Se pot aduce argumente puternice in favoarea tezei ca animalele nu au drepturi. Vezi cartea lui Peter Carruthers "The Animals Issue", http://www.philosophy.umd.edu/Faculty/pcarruthers/Blurb-AI.htm
Dar sa presupunem de dragul argumentului ca animalele au drepturi, de ex. dreptul la viata.
Intrebarea care apare este: chiar daca animalele au drepturi, suntem noi obligati sa le respectam?
Eu consider ca sunt obligat sa respect drepturile cuiva doar atunci cand sunt indreptatit sa cred ca acel cineva imi va respecta si el drepturile mele. Daca X imi incalca mie dreptul la proprietate, ma fura, de ex., nu mai sunt nici eu obligat sa-i respect lui acest drept sau dreptul lui la libertate.
Dar daca nu am nici o garantie ca daca eu ii respect drepturile lui X, X mi le va respecta pe ale mele, atunci nici eu nu mai sunt obligat sa i le respect pe ale lui. Iar in privinta animalelor, care se afla in afara sferei moralitatii, e clar ca nu pot avea acesta garantie. Deci nu sunt obligat sa le respect dreputurile.
Voi ce credeti?
pai belfi draga (mie chiar imi esti simpatic ) tu maninci carne de animal? animalu te maninca pe tine? ai avut vreodata purici? ei te-au muscat tu i-ai omorit. Daca era sa fi corect trebuia sa-i musti si tu pe ei, nu?
QUOTE (Belphegor @ 6 Nov 2005, 01:26 PM) |
chiar daca animalele au drepturi, suntem noi obligati sa le respectam? |
Amenhotep
QUOTE |
Nu înţeleg întrebarea. În etică, "a respecta" se referă la nişte obligaţii sau norme, nu la nişte drepturi. Nu e vorba de "Eu am mare respect pentru ideile/frizura/proprietatea/drepturile/relaţiile/etc. lui X". |
QUOTE |
Să presupunem că tu ai dreptul la viaţă. Sunt eu obligat să-ţi respect acest drept? Cine mă obligă? Doar legea poate încerca să facă asta -- şi nici ea n-are cum să reuşească 100%, pentru că eu oricând pot opta să-ţi iau viaţa (ştiind că legea mă va pedepsi pentru asta... dar sunt oricum liber să-mi asum riscul). |
QUOTE |
Ideea principala e ca drepturile functioneaza contractualist: e ca si cum eu as incheia un contract cu ceilalti membrii ai societatii, in care ma angajez sa le respect drepturile cu conditia ca si ei sa mi le respecte mie. De ex., eu ma angajez sa nu te fur cu conditia ca nici tu sa nu furi de la mine, sau sa nu iti periclitez sanatatea cu conditia ca nici tu sa nu mi-o periclitezi mie si tot asa. Dar in cazul animalelor, din moment ce ele nu sunt nici rationale si nici morale, nu am de ce sa cred ca ele imi vor raspunde mie la fel. Mai precis, ca daca eu le voi respecta lor viata, ele mi-o vor respecta mie, ca daca eu le respect integritatea fizica ele mi-o vor respecta mie etc. Iar din moment ce drepturile se respecta numai daca sunt recunoscute reciproc iar animalele nu pot respecta drepturile mele, inseamna ca nici eu nu am de ce sa le respect lor drepturile. |
QUOTE |
Şi ce înţelegi prin "chiar dacă animalele au drepturi"? |
QUOTE (Carmelita @ 6 Nov 2005, 01:32 PM) |
pai belfi draga (mie chiar imi esti simpatic ) tu maninci carne de animal? animalu te maninca pe tine? ai avut vreodata purici? ei te-au muscat tu i-ai omorit. Daca era sa fi corect trebuia sa-i musti si tu pe ei, nu? |
QUOTE (Belphegor @ 6 Nov 2005, 02:03 PM) |
Carmelita sa mor daca inteleg ce vrei sa spui. |
QUOTE (Belphegor @ 6 Nov 2005, 02:03 PM) | ||
Deci chiar daca am presupune, contra Carruthers, ca animalele chiar au dreptul la viata si integritate fizica, de ex., suntem noi obligati sa le respectam aceste drepturi? |
Amenhotep
Dar propozitia „X are dreptul la viata” nu este incompatibila cu „Y este indreptatit sa nu-i respecte lui X acest drept”.
De ex., daca noi doi am avea o boala fatala si numai un anume medicament ne-ar salva, din care nu exista decat o singura doza, atunci eu sunt indreptatit, toate celelalte ramanand egale, sa fac in asa fel incat sa iau doza inaintea ta. Asta nu pentru ca tu nu ai avea dreptul la viata sau eu nu ti-as recunoaste acest drept, ci pt ca si eu am acelasi drept si daca unul dintre noi trebuie sa moara, prefer sa fii tu acela.
Dar sa presupunem ca ai dreptate. Atunci, din moment ce animalele nu pot incheia contractul social cu noi, inseamna ca putem trece de la afirmatia:
„animalele au drepturi dar nu suntem obligati sa le respectam”
la o afirmatie cel putin la fel de puternica
„animalele nu au deloc drepturi”.
Ceea ce mie imi convine cu atat mai mult dpdv al topicului de fata.
Intrebarea esentiala este: suntem sau nu justificati sa respectam viata si integritate fizica etc a animalelor din moment ce nu avem nici o garantie ca ele ne vor respecta la randul lor aceleasi drepturi?
Carmelita
Din moment ce animalele nu pot incheia contractul social al respectarii reciproce, atunci nu mai avem nici o obligatie fata de ele, indiferent daca sau cat ne-au facut ele rau noua.
QUOTE (Belphegor @ 6 Nov 2005, 05:16 PM) |
Dar propozitia „X are dreptul la viata” nu este incompatibila cu „Y este indreptatit sa nu-i respecte lui X acest drept”. |
QUOTE |
De ex., daca noi doi am avea o boala fatala si numai un anume medicament ne-ar salva, din care nu exista decat o singura doza, atunci eu sunt indreptatit, toate celelalte ramanand egale, sa fac in asa fel incat sa iau doza inaintea ta. |
QUOTE |
Dar sa presupunem ca ai dreptate. Atunci, din moment ce animalele nu pot incheia contractul social cu noi, inseamna ca putem trece de la afirmatia: „animalele au drepturi dar nu suntem obligati sa le respectam” la o afirmatie cel putin la fel de puternica „animalele nu au deloc drepturi”. |
QUOTE |
Intrebarea esentiala este: suntem sau nu justificati sa respectam viata si integritate fizica etc a animalelor din moment ce nu avem nici o garantie ca ele ne vor respecta la randul lor aceleasi drepturi? |
Daca sau nu situatiile in care recunosti cuiva un drept dar esti indreptati sa nu i-l respecti sunt exceptionale, e in sine o discutie, dar cert este ca exista asemenea situatii. Eu am vrut sa pornesc discutia oferindu-le adeptilor "Eliberarii animalelor" un start generos, aratandu-le ca si facand concesia ca animalele ar avea drepturi, nu suntem obligati sa le respectam.
