Versiunea pentru tiparit a acestui topic

Click aici pentru a vizualiza acest topic in formatul original

HanuAncutei.com - ARTA de a conversa _ Invatamant _ Analiza Literara

Trimis de: mărăcine pe 2 Aug 2005, 08:49 PM

Am avut de curand o discutie din care mi-a ramas o tema in minte, despre care as fi curios sa intreb pe subforumul asta.

Imi amintesc ca, atunci cand eram eu la liceu, ma deranja uneori foarte mult ceea ce este denumit "analiza literara". Resimteam ca pe un fel de profanare atunci cand aveam o scriere care imi placea in mod deosebit, si eram pusi sa o disecam in felurile cele mai ciudate. Uneori mi se parea ca e ca-ntr-o formula matematica, daca aveam o poezie in care aparea cuvantul "alb", imediat trebuia sa fie vorba de puritate, daca era "albastru" de nemarginire s.a.m.d. De cele mai multe ori aveam sentimentul ca scrierea isi pierde tot farmecul atunci cand cauti simboluri si semnificatii, in ceva ce in fond ar trebui doar simtit...

A mai avut cineva un sentiment asemanator?

Trimis de: nefertiti-old pe 2 Aug 2005, 09:01 PM

Eu am dispretuit si m-a iritat foarte mult faimoasa analiza literara, in forma impusa mai ales. Existau (cred ca e la fel si acum) cateva 'curente' in interpretarea textelor literare, pe care profesorii ne obligau sa le adoptam. Si asta avea darul sa ma enerveze la culme, pentru ca as fi preferat discutiile libere pe marginea unei carti sau fragment literar. Se ajungea la niste stereotipii penibile si nu se stimula deloc gandirea libera, interpretarea proprie a ceea ce ai citit. In felul asta, se anula in totalitate rostul de a mai lectura ceva. Era suficient sa inveti pe de rost 'comentariul' dictat uneori la clasa (sau in particular la meditatii).

Trimis de: contraste pe 3 Aug 2005, 07:39 AM

Atat in liceu cat si in scoala generala - care au fost pentru mine in perioada comunista- am avut parte de niste analize cu trimitere...
Dar, ambele profesoare au stiut sa dirijeze discutiile de asa maniera, incat sa doresc ca toti elevii altor generatii sa aiba parte de astfel de profesori !

Trimis de: dascalita pe 3 Aug 2005, 08:44 AM

Analizele literare invatate papagaliceste au fost un calvar pentru toti cei care n-au avut profesori buni care sa deschida ochii elevilor spre intelegerea textului literar studiat...
Am o fetita la liceu si-mi place cum abordeaza profesoara ei operele literare...Temele preferate sunt de genul:"care e parerea ta despre..." Nu accepta compilari din carti,vrea doar sa-i stimuleze sa-si expuna punctul de vedere,apreciind orice parere,cerand argumente pro si contra.
Imi place sa vad ca ,in clasa a IX a,are pareri personale si le poate exprima!

Trimis de: nefertiti-old pe 3 Aug 2005, 08:50 AM

Daca incep sa apara asemenea profesori, e un lucru bun. Majoritatea au o parere personala la vrsta aia, doar ca pana acum nu erau lasati sa si-o spuna.

Trimis de: Ovidius pe 3 Aug 2005, 10:30 AM

Asa de mult mi-a placut analiza literara (nu gasesc zambaretul care boreste) incat mi-am promis ca daca ajung mare si tare la ministerul invatamantului, o sa scot materia "Limba si literatura romana" din programa scolara. Ma dispera istoria ca trebuia sa tin minte toate datele, ma dispera biologia ca trebuia sa tin minte enshpe mii de denumiri in latina (aveam un prof nebun) ma dispera limba rusa, muzica si alte aberatii, dar ca analiza literara nu ma dispera niciuna. sad.gif Uram din tot sufletul comentariile alea lungi, pline de aberatii si din care nu intelegeam nimic. Poate daca era sa le comentez eu, ar fi fost altceva... De fapt nici macar nu interesa pe nimeni ce gandesti tu, un nimea'n drum, ci trebuia sa spui ce gandesc altii. Imi aduc aminte de bacalaureat, proba orala la limba romana. Imi pica poezia "Eu nu strivesc corola de minuni a lumii" (cred ca asa o cheama, si parca N. Stanescu a scris-o). Stiam destul de bine comentariile "mai marilor" dar nu eram de acord cu ele, si chiar le-am zis profesorilor ca nu sunt de acord si ca eu cred asa si pe dincolo, insa unul din ei mi-a retezat-o scurt: "Tu zi-ne acolo ce-ai invatat, si nu ce crezi tu despre poezie." Imi venea sa-l strang de gatzi... Insa mai tare imi venea sa iau bacul, asa ca am renuntat.
Tot referitor la analiza literara, mi-a placut ce-a zis Marin Sorescu atunci cand a fost intrebat ce-a vrut sa spuna prin "renumita" sa opera, "Iona". Raspunsul lui a fost (aprox): "Nu mai stiu ce-am vrut sa zic". Pai daca ditamai scriitorul nu mai stie, ca probabil o fi fost high cand a scris-o, atunci nu inteleg de ce dreaq ne punea pe noi, ciocoflenderii sa ne dam cu parerea?

