regulile elementare de sah. tongue.gif.
@Clopotel. Si ce se intampla daca la T(d)d3 negrul raspunde Ng5 si nu Nf4? Mai urmeaza Txh6? Atunci g7xTh6. Dc urmeaza Tg3 urmeaza Df6 (cu care protejeaza atat pionul h6 cat si Ng5). Iar mutarea Dh5 devine inutila daca negrul muta Rh7. Sper sa nu fi omis ceva. In fine cred ca nu asta e solutia cea mai buna pt ca deja ti-am anulat avantajul si chiar stau mai bine.

Trimis de: Clopotel pe 1 Feb 2005, 07:06 PM

Draga Skysurfer,

QUOTE
In fine cred ca nu asta e solutia cea mai buna pt ca deja ti-am anulat avantajul si chiar stau mai bine.

Pai de ce crezi tu ca am zis eu:
QUOTE
(nu va recomand s-o incercati insa in realitate )

Ca sa nu am vreo partida pierduta de cineva pe constiinta.... cool.gif

Trimis de: skysurfer pe 2 Feb 2005, 02:35 PM

Hai Marcus da-ne solutia ca nu a venit nici un raspuns. Sper sa te prind cu ceva greseli. ohyeah.gif

Trimis de: Marcus pe 3 Feb 2005, 09:40 AM

A sosit momentul adevarului.
Asa cum am mai spus, capturarea nebunului pare fireasca, insa eu v-am cerut sa gasiti o alta mutare, cel putin la fel de buna. Asa cum ati observat, atat nebunul negru, cat si celelalte piese au fost asezate "cu mana" pe acele pozitii cu scopul precis de a-l ispiti pe ChessMaster, care este tentat sa captureze invariabil acel nebun. De aceea eu v-am propus aceasta problema si v-am precizat sa nu capturati nebunul, pentru a fi sigur 100% ca testez imaginatia voastra, nu pe cea a lui ChessMaster. Diagrama este inspirata, dar nu copiata intru totul, dintr-una din partidele geniale jucate de fostul campion mondial Mihail Tal.
Si mutarea fantezista la care m-am gandit este: T:d7(!?)

De aici rezulta o paleta de variante prin care jocul poate continua. Cea mai simpla este:

1…D:d7; 2. Dg4 …D:f5 (obligat, altfel albul continua C:h6+ si apoi captureaza D:d7); 3. D:f5 cu castig (albul sacrifica un turn si un cal castigand un pion si dama neagra). Totusi, ramane la latitudinea fiecaruia daca un nebun capturat fara nici un sacrificiu echivaleaza sau nu cu o dama plus un pion capturate contra unui turn plus cal.

Bineinteles, exista si varianta mai complexa in care dama neagra nu captureaza turnul din d7. Dupa mutarea surprinzatoare T:d7, negrul are in total cinci optiuni la indemana pentru a fugi cu dama pe un camp liber, dintre care doua sunt mai bune.

Prima dintre ele: 1…Dc8.
Jocul continua: 2.Dg4 …Ng5; 3.f4 (!) Acum negrul isi da seama de gravitatea situatiei. Nebunul nu poate fi retras de la g5 pentru ca se ameninta matul. Singura cale de a mai salva din material este ca dama sa captureze turnul.
3…D:d7; 4.Ch6+ …N:h6; 5.D:d7 …N:f4; 6.D:c7 …Tab8 Bilantul: albul sacrifica un turn, un cal si un pion castigand dama neagra si trei pioni. wink.gif In plus, piesele albe sunt plasate ideal.

Cea de-a doua optiune pentru negru este: 1….Df6
Jocul continua: 2.T:c7 …Tab8; 3.Tg3 (!) …Ng5; 4.h4 …N:h4; 5.T:g7+ …Rh8; 6.f4
Acum negrul are doua optiuni mai bune: 6…De6 (pentru a face spatiu nebunului, altfel sortit pierzaniei daca albul ar muta Tg4) In acest moment, remarcati amenintarea Nc3 -> Rh8 care se profileaza, singurul obstacol in fata matului imparabil fiind pionul central e5.
Albul strange latul: 7.Dg4 (!)
In acest moment, singura varianta a negrului de a evita matul este 7…Df6 (daca ar muta 7…Nf6, jocul ar decurge 8.Dg6 …f:g6; 9.Th7+ …Tg7; 10.C:h6++ )
Jocul continua: 8.f:e5 …C:e5 (obligat, altfel se ameninta matul); 9.N:e5 (!!) Din acest moment, negrul se afla in imposibilitatea de a obtine un contrajoc. Albul castiga oricum ar muta negrul. Daca nu sunteti convinsi, as putea trata pe larg fiecare varianta de joc, avand si cooperarea voastra. wink.gif
La mutarea a sasea, negrul ar mai fi putut muta: 6…C:e5; 7.N:e5 (!!) cu castig pentru alb (daca negrul ar muta 7…D:e5; ar urma 8.Dg6 …f:g6; 9.Th7+ …Rg8; 10.C:h6++ si regele negru este facut mat)

Totusi, mai exista o ultima raza de speranta pentru negru. La mutarea a treia, in loc de Ng5, negrul poate raspunde scurt, impingand pionul g7-g6. De aici rezulta o alta gama de variante. Cele mai bune continuari ale albului ar fi Nd2 sau Dh5. Nu voi trata fiecare varianta in parte decat daca se arata cineva interesat. Oricum, desi albul castiga doar doi pioni (in locul simplei capturi a nebunului la inceputul problemei pe care v-am prezentat-o), atacul pe flancul regelui este fulminant.