Acum daca tu ai dreptate cand spui ca nici macar aceasta concesie nu merita facuta, dpmdv cu atat mai bine. Pledoaria mea e cu atat mai puternica.
QUOTE |
Bineînţeles că nu avem nici o obligaţie în general faţă de animale. [...] E un fapt cunoscut. Cine-l contestă? |
QUOTE (Belphegor @ 6 Nov 2005, 08:06 PM) |
Acum daca tu ai dreptate cand spui ca nici macar aceasta concesie nu merita facuta |
QUOTE |
sunt legiuni intregi de oameni care militeaza pentru ocrotirea animalelor (fara haine de blana/piele, pescuit/vanatoare, mancaruri din carne, experiente pe animale etc) |
QUOTE |
Cred că te înşeli. Exemplele date în paranteză nu sunt de "ocrotire a animalelor în genere", ci de ocrotire a unor (câtorva) specii de mamifere*. Aşa cum ai deschis topicul se înţelege că te lupţi cu aceia care ar susţine "ocrotiţi orice vieţuitoare, orice animal, orice specie, orice organism, orice individ, orice formă de viaţă". Or, aceştia mie îmi pare că nu există (sau sunt... foarte rari şi "ciudaţi"). Teza ta generală pare a se opune unei teze la fel de generale, nu unei mişcări "Ocrotiţi specia X! (cât despre limbrici, gândaci de bucătărie, ploşniţe şi multe alte vieţuitoare... dă-le dreacu' de lighioane...)". |
QUOTE |
Before the rise of the modern animal movement there were societies for the prevention of cruelty to animals, but these organizations largely accepted that the welfare of nonhuman animals deserves protection only when human interests are not at stake. Human beings were seen as quite distinct from, and infinitely superior to, all forms of animal life. If our interests conflict with theirs, it is always their interests which have to give way. In contrast with this approach, the view that I want to defend puts human and nonhuman animals, as such, on the same moral footing. That is the sense in which I argued, in Animal Liberation, that "all animals are equal. |
QUOTE (Belphegor @ 6 Nov 2005, 08:52 PM) |
In fine, din moment ce suntem de acord cu ideea esentiala pt acest topic, anume ca nu avem obligatii morale fata de animale, cred ca nu mai are rost sa dezbatem asemenea chestiuni marginale. |
Pana acum ti-am raspuns la ambele observatii, anume
1.ca nu s-ar putea spune ca X are un drept iar Y nu e obligat sa-l respecte, chiar daca il recunoaste, demonstrandu-ti ca exista situatii in care asa ceva se petrece in realitate
2.ca a vorbi despre aparatorii „drepturilor animalelor” este neconvingator. Din contra, exact asa vorbesc cei mai mari specialisti in domeniu, plus zeci de milioane de oameni care apara drepturile tuturor animalelor.
Dar se pare ca preferi sa te agati de orice detaliu nesemnificativ doar ca sa ai ultimul cuvant.
Oricum, daca nu ataci punctual teza sustinuta de mine aici, anume ca nu avem obligatii morale fata de animale, nu iti voi mai raspunde pe acest topic.
QUOTE |
Suntem în avion, se-ntâmplă o defecţiune şi explodează ambele motoare. Suntem doi şi avem o singură paraşută. Ce facem? |
QUOTE |
la fel cum i-am explicat si vecinului de la 4 ca nu sunt dispus sa fiu amusinat de rotweillerul pe care il detine... si ca daca nu ma ocoleste, fac plingere la primarie, si ii tai dreptul de a tine javra in casa |
QUOTE (Amenhotep @ 7 Nov 2005, 10:14 AM) |
Şi dacă tot nu se potoleşte, îi tai şi stângul. a |
QUOTE |
o faceti posta. lasind gluma la o parte, cred ca unul (cel solid) poate imbraca hamul si lua si pe celalalt in brate. exista o sansa pt doi |
QUOTE |
la fel si cu animalele. e normal sa le protejam habitatul, sa pastram echilibrul naturii, pentru ca altfel natura se va intoarce impotriva noastra. exact ca faza cu omorim serpii veninosi ca sa scapam de o grija, si ne napadesc sobolanii... |
QUOTE |
Ateism, Egoism, Hedonism |
Trebuie sa respectam drepturile animalelor deoarece sunt fiinte ca si tine ,,OMULE!"Nerespectand fiintele , nu te respecti pe tine.
Nu sunt fiinte ca si mine. Eu sunt rational si pot recunoaste si respecta drepturile celorlalti, deci pot intra in contractul social, pe cand animalele (altele decat oamenii) nu pot face la fel.
Coane....cine te opreste sa musti inapoi un caine care te-a muscat???
Sorin.
Si daca se poate, as vrea sa vad si eu faza!
QUOTE (SORIN @ 8 Nov 2005, 05:55 PM) |
Coane....cine te opreste sa musti inapoi un caine care te-a muscat??? Sorin. |
QUOTE (Belphegor @ 8 Nov 2005, 06:15 PM) | ||
Nimeni, dar prefer sa-l otravesc. E mai la indemana. |
QUOTE (Felina @ 8 Nov 2005, 06:17 PM) |
Esti un dulce Belphegor! |
Coaneeeeee...duci lipsa de senzatii tari??
Sorin.
Nu, da' una-n plus nu strica nici unui hedonist!
Asta-i complicata cu animalele.
In primul rand eu as zice ca toate vietatile trebuie sa aiba drepturi nu doar animalele. De ce sa restrangem sfera drepturilor numai la porci, vaci, boi si oi? Daca toate acestea au dreptul la buna ingrijire si educatie, daca in cele din urma va trebui sa interzicem taierea porcului ca act monstruos si criminal de ce nu am face acelasi lucru cu calcatul ierbii si casapirea fara pic de mila a tantarilor. Si daca stau bine sa ma gandesc folosirea acestor pastile pentru tantari este similara cu gazarea evreilor de la Auschwitz. Trebuie sa invatam sa respectam dreptul la o moarte decenta al tantarilor cel putin pana vom invata sa le respectam dreptul la viata. Astfel propun o lege prin care sa se interzica gazarea lor, preferabila fiind lovirea brusca, de catre persoane specializate care stiu unde sa loveasca in asa fel incat moartea sa fie rapida si nedureroasa.
alfa
Daca inteleg bine, ce ai scris tu mai sus e o reducere la absurd prin care se incearca demonstrarea inexistentei drepturilor animalelor, nu?