Trimis de: denise pe 3 Aug 2005, 10:39 AM

QUOTE
"Eu nu strivesc corola de minuni a lumii"

Blaga...
Mda, analizele literare (si culmea e ca eram buna , aveam 'papagal') m-au indepartat de fapt de literatura autorilor respectivi. Pe Blaga l-am descoperit cu adevarat dupa liceu, cand l-am citit 'pentru mine' nu pentru scoala. Cred ca analiza literara, cum se practica la noi, chiar deformeaza modul de intelegere a unui text.

Trimis de: nefertiti-old pe 3 Aug 2005, 10:41 AM

QUOTE (Zorro @ 3 Aug 2005, 11:30 AM)

Tot referitor la analiza literara, mi-a placut ce-a zis Marin Sorescu atunci cand a fost intrebat ce-a vrut sa spuna prin "renumita" sa opera, "Iona". Raspunsul lui a fost (aprox): "Nu mai stiu ce-am vrut sa zic". Pai daca ditamai scriitorul nu mai stie, ca probabil o fi fost high cand a scris-o, atunci nu inteleg de ce dreaq ne punea pe noi, ciocoflenderii sa ne dam cu parerea?

Eu am spus de mai ulte ori ca e o tampenie sa te apuci sa cauti mii de intelesuri la ceva scris de altul. Mai ales cand e vorba de poezii, desi e valabil si pentru proza. Respectivul scrie sub influenta unor factori de moment, care sunt cat se poate de personali (de cele mai multe ori), asa ca e imposibil sa gasesti semnificatii universal valabile acolo.
In faculta, am avut un profesor misto la literatura si aveam posibilitatea sa ne exprimam opiniile. Cum eu dezvoltasem deja aversiunea fata de interpretarile impuse, eram foarte activa la discutiile libere (in sfarsit, puteam sa o fac laugh.gif ), iar proful a inteles asta gresit. Pentru ca, atunci cand i-a aparut o carte si mi-a dat un exemplar, mi-a scris pe prima pagina o dedicatie, ce suna cam asa: Cu tot respectul celei care bla, bla (nu retin exact), in speranta ca ne vom intalni candva pe taramul criticii literare. El avea o pasiune obsesiva pentru Eliade, iar cartea era o interpretare a lui vizavi de o parte din opera lui Eliade. Ei bine, i-am spus, dupa un timp, ca asta nu se va intampla, in nici un caz. Nu ma voi apuca niciodata sa emit teorii despre ce a scris x sau y. Pot, cel mult, sa spun de ce imi place sau nu. Dar atat.

Trimis de: Ovidius pe 3 Aug 2005, 10:47 AM

Multumesc, Denise! smile.gif

Oare tot ce incepe cu "Analiza" e aiurea? Intreb asta, pentru ca in faculta am mancat cu lingurita analiza ... matematica. ohmy.gif

Trimis de: yuanescu pe 3 Aug 2005, 02:12 PM

pe noi nu ne intreba "care e parerea ta despre", ne intreba : "de ce nu zici asa cum scrie in comentariu" ..
si ce era culmea, e ca odata am scris comentraiul exact si mi-a pus 8 ... cred ca s-a notat pe ea, ca ea il facuse (profesoara rofl.gif
de fapt avea o problema ca nu punea 10 si 9 punea rar de tot ..
asta era la gimnaziu ..
la liceu aproximativ la fel doar ca nu le mai invatzam eu ..