Trimis de: Clopotel pe 3 Feb 2005, 12:54 PM

Draga Marcus,
In primul rand felicitari pentru initiativa...thumb_yello.gif
Cu voia ta am de facut niste observatii (nu repreosuri Doamne fereste)
1.

QUOTE
Indiciu: daca veti studia mai cu atentie, va veti convinge cat sambure de adevar se afla in celebra afirmatie a fostului campion mondial Smâslov: "Frumusetea apare nu numai in jocul combinativ cu sacrificii, dar si in pozitii aparent simple in care se descopera brusc un bogat continut."

M-a derutat un pic acest citat al tau, unde se facea aluzie sa nu faci sacrifiucii (evident la prima mutare)
2. Intreaga idee, din cate am inteles eu se baza pe spectaculozitatea sacrificiului de turn la d7 si mutarea negrului D:d7... dar aceasta mutare este gresita, evident si nu poti sa o iei in calcul
3. In orice varianta, daca negrul joaca bine, pozitia nuu aduce nimic spectaculos pentru alb, daca negrul nu joaca bine este mat in doua mutari: o varianta ar fi:1. Dg4 - a5 2. D:g7++ - deci se poate...
4. Pozitional, oricum albul e calare pe negru si deci cu cat jocul inainteaza, chiar daca negrul joaca bine, avantajul albului se va intari invariabil
5. Daca totusi prima mutare este T:d7, atunci eu propun ultima varianta pentru negru, caci cineva trebuie sa ii tina si lui partea smile.gif

T:d7 - Df6
T:c7 - Rh7
Tg3 - Tg8
T:b7 - Nf4
Si avem nebunul negru salvat contra trei pioni... pozitia ramanand in avantajul albului - lucru normal de altfel...
Pentru alb, am mers oarecum pe ideea ta, la negru insa mi s-a parut mai vital sa apar regele cu Rh7, decat sa salvez pionul din b7 cu Tb8

Dar, ca de obicei, e posibil sa mainsel din nou...

Trimis de: Marcus pe 3 Feb 2005, 01:33 PM

Draga Clopotel (iti spun si eu asa smile.gif )...

QUOTE
Si avem nebunul negru salvat contra trei pioni... pozitia ramanand in avantajul albului - lucru normal de altfel...

Este exact ce v-am cerut, adica in afara de capturarea nebunului, sa gasiti o alta solutie cel putin la fel de buna. Teoretic, un nebun echivaleaza chiar cu 3 pioni. smile.gif

QUOTE
1.M-a derutat un pic acest citat al tau, unde se facea aluzie sa nu faci sacrifiucii (evident la prima mutare)

Hmm... da, ai dreptate, eu interpretasem un pic altfel acel citat (in nici un caz nu m-am gandit ca veti considera ca nu trebuie sa incepeti cu o mutare de sacrificiu)

2. Ba chiar pe ea a trebuit sa o iau prima data in calcul. In urma mutarii albului T:d7, negrul vede prima data ca poate captura turnul pentru pion. Ar fi fost chiar ciudat sa nu iau in calcul varianta asta. Oricum, ideea in sine nu se bazeaza pe o singura varianta, asa cum ai vazut si tu.
3. Corect ce spui, insa eu nici nu am cerut ca albul sa obtina o pozitie spectaculoasa.
La punctul 4 as face o completare in cele spuse de tine:
QUOTE
Pozitional, oricum albul e calare pe negru si deci cu cat jocul inainteaza dupa mutarea T:d7, chiar daca negrul joaca bine, avantajul albului se va intari invariabil

Bineinteles, jocul poate "inainta" si altfel, dar exceptand capturarea nebunului, care ar fi fost oare cea mai buna "inaintare" (continuare) pentru alb? Eu am cerut sa gasiti chiar acea mutare, dar chiar as fi fost bucuros sa gasiti alta si mai buna. smile.gif

Trimis de: Catalin pe 3 Feb 2005, 04:11 PM

QUOTE

1…D:d7; 2. Dg4 …D:f5 (obligat, altfel albul continua C:h6+ si apoi captureaza D:d7);


N-am studiat cu atentie, totusi nu merge sa aperi dama cu turnul din a8, de exemplu, in loc sa iei in f5?