Nu Belphegor . Eu dimpotriva militez pentru nediscriminare. . De ce sa acordam drepturi numai unor animale si altora nu. De ce sa existe animale privilegiate? Mai mult de ce sa discriminez intre vietuitoare, de ce animalele sa aiba drepturi si alte tipuri de vietuitoare nu? De ce o furnica pe care o calc intr-un moment de dezgustatoare neatentie, pentru ca nu ma uit pe unde merg n-ar trebui sa aiba un drept egal la viata cu maimuta urlatoare? De ce sa acord drepturi zebrei de Congo si sa discriminez gandacul de Colorado? Dar plantele? Dar buruiana pe care o smulg fara pic de inima din locul unde crestea ? Daca vorbim de drepturi acestea trebuie sa fie aplicate in egala masura tuturor vietuitoarelor. De la virusi si amiba la elefantul indian si balena albastra.
Bun, si astfel ajungem la pozitia de la care am spus ca plec la inceputul threadului: admitem ca animalale au drepturi.
Intrebarea care ma intereseaza este: daca ele nu imi recunosc si nici nu-mi garanteaza respectarea drepturilor mele, eu de ce sa fiu obligat moralmente sa le recunosc si garantez lor drepturile? In definitiv, drepturile functioneaza contractual, daca tu nu imi recunosti sau nu imi respecti drepturile, nici eu nu mai am obligatia sa o fac fata de drepturile tale.
Belphegor
Trebuie sa recunosc ca de data asta nu actioneaza contractual ci se refera strict la respectarea unor valori pe care in calitatea de fiinta rationala o poti face. Tu ca fiinta rationala admiti ca exista niste valori cum ar fi viata de exemplu pe care trebuie sa le promovezi si protejezi indiferent daca ceilalti iti raspund la fel. Moralitatea nu inseamna doar contractualism si conventie ci si respectul pentru valori perene care ti se impun dincolo de orice intelegere a partilor.
Astfel vorbind despre valoarea suprema a vietii trebuie avuta in vedere protejarea vietii tuturor vietuitaorelor ca sa zic asa.
De exemplu: o bacterie. Bacteria nu-mi va respecta mie dreptul la viata, pentru ca ea are ceva mai putina minte si n-a auzit inca de moralitate, valori etc. Sau cel putin asa imi place sa cred. . Eu n-o sa ma pun la mintea ei si in virtutea inaltei mele constiinte morale ii voi recunoaste acel drept pe care ea nu mi-l poate recunoaste mie. Mai mult o voi compatimi pentru faptul ca n-a ajuns inca la dezvoltarea care sa-i permita sa se bucure de inaltele valori morale, de satisfactia intelectuala de a-l citi pe Marx si cu atat mai mult ii voi proteja viata ca macar cu atat sa se aleaga din conditia tragic-existentiala pe care o traverseaza.
alfa:
QUOTE |
Trebuie sa recunosc ca de data asta nu actioneaza contractual ci se refera strict la respectarea unor valori pe care in calitatea de fiinta rationala o poti face. Tu ca fiinta rationala admiti ca exista niste valori cum ar fi viata de exemplu pe care trebuie sa le promovezi si protejezi indiferent daca ceilalti iti raspund la fel. Moralitatea nu inseamna doar contractualism si conventie ci si respectul pentru valori perene care ti se impun dincolo de orice intelegere a partilor. |
QUOTE |
De exemplu: o bacterie. Bacteria nu-mi va respecta mie dreptul la viata, pentru ca ea are ceva mai putina minte si n-a auzit inca de moralitate, valori etc. Sau cel putin asa imi place sa cred. . Eu n-o sa ma pun la mintea ei si in virtutea inaltei mele constiinte morale ii voi recunoaste acel drept pe care ea nu mi-l poate recunoaste mie. |
Belphegor
QUOTE |
Dar cele doua nu se exclud. Poti fi de acord cu existenta drepturilor in principiu, dar asta nu inseamna ca fiind date anumite aspecte empirice, acestea ar mai trebui respectate in cazuri particulare. Daca X ma fura, atunci nu mai am de ce sa-i respect dreptul la libertate, de ex, chiar daca sunt de acord ca orice om are acest drept in principiu, pana cand din cauza unui fapt empiric, si-l poate pierde. |
QUOTE |
Poti sa i-l respecti, dar ideea e ca nu mai obligat moral. Poti respecta dreptul pisicii tale la viata, dar asta doar pt ca ti-e simpatica sau te distreaza, de ex., nu pt ca ai fi obligat moral sa o faci. |
QUOTE (alfa @ 8 Nov 2005, 10:44 PM) |
Corect! Atata vreme cat un porc sau o vaca nu-mi incalca dreptul la existenta trebuie sa-i respect dreptul la viata. |
Belphegor
QUOTE |
Fals! Si asta pt ca porcul nu a intrat cu tine intr-un contract social prin care sa afirme, implicit sau nu, ca iti va respecta drepturile daca i le respecti si tu. Chiar daca procul are unele drepturi, asta in sine nu e suficient pt a fi recunoscute, caci lipseste componenta esentiala numita reciprocitate contractuala: nu exista nici o intelegere intre tine si porc de a va respecta drepturile. |
QUOTE |
Sa zicem ca oamenii ar putea incheia contracte unii cu altii numai daca poseda obiectul Y. Dar asta nu inseamna ca daca persoana P are Y, eu am si incheiat un contract cu P: Y e o conditie necesara dar nu si suficienta pt a incheia contractul. Similar, simplul fapt ca animalele au drepturi e o conditie necesara dar nu si suficienta pt a incheia un contract cu animalele, iar fara un contract eu nu mai am nici o obligatie fata de nici un animal. |
alfa
QUOTE |
Pai n-am stabilit ca respectarea dreptului la viata al porcului e dincolo de orice contractualism ca respectare a unei valori in sine care e viata? |
QUOTE |
Trebuie sa fiu indulgent cu el si sa spun: sarmanul porc nici macar nu va intelege vreodata cate am facut pentru el, cum i-am respectat dreptul la viata. |
Am renuntat la carne , din luna mai nu mai consum deloc carne doar ce i de origine animala . Animalele sunt facute pentru a ne da noua niste servici .George Bernard Shaw spunea :Sunt prieten cu animalele , iar eu nu-mi manac prietenii ....