Trimis de: mdA! pe 3 Aug 2005, 06:24 PM

in scoala generala am avut si eu cosmarul "comentariilor literare" - proba impusa. caiete peste caiete cu niste texte prelungi si complicate, al caror sens, cu tot vocabularul meu, il pierdeam adesea. nu stiu exact cum am trecut de admiterea in liceu, care, daca va aduceti aminte (acum zece ani, cel putin) includea la proba de limba romana si ceva analiza.
in liceu am cam scapat de asta, dar doar pentru ca profesorul meu de limba romana era o tipa extraordinara, capabila sa sustina o discutie si sa o pastreze la subiect indiferent de ideile celor 30 de capete din clasa. si ce idei aveam pe vremea aceea.. biggrin.gif
pe de alta parte stiu ca a fost doar bafta faptului ca am avut un profesor bun si deschis, pentru ca altfe probabil ca treceam prin sedinta doi de indobitocire. si ce mi se pare cel mai nepotrivit, curata ipocrizie, este sa incerci sa explici, ca profesor, ca trebuie sa iti spui parerea ta despre ... ca este vorba despre interpretarea pe care tu o dai unui text sau altuia... ca este un exercitiu de sinteza.. si alte... l**e triste.
in concluzie - m'a scos din minti povestea comentariilor, in primii ani. mai tarziu am avut voie sa gandesc smile.gif si sa spun ce gandeam despre unul sau altul despre subiecte. iar atunci imi placea. poate ca ma dadeam desteapta (prost obicei, stiu), dar imi placea sa transform in cuvinte ceea ce vedeam citind. sa apuc cu gandul o idee, si sa ma duc pe dansa. asta imi placea.

Trimis de: Felina pe 3 Aug 2005, 07:05 PM

Oh! din cauza asa ziselor comentarii 'literare' eu am o repulsie fata de Blaga, care saracul nu are nici o vina. Dar numai cand aud de 'eu nu strivesc corola de lumini...' mi se zbarleste pielea pe spate. Nici nu stiu cum treceam la romana laugh.gif .

Dar s-a intamplat sa ne vina o profa noua si mai deschisa la minte. Si atunci am avut o surpriza. Cum niciodata nu puteam memora comentarii, citeam doar si daca ramanea ceva, bine, daca nu- asta e, imi vedeam de matematica mea laugh.gif . Si cand ne-a dat o lucrare de control din Morometii, am fost singura care n-a scris (copiat laugh.gif ) din comentariul ei. Mi-am dat eu cu parerea si tare i-a mai placut, ca mi-a dat 10. Si tipa era una severa, nu dadea 10 decat pe la sectia de filologie rofl.gif .

Trimis de: Aramis pe 4 Sep 2005, 03:23 PM

In gimnaziu am fost un mare zero la Romana, asa ca nici nu prea imi placea sa fac diverse comentarii la tot felul de texte. Inainte de capacitate am avut norocul sa dau peste o profesoara excelenta care m-a ridicat la nota 10 si cu care puteam discuta orice opera literara. De la ea am invatat sa "simt" anumite lucruri. In liceu am avut-o pe cea mai buna profesoara din scoala (cel putin asta ii era reputatia), cu care m-am inteles extraordinar. Tin minte ca mi-a placut Creanga, mai ales cum era disecat de Vasile Voiculescu, dar mai tin minte si ca, la un moment dat, m-am intrebat daca saracul scriitor s-a gandit la toate tampeniile alea in timp ce scria "Danila Prepeleac" smile.gif nu prea cred...
Blaga, daca tot ati pomenit de el, este poetul meu preferat si l-am descoperit tocmai la orele de romana, iar apoi acasa, cand citeam pen tru propria mea placere smile.gif

Trimis de: n_sinddariani pe 8 Sep 2005, 07:06 PM

Mie imi placea aceasta analiza literara si am spus-o si o mai spun ca poeziile trebuiesc interpretate, pentru asta au fost scrise. Nu poti sa zici: am simtit poezia, e ca si cum ai spune ca iti place o partitura si nu stii sa o canti. Cat despre analiza ta pe care o urai in scoala este cauzata de faptul ca erai pus sa inveti comentarii. Asta-i problema azi, nimeni- cu exceptii- nu-si mai dezvolta o gandire critica, proprie. Tin minte ca intodeauna profesorul meu cand recunostea o idee de-a unui critic imi scria pe lucrare: ,, Mai multa incredere in ideile proprii". Bineinteles ca sunt bune si citatel, dar trebuie sa avem grija ,, viata intreaga poate deveni un citat" Emerson. Am avut un profesor extraordinar in liceu si pot sa spun ca pasiunea mea pentru literatura, care statea ascunsa undeva in adancul din eu, mi-a fost insuflata si de dansul. Orice alte argumente ca nu mi-a placut sunt superfluu, de fapt n-ati stiut ce sa spuneti... thumb_yello.gif