Trimis de: Clopotel pe 3 Feb 2005, 04:25 PM

QUOTE
totusi nu merge sa aperi dama cu turnul din a8, de exemplu, in loc sa iei in f5?

Pai daca muti Td8 urmeaza invariabil D:g7++
si gata...

Trimis de: Catalin pe 3 Feb 2005, 04:29 PM

Mda, asa pare... laugh.gif

Trimis de: Clopotel pe 3 Feb 2005, 05:11 PM

Draga Marcus,
Acum o sa fiu carcotasi, dar te rog sa nu te superi pe mine.... pls.gif

QUOTE

QUOTE
Si avem nebunul negru salvat contra trei pioni... pozitia ramanand in avantajul albului - lucru normal de altfel...

Este exact ce v-am cerut, adica in afara de capturarea nebunului, sa gasiti o alta solutie cel putin la fel de buna. Teoretic, un nebun echivaleaza chiar cu 3 pioni.

... si cu cel putin vreo 3 minute cel putin la ceas.... ups...mai am 1 minut si trebuie sa-l dau mat, si negroteiul mai are 4...
il mai bat eu oare chiar daca sunt calare pe el?!

PS... e doar o carcoteala...nu o bagati in seama, dar daca nu iei in discutie ca si timpul de a calcula efectele unei mutari de genul acesta au o pondere mare, poate la fel ca o piesa, atunci e posibil sa ai surprize la rezultat chit ca pe tabla pozitia e alta... Eu zic, ca e mai eficient capturarea nebunului fie si numai ca eviti calculul a cel putin 6 mutari dupa...
PS... eu estimez ca, in acest caz varianta ta, daca se joaca la ceas, cu T:d7 echivaleaza ca timp cu cel putin 2 pioni, iar daca esti in criza de timp poate chiar cu o dama... prim urmare... e de discutat daca merita efortul...

... recunosc ca am vrut sa joc rolul de carcotasi aici... nu sariti pe mine...smile.gif

QUOTE
QUOTE
2. Intreaga idee, din cate am inteles eu se baza pe spectaculozitatea sacrificiului de turn la d7 si mutarea negrului D:d7... dar aceasta mutare este gresita, evident si nu poti sa o iei in calcul

2. Ba chiar pe ea a trebuit sa o iau prima data in calcul. In urma mutarii albului T:d7, negrul vede prima data ca poate captura turnul pentru pion. Ar fi fost chiar ciudat sa nu iau in calcul varianta asta.
Dar eu nu am zis sa nu o iei in calcul, am zis ca nu se pune caci e usor de vazut ca urmatoarea mutarea a albului e Dg4 si atunci e mare belea... Cand vezi ca la a doua mutare e deja belea abandonezi imediat ideea...si nu o mai iei ca varianta... asa poti sa iei in calcul cateva zeci de variante, dar pe majoritatea de abandonezi...
Dar, problema e intr-adevar foarte buna, chiar imi place... da de gandit... dar din pacate nu cred ca exista o varianta a albului care sa-i aduca un avantaj pozitional sau material clar in aceasta problema...
In schimb salut din nou initiativa de a da si astfel de probleme... asta e chiar minunat... clapping.gif flowers.gif

Trimis de: ciuboda pe 8 Feb 2005, 05:41 PM

http://www.professorchess.com/main_downloads.html

Material de studiu...

Trimis de: gio19ro pe 17 Feb 2005, 12:16 AM

de departe Ce4 muta la Cf6.mat imparabil la h7.

Trimis de: bishop pe 17 Feb 2005, 02:36 AM

Nu stiu care este regula in acest topic... propun o problema de mat in 3 mutari:
Alb: Re7, Ch6, Na1
Negru: Rh8, pioni h7 si g7
Albul muta si da mat in 3 mutari

Trimis de: Clopotel pe 18 Feb 2005, 09:57 AM

Draga Bishop,
Dupa parerea mea, o varianta ar putea fi:

Nf6 xf6
Rf8 f5
Cf7++


Frumoasa problema... spoton.gif

Trimis de: bishop pe 19 Mar 2005, 09:10 PM

ALBUL MUTA si DA MAT in 3 MUTARI



ALB: Rd5, Ta4, Cc7, e3, g2
NEGRU: Rf5,Ne5, d6, f6, g6, g5, h5

Trimis de: Marcus pe 21 Mar 2005, 10:36 AM

1. g4+; h:g4
2. Ce6; orice muta negrul albul raspunde cu
3. Cg7++

I-am dat cam greu de cap problemei din cauza ca eu incepeam cu Ce6 din prima mutare si nu iesea mat in 3 mutari. spoton.gif

Trimis de: bishop pe 22 Mar 2005, 09:54 PM

O problema simpla:

ALB: Rh4, Dh2, Cf3, e4, g4
NEGRU: Rh6, Ce2, Cf7, g7, h7, h5

Albul muta si da mat in 3 mutari.