Animalele simt cand vrei sa le curmi viata isi dau seama ca esti un om rau sau bun , asa cum omul are drepturi si animalele au drepturi .
QUOTE (Plutarh @ 25 Dec 2005, 08:55 PM) |
.George Bernard Shaw spunea :Sunt prieten cu animalele , iar eu nu-mi manac prietenii .... |
QUOTE |
Animalele simt cand vrei sa le curmi viata isi dau seama ca esti un om rau sau bun |
QUOTE |
asa cum omul are drepturi si animalele au drepturi . |
Animalele chiar au drepturi. Prin creatie cat si prin functionalitate. Mai mult, avem noi dreptul la demnitate umana si n-ar trebui sa sustinem contrariul ignorand dreturile animalelor.
QUOTE |
Animalele chiar au drepturi. |
QUOTE |
Prin creatie cat si prin functionalitate. |
QUOTE |
Mai mult, avem noi dreptul la demnitate umana si n-ar trebui sa sustinem contrariul ignorand dreturile animalelor. |
QUOTE |
Sa zicem, de la ideea asta am plecat chiar din subtitlu. Intrebarea este: daca ele nu mi le respecta mie, eu de ce sa le respect lor drepturile? |
QUOTE |
Mai exact? |
QUOTE |
De ce sa cred ca daca nu respect drepturile cuiva care nici nu merita sa i le respect, imi injosesc demnitatea? |
QUOTE (Belphegor) |
Intrebarea este: daca ele nu mi le respecta mie, eu de ce sa le respect lor drepturile? |
QUOTE |
Nu-ti respecta drepturile in mod deliberat, benevol ? |
QUOTE |
1. Prin faptul ca au un Creator ca si noi si nu-mi sta mie in calitate sa dispun de ele dupa plac. |
QUOTE |
2. Prin faptul ca au un rol important in ecosistem in particular si biosfera-n general. |
QUOTE |
De ce sa nu merite ? |
QUOTE |
Nu conteaza din ce cauza nu mi le respecta. |
QUOTE |
de unde stii ca avem un creator? |
QUOTE |
daca avem, de unde stii ca acesta s-ar opune folosirii lor de catre noi? |
QUOTE |
Chiar in biblie se spune ca omul stapaneste peste animale. |
QUOTE |
Zilnic dispar cateva specii si biosfera nu are deloc de suferit. Iar in cursul istoriei, 99% dintre specii au disparut. |
QUOTE |
X merita sa ii respect drepturile numai daca X mi le respecta si el mie. |
QUOTE |
Adica ? Nu te inteleg. Eu nu te-am intrebat de cauze ci de altceva. Reiese din intrebare. |
QUOTE |
Intrebarea asta nu se pune pe acest topic. |
QUOTE |
Folosirea e una si respectarea sau nerespectarea drepturilor lor e cu totul altceva. |
QUOTE |
A stapani nu inseamna a nu respecta reguli. |
QUOTE |
Si ? Ai vrea sa acceleram procesul ? |
QUOTE |
Sigur vorbesti de animale ? |
Belphegor:
QUOTE |
QUOTE Folosirea e una si respectarea sau nerespectarea drepturilor lor e cu totul altceva. Nu neaparat. Daca eu ma folosesc de X dupa cum doresc (unde X e o fiinta vie), inseamna ca nu ii respect drepturile |
vitalic sprinceana
Am specificat ca a ma folosi de cineva nu inseamna neaparat ca ii incalc drepturile, dar daca spun ca pot face cu X ce doresc, fara nici o specificatie, inseamna ca ii pot face orice, inclusiv sa il torturez sau ucid dupa bunul plac.
Si tocmai asta e problema: presupunand ca animalele au drepturi, suntem obligati moralmente sa li-i le respectam? Eu spun ca nu, pt ca respectarea drepturilor e o chestiune de reciprocitate iar animalele nu ne pot intoarce favoarea de a ne respecta drepturile. Deci suntem justificati sa ne purtam fata de ele dupa cum dorim.
"intotdeauna se vor gasi eschimosi care ii vor invata pe pigmei cum sa creasca banane" (Lec). cam la asta se rezuma ideea ta, ca sensul suprem al vietii unei gaini este de a fi preparata la dejun...de fapt, logica iti este imbatabila..intr-adevar drepturi ar putea avea doar oamenii, caci eu au societate si aceste drepturi sunt garantate de societate. adica, extindem niste concepte umane si in lumea animalelor si gata, ne-am rezolvat dilemele morale.
apropo, drepturi au doar unii oameni, fiindca triburile din Polinezia nu au asemenea notiuni...
@belphegor :
QUOTE |
Tu m-ai intrebat daca "nu imi respecta drepturile in mod deliberat", iar eu ti-am raspuns ca aceasta intrebare nu isi are sensul: nu conteaza de ce nu mi le respecta, conteaza doar ca nu mi le respecta. |
QUOTE |
De ce sa nu se puna? |
QUOTE |
Iar daca nu vrei sa o dezbati aici, atunci nu o mai introduce in discutie. |
QUOTE |
Nu neaparat. Daca eu ma folosesc de X dupa cum doresc (unde X e o fiinta vie), inseamna ca nu ii respect drepturile. |
QUOTE |
Nu neaparat, dar nici daca am face-o nu vad ce probleme ar rezulta. |
QUOTE |
Precis. |
QUOTE |
Eu spun ca nu, pt ca respectarea drepturilor e o chestiune de reciprocitate |
QUOTE |
iar animalele nu ne pot intoarce favoarea de a ne respecta drepturile. |
QUOTE |
De Ce Sa Respectam Drepturile Animalelor? |
QUOTE (Bolt @ 26 Dec 2005, 05:45 PM) |
Adica om sau pisica e acelasi lucru ? Omule, fa distinctie, una e sa nu-ti respecte dreptul cineva in mod deliberat (adica un om constient de acest lucru) si alta e sa o faca un animal (care nici n-ar avea cum). Cand ai de-a face cu cineva (om) care alege in mod deliberat acest lucru reactionezi intr-un fel diferit fata de cazul in care un biet animal te incomodeaza (si care nu stie ce-i aia drepturile tale). Asa ca are mare importanta si conteaza la ce/cine te referi. Sau tu-ncadrezi totul (om, animal, vant, zgomot, cutremur) la incalcarea drepturilor tale ? |
Bun, deci pan'la urma respectam sau nu drepturile animalelor ? Daca da, de ce, daca nu, de ce ?