Trimis de: fargakos pe 9 Sep 2005, 09:04 AM

Cand eram la gimnaziu nu intelegeam textele si nici nu prea gaseam motivatie in a le intelege. ( eram preocupat cu pictura si altele) Nu voi uita niciodata comentariile/analizele colegei mele Carmen. Se ridica in picioare si cand raspundea, ma uitam cam asa blink.gif Nu-mi puteam imagina de unde scoate asemenea cuvinte. Carmen mi-a fost 'impulsul' de a gasi si eu in creierasul meu idei si cuvinte mai frumoase. ( nici nu stiam atunci ca multe analize erau copiate din nu stiu ce carti si bine am facut ca nu stiam)
Asa ca incetul cu incetul mi-am facut si eu un vocabular, am aflat si eu ce inseamna 'chintesenta' tongue.gif sau cum sa patrunzi intr-un text, chiar gandindu-ma ce a vrut sa spuna.
La liceu citeam comentarii, nu zic ca nu, ma inspiram din ele, dar pana la urma tot cum vroiam eu spuneam. Am fost incurajat cu acest stil, asa ca acum pot spune ca duc oarecum dorul analizelor de text... smile.gif

Trimis de: Don Quijote pe 10 Sep 2005, 07:40 AM

Excelam la asa ceva in scoala.Am avut si niste profesori de exceptie si o inclinatie nativa spre comentarii si interpretari. Imi placea sa vin cu pareri proprii si faceam valuri.Am ramas si acum la fel dar dim pacate nu prea mai am cu cine discuta literatura.

Trimis de: Dark Angel pe 12 Sep 2005, 12:05 PM

Eu nu m-am obosit niciodata sa invat comentarii pe de rost...pentru ca efectiv nu pot retine lucruri pe care nu le inteleg...asta nu e neaparat bine, stiti...

La ultimul ex din primul an de facultate( Teoria literaturii ii spunea cursului respectiv...si profa e un fel de Bau-bau in facultate) a trebuit sa facem analiza unei poezii de Ion Pillat la prima vedere, si ceva teorie din curs.
Am luat 9( zice profa' ca am aptitudini de filolog) doar pentru ca am indraznit sa copiez ceva la punctul de teorie...
Cred ca te pun sa faci astfel de analize pentru a reusi sa-ti insusesti textul, ideile acestuia, macar in linii mari.
Ca sa trec examenul respectiv a trebuit sa invat cate ceva inclusiv dintr-un Dicitonar de termeni literari .


Trimis de: mărăcine pe 13 Sep 2005, 07:46 AM

QUOTE (n_sinddariani)
Mie imi placea aceasta analiza literara si am spus-o si o mai spun ca poeziile trebuiesc interpretate, pentru asta au fost scrise. Nu poti sa zici: am simtit poezia, e ca si cum ai spune ca iti place o partitura si nu stii sa o canti.

Tu ai scris vreodata o poezie? Din experienta mea practica (limitata) vis-a-vis de aceasta arta, cel mai inalt ideal al poeziei il consider trairea ei in sensul cuvintelor lui Schiller, care spunea - redau din memorie - ca sufletul trebuie sa se inalte pana la dispozitia de fond a poeziei, si apoi sa acopere in versuri aceasta dispozitie cu cuvinte, ca un fel de strat de bruma care e doar chintesenta - tot s-a folosit aici cuvantul asta - unor sentimente mult mai largi.

Asadar, cine se apuca sa "interpreteze" poezia, nu face altceva decat sa incerce sa ridice cea mai exterioara expresie a poeziei la nivelul mintii. Sigur ca te poti mandri pe urma cu interpretarile originale pe care le nascocesti, dar oricine ajunge sa traiasca macar partial dispozitia unei poezii va considera toate incercarile de a cauta un sens rational ca incredibil de saracacioase, pustiitoare chiar...

Exista domenii in care totul trebuie examinat minutios si lucid, si exista altele - cele ce tin in general de arta - pe care nu poti sa le apreciezi la adevarata lor valoare, decat daca esti capabil sa lasi sa adoarma in tine judecatile mintii, si sa te cufunzi in intregime in ceea ce exprima o realizare artistica. De asta eu nu pot sa apreciez criticii care stau si intorc pe toate fetele o opera sau viata unui artist, dar din punct de vedere practic sunt lipsiti de orice traire artistica veritabila.

Trimis de: carrad pe 13 Sep 2005, 08:02 AM

uneori, tocmai demersul de a patrunde pe calea mintii sensurile ascunse ale textului te fac sa-l "simti" mai profund...
eu ma declar de acord cu analiza literara, insa doar cu cea facuta cu sinceritate si buna credinta, cu aplecarea pe text si efortul personal de a distinge....urasc comentariile care se dadeau la scoala (si inca se mai dau)...sunt o pierdere de vreme si nu fac altceva decat sa ridice o bariera intre elev si textul respectiv...

Tehnic:Invision Power Board (http://www.invisionboard.com)
© Invision Power Services (http://www.invisionpower.com)