http://www.imageshack.us

Trimis de: bishop pe 22 Mar 2005, 10:00 PM

Alta:

ALB: Rg1, Dd2, Tf1,Te1, Nb3, a2,b2,c3,d4,f2,g3,h2
NEGRU: Rg8,Qe4,Te8,Na8,Cd5,a5,b6,c7,d6,f7,g7,h7

Negrul muta si da mat in 3 mutari

http://www.imageshack.us

Trimis de: bishop pe 23 Mar 2005, 06:46 PM

ALB-Anand: Rc2,Nc3,Cb2,c4,e4,f5
NEGRU-Topalov: Ra3,Nf8,Nf7,a4,c5,e5,f6
Amber Blindfold Monte Carlo 2005
http://www.imageshack.us

In pozitia de mai sus negrul e la mutare si a jucat 1...Nf8-e7 ??

Albul muta si da mat in 3 mutari
( pozitia e 90% exacta, o redau din memorie, linkul catre ea l-am pierdut, oricum ideea de mat e identica )




Trimis de: Marcus pe 23 Mar 2005, 09:22 PM

QUOTE (Marcus @ 17 Nov 2004, 03:10 PM)
Bineinteles ca si voi puteti propune astfel de probleme. Recomand totusi, pentru usurinta vizualizarii tablei, ca fiecare problema sa fie insotita de o diagrama. De asemenea, am rugamintea sa nu postati mai multe probleme simultan.

P.S. Daca aveti in minte o problema interesanta, dar nu aveti posibilitatea de a atasa o diagrama, va rog sa-mi trimiteti datele problemei utilizand curierul de mesagerie privata sau e-mail. In masura in care timpul imi permite, voi prezenta public problemele propuse de dumneavoastra, insotite fiind de diagramele corespunzatoare. Este de la sine inteles ca voi mentiona autorul fiecarei probleme.

Cred ca sunt suficiente pentru moment 3 probleme simultan. Revin cu rugamintea ca aceia dintre voi care doresc sa propuna o problema la "Cea mai buna mutare" dar nu au posibilitatea de a atasa diagrame, sa-mi trimita datele problemei folosind curierul de mesagerie privata, ulterior eu urmand sa afisez diagrama corespunzatoare. thumb_yello.gif

Trimis de: ypsilonalpha pe 23 Mar 2005, 11:19 PM

QUOTE (bishop @ 22 Mar 2005, 10:54 PM)
O problema simpla:

ALB: Rh4, Dh2, Cf3, e4, g4
NEGRU: Rh6, Ce2, Cf7, g7, h7, h5

Albul muta si da mat in 3 mutari.

http://www.imageshack.us

Noh, pai aici ar veni asa:

1. Dd6 + cu variantele:

1. ... g6 2. Df8 mat

si

1. ... C:e6 2. g5 + Rg6 3. Ce5 mat.

Trimis de: Fumatoru' pe 24 Mar 2005, 03:19 AM

[QUOTE=bishop,22 Mar 2005, 10:00 PM]
Alta:

ALB: Rg1, Dd2, Tf1,Te1, Nb3, a2,b2,c3,d4,f2,g3,h2
NEGRU: Rg8,Qe4,Te8,Na8,Cd5,a5,b6,c7,d6,f7,g7,h7

Negrul muta si da mat in 3 mutari

http://www.imageshack.us



1...Dg2+ 2.R:g2 Cf4+ 3.Rg1 Ch3++

Trimis de: bishop pe 24 Mar 2005, 09:51 AM

Bravo, Marcus, ypsilonalpha, Fumatoru' thumb_yello.gif
A ramas o singura problema de rezolvat : cea din partida Anand-Topalov

Trimis de: Maharajah pe 24 Mar 2005, 10:22 AM

QUOTE (bishop @ 24 Mar 2005, 09:51 AM)
A ramas o singura problema de rezolvat : cea din partida Anand-Topalov

Sunt tare curios, care este rezolvarea, nu cumva este gresita pozitia? Eu nu vad vreo rezolvare in 3 mutari.

Trimis de: bishop pe 24 Mar 2005, 10:39 AM

Ai dreptate Maharajah, am refacut pozitia. Acum e bine.
thumb_yello.gif

Trimis de: skysurfer pe 24 Mar 2005, 11:00 AM

1. albul Cd3; Nxc4
2. Nb2+; Ra2
3. Cc1++ .
Sper sa fie bine ca am facut in viteza.

Trimis de: Maharajah pe 24 Mar 2005, 11:06 AM

QUOTE (skysurfer @ 24 Mar 2005, 11:00 AM)
1. albul Cd3; Nxc4
2. Nb2+; Ra2
3. Cc1++ .
Sper sa fie bine ca am facut in viteza.

In loc de negru 1.... Nxc4, daca se muta negru 1... Nh6, nu mai merge varianta ta.