Eu zic ca da, chiar daca argumentul originii nu-i agreat de unii, cel al sanatatii mintale umane mi se pare mai mult decat suficient.
QUOTE |
Daca afirmam ca animalele nu au drepturi, prin extrapolare putem spune ca nici oamenii cu handicap nu au drepturi, |
QUOTE |
Bun, deci pan'la urma respectam sau nu drepturile animalelor ? Daca da, de ce, daca nu, de ce ? |
QUOTE |
Eu consider ca sunt obligat sa respect drepturile cuiva doar atunci cand sunt indreptatit sa cred ca acel cineva imi va respecta si el drepturile mele. Daca X imi incalca mie dreptul la proprietate, ma fura, de ex., nu mai sunt nici eu obligat sa-i respect lui acest drept sau dreptul lui la libertate. Dar daca nu am nici o garantie ca daca eu ii respect drepturile lui X, X mi le va respecta pe ale mele, atunci nici eu nu mai sunt obligat sa i le respect pe ale lui. Iar in privinta animalelor, care se afla in afara sferei moralitatii, e clar ca nu pot avea acesta garantie. Deci nu sunt obligat sa le respect dreputurile. |
Drepturile animalelor sunt niste termeni inventati de oameni pentru oameni. Drepturile animalelor au valoare doar in relatia animalelor cu omul. Mai degraba trebuiau sa le zica obligatia omului de a face etc. si etc. in preajma animalelor. Dreptul la viata al unei zebre nu se aplica in relatia ei cu leul, care o va manca fara sa se gandeasca. Aceste drepturi exista doar pentru ca unii oameni sa se simta mai bine si mai "umani".
QUOTE (Blakut @ 27 Dec 2005, 11:01 AM) |
Mai degraba trebuiau sa le zica obligatia omului de a face etc. si etc. in preajma animalelor. |
Eu consider ca majoritatea oamenilor considera ca au obligatii morale fata de animale si se comporta ca atare. Aceasta consideratie este ceva care provine din interior, dintr-un loc in care omul simte ca ceva viu este ceva pretios, o floare rara, o structura energetica "departe de echilibru" cum ar spune Ilya Prigogine/Isabelle Stengers. E ca si cum ai vedea o stalactita intr-o pestera... daca iti taie drumul si e periculoasa, o dai jos, dar daca nu, te bucuri undeva in suflet atunci cand te uiti la ea. Eu cam asa vad lucrurile.
Catalin
QUOTE |
Eu consider ca majoritatea oamenilor considera ca au obligatii morale fata de animale si se comporta ca atare. |
QUOTE |
E ca si cum ai vedea o stalactita intr-o pestera... daca iti taie drumul si e periculoasa, o dai jos, dar daca nu, te bucuri undeva in suflet atunci cand te uiti la ea. |
Eu zic ca e in primul rand o satisfactie interioara, amorala. Dar e si un raspuns la intrebarea ta! le respectam pentru satisfactia interioara pe care ne-o da acel respect.
Btw, oare nu putem gasi si o noua morala care sa fie bazata tocmai pe satisfactiile interioare "amorale"? Tot un fel de hedonism ar fi, dar la un nivel mai ridicat!
QUOTE |
Eu zic ca e in primul rand o satisfactie interioara, amorala. Dar e si un raspuns la intrebarea ta! le respectam pentru satisfactia interioara pe care ne-o da acel respect. |
QUOTE |
Btw, oare nu putem gasi si o noua morala care sa fie bazata tocmai pe satisfactiile interioare "amorale"? Tot un fel de hedonism ar fi, dar la un nivel mai ridicat! |
QUOTE |
Dar de ce crezi ca oamenii vor avea satisfactii morale daca respecta drepturile animalelor, in loc sa aiba eventual anumite satisfactii fata de respectarea catorva exemplare din cateva specii, cel mult, apoi satisfactii de a vana, pescui, manca, imbraca si experimenta ceva mai multe exemplare din ceva mai multe specii? |
QUOTE |
Empiric vorbind, sugestia ta nu cred ca acopera respectarea drepturilor animalelor, in general. |
QUOTE |
Cine a zis ca nu a gasit-o? Mai ridicat decat ce? |
Catalin
Intrebarea topicului e "De ce sa respectam...", adica noi, oamenii, in general, nu "De ce respecti tu...".
N-a vorbit nimeni, oricum nu eu, de un hedonism strict al simturilor.
Parerea mea este ca ar fi impropriu sa se vorbeasca despre dreptul animalelor atata timp cat dreptul este un concept uman.(S-a discutat deja despre faptul ca animalele ar fi incapabile sa respecte ceea ce omul incadreaza in notiunea de drept.)
Daca totusi am forta nitel lucrurile, atunci am putea vorbi doar de faptul ca animalele au dreptul de a fi animale.
Si daca suntem oameni si nu doar animale cuvantatoare, in acest caz noi suntem cei care avem obligatii in raporturile oameni-animale, pentru ca suntem mai puternici, mijloacele noastre de supravietuire depasind cu mult pe cele ale animalelor, motiv pentru care am ajuns in momentul in care ar trebui sa dovedim ca suntem capabili de niste raporturi corecte nu doar cu animalele ci cu toata lumea vie. Poate ca primul pas ar fi sa respectam fiecare tot ceea ce fiinteaza...
Cred ca cine a vrut sa vorbeasca pana acum despre drepturile animalelor a vrut de fapt sa vorbeasca despre OBLIGATIILE pe care ar trebui sa si le asume omul in raporturile sale cu acesti "copii" mai neajutorati ai Pamantului... Nici macar nu ar fi ceva nou sub soare...amintesc numai de Noe si corabia lui (ca daca amintesc de ecologisti si de cei de la protectia mediului - na, ca am facut-o - cred ca suna destul de plictisitor desi au mare dreptate).
Merlina
QUOTE |
Si daca suntem oameni si nu doar animale cuvantatoare, in acest caz noi suntem cei care avem obligatii in raporturile oameni-animale, pentru ca suntem mai puternici, mijloacele noastre de supravietuire depasind cu mult pe cele ale animalelor, motiv pentru care am ajuns in momentul in care ar trebui sa dovedim ca suntem capabili de niste raporturi corecte nu doar cu animalele ci cu toata lumea vie. |
Daca vorbim despre OM atunci principiul la care te referi are si justificare. Este un lucru evident care apare zilnic in jurul nostru. Este principiul pe baza caruia omul isi alege liderii. Investeste cu putere pe cel despre care crede ca il va proteja cel mai bine, prin satisfacerea nevoilor sale (spre exemplu)...Nu intamplator suntem obligati sa "crestem" si in putere morala odata cu fiecare noua descoperire care poate fi folosita atat in bine cat si in rau, chiar foarte rau (se stie asta).
Pentru ca toata creatia are dreptul la o viata frumoasa si la o privire senina. Si de unde le luam daca nu unii de la altii? Cati nu au fost sensibilizati de lacrimile unui caine sau privirea sireata a unei pisici, sau frumusetea unui cal, sau ...lista poate continua.
QUOTE |
Este principiul pe baza caruia omul isi alege liderii. Investeste cu putere pe cel despre care crede ca il va proteja cel mai bine, prin satisfacerea nevoilor sale (spre exemplu)... |
QUOTE |
Nu intamplator suntem obligati sa "crestem" si in putere morala odata cu fiecare noua descoperire care poate fi folosita atat in bine cat si in rau, chiar foarte rau (se stie asta). |
QUOTE |
Pentru ca toata creatia are dreptul la o viata frumoasa si la o privire senina. |
QUOTE |
Cati nu au fost sensibilizati de lacrimile unui caine sau privirea sireata a unei pisici, sau frumusetea unui cal, sau |
Draga Belphegor, daca vei medita candva, sigurel si cu inima deschisa, privind in jurul tau (nu cred ca trebuie sa fie animale prin preajma), iti vei da seama de unde...
In topic nu se face referire la nici o moralitate, dar, vorbind pe limba celor care iubesc in general si neconditionat, cand e vorba de "drepturi si obligatii" nu doar "societatea - jungla" este locul unde se aplica .
Draga LINICA, sorry, dar acesta nu e argument. E ca si cum ai spune: daca ai vedea lucrurile ca mine, ai stii ca am dreptate. Ceea ce poate ca e adevarat, dar intrebarea ramane: de ce sa privesc lucrurile ca tine? am vreo obligatie morala sa o fac?
Si ce altceva mai stii sa faci cu limba aia?
Cred ca esti putin offtopic.
Eu iti spuneam parerea mea, nicidecum nu vreau si nici nu am dreptul sa cer cuiva sa isi insuseasca ideile mele.
Animalele sunt si ele vii. Nu cred ca noi putem spune: Eu am toate drepturile pe pamantul acesta. Daca nu-mi place coada pisicii negre, i-o tai. Sau, daca eu am chef sa ma distrez cu coada ei, legandu-i o cutie de conseva, am tot dreptul- moral sau ... juridic ) - sa actionez in consecinta.
QUOTE |
Cred ca esti putin offtopic. |
QUOTE |
Eu iti spuneam parerea mea, nicidecum nu vreau si nici nu am dreptul sa cer cuiva sa isi insuseasca ideile mele. |
QUOTE |
Nu cred ca noi putem spune: Eu am toate drepturile pe pamantul acesta. Daca nu-mi place coada pisicii negre, i-o tai. Sau, daca eu am chef sa ma distrez cu coada ei, legandu-i o cutie de conseva, am tot dreptul- moral sau ... juridic ) - sa actionez in consecinta. |
QUOTE (Belphegor @ 27 Dec 2005, 03:55 PM) | ||
Pai tocmai asta e problema, de ce nu am putea spune asta? Doar pt ca asa crezi tu? |
Merlina
QUOTE |
Eu personal nu-mi permit pentru ca este evident ca animalul sufera si nu mi-as permite sa-i aduc o suferinta "gratuita" care nu foloseste nimanui ci dimpotriva, dauneaza. |
Pai pana acum, tu nu ai raspuns la propria intrebare? Tu ce crezi? Avem vreo obligatie morala? Da nu? Si ce?
Hai mai, da-o dracu'.
Am raspuns la asta din chiar primul post si am repetat ce am spus acolo cu o pagina-doua inainte.
QUOTE |
Eu consider ca sunt obligat sa respect drepturile cuiva doar atunci cand sunt indreptatit sa cred ca acel cineva imi va respecta si el drepturile mele. Daca X imi incalca mie dreptul la proprietate, ma fura, de ex., nu mai sunt nici eu obligat sa-i respect lui acest drept sau dreptul lui la libertate. Dar daca nu am nici o garantie ca daca eu ii respect drepturile lui X, X mi le va respecta pe ale mele, atunci nici eu nu mai sunt obligat sa i le respect pe ale lui. Iar in privinta animalelor, care se afla in afara sferei moralitatii, e clar ca nu pot avea acesta garantie. Deci nu sunt obligat sa le respect dreputurile. |
Pai ce garantie ai ca oricine din jurul tau iti va respecta vreodata drepturile?
@belphegor :
QUOTE |
Nu suntem obligati moralmente sa le respectam, si am spus de ce chiar in prima postare pe topic: |
QUOTE |
Eu consider ca sunt obligat sa respect drepturile cuiva doar atunci cand sunt indreptatit sa cred ca acel cineva imi va respecta si el drepturile mele. Daca X imi incalca mie dreptul la proprietate, ma fura, de ex., nu mai sunt nici eu obligat sa-i respect lui acest drept sau dreptul lui la libertate. Dar daca nu am nici o garantie ca daca eu ii respect drepturile lui X, X mi le va respecta pe ale mele, atunci nici eu nu mai sunt obligat sa i le respect pe ale lui. Iar in privinta animalelor, care se afla in afara sferei moralitatii, e clar ca nu pot avea acesta garantie. Deci nu sunt obligat sa le respect dreputurile. |
QUOTE |
Dar e o datorie morala, sau doar o satisfactie amorala? |
Blakut
Garantia imi e data de contractul social. Orice om care traieste in societate e considerat ca acceptandu-i regulile, deci inclusiv respectarea drepturilor semenilor, pana la proba contrara.
Desigur, asta nu inseamna ca nu pot exista oameni care sa incalce intelegerea, dar pana atunci, sunt justificat sa cred ca nu o va face si deci sa ii tratez asa cum as vrea si eu sa fu tratat de ei. Prezumtia de nevinovatie.
LATER EDIT:
Bolt
QUOTE |
De curiozitate dar si pt. edificarea celorlalti cititori - cate animale ai crescut, cresti (intretii) sau ai vrea sa cresti pe viitor ? |
QUOTE (Belphegor @ 27 Dec 2005, 07:29 PM) |
cred ca nu o va face si deci sa ii tratez asa cum as vrea si eu sa fu tratat de ei. |
Poftim?
@belphegor :
QUOTE |
mai intretin un motan. |
Bolt
Pt ca ma amuza. Plus ca atunci cand sunt nervos, uneori ii mai trag vreo doua si ma calmez, deci are si rol terapeutic.
Dar unde vrei sa ajungi cu intrebarile astea?