Trimis de: bishop pe 24 Mar 2005, 11:13 AM

Bravo skysurfer !
@ Maharajah: am refacut pozitia...am scris : in diagrama negrul a mutat 1... Nf8-e7 si albul da mat in 3 mutari. Acum e bine.
Bravo Maharajah ! Eu scrisesem gresit...Sunt convins ca ai vazut varianta de mat dar, cum era initial, la 2. Cd3 negrul avea raspunsul 2... Nf8-h6 si para 4. Cc1 mat. Ai avut dreptate.

Trimis de: Maharajah pe 24 Mar 2005, 11:17 AM

Da, corect... nu vazusem ca ai scris 1... Nf8-e7!

Trimis de: bishop pe 24 Mar 2005, 11:19 AM

O problema putin mai grea:
ALB: Rc1, a7, b6
NEGRU: Rd4, Ta2

http://www.imageshack.us

Negrul muta si face remiza
Evident, negrul este pierdut in orice varianta in care albul scoate dama. Deci, cum evita negrul acest final ?
( finalul dama contra turn este pierdut de catre cel care are turnul ; de exemplu, vezi partida a 3-a Istratescu-Karpov=1-0 )

Trimis de: Maharajah pe 24 Mar 2005, 11:42 AM

1... Rc3
2Rb1; Ta5
Remiza

Trimis de: bishop pe 24 Mar 2005, 11:49 AM

3. b6-b7 ce joci ?

Trimis de: Maharajah pe 24 Mar 2005, 11:56 AM

QUOTE (bishop @ 24 Mar 2005, 11:49 AM)
3. b6-b7 ce joci ?

Turn sah la rege Tb5

Trimis de: bishop pe 24 Mar 2005, 11:58 AM

Rc1

Trimis de: Maharajah pe 24 Mar 2005, 12:02 PM

QUOTE (bishop @ 24 Mar 2005, 11:58 AM)
Rc1

Th5
Cand ajungem la capat nu o sa mut regele la g3, o sa contiunui sa-ti dau sah cu turnul, asa ca e remiza
smile.gif

Trimis de: bishop pe 24 Mar 2005, 12:25 PM

bravo,
iar daca la inceput dupa 1...Rc3 albul joaca 2. Rd1 joci Rd3 3. Re1 Re3... si tot asa

Trimis de: bishop pe 24 Mar 2005, 12:30 PM

http://www.imageshack.us


In diagrama de mai sus negrul muta : atac de mat imparabil

Trimis de: Maharajah pe 24 Mar 2005, 12:31 PM

QUOTE (bishop @ 24 Mar 2005, 12:25 PM)
bravo,
iar daca la inceput dupa 1...Rc3 albul joaca 2. Rd1 joci Rd3 3. Re1 Re3... si tot asa

Bineinteles, de asta am si spus ca merg cu regele pana la f3 si inapoi pana la c3, in rest permanent sah la rege cu turnul

Trimis de: Maharajah pe 24 Mar 2005, 12:55 PM

1.... Df3
2.gxf3; Cexf3+
3.Rh1; Nh3

Trimis de: bishop pe 24 Mar 2005, 12:57 PM

@Maharajah corect ! thumb_yello.gif
PS: de ce nu te-ai inscris la turneul de sah ?

Trimis de: Maharajah pe 24 Mar 2005, 01:01 PM

QUOTE (bishop @ 24 Mar 2005, 12:57 PM)
@Maharajah corect ! thumb_yello.gif
PS: de ce nu te-ai inscris la turneul de sah ?

smile.gif
Nu-mi place pe internet, rareori joc pe internet. In plus cel mai bine ma simt in fata unei table mari de lemn scump smile.gif si cu vreo 2, 3 sau chiar 4 ore timp de gandire inaintea mea. smile.gif

Trimis de: bishop pe 24 Mar 2005, 01:07 PM

QUOTE (Maharajah @ 24 Mar 2005, 01:01 PM)
In plus cel mai bine ma simt in fata unei table mari de lemn scump smile.gif si cu vreo 2, 3 sau chiar 4 ore timp de gandire inaintea mea. smile.gif

Astazi nu se mai joaca mai mult de 2h / 40 mutari si apoi inca 1 h pentru restul partidei...
Nu se mai intrerup partide pt a se relua a 2-a zi, computerele au accelerat jocul de sah... sad.gif

Chiar si primii jucatori ai lumii joaca orb sau sah rapid - pentru spectacol.
Circul conteaza astazi. sad.gif

http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=2278

Trimis de: skysurfer pe 24 Mar 2005, 01:46 PM

Blind chess se juca si inainte tot pt spectacol, insa acum chiar exagereaza jucand sah rapid. Parerea mea e ca se strica din frumusetea jocului. Eu unul joc mai bine la calculator intr-o vedere bi-dimensionala si asta pt ca e dificil sa iti gasesti adversari cu care sa joci fata in fata la o tabla adevarata. Cred ca as juca mai slab in fata unei table adevarate desi imi doresc asta. Se pare ca asta e tributul pe care il platim Internetului.
Dar macar ei sa joace face to face si fara calculator. Eu zic ca dau un exemplu negativ.

Trimis de: bishop pe 24 Mar 2005, 02:22 PM

QUOTE (skysurfer @ 24 Mar 2005, 01:46 PM)
Dar macar ei sa joace face to face si fara calculator. Eu zic ca dau un exemplu negativ.

In momentul cand INTEL este sponsorul unui turneu de sah rapid sau orb...e clar ca vor juca cu laptop-urile in fata... sad.gif

Trimis de: bishop pe 25 Mar 2005, 09:43 PM

Albul muta si castiga

http://www.imageshack.us

Trimis de: ypsilonalpha pe 25 Mar 2005, 10:20 PM

Aici eu as juca 1. Td5, ceea ce creeaza trei amenintari de mat:2. Df6 mat, 2. D:d8 mat si 2. T:d8 mat

Iar negrul nu poate sale pareze pe toate in timp util ... decit cu ceva sahuri de razbunare gen Te1 +.


Trimis de: bishop pe 26 Mar 2005, 11:53 AM

Corect ypsilonalpha !

Albul muta -atac de mat

http://www.imageshack.us

Trimis de: Catalin pe 26 Mar 2005, 12:35 PM

1. Dh7+ Rf7
2. Dxg6+ Rxg6 (sau 2. ...Rg8 3. Dh7+ Rf7 4. g6 mat)
3. Nh5+ Rh7
4. Nf7+ (prin descoperire) Nh6
5. g6+ Rh8 (sau 5. ...Rg7 6. Nxh6+ Rh8 7. Nxf8 mat)
6. Txh6 Rg7
7. Th7 mat

Trimis de: bishop pe 26 Mar 2005, 10:25 PM

Corect, Catalin ! thumb_yello.gif

ALB: Rc4, Td5
NEGRU: Ra2, g3, h3

ALBUL MUTA SI CASTIGA

http://www.imageshack.us

Trimis de: Marcus pe 5 Jun 2005, 06:39 PM

Incerc eu...

1. Td2+; Rb1 (...Ra3; 2.Td3+ si se pierd pionii)
2. Rc3; Rc1 (...g2; 3.Td1+ ...Ra2; 4.Tg1 si albul castiga)
3. Ta2; Rd1 (...Rb1; 4.Te2 ...g2; 5.Te1+ ...Ra2; 6.Tg1 si albul castiga)
4. Rd3; Rc1
5. Re3; Rb1
6. Te2 urmat de capturarea pionilor si in final matul se da usor cu rege+turn vs rege

... si postez aici si problema data spre rezolvare de catre Andronic http://www.hanuancutei.com/forum/index.php?showtopic=4444&view=findpost&p=324733:

QUOTE
Antrenament pentru cei implicati in turneu, si nu numai !
Am dat de o problema pe care a'ti putea'o gasi interesanta wink.gif

#######################################
Pozitie:
ALB: Rf6, Dc8, Tb6, Na7, Nf5, d2
NEGRU: Rd4, Ta5, Na1, Nc4, d5, d6

Albul sa joace, mat in 2 mutari.
#######################################


Iata diagrama acestei probleme:

http://www.imageshack.us

Succes! thumb_yello.gif

Trimis de: ypsilonalpha pe 5 Jun 2005, 09:06 PM

Prima data am zis ca merge brutal 1. T:d6 sah prin descoperire , apoi 1. ... Tc5 urmat de 2.D:c5 mat. Dar negrul poate captura nebunul cu 1. ... T:a7 si cu asta basta.

Solutia ar fi 1. Da6, cu urmatoarele variante:
1. ... T:a6 2. T:a6 (mat prin descoperire de la nebunul din a7)
1. ... Rc5 sah prin descoperire de la nebunul din a1 2. Tb2 (mat de la nebunul din a7, blocind desigur si sahul nebunului de la a1)
1. ... N:a6 2. Tb4 (mat din cauza sahului dublu de la turn si nebun, de care regele negru nu are unde fugi)
1. ... Nb5 2. Tc6 (mat de la nebunul din a7; turnul muta la c6 ca sa controleze cimpul c4 unde ar putea fugi regele negru)
1. ... Nb3 sau Na2 sau Ne3 sau Nf2 sau Ng1 2. Tb4 si din nou mat prin sah dublu.
1. ... Nb2 sau Nc3 2. Tb5 mat de la nebunul din a7; turnul muta la b5 ca sa blocheze calea turnului negru de la a5 care ar putea la rindul lui sa blocheze sahul mutind la c5.
1. ... Tb5 2. T:b5 mat tot de la nebunul din a7
1. ... Tc5 2. D:a1 mat.
1. ... Ta4 sau Ta3 sau Ta2 2. Ta6 (mat de la nebunul din a7; turnul alb muta la a6 ca sa blocheze capturarea nebunului de la a7 de catre turnul negru)

Alte aparari (si in general alte mutari) ale negrului nu prea mai sint ...