Dar topicul tau unde vroia sa ajunga ?
OFF:
QUOTE |
Pt ca ma amuza. Plus ca atunci cand sunt nervos, uneori ii mai trag vreo doua si ma calmez, deci are si rol terapeutic. |
QUOTE (Bolt @ 27 Dec 2005, 08:38 PM) |
Dar topicul tau unde vroia sa ajunga ? |
Tu bagi in aceeasi acolada doua entitati cu calitati si implicit responsabilitati si tratamente diferite. Ce vrei sa iasa de aici ?
Un tratament diferit vizavi de drepturile fiecareia.
Va rog tare mult sa lasam polemicile la o parte , nu are rost sa ne contrazicem nu ajungem nicaieri . Sunt animale care merita a avea drepturi ,dar sunt si animalele care ne provoaca pagube .
Am vazut foarte multe filmulete prin care drepturile animalelor erau incalcate , ma refer aici in special la cei care fabrica blanuri .
QUOTE (Plutarh @ 27 Dec 2005, 08:45 PM) |
nu are rost sa ne contrazicem nu ajungem nicaieri . |
QUOTE (Belphegor @ 27 Dec 2005, 08:02 PM) |
Principiul "nu ai voie sa ii cauzezi durere lui X" este dubios din mai multe motive. De ex., a scoate maseaua cuiva, desi produce chiar multa durere, nu e neaparat o fapta rea. A rani un individ care sa pregatea sa ucida un nevinovat iarasi nu e neaparat condamnabil, chiar daca suferinta lui poate fi chiar mare. |
@belphegor :
QUOTE |
Un tratament diferit vizavi de drepturile fiecareia. |
Merlina
QUOTE |
Desi tu i-ai da dreptate si lui, daca nu chiar mai mare, atata timp cat este in cautare de placeri MARI, fapta lui fiind perfect justificata si pe masura satisfactiei gasite. |
QUOTE |
Orisicum, trebuie sa recunosti ca sunt scosi pe jumatate din randul oamenilor deci din randul celor cu DREPTURI si OBLIGATII. |
[QUOTE][QUOTE=Belphegor,27 Dec 2005, 08:51 PM]Merlina
[QUOTE]Desi tu i-ai da dreptate si lui, daca nu chiar mai mare, atata timp cat este in cautare de placeri MARI, fapta lui fiind perfect justificata si pe masura satisfactiei gasite. [/QUOTE]
Nimic mai fals, de unde ai scos-o?[/QUOTE]
Uite de unde
QUOTE (Belphegor @ 27 Dec 2005, 08:02 PM) |
Normal, daca nu iti foloseste la nimic suferinta animalului, e de asteptat sa nu i-o produci, dar asta nu inseamna obligativitate morala, cel mult lene. Un sadic sau o "bestie" nu produce durere gratuita animalelor, pt ca aceasta ii produce lui placere, deci per total, durerea animalului e compensata cantitativ de placerea sadicului. Poti formula eventual principiul "nu ai voie sa produci suferinta gratuita, doar de dragul suferintei", dar dupa cum am spus, sadicii de care vorbeai nu produc suferinta doar pt a o produce, ci pt ca ea le face placere, iar ceilalti oricum nu ar produce-o. Astept deci sa-mi dai un principiu care sa ocoleasca dificultatile astea si sa apere si drepturile animalelor. |
Merlina, nu inteleg ce vrei sa spui in ultimile doua postari.
Mi-ai pus o intrebare la ora 8:51 "De unde am scos ca tu ai da dreptate unui individ antisocial care alearga dupa placerile lui personale fara sa tina seama ...". Eu ti-am trimis apoi un citat cu propriile tale cuvinte in care justificai actiunile sadicilor.
Scuza-ma dar nu ma descurc prea bine cu redactarea mesajelor...am gresit ...
Ai inteles acum?
Si am reamintit ce cred eu; ca este impropriu sa discutam despre drepturile animalelor.
Merlina
M-ai inteles gresit. Eu acolo spuneam doar ca sadicul nu tortureaza "gratuit" un animal, asa cum spusesei tu.
In rest, eu nu am zis niciodata ca unul care tortureaza o fiinta umana nevinovata ar avea dreptate. Dupa cum am spus, intre oameni exista un contract social pe care nu ai dreptul sa il incalci atata timp cat nu iti este incalcat.
Pe cand in cazul animalelor, unde nu exista acest contract, sustin ca ai dreptul sa te comporti fata de ele dupa cum doresti (asa cum si ele fac). Deci sadicul poate tortura un animal, dar nu si un om.
QUOTE (Belphegor @ 27 Dec 2005, 09:41 PM) |
Merlina M-ai inteles gresit. Eu acolo spuneam doar ca sadicul nu tortureaza "gratuit" un animal, asa cum spusesei tu. |
QUOTE |
QUOTE (Merlina @ 27 Dec 2005, 10:04 PM) |
Poate ca si eu mi-as lua rivala de gat si as da cu ea de pamant. |
Ihiii, cred ca esti o persoana foarte practica... cineva trebuie sa stea si cu motanul...pe rand, promiti?
Maaare figura mai esti si tu Belphegor...daca ar mai fi si niste placinte pe aici nu m-as mai dezlipi de locul asta..
Sa bag si niste razareti
QUOTE (Merlina @ 27 Dec 2005, 10:36 PM) |
Maaare figura mai esti si tu Belphegor...daca ar mai fi si niste placinte pe aici nu m-as mai dezlipi de locul asta.. |
Multumesc foarte mult de invitatie. O sa ne facem cu siguranta timp sa ne (mai) intalnim. Poate nu chiar in al noulea cer pentru ca sunt destul de pamanteana asa ca daca binevoiesti sa cobori si tu oleaca mai jos...Pana atunci cred ca ar fi bine sa nu mai discutam off topic si... sa ne ducem fiecare la motanul lui... al meu in momentul de fata "isi cere dreptul" la libera circulatie prin apartament. Noapte buna!
ce drepturi au?mai exact la ce va referiti?poate dreptul la dragoste!nu?
misstika, belphegor e pedepsit si nu-ti poate raspunde dar eu sincer cred ca el pe parcursul topicului s-a referit la animalele cu ghilimele(nu se poate sa nu fi auzit de ele), cele care sunt lipsite de prezumtia de nevinovatie .Au dreptul la dragoste, sigur ca da.