Da, o problema frumoasa si grea in acelasi timp. smile.gif

Trimis de: Andronic pe 12 Jun 2005, 07:47 PM

Corect Yalpha !
Intr'adevar si mie mi'a placut problema ...

Trimis de: Andronic pe 6 Jul 2005, 10:53 AM

Stimati iubitori ai sahului,

tin sa va rapesc cateva pretioase momente cu o problema destul de dragutza wink.gif)


Albul : Ra4, Nf2, d7, f6
Negrul : Rf8, Dc7, Cb1, e7

Albul muta si obtine remiza !


Glosar
R - rege
D - regina
C - cal
N - alfil

Notatiile sunt cele din standard.ro



Trimis de: Clopotel pe 6 Jul 2005, 03:30 PM

Draga Andronic,
Am reusit sa ma uit un pic pe pozitia asta, sper sa fiu pe aproape..

1. fxe7+ Rxe7
2. d8+ Rxd8 (daca Dxd8, urmeaza Nh4)
3. Nb6 Cc3+
4. Ra5 si dama neagra e pierduta
deci 1/2


Intr-adevar e o pozitie foarte interesanta si cu o evolutie neasteptata thumb_yello.gif

Edit: daca la mutarea 3. Dxb6, e pat

Trimis de: Diamondintheroughhh pe 6 Jul 2005, 04:35 PM

Am calculat si eu varianta lui Clopotel ...
Se pare ca are dreptate wink.gif

Negrul desi are dama , cal contra nebun si pioni nu poate castiga sad.gif(

Bravo Clopotel !

Trimis de: Diamondintheroughhh pe 11 Jul 2005, 10:21 AM

May I ? laugh.gif


White to play and CheckMate in 6

White : a4, c4, d5, g3, h5, Nb7, Ne3, Bb6, Ke7
Black : b3, c3, d3, d7, e4, g2, h7, Bg8, Rh8, Ke5

Good Luck !

Post : the notations are english standard ones :
N : Knight {Cal}
B : Bishop {Alfil}
R : Rook {Tura}
K : King {Rege}
no letter : pawn

Trimis de: Diamondintheroughhh pe 29 Aug 2005, 11:14 AM

Stimati sahisti,

tin sa dezleg ghicitoarea pe care am postat'o acum 49 de zile si 8 minute laugh.gif
Nu de alta dar sa se poata avansa cu posturile cool.gif

Solutie :
1.Ba5 Kd4 2.Nf5+ Kxc4 3.Ne3+ Kd4 4.Bb6+ Ke5 5.Nd6 g1N 6.Ndc4#

rofl.gif la mutarea 5. .. g1 se transforma in orice si tot degeaba ... da, da ...

Trimis de: Marcus pe 2 Sep 2005, 01:42 PM

Eu am incercat totusi sa dezleg situatia de mat, dar nu am reusit. La un moment dat credeam ca pot da mat nu in 6 mutari, cum ai spus, ci in 2! Era doar o impresie, desigur... smile.gif

Va invit, in continuare, la descoperirea mutarii castigatoare intr-o problema de sah un pic mai deosebita. smile.gif

Jocul de sah in legende (Timsah, editia 3, 1997)

Se povesteste ca odata, demult, traiau doi printi arabi, Omar si Abdulah, care se razboiau pentru imparatiile lor. Fiindca nici unul nu putea invinge, la sfatul unui batran intelept acceptara sa se intalneasca intr-un alt fel de batalie, fara morti si suferinta.

In ziua stabilita, cei doi printi se asezara in fata tablei de sah hotarand ca invingatorul sa castige toata averea invinsului.
Omar, care era un jucator mai slab decat Abdulah, pierdu toate partidele disputate si impreuna cu ele intreaga avere.
Indurerat, Omar era pe punctul de a pleca impreuna cu frumoasa lui sotie, Dilaram, cand Abdulah ii spuse: "Sa mai jucam o ultima partida: daca castigi iti inapoiez tot ce ai pierdut; daca nu, Dilaram sa fie a mea. "
Omar accepta si, jucand cu piesele albe, intra din nou intr-o pozitie dificila: negrul ameninta mat intr-o mutare!

http://imageshack.us

In sahul arab al acelor vremuri insa, nebunul, care se numea alfil, sarea doar in diagonala peste figura din fata lui (asadar, in diagrama, nebunul in pozitia data poate fi mutat numai la f5!). Gasiti solutia salvatoare pentru bietul Omar.
Aditional la aceasta problema, gasiti si solutia "contemporana" a problemei (daca nebunul respecta regulile moderne ale sahului).

Trimis de: bishop pe 3 Sep 2005, 12:29 PM

Solutii posibile:
A. in sahul arab:
1. Th8+ Rxh8 2. Nf5+ Rg8 3.Th8+! Rxh8 4. g7+ Rg8 ( obligat caci Nebunul din f5 bate - in sahul arab - numai peste un camp in diagonala si poate muta doar in cazul in care exista o piesa pe primul camp in diagonala - adica muta sarind peste piesa. De ex nebunul din f5 ataca campurile h3, h7, d3, d7.) 5. Ch6 mat

B. in sahul modern:
1. Th8+ Rxh8 2. Nf1+ Rg8 3. Nxc4+ Rf8 4. Th8 mat

Trimis de: Marcus pe 3 Sep 2005, 01:16 PM

Corect, bishop! clapping.gif Vaz ca te pricepi si la sahul arab. thumb_yello.gif Pe mine m-a atras insa mai mult istorioara pe care v-am impartasit-o (decat sa vad daca stiti sahul arab)! biggrin.gif

Trimis de: Marcus pe 2 Nov 2005, 12:29 PM

Va prezint o diagrama complexa, dar frumoasa. Incercati sa o rezolvati singuri si satisfactia va fi pe masura! thumb_yello.gif

Albul incepe si castiga:

http://imageshack.us


Trimis de: euxdobrin pe 2 Nov 2005, 06:42 PM

Pare o pozitie in care negrul e slab pe campurile albe, in special campul e6. Asa incat hai sa exploatam!

As incerca 1. C:f7 R:f7 (ce altceva?)
2. Cg5+ h:g5 (la orice retragere a regelui, albul castiga usor: 2...Rf8 3. Ce6+ sau 2...Rg8 3. D:e6+ urmat de Cf7+)
3. D:e6+ Rf8
4. Nc4! urmat de mat imparabil) Am folosit semnul !, pentru ca am pierdut cateva minute doar pentru 4. Ng6? insa nu gaseam continuare la parada 4... Ce5! smile.gif

Sper sa nu ma fi inselat, pentru ca sincer n-am folosit nici un motor sa ma verific.

Trimis de: Marcus pe 2 Nov 2005, 10:14 PM

Fantastic, euxdobrin! clapping.gif Trebuie sa recunosc ca nu ma asteptam ca solutia sa fie descoperita atat de curand. smile.gif
Diagrama mai sus prezentata s-a intalnit in partida jucata la Santiago, 1944, intre doi "anonimi" ai sahului mondial, Schröder si Ossandou, incheiata cu victoria primului.

Cu aceasta ocazie, euxdobrin, bine ai venit in clubul sahistilor! thumb_yello.gif

Trimis de: contraste pe 8 Nov 2005, 07:44 PM

Am intrat aici ca sa va fac cadou ceva ce am gasit pe alt site.

Şah



Pe tabla de şah mai erau doi pioni,
Reginele-n turnuri de lucru-şi fǎceau,
Regii priveau plictisiţi la bufoni,
Iar caii pe marginea tablei pǎşteau;

Era timp de pace, fusese remizǎ
Şi pierderi de ambele pǎrţi existau,
Speranţe erau într-o nouǎ reprizǎ,
Nebunii-ntr-un colţ adunaţi se gândeau:

Au tot numǎrat şi au tot socotit,
Pǎtratele toate la numǎr erau
Egale, în schimb foarte greu de-mpǎrţit…
Pǎtratele albe mai mari arǎtau,

Aşa ca nebunii, cǎtând la gâlceavǎ,
(Cu toate cǎ pacea demult s-a semnat)
Îi tot injecta pe regi cu otravǎ,
Dar nu a zis unu' cǎ-s buni de legat;

Pe tabla de şah, numai timpul trecea
Pe faţa-i lucioasǎ de lupte fǎcutǎ,
O altǎ-ncleştare de forţe-aducea,
Mai mare, mai crâncenǎ şi mai temutǎ,

Din nou i-aduna pe regi, cavaleri,
Pionii în frunte spre marea cetate,
Spre turnuri şi flamuri pierdute mai ieri,
O nouǎ revanşǎ pe viaţǎ, pe moarte,
Pe albe, pe negre…pǎtrate.

Valeriu Cercel

08 Noiembrie 2005




Trimis de: Marcus pe 13 Nov 2005, 02:32 AM

Superba poezie, contraste! thumb_yello.gif

Tocmai reluam toate exercitiile din acest topic si am dat peste o mutare gresita dar luata drept buna la vremea respectiva.

In http://www.hanuancutei.com/forum/index.php?showtopic=4945&view=findpost&p=292864 de bishop, Maharajah a mutat la un moment dat Th5(??) insa e gafa mare caci albul raspunde a8=D si gata joaca! smile.gif
Sigur ca turnul mergea doar la e5, f5 sau g5. smile.gif

Trimis de: bishop pe 13 Nov 2005, 04:12 PM

nu Marcus, caci albul jucase b6-b7, a8D e gafa, caci nu controleaza campul h1, deci urmeaza Th1 mat tongue.gif

Tehnic:Invision Power Board (http://www.invisionboard.com)
© Invision Power Services (http://www.invisionpower.com)