QUOTE (Belphegor @ 6 Nov 2005, 01:26 PM) |
Dar sa presupunem de dragul argumentului ca animalele au drepturi, de ex. dreptul la viata. Intrebarea care apare este: chiar daca animalele au drepturi, suntem noi obligati sa le respectam? Eu consider ca sunt obligat sa respect drepturile cuiva doar atunci cand sunt indreptatit sa cred ca acel cineva imi va respecta si el drepturile mele. Daca X imi incalca mie dreptul la proprietate, ma fura, de ex., nu mai sunt nici eu obligat sa-i respect lui acest drept sau dreptul lui la libertate. |
Stau si "mimez"gandirea...daca un animal are drepturi..sincer nu cred,noi ii dam sau nu dreptul la viata sau la moarte...constient sau inconstient....unii o fac cu nonsalanta ucigand cu voiosie animale..asta este tagma vanatorilo iar altii "ucig" animalele pentru hrana,prin interpusi vezi abatoarele etc. cred ca daca cineva ar dorii sa va "taie "animalul de casa preferat..cainele pisica,etc. atzi face ceva zgomot dar la gandul ca animale sunt ucise pt. a va cumpara carnea din macelarie,cizmele din magazin,caciula de blana si haina superba din nurca sau vizam......hai sa nu ne ascundem dupa degete...drepturile animalelor sunt dictate de interesul de moment al omului si de castigul rezultat de pe urma acelui animal..castig care poate fi pecuniar sau "de sufle
Daca animalele ar avea un drept consimtit atunci noi totzi am fi obligatzi sa il respectam,pana la o definire clara a acestor drepturi,doar bunul simt dicteaza respectarea acestor drepturi.
QUOTE (Hydra @ 3 Jan 2006, 09:30 AM) |
Daca animalele ar avea un drept consimtit atunci noi totzi am fi obligatzi sa il respectam |
sa inteleg ca:[QUOTE]
Un drept, dacă e admis ca existent, conţine în el interdicţia ca ceilalţi să ţi-l încalce. Prin definiţia dreptului.
Deci cerbi vanati in perioada de prohibitie,iepuri vanati in perioada de prohibitie etc.au drepturi clar admis-e dupa cum spui tu....si totusi drepturile sunt incalcate,nu te cunosc dar esti simpatic,si mai presus de toate naiv.
Faza cu definitia dreptului ma lasat 'paf' mai ai din astea dar sa specifici si care drept ca ma derutezi..ala Roman,anglosaxon...fi si tu mai 'ieczact' te rog
ca fapt divers :Cum zici tu ca suna definitia dreptului??
daca vrei itzi imprumut codurile Codul Civil • Cod Penal • Cod Procedură Civilă • Cod Procedură Penală a si sa nu uit Constitutia......
QUOTE (Hydra @ 20 Jan 2006, 12:36 PM) |
Deci cerbi vanati in perioada de prohibitie, iepuri vanati in perioada de prohibitie etc. au drepturi clar admise, dupa cum spui tu... si totusi drepturile sunt incalcate |
QUOTE |
Faza cu definitia dreptului m-a lasat 'paf'; mai ai din astea, dar sa specifici si care drept, ca ma derutezi... ala Roman, anglosaxon... fii si tu mai 'ieczact', te rog. |
QUOTE (Amenhotep @ 6 Nov 2005, 04:27 PM) |
Drepturile şi obligaţiile sunt noţiuni definite "în oglindă": drept = lipsa obligaţiei să nu obligaţie = lipsa dreptului să nu, deci: lipsa dreptului = obligaţia să nu lipsa obligaţiei = dreptul să nu. |
animalele nu au drepturi
Animalele nu au drepturi decit in sensul ca e bine ca oamenii sa incerce sa mentina echilibrul ecologic, si eventual sa nu chinuiasca fara motiv animalele, chiar daca le omoara. De exemplu, nu e bine sa se distruga (aproape) complet o specie datorita vinatorii sau pescuitului. Asta e valabil chiar si pentru animalele daunatoare sau periculoase, daca ele de fapt impiedica o alta specie sa se inmulteasca foarte mult (de exemplu, daca nu-i mai maninca lupul si vulpea, iepurasii ne maninca noua toata varza). Eventual, la abator, ar putea sa omoare animalele printr-o metoda care le face sa sufere mai putin (exista asa ceva). Dar sa le dai drepturi, asta, nu. Un carnivor nu are asemenea scrupule. Nu poti sa vorbesti cu lupul sau cu leopardul sa nu te manince ca nu e frumos. Animalele se poarta cu cruzime intre ele si uneori si cu oamenii. Pe de alta parte, daca se inmultesc prea mult, animalele, chiar destul de inofensive, devin daunatoare (asa s-a intimplat cu iepurii in Australia) sau mor din motive de boala si de lipsa de mincare.
Animalele domestice (ciinele, pisica, etc.), inteleg sa nu le chinuim si ca un om care le chinuieste foarte rau nu e sanatos la cap, dar mi se pare ca acolo unde chiar sint protejate de lege, e caraghios si eventual nedrept. Zau ca e caraghios sa ajunga cineva la pirnaie pentru o pisica.
QUOTE (MonicaV @ 23 Jan 2006, 09:06 AM) |
Zau ca e caraghios sa ajunga cineva la pirnaie pentru o pisica. |
Bine, asta a fost un accident de circulatie si cine calca un animal poate sa calce, sa zicem, un copil. Dar in unele tari, exista legi care ii pedepsesc pe cei care comit acte de cruzime impotriva animalelor. Eu la asta m-am gindit. E adevarat ca o persoana care intr-adevar exagereaza probabil ca are ceva la cap, dar mi se pare cam ciudat sa-l bagi pe unul la puscarie pentru ca a spinzurat o pisica, de exemplu.
taierea animalelor la abator e cruzime...deci macelaria e ilegala in acele tari...
daca extrapolam la plante ca si ele sunt vii in felul lor.. ar trebui inchisi si tzapinarii
QUOTE (MonicaV @ 23 Jan 2006, 02:06 PM) |
E adevarat ca o persoana care intr-adevar exagereaza probabil ca are ceva la cap, dar mi se pare cam ciudat sa-l bagi pe unul la puscarie pentru ca a spinzurat o pisica, de exemplu. |
QUOTE |
Iar in privinta animalelor, care se afla in afara sferei moralitatii, |
QUOTE |
Iar in privinta animalelor, care se afla in afara sferei moralitatii, e clar ca nu pot avea acesta garantie. Deci nu sunt obligat sa le respect dreputurile. Voi ce credeti? |
QUOTE (fis_tic @ 23 Jan 2006, 12:40 AM) |
animalele nu au drepturi |
Tehnic:Invision Power Board (http://www.invisionboard.com)
© Invision Power Services (http://www.invisionpower.com)